Anopin lapsellinen käytös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marjaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marjaana

Vieras
Tapahtuneesta nyt on jo aikaa mutta ajattelin kysäistä onko muiden kohdalla anoppi käyttäytynyt näin..
Ennen tyttäremme syntymää oli miehelleni ja minulle selvää että häntä ei kasteta eikä mitään nimiäisiäkään järjestetä sen kummemmin. Kun anoppi kuuli asiasta järjesti kauhea kohtauksen, melkein kyynelehti ja alkoi mökötys. Sitä kesti sitten joitakin viikkoja, aina kun käytiin heidän luonaan ei paljoa puhunut, mulle varsinkaan, ja osoitti mieltään. Sitten mulle vielä saarnas asiasta että minä oon tällasia ihme ideoita saanu hänen poikansaki päähän ja poika jos olis saanu päättää lapsi olis ilman muuta kastettu (ja mieheni kanssa päätös oli täysin yhteinen, luonnollisesti). Ajan kans sitte laantui tämä kiukuttelu asiasta. En voi käsittää tämmöstä käytöstä, aikuiselta ajattelevalta ihmiseltä. Ymmärrän sen että hänellä on omat arvonsa ja on omat lapsensa kastanut ja näin, mutta ettei voi toisten päätöstä kunnioittaa minkään vertaa! Joku vois nyt sanoa että itse yireagoin, mutta kyllä minua loukkas älyttömästi tuo käytös miestäni ja minua ja meidän päätöksiä ja periaatteita kohtaan.
Että onkos muilla samanlaisia kokemuksia? Ja mitä mieltä tästä tapauksesta?

Kyllä meilläkin olisi anoppi satavarmasti kohtauksen järjestänyt ellei lasta olisi kastettu. Meillä oli nimiäisten ja kastamisen yhdistelmä. Anoppi oikein sanoi, että jos ei oltais kastettu, niin hän olisi sitä pyytänyt.

Onhan kyseinen ihminen vetänyt herneen nokkaan siitäkin, kun "karattiin" maistraatissa naimisiin pelkkien todistajien läsnäollessa jne.

Kannattaa pitää oma päänsä; anopit suuttuu, jos niistä siltä tuntuu. Ja antaa ihan rauhassa suuttua. Me ollaan ratkaistu mökötykset niin, ettei käydä silloin anopin luona, jos ei osaa käyttäytyä.

meillä ei kastettu kumpaakaan lasta.eikä ollut nimiäisiä.jonkun verran tuli kulman nosteluja ja vihjailuja, mutta eipä kukaan suoraan mitään sanonut
.itse vaan kuittasin ihmettelijöille, etten jaksa järjestää mitään juhlia vieraita varten.kaikki olivat tervetulleita katsomaan vauvaa silloinkuin itselle parhaiten sopii.
en muutenkaan pidä ns sukujuhlista jossa on sitten ystävät seassa ovat sen verran eri maata porukka, että menee ihan naurettavaksi sään puhumiseksi koko kestit.

Hei.
Täällä myös ongelmia anopin kanssa, vähän toisenlaisia kylläkin. Meillä asiat menee niin, että anoppi ei missän vaiheessa hyväksyny minua pojallensa vaimoksi, vaan koittaa edelleen vuosi naimisiinmenon jälkeen sanoa että kun "se Susanna olis sitten ollut niin paljon parempi". Siis sanoo mulle ihan suoraan. Meillä on asia ratkaistu niin, että ei kutsuttu appivanhempia häihin, eikä voida kutsua ristiäisiinkään. Ja niin kauan kun lapsi on riippuvainen minusta, en aio lasta heille näyttää. Sieltä ei ole luvassa ainuttakaan hyvää kommenttia. Miehen veljen lapset anoppi on haukkunut aivan täysin apinoiksi ja rumiksi lapsiksi. Nyt heidän arvo on kylläkin noussu, koska minä olen nyt se paha ihminen hänen suvussaan.
Ja tuo sinun tapaus, onhan se ilkeetä puuttua toisten asioihin. Ei se taida anopille kuulua kastatteko lapsen vai ette. Mielestäni mielipiteen saa sanoa, mutta ei nyt ihan kohtausta järjestää :)

meilläkin anoppi sai kamalan kohatuksen kun ei esikoista kastettu.. alkoi sanelu, että mitä hänen poikansa elämästä nyt tulee ja voi niitä lapsiparkoja kun ei minnekään uskontokuntaan kuulu..

kuopuksen aikaan ei sitten kommentoinu esiaa lainkaan..

meillä anoppi sai kohtauksen kun järjestettiin pienet häät, ei meinannut tulla paikalle ollenkaan.. ja mökötystä kesti kauan, vieläkin mainitsee asiasta usein vaikka häistä jo 3 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Kyllä meilläkin olisi anoppi satavarmasti kohtauksen järjestänyt ellei lasta olisi kastettu. Meillä oli nimiäisten ja kastamisen yhdistelmä. Anoppi oikein sanoi, että jos ei oltais kastettu, niin hän olisi sitä pyytänyt.

Onhan kyseinen ihminen vetänyt herneen nokkaan siitäkin, kun "karattiin" maistraatissa naimisiin pelkkien todistajien läsnäollessa jne.

Kannattaa pitää oma päänsä; anopit suuttuu, jos niistä siltä tuntuu. Ja antaa ihan rauhassa suuttua. Me ollaan ratkaistu mökötykset niin, ettei käydä silloin anopin luona, jos ei osaa käyttäytyä.

Minkälainen on kastamisen ja nimiäisen yhdistelmä? Kiinnostaa

Meillä anopin lapsellinen käytös johtui yhdestä toisesta asiasta. Meillä ei lapsi syönyt tuttia koskaan ja kun ei se tutti oo maistunut lapselle ekoina kuukausinaan niin eihän sitä enää aletakkaan syöttämään. Noh lapsi tuli n.6kk kotiin mummilasta ja kattelin siinä sitten, että mikäs siellä suussa on niin tuttihan se siellä... Vittu että rupes kyrpimään.. No sanoin siitä että meillä nyt ei syödä tuttia kun se ei aikasemminkaan oo kelvannut niin vastaukseks sain vaan että kun se on niiiiiin söpöä.. Oli söpöä tai ei niin anopille ilmoitettiin että tuttia ei syödä. Anoppi vastas että palauta tutti niin se syö sitä täällä. Koskaan ei anoppi tuttiansa takas saanut, Ainakaan ehjänä... Eikä lapsi syönyt tuttia sen jälkeen edes mummilassa.

Alkuperäinen kirjoittaja koivu24:

Siis meillä oli pappi, joka kastoi lapsen juhlan aluksi. Oli ne vaadittavat kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia, mutta lisäksi paikalla oli kaksi ns.haltiakummia. Viralliset kummit saivat kirkon kummitodistukset ja haltiakummeille oli omat kummikirjat, jotka annettiin ruokailun yhteydessä.

Juhlat olivat perjantai-iltana; tarjoiluna oli lämmin ruoka ja viiniä ruuan kanssa. Jälkkärinä kakkukahvit.

Mun äiti järkyttyi kun broidin lasta ei kastettu vaan pidettiin nimiäiset. Että ei se kai ole niin harvinaista. Uskonasiat on joillekin niin tärkeitä juttuja että järki lähtee päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja koivu24:

Siis meillä oli pappi, joka kastoi lapsen juhlan aluksi. Oli ne vaadittavat kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia, mutta lisäksi paikalla oli kaksi ns.haltiakummia. Viralliset kummit saivat kirkon kummitodistukset ja haltiakummeille oli omat kummikirjat, jotka annettiin ruokailun yhteydessä.

Juhlat olivat perjantai-iltana; tarjoiluna oli lämmin ruoka ja viiniä ruuan kanssa. Jälkkärinä kakkukahvit.

No ihan tavallisilta ristiäisiltä nuo minusta kuullostaa :D

Kyllä meilläkin oli ristiäisissä paikalla kirkkoon kuulumattomia "haltija" tms. kummeja.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Mun äiti järkyttyi kun broidin lasta ei kastettu vaan pidettiin nimiäiset. Että ei se kai ole niin harvinaista. Uskonasiat on joillekin niin tärkeitä juttuja että järki lähtee päästä.

ne uskonasiat on olevinaan tärkeä juttu. Vaikka ei kirkossa käytäskään eikä nyt muutenkaan raamattua lueta. Mutta auta armias jos jotku ei pidä kirkkohäitä tai pidä ristiäisiä se on skandaali...

Yhteistyössä