Syyskuun odottajia....?Huhuuu? :) 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Masi*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai niin, toinen juttu, mihin kaipaisin vinkkejä:

Olemme viime päivinä tuskailleet synnytyssairaaloiden välillä. Tärkeintä olisi perhehuone ja jotkut perusjutut synnytyssaliin, kuten jumppapallo ja jakkara. Ne nyt onneksi jo kutakuinkin kaikkialla taitaakin olla. Parin sairaalan välillä pitäisi valita, mutta tajusimme, että tiedämme aivan liian vähän. Oletteko bonganneet jotain hyviä sivuja, joissa olisi matskua synnytyksistä? MInkälainen olisi mahdollisimman hyvä synnytyspaikka? Meillä vaihtoehtoina ovat Kätilöopiston Haikaranpesä tai Naistenklinikka usein perhehuoneiden takia

Phalenopsiksellahan oli erikoisia uutisia. Olisi vaikea kuvitella miten itse tuollaiseen suhtautuisi, toisaaltahan kaikki on hyvin, mutta onhan se surullista että yksi elämän alku on pysähtynyt. Mutta ilmeisesti tosiaan tuollaisesta ei normaalisti edes kerrottaisi äidille.

Palmuhiiri, kiva että sulla noin ymmärtäväinen pomo. En usko että meilläkään ainakaan ongelmia tuon suhteen tulee, mutta en ole nyt sitten vielä kertonut kenellekään töissä, vaikka hieman mietinkin omalle tiimille kertomista. Nyt kun on edes välillä helpompia päiviä ja alkaa työtkin taas sujua, niin ei tunnu niin tärkeältä, kerron sitten varmaankin nt-ultran jälkeen kuun lopussa jos ei sitten tule jotain erityistä tilannetta, esim. kehityskeskustelu saattaa olla ennen tuota.

Laura, sinäkin siis Turusta, olen lueskellut muitakin odottajien palstoja ja tuntuu että en ole törmännyt kehenkään Turusta samoihin aikoihin olevaan odottajaan. Olisi toisaalta hyväkin, jos täällä olisi silloin hieman hiljaisempaa, olisi sitten ehkä parempi mahdollisuus esim. perhehuoneeseen ja muutenkin kiva jos ei ole ruuhkaa. No, eihän netin perusteella mitään johtopäätöksiä voi tehdä mutta voihan se suuntaa vähän antaa.

Meillä alkoi yritys elokuussa, ja tosiaan sitten joulukuussa tärppäsi kuudennella kierrolla (mulla lyhyt kierto). Ensin tuntui harmittavalta kun meni monta kiertoa tärppäämättä, mutta sitten kun tutustui hieman tilastoihin että jotain kolmannes yli 35-vuotiaista saa odottaa tärppiä yli vuoden, niin kävihän tämä meillä meillä loppujen lopuksi varsin helposti. Suunnitelmissa olisi mahdollisesti toinenkin tämän jälkeen, joten sen puoleen hyvä ettei venynyt kovin pitkälle kun alkaa tuota ikääkin jo olla.

Palmuhiiri, jos epäilet virtsatietulehdusta niin kannattaa käydä labrassa tutkituttamassa, tulehdus iskee ilmeisesti raskausaikana helposti ja parempi tietysti jos ajoissa huomataan. Itse pelkään kovasti tulehdusta, syksyllä mulla sellainen oli ja se uusi sitten vielä. Piti päivystykseen mennä tuon uusimisen takia kun iski ihan yhtäkkiä, ja siellä mainitsin että saatan olla raskaana, mutta vauhdikas lääkäri kirjoitti mulle reseptin ja antoi pari pilleriä mukaan joista söin jo kaksi. Sitten kun hain apteekista lääkkeen, siellä oli hurjat litaniat siitä mitä kaikkea tuo lääke voi aiheuttaa ja lause tyyliin 'sikiövaurion vaaraa ei voida sulkea pois'. Hiemanko säikäytti ja lääkkeet meni vaihtoon. Onneksi en sitten ollut silloin raskaana, muuten tuo olis huolettanut kovasti vaikka tuskin se oikeasti mitään olisi aiheuttanutkaan. Menipä vähän asian vierestä tää mun vuodatus mutta opettavainen tarina jonka jälkeen aion kyllä lääkäreille tähdentää useampaan kertaan raskaana oloani jos jotain lääkettä määräävät, olen nimittäin vastaavia tarinoita kuullut muualtakin.

Miisis 10+2 (tai 10+6)

Nyt on sitten varhaisultrassa käyty ja 7+4 vaihtui 6+0:ksi ja samalla laskettu aika siirtyi lokakuun alkuun. yksi alkio löytyi ja sydän löi joten kaikki hyvin. nyt saan huokaista helpotuksesta ja lopettaa tämän stressaamisen.
vielä kun nämä oksentelut loppuisivat niin kaikki olisi hyvin...

Heips!
Neuvolassa kaikki ok.Sydänäänet ei erottunut vielä istukan paukutuksen takaa.Ensi viikolla soittelen sitten sen np-ultra ajan.

Synnytyssairaalasta itse ihastuin Tammisaaren sairaalaan.Huoneesta löytyy keinutuolit,ammeet,suihkut,sängyt,pallo,jakkara,iso hernesäkki,radio ja vaikka mitä,en edes muista kaikkea.Kätilöt yms olivat mukavia,perhehuoneitakin oli mahdollista lisätä jos sattuu täyttä olemaan sillä hetkellä.

Hienoa juu,että noita ymmärtäväisiä pomoja löytyy.Oma pomo pettyi pahasti,kun oli suunnitellut minulle "pikkupomon" virkaa.Mutta hetken päästä oli ihan tyytyväinen ja sanoi,että fiksumpaahan se nyt on tehdä toinen putkeen.Ja meillä kun ei ole enempää tulossa.Kaksi riittää kyllä ;)

Ihanat ilmat pitkästä aikaa,pakko lähteä ulos vielä kun on valoisaa!

Masi ja Kirppu 9+3

Mulla todettiin kolmisen viikkoa sitten virtsatietulehdus ja lääkäri määräsi antibiottikuurin, en kyllä muista minkä niminen lääke oli mutta mun lääkäri on hyvin tietoinen raskaudestani ja sanoin että sitä antibioottia voi ottaa. Nyt mulla tunne että se olisi tullut takaisin kun tyhmänä menin pyöräilemään yhtenä päivänä kun oli satanut ja satula oli aivan märkä ja sen jälkeen teitysti housut märkinä pari tuntia joten taidan mennä uudelleen virtsatesteihin lääkäriin!

Palmuhiiri, mä valitsin synnytyssairaalaksi Naistenklinikan, sisko on siellä synnyttäny ja ollut tyytyväinen mutta en ole kyllä itse tutkinut mitä eroja sillä ja Kättärillä on joten en osaa sen paremmin perustella valintaani, jotenkin Naistenklinikka vaan tuntui heti "oikealta".

Mulla taas yksi huonosti nukuttu yö takana, heräsin neljältä eikä uni enää tullut. Alkaakohan keho jo valmistautumaan vauvantuloon kun nyt jo alkaa rajoittamaan yöunia!

Hyvää ystävänpäivää kaikille!

Heippa!

Liitynpäs minäkin mukaan syyssalaisuuksien joukkoon. La on 8.9 ja tiistaina kävimme alkuraskauden ultrassa. Sikiö oli 32mm ja liikkui koko ajan. Heilutteli käsiään ja jalkojaan. Oli hassua katsoa liikehdintää ruudulta kun ei tuntenut liikkeitä ollenkaan.

Kolmatta lastani odottelen. Ennenstään meillä on siis kaksi suloista poikaa, 1v ja 3v. Ja tämä raskaus tuli täytenä yllätyksenä, ehkäisystä huolimatta... Mutta tervetullut lapsi siis on ehdottomasti!

Taina

moi! Täällä on la 20.9. Tiistaina kävin ensimmäisen kerran neuvolassa ja lääkärille sain ajan vasta 6.3. johtuen talvilomasta. Eli kolme viikkoa joutuu odottelemaan.. Harmi sinänsä, koska ajattelin, että ehdin saada jotain tietoa tästä pikku kaverista ennen ultraa, mutta nyt taitaa molemmat käynnit mennä samalle viikolle.

Ilona la 3.9 , tytto 07/06 , englanti
Kirsi la 3.9
Kateke la 6.9
Tähti* 23/28v, esikoinen, la 7.9 (?), Keski-Suomi
Pilvi 30/31v, la 7.9 (?)
Anni67, 40v, esikoinen, la 7.9. (hedelmöityspäivästä laskettuna) Uusimaa
Laura79 , la 7.9
Iiris*, la 8.9. Oulu
Taina81 , pojat 1.v/3.v , la 8.9
Miisis, 36/36v, Turku, la 9.9.
Sanni77, HKI, 30v, poika 3/06, km 9/07, la 12.9.(?)
Helinä84, la 15.9
Masi 23/31v,Uusimaa, poika 01/07, la 16.09
Weenie, 29/30v, tytär 8/06, la 16.9(?)
Hilla-79 28/36, poika 01/00, la 20.9
Doblen 32/46, la 20.9.
Mepa82, la 20.09
Palmuhiiri 28/31v, HKI, la 21.9
Phalenopsis, 26v. la 21.9. Oulu
-dream- 24v/26v, HKI la 22.9.2007
Kaisa~, 22v/33v, Kouvola, tytär 10/06
Ella, 27v., Pääkaupunkiseutu, la 22.9.
Ella11, la 23.9.
Jenninen 20v. la 28.9
sweetpearll 23v., la 30.9

Mepa ja Taina lisätty,mitenkäs tinttiliini?Lisäätkös itsesi listalle vai taustailetko vielä?
Mukavasti lisääntyy ihmiset ;)

Hyvää ystävänpäivää kaikille odottajille :)
Ensiksi onnea alkuraskauden ultrassa kävijöille, mukavaa kuulla että kaikki hyvin ja tervetuloa Tainalle joukkoon!
Miisis: Enpä oo itsekään törmännyt kenenkään samalla paikkakunnalla asustavaan, jolla olisi samoihin aikoihin laskettu aika, olet siis ensimmäinen :)
Tosta virtsatientulehduksesta: kannattaa mennä ihmeessä heti antamaan näyte. Mulla oli virtsatientulehdus rv 6+ (oli ollut jo pidempään) ja oirehti juuri alavatsakivuilla (kovenivat koko ajan)ja vessassa käynti tuntui tosi "oudolta", ei ollut kuitenkaan kirvelyä yms. alavatsa vaan sattui ihmeellisesti. Työterveyslääkäri sanoi ensin, että sellaiset oireet kuuluvat alkuraskauteen. Soitin sitten yksityiselle omalle gynekologille ja hän neuvoi virtsatesteihin. Antibioottikuurin jälkeen meni ohi. Neuvolassa kun kerroin asiasta, kysyivät heti olenko käynyt kuurin jälkeen vielä antamassa näytteen. Yleensä kuulemma varmistetaan kuurin loputtua että tulehdus mennyt varmasti ohi!

Taidan minäkin lähteä ulkoilemaan, kun kerrankin paistaa :)

Laura (10+4)

Pahoittelut Hilmalle! Voimia kovasti!

Tervetuloa uusille syyskuisten joukkoon :)!

Yritin taas pikalukea teidän kuulumisia. Ei millään ehdi iltaisin koneelle eikä töissä oikein vauvapalstoilla passaa pyöriä. Tuntui, että kovin moni kärsii pahoinvoinnista ja unihäiriöistä. Mulla on nyt pahoinvointi oikeastaan loppunut viime viikon jälkeen ellei sitten taas ole vähän aikaa poissa, kuten aiemminkin. Pissalla saa kyllä ravata yleensä kerran yössä. Muuten olen kyllä nukkunut oikein hyvin ja yleensäkin olen voinut tosi hyvin. Masu kyllä pömpöttää ympäri vuorokautisesti, en tiedä sitten onko turvotusta vai onko sit ihan oikeasti ruvennut kasvaa ;).

Tiistaina olisi sitten se ultra. Jännittää vähän onko kaikki kunnossa. Harmittaa, vaan ihan kauheasti, kun mies ei pääse mukaan. Minkäs teet, että mies on töissä eikä voi sieltä lähteä... Mullahan tää on ihan eka ultra, niin ihana vihdoin päästä näkemään mitä sieltä masusta löytyy. Viikkoja on kuitenkin nyt mielestäni aika hyvin kasassa, rv 10+4. Eikös rv 12 ole se jokin "turvaraja"? sitä rv 12 olen odotanut kuin kuuta nousevaa.

Meillä masuasukkia on kutsuttu jo ennen yrityksen alkamista meidän keksimällä nimellä. En viitsi sitä täällä kertoa, jos vaikka joku tuttu käy samalla palstalla ;). Mies myös keksi oman kutsumanimen masuasukille, kun on ihan varma, että Hän on tyttö. Tää miehen keksimä nimi, Amanda, pitäisi sitten antaa lapselle, jos Hän on nyt vain tyttö ja syntyy tähän maailmaan :).

Itse olen aina jotenkin asennoitunut, että haluaisin pojan ensiksi. Nyt, kun mies on niin kauheasti höpöttänyt, että Amanda se on, niin itsekin on alkanut asennoitumaan tyttö-vauvaan :). No, kunhan pysyisi matkassa loppuun asti ja syntyisi terveenä sitten syyskuun alussa.

Pilville terkut: samoissa edelleen mennään ;).

Hyvää ystävänpäivää kaikille Syyskuisille!!! <3

Onnea kaikille uusille ketjuun liittyneille!:)
Voi vitsit Tähti, tuo eka ultra on sulla sitten edessä; se on varmasti elämys! Meillä on vielä kaksi viikkoa uudestaan tehtävään np-ultraan, ja odotan josko beibi jo liikkuis silloin. Että sais siitä suttusesta kuvasta jotain selvääkin.

Joku kyseli noista ilmavaivoista, ja mun mielestä ne on olleet ehdottomasti inhottavinta koko alkuraskaudessa. Mulla varmaan vaivaa on pahentanut tää järjetön ruisleivän syönti,mutta se taas ehkäisi kuvotusta, joka ois vieläkin inhottavampaa. Onneksi tällä viikolla mun elimistössä on jotain tapahtunut, ja turvotus laskee kovaa vauhtia ja vatsakin toimii taas hyvin. Kiva juttu huomata että housunnapit menee taas hyvin kiinni ja sormukset sormeen. Vaikka vatsa tuntuu nyt ihan erilaiselta kuin ennen, ja on selvästi kasvamassa, niin se ei ole vielä mitään verrattuna tohon turvotusvatsaan, joka sieltä välillä aina pompsahtaa.

Mun täytyy kohta hankkia isommat rintaliivit, ja raskausarvet vähän mietityttää. Oisko kenelläkään hyvää kikkaa, millä öljyllä voidella ihoa, että se kestäis venymisen paremmin?Mulle suositeltiin e-vitamiiniölyjä (puristetaan siis niistä kapseleista iholle), mutta ne tulee kyllä tosi kalliiksi. Ne ois varmaan parempi ottaa sisäisesti ja laittaa iholle vähän halvempaa tavaraa.:)

Hei!

Kiitos Masi kun lisäsit listaan ja Lauralle ja Iiriskelle kiitos kun toivottelitte tervetulleeksi! :o)

Joo kannattaa ehdottomasti käydä antamassa näyte jos vähänkin mietityttää virtsatietulehdus. Itselläni se ollut joskus kroonisena ja olen sen takia saanut kaikissa raskauksissa kestolähetteen labraan ja niitä purkkia kotiin eli olen vain aamulla työmatkalla jättänyt purkin terveyskeskukseen aina jos on tuntunut oireita. Ja raskaanahan tulehdus voi olla oireetonkin.

Iiris kyseli rasvoista: Mä rasvasin esikoista odottaessani ihan tavallisella perusvoiteella eikä raskuasarpia tullut ollenkaan. Toista odottaessani sitten luin jostain ettei rasvaamisella ole mitään vaikutusta raskausarpiin ja jätin sitten rasvaamatta niin yllätys yllätys mahaan, reisiin ja kylkiin ilmestyi aikalailla raskausarpia. Nyt vahingosta viisastuneena aion kyllärasvailla ahkerasti!! Ovat nimittäin aika lailla ruman näköisiä nuo arvet.

Mulla tuli tänään vähän verta paperiin vessassa käydessä. Toivottavasti ei enteile pahaa! Olen kyllä (vielä) aika rauhallisin mielin koska edellisessäkin raskaudessa tiputteli vähän verta ja raskaus jatkui silti normaalisti. Keskenmenonkin olen kokenut (ensimmäinen raskaus) ja siihen liittyi todella kovat kivut ja kirkasta verta ämpärikaupalla joten tämä ei tunnu oleenkaan samalta, nyt ei siis ole mitään kipuja vähän vain kirkasta verta. Vaikka voihan tilanne tietysti muuttua... Mutta toivottavasti ei sentään!

Elän toivossa, että kaikki on hyvin!
Hauskaa päivää kaikille!
Taina

Hei Taina ja tervetuloa joukkoon! Upean rauhallisesti suhtaudut veritippaan (mä saisin varmaan kamalan kohtauksen ;), mutta toisaalta kuten kirjoitit, sulla on jo kokemusta toisesta raskaudesta, että se on ihan ok.

Mulla on maanantaina np-ultra ja jännittää ihan pirusti.. Etenkin kun oireet ovat kyllä lievenneet reippaasti, vaikkeivät loppuneet. Toki se voi olla normaaliakin, kun viikot lisääntyvät! Silti jännittää ihan kamalasti. Onneksi oma rakas mies tulee mukaan.

Viikonloppuja kaikille!

Mullakin oireet olleet eilisestä asti todella olemattomia (ainoastaan vähän heikottaa). Hmm, pitäsköhän jo huolestua?
Toisaalta. Olin eilen Kirkan muistokonsertissa ja ihan yhtä itkuahan se koko keikka oli. Lähdin alunalkaen mukaan melko skeptisellä asenteella mutta ainakin todistin raskaushormonien jylläävän. Itkin enemmän kuin äitini, joka on tunnetusti todella kova FANI. Näin ollen olen ainakin erittäin raskaana :).
Mulla np-ultra vasta 11+6 eli 3.3. Melkein 3 viikkoa täytyy odotella ja pitkältähän se aika tuntuu. Mutta eipä siellä aiemmin mitään näkyiskään, olkoon tämä lohdutuksena muillekin "venaajille".

Hyvää viikonloppua kaikille!

Weenie 9+3

Ilona la 3.9 , tytto 07/06 , englanti
Kirsi la 3.9
Kateke la 6.9
Tähti* 23/28v, esikoinen, la 7.9 (?), Keski-Suomi
Pilvi 30/31v, la 7.9 (?)
Anni67, 40v, esikoinen, la 7.9. (hedelmöityspäivästä laskettuna) Uusimaa
Laura79 , la 7.9
Iiris*, la 8.9. Oulu
Taina81 , pojat 1.v/3.v , la 8.9
Miisis, 36/36v, Turku, la 9.9.
Sanni77, HKI, 30v, poika 3/06, km 9/07, la 12.9.(?)
Helinä84, la 15.9
Masi 23/31v,Uusimaa, poika 01/07, la 16.09
Weenie, 29/30v, tytär 8/06, la 16.9(?)
Hilla-79 28/36, poika 01/00, la 20.9
Doblen 32/46, la 20.9.
Mepa82, la 20.09
Palmuhiiri 28/31v, HKI, la 21.9
Phalenopsis, 26v. la 21.9. Oulu
-dream- 24v/26v, HKI la 22.9.2007
Kaisa~, 22v/33v, Kouvola, tytär 10/06
Ella, 27v., Pääkaupunkiseutu, la 22.9.
Ella11, la 23.9.
tinttiliini,27v. la 26.9
Jenninen 20v. la 28.9
sweetpearll 23v., la 30.9

no niin, lisäsin itseni nyt tuonne listaan, tosin la ei oo ihan sata varma.. Itselläni ei kyllä enää ole oikeastaan mitään oireita, siis ei mitään kuvotusta eikä mitään sellasta enää! Ainoastaan väsymys ja ehkä pientä yliherkkyyttä..Hitsi, vähän jo jännittää, että onkohan kaikki varmasti hyvin?? Varhaisultraan tekes mieli mennä, kun normi ultraa joudun odotamaan vielä monta viikkoa.Ettei oo mikään ulkopuolinenraskaus tai kesken mennyt..

Kaverit ja vanhemmat jo tietääkin asiasta. Aika nopeasti selvis kaikille, kun jouduin töissä sanomaan heti kun plussasin. Joutu vaihtamaan työpistettä, niin kaikkihan sen arvas mistä on kyse:) Kovasti ne yrittää töissä udella ja saada varmuutta, mutta ei ole kukaan vielä kehdannu suoraan kysyä! Ihan hyvä että eivät kysele, ennen kun on varmaa, että pikkunen on vielä hengissä..

Hyvät viikonloput kaikille, mie lähen tässä vielä viimeselle yövuorolle illalla. Ei oikein jaksais, väsymys on valtaisa!

Kiva kuulla että joillakin alkaa jo "kurjat" oireet helpottamaan. Mulla ei muutosta. Edelleen yököttävä olo vaivaa. Ei oikeen saa ruokaa alas, vaikka kuinka yrittäis. Etoo vaan koko ajan ja yleensä olo vielä pahenee vaan iltaan kohti... Mulla myös vatsa nipistelee ja vihloo kummasti. Vähän pelottaakin, mitä se mahtaa olla, vaikka kai ne ovat vaan kohdun normaaleja kasvukipuja :) Ei auta kuin toivoa että kaikki hyvin! Np-ultraan vielä reilu viikko aikaa.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
Laura (10+5)

Heippa kaikille!

Ja Shazulle tervetuloa mukaan!

Onneksi se vuoto loppui eilen, ei siis sen yhden vessareissun jälkeen tullut enää mitään eli eiköhän ole turvallista olettaa, että kaikki on hyvin!

Itselläni vaan olo pahenee! Eilen illa jouduin oksentamaan pari kertaa ja väsy on niin valtaisa ettei meinaa saada mitään tehtyä. Ja asiaa ei tietysti helpota ollenkaan noin kaksi suloista ja vilkasta poikaa jotka vaativat leijonan osan äitin kotonaoloajasta... Yölläkin välillä joutuu lasten takia heräilemään (pissat sängyssä, painajaisia, korvatulehdus yms) ja aamulla on viikonloppunakin herätys jo seitsemältä. Eli lepohetkiä ei paljoa ole. Juuri eilen miehen kanssa muisteltiin miten helppoa oli kun odotettiin ensimmäistä ja sai nukkua aina kun väsyttää! Vaikka maata koko sunnuntain sohvalla jos huvitti tai ottaa töiden jälkeen torkut, luxusta. No kaikkea aikansa, nyt on tällaisen elämäntilanteen vuoro. :o)

Me ei olla kerrottu tästä yllätysraskaudesta vielä kenellekään. Jotenkin vähän pelkään ihmisten reaktioita ja siksi en ole halunnut vielä kertoa. Pelkään että kaikki ajattelee, että TAAS raskaana, kylläpäs te nyt rupesitte lisääntymään. Tässä on ehkä takana se, että raskaus ei ollut sunniteltu enkä ole vielä itsekään oikein sisäistänyt tätä perhekoon muutosta... Itsestänikin välillä kolme lasta tuntuu valtavalle määrälle, mutta ei se nyt auta muu kun sopeutua tulevaan. Eipäs me nyt ainut 5henkinen perhe tässä maailmassa olla ja muutkin on pärjänneet.

Tällaisia ajatuksia tällä kertaa.
Hauskaa viikonloppua syyssalaisuuksille ja heidän tuleville äideilleen!

Taina

Palmuhiiri: Mulla on ollut myös epämäärästä alamahakipua, edellisen yövuoron jälkeen kesti pari vuorokautta. Pelkäsin jo että onkohan pikkuisella kaikki hyvin. Mietiskelin myös tuota pissatulehdusta. Tällähetkellä ei ole tuota jomotusta, pieniä vihlasuja sillon tällön. Jospa se sitten kuuluu kuvioon, tuntuu että esikoisen odotusksesta en muista yhtään mitään!

Phalenopsis: Ompas sinulla ollut jännä ultra. Minun pikkuiselta löytyi myös varhaisultrassa 1 viikko vähemmän kokoa kuin kuukautisten mukaan. Mulla oli silloin viikkoja 7+3 (ultrassa 6+3) Minä en erottanut muuta kuin sen sydämen. Mutta olihan alkiolla kokoakin vähemmän, ettei siinä varmaan muuta erottanutkaan, eikä se lääkärikään maininnut muuta.

Öklötys jatkuu...

T:Hilla-79 ja Sisu 9+0

Tervetuloa joukkoon uudet! Ollaanpas me jo tiputtu alas...
Täällä olo vakiintunut. Ihan joka päivä en oksenna, mutta lähes. Ja jatkuva öklö. Mutta kummasti siihen alkaa tottua, vaikka välillä ärsyttää.

Koitin tänään selvitellä, mitä erilaisia äitiysjoogia on Helsingissä. (kun olisi pitänyt tehdä gradua...) Moni kaveri on kehunut niitä ja kuulemma paljon hyötyä myös synnytystä ajatellen. Tänään huomasin myös Hesarin NYT-liitteessä olleen jutun vauvanyrkkeilystä. Kuulostaa aika jännältä puuhalta. Harmi, että äitiysloma ja vanhempainvapaa ovat niin lyhyitä, kun nyt jo tulee mieleen kaikkea hauskaa puuhaa, mitä voisi kokeilla. Toivottavasti Suomeenkin saadaan pian 6+6+6 malli.

Meillä mies jää lapsen kanssa kotiin sitten 2009 kesän lopulla, kun menen takaisin töihin. Hoitoon sitten, kun lapsi osaa kävellä ja toivottavasti vähän puhuakin. Mitä ajatuksia teillä on lapsenhoidon jakamisesta? Tuntuu vähän epäreilulta, että olisin lähes vuoden kotona ja puoliso vaan joitain kuukausia, kun lapsi on jo vähän vanhempi. Ellei sitten koti-isän puuha vie mukanaan...
No joo, tämä pohdinta on nyt todella etuajassa. Tulisi nyt vaan ensin terveenä tähän maailmaan.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

Täytyypä hieman kirjoitella ettei vallan tiputa, vaikkei mitään uutisia olekaan. Takana ruhtinaallisen levollinen viikonloppu, pitkiä yöunia ja lisäksi päiväunia, teki oikein hyvää. Pahoinvointia on selvästi vähemmän, välillä se iskee mutta esimerkiksi tänään ei juuri ole äklötystä. En osaa olla huolissani, kun sen verran pitkällä ollaan. Ummetus sen sijaan astunut kuvioihin tosi pahana, rupesin nyt napsimaan luumuja, jos se vaikka auttaisi.

Pari outoa uutta oiretta on ilmaantunut. Yhtenä yönä heräsin kun oli tosi kurja olo, jonkunlaista polttoa ja paineentunnetta sisuskaluissa ja sellainen fiilis että oksennan hetkenä minä hyvänsä. Tuli mieleen voisiko olla jotain sappivaivoja (söin illalla metwurstia jota en yleensä syö), mutta onneksi on jääneet tuohon yhteen kertaan. Toinen outo oire on että saunan jälkeen tuli rinnoista jotain rähmää, vaate liimautui kiinni nänninpäähän. Nänninpäät ikäänkuin halkeilee hieman, huolettaa vähän voiko ne jotenkin tulehtua, täytyy varmaan kysäistä neuvolasta kun ajattelin sinne muutenkin tänään soitella.

Palmuhiiri, minä vähän luulen että meillä mies jää kotihoidontuella hoitaan lasta sitten kun mulla tuet loppuu. Mä olen meillä se 'elättäjä', tällä hetkellä mun tulot on ainoat meidän perheessä kun mies opiskelee. Jos minulla on kova hinku jäädä kotiin, niin sitten mietitään miten se on mahdollista, mutta ei oikein osaa tuonne asti miettiä vielä. Joka tapauksessa halutaan pitää muksu kotona ainakin pidempään kuin se vuosi, isoveljensä oli isän hoitamana kotona 5-vuotiaaksi. Ja sen kyllä huomaa kun on niin isän poika kuin olla voi, ja sen takia asuukin kokonaan meillä kun ei oikein äidillään viihdy. Varmasti on lapselle hyväksi että myös isä on kotona hoitamassa lasta, se vaikuttaa paljon isän ja lapsen väliseen suhteeseen sekä myös siihen että kasvatus- ja hoitovastuu jakautuu tasaisemmin vanhempien välillä.

No tulipa tätä tarinaa vaikkei pitänyt olla mitään asiaa :) Hyvää alkanutta viikkoa kaikille.

Terveisiä np-ultrasta! Ihana pieni siellä liikkui kovasti, kaikki raajat kovassa käytössä ja pieni nenänpääkin näkyi, mikä kätilön mukaan on tosi hyvä juttu näin varhaisessa vaiheessa! Tosi liikuttunut olo sekä mulla että miehellä ja nyt voi sitten rennommin kertoa muillekin.

:') Pilvi rv 11+1

Heippa arvon odottajat!

Me ollaan kans mietitty tota hoidon jakamista ja tultiin siihen tulokseen, että tehdään sellainen radikaali ratkaisu, että minä olen kotona äitiysvapaan ja sitten pidetään vanhempainvapaa puoliksi niin, että molemmat tekevät puoltapäivää. Itse olen juuri hoitovapaan jälkeen vasta aloittanut töissä enkä siksi välittäisi olla heti perään uutta pitkää jaksoa pois töistä. Mies taas on kovin osallistuva ja innostui ajatuksesta, että hän jäisi osittaiselle vanhempainvapaalle. Kahden vanhemman lapsen kohdalla minä olen siis ollut äityisvapaalla, vanhempainvapaalla sekä hoitovapaalla. Kumpaakaan poikaa en ole imettänyt yli 3kk, mutta tämä ajatus siis sillä edellytyksellä, että en imetä pitkään. Tietysti jos imetys onnituu yli 3kk niin sitten en mene vielä töihin vaan mietitään jotain muuta.

Pilville onnittelut ultra kuulumisista. Eikös olekin vain hellyyttävää nähdä se pienten käsien ja jalkojen huiskinta sieltä ruudulta!

Nukutteko te muut muuten hyvin? Minä olen ruvennut heräilemään aamuyöstä ilman mitään syytä ja nukun sitten tosi levottomasti kellon soittoon asti.

Taina 11+0