ELOKUU

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kopioota tulee taas...

Neuvola kuulumiset.

Verenpaine oli neuvolassakin tällä kertaa koholla (en tiiä jännitinkö uutta terkkaa vai mikä) alapaine oli 100:sen pinnassa
valkuainen yhdellä plussalla ja siitä syystä terkka soitteli äitipolillekin. No torstaina on seuraava neuvola ja siihen asti kotona aamuin illoin tarkastelen pissat ja verenpaineet. Jos nousee alapaine yli 95 ja on sitä myös levon jälkeen niin sitte pitää soittaa joko tohon TK:hon tai suoraan synnärille, sama kuin että valkuainen nousee kahteen plussaan. Alko hiukka jännittää.. Mietin kyllä et oonko minä ihan outo kun toisaalta toivon että käynnistäisivät ennen LA:ta.... tietenkään en toivo raskausmyrkytystä, mutta toivon että tulisi ennen LA:ta (oma tilanne olisi niin helpompi.) tiiä vaikka saisikin heinälapsen =)
No kun terkka kuuli että mie oon mattopyykänny tänään jne. niin sano että enää en saa siivoilla enkä etenkään pestä mattoja =) ja sitä et se verenpaine saattaa senkin vuoksi olla koholla kun olen touhunnu päivän.
No nyt en jaksane muuta kirjootella ja tossahan noi tärkeimmät tulikin.

Mervi taas mahasa kanssa

Synnytystapa-arviossa käyty... Ei estettä alatiesynnytykselle (vaikka 2 muuta lääkäriä olivat section kannalla aiemman section ja imukuppisynnytyksen takia) joten nyt ei sit saatukkaan tietää syntymäpäivää! Painoarvio oli 2800g joten ei oo jättiläistä tulossa=)! Paineet oli ok ja kaikki muukin. Pää oli jo alhaalla muttei vielä kiinnittynyt (?) ja lääkäri sanoi että viikon tai pari saisi vielä kasvaa ja sitten tervetuloa maailmaan! Jos ei oo 20.8. mennessä syntynyt niin silloin on aika äitipolille ja silloin sitten käynnistellään, kääk!! Nyt vaan ootellaan ja toivotaan että herra tulisi ulos itekseen vaikka tossa kahen viikon päästä!!

Toiveikas rv 36+1

Minäkin kävin synnytystapa-arviossa äitipolilla. En olisi osannut odotaa sellaista juttua, että vauva on jo ultran mukaan 3800g! Lääkärin arvio olisi ollut käsin noin neljä kiloa! APUA! lääkärin mukaan mulla on "hyvä lantio" :) joten mahtuu hyvin, eikä lähtenyt irrottelemaan kalvoja. 10.8 on joka tapauksessa käynnistys, jollei ennen tule maailmaan. Tuun hulluksi jos sinne saakka täytyy odottaa! Nukun niin huonosti, että taidan pimahtaa jo siitä syystä!

Olisin siis enemmään kuin valmis jo synnyttämään. Esikoinen syntyi 38+1 ja se päivä meni tämän vauvan kanssa eilen. En todellakaan tahtoisi pukertaa mitään neljä ja puolikiloista vauvelia maailmaan, mutta jos iihen joutuu, niin pakkohan se on.

t: Claire 38+2 (silmät ristissä...)

Guut moorning!!

Itse pissaillut tikkuun ja minusta ne valkuaiset ei ole yhtään plussalla.. eli varmaan johtui valkovuodosta tms.. Verenpaine kyllä on nyt kotonakin siinä rajoilla, että soittaisinko tohon neuvolaan vai.. Terkka kyllä eilen sano että ennemmin vähä "turhaa" mitä ootella seuraavaan kertaan..

niin ja sf-mitta oli eilen 34cm, maha kasvaa kuulema niin nätisti keskikäyrän tuntumassa että melkein on harvinaista, ja painoa ei ollut tullut yhtään lisää.. (hyvä minä=) )

Mulle anto sillon synnytystapa-arviossa seuraavan ajan 6.8 (rv 40+2) mut kukaan ei puhunut mitään käynnistyksestä.. en kyllä pahakseni sitä laittaisi jos käynnistäisivätkin vauvan koon vuoksi. Saa nyt vaan nähdä, joko aletaan tositoimiin verenpaineiden takia aiemmin...

Mervi täällä ja rv 38+3

Huhuu, missä kaikki elokuiset!!?
Kukaan ei vissiin vielä ole synnyttämässä? Ite voisin kyllä mennä. Olo on niin tukala ja liikkuminen vaikeaa että kyllä olisin ihan valmis jo luopumaan mahasta! Eilen taas oli jo lupaavia suppareita mutta sit ne loppu ikävä kyllä! Pitäiskö tänään pestä sauna, leikata nurmi ja vaikka vähän siivoilla, josko se siitä sitten!! En tiedä, kyllähän tuo otus saisi vielä viikon kasvaa mutta toisaalta kyllä hän olisi jo valmis kohdun ulkopuoliseenkin elämään. Maanantaina painoarvio oli jo 2800g ni kyllähän nyt jo ollaan yli kolmen kilon. Ja toisaalta noi arviot on vain arvioita, siellä voi jo köllötellä vaikka 4 kilonen mötkäle!! On vaan oikeesti liikkuminen niin vaikeeta ja kivuliasta että ilman panadoleja ei pärjää, kuopuksen hoitaminen on ihan liian rankkaa ja mieli on matalalla kun koskee koko ajan! Voi tätä raskauden ihanuutta!!!

Toivottavasti muilla on iloisemmat tunnelmat. Yritetään nyt jaksaa kantaa pikkuisemme taas loppuun asti, siellä se palkinto meitä odottaa =)!!

Toiveikas rv 36+5 (kierron mukaan 37+6)

P.S. Sanoihan se lääkäri että kun muutkin ovat kierron mukaan syntyneet ajallaan ni saattaapa tämäkin tulla tuon kierron mukaan lasketun ajan puitteissa eikä sen yhden ultran perusteella muutetun lasketun ajan mukaan, saapi nähdä!

Heips!

Sama homma täällä, kun Toiveikkaallakin :) Malttamattomuus on iskenyt. Ei enää millään jaksain lyllertää tämän valtavan mahan kanssa pitkin ja poikin, kuuntelemassa kommentteja "kyllä sulla on iso maha" ja "sullahan vois mahan perusteella olla laskettuaika jo huomenna"... noh, eipä tämä täältä ole vielä näköjään tulossa. Silti en kyllä enää uskalla lähteä kaupunkiin, missä ei ole sairaalaa :)
Jaksamisia kaikille elokuulaisille ja ei tässä loppupelissä kauaa enää kenelläkään mene. Täytyy vaan ajatella jo takana olevia kuukausia ;) (eipä paljon aina helpota.. tiedetään!)

Antsa* (37+5)

Heipsis.

Kävin tuossa vuorokauden oleilemassa osastolla kun "huolestuivat" niistä verenpaineista. Nyt ollaan siis verenpainelääkityksellä, 2 tablettia/vrk.
Niillä ainakin osastolla makoillessa putosi paineet ja muutenkin lepääminen auttoi.
uusi painoarvio vauvalle oli eilen 3,6kg eli enpä olisi pistänyt pahakseni, vaikka oisivat jo käynnistelleet syntymään, mutta ei kuulema vielä, sit jos oisi 40 viikolla niin käynnisteltäs. Kohdun suu oli hieman auennut, muttei kuitenkaan sormelle ja kanavaakin kolmisen senttiä vielä jäljellä. Voihan se kyllä olla että sitten kun alkaa tulemaan niin tulee jytinällä tai sitte ei.. who knows?.. just mietin et "hyvällä tuurilla" vielä 3viikkoa (jos siis yli menee) mut miten lie, antaako ne mennä jos on jo vauva noin hyvänkokoinen. No, edelleen seuraava käynti on 6.8 ellei mitään tapahdu ennen sitä paineiden,pissan tai olon kanssa.

Mulla on myötätunto teidän puolella joilla on tukala olo (itse kun en osaa siitä "kärsiä") Mulla on semmonen olo edelleen että "Minä vaan oon.." niin ei voi kuin kuvitella miten hankala on olla kun sattuu ja on tukala.

Mervi 38+6 Kyllä ne viikot vierii nopsaan.. ihan harmittaa, kun tää on kohta ohi, ja kun miettii et missä välissä on oikein nauttimalla nauttinut niin.. enpä muista.

Täällä ilmoittaudun myös minä, eli vielä ei synnytystä tapahdu. Kovasti supistelee, mutta sitten aina loppuvat ennenkuin edes ajattelemme lähtöä. Tänään tuntuu tihkuneen lapsivettä, aina jotain maasta nostaessa jotain tulee.. Äh, yhtä arvailua tämä on, paljon epäselvempää kuin esikoisesta, jossa lähtö tuli ihan selvästi. Minäkin olen nyt "raskaanpana" kuin koskaan, koska esikoinen syntyi aiemmin.
Minulla myös kävely ja seisominen jo tosi hankalaa, nivusia kiskoo valtavasti ja supistelee. Että kyllä kovin jo myös toivon lähtöä synnärille! Kaikki mahdolliset S:t ja pitkät ylämäkilenkit on nyt kokeiltu, ehkäpä tuon matonpesun voisi vielä kokeilla.. heeh. Toivottavasti pian kuulemme synnytysuutisia ihmisiltä! Minun la on 4:n pvän päästä..
Puh rv 39 +3

moi pitkästä aikaa,

käynpä täälläkin ilmoittautumassa, odottavalla kannalla vielä ollaan!

Olinpa minäkin Mervin lailla vuorokauden osastolla tarkkailemassa raskausmyrkytysoireita, joita ei sitten ollutkaan.. Kerran viikossa pääsen kuitenkin painoarvioultraan, viimeksi olin siellä eilen. Kaikki arvot oli muuten OK, mutta vauvan pieni koko (n. 2600g, ihan alakäyrällä) arvellutti lekuria, joka jo väläytti heti käynnistämisen olevan mahdollinen. Konsultoi kuitenkin toista lääkäriä, joka oli sitä mieltä että annetaan viikko lisäaikaa, kun kaikki virtaukset yms. on kunnossa ja vauva on virkeä. Ensi torstaina sitten uudelleen, ja sitten varaudunkin jo että laitokselta tullaan pois vasta vauva sylissä.

Mulla ei ole tukala olo, maha on melko pieni (niinkuin vauvakin), mutta kohonneen verenpaineen takia en saa olla paljon jalkeilla. Joka päivä olen sentäs vähän jotain ohjelmaa järkännyt itselleni etten ihan tylsisty kotiseiniin.

Mukavaa loppuodotusta elokuisille!

Joanna 38+5

Heipä hei!

Täälläkin odotellaan vielä, joskin kovin malttamattomana. Olo on aika tukala ja vatsa iso! Yläkäyrällä mennään, joten toivoisin piankin pääseväni tositoimiin, ettei nyt hirmuisen isoksi kasvaisi. Painoarvio 7.7.07 2400g, joten johan neitonen alkaa varmaankin olla jo yli 3kg.

Viime viikon lääkärin tarkastuksessa kohdunkaulaa jäljellä 2cm ja paikat pehmenneet. Pää hyvin kiinnittynyt ja laskeutunut, joten kyllä alkaa kai kuullostaa jo lupaavalta. Supistukset vaan on sellaista harjoitustasoa, että ne ei kyllä koske, eikä niitä järin useinkaan tule. Sairaalakassi kuitenkin nököttää nurkassa ja kaikki muukin olis jo valmiina. Kyllä odottavan aika on pitkä...

Lena 36+4

Hei.Täälläkin odotellaan malttamattomana h-hetkeä.Kävin toissäyön jo synnytyssalissa,mutta aamulla takas kotia vielä odottelemaan.Mulla alkoi toissailtana supistelee ja alavatsa tuli tosi kipeäksi.Menin sairaalaan ja siellä tunnin aikana kanava hävin lähes kokonaan (n.1 cm)jäljellä ja paikat aukes 4 cm.Supistuksia parhaillaan 2 min välein,mutta sitten tosiaan lopahti.Vauva päätti pysyä vielä minun mahassa.En tiä mikä lie hänelle tuli.Nyt sit vaan ootella taas säännöllisiä supistuksia ja lähtä sit synnyttämään.Tilanne tulee varmasti kohdalleni nopeasti sit ku tulee ku paikat auki jo noin paljon.Saa nähdä milloin.Koittanut päivällä levätä jos yöllä tulee lähtö.Kassi on valmiina pakattuna.Tänne kuuluu tämmöistä.

t.odottelija 39+2

Nyt alkaa h-hetket jo lähestyä suurimmalla osalla. Minä olen yrittänyt tolkuttaa itselleni, että kaksi viikkoa on vielä jaksettava, vaikka mikä olisi ja sitten (kun 38 v tulee täyteen) vasta annan itselleni luvan haaveilla synnyttämisestä.

Olo on aivan yhtä tukala kuin monella muullakin kuuluu olevan. Esikoisen kanssa ei meinaa riittää yhtään kärsivällisyyttä, kun itsellä on niin hankala olo. Onneksi mummi tulee maanantaina hoitoavuksi ja sitten esikko meneekin vielä kolmeksi viikoksi hoitoon, jotta saan levätä loppuajan. Kävely ei tahdo sujua enää mitenkään, joten tänään käytiin pikkuneidin kanssa lähikaupassa pyörällä. Varsin tuskaista oli sekin meno, en varmaan ole koskaan ennen ajanut niin hitaasti.

Minä en ole vielä uhrannut ajatustakaan sairaalakassille. Pitäisi varmaan, kun supistuksia tulee aika lailla, ja esikoinenhan syntyi ilman mitään ennakkosupisteluja 5,5 tunnissa. Saattaapi tulla kiire lähtö tällä kertaa, kun sitä ennen pitäisi vielä odotella lapsenvahdin saapumista. Pahin painajaiseni on se, että joudun menemään sairaalaan yksin ilman miestä synnyttämään. Minä haluan ehdottomasti miehen mukaan henkiseksi tuekseni. Pelkkä hänen läsnäolonsa rauhoittaa.

Sinda 35+5

moi

Täällä ei mitään uutta auringon (sadepilvien) alla... eI ainakaan voimakkaasti supista, iltaisin vähän menkkakipumaisia tuntoja, mutta ei erikoisempaa. Vauva punkeaa itseään kylkiluita vasten ja se ei tunnu kivalta. Liitoskivut vaivaavat edelleen, joten synnärille tahtoisin jo kovasti. Mutta tulee sitten kun tulee. Yritän tosin suunnitella joka päivälle tekemistä ja hommia, sillä pelkkä kotona kökkiminen ja odottaminen saa pään hajoamaan.

Puh: Kuulostaa lupaavalta jo! Ties vaikka olisit jo synnyttämässä! Mäkin oon puuhaillut tänään koko päivän ja ostin illaksi siiderinkin :), jos se S vaikka auttaisi. Seksi ei varsinaisesti ole houkutuslistan kärjessä, mutta kyllä sitäkin kokeillaan, jos ei vauvaa ala viimeistään alkuviikosta kuulumaan.

Sinda: Mä oon ihan samaa miettinyt, että joudunko sairaalaan yksin. Vaikka isovanhemmat asuvat aika lähellä ja kavereitakin tässä on, kestää hoiajan tuleminen kuitenkin aikansa. Meillä kun oli eka synnytys vaan 2h 19min! Siitä kun lapsivettä kotona meni kului 3,5 tuntia lapsen syntymään, synnytys merkittiin alkaneeksi supistelujen alkamisesta. Haluan myös ehdottomasti miehen mukaan!

Ensimmäisiä vauvauutisia odotellen,

Claire 39+0

teillekin maha kuvaa eiliseltä eli rv 38+6
rv386.jpg

Vointi on jees ja saunottu on ja siivota kun ei saa niin se kolmaskin ässä on kokeiltu.. mitään ei ainakaan vielä tapahdu.. ( vaikka kyllä mie siivosin sen verran että imuroin) =D
Nyt ei muuta jaksa kirjootella...

Mervi rv 38+6

Voi Mervi kun sulla on PIENI maha!! Apua, mä alan epäilee montakohan tuolla mun vyötärönseudulla oikein asustaa kun mun maha on oikeesti paljon isompi kun esim. Mervin! Taidan aloittaa tripla ässät tänään, olen ihan valmis lähtemään joten kai se on jotain tehtävä! esikoisesta kolmen ässän kuuri auttoi, lähtö tuli parin tunnin kuluttua viimeisestä ässästä=)!

Toiveikas rv 37+0 (38+1)

Voisin yhtyä toiveikkaan kanssa samaan. Pieni mahahan sulla on! Johtuneeko sitten kuvasta tai jotain, mut melko pieneltä näyttää verrattuna omaan. Tosin mulla on pituutta 158cm ja tuntuu et kaikki n. 15kg on melkolailla tuossa "eturepussa". Musta ei muuten taida olla yhtään ainutta mahakuvaa otettu. (En voi sietää kameroita). Pitäs kai muutama ottaa muistoksi, muuten harmittaa sitten myöhemmin.

Lena 36+6 ja valmiina lähtöön...

Täällä alkaa jännittää. Huomenna aika sairaalan äitiyspolilla, jossa katsotaan vauvan koko ja päätetään sitten synnytystapa. Kunpa saisi sitten jo suoraan jäädä sinne. Jos ei niin sitten vaan kotiin imuroimaan ;)

Mulla on maha kanssa aika iso. Viime vkolla neuvolassa sf-mitta oli 37 cm. Painoa on tullut 10 kg. Muuten olotila on hyvä, mutta öisin lonkat särkee ihan älyttömästi. Oikein aina pelottaa kääntää kylkeä.

Kata, rv 39+0

Enhä mie isoksi mahaani väitäkään ;) kaikki muut vaan taivastelee. Tai siis jotkut.. No mulla onki pituutta reilu 175cm eli pitkänä ihmisenä maha ei näy niin selvästi (ja siinä on vielä vähä mahamakkaroitakin päällä) ei se kyllä minustakaan tosiaan mikään jätti ole. Sf-mitta kulkee nätisti hitusen keskikäyrän yläpuolella. ja on tullu varmaan se lähemmäs 15kg painoa lisää..
Ei oo ainakaan vielä ollu ässistä mitään apua vaikka niitä kokeiltiinki.. pitänee varmaan uuelleen pistää sauna päälle ja... siivota =D

Mervi 39+1

Hej då ja terkut Ahvenanmaalta, kotouduttiin päivä etukäteen. Tytölle nousi perjantaina korkea kuume (tyypillistä, ei sairasta flunssia koskaan tavallisesti) eli kaksi päivää ehdittiin harrastamaan ja pyöräilemään, eilen kun ei merkkejä paranemisesta, niin päätettiin lähteä kotiin päivä etuajassa.

Kukaan ei ole ilmeisesti vielä jakautunut. Mulla nyt 38+1, eikä merkkiäkään että synnytys olisi edes lähiviikkoina. Kahden päivän pyöräilykään ei tehnyt mitään, ei yhtään supistusta!! No, mikäpä tässä ollessa. Torstaina tai perjantaina menen vihdoin pinnasänky-ostoksille.

Heps!

Mua alkaa tosiaan kyllästyttää tää kotona oleskelu, plääh. HArmittaa kun ilmatkin on noin surkeat. Kolmea ässää olen ajatellut myös kokeilla, mutta ei huvita oiken muu kuin se saunominen...;)

Ei supistele, eikä tunnu muutenkaan yhtään mitään! On sellainen fiilis, että tää vauva on ihan loppuun asti (2 vkoa yli) masussa...Ei vaan jaksais enää oottaa. Tyhmää toisaalta valittaa, täytyis nyt vaan nauttia tästä "omasta ajasta" ja koittaa levätä...:)

Jaksamista tytöt!

Tuikku 39+3

Samoilla fiiliksillä täälläkin ollaan. Yö meni valvoessa ja kytätessä että supistaako vai ei.. tosi huonosti siis nukuin ku vähä väliä heräsin ja sitte mietin että miksi heräsin.
Ja näin unta että kyykystä noustessa lorahti lapsivettä lattialle.. no en mie ainakaan heränny jalkovälimärkänä.

Mervi 39+2

Heh, hymyilytti toi Mervin "en ainakaa heränny jalkoväli märkänä" kun muistelen miten kuopuksen kanssa kävi, ei ollu vaan jalkoväli vaan koko helvatin sänky lainehti=)!!

Joo, täällä kans heräillään öisin monta kertaa, välillä napakoihin supistuksiin joka loppuvat heti kun alan ajatellakaan lähtöä ja välillä en tiiä todellakaan mihin herään! Päivisin oon yrittäny touhuilla vaikka mitä mutta supistukset kun alkaa ja toiveet herää ni sit ne loppuu=(! Mä oikeesti aion huomenna neuvolassa kysyä siitä mahdollisuudesta käynnistykseen, osastolle en suostu makoilemaan ja odottelemaan vaan sit pitää jotain kyllä tehäkkin!! Mulle lääkäri sanoi että on mahdollista saada käynnistys viikosta 38 alkaen jos oma olo on todella tukala ja väsynyt. Musta tuntuu että jos joudun vielä viikon parikin odottamaan niin en kyllä jaksa edes synnyttää saatikka hoitaa vauvaa synnytyksen jälkeen! Kyllä silloin esikoista odottaessa oli helpompaa kun sai levätä sillon kun tartti ja niin eespäin. Nyt kun pitää juosta noiden kahden jo olemassa olevan pojan perässä ni alkaa olee kyllä tämä äiti niin loppu ettei mitään rajaa! eilenkin purskahdin itkuun yhtäkkiä kun en enää kertakaikkiaan jaksanu edes nousta ylös! Onneks huomen on neuvola, jospa apu löytyis jostain!! Viimeks lääkäri kyllä ehdotteli osastolle menemistä jotta sais levättyä ja kerättyä voimia mutta jotenkin musta tuntuu etten osais levätä siellä vaan stressaisin koko ajan kotiasioita...

Mutta anyway, mukavaa loppusuoraa elomammat =)!

Toiveikas rv 37+1 (38+2) vieläkään ei oo päätetty kumpaa laskua käytetään, vaan käyttävät sekä että...

Niin minä arvelinki et kyllä se mahtaa koko sänky märkänä olla jos niikseen käy..

Nyt on saunottu.. vieläköhän yhen ässän testaisi... siivota ku ei enää tähän aikaan hirveesti viiti....
Naurattaa tuo tehiksen "millonkahan se LA on" lasku ku kahta lukemaa kertoilet..

Minä elättelen toiveita et maanantaina käynnistäisivät jos vaan mahdollista.. (sillähän tässä koitetaan ässäillä) =D
Mervi 39+2

Toi on muuten jännä juttu toi LA mun tapaukses... Käyttävät tosiaan noita kahta päivämäärää, 38+2 olis kierron mukaan ja 37+1 sen ekan ultran mukaan, molemmat ovat ylhäällä neuvolakortissa ja käytetään äippäpolillakin juuri noin että toinen suluissa. Eivät kai osaa päättää kumpi on oikein.... Sama se, kaverihan tulee kun on tullakseen, laskuista huolimatta!!

Toiveikas rv 37+1 (38+2)

Yhteistyössä