Mitä kallista ekaluokkalaisenne saa joululahjaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Heli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu, läksyt tehdään koulussa, tottahan toki. OR NOT!!!

Myös muista aineista tulee välillä läksyä siten, että oppimateriaali on netissä. Tää on vissiin sitä nykyaikaa tai jotain. =)

Ekaluokkalaiselle? Kyllä meillä on ihan perinteiset kirjat vielä käytössä läksyissä, vaikka onkin neuvottu netissä oleviin lasku- ja lukuharjoituksiin - ylimääräisiin. Ei sillä, ettei meillä lapsi saisi netissä minun koneellani käydä valvotusti. Mutta sitä en kyllä ole ihan valmis uskomaan, että koulusta annettaisi ekaluokkalaiselle pakollisia netissä tehtäviä läksyjä ilman muuta suoritusvaihtoehtoa. Nykyaikaa tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ymmärrä;27717630:
Mutta sitä en kyllä ole ihan valmis uskomaan, että koulusta annettaisi ekaluokkalaiselle pakollisia netissä tehtäviä läksyjä ilman muuta suoritusvaihtoehtoa. Nykyaikaa tai ei.

Tää nyt ei ole sun uskonasia ollenkaan. ;)
Kouluissa on eroja, jopa saman paikkakunnan kouluissakin.

Menee tää vänkääminen sun kanssa niin paljon sivuraiteille ap:n aloituksesta, että jätän kommentoinnit tähän. =)

[QUOTE="vieras";27717573]Huvittavaa luettavaa tämä "ennen vanhaan".

Kun olin ekaluokkalainen tuli meille kotiin ensimmäinen telkkari, ei sitä kyllä minulle, ekaluokkalaiselle ostettu. Pelikonsoleista, taskulaskimista taikka cd-soittimista puhumattakaan. Yksi kasettimankka meiltä löytyi.

Niin erilaisia muistoja meillä on lapsuudestamme.

Mulla ekaluokkalaisella on läppäri- sain sen töistä vanhentuneena. Älypuhelinta en tuon ikäselle hankkisi. Pelikoneista löytyy Wii[/QUOTE]

No ei niitä älypuhelimia aikuisetkaan tarvinneet kolmekymmentä vuotta sitten. Miksi aikuiset siis niitä nytkään tarvitsee? Maailma muuttu eskoseni. En ole koskaan ymmärtänyt tuota logiikkaa, että perustellaan jotain sillä kun ei itselläkään ollut lapsena, mutta aikuiset kyllä saa, vaikkei omilla vanhemmillakaan ollut aikoinaan.

[QUOTE="vieras";27717690]No ei niitä älypuhelimia aikuisetkaan tarvinneet kolmekymmentä vuotta sitten. Miksi aikuiset siis niitä nytkään tarvitsee? Maailma muuttu eskoseni. En ole koskaan ymmärtänyt tuota logiikkaa, että perustellaan jotain sillä kun ei itselläkään ollut lapsena, mutta aikuiset kyllä saa, vaikkei omilla vanhemmillakaan ollut aikoinaan.[/QUOTE]

Minulla on ainakin älypuhelin työkäytössä, luen sillä sähköpostit ja teen töitä muutenkin. Mun ekaluokkalaisella ei ainakaan vielä toistaiseksi ole ollut pakottavaa tarvetta tehdä töitä puhelimella ;D
Joten aika heikko perustelu ostamiselle se, että mitä aikuinen tarvitsee, se pitää olla lapsellakin.

[QUOTE="Vieras";27714397]Meillä tyttö saa kannettavan tietokoneen.[/QUOTE]

Meilläkin saa - tosin isosiskon käytetyn (isosikolle joulupukki tuo uuden, paremmin koulukäyttöönsä sopivan) joka tuunattu näköisekseen.
Uudelleen asentaminen, kansitarra ja uusi hiiri tekivät uuden oloiseksi.

Käyttänee tuota sähköpostittluun serkkujensa, sisarustenlastensa ja isovanhempiensa kanssa sekä koulussa kuusivuotisena työnä tehtävän portfolion muokkaamiseen.

Pelikoneena sitten "nopsemmat koneet isommalla näytöllä".
:)

Ekaluokkalaiselle? Kyllä meillä on ihan perinteiset kirjat vielä käytössä läksyissä, vaikka onkin neuvottu netissä oleviin lasku- ja lukuharjoituksiin - ylimääräisiin. Ei sillä, ettei meillä lapsi saisi netissä minun koneellani käydä valvotusti. Mutta sitä en kyllä ole ihan valmis uskomaan, että koulusta annettaisi ekaluokkalaiselle pakollisia netissä tehtäviä läksyjä ilman muuta suoritusvaihtoehtoa. Nykyaikaa tai ei.

Meillä on netissä osa läksyistä - ihan ekasta luokasta asti.
(Osin siihen toki voi vaikuttaa kielikin eli ruotsinkieliset oppikirjat ovat paljon kalliimpia kuin suomenkieliset, joten samat määrärahat saavilla kouluilla rahat riittävät harvemmin niiden ostamiseen.)

Jos jollain ei kotikonetta ole, saa koululta läppärin mokkulalla lailaan. Yhden vanhemman ja kahden isovanhemman firmojen lahjoituskoneita.

:)

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ymmärrä;27717713:
Minulla on ainakin älypuhelin työkäytössä, luen sillä sähköpostit ja teen töitä muutenkin. Mun ekaluokkalaisella ei ainakaan vielä toistaiseksi ole ollut pakottavaa tarvetta tehdä töitä puhelimella ;D
Joten aika heikko perustelu ostamiselle se, että mitä aikuinen tarvitsee, se pitää olla lapsellakin.

Vielä heikompi kylläkin se, että koska sinä et tarvitse, niin ei muutkaan tarvitse. Meillä 8- vuotias kuuntelee musiikkia koulumatkoilla (kestävät yli tunnin), tarkistaa muutokset esim. koulubussiaikatauluissa, harrastusaikatauluissa ja vastaavissa, lukee sähköpostia (lähettelee viestejä isovanhempien, kavereiden, serkkujen ja harrastusvalmentajan kanssa), pelaa pelejä koulumatkalla ja lukee e-kirjoja. Mielestäni ihan kohtuullisia tarpeita.

[QUOTE="tutu";27717803]Vielä heikompi kylläkin se, että koska sinä et tarvitse, niin ei muutkaan tarvitse. Meillä 8- vuotias kuuntelee musiikkia koulumatkoilla (kestävät yli tunnin), tarkistaa muutokset esim. koulubussiaikatauluissa, harrastusaikatauluissa ja vastaavissa, lukee sähköpostia (lähettelee viestejä isovanhempien, kavereiden, serkkujen ja harrastusvalmentajan kanssa), pelaa pelejä koulumatkalla ja lukee e-kirjoja. Mielestäni ihan kohtuullisia tarpeita.[/QUOTE]

Ehkä oudoin kommentti ikinä...miten niin minä en tarvitse? Tarvitsen ja käytän.

Sun 8-vuotias on ekaluokkalainen...? Vuodellakin on iso merkitys tuossa iässä.

Meidän tapauksessa jokaiselle oppilaalle tyttömme luokalla on annettu iPadit ja niillä myös tehdään hommia. Eroja on niin koulu- kuin luokkakohtaisestikin. Opettajan piti nuo jotenkin anoa ja hänen luokkansa ne sitten sai.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Meidän ekaluokkalainen kertoi etteivät ole tietokoneluokassa olleet kuin kerran ja sekin oli eskariaikana.
En kyllä uskaltaisi jättää tietokoneopetusta koulun varaan kun se näkyy täällä olevan todella heikkoa (Espoo).

[QUOTE="mai";27717076]Kai olen sitten vanhanaikainen tai jotain kun en käsitä miksi 7-vuotiaalla pitäisi olla oma läppäri tai älypuhelin? Meille ei olisi tullut mieleenkään hankkia lapselle ensimmäiseksi puhelimeksi jotain iPhonea tms. Toki tietysti ekaluokkalaiset joilla älypuhelin on varmaan saanut ekan kännykkänsä jo 4-vuotiaana, toisin kun meidän ekaluokkalainen viime kesänä. Taloudessamme on kaksi läppäriä joten omaa ei myöskään tuo ekaluokkalainen tule tarvitsemaan vielä moneen vuoteen.

Meillä ei hankita lapsille mitään kallista vaan saavat toivomiaan lahjoja kuten Monster hight-nukkeja, cd-levyjä, dvd:itä, Lego Friends-sarjaa ja vaatteita.[/QUOTE]

no meillä lapset sai jo aiemmin macbookin koska mulla on yksi kone ja siihen ei lapset koske. Koulua varten täytyy pelata ekapeliä ja isän kanssa on kiva soitella facetimella kun välimatkaa on yli 1000km. Kosketusnäyttö puhelimet saivat myös koska samsungin malli oli alle 80eur ja se oli musta ihan ok.

Jouluksi olen hommannut lahjoja lähinnä leluja ja vaatteita 2 lapselle noin 500eur mikä on musta ihan ok.

Yhteistyössä