Lokakuiset 2007 (5)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oon hieman ylipainoinen ja musta tuntuu, ettei makkaroiden alta ainakaan muut erota, mikä ois vauvamahaa. Ite huomaan sivuprofiilista, et vähän eri mallinen, mut ei tuu sellaista suoraviivaista kupua, vaan makkaroiden väli näkyy.... mut oonkin ihan lokakuun alkupuolisia, eli 16 vk täynnä.

Mä alan olee kauhee lörppö, kun en millään malta olla kertomatta mukavimmille työkavereille olevani raskaana ja pian koko talo tietää jo! ...eli ultran jälkeen en ole pahemmin pystynyt piilottelemaan onneani. Ja kait se on aivan ymmärrettävää monen vuoden unelmien täyttymisen jälkeen. Noh, ei kait se niin vaarallista ole, jos kaikki pian tietää, ollaan tässä kuitenkin jo ns. turvallisilla vesillä! Kerroin jo perjantaina ultran jälkeen esimiehellenikin ja hän toivotti onnea ja sanoi, että en saa stressata liikaa sitten työasioilla! ...eli täytyy myöntää, että siinäkin suhteessa erittäin hyvä ja mukava esimies mulla! :) Toivottavasti myös kaikilla teillä muilla!?

Iikka (joka näyttää jo leijailevan pahasti yläilmoissa)

Moikka!

Pitkästä aikaa... Oltiin tosiaan pääsiäisen aikaan viikko reissussa Levillä. Ja nyt on taas palattu töihin ja arkeen.

Vointi on aika hyvä. Maha on vaan jo todella paljon isompi kuin esikoista odottaessa näillä viikoilla. Mutta on varmasti asialla osuutta, kun vauvoja tulee nyt kaksin kappalein. Np-ultrassa oli kaikki hyvin! Seerumiseulaan enpäässyt. Sitä ei kuulema voi ottaa jos odottaa kaksosia, enpä vaan tajunnut kysyä miksi ei? Ei ilmeisesti anna luotettavaa tulosta? No mutta molemmilla niskaturvotus oli 0,9 joten enpä jää asiaa stressaamaan.

Onko teillä jollain ollut tai onko nyt liitoskipuja? Mulla ei esikoisesta ollut, mutta nyt välillä kävely tekee jonnekin alapäähän kyllä aika kipeetä ajoittain. Oliskohan se liitoskipua? Jotenkin tuntuu, että vauvat painaa sinne alas. Ja väsymys on täällä oikeastaan vaan pahentunut.

Mulla ei oo ylipainoa ollut 158/50. Mutta esikoisestakin paino nousi raskauden aikana 17kg. Joten mitenköhän paino tässä raskaudessa nousee?! Nyt mulla on paino noussut jo 5kg. Pitää toivoa, että selkä kestää ja muutkin paikat kaiken tän painon!

Kaikille mukavaa vatsankasvatusta ja huolettomia hetkiä!

Kävin neuvolassa tänään ja sydänäänet siellä kuului hienosti ja tänään oon tuntenut niin selkeästi jo liikeitä, nyt ei enää tarvitse mennä hiiren hiljaa makaamaan ja odottelemaan josko tuntisi jotain ne tuntuu ihan ajattelemattakin....tosi upeaa ja jännittää miten hyvin liikkeet alkaa tuntumaan tässä lähiaikoina, kun esikoisen aikoihin oli istukka edessä, joten potkut ei tuntuneet oikeastaan missään koko raskaudenaikana, kämmenen jos mahalle laittoi paremmin tuntui ne kuin mahassa itsessään. Nyt varmaan senkin takia voi tuntua jo näin varhain, kun toinen raskaus ja istukka takana.

Painosta pikkaisen th huolestui kun olen laihtunut 1 kilon ja oon muutenkin ennen raskautta ollut aika hoikka 160/52, pitäs alkaa kuulema lihomaan, mut kohtu oli kasvanut ihan normaalisti viikkoihin nähden että kait se vauva omansa ottaa.

Mulla oli tänään toka neuvola ja kuunneltiin kans ensimmäistä kertaa sydänäänet. Oli joku harjoittelija siinä ens yrittämässä, mutta eihän siitä oikein mitään tullut ja kun varsinainen neuvolatäti yritti, niin heti löysi selkeet äänet. Kauheesti kyselivät miten parisuhde jaksaa ja onko mulla pelkotiloja ja vaikka mitä, mutta kait se kuuluu tähän kokonaishyvinvoinnin seuraamisen. Painoa mulle oli tullut lisää vajaa kilon ja hoitaja oli siitä hyvin tyytyväisen oloinen. Mä kyl olen lihonut tässä viimeisen puolentoista vuoden aikana ihan muutenkin, että enää en voi kutsua itseäni hoikaksi, 168/64 nyt. Mulla toi paino alkoi kertymään heti (yli 5 kiloo siis tullut), kun 30 v. lähestyi, mut nyt olen onneksi muutoin saanut sen loppumaan, tää raskaus kylläkin tuo varmasti omansa, mutta sitä ei silleen voi laskea! ;)

Iikka ja Nasu rv 13+2

Mun mielestä raskauskiloja ei kannata murehtia. Tietty jos alkaa laihtuu tai paino pysyy koko ajan samana on huolestuttavampaa, kuin normaalit 10-12 kiloo mitä normaalisti raskauden aikana tulee lisä paino, joillakin viel sit loppuajan turvotuksetkin nostaa painoo entisestään. Mulla tuli esikoisen odotuksen aikaan vain 8 kiloa ja kun alunpitäinkin olen niin hoikka niin hiukan huoletti tytön syntymäpaino, mutta painoa tytöllä kuitenkin oli lähemmäs 3400 grammaa, ihan turhaan huolestuin.

Nyt maha on kasvanut jo ihan vauvamahaksi, mielestäni. Mä tykkään kyllä kun alkaa jo maha näkyä ettei kaikki ajattele että tuolla on hieman päässy kaljamasua kertymään =)). Näin eilen neuvolassa sitä serkkuani , jolla tuli tämä yllätysraskaus, hällä kuulema viikko enää laskettuun ja minusta sitä mahaa ei muuksi voinut luulla kuin vauvamasuksi.

Kerroin selästäni neuvolassa ja pitää varata fysioterapeutille aika. Th sanoi että kovin on aikasessa vaiheessa mulla alkanut selkävaivat ja epäili että vaan pahenee loppua kohden, eli en varmaan enää loppuraskaudessa pääse edes kylkee kääntämään. En muista oonko kertonut tuosta selästä, mulla siis aina iltaa kohden turpoaa alaselkä ja on saamarin tuskallista kääntyä tai kumartuakin puhumatta siitä että pitäs esikoista nostella. Esikoisen aikaan selkä kans oireili, mut ei näin vahvana, muuten ei selässä ole koskaan mitään ongelmaa ollu, mut mennään päivä kerrallaan ja katotaan mitä tapahtuu.
No mut nyt rupeen nauttii kahvista.

Tiistaina alkoi uudestaan jo kerran loppunut tuhruvuoto. Vuoto oli sen verran niukkaa, etten neuvolaan siksi soittanut, varsinkin kun tänään oli kuitenkin lääkärineuvola. Tänään siis kuunneltiin ekaa kertaa sydänäänetkin. Komeasti kuuluivat ja tuli tippa silmäkulmaan väkisin. Vaikka kuinka yrittää olla rennosti ja huolehtimatta, niin kyllä kaikki ylimääräiset tuhrut silti aiheuttaa ylimääräistä huolta.
Lääkäri sanoi, että tämä nykyinen rusehtava vuoto voi olla sen viime viikon vuodon loppuja. Sanoi myös, että useimmiten rusehtava vuoto on vaaraton. Raskaudessa kohdunnipukka on niin verevä, että joskus vuodot raskausaikana voivat tulla sieltäkin. Ilmeisesti tämmöinen tuhruilu on yleistäkin ja kuuluu raskauteen :O
Mutta vaikka kuinka yrittää itselleen vakuuttaa, että kaikki on kunnossa, niin silti tulee stressattua ja hermoiltua. Jos tätä satunnaistakin ja niukkaa tuhruilua vielä kovin pitkään jatkuu, niin mie olen ihan hermoraunio parin kuukauden päästä. Miehelle jo sanoin, että mut saa pistää koomaan loppuraskauden ajaksi tai muuten oon kohta pehmustetussa huoneessa ;)

Pia78 minulla on sama tilanne, seula saattaisi näyttää väärän positiivisen. Minulla syy on se, että raskauden alussa on käytetty tukilääkitystä (alkion siirto). Seulassa mitataan äidin kehon hormonitasoa. Ilmeisesti keskiarvoista poikkeava hormonimäärä viittaa siihen, että raskauden kulussa ei kaikki ole normaalia. Luulisin, että kaksoisraskauksissakin hormoniarvot ovat normaalista poikkeavat.

Iidaleena 13+3

Iidaleena: Ihana, että sydänäänet kuuluivat hyvin ja lääkäri oli noin rohkaiseva! Tiedän kyllä tuon hermoilutunteen liiankin hyvin! Itsellä tuntuu, että viikko ultrasta menee hyvin ja loppu seuraavaan ultraan on epäuskoista hermoilua.
Mihin seulaan tukilääkitys (luget?) vaikuttaa niin, että voi tulla väärä positiivinen? Minullahan on sama tilanne, eli raskaus alkanut alkionsirrosta ja luget loppuivat vasta viime lauantaina. Tämä on tiedossa neuvolassa ja sairaalassa, mutta silti minut on laitettu ihan normaalisti niskapoimuseulaan (miehen veljellä Down) ja laitetaan vielä toiseen seulaan munuaisasioiden selvittämiseksi.

Jelli ja Enttinen 13+2

Jelli, juuri tuosta niskapoimu seulasta puhuin. Tosin minulla oli tukilääkityksenä sekä Luget että Estradot. Käytin lääkitystä rv9 loppuun asti. Sitä en tiedä vaikuttaako pelkkä Luge. Ja kai siellä osaavat riskiarviossa ottaa huomioon käytetyn lääkityksen mahdollisen vaikutuksen :)

Iidaleena: Todella hienoa todellakin, että sydänäänetkin kuuluivat hyvin ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa! Mä menisin varmasti kans aivan shokkiin ja masentuisin täysin, jos tämä monta vuotta odotettu ja vihdoin ja viimein hoidoilla kans aikaan saatu raskaus tähän loppuisi. Mutta toisaalta tämäkin on ollut meille jo suuri voitto, koska koskaan ennen en ole päässyt plussaamaan, eli jos ei muuta, niin antaa tää nyt ainakin varman tiedon, että raskaaksi voin tulla! :) Mutta toivotaan todellakin, että kaikilla meillä raskaus sujuu hyvin sinne lokakuulle asti ja saamme terveet ihanat vauvelit syliimme! :) Mä edelleen kiitän iltarukouksessa tästä ihanasta lahjasta, vaikka en muuten niin uskovainen olekkaan. Yksinkertaisesti vaan olen tästä niin mielettömän kiitollinen, että yritän iloita ja nauttia joka ikisestä päivästä, jolloin voin olettaa saavani oman käärön kotiin.

...mut nyt täytyy ottaa jotain välipalaa, kun äklötys nousi taas...

Iikka ja Nasu rv 13+3

heippa!

mä tuun vähän nostelee tätä meidän ketjua =) tuntuu että on tullut sellainen luova tauko kaikille... onneksi saadaan lukea noita hyviä uutisia, vaikkakin iidaleena pääsikin peläyttämään, toivotaan että pikkuinen ei enään noin säikäyttele.

mulla ei ole oikein mitään tuntemuksia. välillä jos nousee oikein nopeaan niin jonkinasteista liitoskipua tuntuu mutta ei juuri ole muita oireita. liikkeitä olen kovasti yrittänyt etsiskellä kun tuossa jokin aika sitten tuntui että jotain tuntui mutta nekin on vallan hävinnyt. taisi mielikuvitus tehdä kepposet tai sitten ne oli niitä "pumppa hukassa"- tuntemuksia =)

mut nyt mä alan siivoamaan isompia pois ja lähdetään kummitytön synttäreille, pääsee kakun ääreen, nam ;)

maxiina ja pikku-I rv 14+1

Hei!

En olekaan aikoihin ennättänyt kirjoittelemaan tänne.. Jonkin verran olen kuitenkin koittanut lueskella teidän kuulumisia.. Oma aikani on opiskelujen ja töiden takia ollut hieman kortilla.

Mukava lukea teidän iloisia ja onnellisia kokemuksia ultristä yms. Minäkin viimeksi perjantaina kuulin vauvan sykkeen :)

Täällä oli puhuttu painosta.. Siitä voisin sanoa oman kantani :) Painohan siis nousee jokaisella hyvin yksilöllisesti. Hoikille ja normaalipainoisille ihmisille on kyllä tärkeää, että painoa tulee lisää ja että sitä seurataan, sillä painon nousu on tiiviissä yhteydessä sikiön kasvuun ja vointiin muutenkin. Puolestaan ylipainoisten tavoitteena raskauden ajan on pitää painoa suht samana, korkeintaan muutama kilo. Tietenkään laihduttamaan ei saa alkaa, koska sillä voi olla haitallista vaikutusta vauvaan. Minä olen kyllä sitä mieltä, että suurimmassa osassa neuvoloita on ihan osaavat terkkarit, jotka huolehtivat (tai huomauttelevat :) ) painosta asiaankuuluvalla tavalla. Ja sanotaan, että joillakin voi paino laskea raskauden alussa esim. pahoinvoinnin takia. Mutta se painon nousu on siis hyvin yksilöllistä ja tapauskohtaista.

Niiskulainen kerroit, että olet terveydenhuoltoalan ihminen. Saanko udella, että millä tapaa? :) Olen nimittäin itsekkin sellainen, tavoitteenani on pätevöityä juuri naisten hoitotyön asiantutijaksi.

Minä olen ollut hirveän itkuherkkä raskaana ollessa.. Meilläkin nimittäin koulussa käsiteltiin aiemmin keväällä raskauksia ja keskenmenoja niin oli tosi vaikeeta pidätellä itkua.. Tuli niin mieleen omatkin kokemukset keskenmenosta. Mut sitähän tämä elämä joskus on, että tunteet on pinnassa ja pelissä mukana välillä tosi herkästi :)

Minä olen voinut melko hyvin tämän alkuraskauden aikana. Tosin vielä on jonkin verran ällöttävää oloa ja se ilmenee etenkin iltaisin. Eikä oikein ruoka tahdo maistua vieläkään.. Onneks ei tee yhtään mieli mitään herkkuja ku ennen tätä raskautta oli varsinainen "herkkupylly". Jotain posiitiivista :)

Toisinaan minulla on ollut inhottavia mahakipuja. Ne ei kyllä ole kohtuperäisiä vaan johtuvat jostain muusta, mutta pitkään jatkuessa huoli aina meinaa vaivata..
Oletteko muuten muut kärsineet päänsärystä? Minulla on ollut useampana päivänä nyt sitä..

Jeps, mutta nyt taitaa olla saunan vuoro. Oli niin ihana ilma ulkona, että tuli ihan hiki ulkoillessa ja nyt tarvitsee hieman raikastusta :)

Mukavaa alkavaa viikkoa teille!

Octo 13+2

Octo: IKiva että kerkeät välillä kuulumisiasi kerotmaan ja raskaus on sujunut hyvin sinullakin. Ja saat udella ammattiani, itseasiassa olen matkailu ja ravitsemusalan koulutuksen käynyt ja esikoista ennen opiskellut terveydenhoitajaksi ja vielä olisi hiukan opintoja jäljellä tarkoitus oli saada opinnot päätökseen ennen toisen lapsen syntymää mutta eipäs kerennyt ja toisaalta oon kyllä siitä aika mielissään että saadaan sisaruksille pienempi ikäero ja eihän tää mikään vahinko ollut kun tietoisesti aina ilman ehkäisyä touhuttiin =)).

Mulla oli päänsärkyä enemmänkin alkuraskauden aikaan ja pitkästä aikaan eilen sitten koko päivän päätä särki. Eilen olikin kyllä kauheana touhua kun esikoinen oli mummolassa niin piti kaikkea rästihommia tehdä kuten pestä ikkunoita ja vieläkin niitä olisi jäljellä. Mies hioi samalla oman vanhan jatkettavan sänkynsä ja valkokuulaus päälle tuli aika hieno...ihan kuin uusi, kyllä varmaan tyttö siinä makoisat unet ottaa tai ainakin toivottavasti.

Niiskulainen 17+1

Mulla särki myös aika paljon pää ihan alkuraskaudessa, nykyään onneksi vähemmän!

Ootteko jo alkaneet käyttämään äitiysvaatteita? Mulle menee enää yhdet tavalliset housut jalkaan, mutta paidat menee melkein kaikki vielä suht hyvin. Olen kokeillut päälleni äitiysvaatteita, joita käytin esikoista odottaessa, mutta ne on vielä kaikki liian isoja =0(, olisi vaan niin kiva jo käyttää oikein mammavaatteita!! Täytyy muutenkin varmaan kohta ostaa jotain kesäisiä äitiysvaatteita, kun esikoisesta jääneet kaikki on talvisia.

Olen myös aika varma, että olen tuntenut vauvelin liikkeitä masussa kohta jo varmaan kuukauden verran! Mieskin ne tuntee jo vatsan päältä... ihanaa!=0) Pitää se väite varmaan paikkaansa, että toisesta lapsesta liikket tuntee aikaisemmin, kuin ensimmäisestä. Esikoisesta tunsin jostain viikkojen 19-20 paikkeilla ja nyt varmaan jo viikolla 13-14 vaikka ihan hullulta tuntuukin/kuulostaakin. =0)

Juulia rv 16+1

Kylläpäs meidän listalla on tosiaan hiljaista, vai ovatko kaikki siirtyneet sinne "Lokakuunlumouksen2007" puolelle? Itse en siellä ainakaan vielä ole jaksanut käydä.

Viikonlopun jälkeen tuli hieman epävarma olo, kun neuvolan luvalla uskalsin syödä hyvällä ruokahalulla appiukon itse tekemään graavilohta ja sit vielä kaverin salaattia, jossa tais olla keittämättömiä maisseja ja herneitä. Oletteko te muut välttäneet noitakin tarkasti? Mulle kun tosiaan neuvolassa sanottiin, että vain tyhjiöpakatut ym. tuntemattomat graavikalat olis riski ja samoin pakastevihanneksien aina keittämistä pidettiin ylivarovaisuutena. Vai minkälaisia ohjeita muut olette saaneet?

IIkka ja Nasu rv 14

Sain vaan jonkun listan neuvolasta ihan alussa ruoista eikä siinä ollut kasviksista muuta kuin, että pestävä hyvin. Joten en ole mitenkään välttänyt herneitä ja maissia. Mozzarellaa ja fetaakin olen pari kertaa syönyt, kun en ole viitsinyt kaivella tarjotusta ruoasta pois. Graavilohta en juuri muutenkaan syö, joten nyt en yhtään.
Mitään erityistä ei ole tässä keskiraskaudessa, siksi ehkä hiljaista täällä. Mulla ei ole ainakaan mitään ihmeellisiä oireita, hengästyn toki helposti ja väsyn, mutta muuten ihan kuin normaalisti. Yläosat menee päälle, mutta housuista ei enää kuin muutamat. Kohta siirryttävä mammiksiin!

Siellä Turkin puolessa välttelin kaikkea kypsentämätöntä ja maitopohjaista, mutta Suomessa vaan niitä tuorejuustoja, maksajuttuja yms, minkä listan neuvolasta sain. Kyllä minä olen salaatissa täällä syönyt herneistä ja maisseista alkaen kaiken, eikä ole tullut edes mieleen etteikö niitä vois syödä.. Hmm..

Minulla yhdet farkut vielä menee jalkaan, mutta istuessa ovat niin pahan tuntoiset. On minulla odottamassa kahdet mammahousut, mutta jotenkin tuntuu ettei niitä vielä voi pitää kun ei ole kunnon vauvamahaakaan. Eli yritän tässä sinnitellä verkkareilla ja muilla löysillä housuilla. Maha ei sinänsä ole vielä kasvanut, vaan ympärysmitta muuten. Eli jonkunlaista vararavintoa vissiin kerään vyötärölle.

Jellybean 15+1

Tänään jo yksi työkaverini, kolmen pienen lapsen isä kyseli lähimmiltä naispuolisilta työkavereiltani, että olenko raskaana. Tytöt eivät myöntäneet mitään, mutta kuulemma raskaus näkyy jo, joten eivät pystyneet kieltämään asiaa. Ja joku jolle olen ihan kertonutkin, sanoi jo asiaa epäilleensäkin. Eli ilmeisesti mahani kasvu on näkynyt, kun sitä ei kuitenkaan pahemmin ennen ole ollut (tai ainakin kiinteytynyt ja piukkana aamusta iltaan, kun ennen vain ruuan jälkeen turvoksissa). Yhdet työhuosut menee vielä niukin naukin eli pian saan kyllä mennä mammahousuostoksille. Kävinkin jo viikonloppuna kattelemassa Lindexillä ja H&M:llä, mutta eivät ne mallit oikein istuneet ja sopineet meikäläiselle. Osaisitteko te kokeneet neuvoa, onko muilla yleisillä vaateketjuilla tarjoolla suht edullisia ja hyviä mammavaatteita vai pitääkö mennä ihan erikoisliikkeisiin? ...mitään hirveen hintavia kun en viitsisi kuitenkin suht lyhyelle raskausajalle hankkia.

Iikka

Moi kaikille!

Täällä on taas kirjoittamisen suhteen ollut hiljaiseloa, väsymys kun vaivaa edelleen ja pahasti. Pahoinvointi on onneksi helpottanut, enää sitä on vain satunnaisesti. Ultrassakin käytiin ja vauva voi hyvin. Oli neljä päivää pienempi kuin mitä viikot antoivat olettaa, mutta laskettua aikaa ei kuitenkaan muutettu. Esikoisen kohdalla la siirrettiin viikolla eteenpäin ja poika syntyi sitten melkein kaksi viikkoa etuajassa, joten alkuperäinen aika oli kuitenkin lähempänä. Eipä ne juuri koskaan ihan tarkkoja nuo ajat ole.

Istukka oli alhaalla ja sen takia pääsen rakenneultraan, joka on muistaakseni raskausviikolla 21. On kuulemma aika normaalia noilla viikoilla (13+2), että on alhaalla, mutta sitä nyt kuitenkin seurataan. Lisäksi ihan kaikkia vauvan rakenteita ei nähty vielä kunnolla, joten niitäkin sitten katsotaan silloin tarkemmin.

Esikoisen kanssa riittää vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Välillä kauhulla ajattelen, miten selviän kahden kanssa. Väsymys tietysti tuntuu nyt ihan ylitse pääsemättömältä ja se välillä kiristää hermoja. Meillä on jo selvää uhmaa ilmassa, asioita testataan päivittäin ja esim. pukemistilanteet ovat kaikkea muuta kuin herkkua. Mutta on välillä päiviä jolloin kaikki menee hienosti. Jostain luin, että vanhemmat joiden lapsilla on tahtoa, voisivat olla iloisia, sillä sellaiset lapset tulevat pärjäämään myöhemmin elämässä. Tuolla ajatuksella sitten välillä mennään eteenpäin. Ja tottakai se on hyvä, että tahtoa on, mutta silti se välillä väsyttää.

Mulla on opiskelut olleet aika jäissä, kun en ole jaksanut tehdä mitään. Toivotaan, että pian on energiaa vaikka muille jakaa. Ikkunan pesut ja kaappien pesut on nekin vielä tekemättä. Toisaalta olen sitä tietoisesti lykännyt, jotta nämä enimmät sateet olisivat ohi. Eipähän sitten sade heti sotke puhtaita ikkunoita.

Selkä meinaa välillä krempata, on välillä tosi kipeä. On ollut jo pidemmän aikaa huonona, siis ihan viime syksystä asti. Muistan, kun esikoisen imettäminen oli välillä tuskaa, kun otti niin selkään. En tiedä pitäiskö mennä ihan lääkärille, kai siellä joku on vikana tai sitten vaan on huonot lihakset. Jännittää miten käy, kun maha alkaa kunnolla kasvamaan, voi olla elämä aika tuskaista. No, eipä sitä kannata vielä murehtia, aika näyttää.

Mutta nyt taidan mennä suihkuun ja sitten hetkeksi telkun ääreen. Pikku mies nukkuu tyytyväisenä, päivän touhuista väsähtäneenä.

Tsemppiä kaikille!

Aurinkoisin terveisin,

Aurinko rv 15+1

Aurinkoinen: Nuo selkäsäryt ovat tosi kurjia, eipä sitä osaa edes aavistaa miten ilkeää se on ennenkuin itsellä on sellaisia. Mä sain vapunaatoksi fysioterapiaan ajan tuon seläntakia, mutta näytti olevan tiukassa nuo ajat täällä. Samoiten neuvola ja lääkäriajat ovat niin kortilla, ettei niiden ajasta passaa niuhottaa vaan ottaa sen ajan mitä saa...täällä on kova pula hoitoalanihmeisistä ja ei varmaan tällä kunnalla ole edes varaakaan lisää työvoimaa ottaa. Lääkärineuvolat ovat jälleen vähnetyneet niin, että enää ei saa lapselle kuin 3 lääkäriveuvolaa 5 ikävuoteen asti, kun muilla kunnilla tuohon ikään mennessä on saattanut olla jo niitä ollut vähintään 5 kertaa. No mutta onneksi meidän esikoinen on perusterve, vauvana jotain allergiaepäilyjä, mutta enää ei olla huomattu että ihottumaa mistään tulisi, onneksi.

Ollaan nyt mummolassa yökylässä tytön kanssa, kun mies työmatkalla niin ei viittinyt kotiinkaan jäädä. Täällä sataa ihan kaatamalla ja miehelle kun soittelen niin sanoi että siellä paistaa aurinko ja nurmikko vihertää... no hyvä se että jossain paistaa....

Liikkeitä en sitten ole enää tuntenut pitkään aikaan tai ainakaan muutamaan päivään. Oon miettinyt että miten hyvin tuo vaavi on masussa suojissa, kun esikoinen saattaa yllättäin aina peuhata mahani päältä, vaikka olen kyllä nyt yrittänyt suojata aina mahaani, mutta nopeita on neidin liikkeet ettei kaikkeen ehdi varautua.

Niiskulainen rv:llä 18

Meillä täällä kaikki kai ihan hyvin. Juttujanne olen käynyt lukemassa mutta en ole jaksanut mitään kirjoitella.
Ensi viikon neuvolaa odottelen, jos se saisi vaikka taas tuntemaan itsensä enemmän raskaana olevalta. Kaikki vaatteet mahtuu päälle (kai), koti oloissa tässä kyllä on pääsääntöisesti ollut ettei mitään ihme vaatteita ole tarvinnut miettiäkkään!
Eipä kai tässä sen ihmeempää... Montakohan meitä lokakuisia oikein on yhteensä??

Ainu ja 13

Pitkästä aikaa, eipä oikein mitään uutta taivana alla, joten pelkäksi lueskeluksi on osallistuminen jäänyt.

VIimeisetkin farkut kiristävät jo. Mitähän sitä sitten pitäisi päällään,kun äitiyshousut ovat vielä niin isoja?

Kerroin pomolle maanantaina ja hän suhtautui sekunnin kauhunsekaisen ilmeen jälkeen hyvin. Projektiini tehtiin juuri 200 000 eurolla hankinta, joten hän ehkä odotti jotain muuta kuin äitiyslomaa. No, ilme kirkastui, kun sanoin, että jos vain vauvalla on kaikki hyvin, pystyn käymään töissä jo joulun jälkeen satunnaisesti. Minulle hankitaan töissä sellainen happinaamarin tyyppinen vekotin, jolla suojaudun nukutuskaasulta. Voi hemmetti, minusta tulee avaruusolio, kyllä muilla on hauskaa!

Huomenna ultraillaan sydämiä kardiologin ohjauksessa, joten samalla katsellaan varmasti vauvaakin! Kiva nähdä, onko kaveri vielä elon tiellä mukana. Näin äkkiä se epäusko taas valtaa minut, vain reilu viikko ultrasta....älytöntä!

Kesäloman ilmoitin alkavaksi muistaakseni 3.9.,jos vain jaksaa koko kesän sinne asti painaa. Siirrän kaikki mahdolliset, eli 12, lomapäivät jonnekin tulevaisuuteen. Rankka vuosi tulossa, mutta onnkeisilo on niin valtava tästä vauvasta, että kai sitä jaksaa,jos vain terveys ei petä!

Sain kuulla, että hyvin rakas ystäväni odottaa jouluvauvaa! Hienoa!

Jelli 14+1

Maha on pikkuhiljaa alkanut kasvaa ja suurinosa housuista on siirtynyt kaapin perukoille. Tosi vaikea noiden vaatteiden kanssa kun maha on jo pyöristynyt mutta varsinaiset äitiysvatteet vielä isoja. Ei viitsisi laittaa rahaa isompii normi housuihin jotka jäävät kohta pieniksi... Olen ravannut kaupoissa jo monta kertaa ja tänään lopulta löysin yhdet mammafarkut jotka saa aikahyvin istumaan kiristyssysteemien ansiosta. Muuten elo on jatkunut aika normaalina. Väsymys kyllä vielä painaa.

Töissä olen jo kertonut useammalle ihmiselle, pomollekkin, joten maha saakin nyt vapaasti näkyä :)

Laura rv15+