Lokakuiset 2007 (7)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei vaan teille kaikille lokakuisille! Tuppaudun vähän kirjoittelemaan, kun olen keväästä asti taustaillut. Ajatus oli jo lomalle ehtiä kirjotella tänne ja tullaa joukkoon mukaan, jos se teille sopii? Mutta jäi sitten lomalla kirjoittelu.

Kiitos muuten Juulialle tuosta tuplamatkarattaat ideasta! Kävin jo äsken kaupungilla pikaseen sellaisia katselemassa ja yhden mallin hinta oli 239 €. Oltiin ajateltu ostaa uudet tavalliset matkarattaat, mutta luulen että jätetään ne väliin ja ostetaankin nuo tuplamatkarattaat, kun alkoi kuulostaa hyvältä. Oikeita kunnollisia kaksostenrattaita ei raaskita ostaa. Meilläkin on muuten esikoisella Emmaljungan yhdistelmät. Tosin en tiedä kuinka talvella sitten jaksaa niitä tuplamatkarattaita sohjossa lykkiä, mutta kyllä niillä nyt ainakin lähikauppaan pääsee ja kaupungille bussilla. Toisesta autosta aijotaan taas luopua, kun jään kotiin.

Aika samanlaista olotilaa on ollut itsellä kuin teillä muillakin eli supistuksia on jonkinverran, mutta itse asiassa ne ovat helpottaneet töihin paluun jälkeen, kun ei tule ton esikoisen kanssa taas koko ajan puuhattua, kun on töissä päivät. Väsymys on ollut kyllä ihan karsee ja olen tehnytkin lyhyempää työpäivää ja yrittänyt kuluttaa kertyneitä ylityötunteja. Vähän hirvittää kuinka sitä jaksaa vielä neljä viikkoa töissä, jolloin alkais taas viikon kesäloma ja sen perään äippäloma. Mulla menee työmatkoihin aina tunti suuntaansa eli se lisää aina päivään sen kaks tuntia, vaikka kuin olis töissä vähän lyhyemmän päivän.

Niin mulla on laskettu aika 12.10. ja alotan äippäloman vähän varhennettuna eli 3.9. Meillä on ennestään 2 v 4 kk poika, joka puhua pajattaa kuin papupata ja höpöttää vuoroin kuin äidin masussa on pikkuveli ja välillä sisko.

Sini1977 29 viikkoa

Heippa kaikille!

Äkkiä koitan kirjoittaa.
Tervetuloa Sini joukkoon nyt vaan aktiivisesti kirjoittelemaan. =D

Mä mietin myös noita tuplamatkarattaita, mut sen takia ollaan unohdettu ne heti ensikättelyssä kun epäilyttää juuri tuo talvella liikkuminen niillä. Mä oon kyllä kantoliinailusta tykännyt ja ajatellin että josko tämä vauva menisi mukana kantoliinassa ja tyttö vielä vanhoissa rattaissa. No ei tässä kauan jouda enää noitakaan asioita miettiä.

Nyt meen meikkaan ja sit tyttö hoitoon ja katsomaan Ari Koivusta =D Oon siivoillu eilen niin ahkeraan että tuntuu kyllä kävely inhottavalta, sisäreisien nivuset ovat kipeät. Nyt on alkanut ne hyvät rakasteluasennotkin käydä vähiin kun tuntuu että lonkat lähtee pois paikoiltaan kun on päällä tai liikaa levittää jalkojaan, mut kyllä sitä jotenkin on vielä koitettu mennä eteenpäin siinäkin asiassa =)

Niiskulainen rv 30+3

Tänä aamuna sitten alkoi tulla supistuksia tihenevällä tahdilla. Lopulta kolmen minuutin välein. Tilanne oli kuin pahimmasta painajaisesta: yksin miehen mummolassa, ei synnärin numeroa, eikä puhelimessa kenttiä. Lopulta puhelin onneksi tokeni ja sain soitettua numerotiedusteluun ja sitä kautta synnärille. Supistukset eivät onneksi olleet kipeitä, hieman vaan voimakkaampia kuin ennen, mutta kun tuli niin tiheästi niin piti lähteä käymään sitten siellä synnärillä. Käyrälle tuli supistuksia neljän minuutin välein, mutta eivät siis olleet mitään huolestuttavan voimakkaita ja kohdunsuullakaan ei ollut tapahtunut mitään niin kuulemma voi jatkaa elämää entiseen malliin. Edes saikkua ei tarvitse. Vielä keskiviikkona pitää soitella virtsakokeen ja bakteeriviljelyn tulokset, että josko se supistelu johtuu jostain tulehduksesta. Enää niitä tulee onneksi harvakseltaan, että kyllä tässä henkiin jäädään :)

Tuli oikeasti tippa linssiin ja puistatti, kun viereisestä huoneesta kuului veret seisauttavaa kiljuntaa ja huutoa. Välillä se huusi äitiä ja sitten taas vaan kiljui. Siellä joku tuli äidiksi hirveällä tuskalla. Ihan hikikarpalot juoksi itsellä kun kävi mielessä että tuo se on edessä parin kuukauden päästä. Voiko se kipu todellakin olla niin pahaa, että kuulostaa kuin päätä leikattaisiin.. Apua!

Onneksi Jellybean selvisit pelkällä säikähdyksellä ja toivottavasti kokeissa ei löydy mitään kamalaa!!

Silloin, kun itse olin synnyttämässä esikoistamme kuului naapuri huoneesta myös hirveää huutoa ja luulimmekin mieheni kanssa, että käytävällä karjuu joku mies ja mieheni oli pakko kurkata ovesta käytävälle =0) Silloin itselläni oli vielä menossa avautumisvaihe ja aloin todella pelätä sitä lopullista ponnistusvaihetta, kun se huuto kuullosti todella tuskaiselta, itselläni nousi iho ihan kananlihalle. Mutta itse olin sitten lopulta ponnistusvaiheessa mieheni kertoman mukaan aika hiljainen samoin, kuin useat ystäväni ovat kuulemma olleet, että kai se on niin, että jotkut saavat voimaa siitä huutamisesta. Itse pidin avautumisvaihetta kyllä kivuliaamapana, kuin ponnistama.

Matkarattaissa mietin samaa kuin Niiskulainen pienten renkaiden suhteen, mutta en usko, että niillä kuljen lähi leikkipuistoa kauemmaksi, että eiköhän ne yhden talven mene... toivottavasti.

Niin ja tervetuloa Sini mukaan kirjoittelemaan!

Juulia rv 29+6

Ai niin, Ainulle piti kommentoida, että esikoista odottaessani neuvottiin, että jaloista saa hiukan nesteitä pois, kun niitä hieroo jalkapöydistä/nilkoista ylöspäin päivittäin.Että pistäppä mies hommiin =0) Ja yöksi jalkojen alle tyynyt ja muutenkin monta kertaa päivässä jalat ylöspäin. Sormista sain kanssa nesteitä pois niitä "pumppaamalla" ja öisin oli nukkuminen hankalaa, kun kädet puutui kyynärpäihin asti nesteiden takia ja sitten söinkin usein öisin ananas-mansikka mössöä, kun sen sanottiin auttavan, mutta en kyllä oikeastaan mitään vaikutusta huomannut...
Mutta yritä kestää, kyllä nuo "tuskat" joskus loppuu!!!

Juulia

tervehdys!
Täällä ollaan ihan hyvissä voimissa. Mulla on kahden viikon päästä lääkärineuvola ja sit katotaan sitä kohdunsuun tilannetta että onko muutoksia tapahtunu. Ei ole enää supistellut kipeästi ja olo on ihan normaali.
Jellybeanillakin on ollut säikäyttävä kokemus! Toivottavasti ei ole tulehduksia tai muutakaan ikävää.

Me oltiin viikonloppu mökillä!! Oli kivaa ja rentouduttiin ihan kunnolla. Oli jopa kivaa tulla takas kotiin. Mulla on vielä kolme viikkoa kesälomaa jäljellä ja siitä jäänki vissiin sit äippälomalle. :D hihii...
Äippäpakkauksenki pitäs tulla ens tai sitä seuraavalla viikolla! Pitää siivota vähän kaappeja ja tehdä tilaa että mahtuu vauvelin vaatteet hyllyille.
Meillä ei oo enää paljo muuta ostettavaa ku hoitopöytä-amme-yhdistelmä...ja sit tietenki vaipat ja talkit ja muut pikkutarvikkeet. jee!

Tervetuloa Sini mukaan juttelemaan. Lisään sut tohon meidän Lokakuiset-listaan.

Lumi & Aape rv 30+2

Lokakuiset 2007

Niiskulainen 24v LA 1.10. Toinen KAKS
hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Pompula 29v LA 3.10. Esikoinen, Keski-Suomi
Lissu78 29v LA 4.10 Esikoinen. Porvoo
Lumi81 25v LA 5.10 Toinen, OYS
Juulia77 29v. LA 7.10. Toinen, TYKS
Jazz 29v LA 8.10. toinen (esikkotyttö 080805) KOS
mattai, LA 10.10, toinen, OYS?
Sini1977 La 12.10, toinen
Ann77 29v, LA 13.10. Esikoinen. SEKS
Tehotyttö 35v, LA 14.10., neljäs, TYKS
Laura79 27v, LA14.10, esikoinen, Jyväskylä
Aurinko 28v, LA 15.10, kakkonen, TAYS
Jellybean 25 ja 26, LA 17.10. Esikoinen. Kainuu
Ninni83 24 ja 25 LA 18.10 kakkonen KOKS
Pia78 LA 21.10 toinen & kolmas (kaksoset) HYS
Maxiina 34 v, LA 22.10. kolmas SatKS
Jelli 26 v., LA 23.10., esikoinen, KYS
Iikka76 LA 23.10. esikoinen, Päks
Iidaleena 26v LA 23.10 esikoinen TYKS
Entu 25 ja 31 LA 24.10 toinen KYS
Pikku2 29v. ja 30v. LA 25.10. pikkukakkonen, EKKS
Octo 23v ja 31v. LA 26.10. esikoinen, KYS
Ilona 28 ja 29 v. LA 27.10. esikoinen, TAYS
tuleva äityli 31v. LA 29.10 esikoinen
Äiti78, LA 29.10, ensimmäinen ja Espoo
Ainu 25v., LA 30.10.eka keski-suomi

Onpas Jellybeanilla ollut vähän turhan jännät paikat! Onneksi kohdun suulla ei kuitenkan ollut mitään muutoksia. Minulla esikoista odottaessa jatkuvan supistelun syy oli jokin bakteeritulehdus siellä kohdunsuulla. Paikallislääkkeillä sitä sitten hoidettiin, mutta se aina uusi ja kolmen kuurin jälkeen lääkintäyritykset lopetettiin ja ihan täysiaikaisen vauvan minä lopulta synnytin. Niin ja se tulehdus oli siis muuten ihan vaaraton sekä minulle että vauvalle. Jokin elimistön oma bakteeri vaan villiintyi raskausaikana, mikä on kuulemma todella yleistä.

Tuosta ponnistusvaiheen huudosta, mulle ainakin kätilö sanoi, että voima menee hukkaan jos huutaa ja käski pidättää hengitystä kun ponnistaa. Avautumisvaiheessa kuvittelin huutavani, mutta mies sanoi jälkeenpäin, että ulos kuului pelkkää surkeaa pihinää :D. Huusin siis ihan oman pääni sisällä vaan :DD.

Entu&Löydös rv27+5

Sen synnärin keikan jälkeen ei oikein tiennyt, että mitä tehdä ja mitä jatkossa kun lääkärin neuvo oli että jatka samaan malliin ja kätilön mielestä oli kuitenkin parempi että välttää supistuksia aiheuttavia juttuja. Eilen sitten oli lääkärineuvola ja sieltä oikeasti sai vastauksiakin. Toisin kuin synnärillä kun lääkäri tutki, sanoi vain että jatka samaan malliin ja hävisi ovesta. Eilisen lääkärikäynnin tulos oli, että sairauslomaa elokuun lopulle ja välttää sellaista toimintaa mikä aiheuttaa supistuksia. Eilinen lääkäri oli todella ihana, kun kärsivällisesti kuunteli koko kertomuksen ja vastaili kaikkiin kysymyksiin mitä keksin kysyä.

Sitä sitten en tiedä, että kuinka tämä saikku käytännössä toimii kun ei nämä hommat itsestään valmiiksi tule..

Jellybean 28+6 (sataa sataa ropisee..)

jellybean: ihan hyvä että otit/sait sairaslomaa ja välttelet mahdollisimman kaikkea mikä saattaa supisteluja aiheuttaa. ei ole kivaa jos joutuu vuodelepoon ja kenties sisälle sairaalaan. siellä tulee aika melko pitkäksi jos joutuu kauan siellä makoilee...
mä jouduin edellisestä ottamaan tosi rauhallisesti kolmisen kuukautta ja "uhkailivat" ne lääkärit ja terkkarit sillä että sairaalaan sisään jos ei aleta rauhottumaan. onneksi sain otettua sen verran iisisti vaikka kotona esikoinen olikin vajaan kolmen ja varsinainen menijä että mentiin loppuun asti LA asti ja pari päivää ylikin... =)

itse kävin tänään lääkärineuvolassa ja kaikki oli ihan okei. paino oli hippasen jopa laskenut kun on täytynyt niitä sokeriarvoja mittailla ja ilmeisesti siinä on sitten ihan automaattisesti varonut laittamasta suuhunsa kauheasti mitään makeata.. toisaalta kyllä ihmettelen että ei sokerit ole taivaissa kun ollaan juhlittu esikoisen synttäreitä ja kakkuakin on tullut ihan kiitettävästi syötyä... ;)
ensi viikolla olisi ultra edessä ja samalla juttusille diabeteshoitajan kanssa. pitäisi alkaa pitämään jotain ruokapäiväkirjaa, kääx salat julki.. ;-)
mutta eipä tällä kertaa taas muuta.
voikaahan hyvin =o)

maxiina rv 28+4 (täälläkin sataa, sataa, ropisee... ja kunnolla..)

Täällä onkin taas tapahtunut. Onneksi kaikki ovat selvinneet säikähdyksellä :)
Minulla on viime viikkoina ollut niin väsy olo, että illat on mennyt nukkuessa. Ei ole oikein jaksanut konetta avata. Onneksi mies on hoitanut huushollia ja koiraa.

Viime viikolla oli lääkärineuvola. Kaikki OK. Painoa oli tullut edellisen käynnin jälkeen 1,5 kg. Mulla on tuo lähtöpaino ollut niin alhainen, että ovat oikein kiinnittäneet huomioata, ettei ainakaan vähene. Tässä oli pätkä, kun paino pysyi vaan samana. Mitenkään en ole elämän tapojani muuttanut (en laihduta tms), mutta minkäs sille voi kun painoa ei luontaisesti kerry... Yhteensä on tullut 6,5kg ja painoa on nyt 61kg (pituus 171cm). No, lääkäri sanoikin, että monesti hoikille ei meinaa painoa tulla ja ylipainoisille kertyy liikaa. Mutta niin kauan kuin paino lisääntyy tasaisesti ei ole syytä pelätä, että sikiön kasvu kärsisi. Joten en siitä nyt ala ottamaan stressiä. Säännölllisesti pieni kuitenkin liikkuu ja masu kasvaa :)

Iidaleena 28+1

Sain tänään pissa- ja bakteerinäytteiden tulokset ja puhtaita/negatiivisia olivat. Sieltä ei siis löytynyt syytä supisteluun. Neuvolassa lääkäri maanantaina sanoi, että mulla on kohtu herkkä supistelemaan kun heti tuolista liikkeelle lähtiessä ja mahaan koskiessa alkaa supistelemaan. Noh, tässä olen sitten ottanut rauhallisesti ja siirtynyt paperihommiin.

Minulla ei ole vaakaa kotona. Tai siis on, mutta siinä on kielto ettei sitä saa käyttää raskaanaollessa, joten olen vain noitten neuvolan punnitusten varassa. Viime kertaan mennessä paino oli noussut yhteensä jo 12 kiloa(!). Ja vähän alkoi jo terkkari vihjailemaan, että on melko paljon noussut kun ottaa huomioon kuinka paljon on vielä viikkoja jäljellä.. Aargh!

Jellybean 29+0

Kaikenlaista täällä ollaan jo koettu... Onneks minulla ei kuitenkaan supistuksia ole mutta muuten alavatsa alkaa olemaan niin kipeä että homma alkaa kun aamulla silmät aukaisee ja illalla kipuun nukahtaa. Saati nyt vielä on alkanut tulemaan alaselkään luultavasti liitoskipuja niin ei ne vointia ainakaan helpota. Samoin nilkkoja on ruvennut särkemään... nirin narin...

Kelalta tuli päätös että saan äippäpakkauksen ja pyytivät lisäselvitystä äippäraha hakemukseen, soitin sinne että olen ollut alkuvuonna enemmän töissä kun juuri ennen la niin hetken sain kuunnella kun tätit supatti luurin toisessapäässä ja sitten laput mitä olin jo toimittanut niin riittikin päätöksen tekoon... Kyllä tuo kela vaikuttaa niin selvältä paikalta... Kun vaan näkin sen luvun paljolla pitää yrittää pärjätä...

Rennietä menee ihan homona!! Onko kukaan teille sanonu mitään niiden syömisestä? Mua kun närästää melkein koko ajan ja ihan sama syökö grilli ruokaa vai omenan niin närästää silti.

No minulla enään laskettuun aikaan 3 kk jäljellä! Teillä muilla aina vähän vähemmän...

Ainu 27 + 1

Kasvunseurantaultrassa on nyt tänään käyty ja hyvin siellä kasvetaan, 1280g oli nyt painoarvio, eli ihan keskiarvossa. Hän vaan tykkää kovin asustaa istuallaan tuolla masussa.Minä vähän jo kyselin että mitä jos ei käänny, mutta kiireinen lääkäri vaan sanoi että sitä katsitaan sitten rv:llä 36!! Siis mitäh! Kyllä minä olen käsittänyt että vähän aiemmin kuitenkin katsotaan ja noilla viikoilla viimeistään pitää yrittää kääntää, vai olenko ihan väärässä?? Lääkärillä ei tuntunut olevan aikaa rauhoitella odottajan hermoja :/. Tiedän että hyvin se pikkuinen vielä ehtii kääntyä, mutta olisi ollut kiva tietää käytännöt miten toimitaan jos ei käänny...

Sukupuoli tietokin säilyi edelleen salaisuutena :). Ei tämä pikku istuja halua sitä meille paljastaa on kyllä ihan hauskakin jännätä nyt loppuun asti, kun viimeksi tiedettiin jo rakenneultrasta lähtien.

Närästys on tuttu ilmiö täälläkin. Rennietä en enää kertakaikkiaan saa alas, jostain syystä ne ovat alkaneet äklöttää aivan mahdottomasti ja kaikki maut on kokeiltu. Tuolta lääkäriltä oli tarkoitus kysyä, että uskaltaisiko sitä jotain muuta käyttää, mutta jäipä sekin kysymättä. Käsittääkseni sitä Rennietä nyt saa kuitenkin aika huolettomasti napsia, jos vaan alas saa.

Entu&Löydös rv28+1

juups täälläkin närästää!!! Kävin itsekin hakemassa Rennietä apteekista. Ohjeen mukaanhan niitä saa ottaa jopa 12kpl päivässä, mut itse yritän rajoittaa muutamaan tablettiin. Noin kahdella-kolmella olen pärjännyt.
Närästys tuntuu ihan siltä ku nuotio palais kurkussa, välillä meinaa tulla mahahapot suuhun asti...yööökkhh!!
Lisäksi lonkkia särkee iltaisin ja mies on joutunut hieromishommiin :D...kaikennäkösiä vaivoja sitä tuleekin. Toivottavasti en oo muuttunu ihan kauheaksi valittajaksi tän raskauden aikana.
Jeps, seuraava lääkärineuvola 14.päivä tätä kuuta...katsotaan onkos supparit pehmentäneet kohdunsuuta...hope not.
Musta tuntuu että meidän vauveli on aika hyvin koko ajan raivotarjonnassa eli siis pää alaspäin. Pari kertaa on kääntynyt hetkellisesti perätilaan ja alkaa potkuttaan tonne rakon viereen niin se se vasta viheliäiseltä tuntuu! :D
Missähän Pia luuraa? Siis tämä meidän kaksosia odottava pia!! Ilmoittelehan itsestäsi, onko kaikki hyvin?
Nyt meen köllimään tonne miehen viereen, se tuli reppana aikaisemmin töistä kotiin ku on vähän kipeenä... illalla pitäs mennä tytön kans sirkukseen..jee! :)

Lumi & Aape rv 30+6

Moikka kaikille "vanhoille" ja uusille pitkän tauon jälkeen!!
Täällä voidaan olosuhteisiin nähden hyvin. Toki kaikenlaista vaivaa on enemmän ja vähemmän... Väsymys rankimpana! Onneksi työt loppui ja nyt saan vaan odotella äippäloman alkua, alkaa 17.9. Raskasta oli olla päivä töissä ja illat hoitaa kohta 1v6kk esikoista yksin, kun mies on ollut talon rakennuspuuhissa. Nyt stressikin helpottaa, kun ei tarvi töihin ja esikoista olen vienyt n. 4 kertaa viikossa päiväkotiin n. 6 tunniksi niin saan itse levättyä ja tehtyä myös kotitöitä. Hb oli laskenut 112. Toivottavasti rauta nyt sitä vähän nostaisi. Sf-mitta 30. Painoa tullut 13kg. Poika perätilassa ja 1220gr. Tyttä raivotarjonnassa ja 1070gr. RR 100/60. Eli kaikki varsin hyvin. Kivutttomia supistuksia on täälläkin, varsinkin jos tulee rasitettua itseä (=joka päivä)

Muutamia oli supistukset pelästyttäneetkin. Mukava, että ei kuitenkaan sen vakavampaa. Hankinnoista on täälllä ollut juttua. Oon vasta tällä viikolla ostanut 56cm vaatteita, niitä kun ei esikoisella hirveesti ollut. Kuvittelen ainakin, että kaksoset syntyisi hiukan keskimääräistä pienempinä, tiedä sitten. Paljon tavaraa olen jo hommannut mitä tarvitaan esikoiselta jäävien tavaroiden lisäksi. Koska en varmaan loppuaikana jaksa paljon kaupoissa kierrellä. Me hankittiin emmaljungan tuplarattaat käytettynä. vuoden vanhat, en muista nyt oliko ne twin city cross malli vai twin cerox... No sellaiset kuitenkin, toinen kantokoppa pitäisi vielä hommata. Matkarattaat on katsottu valmiiksi eli Gracon tuplat. Niihin kun saa pikalukituksella kaukalot mukavasti kiinni. En osaa vielä sanoa mitään rattaista ennen kuin ne ottaa sitten käytttöön. Farmariautokin oli vaihdettava tila-autoksi, että mahtuu kaikki lapset istumaan helposti taakse. No nyt sopii helposti 5 lasta kyytiin ;) Noiden rattaiden kanssa on se ongelma, että mihin laitan esikoisen? Ei varmasti keskittymiskyvyllään kovin kauaa seisoa sillä telineellä eikä varmaan kovin pitkää matkaa jaksaisikaan. Ja sisaristuimia kun rattaisiin ei enää saa. No kaipa asia jotenkin selviää...

Tässä nyt hiukan kuulumisia! Jospa yritän olla jatkossa aktiivisempi kirjoittaja, nyt kun on aikaa enemmän. Oon kyllä käynyt mielenkiinnolla lukemassa teidän aktiivisten kuulumisia. Hyvää jatkoa kaikille!

Pia rv28+4

Siinä samassa ultrassa missä katsottiin kohdunsuun ja kaulan tilanne niin lääkäri vilkaisi toukkaakin. 1470-1500 on tämän hetken painoarvio ja kommentti oli, että pyöreäpäinen ja pitkäkoipinen. Sitkeästi jökötti poikittain viime lauantaihin saakka, mutta sen jälkeen on sitten ollut pää alas päin. Ja toivottavasti silleen pysyykin.

Mulla on todella hamstrausvimma iskenyt ja olen tuota pikkukrääsää (rintakumeja, maidonkerääjiä, liivinsuojia, pyllynpyyhkeitä yms.) jo ehtinyt ostella valmiiksi. Jotenkin se viikonlopun episodi herätti, että ehkä kaikki ei menekään niinkuin etukäteen ajattelee. Tarkoitan sillä lähinnä sitä, että olen koko ajan ajatellut että aikaa on synnytykseen vielä monta kuukautta, mutta mistä minä sitä oikeasti tiedän miten tämä raskaus etenee. Tai jos joutuu vuodelepoon niin kuka niitä tavaroita täällä on hankkimassa? Ei mies ainakaan osaa. Joten otan sitten varman päälle ja hankin vaikka vähän liian aikaisin ja vähän riskillä sitä mahdollisesti tarpeetontakin rösettä.

Jellybean 29+1

Taidan lähteä kokeilemaan kalaonnea, että josko kissalle muutaman ahvenen saisi kun on niin ihana ilmakin pitkästä aikaa.

Täällä on säästytty edelleen vaivoilta. Supistelut ovat ainoa huolenaihe, niitä on joitakin kymmeniä joka päivä, tosin yleensä ihan kivuttomia, joskus pientä kipua ja pissityksen tunnetta. Vauvelin meno mahassa senkun vilkastuu :) maha poukkoilee välillä tosi hurjasti . Onneksi potkii aikapaljon mahan sivulle, eikä sisäelimiin (joku sanonut että tuntuu aika ikävältä), välillä osuu alimpiin kylkiluihin ja se tuntuu aika nasevalta.

Kuinka monta neuvolalääkäriä teillä on ollut? Mä en ole ollut kuin silloin ihan alkuraskaudesta, eikä ole tietoa koska seuraava. Eivät ole lääkärille aikaa varanneet vaikka olen maininnut supistuksista, sanovat vain että ei syytä huoleen jos ei kivuliaita tai ei vuotoja ole ollut. Itseä kyllä mietityttää että voiko nuo supistukset saada jotain aikaan kohdunsuulla.

Laura rv29+4

Moi kaikki!
Lääkärineuvola oli minullakin tiistaina. Kaikki loistavasti, paitsi painonnousu 860 g/viikko. Onneksi vakaritäti oli lomalla, meillä tulee noottia heti, jos paino noussut yli 500g/viikko. No, yhteensä on siis tullut kymmenisen kiloa.

Pasi oli kääntynyt raivotarjontaan, kuten arvelinkin, kun polkaisuja virtsarakkoon ei ole tuntunut. Nyt rojotti olla jalat suorana ja nepä tuntuukin mukvasti palleaa vasten ja tepastelu + jalkojen suoristelu tuovat mukavaa rytmiä päivään :)

Kokonsa puolesta oli viikon edellä, mutt alaskettua aikaa ei siis muuteta, kun hedelmöttymisajankohta on paremminkuin hyvin tiedossa.

Mulla ei edelleekään vaivoja juuri ole. Vähän turvottelua ja yleistä tuskailua öisin, kunmies ei herää ja minun pitää juosta vessassa.

Pitäisiköhän tässä alkaa uskomaan, että vauva tulee? Odottelen äippäpakkausta ja sitten arvelin uskaltautua ostelemaan muutakin. Turvakaukalo ja siteri olisivat ensimmäisinä listalla. Vauvan tulo ei ooikein ole tavaroiden osalta konkretisoitunut, kun kaikki jo olemassaolevat tavarat, eli sänky ja vaunut ovat vanhempieni luona.

Mutta mielettömän ihanaa, meille tulee vauva!!! Kolmisen viikkoa töitä ja sitten pidän osan vuosilomaa ja 18.9. äippäloma alkaa virallisesti. Hurjaa. Toivon oikeastaan, että pasi syntyisi vasta aikanaan, että ehtisin pari kuukautta purkaa henkistä painetta ja valmistautua. Mutta otetaan aikaisemminkin vastaan!

Eipä nyt muuta. Kiva kuulla, että Pialla ja kaksosilla on kaikki huippuhyvin!

Jelli ja pasi 28+2

Heippa!

Eilen oli ylimääräinen lääkärineuvola sen takia kun viimeksi näillä viikoilla oli kohdunkaula lyhentynyt liikaa viikkoihin nähden niin nytkin muttei hälyyttävästi, Tosi ihana lääkärin kesäsijainen/harjoittelija oli katsomassa kohdunkaulan tilanteen ja ultrasi, käski jättää minimiin nostelut ja siivoilut ainakin sinne 36 viikolle asti sit voi alkaa taas kunnolla hommiin =). Minusta kyllä tuo kohdunkaulan tilanne oli näille viikoille vallan hyvä 2,7cm kun viimeksi puhuttiin milleistä-1 senttiin, muistaakseni. Oon kyllä tosi harmissani kun olen hävittänyt esikoisen aikaisen äp kortin, ei voi tarkistaa tätäkään =(. Toki kun kohdun kaula on 2 viikossa lyhtynyt noin 1 sentin verran pitää kyllä koittaa varmuuden vuoksi ottaa vähän rennommin, ainakin iltaisin kun mies voi hoidellla esikoisen nostot yms... Vauvan painoarvio oli 1700 grammaa ja on viikkoihinsa nähden keskikäyrillä tasan eli ei sokerit ole taineet olla koholla tai ei ne ole vaikuttaneet vauvan kokoon. Sukupuolta koiettiin urkkia, mutta saadaan jännittä edelleen loppuun asti kumpi tulee, kun oli niin epätarkka kuva sieltä jalkojenvälistä.

Niiskulainen rv 31+ 2

Nostetaan hiukan...

Niin miten mut ovat käyneet lääkärillä, onko ollut ns vakiokäyntejä vai vain sitten jos on ollut jotain vaivaa? Mulla kun ei ole ollut kuin se ihan alkuraskauden lääkäri...

Laura rv 30+1

Meillä täällä on raskauden aikana (jos ei siis mitään ihmeenpää ongelmaa) kolme lääkärikäyntiä. Eka oli viikolla 10 ja toka viikolla 26. Kolmannen ajankohdasta ei vielä ole tietoa, mutta se on käsittääkseni sitten aika viime metreillä. Kovasti tuntuvat käytännöt vaihtelevan tässäkin asiassa.

Ilona & Ipana 28+2

Meillä on kans vakiolääkärikäyntejä raskauden aikana 3 kertaa mikäli raskaus sujuu ongelmitta. Muistaakseni n. vkolla 12, 26 ja viimeinen joskus 36 vkon paikkeilla. Mä olen käynyt aika tiheään lääkärillä. Sairaslomaa hain välillä ihan vaan pelkän väsymyksen takia, mutta yllätys että aika pitkin hampain lääkäri sitä kirjoitti. Selitin että olen päivän töissä ja illat hoidan yksin esikoista, kun mies ei ehdi rakennushommien takia auttaa. Ja sitten kaiket illat vatsa ihan pinkeenä ja väsymys armoton. Meillä, kun mummolatkin on monien satojen kilometrien päässä, niin niistäkään ei auttajiksi.
Nyt käyn äippäpolilla 2 vkon välein, johtuu siis tästä kaksosraskaudesta. Mutta koen sen ihan positiivisena asiana. Aina saa tietää miten vauvat ovat kasvaneet, voivatko hyvin ym.

Aika rankkaa on ollut nyt näillä helteillä. Onneks esikoinen 3 kertaa viikossa tarhassa 5tuntia, niin saa itse hiukan levätä. Paitsi kovasti oon tehnyt kotihommia. Äitiyspakkauksen vaatteita olen pessyt, odottavat tuossa silittämistä... No mummo joutuu siinä kohtaa töihin. Oon yrittänyt myös raivata kaapeista tilaa vauvan vaatteille, mutta hyvin hankalaa on, kun kaappeja on niin vähän. Yks vaatekaappi pitäs käydä ostamassa vielä.
Tuntuu, että muisti on mennyt todella huonoksi ja tuntuukin, että mitähän olennaista olen unohtanut ostaa tai hoitaa vauvoihin liityen. No kaipa asiat on hoidossa!
Oletteko jo miettineet vauvoille nimiä? Me ei oikein olla... Viimeeksi kun kalenterista selattiin nimiä, tuntui, että mies ehdotti kaikkia tosi hölmöjä nimiä. Esikoisen nimestä päästiin nopeasti ja helposti yksimielisyyteen. saas nähdä nyt miten käy...

Täytyy käydä päikkäreille vielä enne kuin pitää lähtee hakemaan esikoista tarhasta.

Pia 29+2

Löysinpä mukavan palstan. Täällä en ole ennen pyörähtänyt. Teitä lokakuisia täällä onkin ja paljon. Itellä on toka masus ja la 6.10 että hyvin pyöreenä ollaan. Mutta en sen kummemmin tuppaudu keskusteluunne. Huomasin vain Entu82 murheen että istutaanko masussa vai ei. Mulla oli esikoinen jo hyvin asettautunut viikolla 26 pääalaspäin ja pysyikin siinä aina viikolla 36 asti. Sitten tajuttiin että vauvelipa istuu ja sain lähetteen äippäpolille. Kääntö yritystä koitettiin (monen takun jälkeen) viimein viikolla 37 mutta vesselipä ei suostunut liikahtamaankaan. Itse yritys rikkoin kalvot ja lapsivesi alkoi tippua niin että jouduin sairaalaan tarkkailuun. Omat tulehdusarvot kun nousivat päätettiin vauva leikata ulos ja pian jotta tulehdus ei tulisi hällekin. Leikkaamalla olisi poikamme jokatapauksessa syntynyt kun täällä ei kuulemma riskien takia suositella esikoisen synnyttämistä perätilassa. Varsinkaan jos lokkien kuvauksen jälkeen on pienikään epäilys siitä että mahtuuko tulemaan vai ei. Meillä oli kuulemma isopäinen lapsi ja olisi voinut siitä jäädä jumiin...

Mulla oli jo pari viikkoa sitten neuvola jossa merkattiin korttiin ? siitä kuinka päin vauva nyt masussa on. Ens viikolla on taas neuvola ja sitten lähete polille jossa viimeinen lääkäri ja tsekataan varmistus asennosta. Uskompa vahvasti että istuu tämäkin. Niin kovasti tahtoisin koittaa alatiesynnytystä mutta saas nähdä. Jos tämäkin on perätilassa niin tuskin antvaat nytkään koittaa, vauvan terveys on etusijalla. Ja niinhän se tietty pitää ollakin. Jos nyt yhtäkkiä lasken oikein niin mulla on viikkoja 32+3.

Mutta voimia kaikille loppuun asti. Toivotaan että teillä kaikilla menee kaikki hyvin!