Mitä kallista ekaluokkalaisenne saa joululahjaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Heli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="femine";27714480]Olen ilmeisesti auttamattoman vanhanaikainen... Mutta kertokaa mulle mitä ihmettä EKALUOKKALAINEN tekee omalla läppärillä tai älypuhelimella?![/QUOTE]

samaa ihmettelen. meidän ekaluokkalainen ei halua edes koskea tavalliseen kännykkäänsä, ei sitä kiinnosta yhtään. Ei siis yhtään. Olen ajatellut, että olkoot. Meidän pojan kallein lahja on n. 100 euron legopaketti.

Meidän tyttö on kylläkin jo toisella luokalla, täytti syksyllä 8v.

Toivoi kosketusnäyttöpuhelinta ja saa sellaisen. Maksoi 48€ ( normaalihinta 159€ ) tarjouksessa gigantissa :)
Sen lisäksi on toivonut Friends legoja ja oli tarkoitus ostaa ratsastusleiri tai olivian talo mutta eipä niitä ole löytynyt enää mistään kun olen ollut matti myöhänen :( Ostin Lego friends hevosenkuljetus-vaunun ( n. 30€ ) ja isovanhemmat ostivat eläinlääkärin. Sen lisäksi ostin Lego City ambulanssi/pelastushelikopteri/asema paketin.
Sen lisäksi saa sitten vaatteita, elokuvia, Meikkisalkun ( 20€ ), kirjoja, pehmolelun, fleecepeiton, angry birds liukurin, palapelin....

Meillä saa sen Nintendon uutuuden Wii U mustana versiona. Pleikka kolmoseen on minusta ollut huonosti pienten lasten pelejä ja tämän pitäisi olla kai parempi. Hyödyttää sisaruksiakin aikanaan. Lisäksi saa Pet Shop taloja ja petsejä ja muuta pienempää.
Meilläkin on tytöllä älypuhelin., jonka sai koulun alkaessa. Isoveljeltään varmaan oppinut härveleistä ja olemaan niiden perään. Tosin rajoitetaan noiden käyttöä, ettei ole lapset kännykkäsäteilyssä kokoajan tai synny riippuvuutta peleihin ja netin lastenohjelmiin. Jotkut tutut lapset ei osaa olla enää missään ilman aktiviteettejä tai menee hermot :(

Meillä kallein lahja 7v tytölle on Baby Born, jota toivoi. Tietokone ja kännykällä pelaaminen kyllä kiinnostavat, mutta minulle se on ihan tietoinen valinta, että tämänikäiselle lapselle ostetaan leluja eikä mitään pelikoneita. Sen verran hän pystyy pelaamaan Panfua ja kuuntelemaan musiikkia Youtubesta minunkin koneellani kuin 7-vuotiaan tarvitsee.

En olekaan muuten kuullut että jossain opetellaan kymmensormijärjestelmää ekaluokasta alkaen. Voi elämä mitä järjen köyhyyttä, ekaluokkalaisen kuuluu opetella kynänkäyttö ja hyvä käsiala ensin.

Meillä ekaluokkalainen saa Wii-pelikonsoli (sen vanhan version), tosi se tulee 5v pikkuveljen kanssa yhteiseksi lahjaksi. Lisäksi jonkun isomman lego-paketin, Wii-pelin ja muutaman pikkupaketin.

Tosta puhelimesta: mulla ekaluokkalaisella oli alussa käytössä mun vanha kosketusnäyttöpuhelin. Ja vaikka jätkä kovasti pelien perään onkin ja sillä pelata osasikin, niin siltikin viime kuussa synttärilahjatoiveena oli perus Nokia-luuri (ei siis kosketusnäyttö vaan näppäimillä).

Voi meidän lapsiparkoja, kummankin kallein lahja taitaa olla siinä 30 euron huitteilla, ja osan lahjoista saavat - apua - kirpparihankintoina!! Jää varmaan elinikäiset traumat ;)

Kai olen sitten vanhanaikainen tai jotain kun en käsitä miksi 7-vuotiaalla pitäisi olla oma läppäri tai älypuhelin? Meille ei olisi tullut mieleenkään hankkia lapselle ensimmäiseksi puhelimeksi jotain iPhonea tms. Toki tietysti ekaluokkalaiset joilla älypuhelin on varmaan saanut ekan kännykkänsä jo 4-vuotiaana, toisin kun meidän ekaluokkalainen viime kesänä. Taloudessamme on kaksi läppäriä joten omaa ei myöskään tuo ekaluokkalainen tule tarvitsemaan vielä moneen vuoteen.

Meillä ei hankita lapsille mitään kallista vaan saavat toivomiaan lahjoja kuten Monster hight-nukkeja, cd-levyjä, dvd:itä, Lego Friends-sarjaa ja vaatteita.

Meillä ekaluokkalaisella on tietokonetunteja (sisällytetty äidinkielen tunteihin). Aloittivat noi tunnit jo eskarissa kun opettelevat kymmensormijärjestelmää. Tavoitteena noilla olisi, että kymmensormijärjestelmä olisi opittu peruskoulun loppuun mennessä. .

Kaikilla ekaluokkalaisilla on tietokonetunteja...ja kyllä siihen tarjotaan koulussa välineet, ei tarvita omaa läppäriä.
Kymmensormijärjestelmä peruskoulun loppuun mennessä, eli siis 8 vuotta vielä aikaa ;) eiköhän nuo sen opi lyhyemmässäkin ajassa...

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ymmärrä;27717082:
Kaikilla ekaluokkalaisilla on tietokonetunteja...ja kyllä siihen tarjotaan koulussa välineet, ei tarvita omaa läppäriä.
Kymmensormijärjestelmä peruskoulun loppuun mennessä, eli siis 8 vuotta vielä aikaa ;) eiköhän nuo sen opi lyhyemmässäkin ajassa...

Pikkasen toi kymmensormijärjestelmän oppiminen saa suupielet kohoamaan ylös :) kyllä se ihan parissa kuukaudessa piti oppia 80-luvulla konekirjoitustunneilla ;)

[QUOTE="Vieras";27717134]Pikkasen toi kymmensormijärjestelmän oppiminen saa suupielet kohoamaan ylös :) kyllä se ihan parissa kuukaudessa piti oppia 80-luvulla konekirjoitustunneilla ;)[/QUOTE]

Näinpä.
Taisin käydä työväenopiston kurssin pari iltaa.
Minäkin sen osaan, mutta kirjoitan ihan toisella järjestelmällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ymmärrä;27717082:

Ei kyllä meillä tarjota kotiin läppäriä koululta. Toi menetelmä on ihan jotain muuta kuin pelkkää mekaanista kymmensormijärjestelmän opettelua. Mulla on kotona vain pöytäkone ja tarvitsen sitä itse niin paljon, että lapsille ei jää aikaa tehdä omia koulujuttuja. Käyttävät toki tietokonetta myös viihdekäyttöön. Hymyilkää ja naurakaa vain ihan vapaasti. Hyvin on toi menetelmä kuitenkin otettu vastaan ja siitä on pidetty niin koulussa (opettajat ja oppilaat) kuin kotona (lapsi ja vanhemmat).

Menetelmänä käytetään siis tragetonia (nyt muistin nimen :D) ja alkuvaiheen jälkeen keskitytään enempi siihen kymmensormijärjestelmään.

Kosketusnäyttöpuhelinta en taas omille 7v lapsilleni ostaisi , tuntien heidän puhelimenkäsittelytaidot. Jollekin huolellisemmalle samanikäiselle kosketusnäyttöpuhelin on taas ok.

Ei kyllä meillä tarjota kotiin läppäriä koululta.

Kosketusnäyttöpuhelinta en taas omille 7v lapsilleni ostaisi , tuntien heidän puhelimenkäsittelytaidot. Jollekin huolellisemmalle samanikäiselle kosketusnäyttöpuhelin on taas ok.

Siis onko teillä olettamuksena että niitä taitoja pitää harjoitella myös kotona? Tuskin.

Oman lapsen kosketusnäytön käyttämistaidot on ihan mahtavat, mutta enemmän on kyse siitä, että lapsi ei tarvitse mihinkään noin kallista puhelinta. Enemmän on käyttöä peruspuhelimella, joka kestää, kuin että siinä on netinkäyttömahdollisuus ja muuta turhaa härpäkettä.

Ennen vahaan ekaluokkalaiselle ostettiin televisio, pelikonsoli, taskulaskin, cd- soitin ja muita vastaavia laitteita, tänä päivänä ne korvataan yhdellä kätevällä laitteella nimeltä älypuhelin. Miksi ostaa monta laitetta kun yhdellä pienellä ja näppärällä taskussa kulkevalla pärjää. Siksi ekaluokkalaiselle ostetaan älypuhelin tai läppäri.

[QUOTE="vieras";27717454]Ennen vahaan ekaluokkalaiselle ostettiin televisio, pelikonsoli, taskulaskin, cd- soitin ja muita vastaavia laitteita, .[/QUOTE]

Sä olet elänyt kyllä erikoisen ekaluokan ;D
Itse taisin saada ekan kasettisoittimen 10-vuotiaana...

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ymmärrä;27717455:
Sä olet elänyt kyllä erikoisen ekaluokan ;D
Itse taisin saada ekan kasettisoittimen 10-vuotiaana...

Tai sitten sinä. Meillä oli kasettisoitin kolmivuotiaasta lähtien ja niin oli kyllä kaikilla kavereilla ja sukulaisillakin. Toki jos olet minua parikymmentä vuotta vanhempi asia on eri. 10- vuotiaana saimme veljeni kanssa kannettavat cd- soittimet.

[QUOTE="vieras";27717460]Tai sitten sinä. Meillä oli kasettisoitin kolmivuotiaasta lähtien ja niin oli kyllä kaikilla kavereilla ja sukulaisillakin. Toki jos olet minua parikymmentä vuotta vanhempi asia on eri. 10- vuotiaana saimme veljeni kanssa kannettavat cd- soittimet.[/QUOTE]

Etkö sinä juuri kehunut että sait oman telkkarin ja cd-soittimen jo ekalla :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ymmärrä;27717453:
Siis onko teillä olettamuksena että niitä taitoja pitää harjoitella myös kotona? Tuskin.

Juu, läksyt tehdään koulussa, tottahan toki. OR NOT!!!

Myös muista aineista tulee välillä läksyä siten, että oppimateriaali on netissä. Tää on vissiin sitä nykyaikaa tai jotain. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ymmärrä;27717471:
Etkö sinä juuri kehunut että sait oman telkkarin ja cd-soittimen jo ekalla :laugh:

Lue uudelleen. Sanoin että ennen vanhaan oli ihan normaalia saada ekaluokkalaisena tuollaisia lahjoja, en että juuri minä olisin saanut. Noita siis löytyi meidän kadunvarren lasten huoneista lähes jokaiselta. Lisäksi kerroin saaneeni KANNETTAVAN cd- soittimen 10- vuotiaana, tavallinen pöytämalli meillä oli kyllä lastenhuoneessa jo aiemmin.

[QUOTE="vieras";27717454]Ennen vahaan ekaluokkalaiselle ostettiin televisio, pelikonsoli, taskulaskin, cd- soitin ja muita vastaavia laitteita, tänä päivänä ne korvataan yhdellä kätevällä laitteella nimeltä älypuhelin. Miksi ostaa monta laitetta kun yhdellä pienellä ja näppärällä taskussa kulkevalla pärjää. Siksi ekaluokkalaiselle ostetaan älypuhelin tai läppäri.[/QUOTE]

Ekaluokkaiselle ennen vanhaan oma televisio? Ja nykyisin ekaluokkalaiselle älypuhelin?

Ei mikään ihme että tämäkin palsta on täynnä mammoja joilla on luottotiedot menneet. Tuollaisessa älyttömässä materialismissa ei ole järjen hiventä.

[QUOTE="vieras";27717479]Lue uudelleen. Sanoin että ennen vanhaan oli ihan normaalia saada ekaluokkalaisena tuollaisia lahjoja, en että juuri minä olisin saanut. .[/QUOTE]
Jos nyt pilkkua halotaan, niin sanoit että ekaluokkalaiselle OSTETTIIN ja lista tavaroita perässä.
Uskallan väittää, että vaikka olisi syntynyt 90-luvulla (kuten sinä ilmeisesti olet) ei ekaluokkalaiselle ostettu noita joululahjaksi. Ehkä sen soittimen sai, mutta ei telkkaria eikä muita. Omat veljentyttöni ovat syntyneet 93 ja 96 ja siinä perheessä on kyllä ollut aina kaikki mahdolliset härpäkkeet, muttei ekaluokalla.

Nykyään vaan menee niin pahasti överiksi. Ei siis mikään ihme, että mammoilla on kulutusluottoa toisensa perään.

[QUOTE="vieras";27717454]Ennen vahaan ekaluokkalaiselle ostettiin televisio, pelikonsoli, taskulaskin, cd- soitin ja muita vastaavia laitteita, tänä päivänä ne korvataan yhdellä kätevällä laitteella nimeltä älypuhelin. Miksi ostaa monta laitetta kun yhdellä pienellä ja näppärällä taskussa kulkevalla pärjää. Siksi ekaluokkalaiselle ostetaan älypuhelin tai läppäri.[/QUOTE]

Huvittavaa luettavaa tämä "ennen vanhaan".

Kun olin ekaluokkalainen tuli meille kotiin ensimmäinen telkkari, ei sitä kyllä minulle, ekaluokkalaiselle ostettu. Pelikonsoleista, taskulaskimista taikka cd-soittimista puhumattakaan. Yksi kasettimankka meiltä löytyi.

Niin erilaisia muistoja meillä on lapsuudestamme.

Mulla ekaluokkalaisella on läppäri- sain sen töistä vanhentuneena. Älypuhelinta en tuon ikäselle hankkisi. Pelikoneista löytyy Wii

Yhteistyössä