ELOKUU

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mähän lähdin aamulla asioille huonosti nukutun yön jälkeen, kun illalla pitäisi mennä sinne synttärijuhlille. Katsoin Stockmannilla juuri juhlakalulle lahjaa. Multa putosi rahapussi jonossa ja kumarruin nostamaan. SITTEN TULVAHTI. Apua, siinä sitä oltiin, kassajonossa lapsivedet valui pitkin jalkoja. Menin uusiksi kyykkyyn (en tiennyt mitä muutakaan olisin tehnyt=) ja kun nousin, lurahti taas. Myyjä katsoi oudosti kun sain soperrettua, että "emmä otakaan tai siis joo ei,en mä osta"
Kävelin ulos, soitin miehelle ja sitten sairaalaan. Pyysivät tulla tarkastukselle, pääsin heti sisään ja kyllä, lapsivettä siis oli. Kysyi, haluanko jäädä osastolle odottelemaan että synnytys käynnistyy tai sitten voit mennä kotiin odottelemaan supistuksia (minulla ei siis ole suppareita). Lähdin tottakai kotiin ja täällä odotellaan. Huomenna aamulla käynnistävät synnytyksen infektioriskin vuoksi, jos supistuksia ei muuten tule.

Tässä sitä ollaan. Olenko helpottunut? No en, mä olen kauhuissani!! Mun piti synnyttää vasta joskus elokuun lopussa. Ja se pinnasänkykin on hankkimatta. Apua. Nyt lähden ostelemaan vaatteita, kylpyammetta ja sen sellaista. Ihanaa että on jotain tekemistä, en kestäisi vaan odotella.
No, lapsivettä siis tihkuu lähinnä, kun nousen tuolilta tms. Yhtään ainutta supistusta ei ole tullut, jospa tuo shoppailu auttaisi. Ja mikäli supistukset ei ala, lähden kai sitten käymään siellä juhlissa (mihin mulla ei oo mitään vietävää) Ajatukset on kyllä jossain muualla. Kuullaan!

Oi mä olen kateellinen sulle bellamaaria, todellakin, pääsit vihdoin tosi toimiin!!

Mä kävin aamulla neuvolassa, paineet 115/82 ja valkuaiset plussalla pissassa, painoa tullut 2kg viikossa joten huomen aamulla toxemia kokeisiin. Jos päänsäryt yltyy tai näköhäiriöt pahenee niin sitten kovaa synnärille=(! Harmittaa... Mutta toisaalta jos nyt pukkaa myrkytyksen niin synnytys käynnistetään heti... mut en mä silti sitä myrkytystä kyllä haluais!! Saa nähä...

Samalla terkka sanoi ettei oiekin luota siihen lääkärin tekemään painoarvioon, tuntuu kuulemma kaveri paljon isommalta ja sf-mittakin huitelee yläkäyrillä koko ajan, hmm, jäi vähä nyt sekava olo, jos siis tulossa onkin iso kaveri olisi sektio ollut kuitenkin se minulle turvallisin synnytystapa!!! No nyt perjantaina (viimeistään) on uusi neuvola-aika jossa katsotaan paineet ja valkuaisen tilanne, ja jos siltä näyttää niin lähete sairaalaan.

Nyt alko kyllä kyrsimään oikein urakalla! Kun kokoajan on puhuttu lääkäreiden kanssa että sektion ja imukuppisynnytyksen jälkeen isokokoista vauvaa ei lähdetä alakautta yrittämään koska ongelmana on ollut minun kohtuni toiminta, se ei jaksa toimia oikein ja siksi synnytykset ovat venyneet (eka 15h ja toka 29h) ja en ole itse pystynyt ponnistamaan lastani maailmaan (viimeksi supparit loppui ponnistusvaiheen alkaessa)! Niin nyt lekuri vetosi painoarvioon ja sanoi että lapsi on syntyessään laskettuna päivänä korkeintaan 3,5kg joten ei estettä alatiesynnytykselle ja ei leikata eikä käynnistetä vaan annetaan tulla! Nyt jos synnytys käynnistää ja sieltä onkin tulossa joku 4-5kg mötikkä ni kuinka mun sitten käy?? Joudun ihan varmasti siis hätäsektioon kuitenkin!! Mä en kestä tätä!! Miks nää lääkärit ei osaa päättää mitä tekevät!??

Toivottavasti perjantaina saan lähetteen sairaalaan ja siellä sitten katsotaan TARKKAAN että käynnistettäisiinkö jo ettei tarvitsis päätyä hätäsektioon!!

Raivoissaan oleva Toiveikas rv 37+2 (38+3)

No niin bellamariia... Taidatkin päästä ensimmäisenä tositoimiin ;) Hivenen kateeksi käy. Tsemppiä!!!! Kyllähän ne tavarat ehtii hankkia!

Täällä taas huonosti nukuttu yö takana... 3:lta heräsin ku vähän supisteli, tämän jälkeen alkoin järkyttävä pakotus nivusessa ja hetken päästä tästä alkoi vetää suonta koko vas. jalasta... Auts. En saanut unta ja pyörin vielä ku miehen herätyskello soi 6:lta. Onneksi sitten aamusta sain vähän nukuttua.

Oi joi, pääseekö täällä jo joku onnellinen kohta synnyttämään! Ymmärrän kyllä Bellamariian "kauhunsekaiset" tunteet, kun LA on vielä muutaman viikon päässä, mutta hyvin kaikki menee! Kyllä muakin kateeksi käy. Toissa iltana vähän supisteli ja oli outo olo, mutta nyt ei taas ole mitään. Menee varmaan yli, vaikka raskauden keskivaiheilla olin ihan varma tuntemuksistani, että vauva tulee maailmaan etuajassa.
Toivottavasti Toiveikkaalla ei ole raskausmyrkytys päällä! Vaadi ja pyydä kaikki tutkimukset, eikö! Ärsyttävvä tuo arvailu, mitä harrastetaan... sanoisivat suoraan, ettei äiti jää epätietoisuuteen.

Mulla on pinna ylikireellä. En jaksaisi mitään ylimääräistä häsläystä ja kyselijöitä. Esikoiseenkin meinaan tuskastua vähän väliä. Onneksi mies on kotona lomalla, niin saan välilä vetäytyä omiin ärtyisiin oloihini. Ei ole samanlaista mahdollisuutta keskittyä vain itseen, kuin ekassa raskaudessa!

Claire 39+3

Oi BM.. täälläkin hieman kadena olen.
Itse kävin neuvolassa tänään. SF-mitta pomppas yläkäyrälle ja oli 36cm vauva ilmeisesti venytteli juuri silloin.
Painoa oli tullut 900g viikossa ja verenpaine oli ok.
No sitten lähdin kasvohoitoon miehen kyydillä ja liukastuin rappusissa. Säikäytti toden teolla, mutta vauva tuntuu liikkuvan ja ei ole vuotoa tms. niin en "osaa huolestua". lonkka ja nilkka hivenen hellänä.. Nyt tekee mieli vaan mennä maate, jonka taidankin tehdä kunhan olen nämä "pakolliset" sivut koneella käynyt.

Toivottavasti toiveikkaalle ei iske myrkytystä.
Minä elättelen toiveita että maanantaina käynnistäisivät jos ei sitä ennen synny. Terkka ei ainakaan antanut uutta aikaa, vaan arveli että voivat ottaa silloin osastolle, että tuskin päästäävät kotiin enää.. saa siis nähdä kuin äijjän käy =D

Mervi 39+3

Moikkaus taas! Omaa napaa sitten vaan. Nyt on ostosreissulta palattu, mulla ei ole MITÄÄN tuntemuksia, vettä tihkuu. Soitin synnärille ja sanoivat, että vuorokauden vesien menosta odotellaan ja menen huomenna klo 11.00 viimeistään osastolle ja käynnistävät. Hoitajan mukaan 90 % käynnistyy itsekseen vesien menon jälkeen ja toivon että näin käy, viime synnytyksessä laitettiin oksitosiinitippa ja kipu oli raastava.
Mulle kerrottiin osastolta, että liikkuminen olisi nyt suotavaa. Vauva on raivotarjonnassa ja vettä kuitenkin kohdussa on, siitä johtuu tämä tihkuilu.
Emmä taida mihkään juhliin lähteä, vaikka olon puolesta voisi, niin mä olen ihan ...lamaantunut. Mua jännittää hirveästi.
Ihan ihmeellistä että tää meni näin. Olin henkisesti varautunut vielä moneen ihanaan kesälomaviikkoon, tämä raskausaika on ollut niin rauhallista, esikoisen kanssa ollaan vietetty kunnon kesäloma ja...niin. Rollarit jäi sitten näkemättä ja esikoisen kanssa piti huomenna mennä kattomaan Simpsonit.
Toiveikas, lena, mervi ja clairekin kirjoittelitte että olisitte valmiita tosi toimiin..No, toivon teille mahdollisimman pikaista jakautumista, itse voisin vaihtaa vielä viikoksi osia.
Tsemppiä!

Mä näköjään pidän meidän ketjua pystyssä yksin=) Hitto, täällä mä oon ja saldona yöstä (nukuin ehkä n. 15 min) yksi heikon supistuksen tapainen, että silleen. Lapsivettä lorahti aamulla taas reippaasti, mutta vuorokausi alkaa täyttymään ja käynnistys on siis klo.11. Mutta, kamat on kasassa, lapsenvahti tulee juuri, mies on rauhallinen, tyttö piirsi vauvalle "tervetuloa meidän perheeseen"- kortin ja mä olen hermoraunio.

Eli seuraavaksi kirjottelen sitten kotouduttua.
Halit; BM

eilen kävin synnärillä, kaatumisen takia kun alkoi huolettamaan,et onhan kaikki hyvin. Vauva liikkuu,ei vuoda mitään jne. Ottivat sydänkäyrän jossa oli pari piikkiä,toisen käyrän ottivat ysin jälkeen ja sitte pääsinkin kotiin ku siinä ei ollu mitään..
Alamaha on kyllä kipeä ja samoin nivuset, että liekö sen verran revähtänyt paikat tömähdyksessä.. Mut vauva potkiutuu silti hyvin että ei huolta
Avoa vissiin jo jännittää synnytys ku äsken soitteli et oonko lepäämässä, että eikai vielä tarvi lähteä. Meillä tänään 3vuotta yhteiseloa, josta vuosi oltu kihloissa.. senki muistin illalla nukkumaan mennessä, et ainiin, sitä on tullu sitte samaa ukkoa katottua noinki kauan.. Eli hyvä minä!!! =D

BM:lle täältäkin jaksut ja peukutukset loppumetreille. Tosi jännää, miten asiat voi käydä äkkiäkin kun on käydäkseen. Kukas meistä sitte seuraavana?
Mervi rv 39+4

Hyvä, että kaikki kunnossa Mervillä. Hyvähän se on käydä asia tarkistuttamassa jos mieltä painaa.

Bm on sitten tositoimissa tai ehkäpä jo nyyttinsä saanut. Juttelin tänään kaverin kanssa, jolla viikko sitten käynnistettiin vk 42+0. Avautumisvaiheen kestoksi oli merkitty 1h ja ponnistus 15min. Se on käynyt äkkiä.

Omaa napaa: Kävin tuossa päivällä 1 ½h:n reippaalla lenkillä, mut eipä tuo tuntunut oikein missään. Kävellessä vähän supisteli, mut sekin oli vaan sellaista vatsan kovettumista. Sormet turposi ihan älyttömästi lenkillä ja sitä vähän säikähdin kun ei liiemmin turvotuksia ole ollut. Mittasin RR varmuuden vuoksi ja ihan ok se oli. Huomenna sitten taas nla.

Mua ärsyttää kun ei ole enää lääkäri nla:aa. Haluaisin niin tietää, että onko tuolla alakerrassa tapahtunut mitään edistystä. Kaksi viikkoa sittenhän lääkäri oli sitä mieltä että kannattaa varautua lähtöön millon vaan. 2cm oli kaulaa jäljellä ja paikat sen verran pehmenneet. Vauva kiinnittynyt ja pää niin hyvin tarjolla, että lähtö voisi tulla. Miltähän siellä sitten nyt vaikuttaa? Noh, odotellaan... Ei pitäisi olla näin malttamaton. Vauvahan on siellä niin kauan kun hänestä hyvältä tuntuu ja hän tarvitsee aikaa kehittyäkseen. Mut silti...

Hyvää elokuuta kaikille!!!

Lena 37+3

Toivottavasti bellamariian synnytys on sujunut hyvin. Täällä aletaankin sitten jo odotella kuulumisia synnytyksen kulusta ja tietoja uusista nyyteistä.

Minä kävin eilen lääkärinauvolassa ja olin todella pettynyt. Kesäsijaisena oli joku venäläissyntyinen naislääkäri, joka veti homman pikavauhtia läpi. Ei tunnustellut lainkaan vauvan asentoa. Sydänääniä kuulosteli max. 5 sekuntia ja totesi, että kaikki on kunnossa alapäässä. Kirjoitti korttiin, että kohdunsuu on kiinteä ja kaulaa jäljellä 3 cm. Ihmettelen, miten voi olla mahdollista, kun työpaikkalääkäri totesi yli kuukausi sitten että suu on pehmennyt ja kaulaa 2,5 cm. Huono maku jäi suuhun tästä kerrasta.
Hemoglobiini oli 125 ja verenpaine hyvä.

Kävin tänään shoppailureissulla ja tuli käveltyä 1,5 h. Älytön urakka ja heti tunsinkin sen nivusissani. Kun pääsin kotiin lepäämään, en meinannut enää päästä kävelemään. Melkoiset liitoskivut on nyt päällä jalkovälissä. Esikoinen menee huomenna päiväkotiin pariksi viikoksi. Sen aikaa toivon vielä pysyväni yhtenä kappaleena, jotta saan levätä ja kerätä voimia tulevaa varten.

Sinda 36+3

Nostetaas meitä vähän ylöspäin. Synnytystapa tsekkauksessa päädyttiin, että voin synnyttää normaalisti eli sektiota ei tarvita. Lantio nyt sitten onkin tarpeeksi tilava (toivon todella, että ovat oikeassa....) Olisihan se kivempi synnyttää alakautta kuin sektiolla. Nyt sitä sitten odotellaan, että jotain tapahtuisi. Vauvan painoarvio oli tuolloin maanantaina 3700g. Eilen tuli jo jonkun verran supistuksia, mutta siihen ne sitten loppuivatkin. Ei kyllä jaksaisi kahta viikkoa enää odottaa....

Toivottavasti kuullaan pian kuulumisia Bellamariialta.

Kata rv 39+5

Onpas Sindalla ollut melkoinen lääkäri. Mitähän lie horissu.. "Sullapas outo kohdunsuu kun välilä pehmenee ja välillä kovenee.." =)
Mulla ei etes supistele. eilen tallustelin Kaupunkiin koiran kanssa, hissukseen kylläkin, tunteroisen verran, mutta ei niinku mitään merkkiä että oisi valmis syntymään.. ja minä niin kovasti toivon ja kun en jaksaisi enää odottaa..

Maanantaina oisi se äitipoli että jospa ne sitte (todella toivon) että ottaisivat sisälle ja rupeisivat käynnistämään tms..
Miten muuten onko kellään tietoa et rupeeko ne miten herkästi käynnistämään jos on kohdunsuu kiinni ja kanavaa jäljellä? Ku mulla viikko sitte oli niin että hivenen sormi meni mutta ei läpi asti ja kanavaa oli vielä useita senttejä jälljellä, että onkohan mulla toivoakaan että ottaisivat sisälle?... no saapahan ainakin tietää sen hetkisen tilanteen sitte maanantaina tosta kohdunsuusta, ellei oo sitte joku käetön niinku Sindalla...
BM:n uutisia odotellaan täälläkin..
Mervi rv 39+6

Eivät kyllä kauheen herkästi lähe käynnistämään jos kaikki ok äidillä ja vauvalla. Antavat mennä sen kaks viikko yli ja sitten vasta aloitetaan käynnistelyt jos ei muutoin pihalle tuu. Joten voipi Mervillä vielä mennä se parikin viikkoa.

Mä sain toxemia kokeiden tulokset, ei poikkeamia. Pissassa oli leukkarit plussalla ja tänää neuvolassa taas valkuaiset oli +/-! Paineet oli kuitenkin ok ja paino tippunut kilon, joten ei sitten todennäköisesti myrkytystä ollut. Nyt vaa ootellaan, ens torstaille sain ajan neuvolaan ja sanoin etten kyl haluu enää tulla. Täti oli vähä sitä mieltä että kyllä vielä tuut, saa nähä! Nyt vaa tekemää kaikki ässät ja muutkin temput jotta pääsis jo toimiin!

Bm varmaan jo hoivailee nyyttiään onnellisena, kertoilee varmaan pian uutiset meillekkin. Toivottavasti kaikki on sujunut hyvin=)!

Toiveikas rv 37+5 (38+6)

Niin minä vaan mietin et normaalisti varmaan hyvinki antaisivat mennä yli, mutta kun on se raskausajandiabetes ja noi verenpaineetki nyt noussu ja lääkityksellä olen, niin jospa ne alkais käynnistämään.. kuitenki viikko sitte oli vauvan painoarvio jo 3,6kg et tiiä miten jytky on tulossa.. no maanantaina ollaan vähä viisaampia. =)

Hyvää viikonloppua kaikille!

Mervi 39+6

No niin Mervi! Se ois meillä laskettu aika... Eikä vieläkään mitään.,ainakaan tällä puolella Suomea. Iltaisin ärsyttäviä liitoskipuja joka noususta ja käännöksestä, mutta muuten ei mitään. Vauva tuntuu tosi alhaalla ja kävelenkin "hehkeästi" jalat hieman harallaan, ainakin itsestä tuntuu siltä.

Voi miksi vielä pitää odottaa! Kaikki sanoo, että kyllä se pian syntyy. Kai mä nyt sen tiedän, loppujen lopuksi viikko vielä ei ole mitään verrattuna tähän koko odotusaikaan. Nyt on kuitenkin mitta ihan täynnä. joten vauva tänne, kiitos!!!

("hieman" kypsänä)

Claire 40+0

Täällä synnytys takana ja sylissä pieni poika (3880 g ja 51 cm )kaikki loppupelissä hyvin takanapäin.Synnytyspäiväksi tuli 30.7 eli 39+5.Pari kertaa jouduin käymään ennakkoon.Kesto oli vähän yli 5 tuntia.Olo on onnellinen ja poika tyytyväinen.Hyvin nukkuu ainakin toistaiseksi yöt ja ei ilmavaivoja.Katsotaan,toivottavasti menee näin hyvin.Jatkan täällä hoitelua.

Eli vesien menon jälkeen mentiin käynnistykseen. Käynnistys ei avannut kohdunsuuta riittävästi, vaan tilanne oli useamman tunnin "jumissa", kohdunsuu 3-4 cm auki. Lisäksi epäiltiin, että vauva on kasvotarjonnassa. Kolmen gynekologin konsultaation jälkeen päädyttiin sektioon,joka oli helpotus minulle edellisen synnytyksen vuoksi.
"Sektiovalmiudessa ollaan n. 30 minuutin kuluttua", ilmoitti kätilö ja mies lähti vaihtamaan leikkurivaatteita. Minulle laitettiin spinaalipuudutus, virtsakatetri, mittarit ja happimaski ja leikkaus aloitettiin. Sermin takana oli henkilökuntaa vaikka kuinka, tunsin että jotain mahassa tapahtui, kunnes noin kolmen minuutin kuluttua tuli hirjaista kaksi kätilöä painoi ylämahaa ja sitten tuli hetkeksi hiljaista. Sitten parkaisu täytti huoneen, kätilö kuiskasi, että ompa kaunis pää pojalla. Mieheni, joka on aina rauhallinen joka paikassa pyyhki kyyneliä ja lähti kätilön mukaan.
10 pistettä poika sai ja äiti on ihan sekaisin onnesta. Vieläkin herkistyttää. Painoa oli 3,6 kiloa ja pituutta puolisen metriä. Kotiuduimme tänään, vointi on loistava, poika nukkuu ja syö.
Palaan myöhemmin kommentoimaan ja lukemaan kuulumisia!
Aurinkoiselle onnittelut!

Voi ihanaa.. Onneksi olkoon BM pojasta! ja aurinkoinen23 saa myös onnentoivotukset täältä!

Claire, no et sinä ainut oo joka tahtoisi jo vauvan ulos. Mulla ei oo mahakaan (vielä) laskeutunut ja tuskin laskeutuukaan, ku oon niin pitkä.. terkka ainaki sano niin.. minä reppana elättelen toiveita siitä maanantaista, että viimeistään silloin alkaisivat käynnistämään ku mulla on sillo se äitipolikäynti ja terkkakin arveli, etteivät enää varmaan kotiin päästä.
Ei täällä oo ässillä mitään merkitystä..s auna ja seksi on ollu ohjelmanumerossa mutta eipä tunnu olevan virkaa. Tänään saatiin parvekkeelle vaunut, piti niistä sitte pestä päälliset ja nyt ne on kuivumassa. Avon tätin kans oltiin päivä kaupungilla, käytiin syömässä ja the body shopissa hemmottelu ostoksilla.

Mervi 40 ja kärsimätön olen minäkin....

Onnea Bellamariia ja Aurinkoinen! Poikavoittoisesti alkoi elokuulaisten jakaantuminen. Toivottavasti me muut päästään samaan tilanteeseen pian perässä. Minulla tosin saattaa vierähtää syyskuun puolelle, jos huono tuuri käy. Kiva kuitenkin lueskella teidän saavutuksistanne.

Sinda 36+6

Onnea lisääntyneille!
Samoin myös meidän pikkuinen saapui syliimme 30.7., kaikki meni hienosti ja tässä siis mahallani maaten kirjoittelen tätä juttua! Synnytys kaikkineen 8 h ja ponnistus vajaa 10 min. poika on tosi ihana ja tässä sitten totutellaan taas vaippoihin ja imetykseen. Esikoinenkin suhtautunut ihan kivasti. Mies on isyyslomalla, joten elämme varsin sisäänpäinkääntynyttä elämää!
Tsemppiä kovasti lopuille, toivottavasti pääsette pian synnyttämään, itsekin olin tosi kypsänä jo siihen valtavaan vatsaan.
Koitan seurailla edelleen, mitä kukakin saa :), mutta voi olla, että tässä vauva-arjessä kirjoittelu hieman jää..
voikaa siis hyvin kaikki ja tsemppiä synnytyksiin!
Puh ja poika 5 päivää

Onnittelut nyyttinsä syliin saaneille=)! Kateellisena täällä odotellaan omaa vuoroa...

Vointi on kamala, joka paikkaa kolottaa. Viime yö meni unetta kun kouristeli mahaa niin kovasti, aamulla olo helpottui ja ei siis vieläkään tullut lähtöä! Ei auta muutakun odotella ja toivoa pikaista lähtöä synnytyspuuhiin...

Toiveikas rv 38+0 (39+1)

Kolme poikaa jo elokuulaisilla, jokohan seuraavaksi olisi pienen tytön vuoro ilmoittautua.

Minua on alkanut väsyttämään aivan älyttömän paljon viimeisen viikon aikana. Tänäänkin menin nukkumaan 1,5 tunniksi heti miehen herättyä ja uudelleen taas 1,5 tunniksi esikoisen päikkärien ajaksi. Yöllä nukuin reilut 7 h. Ehkäpä yöunien lyhentyminen selitää päiväunien pidentymisen tarpeen. Poika valvottaa masussa edelleen puolille öin ja esikoinen herää jo seitsemän maissa, joten yöunet jäävät minulle liian lyhyiksi. Ihan jo hirvittää, miten jaksan sekä vauvan että esikoisen kanssa, kun unentarpeeni on niin suuri. Pitää vaan laittaa mies heräämään esikoisen kanssa samaan aikaan, jotta itse voisi myötäillä vauvan rytmejä.

Sinda 37+0

Yhteistyössä