Penninvenytys osa 1. Ensimmäinen kauppareissu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan hävettää lukea, että teillä mennyt viiden ihmisen elättämiseen 900 euroa jossain kuussa. Meillä meni kahdelle ihmiselle sama summa joulukuussa :/ Me ei polteta, juoda tai osteta limppareita tai kuplavesiä, mutta tykätään satsata laatuun ja luomuun ja lisäaineettomuuteen.

Mun vinkki on, että käy lukemassa ruokablogeja! Mut ne ainakin virittää mukavasti tunnelmaan. Ja wokit + spydärit on helppoja ja hyviä ruokia. (Ite mm. tein spydäriä pastanjämistä. Pestopastat pannulle, sinne oliivit, tomaatit ja juusto sekaan. Sit vaan kananmunat päälle. Nam.)

Ihan tajuttoman mielenkiintoinen ketju ap! Tsemppiä yritykselle!

Mä en tajua päivittelyä siitä, mitä kukin käyttää kuussa ruokakauppaan tai mihin tahansa. Jokainen varojensa mukaan, eikös vaan? Mitäs sitä päivittelemään. Omista rahoista on kyse. Meillä KAHDESTAAN menee helposti 1000-1500/kk ruokaan ja muihin nautintoaineisiin kuten viiniin, mutta ollaan melkoisia herkkusuita ja syödään ulkona lounaat arkisin ja yhdessä ravintolassa ainakin kerran viikossa, eikä tuo talouttamme ravisuta.

Mä näen asian lähinnä siten, että ruoka on tässä elämässä asia, joka on pakollinen ja sitä pitää syödä elääkseen. Mitään sen suurempaa se ei juurikaan elämässäni näyttele. Kyllä mä välillä nautin ruoasta, jos se on ihan huippuhyvää, mutta pääsääntöisesti syön vain ja ainoastaan siksi että on pakko. Jos joku keksii pillerin, joka korvaa ruoan, niin mä siirryn käyttämään sitä pilleriä.

Se porkkanan valmistaminen perheesi eteen tuo varmasti hyvää mieltä sulle. Mutta ei mulle. Mä vaan kertakaikkisestikaan en pidä ruoanlaitosta. Osittain ehkä siksi etten osaa, osittain ehkä siksi että tämänpäiväinen kiisselikin oli ihan turhaa...kun ei sitä kukaan näemmä syö. Miten voisin saada ruoanlaitosta mielihyvää sitä kautta että ravitsen sillä perheeni, kun perhe ei sitä syö? Eikä tämä kiisseli suinkaan ole ainoa asia, joka ei lapsille maistu. Itseasiassa ihan äärimmäisen harvoin on kokonaista päivää, jolloin kaikki ovat suostuneet syömään kaikia ruokia. Enkä nyt tarkoita edes lisäkkeitä, vaan ruokaa.

Tosin vaikka se kelpaisikin kaikille, niin en vaan siltikän nauti ruoanlaitosta. Enkä toistaalta ymmärrä miksi minun siitä nauttia pitäisi? Meidän perheessämme kun on myös mies, joka omalta osaltaan sitten taas pitää siitä ruoanlaitosta hyvinkin paljon ja joka ruokaa meillä pääsääntöisesti tekee.

Minun iässäni?! En enää koe olevani kovinkaan nuori. Tarkoitan siis että on hyvin vaikeaa kuvitella että asenteeni ruokaa kohtaa muuttuisi kun ikää ja sitä kautta elämän viisautta tulee lisää. Ymmärrän kyllä jos jollekulle 20-kesäiselle mennään sanomaan moista, mutta mä olen kohta jo 30. Toki se on vähemmän, kuin 40 tai 50, mutta silti :D

Lasten ravitsemustilanteen pitäisi kuitenkin olla sikäli melko hyvä, että esikoisesta (joka siis syö huonoiten) on tehty kaikki mahdolliset testit vitamiinien yms. suhteen ja kaikki on ok :)

Ymmärrän oikein hyvin ajatuksiasi. Ja näen tosiaan itseni sinussa, meillä on verraten iso ikäero. Minä täytän tänä vuonna jo 45. Ymmärrän sen, että ajattelet eri tavalla. Minä vain olen pahoillani siitä (mitä suurimmalla todennäköisyydellä ihan turhaan, palstatodennäköisyyksiä ajatellen) että mikään ajatus tai viisaudenpoikanen ei ole välitettävissä tällaista kautta. Kun minä olin 30, netti oli ihan aluillaan, ei ollut tällaisia foorumeita. Jos minulle joku olisi sanonut silloin, että porkkanan pilkkominen ja höyryttäminen lapsille on aktiivinen rakkaudenosoitus, olisin varmaan haistattanut kaikki mitä olisi keksinyt. Nyt olen jo niin vanha, että minun ei varmaan enää kannata yrittää sanoa mitään.

Mutta, silti. Minä pidän sinusta ja siitä miten kirjoitat tällä palstalla, minusta on kiva lukea sinun juttujasi. Olet niin elämää täynnä oleva nuori ihminen, etten voi kuin nostaa olematonta hattuani sinulle:heart:

Milloin sinulla Chef on tarkoitus käydä täydentämässä varastoja? Siis miten pitkään tuo maitomäärä esimerkiksi riittää? Meillä on kolmihenkinen perhe ja tuo ei riittäisi edes viikoksi. Samoin tuo kasvismäärä tuntuu tosi pieneltä. Pelkästään perunaa, porkkanaa ja sipulia. Niin ja kurkkua. Kasviksilla saisi helposti lasketua kauppalistan hintaa.

[QUOTE="hih";23175098]
Joku puhui siitä banaanijugun erimakuisuudesta.Isos purkis oleva ON kirpeempää ku pikkupurkkijugu,ihan varmasti on.[/QUOTE]

Olipa kiva kuulla jonkun aikuisen sanovan tämä. =) Itse en niin eroista tiedä, kun en kummastakaan välitä, mutta lapsi väittää eron olevan selvä, ja uskon häntä kyllä. Ja kun se tosiaan tunnistaa ne jogurtit vaikka yrittäisi huijata. :p

Jos chef asuu Etelä-Karjalassa, niin säästöä tulisi huutamalla huuto.netistä eekoon alekuponkeja. Joku näkyy huutavan noita urakalla. Kymmenien eurojen säästöt tulossa.

Aika vähän rehuja, eikö teillä syödä salaatteja, keitettyjä vihanneksia, napostella tai dippailla ollenkaan :o ? Puoli kiloa päivässä pitäisi kuitenkin syödä. Meillä on joka päivä salaattia ja keitettyjä pakastevihanneksia(näin talvisaikaan yhtä hyviä kuin tuoreetkin, ellei parempiakin)
Nuo pastat ja makaronit riittäis meillä varmaan kuukauden. Kuinka iso perhe teillä jos noin paljon lihaa? Meillä menee kerralla yhteen ruokaan noin 250g:n kanapaketti, jos on isompaa pakettia samaan hintaan niin silloin enemmän.
Kyllä meilläkin lihasta pidetään, mutta pidänhän minäkin karkista ihan mielettömästi ja silti olen siitä luopunut.
Mihin tuo määrä leipääkin menee? Meillä riittäisi 3:lle hengelle melkein puoleksi vuodeksi.
Hyvä kuitenkin että marinoimatontakin lihaa on, marinoinneissa on paljon lisäaineita ja marinoimaton maistuukin niihin verrattuna paljon paremmalta osasi kokata tai ei.

Me käydään Lidlissäkin välillä, muuten mielummin Prismassa kuin Citymarketissa. 2aikuista ja 1lapsi joten ei ole iso perhekään kyllä. Kauppaan menee 260-350€/kk.
Ja yleensä tuossa ruoka+wcpaperi+saippuat+hiusvärit+meikit+dvd:t+taskarit, ei vaatteita.
Ostan yleensä mitä mieli tekee. Välttelen lisäaineita, eli joissakin ellei monissakin tuotteissa varsinkaan halvin ei ole vaihtoehto. Käytän myös täysjyvää/durumia jos jotain pastaa joskus on. En suunnittele ruokalistoja myöskään, katson kaupassa mitä lihoja saa halvalla. Jos ei saa, niin teen pinaattilettuja/keittoa jonain päivänä ettei kauppalasku ihan karkaa käsistä. Vaihtoehtoisesti myös kasvissosekeittoa +koskenlaskijaa.
Eilen käytiin Lidlissä ja Citymarketissa, 2täyttä kassillista molemmista kaupoista, iso paketti vessapaperia ja kori kaljaakin. Yhteensä meni noin 100€.

En oikein osaa arvioida, mutta paketti riisiä, pieni pussi pitkää spagettia ja paketti värispiraalipastaa riittää meillä kaksi viikkoa. Ehkä nuo teidän pastat yms riittäisi pitempäänkin kuin kuukauden.

Tosiaan, tarkoitus ei ole kituuttaa minimiin, vaan pudottaa lasku sinne 550€ kuussa :)

Ja hedelmistä tosiaan valitsin aina kilohinnaltaan edullisimman. Eikä tuo määrällisetsi ole montaa. 5 päärynää, 6 bamaania, 6 omenaa, 5 appelsiiniä ja 5 mandariiniä. Jos meistä jokainen syö yhden hedelmän päivässä, niin eihän nuo riitä kuin vain viideksi päiväksi :)

Meillä on nelihenkinen perhe ja vajaa vuosi sitten aloimme tarkkailemaan ruokaostoksia ja kauppareissuja muutenkin kun rahaa tuntui menevän enemmän kuin oli kohtuullista.
Asetimme silloin tavoitteeksi 5€/nuppi per päivä eli yhteensä 20€/päivä ja 600€/kk.

Nyt asioidessamme ruokaostoksilla kerran viikossa meillä menee keskimäärin max. 120€/kerta ja joskus viikolla pieniä täydennyksiä. Kuukauden ruokakauppalaskujen (mukaanlukien paperit ja pesuaineet yms.) loppusumma jää haarukkaan 500€-550€, joskus jopa alle 500€.
Eikä ole tarvinnut käytännössä mistään tinkiä (kokolihaleikkeleet, lohifileet etc.) mutta aina suunnittelemme etukäteen viikon ruokalistan ja noudatamme sitä.
Meillä perheessä vieläpä kaksi henkeä noudattaa gluteenitonta ruokavaliota mikä osaltaan nostaa loppusummaa.
Täällä päin S-ryhmän Prisma on selkesäti edullisin ja muihin kertyy eroa vuodessa useita satoja euroja.

Kannattaa suunnitella talouttaan tuolta osin. Meiilä kerta per viikko kaupassa säästää aikaa, hermoja, bensaa, ruoan hävikkiä ja siten selvää rahaa.

Yhteistyössä