Anoppi pyörtymispisteessä kun kuuli ettei vauvaamme kasteta. Miten toimisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Atheist
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aivan. Pitää oppia neuvottelemaan ja valitsemaan taistelunsa, eli pitämään puolensa itselleen tärkeissä asioissa.

Aivan ja tuohon samaan liittyy ajan määre. Kaikkia taisteluita ei kannata käydä heti, soitellen sotaan ei ole koskaan onnistunut.

Mielestäni näiden asioiden opettaminen lapsille on tärkeää. Mikäli ihmiset opettaisivat lapsensa ajattelemaan ja haritsemaan sen sijaan että antavat valinnan vapautta maailma olisi pahuksen paljon parempi paikka.

[QUOTE="vieras";28592922]Olenko minä ollut kirkolle ongelma kuuluessani seurakuntaan?[/QUOTE]

Kyllähän se on ongelma, jos uskonnolliseen yhteisöön kuuluvista suurin osa alkaa olla niitä, jotka eivät kyseisestä asiasta välitä lainkaan.

• Tykkää
Reactions: Eedla
[QUOTE="Vieras";28591495]Mitä pahaa siinä olisi vaikka kastaisivatkin? Me ollaan kastettu anopin mieliksi eikä se ollut meiltä mitään pois.[/QUOTE]

mun mielestä sulaa hulluutta tuollainen. :O

Kyllähän se on ongelma, jos uskonnolliseen yhteisöön kuuluvista suurin osa alkaa olla niitä, jotka eivät kyseisestä asiasta välitä lainkaan.

No joo, en sanoisi etten välittänyt lainkaan, tai ainakaan minä en ajatellut kirkosta ja seurakunnasta mitenkään negatiivisesti enkä toiminut sitä vastaan. Joten en oikein hahmota, miksi olisin ollut ongelma. Toisaalta, et varmaan tarkoittanutkaan ihan sitä, että yksilöt olisivat juuri itsenään ongelmia.

Anoppi oli viikonloppuna ihailemassa ensimmäistä lastenlastaan. Leperteli vauvalle, että hänellä on suvun kastemekko valmiina. Kysyi sitten ristiäisten ajankohtaa. Mies oli käymässä ulkona, mutta vastasin ettei tule ristiäisiä vaan nimijuhla, mutta toki mekkoa voidaan käyttää jos se on suvun perinne, sehän olisi kunnia.

Mummo-parka valahti kalpeaksi ja kysyi, että miten lapsi saa sitten nimen. Selitin, että maistraatissa ja että lapsellahan on jo nimi. Hän oli luullut, että kyse ilmoittamamme nimi lapselle on "tekonimi", koska lapsella ei voi olla nimeä ennen kastetta. Korjasin kyllä, että vaikka kasteessa jumala kutsuu lasta nimellä seurakuntaan, kasteen päätarkoitus ei ole antaa nimeä vaan se "lapsen ottaminen jumalan omaksi". En tajunnut hänen olevan uskonnollinen, oli aivan kalpea loppuvierailun.

Mies sanoi, että hänhän ei ole eronnut kirkosta siksi että jos kuolee äitiään aiemmin niin asia ei tule ilmi. Eli periaatteessa voisimme siis ilmeisesti kastaa; kai se riittää että toinen kuuluu kirkkoon, vaikka uskonto kai menisi äidin mukaan yleensä? Minä en vain itse haluaisi kastetta jonkun muun vuoksi...Ja jos lapsi kuuluu kirkkoon hänen pitää automaattisesti koulussa osallistua ussaan, eikä pääse et:hen?

Väitän, että suurimmassa osassa kouluista lapselle on mukavampaa osallistua uskonnontunneille kuten valtaosa luokkalaisista kuin mennä et-tunneille, jotka saatetaan järjestää jopa eri aikaan, jonkun koulupäivän jälkeen viimeisenä tuntina tai ennen kuin muulla luokalla alkaa koulu... Koulun uskontotuntien nimeksi pitäisi muuttaa uskontotieteeksi. Ei siellä yritetä saada lasta uskomaan Jumalaan ym.

Ei kasteessa minusta mitään pahaa ole, vaikka itsellekään uskonto ei ole tärkeä. Kaste on minulle lähinnä kaunis perinne. Itse uskon kyllä enkeleihin ja lapseni kastejuhlassa laulettiin Suojelusenkeli. Mummot ovat kyllä kastejuhlissa silmät kyynelissä.

[QUOTE="Lissu";28589702]Eihän sekään omaa valintaa ole, ettei koko asiasta puhuta mitään lapsuusaikana. Miten lapsi voi valita, jos mitään uskontoon liittyvää ei ole elämään kuulunut?[/QUOTE]

Mä olen lasteni kanssa keskustellut paljon erilaisista uskonnoiosta ja muksut itsekin ovat vanhempina asioihin tutustuneet.

Meillä kaikki lapset on kastettu. Esikoisen kohdalla ei muuta edes ajateltu... Mä en kuulu kirkkoon, mies kuuluu. Esikoinen päätti ettei mene rippikouluun ollenkaan. Osa sukulaisista vähän järkyttyi, mutta suurin osa vanhemmastakin väestä pitää sitä ihan hyväksyttävänä ja fiksuna päätöksenä. Se on tytön oma päätös jota hän mietti pitkään ja lopulta päättyi tähän ratkaisuun.

Harmittelin aikani sitä että lapset on ns. pakotettu uskonnontunneille koska ovat kastetut ja kuuluvat kirkkoon. Olisin halunnut heidät et-tunneille, joissa käsitellään laajemmin erilaisia uskontoja. Toisaalta, ovatpahan nyt oppineet tietämään paljon luterilaisesta uskonnosta. Muiden opetus on jäänyt meidän vanempien vastuulle. ;)

[QUOTE="Purppura";28592645]Tajuavatko normaalit ihmiset todella että perheet tekevät omat ratkaisunsa? Herätys normaalit ihmiset eivät ylipäätänsä tajua että muut voivat ajatella toisin ja pitää vielä näkemystään oikeana. [/QUOTE]

Nojoo, olet tietysti oikeassa, että aina eivät tajua. Mutta johtaako se sitten lastenlasten syrjintään? Aika moni isoäiti ei esim. tajua kantoreppuja, pitkää imetystä, 6kk:n täysimetystä, perhepetiä, sitä ettei pidetä huudatus-unikouluja, sokerin välttämistä, jne. Jotkut eivät tajua ehdottomuutta turvaistuimen käytössä tai kaikki eivät ymmärrä toisen kasvatusmenetelmiä. Pitäisikö näissäkin sitten antaa periksi ja tehdä niinkuin sukulaiset sanelevat? Ja jos ei, niin millä perusteella se kaste sitten olisi sellainen, jossa pitäisi antaa periksi?

Kyllähän moni voi toisten ratkaisuja kummastella, mutta normaalisti sillä perusteella ei esim. syrjitä lapsenlapsia.

[QUOTE="Purppura";28592645]
Kaikessa, tuo taas oli naiivi lausahdus. Ev.lut joka uskoo, on aivan sama kuin Islamin uskoinen joka uskoo, jopa haluamattaan se skisma syvällä vaikuttaa käytökseen. Aivan kuten sinäkin provosoidut tästä kasteasiasta. Mieti jos sillä ei olisi sinulle merkitystä, sanoisit että kasteen voi aivan hyvin tehdä, koska se ei muuta mitään tulevaisuudessa. Vastusta kuitenkin juuri kastetta, vastustat koska se on vanhempien oikeus olla kastamatta.[/QUOTE]

Ai miten niin provosoiduin? Sekö on provosoitumista, että keskustelee aiheesta tai on eri mieltä kuin jonkun (tässä tapauksessa ap:n) anoppi? Ihan samalla lailla vastustan turhaa myötäilyä muissakin asioissa, joissa isovanhempi yrittää talloa lapsen vanhempien varpaille tuputtaen omia näkemyksiään, vaikkei niitä kaivattaisi. Tämän ketjun aihe nyt vaan sattuu olemaan kaste, joten siksi puhe pyörii sen ympärille, eikös vaan.

Ja jos nyt tarkoitat sitä, että uskonto on niin tärkeä asia, että sen varjolla on ihan ymmärrettävää vaikka syrjiä lapsenlasta, niin silloinhan sinun pitäisi olettaa myös sen uskonnottomuuden olevan tärkeä. Eli vaaditko siis vanhemman näkemyksen väistyvän isovanhemman näkemyksen tieltä mystisen lapsen edun nimissä?

[QUOTE="Purppura";28592645]En koskaan kieltänyt ettei se olisi vanhempien oikeus. Kielsin ettei se ole lapsen paras jos se aiheuttaa syrjimistä ja erilaiseksi tuntemista. Pieni lapsi vaistoaa herkästi, vaistoaa muttei ymmärrä. Eikä voi eikä pysty ymmärtämään.

Minä itse näkisin vain kaksi tietä, joko se että annan lapselleni ehjän lapsuuden enkä sekoita pakkaa omilla ajatuksillani ja tahdollani ennenkuin hän on valmis ymmärtämään kehitystasonsa mukaisesti.

TAI

Muutan lapsensi ja perheeni kanssa alueelle josssa se minkä itse näen oikeaksi on vallitseva tapa. Mikään ei ole pahempaa kuin tulla syrjityksi liian pienenä ja avuttomana ja joutua aikuisten asioiden välikappaleeksi.[/QUOTE]

Niin no, jos nyt puhut vaikka jostain lestadiolaisalueesta, jossa oikeasti saatetaan syrjiä ei-lestadiolaisia, niin sellainen ympäristö ei todennäköisesti ole hyvä kasvuympäristö kenellekään, ei edes niille lestadiolaislapsille. Joten kyllä minäkin tuolta muuttaisin heti pois, sairastuisin varmaan itse niin oireilevassa paikassa. Mutta normaalistihan tällaisia ongelmia ei tule. Ihan oikeasti. Kuvaamassasi ympäristössä ei lapsen paras voi toteutua.

Ja miten oikein määrittelet ehjän lapsuuden? Ei lapsuutta tee ehjäksi se, että joku ahdasmielinen yhteisö hyväksyy valheellisen kulissin, eikä lapsuutta toisaalta riko se, että jokin ahdasmielinen yhteisö tai joku isovanhempi ei hyväksy sitä, ettei lasta ole kastettu.

Tietystikään kaste ei muuta mitään tulevaisuudessa, mutta minun tapani vain ei ole se, että rakentelen kulisseja ja yritän olla mahdollisimman huomaamaton ja vaikuttaa kiltiltä milloin kenenkin mielestä. Siksi en ikinä kastaisi lasta jonkun isovanhemman vaatimuksesta tai edes toiveesta, jos emme mieheni kanssa tekisi niin muutenkaan.

Ja mitäs sitten, jos isovanhemmat sattuisivat olemaan eri linjoilla - jos toisen vanhemmat vaatisivat, että lapsi pitää kastaa, ja toisen, ettei missään tapauksessa saa kastaa? Pitäisikö kummallekin osapuolelle järjestää oma nimenantotilaisuus, jotta kumpikin saisi pitää illuusion siitä, että juuri he saavat päättää perheen asiat? Vai miten tuonkaan tilanteen voisi muuten ratkaista kuin miettimällä, mitä perhe itse haluaa tehdä?

[QUOTE="Purppura";28592911]Aivan ja tuohon samaan liittyy ajan määre. Kaikkia taisteluita ei kannata käydä heti, soitellen sotaan ei ole koskaan onnistunut.

Mielestäni näiden asioiden opettaminen lapsille on tärkeää. Mikäli ihmiset opettaisivat lapsensa ajattelemaan ja haritsemaan sen sijaan että antavat valinnan vapautta maailma olisi pahuksen paljon parempi paikka.[/QUOTE]

Valinnan vapaus ei oikeasti aiheuta mitään ongelmia. Sinä lähdet nyt tilanteesta, jossa oletuksena on muiden ihmisten ennakkoluulot, pahansuopuus ja erilaisten syrjiminen. Oikeastihan ilman näitä maailma olisi parempi paikka. Sen sijaan, että kaikki opetetaan kikkailemaan ja taktikoimaan muiden ihmisten vaatimusten ristipaineessa, voisi sen valinnan vapauden positiivisella korostamisella saada nuo mainitut ongelmatkin katoamaan. Eli ehkä sittenkin se yleinen valinnan vapaus tekisi maailmasta paremman paikan?

• Tykkää
Reactions: Cassyput
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28591522:
Kun ei kaikkia asioita voi aina tehdä "anopin mieliksi", ihmisen on uskallettava elää omaa elämäänsä ja tehdä itse valintansa ja ratkaisunsa, niin pienet kuin suuret.

Kyllä me kuule eletään ihan omaa elämäämme, mutta mun elämäni ei kaadu siihen, että tehtiin tämä juttu anopin mieliksi.

• Tykkää
Reactions: __Maarit__
[QUOTE="Vieras";28593929]Voi myöskin miettiä miksi häntä ei ole kastettu, kun muut kaverit on kastettu.[/QUOTE]

Niinpä niin ja voi myös olla että kaverit ihmettelevät miksi tuota yhtä ei ole kastettu.
Kiusata ei saa ketään, mutta yleensä ryhmä vain päättää sulkea sen yhden ulkopuolelle.

[QUOTE="Purppura";28593971]Niinpä niin ja voi myös olla että kaverit ihmettelevät miksi tuota yhtä ei ole kastettu.
Kiusata ei saa ketään, mutta yleensä ryhmä vain päättää sulkea sen yhden ulkopuolelle.[/QUOTE]

Suuremmissa kaupungeissa tämä ei kyllä ole ongelma. Ainakaan omassa tuttavapiirissä. Helsingissä alle puolet syntyneistä lapsista kastetaan. Omassa lähipiirissä on ollut paljon nimijuhlia ja kirkkoon kuuluvien kummien löytäminen alkaa olemaan ongelmallista.

[QUOTE="Vieras";28593929]Voi myöskin miettiä miksi häntä ei ole kastettu, kun muut kaverit on kastettu.[/QUOTE]

Sitten asian voi selittää hänellle ja aiheesta voi jutella lapsen kanssa. Yksinkertaista!

[QUOTE="Purppura";28593971]Niinpä niin ja voi myös olla että kaverit ihmettelevät miksi tuota yhtä ei ole kastettu.
Kiusata ei saa ketään, mutta yleensä ryhmä vain päättää sulkea sen yhden ulkopuolelle.[/QUOTE]

Missä päin Suomea lapset miettivät tuollaisia juttuja? Kiusataanko sitten kaikkia allergisiakin, ja muita joilla on jokin asia eri lailla kuin toisilla?

Voi taivas. Ja varmaan pitää sitten miettiä myös, onko lapsella vääränväriset vaatteet, vääränlaiset korvat yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28594519:
Missä päin Suomea lapset miettivät tuollaisia juttuja? Kiusataanko sitten kaikkia allergisiakin, ja muita joilla on jokin asia eri lailla kuin toisilla?

Varmaan samojen aikuisten lapsia, joilla pitää olla iphone kun kaikilla muillakin 10v. lapsilla on! ;)

No, mulla on lapsi kastettu.

Mun on kyllä nyt pakko nauraa tälle :laugh:.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä