Lokakuiset 2007 (7)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vielä palaan tohon verensokeriin, mulle tehtiin eka kerran tässä raskaudessa verensokerinmittaus jotain rv 18 ja silloin nuo arvot oli ihan kohdillaan siinä 5 luokkaa kaikki. No sit mietin tossa että vaikuttaakohan mun kauhea kesäflunssa noihin sokeriarvoihin, tänään ollut ihan kaamea olo ja pelkään jo että jotain keuhkoputkentulehdusta on kun keuhkot kipeät ja tulee kelta/vihreää limaa, oon ollu tosi väsynyt koko päivän, tää flunssa on ollu jo noin viikon, mut nyt vaan pahenee =(.

Meilläkin mies eka raskauden aikaan ei niin kauheana ollu kättään masulle laittamassa vaan silloin kun vähän vihjailin että nyt tuntuu potkuja saattoi laittaa. Ja kyllä tässäkin odotuksessa saa aina ääneen lueskella miehelle mm. vauvan kehityksestä. Mut täytyy kyllä sanoa että ei kyllä itsekkään kerkeä millään ihailemaan ja ajattelemaan niin tarkaan vauvan liikkeitä kuin esikoisen odotuksen aikaan. Kuulostaa että aika monella on tälläisiä Suomalaisia miehenjässiköitä eli ei varmaan hätää miehen käyttäytymisen suhteen =).

Niiskulainen rv 28+4

Heippa!

Viikonloppuisin näyttää olevan aina aika hiljaista. Kyllähän sitä aina paljon hommaa löytyy, nyt eka kerran istahdin tälle päivään vilkaisemaan onko kukaan käynyt kirjoittamassa.

Unohtu Juulialle vielä sanoa että kyllä sinä itse parhaiten tiedät milloin on hyvä olla hieman levossa ja milloin töitä ei enää kykene tekemään jos tuntuu että töissä alkaa olla vaivalloista niin ei muuta kuin sairaslomalle ei vauvan ja omaa hyvinvointia kannata riskeerata töiden takia.

Ensiviikolla on esikoisen synttärit ja ollaan koitettu tehdä kiireellä kaikki rästihommat loppuun ja kutsukortit olen jo nyt lähetellyt ja ostanut jotain nalle puh lautasia ja mukeja ja muuta sellaista vielä pitäisi miettiä tarjottava.

Hyvää yötä kaikille
Niiskulainen 28+4

likka: Vaikutti raskauden keinoalkuisus mitenkään siihen vakuutusasiaan? Mistä te ihmiset olette ottaneet vakuutuksia? Meillä on kaikki Pohjolassa, mutta mielestäni siellä on aika huonot vakuutusehdot. Omavastuukin taitaa olla suurin, mitä yleensä on ja tapauskohtainen. Toisaalta muualta otettuna tulee varmaan kohtuuttoman kalliiksi. Niitä ravintoliuoksia ei taida juuri mikään enää korvata, joten tärkeintä kai olisi, että pääsisi vauvan kanssa suoraan yksityiselle, jos tarve vaatii.

Ärsyttää ihan sikana noiden sopimuspaperien ja Kelan hommien lueskelu! Ei olisi aikaa tuhlattavaksi sellaiseen!
Mullahan tulee äitiyspäiväraha viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan, kun ei ehdi viime vuoden verotus valmistua. Oletteko laittaneet hakemukseen sitten tulonhankkimiskuluja? Mulla olisi noita työmatkakustannuksia ja osittainen työhuonevähennys jne... Eikös ne kuitenkin periaatteessa pienennä tuloja, joten ei kai niitä täsä kannata laittaa...

Ärsyttävää, kun nykymailmassa pitää oikein laskelmoida, että saa kaikki edut irti yhteiskunnasta! PArikymppisenä sitä oli varsinainen ammattilainen opintotuki- ja asumistukiasioissa ja siinä, että sai junailtua parhaat tuet, vaikak töissä kävikin. Nyt on oluy jotenkin leppoisaa, kun ei ole tarvinnut noita mietiskellä aikoihin...

No, alan tehdä vähän kirjoitushommia tässä.

Jelli ja pasi 25+5

Hyvä kun puhuitte tuosta vakuutuksesta... Itsellä ollut mielessä mutta vain taka-alalla, niin jospa sitä olisi aika ruveta sitten selvittelemään. Kelan papereita en ole vielä vienyt kun odotan viimeistä 6 kk paperia että saisin tulot lasketettua niistä niin tulisi parempi äippäraha.
Minulla liitoskivut sen kun jatkuu, nivuset on niin kipeät ettei kävelylle pääse, no 150m vielä menee mut ei sen enempää!! Ja paino sen kun nousee kun tulee syötyä kuitenkin normaalisti ja vähän enemmänkin...
Kyllä ajatukset on maassa edelleen ja vahva ajatus on siitä että tämä on ensimmäinen ja viimeinen lapsi jonka minä kannan, ukko puhuu sitten ett jos tehtäis 5. Hankkikoon uuden akan sitten. Minulta mies kyselee miten poika voi (sukupuolesta ei tietoa), vastaan vaan että mitäs jos se onkin tyttö... et niin runsas keskustelu. Kauhean huolissaan on kun on noita kipuja että onko kaikki hyvin ja kyselee et mennäänkö lääkäriiin!?!?! Onneks ei ole enään kauvaa aikaa laskettuun aikaan (30.10) Joopa joo...

tylsistynyt ainu 24+4

Jelli, VALITETTAVASTI on niin, että ne kaikki vähennykset pitää sinne laittaa ja todellakin pienentää tuloja. Äippäraha lasketaan sen tulon mukaan, mikä jää vähennysten jälkeen. Epistä, mutta totta!

Tehis rv 27

Heissan!

Ainulle kommentoisin,että sun raskautesi kuulostaa aivan samanlaiselta, kuin mun esikoisen odotteluni pari vuotta sitten. Mulla oli kanssa aivan hirveet liitoskivut, en todellakaan voinut edes ajatella lähteväni kävellen mihinkään, kuljin pääasiassa kumarassa ne pienet "lenkit" joita yritin tehdä terkkarin käskystä. Paino nousi sellaista 2 kiloa viikossa nesteiden takia, nilkka reistaili + kaikki paikat särki jumalattomasti ja silloin todella ajattelin, että en enää koskaan toista lasta halua ja oli aivan uskomatonta kuunnella niitä raskaustarinoita, joissa ihmiset väitti olevansa elämänsä kunnossa ja tekivät vaikka mitä, itse kun en kyennyt muuhun, kuin olemaan ja tuskailemaan. Joten ymmärrän sua oikein hyvin! Sairaslomallekkin jäin töistä jo 5kk ennen laskettua aikaa.
Jotenkin sitten vaan aika kultaa ne muistot ja tässä sitä sitten taas ollaan raskaana ja nyt pääsen paljon helpommalla, kuin ensimmäisestä... nyt ei oikeastaan vaivaa muu, kuin ne supistelut, ei edes liitoskipuja ole ollut lainkaan! Että kyllä nämä raskaudet voivat vaan olla aivan erilaisia samalla ihmisellä näköjään. Ja toivon myös, että synnytys olisi huomattavasti helpompi tällä kertaa, kun esikoisesta siinäkin meni kaikki "pieleen!"
Joten älä lannistu, kyllä nuo tuskat vielä syksyllä palkitaan, usko,pois! =0)

Juulia, huomenna alkaa jo rv 29

Just näin tokihan ne Kelalla ottaa huomioon silloin kaikki vähennykset tuloissa, jos on kyse siitä että tuloja sais olla enemmän, mutta sitten kun pitäisi saada jotain niinkuin meilläkin hoitolisää kodinhoidontukeen jossa tuloraja otetaan huomioon kaikki lomarahasta ja luontaiseduista lähtien niin eipä jää sitten enää hoitolisää maksuun.

Huomenna miehen loma päättyy, mut lomaa oli kertynyt vain 2 viikkoa ja toisena lomaviikkona satoi aivan kaatamalla melkein koko ajan ja minä sairastelin. Onneksi tämä flunssa on tänään jo vähän hellittänyt onhan tuota kestänytkin, esikoisellakin on nenä vuotanut mutta onneksi ei kauhean paha ole tullut toiselle. 10 viikkoa näiltä raskausviikoilta eteenpäin niin esikoinen syntyi rv 35+5 =) mitenhän tämä kuopus antaa odottaa.

Katsottiin yöllä miehen kanssa hyvä seikkailuelokuva Apocalypto, Mel Gibsonin ohjaama, välillä oli kyllä aika ahdistava mutta kuitenkin pitkästä aikaa katsottava elokuva, kylläkin aika pitkä päälle 2 tuntia taisi olla.

Sisko toi vauvanvaatteita ja alkaa olla vaatekaapit pieniä noin 52- 62cm aika paljon että kyllä huokasin helpotuksesta kun äippäpakkaus jäi ottamatta. Jos jollakin on suositella jotain tuplarattaita niin otan mielelläni suosituksia vastaan. Yhsitelmävaunuja silloin esikoiselle katsoessani me päädyttiin brion yhditselmiin kovalla kantokopalla ja olen ollut niihin tosi tyytyväinen. Kova kantokoppa haluttiin sen takia kun siellä missä silloin asuttiin oli paljon irtokissoja ja haluttiin sellainen ritilikkö suojaksi vaunuihin ja siksi että kesällä oli mielestäni parempi vaihtoehto kuin pehmyt.

Niiskulainen

Esikoinen syntyi siis 38+5 ei 35+5 niinkuin näköjään olen vahingossa sinne laittanut...

Nyt meen sumppien keittoon ja rupean auttaa miestä hiukan tossa rempassa. Esikoinen alkoi päikkäreille vasta puoltuntia sitten, meillä päiväunille meno siirtyy ja siirtyy vaikka muut on asiat on aikalailla pysyneet samana ehkä tunnilla myöhästyneet. Nyt mennään yöunille vasta 22 aikaan ja herätään 8 aamulla ja ennen meni päikkäreille klo. 12- 13 aikaan nyt näköjään vasta 14- 16 välillä....kova homma saada taas arki samanlaiseksi kuin ennen miehen lomanalkua.

Tehis: Mut eihän ne Kelalla siis tiedä noista "epävirallisista" tulonhankkimiskuluista, jos niitä ei itse ilmoita. Eihän niitä suinkaan verotukseenkaan tarvitse laittaa, jos ei halua. Jokatapauksessa en siis laita ainakaan työhuonevähennystä, ehkä ne työmatkat kuitenkin. En oikein jaksa uskoa, että tarkistavat asiaa verotuksesta vuoden kuluttua. No, ei kai sitä tiedä. Onneksi tuo työmatka-asia ei vaikuta kovinkaan paljoa kuitenkaan.

Minulla taas eilisestä festariseisomiseta selkä ja jalat melko väsyneet. Kyllä viime viikolla (tein töitä joka päivä yli 10 tuntia) tuntui konkreettisesti, että viimeinen kolmannes on käsillä. Iltaisin mahaa kovetti, vaikka en mitään fyysistä tehnytkään. No, kätilöystäväni totesi, ettei supistuksista tarvitse huolestua, kun eivät oel kipeitä, mutta toki huomioida lepäämällä ja ottamalla rennosti. Minusta vaan onihan outoa yrittää vkl olla tekemätä mitään, tänäänkin yritin sitten puuhailla edes vähän raksalla ja tehdä työhommia kotoa. Ja eipä eilen ja tänään juuri ole kyllä supistellutkaan.

Jep, eipä muuta!

Jelli

Jelli: Mulla ei ainakaan Pohjolassa vaikuttanut mitenkään vakuutuksen ottoon, vaikka raskaus on alkanut ICSI ja PAS-hoidoilla. Kiltisti kyllä kirjasin tiedon lisätietoihin ja olihan siitä maininta miun äitiyskortissa. Lähinnä jouduin lähettämään lisäselvityksiä, kun muutama verikoetulos oli jäänyt merkitsemättä äitiyskorttiin (HIV ja hebatiitti). Itse en ollut noita tuloksia kaivannut, kun viime syksynä oli hoitojen yhteydessä samat molemmilta otettu ja oletin ettei tuloksiin muutoksia ollut tullu. Siinä olisikin ollut mielenkiintoinen perhepalaverin paikka, jos olisi.... :D

Rattaita on täälläkin katseltu. Ollaan päädytty yhdistelmärattaisiin, kevyellä kantokopalla ja heittoaisalla. Hiukan rajaa tuota valikoimaa mistä katsella. Vielä ei merkkiä olla päätetty, pieniä eroja tuntuu olevan eri merkkien välillä. Käytiin Oran varastomyymälässäkin katselemassa vaunuja. Oli aika yllätys, kun kahden mallin välillä oli 300e hinta eroa, vaikka sama runko molemmissa. Aasiassa koottu makso 299e ja Suomessa koottu, konepestävillä kankailla 599e. Ja siis kankaat oli suunnilleen ainoa ero :O Ja sekin on ollu yllätys, ettei joka merkissä/mallissa ole mitään kiinnitystä kantokopalle. Itse kyllä haluaisin sellaisen varmistuksen, ettei mitään vahinkoja sattuisi.

Meillä mies osallistuu ihan mukavasti odotukseen. Tiedä sitten onko pitkä odotus ja hoitojaksot jo valmistelleet. Molemmille kovin odotettu tapaus, kuitenkaan ollut kovin varmaa raskaudunko koskaan omilla soluilla. Varsinkin, kun edellisen stimulaation jälkeen lääkäri sanoi, ettei minun hyperi-alttiuden vuoksi ole ihan varma voiko enää suositella meille uuttta IVF/ICSI -hoitoa.
Meillä mies on ottanut tavaksi lukea ääneen VauKirjasta viikon jutut :) ja muutenkin miehen 'tehtävä' on huolehtia miun masun joka iltaisesta rasvauksesta. Päivisin rasvaan itse, helpottaa ihon kutinaa.
Mukavasti tuo osallistuu hankintojen suunnitteluunkin. Kaukalon kohdalla, jopa lueskeli vertailuja yms. Olen yrittänyt etsiä vauvalehtiä, joissa olisi vertailuja vaunuista ja antanut miehen siten tutustua aiheeseen. Taitaa ainakin meillä tepsiä parhaiten miehen innostukseen. Varsinkin pyörien valintaa mies paneutui huolella :D (ilma-, kenno-vai mitkä...)
Vaatteiden hankinnasta tuo ei niin olekaan sitten innostunut, mutta eipä sitä kai kaikkea voi vaatia. Tänän kysyin hänen mielipidettään kantoliinasta. Että, jos hankin jääkö käyttö vain minulle. Mies oli varovaisen kiinnostunut kokeilemaan, mutta enempi hää taitaisi tykätä repputyylisestä. Täytyy vain itsekin tutustua liinailuun tarkemmin.

Iidaleena 24+6 (vai 25? Öh, miten sitä voi tämmöisen unohtaa... täytyy tarkistaa allakasta, kunhan ehdin... viikot tuntuu menevän niin nopeasti... HUI!)

Juulia: Kiitos ymmärryksestä!! Tuntuu vaan niin siltä että kaikilla muilla on vaan mukavaa ja ihanaa... Harmi vain kun ei itsellä ole!!

Ainu 24 + 5 ...joko voisi olla valmista...

Meillä tehdään niin, että minun vastuullani on vauvaan ja lapseen liittyvät hankinnat ja miehen vastuulla kaikki tekniset vempaimet ja autoon liittyvät asiat. Suoraanhan en tietenkään tätä ole sille sanonut, vaan näissä vaunu- ja kaukaloasioissakin tein niin, että valkkasin itse pari hyvää vaihtoehtoa mitä pidin itse parhaina ja kysyin sitten miehen mielipidettä niistä.. Että niinkuin ainakin luulee osallistuvansa päätöksentekoon. Kun en oikein luota siihen, että hän kykenee päättämään kaukalon mallin "oikein" perustein jos saa valita kaikista maailman kaukaloista. Nytkin ihastui Recaron ja Ferrarin istuimiin vain sen takia, kun nimet on tuttuja jostain autolehdistä. Vastaavasti hän saa kyllä hoitaa digiboxin valinnan, siihen en aio sotkeutua.

Kun kuuntelee juttua Ainun odotuksesta, niin huomaa kuinka vähällä itse näköjään loppujen lopuksi pääseekin vaikka jotain pientä vaivaa onkin. Toivon niin kovasti sinulle parempia viikkoja tälle loppuajalle ja jaksamista.

Moikka kaikille!

Eipä ole tullut tähän ketjuun paljon kirjoiteltua, vaikka lukemassa olen kyllä käynyt. Osalle joukosta on siunaantunut kaikkea ikävää vaivaa :/. Tosi kurjaa kyllä. Minulla edellinen raskaus oli kaikinpuolin hankala. Supistelujen takia jouduin saikulle ja liikuntakieltoon ja turvotuksia oli aivan hirveästi, varmaan se liikkumattomuus vaikutti ja sitten tulehtui nilkkanivelet ja jouduttiin kortisoonipiikkejä pistämään jne... Niinpä olen nyt todella kiitollinen, kun tähän mennessä ainoa vaiva on reistaava selkä (minulla selässä vähän vikaa muutenkin) tukivyön tilasin nyt Amautista ja odottelen toivekkaana sen saapumista.

Jellille Kela asiasta, laita nyt ainakin ne matkakulut ja liiton maksut siihen hakemukseen. Kelalta nimittäin ihan oikeasti kyllä laittavat lisäselvitysvaatimuksen, jos et näitä tietoja laita, nimimerkki kokemusta löytyy. Eikä ole sitten kiva, jos koko hakemuksen käsittely pitkittyy, kun ei ole kaikkia Kelan vaatimia tietoja heti ekassa lipussa.

Hankinnoista ja miehen osallistumisesta on ollut puhetta. Meillä nyt ei hirveästi hankintoja ole, kun esikoisen vanhat ovat vielä ihan kelvollisia, mutta noin yleisesti miehen kanta hankintoihin on, että "kun sinä olet se joka niitä tarvikkeita (vaunut kaukalot yms) eniten käyttää, niin kyllä silloin on parasta että sinä ne myös valitset". Ei tuohon nyt oikein osannut mitään vastaankaan sanoa, koska tottahan se on. Minä hoidan lapsia kotona ja mies käy töissä, eli esim. rattaiden suhteen pääasia on että ne ovat minun mielestäni hyvät ja toimivat.

Rattaista vielä, onko täällä muita joilla on tarkoitus hankkia tuplarattaat? Pia nyt varmaan ainakin, kun kaksosia odottaa. Meillähän esikko on syksyllä vasta puolitoista, eli aika välttämätön hankinta kyllä ovat. Yksiin olen nettiä selaamalla tykästynyt, mutta ovat merkiltään ihan tuntemattomat enkä ole livenä ikinä nähnyt, niin siksi vielä epäröin. Yritän laittaa linkin mistä rattaat löytyvät tähän perään, niin jos jollain sattuisi olemaan kokemusta kyseisistä kärryistä.

Entu&Löydös rv 25+5

Entsu: Kuulostaa hyvältä, vaikkakin merkki on tuntemattomampi. Vuosi takuutakin eli varmaan kannattaa ihan lähempänä vaunujen tarvetta ostaa niin saa sen täyden vuoden takuuta. Itse katselen vielä käytettyjä tuplarattaita. Meilläkin ikäeroksi sisaruksilla tulee reilu 2 vuotta ja tuntuu että etenkin talvella tuplikset olisi hyvä olla jos meinaa kävellen jonnekkin lähteä.

Laitan tässä kohtapuoliin masukuvia =).

Hei pitkästä aikaa!

Mulla on fyysisesti raskaus sujunut melko hyvin, ainoastaa selkään käy jonkin verran, mutten ole joutunut pitkään aikaan särkylääkkeitä popsimaan. Lisäksi mahaa kiristelee aika usein, onko ne niitä harjoitussupisteluita?? Toista odotan enkä vieläkään tuota tiedä!! Henkinen puoli onkin sitten ollut kovilla, kärsin ahdistuksesta..ja pelkään, että synnytyksenjälkeinen masennus uusii.. Ahdistusta pahentaa niin moni asia tällä hetkellä.. Odotan vain, että voin alkaa pakkaamaan muuttolaatikoita ja pääsemme muuttamaan!
Potkut on voimakkaita ja niitä on usein. Välillä ne ihan sattuu, etenkin potkut suoraan alaspäin.

Entu: Kyllä mustakin ihan hyviltä vaikuttivat, mutta merkki on vieras.
Kannattaa tosiaan tehdä paljon vertailuja noiden vaunujen kanssa! Itseäni harmittaa, kun omat ovat niin kömpelöt ja suuret! Siis esim. kääntyminen on hankalaa,ei käänny ilman pientä nostamista. En tiedä vaikuttaako renkaat vai mikä? Näis on erillinen vaunukoppa, joka oli ekan käytössä todella vähän aikaa. En tiedä millaset sitä nyt hommais, jos ois hommaamassa.

Miehen osallistumisesta: Itse saan kyllä pitää huolen, että kaikki tulee hankittua, mitä tarvii. Mielipiteitä yritän vain kysellä, esim. musta ois hyödyllisiä hankintoja turvakaukalopussi sekä kantoliina..mutta mun on perusteltava miehelle, miksi ois hyödyllisiä ja miten oikeesti vois helpottaa arkea. Meillä on rahat niin tiukassa, ettei mitään turhaa voi hankkia.
Melkein joka päivä kysyy, että mitäs vauva? ja toisinaan pistää käden vatsalle ja harvoin myös juttelee. Jotenkin itsekin pidän vielä kaukaisena sitä, että vauva syntyy, vaikkei siihen loppujen lopuksi kauaa mene.

Ninni rv 26+4

Moro,

Te, jotka olette vakuutuksen ottaneet vauvalle: Millainen todistus äidin terveydestä teillä vaadittiin? Siis riittääkö ihan neuvolasta saatu vai pitääkö vallan käydä lääkärillä?

Tapiolassa se todistus terveydestä oli sellainen rasti ruutuun -lappu, johon alareunaan sitten pistettiin allekirjoitus (todistan antamani tiedot oikeiksi blaa blaa..) ja sen lisäksi neuvolakortista kopio.

Hei!

Vakuutuksista...Meillä on molemmilla lapsilla tuo tapiolan lapsivakuutus (otettu siis ennen syntymää) Ja vaikka on kallis niin on ollut kyllä meillä kannattava. Esikoinen kävi hoitoon menon jälkeen melkein kerran kuukaudessa lääkärillä. Käymme yksityisellä. Ja kun sitten hain kaikki käynnit kerralla niin pääsin yhdellä omavastuulla ja sain kaikki omat rahani takaisin...noin 900€. Pitää vaan pitää kaikki liput ja laput todella hyvin tallessa...myös reseptit ja kuitit lääkkeistä. Vakuutus korvaa kaiken. Eikä mitään natinoita vakuutusyhtiön puolelta ole tullut. Hakulaput oli helppo täyttää. Suosittelen kyllä sitä...

Ja tsemiä kaikille 2007 vuoden lokakuisille...meidän kuopus syntyi lokakuussa 2006 ja olen sillöin tällöin käynyt lukemassa teidän viestejä kun oma raskausaika on niin hyvässä muistissa vielä!

Heipsistä!

Lomalaine tuli taas käymään koneella ja nyt lomalla on miehelläkin ollut selvästi enemmän aikaa kiinnostua meistä (siis munsta ja masusta). Yhdessä ollaan myös käyty rattaita kattelemassa ja vaatteille lipastoa, kun kaikki muut hyllyt on täynnä jo meidän tavaroita. Eli kyllä meidänkin tulevalla isukilla kiinnostusta riittää, koska tätäkin onnellista raskautta on odotettu monta vuotta. Sitä innostuneisuutta tai kiinnostuksen osoittamista vaan taitaa olla mörököllimiehillä vaikeampi ilmaista.

Me otettiin vauvavakuutus Fenniasta. Kilpailutettiin samalla kaikki vakuutukset ja Fennia oli kotivakuutuksen kanssa vauvallekin edullisin. Noi vakuutusehdot toki vaihtelee hurjasti, että siitä käytännöstä sitten en tiedä, mikä olis paras ratkaisu. Kummipojan vakuutus Tapiolasta, syntynyt lähes täsmälleen 2 v. meidän tulevaa pikkusta aikaisemmi, oli selvästi halvempi silloin, mitä meille nyt tarjottiin. Ja kuulemma ehdot ja maksut ovat tainneet tässä viime vuosina huonontua. Meidän vertailun pohjalta Pohjola karsittiin heti kättelyssä pois kaikkein kalleimpana vauvavakuutuksena, If:n tais olla ehdoiltaan huonoin ja sit toi Tapiolan maksu oli sekava ja kalliimpi kuin Fennia. Terveystietolomakkeet piti ruksittaa/täyttää vissiin kaikista ja sitten kopio äitiyskortista. Pistin tiedoksi tietty tän IVF-raskauden ja hoitosairaalan/-klinikan nimen, koska selvittävät sitten vissiin jotain tietoja sieltä suoraan. Päätös, myöntävätkö vakuutuksen tai tuleeko siihen jotain ehtoja, tulee sitten vasta perässä ja pyytävä tarvittaessa lisätietoja. Mutta luottamuksellisesti noi kaikka terveystiedot meni erillisten asiantuntijoiden arvioitaviksi ja jonkun 2-3 viikon päästä sitten ilmoittavat "tuloksen". Ilmoittelen sitten vaikka Jelli sullekin tiedoksi tänne, miten meitin kävi, mut en ainakaan itse ole siitä pahemmin huolissani, kun raskaus on kuitenkin sujunut kaikin puolin normaalisti, ultrissa ei todettu mitään poikkeavaa, eikä kait noi hoidot nyt ole mikään riski tulevan pienokaisen terveydelle?! ..pikkasen korkeammat mahikset kait saada jotain, mut käsittääkseni aika marginaaliset ja toivotaan ainakin niin, ettei mitään tule. ..ja sama toive koskee tietty kaikkia "luomuraskauksiakin"! ;)

Vaunuista me ollaan nyt alun täysin tietämättömyyden jälkeen innostuttu molemmat Brion yhdistelmärattaista, pehmeä koppa, leveät renkaat, heitto- ja teloskooppiaisa. Pihatie kun on soraa ja talvi luminen, niin pitää olla hyvät leveät renkaat. Sit mies on 190 cm, niin toi teleskooppiaisa on näppärä ja heittoaisakin, koska mä ainakin pelkään, että en pahemmin jaksais sitten nostella lasta kopassa puolelta toiselle riittävän turvallisesti. Liikkeessä oli viimeiset kauniin punaiset jäljellä (tyttö siis ultran mukaan tod. näk. tulossa) ja varattiin ne jo tarjoushintaan 499 € (norm. 699 €). Pikkasen kyl on tässä lomalla päässyt mopo käsistä, kun jo näin rohkeesti ollaan kaikkia hankintoja tekemässä, mutta täytyyhän tästä onnesta saada nauttia, eikä niitä nyt ihan viime tippaankaan ole hyvä jättää. Nyt lomalla kun on vielä aikaa kierrellä ja mukavaa yhteistä puuhaa, niin antaa mennä vaan. Tuleva pappa on suvun perinteitä kunnioittaen luvannut vielä maksaa rattaat, ja hyväksyntäkin jo saatiin, kun oli kuitenkin suht hyvä tarjous. Joku kyl sai tilattua rattaat huomattavasti (oliko nyt jopa 250 €) halvemmalla netistä (pingpong-online.de -sivuilta), mutta kyllä mä ainakin mieluummin turvaudun liikkeestä ostamiseen, jonka kautta sitten takuut ym. on helpompi hoitaa ja saa ainakin just ne rattaat, mitä on käynyt testaamassa ja nähnyt omin silmin.

Taas kello on jo vaikka mitä ja pitäis käydä vielä suihkussakin...

Iikka ja Nasu rv 26

moi!!

mä kysyisin vielä tuosta sokerirasituksesta... mä vastaukset eilen ja mulla oli eka arvo 5,1 ja loput normaaleita (mitä sitten ikinä onkaan...) mut seurantaan joudun, plääh... onkos jollakin kokemusta miten sen kanssa toimitaan? mä sain sen käsityksen puhelimessa eilen, siellä kun oli joku kesätyöntekijä niin ei oikein osannut selittää mutta mitä mä nyt käsitin niin pitäisi ottaa kolme kertaa verinäyte päivässä, ainakin alussa. ja joku täällä aikaisemmin kirjoitti että vauvalta otetaan sitten synnärillä verinäytteet.. nyyh =( ei lainkaan kivaa, jotenkin tässä nyt syyttelee itseään ihan satana, vaikka ekasta ja tokasta olen myös käynyt sokerirasituksessa ja kaikki on ollut ok eikä nyt mun mielestä elämäntavat ole niin kauheasti muuttunut että pelkkää rasvaa ja sokeria tulee syötyä... ;) no mut mennään näillä eväillä. mulla on neuvolalääkäri maanantaina joten silloin homma kyllä selviää mut olis nyt jo kiva tietää et mitä tuleman pitää et jos joku viitsis valaista tietämätöntä...

maxiina: En tiedä paljon teillä on raja-arvona tuossa paastosokereissa meillä 5,2 eli ei aiheuttaisi mitään toimenpiteitä ja kerta muut arvot ollut hyviä. Mut joissain paikkakunnilla on rajaarvo 4,8 eli silloin kai vaan saat sen mittarin kotiin.

Mulle tuli äitiyspoliklinikalle gynenpuolelle lähete ja siellä lääkäri katsoo vauvan tilanteen kun mulla nuo sokerit poikkesi normaalista kai aika reilustikkin.

Nyt en ehdi enempää, ollaan kaksistaan esikon kans ja anna hetken katsoa teletappeja kun niin kovasti halusi, ulkona sataakin. Oon suunnitellu tytön 2 vuotis synttäreitä täällä ahkeraan, teemana tänä vuonna nalle-puh+kumppanit ja muut nallesankarit =). Synttärimenyn ja kakkupohjan tein eilen valmiiksi ja tänään kauppaan ja väkertämään marsipaani nallepuhia kakunkoristeeksi, saa nähdä miten onnistun. Onko kellään muuten tietoa miten marsipaani säilyy käsiteltynä, eli jos sen tänään tai huomenna teen niin säilyyköö jääkaapissa sunnuntaille?

Heips!

Onkos teillä tehty tuo sokerirasitustesti ihan joka tapauksessa, vaikka ei mitään muuta merkkiä siihen viittaavaa olis? Meillä täällä se tehdään vasta, jos sf-mitta on kahdella perättäisellä neuvolakäynnillä normaalia suurempi ja painoa tullut reilusti lisää, muuten siis ei. ...eli alkaa tuntua, että täällä tehdään vain minimitutkimukset joka suhteessa, jollei sitten ole jotain huolestuttavaa. Esim. vain yksi np-ultra, 3 x hemoglobiini ja lääkäritutkimus kerran kullakin raskausjaksolla. Paino, verenpaine ja virtsan bakteerit tehdään joka kerta ja nyt siis myös sf-mitta.

Oltiin tänään neuvolalääkärillä ja kaikki näytti olevan oikein hyvin. Sf-mittakin oli 24 cm, mikä lähentelee jo keskikäyrää, eikä painoa ollut tullut yhtään lisää. Eli se ensimmäinen terveydenhoitajan tekemää väärä mittaus 27 cm (kuukausi sittenkö?) sisälsi kaikki mahdolliset mahamakkarat, turvotukset ym. Nyt lomalla ollessa ja mansikoita syödessä on kyllä huomannut, että jalkojakaan ei turvota oikeastaan enää yhtään siihen verrattuna, mitä tossa touko-kesäkuussa oli. Saatto kyllä olla niinkin, että söin suolaista liikaa, kun sitä kerran tekikin niin paljon mieli. Nyt syömiset on jääneet selvästi vähemmälle, kun ei silleen tule enää äklöä oloakaan, vaikka syömistauot venyy. ...jätskiä ja karkkia sekä makkaraa kyllä olen syönyt ihan mukavasti, että ei laihtumaan ole päässyt! ;)

Iikka ja Nasu