Ajatuksista asiaan 11/08

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mi-iu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Brogis, mitkä fiilikset? On varmaan turha muistuttaa että miehesi epäili deadlineksi tätä päivää...

Miuska, uskomatonta että sä olit kaatamassa puita laskettuna aikana!

Mites Baltsun ja Neiliksen pikkujoulut meni?
Mä suosittelen baarijuomiseksi karpalomehua ja soodaa. Karpalomehua on kaikissa baareissa, sitä kun käytetään moneen drinksuun. Tilasin aina isoon tuoppiin 1/3 mehua ja päälle soodaa. Nam! Hyvä janojuoma kun ei liian makea.

Mies töissä, äitini tulee tänne niin ajattelin lähteä avantouimaan. En ole ihan varma menenkö, kun ei sitä jälkitarkastusta ole vielä ollut. Jälkivuoto on tosin loppu. Mutta mites mun maitovarastot? Siis kun pitäisi varoa muutenkin ettei rinnat palele, niin näin nopeasti ajateltuna jäinen vesi ei hyvä... Mutta se kokonaisuus tekisi kyllä niin hyvää mielelle, sen jälkeen nukkuukin niin hyvin.

Kiitokset muuten pumppailuvinkeistä!!! Mä olen oppinut tuntemaan rintani ja pumppailu toimii nykyän. En saa pumpattua esimerkiksi ellei vauva ole lähellä, hassua. Parhaiten pumppailu onnistuu samalla kun vauva imee toisesta. Olen pumpannut joka päivä 70-100 ml ja pakkasessa on jo hyvä satsi.

rosis, joo kyl se kieltämättä kuulostaa hullulta että kaatelin puita vielä tuolloin ja raahailin kaikki oksat jne, mut olo oli todella hyvä ja samanlainen ku ilman raskautta paitsi että hengästyin helpommin... jos niitä aamuoksuja ei siis lasketa :)

Mul oli paljon asiaa mut taas unohdin mitä piti sanoa, äh!

baby bluesista sen verran et mä kans pelkäsin et jos se iskee muhun... mut ei onneks! Olis ollu niiiin miljoonia asioita mitä porukka mulle sano tai mun kuullen mitkä olisin niiiin ottanu itteeni... Kuten se kun miehen sukulaiset tosi moni niistä sano et onko mulla jääny viel yks vauva mahaan kun se oli niin iso... (ku mahahan on vielä ihan maha kun pääsee sairaalasta kotiin..) must se oli törkeetä! yritä siinä sit hymyillä ku ei edes tiedä mitä siihen sanois...
Must se oli ihana kun mun kummipoika 7v sano miehelle et mulla ei oo enää mahaa (vaikka siis maha oli mutta ei ollu semmosta raskausmahaa mihin se oli tottunu :D )

Meillä maisteltiin nyt ekaa kertaa perunaporkkanaa :D viikko maisteltiin perunakukkakaalimössykkää :)
laitan mössöä jääpalakuutiorasioihin (tai niihin ikean jää"kuutio" juttuihin) ja sit pakkasee ja ku ne on pakastunu niin siirrän pusseihin... helppo sit ottaa vaan pari palaa sulamaa tai sen verran mitä syöttää toiselle :D kannattaa kokeilla!

En oo saanu viel ommeltua verhoja ku tehny kaikkea muuta... täytyis koht alottaa...

mi-iu

Tulinpa kuitenkin kurkkimaan, vaikka aioin pysytellä poissa :) En tiiä, oon jotenki coolina nyt sen suhteen ettei tää vauva vielä oo syntynyt. Kyllä mä jaksan odotella, ainoa mitä en halua on se käynnistys, koska a) en halua sairaalaan makaamaan turhaan, muutenkin ahdistaa siellä olo ja b) se on kuulemma kivuliaampaa vaikka synnytys ei koskaan liene nautinto. Mut näinhän se näkyy menevän, että juuri se mitä ite kammoaa näkyy tapahtuvan ;) Mullakin on sellanen olo, että voisin lähteä risusavottaan. Fyysisesti tuo maha on edessä kun kumartelee tms., mutta muuten olo on loistava. Että saapa nähdä. Niin ja sanoin miehelle, että ei kiitos yhtään ennustusta enää millon tää syntyy kun ei ne pidä kutiaan :)

Joo tuosta baby bluesista. Ei tosiaan pidä hävetä, jos se iskee niin kovana päälle, että menee jo masennuksen puolelle. Ja onneksi siihen nykyään suhtaudutaan niinkuin mihin tahansa muuhunkin sairauteen. Mutta olen myös huomannut, että -etenkin naiset itse- joskus ylidiagnosoi ittensä, eli kun se normaali baby blues tulee lähes kaikille niin helposti se vedetään masennukseksi. Ja trendi on muutenkin sen mukainen, että masennus on ikään kuin muoti-ilmiö. Sanon tämän siksi, koska yks ystäväni vetos tuohon "synnytyksen jälkeiseen masennukseen", kun käyttäytyi tosi tosi tökerösti. Ja asia mikä on varma on se, että hällä ei sitä ollut. Mutta siis sitä ihan oikeaakin synnytyksen jälkeistä masennusta on olemassa ja sitä ei pidä missään nimessä hävetä tai salata, varoa vaan ettei lähde liian helposti itseään siihen diagnosoimaan, se on kuitenkin aika vakava juttu.

Joo, tän paasauksen jälkeen onkin hyvä mennä linnottautuun tv:n eteen. Hyvää myrskyillan jatkoa, toivottavasti kellään ei mene sähköt.

T: Hän, jolla on huomenna neuvola ja vetää suklaajäätelöä kaksin käsin naamariin.. :/

Ainiin ja Miiulle piti kommentoida, että on tosi surullista kun ihmiset heittelee noita ajattelemattomia kommenttejaan. Ei ne pahaa varmasti tarkoita ja ymmärtää että synnytyksestä menee aikansa toipua, mutta silti ne satuttaa. (Koetan henkisesti valmentautua anopin kommentteihin, jotka tulee olemaan tuota samaa tasoa, niitä kun on tippunut jo tässä raskauden aikana.) Ja tosiaan kun ne hormonit on pilvissä niin sitä loukkaantuu vielä helpommin kuin tavallisesti :)

kiitos taas ihanaiset! nyt on jo parempi olo, parhaiten tuon itkuisuuden huomaa kun otan 8h välein buranaa ja välillä 7h paikkeilla alkaa lääkkeen teho loppua ja silloin menee heti ihan itkuksi ja loppuu usko että ikinä toipuu. Aion tosin huomenna yrittää pärjätä vain kahdella buranalla, kohta 2 viikkoa jo täynnä niin täytyyhän sitä jo ilman särkylääkkeitäkin pärjätä..ainakin toivon niin. Ap paranee kyllä koko ajan, istua en vielä täysin uskalla tuon pepun takia mutta kylki-istunnassa voi jo hetken olla ennenkuin alkaa tuntua liikaa painetta. Ja mies kyllä huolehtii niin ihanasti! hänelläkin enää reilu viikko isyyslomaa jäljellä joten nyt on tarkoitus että rupean tekemään kaiken mitä vain jaksan jotta pärjätään sitten vauvan kanssa kaksin kotona.

Tänään oli pikkuisen eka kylpy..taisi olla vähän liian kylmää vettä tai sitten ei vaan kauheasti innostunut..meinasi juosta pohjaa pitkin karkuun ;) peppupesullakin laittaa aina jalat altaan pohjaan ja yrittää kovasti ponnistella. on tosi vaikeeta muistaa että ei ole vielä edes 2vkoa vanha.

Mulla on ainakin niin herkät tissit nyt että avantouinti kuulostaa tosi extremeltä. Mutta Rosis, jos kävit niin kerro miten reagoivat.

Mies kävi tänään ostamassa sitä lansinohia ja auttoi ainakin sen verran että pystyin taas imettämään molemmista. Joten pumppailut saa hetkeksi jäädä, onneksi pumppaamisessa ei ole ollut ongelmaa, ennemminkin ylitarjontaa.

Rosa, sitten kun jaksat/pystyt niin olisi kiva kuulla siitä sun synnytyksestä. Mullehan jäi nyt pieni kammo ja tällä hetkellä tuntuu että ei kiitos ihan heti uudelleen. Siis kivut ei mulla olleet yhtään pahat mutta tuo peppurepeämä (ja joo, olisi voinut revetä paljon pahemmin, sisältäkin jne, nyt sentään vain väliliha ja sulkija ja sisäosat kunnossa) mutta siis kun joutuu sitten siihen synnytystapa-arvioon niin jos saisi vielä lapsia niin repeäisikö sitä vielä pahemmin vai pitäisikö ottaa sektio jne..

Brogikselle mukavaa neuvolakäyntiä! ja eikös tuo että on hyvä olo niin ennusta että kohta se syntyy..ihanaa kun meillä on vielä jännäiltäviä..kunhan saataisiin lisää porukkaa Neiliksellekin kaveriksi!

neilis, ootko miettinyt miten haluaisit synnyttää? sektio vai alateitse jos vaan asennot sallivat?

Baltsu, sori jos olet jo kertonut mutta mites teidän kakkatulokset? selvisikö niistä mitään?

Ja Brogis yhä kotona. Täytyy lähtellä sulle tehokkaampia suppareita! Oletteko harrastaneet seksuaalista kanssa käymistä ;)? Se kypsentää kohdun suuta.

Loistavaa, että Sade voi paremmin! Muuten se Lansinoh oli ainoa rasva, mikä mulla auttoi.
Niin mä luulen, että seuraava synnytys ei repäise paikkoja pahastikaan, kun ne on jo kerran kokeneet synnytyksen.

Rousa, uskalsitko käydä avantouinnilla? Tosiaan se rintatulehdus voi olla vaarana, tuskin muuten haittaa, jos vuotoakaan ei enää ole. Neuvolassa varmaan tietäisivät? Imetyksen voi kuulemma unohtaa, jos rt tulee :(
Voi jee, mä en tajunnut pumpata toista rintaa silloin kun toisesta imetän. No, ensi kerralla sitten. Olisi varmaan ollut tehokkaampaa koko pumppaus.

Mäkin mietin sitä Babybluesia, mutta mä luulen, että säästyin siltä sen takia, että mies oli ne ensimmäiset kaksi viikkoa kotona. Oli se niin suuri apu ja ennen kaikkea tuki. Lisäksi uskon, että anopin avuliaisuus on auttanut. Nyt kaikki alkaakin olla helpompaa, joten tuskin nyt enää mitään "riitasointuja" tulee.

Ihme kommentteja Miiukin kuullut! Olisit sanonut, että kiitos samoin, sä (siis se ääliö tyhmien puhuja) taidat olla ikuisesti raskaana, tai jotain nasevampaa. Mulla ei nyt oikein irtoa...

Hoksasin tänään antaa Nukin itse pitää tuttipulloa ja siinähän se pysyi, pikku "hyppysissä" ;) Nyt neiti aurinkoinen on yöunilla ja mäkin kellahdan kohta sen viereen. Muuten, nyt on tullut vaikeammaksi antaa Nukia hoitoon -huomaan olevani mustasukkainen....

Kuoseissa ollaan juu vieläkin. Tulihan sitä lunta viimein kunnolla ja ansaitsen vuoden taloyhtiöläinen -tittelin, koska oli klo 6.30 pukkaamassa lunta pihalla! Minä ja muiden taloyhtiöiden eläkeläiset kilvan ;) Noh, nyt on känsät käsissä ja nivunen hajalla, mutta jospa se tästä. (En ole pukannut lunta varmaan kohta kymmeneen vuoteen!) Naapurin setä katsoi hieman hitaasti töihin mennessään, että mistähän kohtaa tuolla viheltää.

Sade, se on ihan ok että harmittaa se repeämä. Kun aina löytyy joku jolla on mennyt vielä huonommin ja revennyt enemmän tai mitä muuta vaan. Mutta se mitä itselle sattuu, no sattuu just itselle ja sillon on ihan sallittua ja luvallista ja normaalia että se v**ttaa. Toivottavasti paranet pian ja pääsette kunnolla sylittelemäänkin. Onneksi ne särkylääkkeet on keksitty.

Mites meidän Ruusunen jakselee?

Amildan kirjoitukseenkin unohdin viimeksi kommentoida. Miten ootte muuten toipuneet Amilda ja Rousa siitä sektiosta?

Anksteri laitahan kunnon supparituulet nyt tännepäin! Tuo oli minusta ihan hyvä kommentti, että "taidat olla ikuisesti raskaana" :D Yleensä ne kommentoijat on niitä isokokoisia täti-ihmisiä. Itse olen ajatellut kehottaa arvostelijoita menemään peilin eteen miettimään, että onko se oma kuva lopulta niin täydellinen että on vara sanoa mitä vaan.

Jepu. Brogis 39+5.

Jatkan monologiani jälleen.

Neilis, tulepa linjoille sieltä. Onko pikkujouluista selvitty kunnialla? Saitko hyvät drinksut? Entäs Ballerina, maltoitko vaihtaa vapaalle vai pyörikö Vinkku mielessä? :)

Neuvolassa jälleen normikäynti, eipä siellä enää mitään kummallisuuksia selviä, Sf-mitta ei juuri mahdu enää kasvamaan, paino nousee tasasen tappavaa tahtia, hemppa ja verenpaineet aina samat. Että nyt vaan odotellaan sitten. Oon jo unohtanut mitä mulla on sairaalakassissakin, pitänee tehdä inventaario.

Bro, toivottavasti lumitöiden teko auttoi ja pääset pian tosi toimiin!! Hyvä, että neuvolassa oli kaikki ok! Supistuksia!! Onko miehesi veikannut uutta päivää? Mulla on olo, että synnytät tulevana sunnuntaina.

Mua taas (taas ja taas) "masentaa"- täytyisi heti, kun herää meikata ja harjata hiukset, niin päivä lähtisi paremmin käyntiin. Täytyy tänään varmaan lähteä ylös, ulos ja lenkille, niin mieli piristyisi.

Voi pylly! Kirjoitin pitkät pätkät äskön ja sit painoin Deletee tai jotain muuta sähläsin, kun hävis koko juttu. Murr...

Ristiäiset on nyt sit kunnialla ohi. Neiti oli kuin enkeli - nukkui koko toimituksen läpi. Hyvä niin, niin ei tarvinnut äidinkään turhaa hätääntyä ;)

Siitä babybluesista. Mullahan se tuli aika pahana juurikin tuossa 2 viikon paikkeilla (mikä on siis kuulemma melko yleistä - sillon raskaushormonitaso laskee hurjasti ja imetyshormonitaso nousee). Mulle oli tosi, tosi kova pala se, etten onnistunut imetyksessä ja tuon masennuksen seurauksena sit lopahti se mun oma maidontuotanto, mikä nosti mun 'maailman huonoin äiti' -olon ihan uudelle tasolle. Olin kyllä tosi itkuinen ja pettynyt siihen, etten pysty omalle lapselle tuottamaan millään tavalla ravintoa. Nyt on kuitenkin tilanne hallinnassa, kun olen hyväksynyt sen, että meidän tyttö kasvaa tuttelilla. Tosin perjantain jälkitarkastuksessa lääkäri kirjoitti mun neuvolakorttiin: mielialaseuranta. Ihan hyvä, että ottavat tosissaan, vaikka mieli onkin jo paljon, paljon parempi. Lähinnä enää harmittaa se, ettei mulla nämä kertyneet raskauskilot ainakaan imetyksen avulla häviä sit kuin itsestään, vaan niiden eteen on nähtävä sit vaivaa. Ja koska mulla oli se sektio, niin siihenkin menee vielä aikaa ennen kun pääsen liikkumaan kunnolla päässtäkseni eroon näistä mahassa ja rinnoissa roikkuvista pusseista..
Täällä siis pääasiassa kaikki hyvin, lukuunottamatta välillä iskevää väsymystä - seksielämäkin on jo alkanut jälleen ;)

Tosiaan Brokiselle hurjasti suppareita ja onnea tulevaan koitokseen, jahka sen aika on.

Ai niin... Käytiin perjantaina miehen kanssa ekaa kertaa parilla. Ekaa kertaa olin neidistä erossa. Vartin jälkeen tuli jo hirmuinen ikävä kotiin ja alkoi ahdistaa, mut tunnin pystyin olemaan, vaikkei se helppoa ollutkaan. Oli kyllä ihanaa ottaa irtiotto kotoa, vaikkei sen kauempaa oltukaan. Ensi kerralla ehkä sit pystyy olla jo hetken pidempään.

Nyt kuuluu jo niin hysteerinen huuto tuolta, et pakko mennä jo... Mitähän kaikkea unohdin siitä edellisestä kirjoituksesta...

Juuri olin kirjottamassa omia löpinöpitäni, kun Amilda ehti väliin :) Kiva kuulla sinusta ja onnittelut käynnistyneen makkarielämän johdosta!! Aika hyvin. Ja kiva kun ristiäiset meni hyvin. Tuliko nimeksi se mikä mailissa piti tullakin? Laita kuvia rinsessasta jos jaksat/ehdit :)

Voi voi jos se pahin mood ajottuu tosiaan siihen parin viikon päähän synnytyksestä. Mä oon miettinyt sitä joulun aikaa vaan.. Kun jos tää nyt menis tosi pitkälle niin jouluna ois sitten se kaks viikkoa just ja mä en tiiä miten onnistuis olla meillä kotona ja sukuloimassa ynnä muuta. Mut mä en ota paineita nyt siitä ja mieski tietää, että jos synnytys viivästyy niin joulu on siirretty meidän osalta.

Niin ja mun ajatukset jotenkin vinksahti, kun mä ajattelin että kaikki ääriryhmäläiset oli jo tässä vaiheessa synnyttäneet, mutta kävin tota listaa kurkkimassa niin huomenna ois samat viikot ku Angsterilla, perjantaina puolestaan Baltsun viikot, ens maanantaina Miiun ja vasta seuraavana keskiviikkona sitten Oren. Niin ja tänään samat ku Rosalla. Eli onhan tässä vielä aikaa olla normaali ;)

Nyt lähden löpisemästä omia turhuuksiani, mokoma joutilas!

Niin ja Angstis, mieskin veikkas ens sunnuntaita.. :) Se sano, että "niin eiku mä tarkotin ENS viikon sunnuntaita.." Joo-o. Mä veikkaan ennen joulua ja oon aika varmasti oikeassa.

Brogan edelleen yhtenä kappaleena. No kylläpä se sieltä ulos tulee ennemmin tai myöhemmin. Ei hätiä mitiä.

Mulla on taas alkanut unettomuuskierre ja ajatus hieman polkee paikallaan. Naureskelen ihan tyhmille jutuillekin, että kaipa se viimeinenkin aivosolu on ottanut loman. Laitoin muuten muutamat kuvat tulemaan, facebookissa on sit lisää. Tänään yritin jopa saada pappiakin kiinni, mut vasta keskiviikkona on tavattavissa. Lauantaille on jo lastenvahti varattu, niin tämä mammuska lähtee ostoksille. Mietin et kävisinköhän tekemässä tälle kuontalollekin jotain samalla reissulla. Haluttais pätkäistä letti pois, mut hirvittää et mitä jos sitten kaduttaa.

Amildan vauvalle tuli nätti nimi!

Sade, voi hyvinkin olla niin että seuraavasta lapsesta ei tule noin pahoja repeämiä. Mulla ekasta (1805g) repeämiä sinne tänne ja tikkaaminen kesti ikuisuuden, mut tokasta (3485g) vain kaksi vaivaista tikkiä ja heti olin kävely- ja istumakunnossa.

Ääh, huuto kuuluu..

Huh huh x 100. Taas yksi uuden tolvanan perehdytyspäivä takana.

Pikkujoulut sujui kuulkaas mukavasti, valomerkin jälkeen lähdin ja kolme miestä mukana. Heh heh, tän saa kuulostaan tosi huvittavalta, mutta heitin tosiaan pari kaveria matkan varrelle, ja pääsinpä vielä loppumatkasta puhaltamaankin! Olipa ihanaa kävellä taksijono ohi omalle autolle (jonka ikkunat nämä kyytiläiset tietty raaputtivat puhtaaksi kun istuin vaan odottelemassa), ja lauantaipäiväkin oli tosi helppo. Yllättävän kivaa oli, vaikka tavoistani poiketen en ollut yhtään tanssimassa.

Lauantaina mies asensi mun pyörään nastarenkaat, ja eilen käytiin rauhalliseen tahtiin ajelemassa melki 10 km! Olipa ihanaa, kun kävelylenkkien vauhti ja kesto on nykyään niin onneton, kun alkaa alaselkään ottamaan. Sai taas vähän laajennettua ulkoilureviiriä, ja tuntui tosi hyvältä fyysisesti.

Nyt tärkeä kysymys: jos yritän hakea äitiysrahaa viimeisten 6 kk tulojen perusteella (eli oletan että ne on nousseet sen 20 %), pitääkö mun hakea nyt aluksi ihan ilman mitään lisäliitteitä, ja sit kun äitiysloma alkaa niin lähettää joku korjauspyyntö ja todistus viimeisestä 6:sta kuukaudesta? Kun enhän mä mitenkään voi nyt vielä saada mitään tositetta siitä paljonko mulle maksetaan alkuvuodesta, ja hakemus pitää postittaa 2 kk ennen laskettua aikaa. Selventäkääs vähän jos on teille päivänselvää.

Voikaa hyvin, nyt täytyy kiiruhtaa!

Kiva että amildan ristiäiset menivät hyvin ja olo muutenkin hyvä ja seksikin luistaa =)

mua kauhistuttaa toistaiseksi ajatellakin seksiä mutta kyllähän olo tosiaan koko ajan paranee. Nyt pystyn istumaan jos jalkojeni päällä =) tänään nukuttiin liian pitkään aamulla niin meni vauvan rytmi ihan sekaisin ja nyt on tunnin välein saanut tissitellä ja mä hädin tuskin ehtinyt syömään. Nyt onneksi nukkuu..toivottavasti vielä pari tuntia. Kaipaa näköjään aamulla seurustelua jonka jälkeen nukkuu taas tyytyväisenä.

Neilis, jos haet 6kk tulojen mukaan niin haet nyt ihan normaalisti (tai siis viet kaikki paprut työpaikalle. Lähettävät sen sitten työpaikalta. Esim mulla kun oli huhti-syyskuu kun jäin lokakuussa äitiyslomalle niin laittoivat heti kun saivat palkkiksessa syyskuun laskennat valmiiksi niin menemään nuo tiedot kelaan. Olin siis toimittanut heille noi kelan kaikki paprut jo aiemmin ja laittoivat sitten kaikki kerralla menemään.

Rosis, tulehan kertomaan miten uinti sujui.

Brogikselle valtaisia suppareita..täällä tuiskuaa lunta aina vaan, yritän lähettää osan tuiskusta suppareina sulle, toivottavasti onnistuu! ja kiitos ihanaiset luvasta olla ärsyyntynyt että itse repesi ja baby bluesista. Meillä mies myös kotona enkä ilman ihan oikeasti pärjäisi..jos ei olisi niin varmaan olisin jo masentunut. Nyt vaan välillä tosi alakuloinen, vähän sama kun Amildalla..mä pystyn ruokkimaan lapseni mutta en mitään muuta =(

Gallup, mikä D-tippa on toiminut parhaiten? meidän pitäisi aloittaa ylihuomenna tipat, saatiin neuvolasta D-tipat (tai joku missä D-jotain) ja jännittää meneekö sitten masu ihan sekaisin.

Meillä oli alussa neuvolan antamat Jekovitit, sitten ostin kyllä Devitolia mut kuitenkin jatkettiin varovasti Jekoviteilla. Neuvola neuvoi aloittamaan tipat, että tänään yksi, huomenna kaksi, kolmantena päivänä kolme jne. Mä aloitin varovaisemmin niin että yhdellä tipalla monta päivää, sitten kahdella taas monta päivää ja niin edelleen. Näyttää siltä, että tuo todella varovainen totuttaminen tuotti tulosta, eikä enää ainakaan sen takia tule masuvaivoja. Ennemminkin ongelma on mun suihkutissit, kun se raukka kulauttelee niin paljon ilmaa maidon mukana.

Voi Brogis. Sori kun sanon, mutta tilastollisesti meidän ääriryhmä edustaa hyvin kaikkia mahdollisia raskaus- ja synnytysvariaatioita, eli eiköhän susta saada se yliajalle menevä. Sitä paitsi muistahan, että plus miinus kaksi viikkoa LA:sta on ihan normaalia. Juu, tiedän, eipä lohduta...

En mennyt eilen avantoon, kun jäin suusta kiinni äidin kanssa. Aion kyllä mennä. Neuvolasta kysyin jo raskausajan avantouintia, eivätkä osaa sanoa mitään. Tai siis puhuivat ihan ristiin, eikä asiasta ole tutkimuksia. Mutta kysyin kätilöltä joka harrastaa myös. Eli raskaana se lämmönvaihtelu ei haittaa yhtään enempää kuin saunakaan eli kunhan tuntuu hyvälle, on vaan toiseen suuntaan se vaihtelu avannossa. Imetykseen eli rintatulehdukseen ei pitäs vaikuttaa. Ei siellä kylmässä kauaa olla ja sinnehän mennään ihan kuumana, enhän minäkään siitä kylmety tai ikinä flunssaa saa. No, kerron kun olen testannut.

Amilda, kiva että ristiäiset meni hyvin!!! Mä ymmärrän hyvin tuon syyllisyyden tunteen ja huono äiti -olon koska imetys ei onnistunut. Mä kehitin saman olon sektioon joutumisesta. Olin niin huonossa kunnossa ekat päivät etten pystynyt keskittymään vauvaan. Sairaalassa vauva kuitenkin annettiin vaan mulle heti viereen ja hoitoon, enkä mitenkään pystynyt antamaan mitään huomiota saati varhasta vuorovaikutusta. Sama kuin tuo imettäminen, niin mulle on mennyt luihin ja ytimiin että varhainen vuorovaikutus on maailman tärkein asia (Ja järjellä tiedän ettei niin ole. Mutta järjellä ei hormonihuuruissa ole suurta roolia).

Neilis, laitat rastin ruutuun että haet 6 kk tulojen mukaan. Sitten toimitat työpaikalle E17 vai oliko E19 lomakkeen, johon työpaikka täyttää tarvittavat tiedot. Työpaikka lähettää sen Kelalle kun jäät lomalle. Eli saat takautuvasti sitten äitiysrahat kun ovat laskeneet sen, mutta äitiyspakkauspäätöksen saat jo aika pian kunhan palautut paprun Kelaan.

Me saatiin neuvolasta Devitolia, mutta niistä tulee kuulemma helpommin vatsavaivoja koska öljypohjaista. Testasinkin nyt niin että olin antamatta mitään 3 päivää eikä iltahuutoja tullut laisinkaan! Eilen aloin varovaisesti antamaan vesipohjaista Jekovitia eikä ainakaan vielä ole huutoa ollut, ei siis eilen eikä tänään. Siis tietty peruskitinää muttei naama punasena ja vatsa kovana huutoa.

äh, ei tuu mitään... ei pysy ajatukset kasassa... menkkakipuilua sen verran...
samanlaisia mitä sillon ku supisteli enkä nukkunu ekana yönä ollenka... mut suppareis oli tauot, näis ei näytä olevan :/ ei oo kivaa eikä jännää eikä mitään!

Mä sain eilen ommeltua verhot kokonaan valmiiks ja pöytäliinan samalla olkkarin pöydälle ja sohvatyynyihin päälliset.. tuli niiiiiiin hienot!!:)

Mua niin särkee, mä en pysty ajattelee..

piti sanoo tost kommentist mitä ois kantsinu heittää takas niille jotka kauhisteli synnytyksen jälkee mun mahaa... niin aivan loistokommentti!! "taidat ite olla aina raskaana"... mut en tosiaan olis sit enää jaksanu semmosta riitakonserttia siitä että ite heittäydyin myös lapsen tasolle koko tyhmäs "keskustelus".. ärr!!

Nyt takas bb:n pariin..

olette ajatuksissani!! <3

Mi-iuska

Neilis, mahtavat pikkujoulut! Hienoa että jaksat painaa. Jännittääkö sua muuten jo vauva-arki? Ootko löytänyt (netistä tai livenä) vertaistukea muista kaksosten äideistä, oletko pitänyt yhteyttä niihin valmennuksen kaksosodottajiin?

Brogis, mä luulen että on oikeinkin hyvä, jos ne sun pahimmat hormonihöyryt osuu päiviin jotka vietät läheistesi kanssa! Mutta nyt mä todella toivon että suunnittelit viettäväsi joulun omien sukulaistesi kanssa eikä appivanhempien... Tarkotan siis sellaisia läheisiä jotka tuntee sut hyvin ja rakastaa sua. Näin jälkeen päin tajuan että olis pitänyt antaa äitini auttaa ekoina viikkoina. Mutta mä halusin pärjätä itte, ja sitten kukaan ei ollut sanomassa mulle että höpöhöpö. Mies tietty yritti parhaansa, mutta sehän on mun mies. Ei siinä oo samaa perspektiiviä kuin että joku "ulkopuolinen" ja saman kokenut sanoo että nyt ne hormonit vaan puhuu ja sä olet oikein hyvä äiti just noin.

Baltsuhan taisi reissata sukulaisissa paljonkin aika pian Vinkun syntymän jälkeen, suositteletko?

Angsteri, missä se Nukin eka hammas on? Tuntuuko imettäminen yhtään eriltä?

Hienoa, että Neiliksen pikkujoulut (meinasin kirjoittaa pikkarit...eh) meni hyvin ja säästyit auton ikkunoidenkin raappaamiselta ;). Ja jes, Amildakin jo päässyt nauttimaan kahden keskisestä ajasta miehen kanssa! Eikös se tuntikin piristänyt ihmeesti?!?

Juu Brogis, sä suotta hermoilet sen LA:n kanssa (joo joo, helppo sanoa, kun oma termiitti kuorsaa jo huoneessaan), mutta tosiaan nyt vasta alat olemaan niillä viikoilla millä me muut synnytettiin, joten no hätä! Kyllä se vauva sieltä pian tulee!

Voi JB:n unettomuutta. Mulla on vähän samaa ilmassa. Sängyssä pyörin aina yhteen-kahteen asti ja vasta aamulla tulisi unta. Jotenkin on olo kuin Durasell-pupulla... hyperaktiivinen tai passiivinen... Vai oletteko aikaisemmin tavanneet mua kukkumassa palstalla kello 22:00 jälkeen...

Me käytetään Jekovit:ia ja sen pitäisi olla vatsaystävällisintä.

Jospa menisin petiin kääntyilemään...

Rousa, Nukin hammas on edessä- alhaalla- vasemmalla, siis sen suusta päin katsoen ;). Ei tunnu imettäessä, mutta kun se puree kättä, hammas tuntuu tosi terävältä.

Miiuska ollut taas toimelias :)

Miuska, mun pitikin sanoa, että ihan idioottimaista sanoa tuollaista! Sulla oli täysi oikeus loukkaantua!

Kun olin raskaana, olin isoissa juhlissa joissa yksi kirjailijamies spontaanisti halus pitää mulle puheen toiselta puolelta huonetta. Se on karismaattinen ja hauska mies mutta paha suustaan. Se sanoi jotain että "Malja Rosalle joka on nyt paksuna, blaa blaa syntymän ihme ja äitiyden kauneus blaa blaa... mutta mä en valitettavasti taida olla isä, jos oikein laskin ja kustantaja voi todistaa että olin Ruotsissa silloin". Onneks sillä miehellä on alkava kaljakumpumaha, joten kun mä kiitin puheesta sanoin että mä olen onneksi paksuna vain 9 kuukautta ja mulla on siihen hyvä syy. Kaikki nauroi kummankin puheille, joten hyvin meni, enkä loukkaantunut tuosta koska me tunnetaan toisemme hyvin.

Hyvää yötä äipykät, puhallus Brogikselle!!!

huomenta äitylit ja odottajat ja kaikki muutkin..olipa yö :/ meidän neiti on oppinut rintaraivarin..nukkuisi yöt niin hyvin ja rytmi säännöllinen mutta nuo syötöt..syö ensin hyvän tovin tyytyväisenä ja sitten yhtäkkiä repeää..hirveä kiemurtelu ja huuto ja ottaa tissin suuhun ja tipauttaa pois. Aamulla meni reilu tunti kunnes lopulta nukahti. Mietin auttaisikohan jos taas lypsaisin ja syöttäisi pullosta mutta varsinkin yöaikaan tuntuu niin vaivalloiselta lähteä hakemaan pulloja. Luin tosin jostain kirjasta että n. 10pv iässä on joku kasvupyrähdys joten toivottavasti liittyy vain siihen. mietin sitäkin voisiko tuo lansinoh muuttaa tissien tuoksua tms niin että ei halua sen vuoksi mutta tuskinpa kun kuitenkin alkaa imemään niin tyytyväisenä..

Kiitti Rosis kokemuksesta, mekin saatiin tuota devitolia mutta taidanpa hakea suosiolla tuota toista kun en halua enää mitään lisäkitinöitä.

Tänään pitäiis tulla vieraita, saa nähdä jaksanko..ja pitäisi kokeilla istuen imetystäkin jossain vaiheessa. ja opetella pepun pesu. Siis kun en ole vielä paljoa kanniskellut niin se että saisin neidin nostettua pepunpesuasentoon tuntuu tosi vaikealta vaikka mies kuinka näyttää. Huomaa että kun ei ole 2vkon tehnyt juuri mitään vauvan kanssa niin nyt alkaa tulla jo pelko että osaako tehdä mitään :(

Eilen tuli jo meidän joulukortit mitkä tilattiin, söpöt :) tosin ei muistettu vaihtaa/isontaa kirjasinlajia niin teksti on ehkä ihan vähän pienellä mutta eipä tuollaisella niin väliä ole.

Brogikselle edelleen supparituulia ja muille jaksamista unettomuuden ja kaiken vauva-arjen ihanuuden keskelle!

pikainen ilmoittautuminen, meidän netti temppuilee. Kemut olivat täälläkin kuivat, viikonloppureissu puolestaan piristi valtavasti. Shoppailemaankin pääsin, Vinkulle jouluksi vaatetta ja tonttulakin. Vinkun tulokset ok ja vaivat hävinneet. Kaveri on päässyt testaamaan TrippTrappia. :D Broganille the suppareita ja sadelle voimia neidin hoitoon! Kirjoittelen taas kun netti saadaan kuntoon, kännykän kanssa menee vaan hermot!

Yhteistyössä