Ajatuksista asiaan 11/08

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mi-iu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mi-iu

Vieras
Ore 26.5. rv 41+0, tyttö 3215g 50,5cm
Baltsu 8.6.2008 rv 40+2, poika 3340g 48cm
Angsteri 14.6. rv 39+6, tyttö 3900g 50 cm
Mi-iu 13.7 rv40+5 tyttö 4015g 52cm
Amilda, tyttö
Saana 7.10 poika
Rosa 9.10 tyttö
Jellybean, tyttö

Tervehdys!
Mä nyt laitoin uuden ketjun pystyyn kun en löytänyt et joku muu olis jo ehtiny :)

tänään mennään käymään mun mummon haudalla ja sit miehen tädin haudalla...

eilen oli ihana ilta miehen kans.. tai no mun kaveri lähti vast siin bb:n jälkeen, mut sit me katottii miehen kans leffaa :) oli ihanaa :)

nyt pitää mennä laittamaan pyykit pyörimään...

päivittäkäähän listaa ääriryhmäläiset <3 :)

Amilda 5.10. rv 37+5, tyttö 3280g 49,5 cm
Saana 7.10 poika
Rosa 9.10. rv 39+5 tyttö 2880g 49 cm
Jellybean, tyttö

Amilda 5.10. rv 37+5, tyttö 3280g 49,5 cm
Saana 7.10 poika
Rosa 9.10. rv 39+5 tyttö 2880g 49 cm
Jellybean 10.10. rv 39+1 tyttö 3485g 49cm, 15.8.2007 rv 31+0 tyttö 1805g 42cm

Minkähän ikäisinä rintaraivarit voi alkaa? Meillä on oireet ihan sellaiset (raivoaa rinnalla, sylkee rintaa suusta ja hamuaa takaisin, mutta kuitenkin sylkee sen taas pois hirveän nyrkin puinnin ja karjunnan kera). Olen kyllä luullut, että rintaraivarit ois enemmänkin isompien vauvojen juttu, mut ei kai mahavaivatkaan tälleen oireile. Koko helkatin viime yö taisteltiin tissillä. Itkettiin sekä äiti että vauva. Nälkä muka on, mutta tissi ei kelpaa. Eikä kyllä tuttikaan. Tuli mieleen jo melko pahoja ajatuksia imetyksestä. Vielä pari unetonta yötä kestän, mut sitten kyllä kaivan pullot ja korvikkeet kaapista.

JB, kyllä meilläkin taisteltiin tissistä, ja vieläkin vihottelee toiselle tissille välillä että ei kelpaa... ja pienenä ekat kerrat tosiaan oli, ja nimesin ne kyl rintaraivareiksi... emmä o tiennykä että vasta isommilla lapsilla kyse olis niistä..
toivottavasti siellä menee raivaritilanne ohi! ja jos ei mene niin pullot tosiaan kehiin.. ihan miltä itestä tuntuu! ei kannata väsyttää itseään myöskään sen takia että toiselle kelpaa... mä en ollut päivisin edes väsynyt kun mulle kiukuttiin ja kyllä sillon tuli paha mieli.. :/
jaksuja sinnepäin!!

meillä kiukutaan ja rissataan aina ku on väsynyt... ja sitten kun ei sylissä suostu nukkumaan niin karjuu vaan.. siis suoraa huutoa ilman kyyneliä... iltasin varsinki rissailee ku väsyttää jne..
ja toinen mitä toi tytsä tekee.. tai ei tee jos on väsynyt.. vaikka olis kuinka nälkä niin se ei syö jos on liian väsy.. aina joutuu vaikka viis min nukuttaa sitä niin et silmut on kiinni ja sit vasta syöttää.. kaikki keinot on koitettu niin ei syö jos on liian väsy.. :P
onko kellään vinkkejä mitä vois viel koittaa?!

nyt laittamaa neiti yöpuulle..

illanjatkoja!

Kun netistä etsin tietoa rintaraivareista, niin puhutaan vaan 3-4 kk ikäisistä. Mut oireet kyllä sopii tuohon meidän kolmiviikkoisen käytökseen. Viime yö meni sitten mun mielestä melko hyvin. Taisi pitää kaksi kahden tunnin väliäkin ja aamuyö meni sitten tunnin välein syödessä. Mut ei kuitenkaan raivonnut, kun netistä löytämieni ohjeiden mukaan en antanut herätä kokonaan, vaan syötin jo vähän ennakoiden niin puoliunessa söi vähän niinkuin puolivahingossa eikä tajunnut alkaa vikuroimaan. Vaippa jäikin sitten vaihtamatta, kun näin jälkikäteen ajatellen vaipanvaihdolta nuo raivarit on alkaneet kun Eeti on siinä ehtinyt virkistyä ja sitten jää vaan silmät lautasina tillittämään, kun pitäisi uudelleen ruveta nukkumaan. Vaikka kuinka on jo lapsi ennestään, niin toisen kanssa on kokonaan toisenlaiset ongelmatkin. Irkku oli pullolapsi, sitä kyllä syötettiin olkkarissa yöllä ja vaippa vaihdettiin joka syötöllä, mut se kävi ihan nätisti nukkumaan sen jälkeen. Onkohan siitä mitään haittaa jos vaippaa ei vaihda koko yönä? Aamulla oli kyllä paljon pissaa ja kakkakin, mut maitokakkahan ei polta pyllyä. On se varmaan kyllä inhottavan tuntoista olla märässä vaipassa yö, mut toisaalta jos sillä vältetään tuo aamuöinen show, niin kyllä houkuttelee.

Aamu oli sitten taas raivoamista. Nälkä ilmeisesti olisi, mut ei rinta kelpaa. Sain nukutettua sen lopulta sitteriin. Ihan hyvin onnistui Irkun aamupuuron syöttäminenkin, vaikka Eetiä yritin imettää samaan aikaan. Lopulta tosin piti vaan antaa huutaa olalla, kun se ei halunnut olla rinnalla, sitterissä tai kantoliinassa ja Irkku piti kuitenkin saada syötettyä. Nyt ne nukkuu molemmat, pitää varmaan itekin yrittää vähän saada unta. Eeti kyllä herää syömään viimeistään tunnin päästä.

hitsi kun pitäisi päästä hammaslääkäriin. Pari päivää sitten löysin kielellä ihan järkyn reiän takahampaasta. Mulla on sellainen ihmeellinen synnynnäinen kiillevaurio, että reiät tulee salakavalasti ja todella nopeaan. Varmaan pitää jättää mun äidille molemmat, mut yritänkö pumppaamalla saada kokoon parin-kolmen tunnin syötöt, vai annetaanko Eetille sillä aikaa korviketta niin siinäpä on pähkäilemistä.

Tuli hävettävän paljon omaa napaa taas kerran. Mulle on vissiin flunssakin tulossa, kun kurkku on karhea ja joka paikkaa kolottaa, sekä nenäkin alkaa olla vähän tukossa. Niin että mun aivotoiminta ei todellakaan ole huipussaan.

Niin, ja lauantaina käytiin siellä pikku-ämmän julkistamistilaisuudessa. Irkku veti hirveät raivarit ja miehen oli lähdettävä sen kanssa kesken kaiken pois. Niin tyypillistä Irkkua, jos ei saa olla huomion keskipisteenä hyvällä, niin sitten pahalla. Voi Irkkua ja sen italialaista temperamenttia..

Se on muuten huomannut, että jos imetän Eetiä, niin silloin en pääse minnekään. Silloin se käy limoviikunan kimppuun, räpeltää kaukosäätimiä, levittää kirjat hyllystä ja tekee ylipäänsä kaikkea kiellettyä mitä vaan siihen hätään keksii. Voi kun mun isompi vauva ei olekaan enää niin vauva.

JBlle kovasti tsemppiä!! ja tuskin nyt ihan hirveästi on haittaa jos on yön märässä vaipassa jos silti nukkuu tyytyväisenä. Luulisi että jos on kauhea olo niin ilmoittaisi siitä kyllä...(ja joo, muna neuvoo kanaa tai jotenkin..mutta noin maalaisjärjellä ajateltuna luulisin..mutta mistäs minä vielä mitään tiedän..villejä veikkauksia vaan)

Ja tuli itsellekin jotenkin haikea olo että Irkku on jo noin iso tyttö, mutta tulihan siitä jo isosisko niin pitää yrittää vähän aikuistua ;)

ja tsemppiä vielä hammaslääkäriin, jos saat pumppaamalla riittävästi niin pumppaa mutta jos ei niin sitten laita korvikkeet mukaan..

Pikaisesti käväsen..

JB, täälläkään ei vaihdeta vaippaa kesken yötä... illalla laitan kyl rasvaa peppuun jos tulee kakka niin ei heti pala koko pylly... ihan vauvana neiti kävi nukkuu 10-11 välillä jollon vaipatin ennen unia, ja sit aamulla 8n maissa vaipatettiin taas... nyt mennään niin että 8lta vaipatukset ja aamu 8-9n aikaa taas... vaippa on täynnä pissaa ja joskus tekee vielä aamukakat, mut ei oo neitiä näyttäny häiritsevän... tosin jos heti nukkumaan mennessä tekis kakat niin vaihtaisin mut meillä ne yleensä kuuluu tohon aamuun...
täälläkin syötetään puolihorroksessa, toinen ei avaa silmiään, mutta kertoo kuitenkin että on nälkä..

viime yö oli ihana, nukuin hyvin! :D nyt täytyy lähteä taas päikkäreille, beiben siis..

JBlle jaksuja molempien tyttösten hoitoon <3

Voi että alko hymyilyttään tuo Irkun juttu :) Ovela kakkiainen, kun heti iskee kiinni kiellettyyn toimintaan kun huomaa että ähähää, nytpä ei äiti pääse mihinkään!! :) Tuo on kyllä tosi mainio perinne tuo ämmä-juttu. Ihanaa, että nykyään vielä on tuommosta, tuntuu että kaikki perinteet katoaa.

JB, kyllä noi jonkin sortin rintaraivareilta kuulostaa. Mulle sanottiin sairaalassa ettei vaippaa pissavaippaa tarvitse vaihtaa yöllä ja en mä sitä nykyään vaihdakaan. Kun Nuki syntyi niin ihan aluksi mies vaihtoi sen yöllä ja mä hoidin imettämisen, mutta sinuna en vaihtaisi. En mäkään vieläkään saisi Nukia nukkuun uudestaa yöllä jos vaihtaisin sen vaipat. Sen verran ne näköjään siinä touhussa piristyy -samoin äiti ;) Niin ja nykyajan vaipathan on pysyy pitkän kuivantuntuisena, vaikka olisikin täynnä pissaa.
Voi tuota Irkun ihanaa tempoilua -näin kauempaa seuraavana se kuulostaa syötävän suloiselta, mutta ei varmaan omalle kohdalle sattuessa ;)

Meidän Nukilla meni hienosti viikonloppu mummin kanssa. Nyt en silti jätä sitä vähään aikaan yöhoitoon. Tuntuu kuin se olisi kasvanut tuona aikana, kun oltiin poissa ja hiuksetkin tuntuu paljon pidemmiltä...outoa...

Mulla oli taas joku tuulesta temmattu käsitys et vauvalta pitää vaihtaa vaippa joka syötöllä.. Heh heh. Varmaan tuli siitä, kun keskolassa piti vaihtaa vauvalta vaippa joka syötöllä ja sitä sitten vaan jatkettiin Irkun kanssa kotiin tultua. En tosin Eetiltä ole viitsinyt ihan joka syötöllä, kun sehän syö tunnin välein. Vähänkö menisi vaippoja sillä tahdilla.

Limoviikuna on vissiin vähän myrkyllinenkin, niin meillä se on aidattu olkkarin nurkkaan tuolin ja rahin taakse. Sinne se Irkku hyökkää heti kun kaivan tissin esiin. Ei auta vaikka pää punaisena huudan EI, silti se nyppii lehtiä siitä irti ja meinaa ne syödä. Eeti-parka on jo tottunut, että ensin mamma huutaa ja sitten viedäänkin jo tissiä suusta kun äitin on mentävä kaivamaan limoviikunan lehdet Irkun kurkusta.

Kuulostaa mahtavalta tuo Angsterin viikonloppu. Mun pitää myös saada nämä natiaiset hoitoon tuossa kevätpuolella. Pitää tätä suhdettakin joskus ruveta hoitamaan, ettei ihan näivety. Miten oli Nukilla mennyt?

Takana ihanan leppoisat pyhät ja paluu arkeen alkoi kampaajalla. Olo on taas ihan jotain muuta kuin nuhruinen kotiäiti. :D

Onneksi rintaraivarit yleensä menevät ohi, jaksamista Jellikselle. Meilläkään ei vaihdettu vaippaa yöllä aiemmin, nykyisin se on pakko tehdä 1-3 kertaa yössä Vinkun vaivojen takia. Nyt odotellaan tuloksia, niissä voi mennä parikin viikkoa. :/

Vinkku hinkkaa ikeniää siihen malliin, että taitavat hampaat kutittaa jo. Voi mun pientä! Tänään herkuteltiin persikka-banaanisoseella, hyvin maistui. Vesi nokkamukista on ihan hitti!!

Mihin asuun päädyit Angsteros?

Piti vielä tulla sanomaan, että ihana kun ootte olemassa! Mihin mä oikein joutuisin ilman teitä.

Baltsukin on päässyt kampaajalle. Se muuten piristää kummasti, kun saa jotain uutta, vaikka ihan vaan jotain pientäkin.

Meille tuli just miehen kavereita käymään ja mä imetän täällä piilossa, ettei ne säikähdä. Ärsyttää kun itellä on täysin "mammavaihde" päällä. Collegehousut, tahrainen paita, tukka pesemättä ja harjaamatta, ilman meikkiä ja kasvotkin pesty joskus eilen. Unohtamatta tietenkään tuota tyhjää, löllykkää pussia joka joskus oli mun vatsa.. No kyllä mä parin kuukauden päästä jo jaksan taas panostaa.

Mitä Baltsu teit kampaajalla? Tuliko ihan uusi look? Mä ajattelin kuun lopussa ottaa lisää vaaleita raitoja ja leikata lyhyemmäksi, johonkin olkapäille asti.
Puvusta. Mä laitan muutaman kuvan Facebookiin, kunhan vain ehdin. En viitsi täällä kertoa mikä olin, etten ole liian helposti tunnistettavissa.
Niin ja sitä piti kysyä, että annatteko prinssille ihan kraanavettä vai kiehautatteko sen vielä? Me ei olla vieläkään päästy aloittamaan kiinteitä. Tosiaan vain kerran ollaan perunaa maistettu. Ensi viikolla on 5kk neuvola. Saa nähdä miten Nuki on kasvanut pelkällä rintamaidolla.

JB, anna ihmeessä itsellesi lupa viettää mammavaihdetta -sekin kestää vain aikansa ja sitten jossain vaiheessa tulee halu meikata, ym. Mä olen nyt vähän taantunut ja kuljen rumissa vaatteissa kotona ja hiukset sotkussa. No, kai tää tästä taas vaihtuu. Joitain ihme kausia nämä. Kiitos kysymästä, Nukin kanssa menee ihan mukavasti. Viime yönä herätti kaksi kertaa ja jotenkin tuntuu muutenkin, että kun vauva kasvaa ja oppii kiinnittämään huomiota eri asioihin/esineisiin, niin arki helpottuu. Kirjat ja musiikki on ihan pop :)

tervehdys!!

Meillä maistettiin tänää ekan kerran perunaa ja hyvin uppos...vaivojakaan ei näyttänyt tulevan.. tosin eipä sitä paljon syötykään :)

JB, mä voin kuvitella ton tilanteen minkä kuvasit kun irkku menee repimään niitä lehtiä jne, mut se oli jotenki mainiosti selitetty (tai sit mä oon väsynyt) kun repesin nauruun kuvitellessani tilanteen... vaikka siis tilanne ei tietenkään ole hauska, tuttua myös kaveriperheissä tuo sama, pieneltä loppuu ruokailu siihen paikkaan kun EI sanaa ei isompi lapsi ole kuulevinaankaan... kyllä ne pikkuset osaa käyttää tilaisuutensa :)
tsemppiä sinne taistoihin niin rintaraivareihin kun myös toisen pikku kolttosiin :) sä oot oikee superäiti! :)

Ihanaa Baltsu on päässy kampaajalle, mun täytyis ja varata aika et pääsis viel ennen joulua :) meinasin leikata kans vähäsen ja sit ehkä raitoja tai lisäkkeitä raidoiks tai jotain :)

Tilasin muuten ihanan verhokankaan... meillä ku olkkarissa ei oo ku väliaikanen kappa... niin jos ehtis jouluks ompelee sivuverhot ja kapan niin olisin onnellinen :) täytyy viel jostain bongata joulunpunasta kangasta tai viininpunasta kangasta mistä tulis toiset sivuverhot lisäks :)

Ainiin, joko sanoin et meijän neiti "laulaa"... siis se on löytänyt nyt kimeän äänensä ja kiljuu vaihtaen äänenkorkeutta niin että meillä soi korvat.. :) hassun kuulonen..

Mitäs nukille ja baltsun beibelle?! joko siel on opittu paljon uusia temppuja?!

entäs meijän uudet mamat :) kuinka arjen aherrus sujuu?! :)

Miiu ja beibe 3 1/2kk

Nuki tuolla jo heräilee, joten tämä on ihan vain pikainen hyvän huomenen toivotus teille ;)

Miiu, kiva että prinsessan kiinteiden aloittelu meni noin hyvin!
Meillä Nuki on kiemurrellut sitterissä ja sylissä jo muutamia viikkoja. Se on sellaista kiukkukiemurtelua ja näyttää ihan kuin se oli joku neljävuotias.Muuten ei ole tapahtunut mitään näkyvää kehitystä. Saa nähdä koska alkaa ryömimään. Jotenkin tuntuu, että meidän "seisottaminen" vie intoa ryömimisestä. Ainakaan Nuki ei enää käänny niin usein mahalleen kuin ennen. Se tykkää ihan hulluna seistä tukea vasten tai siis meidän tukemana. Hyppykeinua kokeiltiin viime viikolla, mutta ei se vielä oikein tajunnut mitä siinä pitäisi tehdä.

Miten Rosan ja Amildan päivät on menneet ilman miestä?

Kohta täytyy lähteä isomummua moikkaamaan ja päivällä tulee vieraita. Nyt menen katsomaan tuota "mummum" -ääntelijää ;)

Kiitos kysymästä ihan hyväähän tänne. Elämä hymyilee - varsinkin näin, kun on saanut jo paremmin nukuttua. Viikonloppuna mun vanhemmista oli SUURI apu, kun antoivat mun ja miehen nukkua klo.11 asti ja viime yönä neiti veti hurjat 5,5 tuntia unta putkeen :) :) Voi, kun jatkuiskin niin... Johan tuo neiti on huomenna kuukauden, niin eiköhän tässä ala jonkin verran elämä helpottuun, kun alkaa tottuun elämään pienen vauvan kanssa.
Mutta siis edelleen joudun nostaan hattua JB:lle, joka vetää arjen läpi kahden pienen kanssa ja ehtii vielä tulla palstailemaankin!!! Siihen en varmaan itse venyis...

Mitenköhän Saana ja poitsu voi? Olis kiva kuulla kuulumisia sieltäkin.

Rosaa, Saanaa ja Brogista odotellaan kans ilmottautumaan Facebookin ihmeelliseen maailmaan. Ainakin kuvia jakamaan, jos ei muuten...

Ai niin, piti kysymäni, koska nuo vauvat alkaa hymyillä? Mietin vaan, olenko ihan mielenvikainen, kun kuvittelin jo nähneeni neidin hymyilevän. Entäs koskas nuo kääntymiset ja muut tapahtuu?

Loistavaa kuulla Amilda, että kaikki alkaa sujumaan paremmin :) :)!! Kyllä sieltä varmaan voi jo vähän hymyä tulla, kääntymään Nuudeli oppi n.2kk:n iässä. Yksilöllisiä juttuja.

Saanan kuulumisia minäkin kaipailen ja tosiaan, liittykäähän Facebookiin, jos ette ole vielä liittyneet. Sitä kautta on vielä mukavampi pitää yhteyttä.

Irkun neuvolakortissa oli, et ensimmäinen hymy oli tullut viime vuonna marraskuun alussa, eli noin kuukauden kehitysiässä. Eetin hymyä odottelen siis tuossa kuukauden paikkeilla.

Tämä päivä on ollut melko karsea, kun Eeti on suorastaan asunut rinnalla. Nyt laitoin sen ulos nukkumaan niin saadaan Irkun kanssa vähän hengähtää. Lähdetään kohta lumeen mönkimään mekin. Amildalle onnittelut kun yöt on alkaneet parantua! Samaa toivon tännekin. Viime yönä söi jotain 5-7 kertaa. menin jo laskuissa sekaisin ja sitä paitsi en tiedä että lasketaanko ne muutaman tunnin syömismaratonit yhdeksi kerraksi, vai useammaksi jos se kuitenkin käy nukkumassa siinä välissä viisi minuuttia. :)

Kääntyä vissiin lapset alkaa melko yksilöllisesti. Varhaisimmat muistaakseni 3kk iässä ja myöhäisimmät joskus 6kk jälkeen reilustikin.

JB, annatteko Eetille tuttia? Mä luulen, että se kaipailee vain jotain imemistä, jos viiden minsan välein heräilee? Tuskin nälkäänsä itkee? Meillä toi tutti on ollut ehdoton apu öisin.
Ihanaa -siellä on jo lunta!!

amilda, sanotaan että n. kuukauden iässä hymyt on hymyjä.. sitä ennen saattaa johtua ilmavaivoista jne.. meillä tuli vahinkohymyjä pienestä pitäen mutta kuukauden iässä rupes sit olemaan tarkoituksellisia.. äh, toivottavasti ymmärsit mitä ajoin takaa...

nyt kuuluu huutoa.. palaan ajan kanssa!

Yhteistyössä