Lokakuiset 2007 (5)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikka!
Eilen oli neuvola ja kaikki hyvin. Kohtu kasvanut aika paljon ja sydänäänet kuului heti kun laitteen vatsalle laittoi. =)
Painoa tullut reilu kilo edelliskerrasta, kuulemma ihan normaalia.
Kävin eilen ostamassa mammahousut ja muutamat paidat.

Lissu78 rv 16+7

Aika on vierähtänyt ihan huomaamatta. Olen kyllä käynyt lukemassa kuulumisianne, mutta ei ole tullut kirjoiteltua pitkään aikaan, kun ei ole ollut mitään uutisia. Kunnan tarjoama ultra (np-ultraa meillä ei siis tarjota eikä sit menty yksityisellekään) on vasta toukokuun puolella, samoin seuraava neuvola.

Housujen suhteen on samanlaisia ongelmia kuin muillakin. Vanhat menee kyllä vielä jalkaan, mutta esim. farkut painaa istumatyössä ikävästi. Mutta mitään varsinaista vauvamahaa ei todellakaan vielä ole, eikä äitiyshousuja voi siis vielä kuvitellakaan.
Lievä pahoinvointi vaivaa edelleenkin välillä, esim. hampaidenpesu aiheuttaa yhä yökkimistä. Eikä väsymyskään tunnu kunnolla helpottavan. Ei se nyt ehkä enää ihan niin lamauttavaa ole kuin jokin aika sitten, mutta mitenkään erityisen energiseksi en kyllä itseäni vieläkään tunne. No, toivottavasti sekin vaihe vielä tulee :-)

Joku kyseli noista pakastevihanneksista. Itse olen pyrkinyt välttämään kuumentamattomia, koska neuvolasta saamassani vihkosessa näin neuvotaan tekemään. Mutta pariin otteeseen olen silti ”joutunut” (kun en ole halunnut paljastaa olevani raskaana enkä ole keksinyt muutakaan syytä kieltäytyä tarjotusta ruuasta) syömään salaattia, jossa oli pakasteherneitä. Jälkikäteen on kieltämättä tullut hiukan huono omatunto, mutta kyllähän se vaatii jo tosi huono onnea, jos muutamasta pakasteherneestä onnistuu listerian saamaan! Mm. kylmäsavustetut kalat olen kuitenkin jättänyt kokonaan väliin, vaikka normaalisti kuuluvatkin suuriin herkkuihini.

Me ei olla edellekään kerrottu raskaudestani kuin kahdelle parhaalle ystävälleni. Ultran jälkeen olisi tarkoitus paljastaa asia vanhemmillemme sekä sisaruksillemme. Tai sit odotamme äitienpäivään asti. Tulisi tuleville mummuille aika ikimuistoinen äitienpäivä :-) Töissäkin on varmaan pakko kertoa sit joskus ultran jälkeen. Pelottaa vaan aikalailla kuinka johto tulee reagoimaan. Työpaikalla tulossa ensi syksynä/talvena isoja muutoksia, joten mun äitiyslomani osuu pahimpaan mahdolliseen saumaan…

Ilona & Ipana 13+5

Samoilla linjoilla täällä kuin moni muukin, on tullut luettua muiden kuulumisia, mutta itse en oo saanut aikaiseksi kirjoittaa.

Mulla ei oo enää vähään aikaan tavalliset housut tai farkut mahtuneet jalkaan. Äitiyshousuja oon pitänyt jo aika pitkään. Mutta mahakin on todella iso viikkoihin nähden. Mutta toisaalta hyvä tietää, että ainakin vauvat kasvaa masussa.

Ollaan tää viikko mummulassa viettämässä sairaslomaa. Esikoisella korvatulehdus ja itsellä flunssa. Ja väsymys on edelleen valtava. Ensi viikolla pitäisi sitten jaksaa taas töihin. Mulla on alkanut olemaan välillä epämieluisia liitoskipuja. Esikoisesta niitä ei ollut. Aamuisin kivut on pahimmillaan kun nousee sängystä ylös. Rinnat on kans turvonneet kovasti ja välillä on tosi arat.

Musta tuntuu, että en enää kovin kauan varmaan jaksa töissä käydä jos vointi jatkuu tällaisena. Mulla olis työsopimus heinäkuun loppuun. Mutta kaksosraskaus kyllä on tuntunut tähän mennesä paljon raskaammalta kun ensimmäinen odotusaika. Ja kyllähän nyt tuo lepääminen jää melkeinpä kokonaan, kun esikoinen on kova touhuamaan ja vaatii seuraa ja hoitoa.

Mutta eiköhän tämä tässä päivä kerrallaan mene! Hyvää kevään jatkoa kaikille!

Tänne ei mitään kummempaa kuuluu. Mitä nyt rusehtavaa tuhrua ja vuotoa on taas ollut pariviikkoa. Sen reippaamman vuodon jälkeen ei ole ollutkaan kuin neljä 'puhdasta' päivää. Plääh. Mie olen jo ihan kyllästynyt ja väsynyt koko tuhruiluun. Oon töissä pitänyt kuukautissuojaa varmuuden vuoksi (koko ajan pelko vuodon runsastumisesta) mulla kun töissä ei vessa ole aina kovin lähellä.

Mie en ole kauheasti stressannut noista vältettävistä ruoka-aineista. En ole ihan varmakaan mitä ne ovat. Olen ajatellut siten, etten kuitenkaan syö maksalaatikkoa, juustoja yms joka päivä tai joka viikkokaan. Ja mitäänhän ei ole kielletty.
Vuodot ja tuhrut aiheuttaa ihan tarpeeksi stressiä jo muutenkin, ettei voimia ole välittää syömisen kontrolloinnista. Ja muutenkin, kun hedelmöityshoitoihin lähdimme tiesimme, ette vammaisuuden riski on normaalia suurempi (n. 4%). Olemme siis hyväksyneet tämän riskin ja sen rinnalla riski saada jotain ruuasta on älyttömän pieni.
Meillä suositaan kotimaista ja ruuanlaitto hygienia on normaali. Minä olen jatkanut elämääni ihan samaan tapaan kuin aiemminkin. No, kalaruokia on pyritty lisäämään ja alkoholia tietenkin vähentämään.
Mutta nämähän on asioita joista jokainen tekee itse omat päätöksensä :)

Iidaleena 14+4

Mullakin ollut taustailulinja tässä viimeaikoina olen ollut aika väsynyt ja suruakin on ollut. Miehen isältä nimittäin löydettiin pääsiäisviikolla leukemia ja elinaikaa lääkäri arveli olevan puolestavuodesta vuoteen. Mitään sädehoitoja tai muita hälle ei aloiteta, koska pohjakunto on sen verran huono, että hän todennäköisesti kuolisi hoitoihin. Minulla vielä vanhat muistot tässä puskee päälle, koska oma isäni kuoli syöpään kun olin lapsi. Olen siis ollut aika alavireessä.

Raskauden suhteen kaikki kuitenkin vaikuttaisi olevan hyvin. Vointi on minulla jo ihan hyvä ja olen käynyt ratsastamassakin aika rauhallinen tahti tosin on, mutta se hevosen kanssa ulkona puuhastelu on kyllä niin hyvää terapiaa mielelle, että haluan sitä jatkaa mahdollisimman pitkään. Maha pyöristyy pikkuhiljaa ja jotain pienen pikkaraisia sipaisuja olen ainakin kuvitellut tuntevani :) ja esikoisen 1v-synttärit tässä uhkaavasti lähestyvät, eli puuhaa riittää. Neiti läksi pääsiäisenä oikein kunnolla kävelemäänkin, eli tää mamma saa säntäillä perässä ihan koko ajan :D. Kesällä on varmaan ihan hepakassa kun on iso maha ja kova kyytiä juokseva taapero hellepäiviä lämmittämässä!

Nyt toivotan hyvää vappua kaikille ja yritän olla vähän aktiivisempi kirjoittaja!

T: Entu rv14+3

Hei, tiedätkö miksi vammaisuuden riski on hoitoihin osallistujille suurempi? Mietin tätä vain, koska olemme yrittämässä toista lasta ja jos ei onnistu, hoidotkin mahdollisesti edessä.

Kysyjälle:
Yleensäkin kaikki hoitoihin liittyvät riskit (lapsen pienikokoisuus, vammaisuus, ennenaikaiset synnytykset, vauvan sairastavuus) johtuvat monikkoraskauksista. Tehdyissä tutkimuksissa yleensä ei eritellä, onko hoidoista saanut alkunsa yksikkö- vai monikkoraskaus. Näin siksi, että suurimpana tutkivana maana USAssa tehdään ihan rutiinisti neljänkin alkion siirtoja. Suomessa, esimerkiksi minunkin lääkärini, siirsi kaksi alkiota vain poikkeustapauksessa, koska hoidoilla pyritään aina normaaliin yhden sikiön raskauteen.

Toinen hoidoista kasvava vammaisuusriski liittyy iäkkäisiin synnyttäjiin. Valitettavan useinhan hoitoihin hakeudutaan vasta, kun kymmenen vuoden kuluttua lasta ei kuulu. Yli nelikymppisellä naisella on munasolujen laatu vain yksinkertaisesti huonompi kuin kaksikymppisellä.

Mutta siis, nuorella ja perusterveellä ihmisellä ei hoidoista alkaneessa raskaudessa ole yhtään suurempi riski saada vammaista lasta. Meillä eroaa Iidaleenan kanssa ajatukset siinä, että toki minäkin olen valmistautunut (kuten olisin, vaikka odotus olisi saanut alkunsa täysin luonnollisesti) myös sairaan lapsen saamiseen (eikö jokainen ole?), haluan minä kaikin olemassaolevin keinoin välttää esimerkiksi listeriariskiä, vaikka riski on Suomessa häviävän pieni. Kuitenkin se on olemassaoleva. Ei se ole minun mielestäni stressaamista, on esim fetoja, joita voi riskittä syödä ja ilman homejuustoja "raakana" pystyn elämään 9 kuukautta samalla tavalla kuin ilman alkoholiakin.

Mitäs muuta. En muista oliko puhetta, mutta torstaina töissä ultrailtiin ja katsottiin samalla stten mitä massuun kuuluu. Ekaa kertaa sydänäänet ihan kuului ja kardiologi tutkaili muutenkin ultran avulla sikiön sydämen toimintaa.
Huomenna menen neuvolaan ja vappu taitaakin mennä tenttiin lukiessa!

Hauskat vaput kaikille!

Jelli rv 14+5

Alkuperäinen kirjoittaja Iidaleenalle kysymys:
Hei, tiedätkö miksi vammaisuuden riski on hoitoihin osallistujille suurempi? Mietin tätä vain, koska olemme yrittämässä toista lasta ja jos ei onnistu, hoidotkin mahdollisesti edessä.

Vastaan sen mukaan miten itse olen asian ymmärtänyt ja muistan. Tietoa kyllä löytyy, vaikka sitä saakin kaivella eri lähteistä. Tuohon vammaisuuteen on laskettu sekä vakavat, että lievät vammat. Koeputkihedelmöityksessä saattaa olla suurempi riski poikalapsen sukuelinten kehityshäiriöihin. Riskiin vaikuttaa syyt miksi hoitoihin joudutaan turvautumaan (esim. miehen kromosomihäiriö) sekä äidin ikä. Mitä vanhempi nainen on sitä heikompi laatuisia munasolut ovat.

'Lapsettomuus'-palstalta voi löytyä joku joka tietää vielä enemmän. Ja lääkäriltä saa tietenkin kaikista varmimmin oikeaa tietoa :)

Edelleen, nuorella ja perusterveellä ihmisellä ei ole kohonnutta riskiä saada hedelmöityshoitojen kautta vammaista tai sairasta lasta. Nuo todennäköisyydet eivät anna todellista kuvaajuuri siksi, että niihin on laskettu kaikenikäiset ja kaikenlaisilla taustoilla olevat hoidettavat. Esimerkiksi, jos hed.hoidoissa on siksi, että mieheltä puuttuvat kromosomihäiriön takia omat kypsät siittiöt, sairaus periytyy mitä todednnäköisimmin poikalapselle.

Neuvola takana, painoa tullut lisää 200 g/ viikko (painan nyt saman verran kuin äiti viimeisessä neuvolassa, todella lohduttavaa :) ).

Sikiön syke 150 hujakoilla, muistaako kukaan sitä uskomusta, ettäpojan ja tytön sykkeen erilaiset ja miten päin se menikään?

Oma verenpainekin melko kunnossa,eli voin mittailla kotimittarilla,niin tulee luotettavampia tuloksia.

Eipä ihmeempiä!

Jelli 14+6

Jelli: mulle neuvolassa näytettiin oikein lista uskomuksista, miten poika/tyttö ilmoittaa tulostaan. ...mä kun niitä suola/liha juttuja kyselin, kun useampi jo väittää meille tulevan poika. Th:n mukaan toi syke olis yksi kaikkein epävarmemmista tiedoista, kun se voi vaihdella paljonkin. Meidänkin pikkusella oli vajaa pari viikkoa sitten olleessa neuvolassa eka syke 150. Tuon uskomuslistan mukaan korkeammat sykkeet olis tytöllä, mut joku muu taas väitti, että vilkkaalla pojalla on korkeampi syke. Eli tuo 150 on jo korkeammasta päästä.

Jokos on useampi jo alkanut tuntemaan vaavin liikkeitä? Saamani vauvakirjan mukaan näihin aikoihin se alkais olee jo mahdollista, mutta useimmat tuntee vasta muutaman viikon päästä. ...kieltämättä tässä on vähän ollut jo siitä malttamatonta odotusta, kun olishan se aivan mielettömän ihana tunne kokea ekat potkut! :)

Iikka 14+6

likka: Kerro ihmeessä niitä uskomuksia :) !

Vielä reilu kuukausi pitäisi jaksaa odotella, toivon nimittäin kovasti,että 6.6. rakenneultrassa näkyy vauvan sukupuoli! Itse toivon kovasti poikaa, että saataisiin nuoremman polven traktorimies tilalle. Miehen siskolla on noita tyttöjä jo on...

Itse odottelen liikkeitä vasta viikon 20 paikkeilla, kun istukka on etuseinässä. Tänään neuvolatäti totesi, että kohtu on suuren greipin kokoinen nyt.

Poika/tyttö-uskomuksia, mitä nyt enää muistan:

mieliteot syömisessä: suolainen/liha -> poika, makeat herkut -> tyttö
aamupahoinvointia: ei -> poika, kyllä -> tyttö (ylipäätänsä poika hellii tulevaa äitiä, tyttö kiusaa)
raskausviiva navasta alaspäin: kyllä -> poika, ei -> tyttö
lisääntynyt karvoitus: kyllä -> poika, ei -> tyttö
sikiön syke alhaisemmasta päästä: kyllä -> poika, ei -> tyttö (mut tästä siis kahta eri tulkintaa)

Muita en nyt tässä muista, mutta kyllä monta enemmäkin oli! Sit oli tietty niitä eri "lapsentekotapoja" mutta meille keinohedelmöitystapauksille niitä ei voi oikein soveltaa! ;)

Hauskaa (tosin kait meille kaikille aika rauhallista) Vappua!

Iikka

Täytyy tänne heti tulla kertomaan että yllätyksekseni liikkeitä ja potkuja tuntuu jo nyt, vaikka odotelin sen tapahtuvan vasta useamman viikon päästä. Monissa paikoissa sanotaan että ensisynnyttäjät tuntevat liikkeet ehkä vasta rv20 paikkeilla mutta taitaa olla sittenkin tosi yksilöllistä. Olen tuntenut kummallisia nykinöitä ja tuikkauksia alavatsalla jo pari viikkoa mutta ajattelin niiden johtuvan kohdun kasvamisesta tms mutta eilen selvisi että potkuja ovat. Makailin illalla sängyssä selälläni kun rupesi mahaa kipristämään ja kun katsoin mahaani niin vasemmalla oli iso möykky, mietin että mitähän tämänyt on ja mies tuli kokeilemaan mahaani. Hän painoi kevyesti möykyn kohdalta ja sanoi että sehän potkii. Itse olin epäuskoisena ja sanoin että ei voi olla kun en itsekkään ole nitä tuntenut, mutta kun itse painoin parilla sormella tuota möykkyä niin selvä potkaisu sielä tuntui!!! jonkun ajan päästä tuntui muljahteluja ja möykky pieneni. Tuli kyllä ihan outo olo tuon jälkeen :)... Ainoa asia joka nyt vaan askarruttaa on että kohtu vaikuttaisi olevan ihan vinossa. Kohtu tuntuu vain vasemmalla puolla, kuten kaikki nuo liikkeet ja nykimiset. Mahtaako tuosta olla jotain haittaa? Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Mukavaa vappua kaikille!
Laura 16+

Vielä edelliseen...
Ilmeisesti tuo kohdun kovettuminen ja nouseminen oli supistus joka sai vauvelinkin riehumaan. Eilen illalla mulla oli tosi paljon supisistuksia tai ainakin ne siksi tulkitsin (kohtu meni kovaksi ja kipristi hiukan), tuli pelokas olo :( näillä viikoila ei kai ole kovin hyvä merkki jos on kovasti supistuksia varsinkin kun tulivat ihan levossa ja aika tiheään tahtiin. Jos vielä jatkuvat täytynee ottaa yhteyttä neuvolaan tai äitiyspolille. Seuraava neuvola olis maanantaina mutta tekisi mieli saada vähän mielenrauhaa ennen sitä...

Löysin tälläisen sivun vanhan kansan uskomuksista, onko tulossa tyttö vai poika?
http://www.geocities.com/huuhaat/testi.html

Mies toissapäivänä väitti tunteneensa potkun kämmenessään, kun kättä piteli kättä massulla. Semmoinen taptap oli kuulemma. Minä väitin kiivaasti, että kuvitteli, koska itse en ole vielä mitään tuntenut ja joskus ilmakuplien kuplinta suolistossa tuntuu vatsanläpi. Mutta Laura79:n kokemusta lukiessa alkoi vähän mietityttää, olisiko voinut silti ollakin potku. Hmm, oikeita kunnon potkuja odotellessa...

Ainu: Mie olen ammatiltani puutarhuri ja olen jo silloin kun raskautta suunniteltiin selvittänyt noita kasvinsuojeluaineiden vaikutuksia (varsinkin niiden joiden kanssa olen tekemisissä). Joukossa on pahojakin sikiön kehitykseen vaikuttavia, mutta suurin osa on vaarattomia. Ellei saa suoraa altistusta iholle tai sisäisesti. Kannattaa pyytää käytetyistä aineista 'turvallisuus'-tiedote (en muista mikä se virallinen nimi on) siinä on kerrottu aineen sisältö, käsittelyohjeet, varoajat sekä vaarallisuus ympäristölle.
Mutta jos et joudu levittämään tai käsittelemään tuotteita, ei niistä ole vaaraa. Suomessa on onneksi todella rajoitettua ja säädeltyä noiden aineden käyttö. Voimakkaimmat ja pahimmat myrkyt on kielletty tai niitä saa käyttä vain erityisestä syystä.

Iidaleena 15+1

Ainu: Joo, asun maatilalla. Mitä myrkkyjä tarkoitat? Meillä pellot lannoitetaan lietteellä ja myrkytys on vain kerran keväällä. Ei niistä mitään huolta ole, ainahan ihmiset ovat maatiloilla lapsia saaneet! Olen joutunut töiden puolesta ottamaan selvää jos jonkinmoisista aineista. Pahemmin altistuu kaupunki-ilmassa ilmansaasteista, jos ilmanlaatu on kovin huono kuin maatilalla.

Pikaisesti tervehdin ketjua!
Lukemassa olen kyllä käynyt päivittäin, mutta aika ei vain millään tahdo riittää tarinointiin kahdessa ketjussa. Pääasiassa kirjottelen kuulumisia tuolla ex-kermiteissä.

Vaputkin alkaa olla "paremmalla" puolella. Eipä tuota mitenkään ihmeemmin tullut juhlittua. Tässä ihan omalla porukalla. Lapsilla tietysti on hypännyt kavereita ja kävi yhdet aikuisetkin kahvivieraat tänään. Syöty on hyvin, kuten aina :-)

Laura, joskus tuo supistus ja vauvan möyrintä voivat kyllä muistuttaa toisiaan kovasti. Ja kyllähän monilla noita harjotussupistuksia alkaa olla jo aika aikaisessa vaiheessa. Jos ei kipuja ole, niin tuskin mitään hätää on.
Mullakin muuten "toispuoleinen" kohtu. Lähinnä johtuu varmaan vauvan asennosta. Istukan sijaintikin varmaan asiaan vaikuttaa. Minä en edelleenkään tiedä, missä istukka mulla sijaitsee, mutta olen tässä tehnyt omia päätelmiä... Luulen, että se on edessä vasemmalla. Potkuja tunnen pääasiassa vain yhdessä kohdassa, kohdun yläosassa oikealla. Sinne välillä tuleekin ihan mojovia "iskuja". Välillä voi olla kyllä sellainenkin päivä, etten huomaa mitään. Ei noita ehdi kauheasti vahtaamaankaan ;-)

Edelleenkään monien mielestä minusta ei huomaa, että olisin raskaana. Pientä pyöristymistä on kyllä tapahtunut, mutta itse vauvavatsa antaa vielä odottaa itseään. Mulla kyllä varsin normaalia. Olen kaikissa raskauksissa ollut pienivatsainen. Uskomatonta minne sisuksiin se vauva mahtuu siellä loppumetreilläkin, kun kuitenkin pieni ihminen...

Pitää taas kiitää. Voikaahan hyvin kaikki!

Tehis rv 16+6