Päiväkodin uusi hoitaja ottaa päähän!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuolla jossain ap kirjoitti että olisi sitten hyvinkin voinut istua lapsensa vieressä siellä eteisessä 5-10 minuuttia jos tämä ei olisikaan halunnut ottaa takkia pois. (Jolloin lapsi olisi saattanut myöhästyä aamupalalta....aamupiiristä....misät vaan, ja siitähän olisi taas vinkuvonku alkanut kun lasta ei odotettu....)

Täydellistä vallan antoa lapselle, ei muuta kuin :flower:

Onnea valitsemallasi tiellä, eipä tähän enää voi muuta sanoa.

Tuolla jossain ap kirjoitti että olisi sitten hyvinkin voinut istua lapsensa vieressä siellä eteisessä 5-10 minuuttia jos tämä ei olisikaan halunnut ottaa takkia pois. (Jolloin lapsi olisi saattanut myöhästyä aamupalalta....aamupiiristä....misät vaan, ja siitähän olisi taas vinkuvonku alkanut kun lasta ei odotettu....)

No jos on aikaa.... :whistle:

Siltikään ei ole hoitajan tehtävä opettaa vanhempia miten puhua omalle lapselleen. Ellei vanhempi kysy neuvoa. Toki hoitajat voivat käydä sanomassa, että nyt on äidin aika lähteä pois. Koska eiköhän tuo eteisessä istuva äiti ja ehkä kiukutteleva lapsi (?) haittaa jo päiväkodin touhuja... arvelisin..

No jos on aikaa.... :whistle:

Siltikään ei ole hoitajan tehtävä opettaa vanhempia miten puhua omalle lapselleen. Ellei vanhempi kysy neuvoa. Toki hoitajat voivat käydä sanomassa, että nyt on äidin aika lähteä pois. Koska eiköhän tuo eteisessä istuva äiti ja ehkä kiukutteleva lapsi (?) haittaa jo päiväkodin touhuja... arvelisin..

Eihän se lapsi siis kiukuttele vaan pitää äitiä hyppysissään tyytyväisenä. Ja jos nuori lh ajaa äidin pois niin varjele mikä ruikutus siitä seuraisi.

Ja kyllähän sitä aikaa tuntuu aamuisin kaikilla olevan, sinullakin.

Eihän se lapsi siis kiukuttele vaan pitää äitiä hyppysissään tyytyväisenä. Ja jos nuori lh ajaa äidin pois niin varjele mikä ruikutus siitä seuraisi.

Ja kyllähän sitä aikaa tuntuu aamuisin kaikilla olevan, sinullakin.

Muista en tiedä ja oikeastaan mitä kaverit sanovat niin aika kiire aamuisin taitaa suurimmalla osalla olla... Mutta mulla ei ole kellokorttityö, joten mulla on aikaa. Duunipuhelin saattaa soida, mutta se soi autossa itsekseen. En anna sen häiritä. Eiköhän mulla ole oikeus antaa lapselle kiireetön aamu..?

Toki, myönnettäköön, joinain aamuina on kiire, silloin lapsi "tiputetaan" suuremmitta puheitta tarhaan... ja aika usein meillä muksun vie isä..

Tätä aloin oikein pohtimaan... Koulut ovat avoimia vanhemmille. Eli sitä opetustahan saa mennä seuraamaan halutessaan. Mutta tarhat eivät taida olla samalla tavoin avoimia... ? Eli vanhemmilla ei taida olla ihan samoja oikeuksia istuskella siellä päivällä lastensa ollessa hoidossa...? Eli siltäkantilta ajateltuna lh:lla tai lto:lla on oikeus ajaa nurkkiin maleksimaan jääneet vanhemmat pois. Korjatkaa jos olen väärässä.

Mikä ihme teitä vaivaa?

Miten voidaan tehdä yksinkertaiset asiat näin vaikeiksi? Lapsen ja vanhemman välinen kommunikointi pitäisi olla mahdollisimman luontevaa ja toimivaa. Ketään ei hyödytä vieraalta tuntuvat kasvatusoppikirjaratkaisut tilanteessa jossa kaikki on jo hyvin ja toimivaa.

Ap:n lapsi ei kiukutellut eikä vastustanut takin riisumista. Ap:n käyttämälause toimi hyvin, hänen lapsensa kohdalla. Ei siihen tarvitse tulla neuvomaan toista lähestymistapaa. Eikä etenkään lapsen edessä tölviä vanhempaa. Asiat voi sanoa sivummalla ja rakentavasti.

Jos lapsi on myöntyväinen ja toimii mielellään kehotusten mukaisesti minusta ei ole mitenkään väärin käyttää kohteliaita kehoitusmuotoja: "ottaisitko takin pois" tai jopa ap:n käyttämää "otetaanko takki pois" Näitähän aikuisten keskenkin käytetään.

Jos sitten jossain vaiheessa uhmailu alkaa ja vastaukseksi alkaa tulla "ei" niin silloin muutetaan lauseita käskevimmiksi.

Mä en kyllä koe antavani kenellekkään valtaa kysymällä otatko takin pois ja näin ollen antamalla vaihtoehdon. Silloin annan valtaa jos annan puhua itselleni mitä tahansa ja mitä tahansa, antamalla jonkun puuttua tai päättää asioistani tai antamalla jonkun loukata fyysistä yksityisyyttäni. Jonkun kieltäytyminen ei vie minun vallastani mitään pois.

Muista en tiedä ja oikeastaan mitä kaverit sanovat niin aika kiire aamuisin taitaa suurimmalla osalla olla... Mutta mulla ei ole kellokorttityö, joten mulla on aikaa. Duunipuhelin saattaa soida, mutta se soi autossa itsekseen. En anna sen häiritä. Eiköhän mulla ole oikeus antaa lapselle kiireetön aamu..?

Toki, myönnettäköön, joinain aamuina on kiire, silloin lapsi "tiputetaan" suuremmitta puheitta tarhaan... ja aika usein meillä muksun vie isä..

Eikö olisi mukavampi viettää kiireetöntä aamua kotona kuin tarhan eteisessä takit päällä?

Tätä aloin oikein pohtimaan... Koulut ovat avoimia vanhemmille. Eli sitä opetustahan saa mennä seuraamaan halutessaan. Mutta tarhat eivät taida olla samalla tavoin avoimia... ? Eli vanhemmilla ei taida olla ihan samoja oikeuksia istuskella siellä päivällä lastensa ollessa hoidossa...? Eli siltäkantilta ajateltuna lh:lla tai lto:lla on oikeus ajaa nurkkiin maleksimaan jääneet vanhemmat pois. Korjatkaa jos olen väärässä.

Päiväkoteihin on aina avoimet ovet. Ne ovat julkisia laitoksia.

Mitä h*lvetin väliä on yhdellä lauseella miten se on sanottu?! Koittakaas rakkaat kanssamammat nähdä nyt kokonaiskuva. Ihan sama sanoiko hoitaja väärällä sanamuodolla jotain... okei virhe, jee jee... ei olisi saanut. Ok, asia käsitelty.

Ongelma tässä isossa kuvassa on se, että miten vanhemmat suhtautuvat nuivasti uusiin ja etenkin itseään nuorempiin lapsettomiin opettajiin. Ja tämän olen päässyt monta kertaa (valitettavasti) todistamaan kun olen omaa lastani hakenut tai vienyt kouluun. Ikään kuin osalla vanhemmista tulee hirveä pätemisen tarve todistaa, että hän on jotenkin opettajaa parempi vaikkakin hän on lukenut ihminen.

Älkää ottako jokaista pientä väärää sanamuotoa tai asiaa v*ttuiluna... Kyllä se nuorikin opettaja varmasti työnsä osaa. Höllätkää pipoa ja pätekää muualla.

Täysin sopimatonta alkaa korjailemaan vanhemman puhetyyliä lapsen kuullen. Näihin asioihin puututaan asiaan sopivasti syrjemmässä ilman että muut lapset tai vanhemmat ovat paikalla.

Tässä tapauksessa ei olisi tarvinnut hoitajan puuttua ollenkaan.

[QUOTE="vieras";28598878]Ei mulla kyllä ole. Sen ajan mistä työnantaja minulle maksaa, sillä on oikeus saada työpanokseni. Muu elämä sitten järkätään siihen sopivaksi.[/QUOTE]

Näinpä on suurimmalla osalla mun kavereistakin... Eli töissä on oltava viimeistään tiettyyn aikaan. Mulla näin ei ole. Jos vietän kiireettömän aamun ns kotona ja vien lapsen tarhaan (yleensä siis vasta lähempänä klo 10 kuin 8...) niin voin sen tehdä. Tärkeintä on että teen työni. Vuorokauden ajalla ei ole väliä. Eikä paikalla. :) Sopii mulle. Ja olen tyytyväinen järjestelyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja äääh;28598854:
Eikö olisi mukavampi viettää kiireetöntä aamua kotona kuin tarhan eteisessä takit päällä?

No enhän mä missään sanonut viettäväni kiireetöntä aamua tarhan eteisessä takit päällä :D Mutta jos joku haluaa niin tehdä, no aivan sama mulle. Ei mua haittaa. Mutta ymmärrän kyllä jos tarhan henkilökuntaa ärsyttää eteisessä kasvatustuokioita pitävät vanhemmat. Uskoisin, että häiritsee muuta toimintaa...? Tai ehkä ei jos oven voi laittaa kiinni...? Parempihan se niin on, yksi lapsi vähemmän ryhmässä ... ;)

Me vietetään se kiireetön aamu muuten kotona, nauttimalla aamupala pitkän kaavan mukaan, käymällä kampaajalla tai ihan vain leikkimällä kotona... :)

[QUOTE="Vieras";28598964]Mua kiinnostaisi sen hoitajan reaktio ap:n sanomiseen.[/QUOTE]

Itse olisin varmaan nauranut asialle. On mullekkin jotain pikkujuttuja piikitelty (esim. etten sais auttaa lasta aamutoimissa), mutta mä pidän piikittelyä ala- arvoisena kommunikaatiotapana ja vastaan siihen aina nauramalla. Mulle sanotaan suoraan asiat. Jos täytyy kierrellä, kaunistella tai piikitellä on ihan sama pitää mölyt mahassaan.

Ei ole koulukaan mikään "avoin", jonne saa tulla seuraamaan opetusta tai mitä tahansa muutakaan. Opettajan tai rehtorin luvalla se voi onnistua, muttei muuten. Mistäköhän olet tuollaista edes saanut päähäsi?

[QUOTE="vieras";28599011]Ei ole koulukaan mikään "avoin", jonne saa tulla seuraamaan opetusta tai mitä tahansa muutakaan. Opettajan tai rehtorin luvalla se voi onnistua, muttei muuten. Mistäköhän olet tuollaista edes saanut päähäsi?[/QUOTE]

Näin on lasten opettajat sanoneet ja itseasiassa kun olin nuorempana koulussa töissä avustajana niin yksi vanhempi siellä istui varmaan kuukauden seuraamassa opetusta. Ja kun ihmettelin asiaa, opettajat sanoivat, että vanhemmilla on oikeus siihen. Koulun on avoin myös vanhemmille ja he saavat halutessaan tulla seuraamaan opetusta.

Toisaaalta yksi lapsistani on erkkaluokalla (tai integroidussa erkkaluokassa...) ja sine ei saa vanhemmat tulla tahtonsa mukaisesti vaan pitää pyytää lupa ja opettajan kanssa suunnitellaan se miten opetuksen seuraaminen järjestetään.

Päiväkoteihin on aina avoimet ovet. Ne ovat julkisia laitoksia.

Jotenkin epäilyttää, että kuka tahansa kadunmies/nainen ei esim. saisi mennä seisomaan päiväkodin päiväunihuoneen nurkkaan päiväksi näyttämään lapsille rumaa naamaansa, vaan jonkun pykälän pohjalta ajetaan pois.

Itse olin kerran pk:ssa töissä, missä eräs "namusedältä" vaikuttava tyyppi jäi usein pitkäksi aikaa seisomaan jonkin matkan päähän aidan ulkopuolelle ja tuijotti päiväkodin pihalle päin. Johtaja selvitti asiaa, ja kuulemma em. tyypille olisi voinut tehdä jotain vasta siinä vaiheessa, kun olisi tullut aidan sisäpuolelle tai ovesta sisään.

[QUOTE="vieras";28599011]Ei ole koulukaan mikään "avoin", jonne saa tulla seuraamaan opetusta tai mitä tahansa muutakaan. Opettajan tai rehtorin luvalla se voi onnistua, muttei muuten. Mistäköhän olet tuollaista edes saanut päähäsi?[/QUOTE]

Itselleni on ainakin näin sanonut lukiossa opettaja, että kuka tahansa "tiedonjanoinen" voisi periaatteessa tulla luokkaan seuraamaan opetusta (muttei toki suorittaa kursseja tms).

Itselleni on ainakin näin sanonut lukiossa opettaja, että kuka tahansa "tiedonjanoinen" voisi periaatteessa tulla luokkaan seuraamaan opetusta (muttei toki suorittaa kursseja tms).

Opettaja on luokkansa pomo ja tottakai hänen luvallaan saa tulla oli kyseessä peruskoulu tai lukio. Voi olla että jossain kouluissa myös rehtori olisi ottanut tällaisen yleislinjauksen, mitä tosin kovasti epäilen. Mikäli opettaja missä tahansa tilanteessa kokee henkilön läsnäolon silti häiritsevänä, hän saa poistaa hänet luokasta. Koulu ei ole julkinen tila.

Ei se jätä lapselle vaihtoehtoa vastata kyllä tai ei, kuten suomen kielen otetaanko takki pois.

Kokemus Lontoon tubesta, Distric linelta viime viikolla: pieni poika veuhkoo istuimella. Metro kolistelee mutkassa ja poika horjahtaa. Sitt down, please äiti sanoo pojalle. Mitä poika sanoo? Hän sanoo kovalla äänellä NO ja nousee seisomaan. Hyvin auttoi äidin please ;)

Pointtini on, että mihin vain lapsi voi sanoa ei. Kohteliaseen käskyyn, kohteliaaseen pyyntöön ja myös suoraan käskyyn. Tarpeeksi uhmakas lapsi tekee juuri niin kuin itse tahtoo, sanoi aikuinen hänelle mitä tahansa millä sanamuodoilla tahansa. Lapsi voi olla jopa niin itsepäinen, että uhmakohtauksen aikana selitykset ei auta. Ne sitten luovitaan läpi niin, että aikuinen on rauhallinen ja määrätietoinen mutta kunnioittaa kuitenkin pienenkin lapsen tilaa ja suuttumusta. Lasta ei kannata tukahduttaa pelkillä suorilla käskyillä vuodesta toiseen.

Olen joskus miettinyt, missä on kultainen keskitie. Aina ei kannata antaa lapselle vaihtoehtoja, mutta se ei tarkoita, etteikö lapselle voisi puhua kuten aikuisillekin yleensä puhutaan - neutraalin kohteliaasti. Mutta mitä ajattelee lapsi, jos hän ei koskaan saa sanoa edes mielipidettään asiaan? Esimerkkinä vaikka, lähdimme tänään leikkipuistoon 2- ja 4-vuotiaden lastemme kanssa. Isommalta kysyn, ottaako hän potkulaudan vai pyörän, johon hän vastasi että haluaisi kävellä. Kysyin että miksi et ota jompaa kumpaa välinettä, jolla pääsee lujempaa? Kävi ilmi, että toissapäiväinen kaatuminen kummitteli ja lasta pelotti, kun välillä menee lujaa. Asia selvitettiin ja kaikki hyvin taas.

Minusta tuollainen lapsen alentaminen koiran tasolle, että hänen on hyvä olla kun tietää paikkansa laumassa on vähän kyseenalaista. Yhtä kyseenalaista kuin on antaa lapsen päättää aivan kaikessa.

Yhteistyössä