Penninvenytys osa 1. Ensimmäinen kauppareissu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt oon viel enemmän järkyttyny:O
Siis 900e kauppaan,mitä ihymettä teil oikeen syödään.
Mä ku pidin tuota tän alotuksen listaa ihan normi listana,josta siitä ois voinu säästää:/

Meillä 2+3 ja kauppaan menee jotain 500e.Vauva tosin vasta kuukauden ikäinen,et ei pitempiaikaista kokemusta 5hengen perheen menoista.
Joulukuuhun asti meil meni 400-500e kauppaan,riippuen siit pitikö pesuaine/vaippavarastoja lisätä.Tuostakin määrästä osi viel paljon karsittavaa karkit esim.

Ei se koko 900€ ole ruokaan mennyt, vaan se kattaa kaiken mitä ollaan kaupasta kotiin kannettu.

Mutta osansa varmaan tekee kauppasumman suuruuteen se, että mä ostan monasti sitä mitä tekee mieli, hinnasta viis. Eli en juurikaan juokse tarjousten perässä ja osta sitä mikä on halpaa, vaan sitä mitä tekee mieli.

Omenoista valitsen parhaimman makuisen, enkä edullisinta. Sama koskaa karjalanpiirakoihin, jogurtteihin ja oikeastaan ihan kaikeen. Normaalisti ostan Creme Bonjourin sulatejuustoa koska se on niin hyvää, mutta nyt ostin jotakin halpista, joka oli varmaan noin 30-40% edullisempaa. Tänäänkin ostin yhden paketin kalliimpaa pastaa, koska se on niin hyvää...vaikka se sitten tosiaan maksaakin enemmän.

En myöskään suunnittele normaalisti mitenkään ruokalistoja etukäteen ja kaupassa käymme monta kertaa viikossa...jolloin tulee aina ostettua heräteostoksia ja herkkuja. Ja nimenomaan niihin herkkuihin menee kuussa varmasti monta kymppiä...en usko totta puhuen että satanen riittää.

Ja varmasti tuosta tämänpäiväisestäkin saisi vielä sästetty, mutta mä olen tosiaan jo säästänyt ison summan, kun olen tuohon päässyt :)

Olikohan merkin nimi Mutti?
Mutta se tomaattimurska on paljon parempaa kuin noi toiset. Tulee italiasta ja siihen ei tarvii lisätä sokeria, jos tekee kastiketta. Mä en yleensä tykkää tomaattimurskasta kastikkeena.

Mutti

Mielenkiintoinen ketju.
Odotan kovasti jatkoa.

Itse en ole tällä hetkellä kiristämässä omaa talousbudjettiani, mutta aina välillä kyllä "hymähtelen" joillekin menoille. Kahvi yksi sellainen. On yksi asia epämääräisesti ajatella että sitä menee kyllä paljon, toinen laskea, että kolme pakettia viikossa ei riitä ja siitä rakentaa sitten ajatusketju jonka loppupäässä tajuaa, että menee yli 600 euroa vuodessa pelkkään kahviin!

:D

Ohhoh...aikamoinen summa tosiaan :D Mä en edes halua laskea paljonko meillä on mennyt limppariin rahaa vuodessa :ashamed: Mutta seuraavan 30 vrk:n aikana lupaan ettei montaakaan euroa :D

Tomattimurskaa tosiaan oli listassa, mutta ihan hirmuisesti en sitä tykkää käyttää, kun en erityisemmin sen mausta pidä. Mutta kyllä sitäkin välillä syö :)

QUOTE]

Tähän vinkkinä, Prismassa on Rainbown paseerattua tomaattia, sellanen tetra-purkki..
On paljon miellyttävämpää käyttää kuin perustomaattimurska. Eikä ole kovin paljon kalliimpaa.
Itse en voi sietää tomaatinkantoja joita on AINA tomaattimurskassa, tuossa ei ainakaan erotu (ehkä on, mutten niitä näe - riittää mulle.. ;) )
Sitä on myös ainakin yrttimaustettuna jos tahtoo vähän makuvaihtoehtoa..
Miinuksena on muös suolattua... :(
Mutta itse olen vastaavasti jättänyt ruoasta suolanlisäämisen pois.

Mä itseasiassa musitaakseni ostin sitä viikko sitten kaappiin purkillisen...kun ajattelin että joskos se olisi parempaa :D

[QUOTE="Carmela";23171893]Muttia saa juurikin Prismasta (ainakin meillä) ja on ihan parasta tomaattimurskaa ever! :D[/QUOTE]

Ok, kiitos vinkistä. Ostan sitä sitten seuraavaksi :D

[QUOTE="Carmela";23171893]Muttia saa juurikin Prismasta (ainakin meillä) ja on ihan parasta tomaattimurskaa ever! :D[/QUOTE]

Mä löysin sitä sittaristakin, mutta prismasta yleensä ostan.

Mielenkiintoinen ketju.
Odotan kovasti jatkoa.

Itse en ole tällä hetkellä kiristämässä omaa talousbudjettiani, mutta aina välillä kyllä "hymähtelen" joillekin menoille. Kahvi yksi sellainen. On yksi asia epämääräisesti ajatella että sitä menee kyllä paljon, toinen laskea, että kolme pakettia viikossa ei riitä ja siitä rakentaa sitten ajatusketju jonka loppupäässä tajuaa, että menee yli 600 euroa vuodessa pelkkään kahviin!

:D

=) Meillä menee vuodessa noin 3-4 pakettia kahvia, teetä riittää yksi paketti, jos ostaa ison paketin.
Meillä ei kukaan perheestä juo kahvia tai teetä, vieraille toki aina keitetään kumpaa haluavat, joskus joku saattaa kysyä että olisiko mehu kun hän juo mieluummin esim. kuumaa mehua ja sekin sitten onnistuu :)

Kahvi on meillä sellainen ostos joka usein unohtuu kun se on loppunut. Ei vain muista kun ei itse juo eikä siis ole päivittäistavara missään nimessä.

=) Meillä menee vuodessa noin 3-4 pakettia kahvia, teetä riittää yksi paketti, jos ostaa ison paketin.
Meillä ei kukaan perheestä juo kahvia tai teetä, vieraille toki aina keitetään kumpaa haluavat, joskus joku saattaa kysyä että olisiko mehu kun hän juo mieluummin esim. kuumaa mehua ja sekin sitten onnistuu :)

Kahvi on meillä sellainen ostos joka usein unohtuu kun se on loppunut. Ei vain muista kun ei itse juo eikä siis ole päivittäistavara missään nimessä.

Joo. Ja meillä likimain toinen ääripää eli pannussa/mukissa melkein aina kahvia.
:)

Minkämoinen käsitys sulla oikeen on tuosta kestoilusta? :) Meinaan että meillä on kestoja varmaan noin 50 kpl, eli ei mun tarvitse olla koko aikaa pyykkäämässä, jos en halua. Ja kun isompi osuu kuitenkin josakin määrin käydä myös potalla, niin ei niitä vaippoja nyt NIIN isoa kasaa päivässä tule :) Kone pyörii yleensä kerran-pari päivässä, eikä ole pieni vaiva nakata sinne joukkoon muutamaa vaippaa imuineen :)

Kestoilijoita on niin monenlaisia. Aloitusviestistäsi ei käynyt ilmi, että toinen lapsistasi käyttää jo pottaa. Ihanaa, että on jo oppinut potalle. :) Se helpottaa arkea paljon. Esim. vaippaikäisten kaksosten kanssa homma olisi varmaan ihan toisenlaista kuin silloin, kun toinen on jo vähän isompi lapsi.

Kaikilla kestoilijoilla ei ole noin isoa määrää kestoja. Meilläkin on vain muutamia ja käytössä ihan varavaippoina vaan, joten en ole edes osakestoilija vaan satunnaiskestoilija.

Yksi kaverini täyskestoilee ja heillä on 20 vaippaa vaan eli pesee joka päivä niitä ja hän sanoi, ettei ilkeä laittaa niitä muiden pyykkien sekaan eikä pidä niitä montaa päivää pesemättä. On joskus valittanut asiasta, muuten en tietäisi. Toinen kaverini on myös täyskestoilija ja heillä on isot kasat erilaisia kestoja ja jos hän ei joka kerta jaksa pestä niitä, niin vie roskiin ne... en ymmärrä sitä toimintaa kyllä yhtään. :( Taitaa ostella vaan niitä vaippoja kivojen kuosien vuoksi enemmänkin... Ihmisiä on niin joka lähtöön.

Tutkimus tuskin on ihan aukoton.

Mulla on jo 3 lasta ja olen luovuttanut 24 munasolua lapsettomille pareille, eli ainakaan vielä en ole hedelmättömäksi muuttunut :D

Se maistuu parhaalta ja sisältää vähiten rasvaa, siksi sitä juon.

Meilläkin on iät ajat juotu rasvatonta maitoa ja kaikille on lapsia tullut tosi helposti (ilman mitään hoitoja tms) ihan luomuna.

Kannattaa kokeilla niitä halpiksia, suurin osa niistä on ihan hyviä :) Tosin osa on tietenkin ihan kamalaa kuraa, esim. kahvi.. En tiedä sitten miltä se halpis maistuu kun on tottunut "hyvään". Hyvällä tarkoitan puolet kallimpaa joka varmaan on eri makuista :D

Alkuperäinen kirjoittaja Siis mitä?;23172526:
Kestoilijoita on niin monenlaisia. Aloitusviestistäsi ei käynyt ilmi, että toinen lapsistasi käyttää jo pottaa. Ihanaa, että on jo oppinut potalle. :) Se helpottaa arkea paljon. Esim. vaippaikäisten kaksosten kanssa homma olisi varmaan ihan toisenlaista kuin silloin, kun toinen on jo vähän isompi lapsi.

Kaikilla kestoilijoilla ei ole noin isoa määrää kestoja. Meilläkin on vain muutamia ja käytössä ihan varavaippoina vaan, joten en ole edes osakestoilija vaan satunnaiskestoilija.

Yksi kaverini täyskestoilee ja heillä on 20 vaippaa vaan eli pesee joka päivä niitä ja hän sanoi, ettei ilkeä laittaa niitä muiden pyykkien sekaan eikä pidä niitä montaa päivää pesemättä. On joskus valittanut asiasta, muuten en tietäisi. Toinen kaverini on myös täyskestoilija ja heillä on isot kasat erilaisia kestoja ja jos hän ei joka kerta jaksa pestä niitä, niin vie roskiin ne... en ymmärrä sitä toimintaa kyllä yhtään. :( Taitaa ostella vaan niitä vaippoja kivojen kuosien vuoksi enemmänkin... Ihmisiä on niin joka lähtöön.

Tokikin kestoilutapoja on niin monta, kuin mitä kestoilijaperheitäkin :) Mutta jokainen voi tosiaan määritellä sen omalle perheelleen pahaan tavan, joka tuntuu sopivalta. Mun mielestäni on hassua kestoilla vaikeimman kautta, kun sen voi tehdä helpommallakin :D

20 vaippaa / lapsi ei ole juurikaan vähemmän, kuin 25 vaippaa/ lapsi...siis kun meillä niitä lapsia on kaksi jakamassa sitä 50 vaipan kasaa.

Ja meillä on pottailtu jo noin 3 viikon iästä, joten ei ole lapsen iästä kiinni se puuha :)

[QUOTE="kaisu";23172637]sä et ap vissiin enää oo laihiksella??[/QUOTE]

En ole, en. En misään nimessä voisi enää olla, sillä en sentään niin iso ole, että mä pystyisin laihduttamaan yli vuoden. Eihän musta ois jälellä siinä vaiheessa enää kuin kolisevat luut :D

Alkuperäinen kirjoittaja Miä;23172648:
Kannattaa kokeilla niitä halpiksia, suurin osa niistä on ihan hyviä :) Tosin osa on tietenkin ihan kamalaa kuraa, esim. kahvi.. En tiedä sitten miltä se halpis maistuu kun on tottunut "hyvään". Hyvällä tarkoitan puolet kallimpaa joka varmaan on eri makuista :D

Kokeilussa on :)

Kiinnostava ketju ja kiinnostava projekti! Meidän kauppalista näyttää suunnilleen aina tolta mutta ollaankin suht vähävaraisia ja on pakko miettiä asiaa. Perheemme on nelihenkinen ja elintarvikkeisiin menee kuussa viitisensataa yleensä. On se silti vaan niin, että jos haluaa suosia kotimaista tai terveellisempää (esim. höttö vs. täysjyvä) tai ekologista, niin PÄÄSÄÄNTÖISESTI epäterveellinen on halvempaa, sääli. Noi punaisten lappujen lihat on hyviä, niillä saa joskus köyhäkin kikkailla hyvää :)

Meidän ajoittaiset "kalliimmat ostokset" on tortillat ja niihin liittyvät tilpehöörit sekä sillon tällön jotkut kalliimmat leivät tai välipalat. Monelle ne olis varmaan ihan arkisia ostoja. Alkoholia, tupakkaa, lehtiä tms. ei osteta koskaan. No ehkä viinipullo kerran vuodessa :)

Ohi aiheen, mutta Toi "rasvaton maito ja hedelmättömyys" -vouhkaus mua jotensakin huvittaa. Siis sehän menee niin, että jos käyttää rasvattomia maitotuotteita eikä muutenkaan ravinnossa ole kovin paljon rasvoja, voi olla vaikea tulla raskaaksi kun elimistö kuitenkin naisella varsinkin tarvii rasvaa. Että ei se nyt ihan niinkään mee, että kun juo rasvatonta maitoa niin siitä automaattisesti seuraa hedelmättömyyttä, riippuu niin kovasti siitä muusta ravinnosta.

Minustakin tämä on älyttömän kiinnostavaa seurata, oli jo viime vuonna. Kaikkea hyvää projektiin, pidähän meidät ajan tasalla! Minusta on todella mielenkiintosta seurata noita ruoka- ja ostoskuvaketjukin, kun huomaa miten erilailla itse ostaa kaupasta.

Kiitos pihistelijä ja Ihamieli :)

Tässä teille nyt sitten todistusaineistoa siitä, että mä olen nyt sitten tehnyt sitä kiisseliä :D

Ja vaikka itse sanonkin, niin oli melko hyvää :D Ipanat eivät ole vielä maistaneet, saas nähdä kelpaako.

Yhteistyössä