Aurinkovauvat * 57 *

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkoinen*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heips Kliivia, kiva kuulla Sinustakin! Loput vanhat kamut, joita ei täällä enää "näy" löytyy tuolta *aurinkoiset vanhemmat"-ketjusta vanhempana osion alta, käy siellä heidän kuulumisia vilkuilemassa jos innostaa, siellä jutellaan niitä näitä maan ja taivaan väliltä...
Rosannalla on aina niin hauskoja ja kinkkisiä kysymyksiä :=)
Selittämätön lapsettomuus on niinkuin nimikin sanoo vähän vaikea juttu, ja minulla vielä senkin takia, kun olen ihan luomusti yhden lapsen saanut ilman mitään ongelmia, mutta tässä tulee vastaan juuri nuo paljon puhutut ikätekijät, poikani täyttää lokakuussa jo 16-vuotta, että se ei paljon enää uusia raskausmahdollisuuksia voi edesauttaa, että se siitä vaan. Neljä vuotta tässä on nyt jo turhia toiveita elätelty, enkä edes jaksa enää niitä kovin pohtia, mutta ainakin meidän kohdalla tutkimukset tehtiin felicitas klinikalla, ja kaikki mahdollinen ymmärtääkseni selvitettiin, eikä siihen mennyt montaa kuukautta. Ensin aloitettiin minun verikokeista (en ulkomuistista muista mitä ne verikiokeet käsitti) putkien aukiolotutkimkset tehtiin ennen mitään hoitoja, ja mieheltä tutkittiin samoihin aikoihin simppanäyte. Missään ei ollut mitään selittävää tekijää nähtävissä, vaan miehen simppanäyte oli olevinaan oikein erinnomainen, ja pyh. taas syytän sitten itseäni, vaikka tiedän, että ei se mitään auta. Näiden tuloksen valmistuttua menimme taas yhdessä vastaanotolle, jolloin sovittiin jatkohoidoista, ja kaiiki näytti eedelleen niin hyvältä ja lääkäri oli kovasti toiveikas, "kun ei kerran mitään vikaa ole, niin kyllä me varmasti onnistutaan", hän vielä sanoi, tämä lause on jotenkin jäänyt mieleeni kummittelemaan... Sitten homma eteni infektiopaketti verikokeisiin meilta molemmilta ja varsinaisiin ivf-hoitoihin, jne.
Selittämätäöntä lapsettomuutta tosiaan ei voi mitenkään hoitaa, toisaalta olisi helpompi jos olisi "jokin vika", mitä voisi hoitaa, ja näin ollen vahvistaa mahiksia, mutta ei kun ei, niin vaikea tehdä mitään, ja nykylääketiede on voimaton :=(
Alkion kiinittyminen mikä meillä ilmeisesti meillä oli ongelmana on nylkyisinkin vielä mysteeri, johon ei voida lääketieteen konstein mitään avitusta tehdä, meillähän kokeiltiin alkiolkuorenavaustakin kerran, mutta ei sekään auttanut, ja siitäkin on ristiriitaisia tutkimustuloksia tai mielipiteitä, että onkio siitä apua kiinittymiseen vai ei? Sittenm tuo munasolujen ikä on sellainen juttu, että se on mikä on, ja naisen biologia etenee, halusimme sitä itse tai emme, mutta tämänhän me kaikki täällä tiedämmekin. Siinä "lyhyesti" minun ymmärrystäni asiasta, mielipiteitä varmasti on monia, ja saa ollakin, mutta minä olen edelleen sitä mieltä, että oli hyvä, kun me kaikki mahdolliset tutkimukset käytiin, hoitojakin sen vähän, mitä koin jaksavani.
Nyt elämmä tätä meidän elämää kolmisin, ei ole aina helppoa olla "välissä" lukion ekaluokkalaisen ja "keski/uhma-ikäisen"miehen käsittämättömisssä "riidoissa". Mutta aikansa kutakin, ja kuten monesti todettu, elämässä on paljon hyvää näinkin...
Minä sitten odotan vain sitä "mummo-aikaa" vaikka ei sellaisesta ole toivoakaan varmasti moniin moniin vuosiin, kun ei ole mitään tyttöystäviäkään "nurkissa" näkynyt, no totta tosiaan ei sillä oikeasti ole kiirettäkään ;=))

Tuota kiinnittymisjuttua minä ajattelinkin. Siis kun näissä selittämättömissä tapauksissa kaikki näyttää toimivan oikein, niin ettei kyse olisi munasolujen huonoudesta eikä myöskään alkion kehittymisen häiriöstä, niin mitä muuta siinä jäljelle jää.
Onkohan siinä kyse jotenkin kohdun limakalvon koostumuksesta, vai hormonitoiminnasta?
Tämähän ei sinänsä minua itseäni koske, koska mullahan ei toimi tää "systeemi" edes tuohon saakka, mutta noin muuten mietityttää. Onkohan kohdun limakalvoa tutkittu jotenkin noissa tapauksissa?

Puhuinkohan jotain clomeista aikaisemmin.... en muista enää mitä olen kirjoitellut. Kun mietin sitä, että voisiko se mitenkään olla mahdollista omalla kohdallani kokeilla. Sehän lisää fsh:n ja lh:n tuotantoa ja mulla ne taas vastaavasti on jo valmiiksi liian korkealla... Toisaalta, voiko estrogeeni kompensoida sitten tuota asiaa. Sitä kun on ainakin joillekin määrätty käytettäväksi clomien kanssa yhtäaikaa...
Tästäkin pitää puhua siellä lääkärissä sitten...

Kohdun limakalvoakin kyllä tutkitaan ja ultran kanssa mitataan paksuutta yms. joten siinäkin kohtaa meillä kaikki näytti hyvältä kaikilla kerroilla, mutta jos vika onkin sitten jossain utopisessa jutussa, kuten limakalvon koostumuksessa tai jotain muuta, mutta kuten sanottu, meidän lääkärin mukaan niitä juttuja ei nykylääketeide vielä tunne, varmasti joskus tulevaisuudessa vielä osataan niitäkin ongelmia avittaa, mutta meitä se ei enää auta, ja miten sitten löytävätkään sen "liiman", mikä alkion pitäisi kiinni, nykyisin kiinittymiseen ole apukeinoja olemassa, kuin vain tuo kiistanalainen alkionkuorenavaus.
Clomeista tms. ei ole oikein tietoa, kun minulleilmeisesti ei kuitenkaan olisi ollut mitään apuva, kun kierto ja kaikki toimii ihan luonnostaan nin kuin pitää, jopa ovistestit näyttivät ihan aikatauluissa viivojaan, mutta hedelmöitystä ei sitten tapahdu, tai sitten jos tapahtuu, niin sitten se tyssää siihen, eikä kehitys jatku toivotulla tavalla...
Tosiaan on hyvä kirjata mieltä painavia asioita ihan paperille, ei niitä muuten mitenkään muista, kun lekurille menet, ja hyvä on selvittää kaikki mahdollinen mieltäpainava samalla, tosin ollaanhan mekin täällä aikamoisia tietotoimistoja tältä alalta :=)

No juu, tuota minäkin just epäilin ettei mitään ole tehtävissä jos se syy on jossain limakalvon koostumuksessa... Eli törmätään samaan kuin korkean FSH:n kanssa, ei mitään keinoa hoitaa.... :(
Näin maallikkona kyllä tuntuisi tosiaan, että miksei se nimenomaan voi olla siinä limiksen koostumuksessa... ehkä meidän iässä se ikääntyminen näkyy siinäkin tai sitten jokin muu juttu? Onhan ne tosi herkkiä asioita kyllä nuo ihmiselämän syntymisen alkuvaiheet...

Täytynee vieläkin jatkaa tuota aamupäiväsitä pohdintaamme, että eihän sitä kyllä oikeasti pystytä sanomaan, että jos munasoluissa on kuitenkin jotain vikaa, kun meillä ainakin kävi suuri kato kerättyjen ja hedelmöittyneiden alkioiden alkujen kanssa sitten jakautumisvaiheessa, joten ehkä tulee vastaan taas tämä korkea ikä, näin meidän lääkäri ainakin antoi ymmärtää... Joten vaikka saatiin toistakymmentä munasolua punktioitua, ei niissä kuitenkaan ollut laadullisesti priimaa tavaraa mukana, ja vaikka ne sitten suhteellisen hyvin jopa hedelmöittyivät, niin eivät sitten oletkaan elinkelpoisia, tämä sama teoria selittää sitä, että korkeammalla iällä keskenmenoriskit kasvavat suhteessa nuorempiin, siis taas tullaan iän tuomiin laatu ongelmiin, summasummarum, samaa juttua vaikka kuinka pyörittelisi, ei lopputlos mihinkään muutu, että näin, ja se siitä.
Mukavaa viikonloppua kaikille aurinkoisille kirjoittelijoille ja taustailijoille, ja jospas joku reipas avaisi meille seuraavaksi uuden ketjun, kun tämä nykyinen on jo niin hurjan pitkä?

Nopea moikkaus tännekin: Oltiin metsässä samoilemassa ja nyt kamppaillaan hirvikärpästen kanssa. Yäks!

Moikka Kliivia!Oikein mukava kuulla sinusta ja että sinulla menee ihan kivasti. Tuu edellen kertoilemaan kuulumisia. Mulle ei kuulu mitään kummallista entisten lisäksi. Toivo kasvaa ja minä yritän välttää sitä.

Terkkuja muillekin. Nyt pitää rientää...