Mua niin ärsyttää yhden kaverini tapa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No olit kyllä koko talvenkin palstalla tosi paljon ja ohessa käyt töissä ja hoidat omasi ja lastenlaspset ja kaikki maailman lapset, ystävien ja adoptiotätien ja setien ja...?

Sori, mutta ei kovin uskottavaa. Onko se "työ" jotain taidejuttua, teet jotain savipyttyä tai maalausta pari tuntia päivässä ja mies kustantaa koko touhun?

Ei pahalla, eikä tarvitse vastata, mutta oikeasti tuo jeesustetlu, miten kaikkien pitäisi auttaa muita, jotka yrittävät vaan hyväksikäyttää, ei ole kivaa.

No olit kyllä koko talvenkin palstalla tosi paljon ja ohessa käyt töissä ja hoidat omasi ja lastenlaspset ja kaikki maailman lapset, ystävien ja adoptiotätien ja setien ja...?

Sori, mutta ei kovin uskottavaa. Onko se "työ" jotain taidejuttua, teet jotain savipyttyä tai maalausta pari tuntia päivässä ja mies kustantaa koko touhun?

Ei pahalla, eikä tarvitse vastata, mutta oikeasti tuo jeesustetlu, miten kaikkien pitäisi auttaa muita, jotka yrittävät vaan hyväksikäyttää, ei ole kivaa.

Toki voin vastata.
Ihan on tavallista toimitustyötä.

:)

Luin aloituksen, ja mietin että kohta Mummeliisa tulee hymistelemään, miten HÄN aina niin mielellään ruokkii ihan kaikki! Sitten luin eteenpäin... niinpä.

Ap, ärsyttäisi muakin tuommoinen lokkeilu.

:D Ihan sama tuli mieleen. Ja saadakseen hehkuttaa omaa juttuaan, ei toisinaan meinaa ollenkaan muka huomata ketjun pointtia. Hälle täytyy ihan erikseen selittää. :D

Pakko sano et jo lasten kannalta en ottas neljä- ja kaksvuotiasta kylään noin pitkäksi aikaa. Jos on ongelmia kotona eivätkä vanhemmat suoriudu vastuustaan, niin sitten joku pitkäaikainen apu, tukiperhe tms.

Monikaan ei varmasti ottaisi.
Minä otan mielelläni.

Nämä isommat ovat olleetkin joka kesä monen, monen vuoden ajan.
Nyt nuorimmainen ekaa kertaa mukana.

[QUOTE="vieras";24017729]Sit sulla on varmaan vaan "pääteaste" paketissa ja kädet ja jalat toimii, kun sairaslomalla oot, ja passaat koko pitäjää.[/QUOTE]

Juuh. Kädet ja jalat toimii hyvin eikä vatsakaan enää siteissä, mutta nostokieltoa ja kumarrusrajoitteita vielä jonkin aikaa.

Oi, miten hauskaa! Voi, miten ihkun ihanaa! =) =) =)

Tajuatko itse miten naurettavalta näytät ärsyyntyessäsi noin suunnattomasti siitä, että jotakin ihmistä EI ärsytä ja hän koittaa etsiä positiivisia puolia elämästään/asioistaan?
Hoida oma elämäsi,itsetuntosi ja asiasi kuntoon niin ehkäpä se maailma alkaa näyttää valoisemmalta sinullekin. :)

Mua suoraan sanottuna ärsyttäisi tuollainen siipeily. Eri asia, jos rehellisesti kertoo nyt olevan tiukka tilanne, ja pyytäisi apua. Jatkuvana toki sekin olisi ärsyttävää, koska mielestäni jokaisen perheen tulisi pystyä hankkimaan tarpeeksi ruokaa jäsenilleen. Varsinkin Suomessa ruokaan pitäisi kaikilla olla varaa, kun puhutaan ihan perusruoasta.

Perheissä, joissa mennään "persnettoa" joka kuukausi, tulisi miettiä, mihin sitä rahaa kuluu ylimääräistä. Toki on tilanteita, joissa näin väliaikaisesti käy, mutta pitkän päälle jossain mättää, jos talouttaan ei saa edes jotenkin tasapainoon.

Jos meille joku tulee kylään, niin mielelläni teen ruoan ja jälkkärinkin. Siitä ei ole kyse. Voin myös auttaa välillä tiukassa tilanteessa. Jatkuvaan auttamiseen ei itsellänikään ole varaa, kun kovin suuret eivät ole omatkaan tulomme.

No en tajua, en ottaisi 4 passattavaa moneksi viikkoa. Ei kiitos. Anoppi joskus yrittää työntää tänne lasten serkkuja mutta eiköhän se riitä, että he asuvat mummolassa koko kesän. Kai se anoppi yrittää saada itselleen lomaa kun yrittä lasten serkkujen kanssa ängetä meille passattavaksi.

Sitä päivää saa odottaa että hakee meidän lapset ja vie tyttärelleen passattavaksi.

Kaikkia ketuttaa tarjota?

Olenkohan minä siis kovin omituinen, kun ihan mielelläni ruokin käymäläisetkin?

Ja esim. adoptiotäti saattaa joskus ihan suoraankin sanoa, että nyt on taloudellinen tilanne hällä niin tiukka, että tämän viikon/seuraavan viikon tms. tulee näkymään meillä aina ruoka-aikaan.

Minua ei yleensä ketuta tarjota. Oikeestaan nautin siittä ja enää meillä ei ole rahastakaan kiinni. Ja iso perhe ku on niin ruokaan menee melkoinen summa muutenkin. Muutamien tuttavien ja siskojen perheitten kans tämän tästä laitetaan ruokaa yhdessä ja istutaan iltaa, mut kaikki osallistuu (väkeäkin on monta) jos ei kustannuksiin niin sitten kattamiseen ja siivoamiseen. Ja homma pelaa jos menemme heillekkin.
Mut yhden perheen kans meni totaallisesti hermot. Mä kyllä tiesin että heillä on tiukkaa mut he ei osoittanu minkään laista kiitosta tai kiitollisuutta että heille tarjottiin ruokaa tai kahvit. Söivät kyllä kaikki ja lapset levitti joka paikan. Ja jos eivät mielestään saaneet tarpeeksi keksejä syödäkseen niin hakivat kaapistä lisää. Minulla meni hermot. Ja päälle tuli yhden velan maksun perintä. Ja kyse ei ollu ku 50€. Lupasin että maksaisivat vaikka vitosen erissä takas. mut halusin sen takas jo ihan periaatteesta. En ole tähän päivään asti sitä saanu mut ei ne ole kylässäkään käyneet...

[QUOTE="huh";24017753]Tajuatko itse miten naurettavalta näytät ärsyyntyessäsi noin suunnattomasti siitä, että jotakin ihmistä EI ärsytä ja hän koittaa etsiä positiivisia puolia elämästään/asioistaan?
Hoida oma elämäsi,itsetuntosi ja asiasi kuntoon niin ehkäpä se maailma alkaa näyttää valoisemmalta sinullekin. :)[/QUOTE]
Näetkö sä mut? =) Voi, miten hurmaavaa! ... kyylä.

Kaikkia ketuttaa tarjota?

Olenkohan minä siis kovin omituinen, kun ihan mielelläni ruokin käymäläisetkin?

Ja esim. adoptiotäti saattaa joskus ihan suoraankin sanoa, että nyt on taloudellinen tilanne hällä niin tiukka, että tämän viikon/seuraavan viikon tms. tulee näkymään meillä aina ruoka-aikaan.

Sä olet jo vanha nainen ja tulot. Toista se on nuorilla äideillä toisia elättää ja syöttää. Me ei mennä koskaan ruoka-aikaan kylään. Toki minäkin yökyläläiset syötän ja juotan, omani ja lapsen.

[QUOTE="vieras";24017838]:D Ihan oikeasti, joko siellä näytön toisella puolella on hyvin angstinen teini tai sitten vain sekaisin oleva aikuinen, kummassakin tapauksessa suosittelen hankkimaan apua itsellesi.[/QUOTE]

Oi, voi, kukas se siellä sitten? Samanlainen? =)

Sä olet jo vanha nainen ja tulot. Toista se on nuorilla äideillä toisia elättää ja syöttää. Me ei mennä koskaan ruoka-aikaan kylään. Toki minäkin yökyläläiset syötän ja juotan, omani ja lapsen.

Juuh.
Totesinkin tuolla aiemmin parissa kohtaa, että tilanne luonnollisesti eri, mikäli ylimääräiset syöjät kohtuuton taloudellinen taakka.

No sun vaan pitää sanoo sille kaverilles suoraan. :/ Voihan sen ystävällisestikin sanoa.

Kyllä mä taas sanonkin. Olen sanonutkin siitä. Että mulla ei ole rahaa ruokkia heitä. Jos kaverini tulee meille niin että olisi tarkoitus syödä meillä, niin se tehdään nyyttäriperiaatteella. Hän tuo osan aineista ja mä kustannan osan, yhdessä päätetään mitä tehdään.
Tämä toimikin jonkin aikaa, kunnes pari kertaa tein niin että tarjosin hänelle ruokaa "ilmaiseksi" ja jopa leipomuksiani.
Sen jälkeen hän ilmeisesti ajatteli, että ei tarvitse yhtään ajatella
mun rahapussiani.
Mun pitäisi kai vaan ilmeisesti koko ajan muistutella tosta asiasta.
Itse se ei kysele ikinä.
Paitsi sitten, jos mä olen menossa hänen luokseen. Mun pitäisi ostaa ties mitä ruokatarvikkeita sinne.
Tää kaveri ehdottelee esim. että "tehtäsiinkö vaikka kebabeja, sä toisit kebablihat, salaatit, tomaatit, kebab-kastikkeet, mulla on täällä valkosipulia ja pitaleipiä."
Olen tosiaan sanonut, että voin tuodakin mutta ne maksetaan sitten puoliksi, ja että mullakin on valkosipulia ja pitaleipiä ja voin tuoda oman osani niistä.
Se ei taas sopinut yhtään, että toi kaveri olisi maksanut oman osansa kalliimmista ostoksista.

No ei minusta mummeliisan kuulu ruokkia puolta pitäjää vaikka onkin hänellä itsellään monta lasta ja mies on nuorempi. Tietty jos on jotenkin lottovoittaja ja jotain ja haluaa ja vaikka pystyy kustantaa siivousapua tai jotain.

Tosi oudolta kuulostaa tuo ihmismäärä. Kai nää pariskunnat ja eksät ja adotpiotädit ja kavereiden lapset edes tekee jotain sapuskansa eteen?

Mää olin ennen tuollainen kuin Mummeliisa. Vaikka omia lapsia ei oo kun kaksi, niin silti esim viimekesänä meillä oli pitemmän aikaa 4 vierasta lasta kylässä/hoidossa. Se näkyi budjetissani ja ajanvietossani, mutta minua ei haitannut yhtään.

Voin valehtelematta sanoa, että nuoruus- ja aikuisiästäni olen neljänneksen hoitanut muiden lapsia ja talouksia ihan ilman palkkaa. Se on paljon.

Kaikki oikeastaan alkoi siitä kun huomasin, että jos kysyin itse omille lapsilleni kylä/hoitopaikkaa edes yhden illan ajaksi, muilla oli aina muita hommia ja lapseni pysyivät kotona.
Viime syksynä vedin herneen syvälle nenään. Päätin, että koska en saa ikinä apua kuin yhdeltä ystävältäni, en enää ikinä anna apua muille kuin sille yhdelle ystävälleni. Se päästös vain vahvistui siitä kun lapseni olivat mieheni mukana erään perheen talkoissa. Perheen äidin olisi pitänyt hoitaa lapseni, mutta toisin kävi. Lapseni tulivat kotiin nälkäisinä ja kyseisen perheen lasten pahoinpiteleminä.

Nyt on tuttavat kummissaan kun en ota muita vieraita lapsia yökylään kuin omien lasteni kavereita. En käy auttelemassa siivouksissa enkä puutarhahommissa. En ole kenellekään muulle kuin tuolle yhdelle auttavaiselle ystävälle selittänyt tympääntymiseni. Enkä aio selittääkään, koska en halua pilata välejäni ystäviin ja tuttaviin. Tykkään olla tekemisissä heidän kanssaan, muta tämän kamelin selkä katkesi auttamisen osalta. Jos paljastaisin, että en aio enää koskaan auttaa heitä, he varmasti suuttuisivat ja pistäisivät välit poikki.

Yhteistyössä