Lokakuiset 2007 (5)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ainu: Minu tietoni mukaan np-ultrassa kartoitetaan vain riskiä Downiin syndrooman osalta,muuten sisäelinten rakenteesta siinä ei vielä selviä. Toki kuitenkin karkeatkehityshäiriöt (epämuodostumat) näkyvät ultrassa kuin ultrassa. Siis jos np-ultrassa niskaturvotus on yli 2,7 (?), ohjataan veriseulaan ja tarkempiin tutkimuksiin. Mutta esimerkiksi mieheni veli siis ei koskaan jäänyt missään seuloissa "kiinni", vaikka Down-lapsi olikin.

Siis näillä uusilla moniulotteisilla ultrilla mitataan käytännössä eri asioita kuin np-ultralla.Ja joku kokeneempi: correct me if I'm wrong :)

Entäpä miehenne? Ainakin varmaan ihan alkuun meillä mies sen 2 vk pois, jatkosta ei tietoa, en ole ihan perehtynyt isäkuukauteen tms. Kelan vaikeaselkoisesta tekstistä vielä... ;-)

Täällä elellään nyt hyvin varovasti ja tunteet solmussa. Tiistaina olin np-ultrassa, josta jo silloin kirjoittelin. Kaikki oli hyvin, sikiö virkeä, sisäelimet hyvin kehittyneet, niskaturvotus normaali, limakalvot hyvät jne... Pahin keskenmeno pelko helpotti :)

(Herkille, anteeksi yksityiskohtainen kuvaus ->)
Eilen iltapäivällä, kun koiran kanssa olin tulossa lenkiltä tuntui, että nyt housuihin valahti jotain. Ja sitä ei tullut mitenkään vähän! Suorilla vessaan ja huutamaan miehelle, tuomaan puhtaat alushousut. Eipä tarvinnut miehelle tilannetta selvittää, kun hää näki veriset pikkarit ja mun sisäreidet oli ihan veressä. Vuoto oli todella runsas ja raju, verta ja hyytymiä, limakalvonpalasia (?). Tavalliset kuukautissuojat ei riittänyt. Keskenmeno oli eka ja ainoa ajatus :(
Vuoto kuitenkin rauhottui illalla ja yöllä. Tänään on tullut enää rusehtavaa vuotoa (vanhaa verta). Kipuja ei ole ollut. Aamulla soitin neuvolaan, josta laittoivat lähetteen naistentautien osastolle. Samana päivänä pääsin ja siellä ultrattiin. Sikiö on edelleen elossa ja virkeänä. Diagnoosi uhkaava keskenmeno.
Nyt siis on otettava rauhallisesti ja toivottava, että pieni pitää edelleen kiinni. Lääkäri totesi, ettei mitään voida tehdä, jos kesken menee, ainoastaan kirjoittaa sairaslomaa. Ja näinhän se on. Nyt vain toivotaan ettei vuoto enää uudestaan ala tai lisäänny, vaan tyrehtyisi kokonaan.

Selitystä tälläiselle vuodolle ei tiedetä tai aina löydetä. Tosin voidaan epäillä, että koska mulle aikoinaan tehtiin kahden alkion siirto. Niin tuo alkio olisi kiinnittinyt ja tuhoutunut alussa, jolloin ei vielä ultralla voida havaita varmaksi. Nyt sitten elimistö olisi poistanut kuolleen alkion. Toivotaan ettei vedä sisarustaan mukanaan.

Täällä siis pelätään pahinta ja toivotaan parasta. Hyvin sisäänpäin käpertynyt olotila.
Iidaleena 12+3

Alkuperäinen kirjoittaja Iidaleena:
Niiskulainen 24v LA 1.10. Toinen KAKS
hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Pompula 29v LA 3.10. Esikoinen, Keski-Suomi
Lissu78 29v LA 4.10 Esikoinen. Porvoo
Lumi81 25v LA 6.10 Toinen, OYS
Juulia77 29v. LA 7.10. Toinen, TYKS
Jazz 29v LA 8.10. toinen (esikkotyttö 080805) KOS
mattai, LA 10.10, toinen, OYS?
Ann77 29v, LA 13.10. Esikoinen. SEKS
Tehotyttö 35v, LA 14.10., neljäs, TYKS
Laura79 27v, LA14.10, esikoinen, Jyväskylä
Jellybean 25 ja 26, LA 17.10. Esikoinen. Kainuu
Aurinko 28 v. LA 15.10., kakkonen, TAYS
Ninni83 24 ja 25 LA 18.10 kakkonen KOKS
Pia78 LA 21.10 toinen & kolmas (kaksoset) HYS
Maxiina 34 v, LA 22.10. kolmas SatKS
Jelli 26 v., LA 23.10., esikoinen, KYS
Iikka76 LA 23.10. esikoinen, Päks
Iidaleena 26v LA 23.10 esikoinen TYKS
Entu 25 ja 31 LA 24.10 toinen KYS
Pikku2 29v. ja 30v. LA 25.10. pikkukakkonen, EKKS
Octo 23v ja 31v. LA 26.10. esikoinen, KYS
Ilona 28 ja 29 v. LA 27.10. esikoinen, TAYS
tuleva äityli 31v. LA 29.10 esikoinen
Ainu 25v., LA 30.10.eka keski-suomi
Äiti78, LA 29.10. ensimmäinen ja Espoo

Iidaleena: Varmaan on täytynyt säikyttää pahemman kerran. Täällä toivotaan kovasti että nyt kaikki sujuu hyvin. Koita nyt ottaa rennosti ja lepäillä paljon. Onko sulla nyt usemmin seurantaa?

Olen koko päivän tehnyt siivousta ja selkä vihoittelee. Minulla on alkanut tuo alaselkä turpoamaan häntäluunkohdilta, illalla saattaa olla jo niin kipeä ettein oikein liikkumaankaan pysty.

Voi Iidaleena, toivotaan parasta että kaikki menee hyvin ja pikkuinen sinnittelee siellä! Varmasti kauhistuttavaa ja pelästyit kovasti! Voimia sinne. Ja niinkuin Niiskulainen sanoi, maltat levätä.

Omaa napaa: Täällä tuntuu taas välillä sellaisia nippailuja/vihlaisuja ja mietityttää onko kaikki ok. Yskiessä ja joskus jopa nauraessa sattuu vatsaan, mutta toivotaan ettei ole mitään sen vakavempaa. Mieliala on vähän pirteämpi ja ei enää niin masenna. Viikonloppuna pitäisi pihahommia tehdä ja mm. pestä ikkunat, näitä kevät hommia. Mukavaa kun ovat luvanneet aurinkoista ja lämmintä. Jos vaikka grillaisi... =) Nami, nami... Ihanaa kesä tulee! =)

Muuten kiitoksia vinkeistä, joita annoitte tähän makuuhuone-elämään. Vieläkään ei muutosta ole havaittu, mutta jos vaikka viikonloppuna kokeilisi jotain eroottista elokuvaa vaikka katsoa... ;) Toivotaan, että tämä tästä paranisi...

Mukavaa ja virkistävää viikonloppua kaikille!

Lissu rv 14+4 (pitääköhän tuokaan enää paikkansa, kun LA aikaistui muutamalla päivällä 4.10)

Heips kaikille pitkästä aikaa! Oon kyllä lukenut kuulumisianne, mutta itse en ole aikaiseksi saanut yhtäkään riviä kirjoitusta varmaan muutamaan viikkoon... täytyisi vähän yrittää skarpata!! Mua ei onneksi oo masentanut lainkaan, mutta väsymys tuntuu taas pahenevan ja olen aina yrittänyt nukkua päiväunet, kun tuo esikoinenkin nukkuu... eli kohta täytyy taas mennä tirsoille ennen, kuin tyttö herää. Mutta ensiksi hiukan tekstiä tänne!

Iidaleena yritä tosiaan nyt levätä ja ottaa rauhallisesti. Toivotaan todella, että kaikki menee hyvin. Mikä on nyt vointisi?

Lomista olitte keskustelleet ja omalla kohdallani asiat on niin, että olen nyt hoitovapaalla, mutta elokuuksi pitäisi mennä töihin. Katsotaan nyt sitten, mikä on vointi tossa kesähelteillä, että onko tästä muijasta työntekijäksi. Esikoisesta olin niin kipeä ja täynnä nestettä (vaikka oli talvi), että jäin sairaslomalle paljon ennen, kuin äitiysloma alkoi. Nyt jo neuvolalääkäri vähän varoitteli, että ei välttämättä ole hyväksi mennä tekemään raskasta ruumiilistatyötä (sitä työni on) helteillä... eli katsotaan mitä kesä tuo tullessaan! Tästä vauvasta haluaisin olla kaksi vuotta kotona, kuten esikoisestakin, mutta raha ratkaisee tämän asian =0(

Olen myös alkanut miettimään tosissani, että ei otettaisikaan äitiyspakkausta, kun noita vaatteita on kyllä monta laatikollista tallessa esikoiselta. Ne äitiyspakkauksen toppahaalarit ym. ovat todella hyvässä kunnossa, että ne voisi tällä tulevalla vauvalla hyvin käyttää... niin ja, jos tulokas on tyttö, niin vaatteita ei varmaan tarvitse ollenkaan ostella. Saa sillä 140 eurolla varmaan jotain hyödyllistä vauvalle! Olen taas alakanut myös pohtimaan, että ostaakko tuplarattaat vai "seisomatelineen" esikoiselle meidän nykyisiin yhdistelmärattaisiin ja lisäksi matkarattaat, jos koko perhe mennään rattailemaan pidemmällekin. Tiedän, että tästä puhuttiin jo ajat sitten, mutta mitäs mieltä olette nykyään noista vaunu/ratas hankkeista?????

MissPiggy kysyit tosta isyyslomasta ja me varmaan tehdään niin, että ensiksi isä on kaksi viikkoa kotona ja kolmannen viikon sitten joskus myöhemmin, vaikka ristiäisviikolla. Kolme viikkoahan isyysloma on ja sen saa pitää pätkissäkin. Joku rahallinen hyötyhomma siinä mielestäni myös oli, jos sen pitää pätkissä, mutta en tiedä mikä... =0)

Nyt hetkeksi nukkumaan ja mukavaa viikonloppua teille kaikille, onhan luvattu aivan mahtavia kesäsäitäkin jo! =0)

Juulia rv 14+5

Voi Iidaleena, varmasti kamala kokemus, stemppiä! Mutta heinoa että siellä masussa on kuitenkin kaikki hyvin ja toivotaan todellakin, että myös sinne lokakuulle asti. Koska kaikkihan voi todellakin mennä hyvin loppuun asti. Mun mieheni on saanut alkunsa niin, että anopin ei edes koskaan pitänyt saada lapsia ja kun sitten 8 avioliittovuoden jälkeen tuli, sen piti lääkäreiden mukaan kaikella todennäköisyydellä mennä kesken. Lääkäri laitto heti sairaslomalle ja sitä sairaslomaa jatkettiin kuukausi kerrallaan, kun kaveri kuitenkin sinnikkäästi pysyi matkassa. Anopin piti kans levätä, käveli etanan vauhtia ja kantoi kuulemma yhden maitolitran kerrallaan kaupasta, kun mitään ei saanut nostella. Eli toivoa on "todella toivottomissakin" tilanteissa! :)

Mä tulin äsken np-ultrasta ja oli kyllä hieno kokemus, kun kaikki oli hyvin ja uudella laitteella näki erittäin vilkkaan pyörijän ja käsiään ja jalkojaan koko ajan viuhtovan Nasu-masuasukkimme. Tippa oli silmässä ja heti piti tietty sairaalan parkkipaikalta viestitellä kaikille läheisille ilouutinen. Pikkasen iloa nyt kyllä laskee tuo Iidaleenan kokemus, koska meilläkin laitettiin kaksi alkiota ja vain toinen lähti kasvamaan eli meilläkin on sitten sama riski sen toisen poistumisen kanssa?! Sitten vielä, kun kaivoivat äsken multa esiin nuoruudessa todetun lievän syndrooman, että se voi olla periytyvää ja tuleva lapsi epämuodostunut raajoiltaan. Mutta tuo on siis erittäin harvinainen 1:500 000 mahdollisuus, mutta antoivat kuitenkin ajan rakenneultraan kesäkuun alkuun. Mutta hyviä puolia hakiakseni tässä on nyt sitten se, että ei tarvitse mennä yksityiselle rakenneultraan. Yritän olla mahdollisimman paljon murehtimatta tuota syntroomaani, koska se ei ole haitannut mun elämääni mitenkään ja on siis todella epätodennäköistä, että pikkusellekin se tulisi.

Iikka ja virkeä Nasu 12+3

Pitäisi siivota ankarasti. Ja käydä asioilla. Ja tehdä salaattia tyttöjen tapaamiseen.

Minut on taas vallannut epäusko. Mahakin näytti aamulla kamalan pieneltä. Eilen vetelin kolme isoa palaa voileipäkakkua ja juuri ennen viimeistä lusikallista tajusin, että kakussa on varmasti tuorejuustoa. Ja kysymällä selvisi, että olihan sinä. No, koko ilta meni raivotessa itselle ja miehelle. Helkkarin typerää! Siitä tuli nyt sitten tämänhetkinen "varmuus" siitä, että vauva kuolee. Oneksi maanantaina on lääkäri, jolle voi valittaa tästä ihan suosiolla. Kyllä sitä ihminen on tyhmä!

Ihana ilma, tekisi mieli mennä ulos siivoamaan kissojen kakkoja, mutta kai se homma pitäisi jättää suosiolla miehelle (lue: ei tapahdu tänä keväänä!). Jospa kävisin vaikka kävelemässä.

Tästä nyt tuli tällainen valitusposti. Hauskaa viikonloppua kaikille!

Jelli

Älkäähän olko itsellenne ihan liian ankaria jos vahingossa on tullut syötyä jotain "välteltävien" listasta. Muista Jelly, että esim. Valion kaikki nämä omat (kotimaiset) juustot on tehty pastöroidusta maidosta, ja että mahdollisuus tuohon listeriaan näistä kotimaisista tuoreista tuotteista on hyvin pieni.

Noh, itsekin odottajana tiedän, että aina ei huoli helpota vaikka kuinka järjellä ajattelisi, kun se kolkuttelee siellä päässä vähän koko ajan..

Pidetään huolta pikkuisistamme ja yritetään nauttia joka hetkestä.. Tajusin just että tämä raskausaika etenee ihan hurjaa vauhtia ja kohta sitä vaan ihmettelee, että ohos, mihinkäs se hujahti...?

Juu, hysteriaan ei lie aihetta. Kuka oli edes kuullut jostain listeriasta 10 v. sitten kun netti ei ollut tuttu? Silloin tuskin monikaan odottaja vältti sitä tai esim. kissankakkoja korjaamasta. Netissä on hyviä puolia tämä asioiden jakaminen mutta lietsoo myös ihan turhaa hysteriaa. Kukaan meistä ei taida tuntea ketään joka olisi saanut listerian tai toksoplasmaasin vai mikä tuo kissajuttu olikaan. Harvinaisia juttuja ja jos yhden kerran syö vaikkapa tuorejuustoa, ois tsägä enemmän kuin lottovoitto, ikävä sellainen tietty. Eri juttu jos vetää viikottain, voisi riski vähän noustakin.

Kiiti tsempeistä, toki tiedän olevani ylipaniikkinen ja, että riski on häviävän pieni. Mutta eipä tämä lapsen alulle saattaminenkaan ollut kovin ruusuista. Osuttiin siinäkin aika pieneen prosenttiin. yritän toki ajatella, että niin huono tuuri ei voi olla, etä on ensin lapseton ja sitten osuu vielä siihen häviävän pieneen porukkaan, joka saisi listerian tms.

No, tänään ei tarvitse siivota kotona (kun tein sen eilen), joten mieli on hieman parempi jo heti aamusta! Ja huomenna np-ultraan!

Jelli

Mä itse olen kanssa tätä lasta "yrittänyt" useamman vuoden. Mutta taidan olla niin maanläheinen tyyppi, etten kauheasti osaa hermostua kuitenkaan, vaikka toki en ehdoin tahdoin tee suosituksia vastaan. Mutta punkkulasillisenkin join matkalla, enkä ota paineita. Niin ne tuolla etelässä juopi useinkin. Muuten ollut suht nollalinja.
Naiset on niin tunnollisia vaan. Onneksi miehet ei tuu raskaaksi;-)

Itse en kyllä jaksa olla turhan tarkka noissa ruoka jutuissa. Listerian riski täytyy kyllä olla ihan häviävän pieni ainakin suomalaisissa tuotteissa, ulkomailla käydessä toki olisin varmaan aika varoivainen kaiken syömisen kanssa. Onko kukaan kuullut kenestäkään joka olisi saanut listerian? Itse olen elänyt lapsuuteni maalla ja sielä kyllä juotiin ja juodaan edelleen ehtaa lehmänmaitoa ja sehän ei ole todellakaan pastoröitua jne, enkä ole koskaa kuullut kenenpään saaneen listeriaa. En haluaisi lietsoa enempää pelkoja mutta listerian voi varmaan saada helpommin muualta kun valvotuista elintarvikkeista koska listeria on yleinen maaperässä ja vedessä elävä bakteeri

Laura 14+

Vielä tuosta np-ultrasta. Kävin tässä pari viikkoa sitten ultrassa mutta ei sielä kyllä mitään niskaturvotusta mitattu ja ultrauksen teki sairaanhoitaja... veriseulaa kyllä tarjottiin mutta ei sitä katsottu tarpeelliseksi.

Raskaus on edennyt mukavasti, ei suurempia vaivoja paitsi nyt jatkuva pissattaminen. Maha alkaa pömpöttää :). Yöllä näin painajaisen keskenmenosta, ei ole se pelko vielä kokonaan poistunut vaikka viikkot jo suurimman riskirajan yli. Meilläkin raskaus lapsettomuushoitojen tulosta ja 2,5v yrityksen, joten keskenmeno olisi kyllä semmoinen pettymys että en tiedä miten siitä selviäisi.

Siis tuorejuustoa ei saisi syödä??? (Minun HERKKUANI...)

Onko missään sellaista sivua missä lukisi nämä tuotteet mitä EI saisi syödä??
Alkaa olemaan jo vaikeuksia ajatella mitä saa syödä ja mitä ei, ei mielestäni neuvolan täti puhunut kun jostain homejuustoista mitä ei suositeltais mutta niitä kun en syö!!

Täällä kaikki näyttää taas valoisammalta. Tuhruvuotokin on loppunut :)
Olo on fyysisesti hyvä, jos ei oteta lukuun kuvotuksen tunnetta, joka tulee jos syömisillä on liian pitkä väli. Eli ilmeisesti selvittiin vain pelästymisellä.

Tosin sukulaisille ja ystäville raskausuutinen taidetaan paljastaa vasta äitienpäivänä. Halutaan ottaa varman päälle ja kertoa vasta kun ollaan hiukan taas 'turvallisemmilla vesillä'. Ensi torstaina on neuvola ja silloin kuunnellaan sydänäänet, sinne asti ainakin uskotaan, että pienellä on kaikki edelleen hyvin.

Alkuraskauden turvotus on hävinnyt, housuista menee taas nappi kiinni... Mutta masun malli muuttunut normaalista, selvästi alkaa muodostua vauvamahaa. Kohta se nappi täytyy taas jättää auki. Taitaa olla pian aika hommata äitiyshousut.

Iidaleena 12+6

Tälläsiähän me raskaana olevat olemme huolissaan joka paikasta ja joskus vähän menee ylikin =)). Mulla enemmän esikoisen odottaessa "hysteriaa" nyt oon vähän iisimmin ottanut noiden ruokienkin suhteen. Mää luulen että suurin osa meistä on kuitenkin pistänyt suuhunsa jotain mikä on kiellettyjen listalla. Yleisesti kyllä yritän välttää noita koska en halua ottaa riskejä, mut jos on tullu jotain syötyä mitä ei ois pitänyt niin yleensä koitan ottaa sen sitten ihan rennosti, kun eipä sille enää voi mitään. Tietty jos jotain ilmenee mikä voisi johtua siitä mitä on syönyt ilmoittelen neuvolaan/lääkäriin siitä että oon syönyt sellasta ja esim. listerian vaara on mahdollinen. Mut musta on hyvä' että täälläkin voi puhua ja sanoa jotain ettei leimata hysteeriseksi, musta on luonnollista olla välillä huolissaan. Olen terveydenhoitoalan ihmeisiä ja lisäksi lisää hoitoalaa toivon mukaan vauvanhoidon jälkeen opiskelen. Mulla oli silloin opinnoissa esikoista odotellessani naisten elämä ja hoitotyö missä käsiteltiin myös raskautta ja sikiön seurantaa ja itse olin usein tuntejen jälkeen hieman peloissani ja ahdistunut jos tunneilla oli käsitelty esim. lasten kehityksen häiriöitä yms... Yleensä mitä vähemmän tietää tai lukee asioita sen vähemmän huolettii, mut minkäs teet kun tietoa tyrkytetään ihan nokan eteen ja se on pakko oppia ja kyllähän se tietty kiinnostaakin vaikka joskus haluaisi sulkea korvansa. Yhden teoriatunnin aikana joudun lähtemään tunnilta pois kun en kestänyt katsoa ohjelmaa videolta, joka käsitteli lapsenkuolemia mm. kätkytkuolemia ja sitä kuinka vanhemmille kerrotaan sairaalassa että heidän lapsi on menehtynyt, ohjelmassa haastateltiin vanhempiakin jotka kertoi elämänsä raskaimpia kokemuksia kyyneleet silmissään, enhän minä sellaista pystynyt katsomaan ja hormoonit pisti vielä peliin omansa ja minun vollotushan siellä hiljaisessa luokassa alkoi...kaikki tietenkin varmaan ymmärsi kun tisi tilanikin ja opettaja oli sitä mieltä että heidän olisi pitänyt heti tämä asia huomioida.

No mutta asiaa mistä puhutaan... yleisesti kannattaa ajatella ettei syö pastöroidusta maidosta tehtyjä elintarvikkeita, suomessa valmistetut juustot on yleensä kyllä valmistettu pastöroidusta maidosta. Suomessa noita listeria tapauksia on vuosittain 25-50 kappaletta ja oikeastaan riksiryhmä on enimmäkseen yli 65 vuotiaat jo huonompikuntoiset ihmeiset joilla vastustyskyky on heikentynyt, mutta myös raskaanaolevat, koska tuo listeriahan aiheuttaa yleensä kuumekouristuksia jotka voivat aiheuttaa keskenmenoa tai enneaikaista synnytystä ja voi tarttua sikiöön istukan kautta. Mutta mehän yleensä raskaana olessakin olemme aika hyvässä kunnossa yleiskunnoltaan ja vastustyskyky varmaan ihan hyvä, että jos sattus jossain listeria bakteeria olemaankin niin ei edes välttämättä sairastuta, mutta siksi kuulumme riskiryhmään kun seuraamukset ovat yleensä aika ikävät. Mut kyl tosiaan aika pieni mahdollisuus on se saada täällä suomessa ettei siitä kannata kauheana stressata.

Kauheeta kun tuli kirjoitetuksi nyt oon jo aika silmät ristissä että taitaa olla nukkumaan menon aika tai oikestaan pakko katsoa kakkoselta ihana elina draamasarja oon siihen jäänyt koukkuun ja luulen ettei sellaista kukaan muu edes katso =)).

Niiskulainen ja tasan 16 rv.

Hei kaikille!
Sairaalassa on nyt vietetty kolme tuntia. Paikalla ultrassa oli viisi opiskelijaa ja lääkäri kävi tosi yksityiskohtaisesti kaiken läpi. Niskaturvotusta 1.4 mm ja veriseulan kanssa Down-riski putosi johonkin 1/44 000, joten siitä ei huolta.Meillä tämä siis käytiin tarkasti läpi, kun miehen veljellä on ko. syndrooma (vaikka ei ole perinnöllistä). Samoin miehen puolella munuaissairautta ja katsottin jo nyt sikiön munuaiset ja virtsarakko. Samoin meiltä verinäytteet kantajuustesteihin eri munuaissairauksia varten. Tosi viimesen päälle otti tämä lääkäri! Hieno tunne tuli!

No asiaan, vauvamme näytti vallan täydelliseltä! Katsottiin 3D kuvaakin, ja sain talteen hienon 3D vilkutuskuvan, jonka aion illalla näyttää äidille, kun raskaudesta kerron. Vauvan koko oli normaali, eli viikot minulla takaisin 12+6, samat siis kuin likalla on. Sanoipa lääkäri senkin, että alkionsiirrosta alkaneessa raskaudessa laskettua aikaa ei ikinä muuteta, vaan sitten tutkitaan, miksi vauva ei ole oletetun kokoinen. Vauva käytiin läpi päästä varpaisiin, sydän näytti hienolta, samoin kallo ja luut, muista en oikein ymmärtänyt. Lääkäri kävi myös läpi valtimovirtaukset, napanuoran kiinnittymisen ja istukan,joka oli etuseinässä. Kyllä oli vilkas kaveri tämäkin, 3D:ssä näytti tanssivan ja pää pyöri koko ajan.

Olin sitten niin hyvällä tuulella, että annoin opiskelijankin tehdä tutkimuksen. Nyt on yksi hyvä työ enemmän listalla! :)

Saatiin aika rakenneultraan sairaalaan, se on 6.6, jolloin viikot 20 muistaakseni. Samoin vielä sain lähetteen veriseulaan viikolle 15 jotain vakavaa munuaissairautta ja sikiön hermoston ja vatsapeitteiden sulkeutumisongelmia (vaikka nämä olisivatnäkyneet jo ultrassakin) varten.

Jelli ja Enttinen 12+6

No, onpas meillä hiljaista...
Nostelenpa sitten vaikka etusivulle!

Kerrottiin maanantaina ultran jälkimainingeissa nyt perheillekin vauvasta. Kaikki olivat innoissaan ja äitini tietotoimisto on jo tainnut toimia..

Hieno juttu, että Iidaleenalla kaikki näyttää jo valoisammalta ja onnea Jelli hienoista ultrauutisista. ...en myöhään illalle venyneen työreissun takia päässyt koneelle lainkaan, vaikka kieltämättä reissun päälläkin ajattelin jossain vaiheessa, että pitäiskö jaksaa käydä kotiin tullessa kurkkaamassa, miten teidän ultra meni. Mutta siis hieno juttu, että Enttisellä on kaikki hyvin ja kyllä se ultra tosiaan oli hieno kokemus! Meillä tuo ylimääräinen rakenneultra on 8.6. eli aika samoissa mennään taas!

Toka neuvola onkin sitten jo huomenna, että saa nähdä kuinka paljon sitä on tullut lisää painoa. Kaikki suolainen ja rasvainen eli etenkin ranskalaisia ja hampurilaisia tunnun himoitsevan ja kasvikset tökkivät. ...eilenkin työreissulla katsoin ensin terveellisiä salaatteja ja kasviskeittoja, mutta ei mahtanut mitään, että Hessburger vei voiton ja olikin aivan taivaallisen hyvää hampurilaista. ...yks kaverini ja serkkunikin ovat jo sanoneet, että poika on tulossa, kun tolleen suolasta, rasvaista ja lihaakin himoitsen ja makeat tökkii! :) Jotenkin sitten vielä äklötys on etenkin ilta-aikaan ollut nyt lähipäivinä vaan lisääntymään päin, että syöpöttelyä illalla tulis ilmeisesti vieläkin lisätä.

Iikka ja Nasu rv 13+1

likka: Tytön odotuksen aikaan söin mielettömästi hedelmiä ja kasviksia ja oikeastaan koko elämäni oon tykännyt syödä paljon noita, mutta jostain syystä nyt ei tee mieli ei siis yhtään, mielummin jotain rasvaista tai keittoruokaa...onkohan nyt sitten poika tulossa =)).

Jelli: Ihana kun olette saanut nähdä pikkuisen vilkuttelevan, tulee hymy pakostakin aina kun kuulee mukavia ultrauutisia.

Kaikki taitaa olla jo sen rv 12 rajan paremmalla puolella, aatelkaa me ollaan jo aika pitkällä kaikki ja keskenmenoriski on enää mitätön....äkkiä tää aika menee ja mukava kun kesäkin on tässä välissä niin menee aika vielä nopeemmin.

Täällä tänään juuri täynnä tuo maakiset 12 vko... Mutta mitäs ne puheet olivat siitä 13 vko:n odottelusta???
Voi kun kuulis tai näkis ton maha asukin niin jos tää tuntuis jotenkin aidommalta... No kaikki kai aikanaan!

Minä olen 167/102, onko muita oikeesti ylipainoisia ? Miten teidän makkarat, joko niistä alkaa huomaamaan jotain??