Aurinkovauvat * 57 *

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkoinen*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei se lietsominen auta, jos ei oo kelle paasaa aiheesta. Ymmärrän toki, että Siiriz pohtii toisille palstoille siirtymistä ja tosiaan tervetuloa tuonna Aurinkoiset vanhemmat -ketjuun. Siellä puhutaan ihan kaikenlaisista asioista ja myös vauvanhoidosta, mutta toki siellä lapsien iät vaihtelevat vauvasta (Toivo tällä hetkellä nuorin, mutta Iltaruskolle tulossa) teini-ikäisiin ja vanhempiinkin. Vauvanhoitopuolella löytyy aina ikätovereita vauvalle. Itse olen enimmäkseen vain seurannut niitä juttuja, mutta joskus on jotain kommenttiakin tullut heitetyksi. Kohta se keskiraskauden "autuus" alkaa sinullakin ja pahoinvoinnit toivottavasti päättyvät, vaikka sinulla ne on tainneet vaivata aina kohtuu pitkään.

Ja Rosannan toivon tosiaan vielä jaksavan täällä meidän kanssamme. Mutta päätöksen teet sinä itse ja omien tuntemuksiesi mukaan. Olet varmasti nyt siinä kohtaa asiassa, että olet tonkinut kaiken tiedon, minkä vain kynnelle kykenet ja nyt voi vain odottaa. Aikanaan rypäleraskauden kohdalla minulla oli sama tilanne, että ensin tuli tyrmistys ja sitten aivan valtava tiedonjano. Hain ja hain kaiken tiedon minkä irti sain. Sitten alkoi sulatusvaihe ja tavallaan kyllästyminen koko asiaan. Päälle kun tuli se puolen vuoden karenssi, tuntui todella turhalta vaan olla tekemättä asian eteen mitään. Nyt vaan sinulla jaksamista menkkojen odotteluun ja anna sen pikkuruisen toivonkipinän elää taustalla. Näin aina sanon Kiiruskallekin...

"Ankea arki" alkoi taas eli töissä ollaan. Oli tosi ihanaa olla viikon lomalla, siihen ehti jo tottua niin ettei kyllä töihin kaivannut.

Tänään alkoi tuhruttelu, toivottavasti huomenna viimeistään ihan oikeat menkat. Tai ei kai sillä ole väliä paljonko sitä vuotoa tulee? Tärkeintähän ois että kierto lähtisi toimimaan tämän jälkeen...
En hirveästi odotuksia lataa tähän enää, mutta luultavasti tikuttelen kuitenkin, koska ajatuksena on vähän että jos sieltä selkeästi oviksen pystyy bongaamaan, aloitan sen jälkeen taas 10 pv kuurin hormonia.

Tällaisia mietteitä siis. Onneksi nyt syksyllä on paljon muutakin, ettei tule mietittyä näitä liikaa...

Täältä taustalta taas vilkutan, siis olen niin itsekin, kuin pikkiriikkinen toivonkipinä välillä täällä taustalla hiljakseen, kyllä minä sitten taas jotain saatan kommentoidakin, kun sille päälle satun, mutta nyt on sanallinen arkkuni aivan tyhjä...

Käynpä sitten taas höpisemässä jotain...
Eipä normaaleja menkkoja tainnut tuolla annoksella tulla, vain tuhrua edelleen. Mutta onko sillä merkitystä minkälainen vuoto tulee?
Toivotontahan tämä on, vain yrittää estää vaihdevuosia etenemästä :/
Jopa tuon kuurin aikana ovistestiin tuli jonkinlainen viiva, eli siitä kai se kertoo että vaihdevuodet on päällä ja kovasti.
Kunhan saan aikaiseksi, täytyy mennä nöyrästi lääkäriin hakemaan korvaushoitoa. En tiedä sitten saanko enää vaiheittaista, vaan pitäisikö mun aloittaa suoraan vuodoton hoito...?

Jaa-a, kyselet vaikeita Rosanna eli onko vuodon määrällä väliä. Ainakin mielestäni on parempi, että vuotoa on kuin ei lainkaan. Kenelle lääkärille aiot mennä? Sille ekalle vai tokalle vai jollekulle aivan uudelle? Kerro kumminkin vauvahaaveistasikin, varsinkin jos menet jollekulle uudelle lekurille. Eihän sitä koskaan tiedä, mikä sattuu olemaan hänen kantansa asiaan. Jos en mitään muuta ole oppinut näissä haaveilujutuissa, niin sen, että lääkärien mielipiteet ovat todella vaihtelevia.

Me tultiin juuri Toivon kanssa pitkältä reissulta kotiin ja on kiva katsoa, miten poika on innoissaan tutusta ympäristöstä ja tavaroista.

Tässä vähän aikaa sitten Elleihin haettiin moderaattoria, joka tarkkailee, että tekstit ovat asiallisia. Lieneekö hän poistanut tekstini tai sitten tyhjä viesti kuvaa pääni nykyistä tilaa :-D

Ollaan oltu reissussa Toivon kanssa ja tänään kotiuduttiin. Kiva katsella kun vauva nauttiin tutusta ympäristöstä ja tavaroista.

On se varmaan parempi, että tulee tuhruja, Rosanna, kuin ei lainkaan. Menetkö jollekulle "tutulle" lekurille vai vaihdatko uuteen? Lääkäreillä kun on niin monia mielipiteitä samoista asioista, että voihan joku suhtautua positiivisestikin vauvahaaveiluihin.

Hassua, nyt tuo Inkun edellinenkin viesti näkyy, viimeksi vilkaistessani ei, joten jännä juttu tämä netti?
Niin tosiaanminäkin heitän pientä kommenttia noihin lääkäreihin; eli kun muinoin kävin täällä kotikylällä yksityisellä gynellä "vuositarkastuksessa", olin silloin 38 v. ja mainitsin lääkärille haaveistamme, hän tyrmäsi minut melkein laakista, että tuolla iällä vielä tuommoisia haaveilet, että kyllä se niin on, että harva enää voi edes onnistua...jne plaa,plaa, en koko saarnaa enää muista, joten siinä annoin aikaa kulua noin puolisenvuotta, ja sitten rohkaistuin, ja surffailin netissä ja löysin felicitaksen sivut, jonne siten hakeuduimme tutkimuksiin, ja siellä saimme topdellakin hyvää ja asiallista hoitoa, eikä meitä ollenkaan pidetty vanhoina, vieläkin muistelen empaattista lääkäriämme lämmöllä, ja näin edelleen tulen käyttämään hänen palveluitaan, kun jotain tämän alan lääkärin palveluita konsanaan käytän, joten näin tosiaan on, lääkäreissäkin on monenlaisia ja montaa mielipidettä, joten tsemppimieltä myös henkilökemioiden löytymiseen Rosanna!

Eipä sitten ollutkaan tyhjä pään sisältö Inkulla;)
Näyttää hassulle tuo mun kommentti nyt kun tekstisi onkin näkösällä. :))

Tuo että vuoto on noin vähäistä kertoo kyllä alhaisesta estrogeenitasosta, että se siinä on huonoa.
En ole vielä päättänyt mille lääkärille menen, pitää harkita vielä. Helpointa ois käydä siellä missä ekaksikin kävin. Siellä kyllä käy vain keikkalääkäreitä, eikä tiedä millainen siellä milloinkin on. Kerran kävin siellä ihan yleislekurilla. Hän oli tosi ihana. Alkoi kyselemään lapsista ja kun sanoin etten aio lapsia hankkia kun olen liian vanhakin. Hän totesi että mieluummin lapset nelikymppisenä kuin alle 20 v.
Plaah, kun sais vaan aikaiseksi tuon ajan tilaamisen...
Väestöliittonhan mulla ei ole enää mitään asiaa... Ne ei ole edes muuten laittaneet mun papa-tuloksia. Pitänee laittaa ukaasia, että tulokset tänne tai sitten rahat takaisin, koska sekään testi ei ilmainen ollut...

Otin itseäni niskasta ja tilasin ajan sinne mun "vakkarilääkärikeskukseen". Nyt sain ajan peräti jo 10.9 ja muutaman päivän päästä ois ollut toinen lääkäri. Ei ole sama lääkäri kuin keväällä, tämä on nainen ja hänellä on myös ultra käytössä.
Millainen sitten lienee, sen näkee sitten...
Taidan kyllä minäkin olla hankala potilas, jospa mun kans ei tule toimeen kukaan:/
Laitoin tosiaan meiliä Väestöliittoon, että laittavat ne papa:n tulokset sentään... Niinhän kaikkialta muualtakin laitetaan...

Ja minä taas täällä:/

Hokasin että taas sattuu sillai hyvään ajankohtaan tuo aika, että silloin on kp 15 (jos näitä nyt kp:ksi voi laskea). Eli jos vain suinkin ehtii, haluan että ultraa ja katsoo onko siellä munasarjoissa enää mitään eloa.
Aika paljon asiaa tulee tuolle käynnille kun pitäisi saada se B-lausunto Kelaa varten (saan ilmeisesti ne lääkkeet 50 vuotiaaksi asti ilmaiseksi?), itse lääkkeet, ultraus ja tuosta lapsen saannin ihmeen mahdollisuuden säilyttämisestä keskustelu. Lisäksi ajattelin, että voisin pyytää lähetteen labraan että voisi katsoa uudestaan FSH:n ja kilppariarvot. Tuo fsh siksikin, että viimeksikään sitä ei otettu kierron alussa, kuten pitäisi, vaan ihan juuri ennen ovista (jos se tapahtui).
Mutta tärkein tietenkin olisi saada se korvaushoito kondikseen...

Rosanna, en usko että Sinä olet mitenkään erityisen vaikea potilas, vain tiedonhaluainen, ja sehän on ihan asiallista. Tosiaan kannattaa varmaan tuo väestöliitto sitten unohtaa, kun tuo kokemukset olivat noin nuivia, mutta ei kai kaikki lekurit kuitenkaan yhtä typeriä ole, olethan kuitenkin maksava asiakas, ja silläkinlailla ihan arvokas, ja meidän pitää jaksaa edes itse itseämme arvostaa, jos ei sitä muut "tajua" tehdä ;=)
Nuo kilpprikokeethan on varmasti ihan hyvä ottaa muutenkin, jos vaikka niissä on jotain häikkää, kyseessä on kuitenkin yksinkertainen verikoe, minulta ne otettiin työterveyshuollon toimesta ihan muista syistä, mutta ei löytynyt mitään vikaa siitä osastosta, joten täälläkin taitaa olla vikaa ihan tuolla korvien välissä :)))
Taas minä meinasin luikahtaa täältä pois, mutta aina on niin kiva palata lukemaan ja kommentoimaan näitä Rosannan pohdintoja, saan edes edes jotain täytettä minun elämän "tyhjyyteen" ... Jaa-a taitaa kyllä olla ihan itsestä kiinni tämä saamattomuus elämän kaikilla saroilla.....

Juu, väestöliitossa oltiin ihan kivoja niin kauan kuin mun fsh ei ollut selvillä. Sitten kun se oli korkea, mua ei enää voitu auttaa ollenkaan ja sitten ei tarvinnut enää olla myöskään kiva...
No, onhan tuossa mukana mun omaa pettymystä tietenkin:/

Mullahan ei nuo kilppariarvot olleet ihan parhaat mahdolliset, vaikka viitearvoissa pysyikin. Mutta Väestöliitossa heti sanoi että tottakai ne ovat hyvät kun on viiterajoissa, kun yritin sanoa että ne kuulemma voisivat olla paremmatkin ja kun näytti että menisi inttämiseksi, niin annoin asian olla.
Se mun TSH oli 2,26 ja sen viitearvot on 0.4 - 4. Mutta Ruotsissa yläraja on laskettu 2,5:een! Tosi hyvänä pidetään arvoa alle 2:n. Lisäksi mun T4V oli 13,2 ja senkin kuulemma pitäisi olla mieluummin lähempänä 20 kuin 10, joka on alaraja.
Vajaatoiminnassa nimenomaan tsh on korkealla ja t4v alhaalla... joten kyllä kiinnostaisi kokeilla nuo uusiksi...

Täällä aaaaaavekirjoittaja iskee taas. Huhuu!!!

Hyvä, että sait ajan noin pian, Rosanna. Nyt varmaan kannattaisi kirjata paperille joka ainoa kysymys, mikä mieleen tulee ennen käyntiä. Minulla ainakin jää usein kysymättä monta asiaa, jos en ole kunnolla jäsennellyt niitä paperilla. Kirjoittaminen auttaa mua saamaan kokonaiskuvan helpommin.

Ja mihin sitä Kiiruska kotiketjustaan lähtisi? :-)

Huomenia!

Ajattelinkin laittaa asioita ylös, että tulisi kaikki käsiteltyä, eikä tarvitsisi jahkailla (ainakaan kovin paljoa) jälkeenpäin. Toivottavasti vain lääkärin aika riittää kaikkeen.
Testasin varsin ovistestillä eilen... jotain positiivista sentään: tikkuun ei enää tullut edes haamuviivaa, joten lh on sillä tasolla kuin se tässä vaiheessa kiertoa pitääkin olla. :))

Ohikulkumatkalla, vanha aurinkoakka haaveilija, joka ei ole ehtinyt tähän ketkuun miesmuistiin kirjoittaa...terkut tutuille ja tuntemattomille...jatkan opiskelua vielä tovin ja sitten palaan taas tänne yrittämään 100 lasissa:)

Heippa Haidi täälläkin! Tänne vaan sitten, kun aikaa riittää näille jutuille :-D

Oltiin vissiin eilen Rosannan kanssa samaan aikaan linjoilla, kun en ollut nähnyt noita sun labra-arvojasi. Mähän en mistään mitään tiedä, mutta eihän sun TSH niin pahalta ainakaan tässä näytä. Ja jos se on vielä otettu ns. väärään aikaan. Kyllä otattaisin sen uudestaan, jos vaan mahdollista. Ja toki tuo kilpparijuttu kannattaa selvittää myös.

Mä täällä odottelen ovista tulevaksi, mutta siihen on vielä aikaa. Eli nyt on se apaattinen vaihe, kun ei oikeastaan mitään tapahdu. Jotenkin en osaa ajatellakaan tulevani raskaaksikaan tähän aikaan vuodesta, kun olen kahteen kertaan raskautunut alkuvuodesta. Talvellahan simot ovat vilkkaammin liikkellä, kun on niin kauheen kylymä.

Siis ei nuo mun kilppariarvot kauhean pahat ole (TSH ja T4V), mutta ei parhaat mahdollisetkaan.
FSH:kaan ei vielä vaihdevuositasoa, mutta jo kuitenkin yli normaalien viiterajojen (ja hoitojen saantirajan 15). Sehän oli keväällä 17 ja kesäkuussa sitten 20. Kp 3 otettuna sen pitäisi olla alle 10. Mutta mulla noita ei ole koskaan otettu kp 3:na, vaan ensin kp 100 + risat ja sitten kp 13.

Tietoutta tulin jakamaan;)

Luin tuossa juuri, että luonnonestrogeeniä on kaikkein eniten pellavansiemenissä. Siis jopa enemmän kuin soijassa, jota yleensä mainostetaan estrogeenin lähteenä.
"pellava sisältää lignaania, luonnon estrogeenia yli tuhatkertaisesti muihin viljelyskasveihin verrattuna."

Arvaatte varmaan mitä mun ostoslistalla on seuraavaksi;)

Huomenta, ja hei tytöt sehän on perjantai!
Piti tulla ihan "kotiketjussa" käymään, kun ihan vieraissa välillä hyppelen, eikä siltikään mitään uutta sanottavaa :=) Mukavaa viikonlopun odotusta nyt kuitenkin, jos ei muuta sanottavaa tule mieleen...

Kiiruskalta ja muiltakin piti kyselemäni, kuinkahan paljon on näitä ns. selittämättömiä lapsettomuuksia? Siis jos mistään ei löydy vikaa ja hoidoissakin alkiot lähtevät ennen siirtoa kehittymään normaalisti, mutta raskaus ei silti ala.
Eiköhän niihin ole mitään keinoa tutkia syytä paremmin?

Olen muuten ajatellut että kohdallani tästä on ainakin ollut se hyöty, että vahingossa löysin hoidon olkapäähäni. Enhän muuten koskaan olisi alkanut syömään b-vitamiinia. Olkapäässäni on tosiaan ollut kalkkeutuma jo varmaan kymmenkunta vuotta ja se oli tosi kivulias. Sitten reilun kuukauden b-vitamiinia syötyäni yhtäkkiä huomasin, että olkapää on paljon parempi... nyt se on lähes oireeton!!
Ois mielenkiintoista kuvauttaa uudelleen, että vieläkö se kalkkeuma näkyy siellä. Minunhan ois pitänyt röntgenlääkärin mukaan mennä leikkaukseen viiden vuoden sisään... se viisi vuotta alkaa olla kuvauksesta kulunut...

Eli ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. Näin ainakin Rosannan olkapäällä :-D Mitä B-vitamiinivalmistetta syöt? Munkin pitäisi syödä jotakin selkäni takia, mutten ole vielä valveutunut ostamaan mitään.

Onko sinulla Rosanna enemmänkin tietoutta luonnonlääkkeistä? Jotkuthan hakevat apua lapsettomuuteen homeopatiasta, joten jos tiedät hyvän homeopaatin, poikkea näyttämään iiristä ja kyselemään, mikä voisi auttaa. Tai en minä mitään tällaista suosittele, mutta tulipahan tämäkin mieleen. Mistä sitten löytää sen luotettavan homeopaatin, onkin jo toinen juttu.

Kiiruska varmaan osaa kertoa enemmän selittämättömästä lapsettomuudesta ja miten pitkälle sitä hoidetaan ja yritetään selvittää syytä.

Mä syön ihan K-kaupan Pirkka B-vitamiinia. Annostusohje niissä on 1 päivässä, mutta luin jostain että niissä on niin pienet määrät, että kannattaa ottaa enemmän, joten otan 2 päivässä. Apteekista saa sitten jotain "vahvempia". B-vitamiinissahan ei ole mitään yliannostuksen vaaraa, koska se on vesiliukoinen.

Ei mulla luonnonlääkkeistä ole sen enempää tietoa. Olen nyt vain vähän lueskellut tämän aiheen tiimoilta. Olen loppujen lopuksi aika kyyninen noitten kaikkien luontaislääkkeitten suhteen, joten olen yrittänyt etsiä ihan virallista tutkimustietoa aiheesta.

Hei!
"ohikulkumatkalla" tulin moikkaamaan. Kesäloman päätyttyä olen taas tänne "eksynyt" ja yrittänyt päivittää itseni kartalle sen suhteen, missä kukakin menee. Kiinnostaa ihan jok'ikisen kuulumiset, sen verran rakkaiksi olette minulle tulleet :)

Vauva-asiat eivät ole ajankohtaisia täällä, tosin... huomisestahan ei ikinä tiedä, mutta ei siitä sen enempiä vielä... Aurinko taitaa kuitenkin paistaa tähänkin "risukasaan" ;-)

Aurinkoista viikonvaihdetta!
halauksin k