Ajatuksista odotukseen 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Erica:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Haa, pääsenpä kuittaamaan miehelle hankinnoista -hänen mielestään olen liian malttamaton! Meillä on kaikki vielä aivan alkutekijöissään, mies varmaan odottaisi toukokuulle.

Minulla on vatsa toiminut hyvin koko raskauden ajan, enkä edes tiedä miltä närästys tuntuu. Koputan puuta tässä samalla! No, kuvotus on se minun vaivani. Edelleen etenkin iltaisin vatsasta nousee tuttu kuvotuksen tunne, onneksi ei tarvi enää käydä vessanpönttöä tervehtimässä. Syön hyvin ja tasaisesti pitkin päivää, mutta tuosta kuvotuksesta en pääse eroon. Vinkkejä?

Nimi on meillä valmiina, olisi ollut tytöllekin. Meille KAIKKI veikkaavat tyttöä, mistäköhän johtuu... Miehen äitikin kyselee, eikö saa ostaa vaaleanpunaisia vaatteita. No ei, emme tyttöäkään pukisi vaaleanpunaiseen. (Ja olen minäkin huolissani noista stereotypioista joita lapsille kaupitellaan.) Olen myös kunnon värien kannalla, tosin valkoinen on myös kesävauvalle kiva. Emme siis ole kertoneet sukupuolesta kenellekään.

Mukavaa viikonjatkoa!

No toivotaan todella Ballerina, ettei näitä vatsavaivoja sulle sitten tulekaan:) Multa ei oikein löydy vinkkejä kuvotukseen, oon kuullut vaan sen, että pitää syödä jotain pientä parin tunnin välein. Ja valkoinen on kiva väri kesällä ja muutenkin sellanen perusväri jota voi yhdistellä mihin vaan! Minä oon kanssa esittänyt toiveita tuleville mummoille, että ei sitten mitään pinkkiä ja muuta lällyä:) Mutta onhan se varma, että niitä sitten tulee kuitenkin.

Meillä on kanssa nimet valmiina jo molemmile, tiedä sitten, että kuinka tässä vielä mieli muuttuu:)

O

hi,ihanaa... ballerinalle kaikki veikkaavat tyttöä... meillä taas toisinpäin, meille kaikki kaverit veikkaa poikaa, ja tosiaan uskomme että meidän pienokainen on tyttö.. :) mutta antaa toisten luulla, kyllä ne sitten huomaa kun tyttö syntyy ;) *mahtaa olla shokki jos tuleekin poika*

siis tietenkään ei haittaa vaikka tulisi poika, mutta kun on olo niin varma että tulee tyttö niin mahtaa jäädä suu auki jos se oliskin poika :) jos nyt kukaan tajuaa mitä tarkoitan :)

meillä on nimistä ollt puhetta, kahdelle pojalle olis nimet ja yhdelle tytölle, mutta tiedä sitten muuttuuko nuo vielä... tytön toisesta nimestä on ollut vääntöä, tosin eipä sillä kiirettäkään ole. heh.

Työkaveri sanoi että mulla on jo ihan maha, siis kunnon maha... sanoin että niin, tiedän... et turvotusmahaahan tämä vielä taitaapi olla ja tosiaan iso kun ei muilla tässä vaiheessa yleensä ole vielä kunnolla näkynytkään.. :) mutta ei mua haittaa.. ihanaa olla raskaana :)

Mun kaveri sai viime yönä vauvan :) heti aamulla ennen töitä menin kauppaan ettimään vaatetta ja korttia sekä äitille sitten suklaata :) olisin taas tahtonut itellekin ostaa (tai siis omalle vauvalle) muutamat vaatteet mutta maltoin mieleni :) hyvä niin!

Mi-iu rv 17+0

Guten Morgen!

Olen taas herännyt ajoissa, aamut ovat energisintä aikaa. :) Viikko on taas kohta takana ja huomenna pääsen tapaamaan uutta neuvolantätiä. Hieman kurjaa, että tämä on jo kolmas tuttavuus neuvolassa, toivottavasti tämä terkka on sitten loppuun asti.

Angsteri, noissa 4D-ultrissa on todellakin suuria hintaeroja! Tällä hetkellä minulla on ihmeen luottavainen ja rauhallinen olo, enkä koe senkään takia tarvetta ultraan. Voi olla, että huomenna asiat ovat jo toisin.

Vaunuista utelisin vielä... Palstalla olikin mielenkiintoista keskustelua aiheesta. Nyt minua mietityttää koppa: kova vai pehmeä? Miten teillä jo vaunut hankkineilla? Ja millä perusteella valitsitte kopan? On niin paljon kommentteja puolesta ja vastaan.

Aurinkoista päivää,

B. rv 21+6

Hyvää huomenta!

Täällä on kanssa oltu töissä ja reipas tunti, aamuteetä ja aamupalaa ootellaan jo kovasti:)

Ballerinalle noista vaunuista, meillä on käsittääkseni pehmeä vaunukoppa. Se on sellaien irrotettava pehmeä kantokahvallinen "pussi" tai koppa, mitenkähän sitä nyt kuvailis. No joka tapauksessa sen saa siis pois vaunuista ja sitä on helppo kantaa. Myöhemmin sen muunnettua lämpöpussiksi, jos en nyt ihan väärin muista.

Mulla on koko raskauden ajan ollut sellanen varma olo, eli en oo hötkyilly raskauden suhteen ja ollut kamalan huolestunut. Ja nyt taas se, että tunnen päivittäin vauvan liikkeet, varmistaa oloa edelleen, että kaikki on hyvin. Tosin pian varmaan alkaa se synnytys aiheuttaan paniikkia. Pelkään sitä kipua varmaan kaikista eniten, oon niin kipuherkkä tapaus. Tai kestän kyllä kovaakin kipua, mutta se vaan pelottaa. Turhapa sitä on toisaalta murehtia, toivotaan vaan, että kaikki menis hyvin. Kyllähän sitä on valmis kipuakin tunteen, kunhan vaan sais terveen lapsosen punnattua maailmaan:)

Mutta nyt aamupalalle, namsk:)

Ore 24+3

Helmikuista huomenta!

Noi on hauskoja noi muiden sukupuoliveikkaukset. Mistähän nekin kumpuaa?!? Meille kaikki veikkasi poikaa, mutta tyttöhän meille näyttää olevan tulossa. Nimistä me ei päästä yhteisymmärrykseen. Me haetaan sellaista nimeä, joka ei ole liian erikoinen, mutta ei kauhean yleinenkään. En halua myöskään liian lässyä nimeä. On se vaikeaa...

Ballerina, meillä on kovakantokoppa. Joku sanoi meille, että se olisi mukavampi ja viileämpi kesävauvalle. Tiedä sitten. Nämä on varmaan niitä kuuluisia mielipideasioita.

Mulla on tänään kaksi verikoetta, kolmen tunnin välein. Ne tarkkailee mun veren hyytymisarvoja. Toivottavasti kaikki on hyvin. Nyt en ole pariin päivää tuntenut kauheasti Nukin liikkeitä. Toivottavasti kaikki on hyvin. Lupasivat sairaalassa kuunnella sydänäänet varmuudeksi. Luultavasti Nuki on vain vaihtanut asentoa, mutta aina tällainen laittaa mielikuvituksen liikkeelle.

Saanko liitty' seuraanne.. Hiukan viel' hirvitt'' siirty' t'lle puolelle, mutta kokeillaan kuinka k'y..

Meill' kone reistailee, joten siitt' syyst' kirjoitukseni on hieman vaikeaselkoista.. yritt'k'' saada jokin tolkku.

Tuun paremmalla ajalla lukaisemaan kirjoituksianne ja l;rp;ttelem''n itsekkin enemm'n. Ajattelin vain nopeasti tulla ilmoittautumaan. Jos vain sovin mukaan..

Hauskaa p'iv'n jatkoa naiset !

-Vanilla- 27+26 + 25.01.08 LA 5.10.08

Lämpimästi tervetuloa Vanilla! Olenkin hieman odotellut ilmaantumistasi... :D Kun ehdit, tule kertomaan plussauksesta ja tunnelmista! Meidän ketjuhan on kohta voimissaan kun saadaan Rosa (+toivottavasti se helmikuun plussaaja(t)) mukaan.

Ihanaa Angsteri, että kuulit sydänäänet ja Nukilla on kaikki hyvin (luin haavepuolelta). Keskenmenon kokeneena olet varmasti vieläkin huolehtivaisempi, onneksi sydänäänet ovat helppo tarkistaa.

Neuvolassa tänään kaikki hyvin. Syke oli vahva ja arvot hyviä. Uudesta terkastakin tykkäsin, napakka nainen! Mittasi ensimmäistä kertaa fundus-mitan ja se oli hieman alle keskiarvon. Sain Kelan paperit täytettäväksi -pääsen tilaamaan äitiyspakkaustakin! :D

Nyt mukavaa viikonlopua, minulla onkin vuorossa huomenna pitkästä aikaa koko päivä ihan tyttöjen kesken. Tosin muiden baariin siirtyessä minua kutsuu uni.

B. rv 22+0

Vanillalle kovasti tervetuloa joukkoomme! Ja onnittelut plussasta!

Ballerina, hienoa, että neuvolakäynnistä jäi hyvä maku ja että kaikki oli kunnossa!

Rosaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!! Alahan tulla tänne! :)

Hyvää viikonloppua mammat!

Taas on maanantai ja uusi viikko aluillaan. Kyllä aika menee yllättävän nopeasti tässä vaiheessa -minä taidan tosin käydä vähän hitaammalla... Viikonloppu oli ihanan aktiivinen ja piristi mieltä! Väsymyskin unohtui kun ei ollut aikaa makailla sohvan pohjalla. Ensi viikonloppuna olisi sitten tarkoitus aloittaa vauvantarvikkeiden metsästys, miestä olen valmistellut henkisesti, että NYT alkavat tosi toimet!

Pötkylän potkut tuntuvat harvemmin, mutta entistä voimakkaampina. Oletteko tunteneet muljahduksia? Jotenkin olen ajatellut harvinaisten muljahduksien johtuvan vauvan kääntymisestä -vinha tunne ja ei ehkä niin mukava sellainen. Hassua ajatella, että vauva on jo n. 500g ja 26cm pitkä!

Nyt pitää kiiruhtaa, mukavaa viikonalkua! Rosan ja Vanillan tunnelmia odotellen... :)

B. rv 22+3

Wau, Ballerinan raskaus jo yli puolen välin! Ja Pötkylä jo ihan ihmisen kokoinen. Ihmeellistä ja ihanaa. Onnea teille!

Huh. Ihana outo epätodellinen olo. Onnellinen ja pelokas. Tiedätte kyllä kuinka kovin olen tänne puolelle halunnut.

Luin eilen tämän koko ketjun läpi. Kyllä aika menee nopeasti. Erican keskenmenoa ja kamalaa sairaalareissua lukiessa tuli olo, että on elämä epäreilua. Toivottavasti Ericakin plussaisi pian.

Mulla on rehellisen itsekeskeinen olo. Ajattelen vain omaa napaa. Ei kiinnosta mikään muu. Lauantaina täytyi oikein pinnistellä teatterissa, että pystyin keskittymään, vaikka harvinaisen hyvä pätkä olikin.

Olin ajatellut odottaa tän viikon ennen kuin varaan alkuraskauden ultran, mutta enhän mä pystynyt, vaan soitin aamulla heti kun heräsin. Te ette ole laittaneet raskausviikkoja alkuketjussa, eli kysyisin milloin te kävitte ekassa ultrassa, jos siis kävitte? Angsteri ainakin on käynyt heti kun mahdollista, eli millä viikolla? Varasin ultran kolmen viikon päähän, jolloin 7+jotain. Gynellä ei ollut aikasemmin aikoja vapaana. Miten mä pystyn odottamaan?? Kunhan tää tila nyt vaan pysyy... Ja kun ei ole mitään oireita, vain navan pistelyä. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Meillä kaikilla, tietenkin.

Kävin tänään kirjastossa ja lainasin aiheesta kirjoja. Onko teillä hyviä kirjavinkkejä? Oppaita tai ihan romaaneja? Kävin Akateemisessa tsekkaamassa kaikki mielenkiintoset odotusoppaat ja muut kirjat aiheesta, ja varasin ne sitten kirjastosta kun olivat kaikki lainassa.

Ihailen kovasti Oren urheilullisuutta. Itse en pystyisi samaan. Hyvä kun uskallan bussiin juosta. Ihan typerää tällainen pelko, mutta en voi muutakaan. Angsterin ja monen muun kokemukset on niin lähellä mielessä. En halua mitenkään riskeerata mitään, vaikka se olis ylireagointia. En juo kahviakaan nyt lainkaan, vaikka sanotaan ettei se haittaisi (ja viikko sitten join yli pannun päivässä). Jos menee kesken, niin ainakin olen tehnyt parhaani. Bodypumppiin mua ei saisi kirveelläkään. Eli sormet ja jalat ristissä täällä.

Ihanaa saada Rosa seuraamme! :)

Kävin varhaisultrassa 8+4, joka oli oikeastaan vasta 8+0. LA muuttui np-ultrassa, olin todellakin arvioinut oviksen päin honkia, sillä uskoin LA:n siiryvän aikaisemmaksi. Ja niin arvioi lääkärinikin, sillä hän uskoi minun ovuloineen ennen tarkastusta, mutta ovis olikin vasta tulossa... Ellen sitten ovuloinut kahdesti?! Minulle sanoivat ajanvarauksessa, ettei kannata tulla aiemmin, mutta moni tuntuu käyneen 7+viikolla.

Minä jatkoin plussauksen jälkeen mahdollisimman normaalisti, tuntemuksieni mukaan. Koin, että stressi on se isompi paha. Tietenkin jos stressiä tulee liikunnasta tai seksistä, miksi niitä silloin harrastaisi? Minulle suurempi stressi olisi ollut olla harrastamatta. Kahvi jäi pois aika pian ihan itsestään, samoin juoksulenkit. Uskon kuitenkin, että jos pikkuisella on kaikki kunnossa, hän pysyy matkassa riippumatta siitä, mitä me itse teemme.

Kirjallisuutta en osaa suositella. Olen lähinnä lueskellut Neuvolan oppaita ja lehtiä. Soititko Rosa jo neuvolaan?

Omanapaisuus kuuluu asiaan, eikös vain?! Sitä kääntyy koko ajan enemmän sisään päin, ja minusta on ainakin tullut melkoisen hajamielinen arkipäiväisten asioiden suhteen. Mies on saanut monet naurut, käyn hieman hitaalla!

Pirteää päivää,

B. rv 22+4

Hola mammat!

Paljon tervetuloa Vanillalle ja Rosalle, kiva saada tänne vähän "uutta verta":)

Mehän ei käyty missään varhaisultrassa, vaan ollaan tyydytty näihin kaupungin kustantamiin kertoihin, joita olis ollut vaan yks eli se rakenneultra. Mutta koska meidän potkunyrkkeilijä olikin luultua pienempi, niin saatiin toinen ultrakerta. Mutta sekin on nyt jo käyty, eli nyt tyydytään vaan sydänäänten kuunteluun.

Minä alan viikonloppuna remppaamaan kesällä rempattua huonetta lastenhuoneeks! Eli viikonloppua jo kovasti odottelen:) Perustelin niin hyvin remppatarpeen, että mies lupasi mukisematta lähteä mun kanssa maalikauppaan. Toisaalta, jos ei olis luvannut, niin olisin lähteny sinne yksin, raskaana olevalle naiselle ei oikeestaan kannata sanoa ei... Sen mies on tainnut näitten viikkojen aikana jo oppia:)

Mutta muuten täällä on kaikki hyvin, potkut tuntuu nyt jo päivittäin ja pitkin päivää. Ja ne on todellakin voimistuneet!:) Kävin sunnuntaina kaverini ja Venlan 5,5kk kanssa vauvauinnissa! Venla sukelsi ensimmäisen kerran ja minä olin ihan myyty, eli vauvauinti kutsuu loppukesästä ja ens syksynä!

Kävin myös eilen testaamassa spinningtunnin uudestaan. Muutin vähän pyörän säätöjä, tanko tarpeeksi ylös, että pystyin vähän pystymmässä asennossa pyöräileen ja hyvin meni! Vähän piti välillä himmata, ettei sykkeet noussu kovin paljon yli 150:n, mutta hiki tuli ja älyttömän hyvä mieli!:) Ehkä tänäänkin meen kokeileen, tuli eilen nimittäin syötyä parikin kappaletta laskiaispullia...

Löytyi myös sipsien lisäksi toinen närästyksen aiheuttaja, kaurapuuro. Niin hyvää kuin se onkin ja ennen kaikkea terveellistä, niin kuplia tulee kovasti.

Mutta nyt pitäis varmaan aloittaa työt tältä päivältä. Mun tuleva äitiyslomansijainen aloitti maanantaina, joten ei voi lorvailla entiseen tyyliin... Välillä alkaa NYT JO kaikki kysymykset ärsyttämään. Ei koko aikaa tarvis tehdä jotain, vois välillä vähän lueskella iltasanomia netistä....

Hyvällä tuurilla saadaan muuten tällä viikolla äitiyspakkaus! Jänskättää jo kovasti, vaikka oonkin kuvista nähnyt kaikki vaatteet.

Mutta päivänjatkoja kaikille!

Ore 25+2

Moikkaus kirjastosta! Kyllä tää "netittömyys" alkaa pikku hiljaa tympimään. No enää pari kuukautta jäljellä.

Ihanaa Rosa, kun liityit joukkoomme!!! Mä olen edelleen täysin onnessani sun ja miehesi puolesta! Mä tosiaan kävin varhaisultrassa viikolla 5+5, haluttiin varmistaa, että siellä masussa tosiaan on sikiö, jonka sydän lyö eikä tuulimuna. Joillakin tuulimuna saattaa kuulemma pysyä useammankin viikon ja joillain se on todettu vasta niskapoimu-ultrassa (vk:lla 12). Kauheaa! Siis tällaisesta mä olen vain lukenut. Sen takia mentiin ultraan niin aikaisin kuin mahdollista. Ultra erottaa sykkeen noin viikolla 6. Mehän oltiin muutamaa päivää aikaisemmin. Rosaliini, mä suosittelen tuota ultraa ja tulen suosittelemaan omille lapsillenikin sitten kun on heidän vuoronsa. Tieto on aina hyvästä -myös ikävä tieto, mun mielestä. Mä olen kyllä varma, että teillä menee kaikki hyvin!! Eka neuvola mulla oli viikolla 8. Varasin sen ekan ultran jälkeen. Aikaisemman plussan kohdalla varasin neuvolan heti seuraavana päivänä plussasta, tosin silloin tein testin vasta sitten kun menkat oli viikon myöhässä.

Juu, ei mullakaan toi urheilu luonnistu. Nytkin kun on liukasta, niin mä oikeasti tyyliin hiivin tuolla ulkona. Siis ihan oikeasti. Varmaan tosi koomisen näköistä. Lisäksi mä liikun hieman etukumarassa et jos kaadun, niin saan kädet hyvin eteen....just... rosa, mäkään en juonut kahvia ensimmäiseen 14 viikkoon. Nyt juon kaksi kuppia päivässä.

Mulla ja Nukkelilla on kaikki hyvin. Potkut on jo tosi mojovia. Perjantaina menen neuvolaan ja siellä saa taas kivasti kuulla Nukin sydänäänet. Sairaalassa ne sanoi viimeksi, että Nukin sydänäänet on vahvemmat kuin tässä vaiheessa yleensä :). Se lisää toivoa tämän raskauden onnistumisesta.

Mukavaa ja onnellista viikkoa! Ja taidanpa lähettää vielä haleja, kunnon rutistuksia, koko ketjullemme!

Angsteri och Nuki rv21+4

Hiii, Angsteri! Tulin hyvällä mielellä sun kirjotuksesta! Mäkin hiiviskelen ulkona! Se oli hyvin sanottu. Muutossa heitin kaikki kengät pois joita en käytä. Nyt on jäljellä kymmenet lenkkarit, ja nehän on tosi liukkaita ulkona. Sekä korkokenkiä, joilla ei muutenkaan ole mukava saati turvallinen kävellä. Eilisen hiiviskelin sisäpelitossuissa, joissa on hyvä pito. Tuntuu että otetaan niin samalla lailla tämä. On ihan kauheaa kun ei pysty sormia napsauttamalla saamaan mitä haluaa. Epätietoisuus on kauheinta. Ettei ole itse kontrollissa itsestään. Joku voisi sanoa että nyt on hyvä hetki opetella malttia ja odotella vaan ihan rauhassa. Paskat. Mä haluan tietää kaiken mitä voin ja heti kiitos.

Juu, olen tietoinen ja lukenut KAIKEN tuulimunista ja keskeytyneistä keskenmenoista, kuin myös kohdunulkopuolisista raskauksista. Oloa ei helpota se, ettei mulla ole mitään oireita. Rinnat on ja pysyy 75B:nä, ilman pienintäkään arkuutta. Tietenkin menen ultraan, mutta mun ihana ymmärtävä ilmainen gyneni ( ja sen mahtava uusi ja paras ultrauslaite) on niin buukattu, että sain ajan vasta KOLMEN viikon päästä. Argh. Olen jo tänään soittanut YTHS:lle kysyen peruutuksia. Soitan aamulla taas. Aion saada peruutusajan ens viikolle. Silloin kuudes viikko meneillään (5+), ja ellein sydän niin ainakin jotain näkyy. Ellen saa peruutusaikaa (aion kyllä saada) niin menen sitten muualle ultraan. Tykkään vaan tuosta gynestä. Sama joka aukas röörit ja jolla on typerä huumorintaju. Plus että maksaa sen 4 euroa vaan.

On tää niin uskomatonta. Ei olla tietenkään kerrottu vielä kellekään. Enhän mä voi tietää onko mitään kerrottavaa ennen ku pääsen kellistymään ultrauskoneen ääreen. Kaikesta epävarmuudesta huolimatta olen/olemme suunnattoman onnellisia. Mä vaan fiilistelen ja hymyilen. Ei kiinnosta mikään muu ku oma napa. Ja miehen napa myös. Mies on niin liikuttavasti mukana tässä. Aina kun tulen vessasta, se katsoo kysyen. Ihanaa jos saan tehdä siitä isän.

Mies oli eilen töissä printannut kauhean pinon tutkimuksia ja faktatietoa siitä, että oireeton alkuraskaus on täysin normaali (eri lähteiden mukaan 1/4 ja 1/2 oireettomia raskauksia). Piti mulle esitelmän, joka ihan oikeasti sai mut vähän relaamaan. Raskauspahoinvointi voi liittyä aineenvaihduntaan. Ja fakta on myös, että jos normaalisti kärsii meri- tai matkapahoinvoinnista, useammin kärsii siitä myös raskausaikana. Mulla ei ole ikinä ollut vatsatautia, tosi harvoin on krapula (sitä mies on ihmetellyt aina), enkä ole oksentanut ikinä. Mutta olen kyllä kade niille, jotka voi pahoin eli tuntee ja tietää että jotain kehossa tapahtuu.

Kaikille teille halaukset!

Terveisiä Kelan jonoista. Nyt sitten odotellaan äitiyspakkausta kuola valuen! Ei pitäisi hirmuisen montaa viikkoa mennä. :)

Millaiseksi Ore aiot laittaa lastenhuoneen? Meidän työhuone pysyy työhuoneena, tästä asunnosta muutamme toivottavasti ennen kuin lapsi tarvitsee omaa huonetta. Leluja siis hankitaan mahdollisimman vähän, täytyy yrittää hillitä tulevia isovanhempiakin.

Voi Rosa! Älä vielä kadehdi pahoinvointia, se ei välttämättä ala aivan ensimmäisinä viikkoina. Toivottavasti kuitenkin säästyt siltä ja saat hehkua koko raskausajan! Ulkona on tosiaankin pelottavan liukasta, olenkin kaivanut vanhat rumat talvikengät käyttöön. Hih, niin sitä turhamaisuus tipahtaa omaan arvoonsa!

B. rv 22+5 (ja vatsa kasvaa hurjaa tahtia! :)

Mahtavaa, Ballerina! Jänskää; äitiyspakkaus! Kuinka paljon sulle on kiloja tähän mennessä tullut? Entä Orelle?

Piti kysyä Orelta samaa, että minkälaiseksi meinaat huoneen laittaa? Ja mitä tarvikkeita/huonekaluja?

Se vauvauinti on kuulemma ihan mieletöntä! Myös vanhemmille siis. Olen kuullut siitä pelkkää hyvää.

Huomenta!

Löysin alennusmyyntien aikaan marimekosta vihreän pikku unikko-kuosiset pinnasängyn pehmusteet, joten siitä innostuneenä ajattelin, että jos teksiin samasta kankaasta verhon tulevaan lastenhuoneeseen ja maalaisin yhden seinistä samalla vihreellä kuin kukat!:) Tykkään muutenkin vihreästä ja mun mielestä se on hyvä väri tytölle ja pojalle, eli ei oo väliä kumpi siellä sitten asustelee.

Kalusteista sen verran, että tultiin siihen tulokseen, että tehdään meidän kulma atk-pöydästä väliaikainen hoitopöytä, sille kun ei välttämättä käyttöä ole muutenkaan kauan ja meistä ei kumpikaan oo selkävaivainen. Ikeasta käydään parin viikon päästä hakemassa pinnasänky (leksvik) ja siihen sopiva lipasto. Luulen, että kalusteet on alussa tuossa, pitää sitten pikkuhiljaa hankkiä lisää kun jotain kivaa löytyy. Ja eihän se tulokas siellä vielä edes ihan hetkeen tuu asumaan:)

Ja Rosalle vielä, että mulla oli kanssa aika oireetonta se alkuraskaus. Ainoastaa finnit aiheutti päänvaivaa... Ja niitä oli kuin pahimmalla teini-ikäisellä:/ Väsymys vaivas ajoittain, mutta ei ollut kuitenkaan koko aikaa kauheeta väsyä ja ilmavaivoja oli normaalia enemmän. Mutta välillä piti kyllä oikein miettiä, että onkohan testi näyttänyt oikein ja ollaanko tässä raskaana ollenkaan, kun ei mitään tapahdu. Rinnatkaan ei aristanu, en ainakaan muista, että olis ollu mitään normaalista poikkeavaa. Ei kyllä nyt vieläkään arista, mutta kokoa on tullu lisää, A:sta pieneen C:hen (jos nyt niin voi sanoa --> B-kuppi vähän ahdistaa, mutta C:hen mahtuu vielä tavaraa:) ).

Eikä mulla kyllä vieläkään oo mitään isompaa ilmaantunut, muuta kuin toimimaton vatsa. Mutta sekin on jonkun verran helpottanu, syön joka päivä activian ja hörppään sellasen Gefilus max-tehojuoman! En tiedä vaikuttaako ne päässä vai mahassa, mutta parempi olo on joka tapauksessa ollu!

Meidän äitiyspakkaus ei oo vieläkään tullu, vaikka sitä jo kovasti ootellaan. Mutta ens viikolla viimeistään! Ja meillä on ens viikolla kauan odotettu neuvola+lääkäri. Edellinen neuvola oli siis 3.1. eli siita on KAUAN. Mutta nyt varmaan alkaa käynnit tihenee, kun tullaan viikolle 30.

Ja tänään ajattelin käydä kattelemassa vähän pikku vaatteita, kokoa 52 ja 54 olis vielä hakusessa:)

Tietääkö joku jotain juoksuvaunuista? Mulla on nyt alkanu himottaan niitä. En raaskis uusia ostaa joten käytetyt pitäis jostain löytää. Mutta kaveripiirissä kellään ei oo sellasia ollu, joten apuja ei tuu siltä saralta. Eli jos tiedätte, että jostain sais käytettyjä, niin kertokaa ihmeessä mulle!

O 25+3

Huomenta ketjuun!

Ore, toi sun sisustussuunnitelma kuulosta hyvältä! Mä en tiennytkään, että Marimekko myy sellaisia pinnasänkyihin. Mulla ei valitettavasti ole tietoa juoksuvaunuista, mutta Ballerinako pohti ostavansa sellaiset?

Jes, mäkin saan huomenna lykättyä hakemuksen kelaan :) . Se vuoden 2007 äitiyspakkaus on kyllä mieleinen.

Rosa, no niin, taas yhteneväisyyksiä = sama kuppikoko ja rinnanympärys ;) . Tää on jo koomista! Samat rintsikat menee muuten vieläkin. Kai mulla oli niissä kasvunvaraa...
Rosa mun mielestä toi oireettomuus on hyvä tossa vaiheessa. Mulla alkoi tuntemukset vasta viikolla 7 ja samoin lievä pahoinvointi. Sitä ennen ei rinnat turvonneet, eikä ollut mitään muitakaan oireita. Voi sanoa, että olin täysin oireeton ja panikoin siitä turhaan. Siitä keskenmenosta mulla oli kovia nippailuja navan molemminpuolin heti alkuunsa. Ne oli varmaankin supistuksia, joilla tuulimuna (?) ajettiin pois. Tässä (tähän asti..ja nyt sormet ristiin) onnistuneessa raskaudessa ei ollut paljoa edes nippailuja. Vasta tosiaan viikolla 7 ja aika lieviä nekin. Joten no, panic!!

Nyt kyllä väsyttää. Vannoin lähteväni tänään jumpalle, saa nähdä kuinka käy. Talvitakin huomasin puristavan tänään, pian olen pulassa. Kiva että vatsa kasvaa, mutta kyllä väsymys on sen mukaista!

Rosa kyseli painoasioista, minulle on tullut reilu 6kg. Luulenpa, että menen kirkkaasti tuon keskiarvo 12kg yli. Kuppikoko minulla on kasvanut valtavasti ja en tunne oloani ollenkaan kotoisaksi näissä meijereissä. Yhtä uloketta jo tämän naisen vartalo!

Ostin tutulta käytetyt juoksurattaat 80 eurolla. Vaikuttavat oikein näppärille! Niitä ei ihan pienen vauvan kanssa voi käyttää, mutta menevät sitten 30 kg asti. Vakaa aikomus on päästä taas juoksukuntoon mitä pikimmiten.

Lueskelin eilen uutta Vauva-lehteä ja eksyin Lasten Metsolan sivuilla Turmiohan siitä seurasi, tilasin samantein ison kasan vaatetta. Ei voinut vastustaa!

Vitamiinikeskustelua käytiin tuolla haavepuolella. Minäkin napsin 2 raskausmultitabsia, omegoita, kalkkia ja maitohappobakteereita (saattavat ehkäistä atopiaa, jota meidän suvusta löytyy). Beroccaa söin alkuraskaudesta ennenkuin vaihdoin Multitabsiin. Neuvolassa kehoittivat ottomaan tuon 2 tablettia päivässä.

Mekin haluamme vauvauintiin! Tiedättekö minkä ikäisenä uinti aloitetaan?

B. rv 22+6 (huomenna uusi viikko!)

Ballerina, mun mielestä vauvauinnin voi aloittaa jotain neljä kuukautisesta. Tosin en ole nyt yhtään varma. Mäkin olen kuullut siitä vain posia. Uinnin lisäksi me ollaan ajateltu jo jotain liikuntaleikkikouluakin, niin nuoresta kun sen vain voi aloittaa.

Sitten neuvolakuulumisiin. Kaikki oli hienosti ja sydänäänet kuului taas hyvin. Nyt Nukin syke oli 130 ja dopplerin ahdistellessa se kiihtyi 145. Painoa mulle oli tullut alusta asti 2,9 kg. Mä kuvittelin, että sitä olisi tullut jotain nelisin kiloa, mutta pakko toi on uskoa, kun se kerran on raapustettu "neuvolakirjaan". Tuntuu tosi uskomattomalta, kun mä olen koko ajan syönyt ihan mitä sattuu. Siis karkkia, ym.herkkuja. Laskiaispullia tuli ahdettua 5 kpl kahdessa viikossa....hmph. Hb oli 134 ja kohdunpohjan korkeus 20. Perhevalmennus me aloitetaan huhtikuulla, vaikka niitä olisi nyt jo helmikuussa. Tuntuu jotenkin paremmalta jättää niitä lähemmäksi h-hetkeä. Mieskin pääsee sitten osallistumaan niihin paremmin. Nyt sitten vaan odotellaan 4d-ultraa, joka on 26.2. Päästään sitten kurkkaamaan Nukin kasvonpiirteitä :).

Mitä Mi-iulle kuuluu?

Nukkeli 21+6

No nii.. nopeasti piipahdan tännekkii.

Täällä voidaan hyvin, väsymystä lukuunottamatta. Eilen teki aamusti todella pahaa, mutta tänä aamuna oli olo ihan normaali. Kunpa tuota pahoinvointia ei ihan joka päivä tulisi. Viime raskaudessa siittä kärsin ensimmäiset kuukaudet. Ja suunnattomasta väsymyksestä myös.

Me ollaan ainakii tykätty vauvauinnista kovasti, itse asiassa juuri tänäkii aamuna kävimme polskimassa. Naperot näyttää tykkäävän. Ja aikuiset myös. Sieltä löytää paljon uusia tuttavuuksia. Suosittelen.

-Vanilla- rv 6

Huonmenta! Juu, mä vasta heräilen täällä.

Olisi ollut paljonkin asiaa tänne puolelle, mutta jotenkin tuntuu oudolta kirjottaa tänne kun ei vatsassani vielä edes sydän syki. Eilen aamulla soitin peruutusaikoja gynelleni ensi viikoksi, niitä ei ollut mutta sanoivat että vartin päästä on. Otin sitten sen, vaikka tiesin ettei syke vielä näkyisikään. Kauhea kiire tuli, juostiin edes takas ja mentiin taksilla. YTHS:n gyne maksaa kuitenkin vain 4 euroa, joten halpa reissu. Kohdussa oli kaikki tarvittavat systeemit oikeilla paikoillaan (eli kohdunulkopuolinen raskaus poissuljettu). Ihanaa että mies oli mukana, gyne selitti kaikki asiat niin perusteellisesti ja näytti missä on mitäkin. Vastasi viikkoja, eli tänään alkaa kuudes viikko. Gyne sanoi, että se "lähtee käyntiin ensi viikolla", tarkoittaen sykettä. Seuraava ultra on rv7+3, jolloin sykkeenkin pitäisi näkyä. Odottavan aika on pitkä. Saatiin kolme valokuvaakin mukaan. Siellä ihan selvästi joku on asettunut olemaan. Siis möykky/rinkula vaan, mutta siitä se lähtee. Tuulimuna on tietty vaihtoehto vielä, mutta nyt olen positiivisin mielin.

Mulla ei edelleenkään mitään oireita, mutta olen ihan rauhallisin mielin, koska se möykky vastas viikkoja, eli on kehittynyt normaalisti, vaikken mitään tunnekaan. Kauheasti mieli tekisi avantoon ja saunaan, mutta en taida uskaltaa kun siinä on niin hurjat lämmön vaihtelut.

Angsteri, varmaan maailman jännintä mennä 4D:hen. Jos pääsen niin pitkälle, niin ehdottomasti menen myös. Naisella raskaus on läsnä koko ajan missä ikinä on, mutta mies voi jäädä vähän ulkopuoliseksi. Toi 4D on varmaan vielä jännempi miehelle, kun siinä niin konkreettisesti näkee että siellä on ihminen, juuri omana itsenään eikä vaan joku epämääränen vauvanalku.

Suosittelen paria kirjaa tuleville isukeille luettaviksi. Ja tietty naisille myös.

Janne Huttusen Isyyspakkaus on kivasti kirjotettu omakohtainen kokemus odotusajasta isäksi. Se ei ole kuitenkaan romaani, vaan lukeutuu tietokirjaksi. Siinä on paljon konkreettisia neuvoja mutta myös mielenkiintosta pohdintaa, ja arkea ja sen muuttumista kuvataan kivasti.

Mun mies piti eniten (lääkäri ja toimittaja) Juhani Seppäsen Ensimmäinen sana on isä -kirjasta. Se on saman tyyppinen kuin edellinen, mutta pohtii myös isyyden suhdetta työhön ja yhteiskuntaan. Kuitenkin tosi hauskasti kirjotettu, eikä lainkaan auktoriteettisesti paasaava. Kummatkin kirjat alkaa siitä kun testi näyttää positiivista. Tää kirja auttaa myös vähän ymmärtämään mitä mies käy läpi raskauden aikana.

Sitten on iso kasa paskoja kirjoja, jotka on ihan uskomatonta soopaa. Huh. Huomasin, että paras pysyä kotimaisessa, ruotsalaisessa tai ainakin eurooppalaisessa raskausoppaissa. Nuo jenkit on ihan uskomattoman taantuneita.

Ootteko muuten käyneet hierojalla alkuraskaudessa?

Olen (ennen raskautta) käynyt sellasella urheiluhierojalla, jonka käsittelyn jälkeen aineenvaihduntani hurjistuu. Mulle tulee ihan karmeet silmäpussit hieronnan aikana ja pissalla saan istua aina loppupäivän. Kuulostaa inhalta, mutta tekee tosi hyvää koko kropalle. Tuntuu vaan ettei välttämättä ole fiksua näin varhasessa raskaudessa mennä sinne. Hartiat kyllä tarttis hierontaa...