Syyskuulaiset 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iiris*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Iiris, hienoa, että Henri nukkuu päivällä! Voin vain kuvitella, kuinka puhki vanhemmat ovat, jos lapsi nukkuu huonosti. Nyt, kun Lennillä on ollut muutaman vuorokauden tankkaus niin, että olen joutunut heräämään 2-3 kertaa yön aikana, olen ihan puhki. Olen niin tottunut siihen, että Lennin nukkuu normaalisti sujuvasti klo 21-9 tai 10 kahdella syötöllä. Siinä saa itsekin nukkua ihan kunnolla. Lisäksi viikonloppuisin, kun molemmat puolison kanssa nukumme mielellään pitkään, Lennikin nukkuu kolmannen syötön turvin myös klo 11 tai 12 asti. Ilmeisesti todennut, ettei vanhemmista ole mitään iloa viikonloppuaamuisin... ;) Luotan siihen, että maidontuotanto taas kipuaa uuden tarpeen mukaiseksi ja saan yöunet takaisin...

Henkan liikkuminen kuulostaa ihan mahtavalta! Olen kerran nähnyt pikkuisen, joka onnistui kierimään itsensä seinää vasten jumiin ja siinä sätki. Hupaisaa. ;)

Tähti kyseli tuossa aikaisemmin röyhtäyttämisestä yöllä. Meille sanottiin jo synnärillä, että nykyään ei enää ohjeisteta röyhtäyttämään jokaisen syötön jälkeen, mikäli vauvan maha on ok. En röyhtäytä kuin satunnaisesti, lähinnä silloin, jos huomaan Lennin syövän hotkimalla niin, että ilmaa menee mukana. Muutoin en ole röyhtäytellyt ja ihan hyvin on pärjännyt. Välillä Lenni sitten röyhtäilee omia aikojaan ruokailujen välissä. Varmasti, jos kitisisi tai ilma jäisi painamaan mahaan, röyhtäyttäisin kyllä enemmän. Mielenkiintoista, miten erilaisia ohjeita tässäkin annetaan eri synnäreillä...

Kirjoittelenpa välillä tännekin puolelle.

Kiva oli nähdä teidän pikkuisten palleroiden kuvia. Ihan kuin teidän vauvat olisi paljon hoikempia tai pienempiä kuin meidän Amanda :). No, Amandan mitat selviää tiistaina, kun on neuvolan lääkäri. Ja onhan meidän typy syntynyt aikalailla ensimmäisenä.

Gmaili on kyllä ihan kiva, mutta olen nyt vähän sekaisin kuka on kukin. Siellä, kun näkyy se sähköpostiosoite ja vasta sitten viestin lopussa on jokaisen oma nimi. Lisäksi viestit ei tule sillein putkeen niin kuin täällä, niin vähän hankala lukea viestejä. Pitäisiköhän jokaisen laittaa viestiä sinne niin, että se tulisi aina edellisen perään?

Mutta meidän kuulumisia. Meillä sitä "tiheän imun kautta" sitten jatkui ja jatkui vain. Reilu kuukauden odotin, että kyllä se varmaan kohta loppuu ja maito lisääntyy uudelle tasolle. Tissit vaan koko ajan tuntui tyhjemmiltä ja tyhjemmiltä. Univelkaa alkoi olla jo niin, että koko ajan oli pinna melkoisen kireällä. Öisin Amanda söi 1-2 tunnin välein ja 4 aamuyöstä heräsi piereksimään.

Raukalla oli ollut kauhea nälkä, eikä tissistä ollut maitoa tullut. Toinen oli vain käytännössä imenyt ilmaa, ja sitten joutui heräämään vielä paukuttelemaankin. Nyt sitten mies ehdotti, että kokeiltaisiko syöttää öisin pullosta. Nyt sitten herätään enää syömään klo 11 ja klo 3 ja aamulla ennen herätystä klo 7.30. Ylös noustaan aina siinä klo 9. Tää on mulle ihan luksusta, kun Amanda on aina öisin herätellyt hyvin usein. Ehkä parin kolmen kuukauden päästä voisin jo haaveilla yhdestä yösyötöstä ja sitten jopa kokonaisista yöunista...

Nyt sitten mun oma maidontuotanto on ihan romahtanut. Ehkä yhteen syöttöön enää riittää maitoa. Yleensä Amanda syö sen 80-150 ml ja tällä hetkellä päivällä kerran peruna-porkkana sosetta.

Näin sitä vaan ei tajua esikoisen kohdalla kaikkia asioita. Olisi pitänyt ehkä vähän aiemmin ruveta antaa öisin lisämaitoa... Ei ole kenenkään etu heräillä 1-2 tunnin välein!

Privatin puolella oli puhetta vauvan viihdyttämisestä. Mulla on myös sama ongelma, etten oikein tiedä mitä virikkeitä keksiä Amandalle. Vink vink vinkkejä? Jonkin aikaa viihtyy lattialla, kunhan itse on siinä lähettyvillä. Sitterissä viihtyy aika hyvin. Mutta parhaiten viihtyy sylissä, ei tietenkään paikallaan, vaan touhua pitäisi olla koko ajan. Mulla on kaikki laulut ja lorut ihan ruosteessa, ja siitäkin tunnen huonoa omatuntoa. Onneksi se muskari alkaa ensi viikolla :). Uimaan mennään tän kuun loppu puolella. Ensin on se info 17.päivä. Siinä sitten onkin varmasti ihan riittävästi meille harrastuksia!

Tällä hetkellä Amanda on kiinnostunut kaikista leluista. Vielä ei kuitenkaan ihan aina tahdo lelut käteen tarttua. Silloin, kun lelusta saa otteen, se tietenkin viedään suuhun maistettavaksi :). Kivointa oli yksi aamu saada repiä koko sanomalehti =D. Vielä Amanda ei ole ihaillut käsiään tai löytänyt jalkoja. Tyttö kuitenkin kovasti liikkuu niin, että jalat ja kädet jumppaavat kovaa vauhtia, massiivista liikettä. Nyrkin syöminen on ehkä vähän vähentynyt. Vielä ei osata kääntyäkään, mutta kyljelle mennään vauhdikkaasti. Masullaan ei vieläkään viihdy kuin hetken, vaikka osaakin käsien varassa maata.

Ihaninta on kuulla pikkuisen naurun höhötys ja jutteleminen. Kiljuminenkin on kivaa. Harmi, vaan kun taas ensi viikolla joutuu antaa, onneksi viimeisen annoksen, rota-virus rokotetta niin toisen ääni lähtee siitä. Kummallinen sivuoire...

Meillä siirryttiin nyt joululta 68 cm vaatteisiin. Haikeana taas pakkasin pienet vaatteet äitiyslaatikkoon. Miten ne ensimmäiset 50 cm vaatteet onkin voinut mahtua joskus päälle... Niin ne vaan kasvaa nopeasti!

Tähti + Amanda 4 kk

Kysymys vielä:
Onko teillä muilla käytössä nyt pakkasilla lämpöpussi? On kyllä todella hankala tietää näin kylmillä ilmoilla paljon vauvalle pitäisi laittaa päälle. Meillä on vaunuissa käytössä vain äitiyspakkauksen makuupussi. Olen pukenut tytölle sisävaatteiden päälle villapuvun ja äitiyspakkauksen toppahaalarin, töppöset, tumput, kypärämyssyn ja hatun. Kauhealta tuntuu, jos toisella onkin ollut kylmä ulkona ;(. Ei ole kyllä niska ollut koskaan kylmä.. Mitenkäs te olette pukeneet muksut pakkasilla?

Pikaisesti pakko purkaa harmistus tässä pyörillä liikutettavan vauvansängyn etsinnän lomassa... Mulla murtui eilen nilkka! Muutamaan viikkoon en saa varata jalalle ollenkaan. En pysty ilman apuvälineitä siirtämään vauvaa paikasta toiseen ja kaikki menee hankalaksi. Hitto. Lisäksi aika kova kipu ainakin toistaiseksi nilkassa... :(

Pikaisesti pakko purkaa harmistus tässä pyörillä liikutettavan vauvansängyn etsinnän lomassa... Mulla murtui eilen nilkka! Muutamaan viikkoon en saa varata jalalle ollenkaan. En pysty ilman apuvälineitä siirtämään vauvaa paikasta toiseen ja kaikki menee hankalaksi. Hitto. Lisäksi aika kova kipu ainakin toistaiseksi nilkassa... :(

Niin, miten muuten ootte opettaneet lapselle, että yöllä nukutaan, eikä herätä turhaan? Henkka ei enää tarvitse maitoa öisin (ei siis halua sitä) mut herää tottumuksesta klo 4 joka yö. Ei halua tuttia, vaan pitää nostaa syliin ja silitellä. Rasittavaa, kun muuten yöt menis jo seitsämän tuntia putkeen ilman herätyksiä.

Ensi yönä kokeillaan vanhaa kunnon sokerituttimenetelmää, mut muuten en kyllä oikein keksi, miten tainnuttaa tuon napero. Henkka kun ei rattaissa oikein tykkää nukkua, niin se tuskin toimii, et nukuttaisin yön niissä ja sit heijaisin takas uneen.

Morjens!
Pitkästä aikaa! =)
Käyn kyllä aika säännöllisesti lukemassa teitin juttuja mut hirmu huonosti saan aikases kirjoittaa itse.
Aika moni oli siirtynyt suljetulle mut kiva kun jaksatte vielä tännekkin kirjoitella.
Iiris olikin kysellyt kuulumisia ja tänne kuuluu tosi hyvää.
Tyttö on kiltti ku mikä! Tutut kun kyselee et miten teillä on vauvan kanssa sujunut niin minä vastaan et ai minkä vauvan? Iso tyttö meillä on talossa. =) Ihan oikeesti, tuntuu tosiaan et mitään vauvaa oo meille tullutkaan. NIIN helpolla ollaan päästy.
Nea nukkuu yöt läpeensä. Eli mä saan myös nukkua. Ja päivisinkään mun ei tarvii kauheesti pitää tytölle seuraa kun isot sisarukset pitävät kyllä huolen et tyttö viihtyy. Saan siis tehtyä kotitöitä ihan kiitettävästi. =)
Eli tänne kuuluu tosi hyvää.

Minäkin olen antanut jo soseita tytölle sekä iltaisin ennen nukkumaan menoa velliä. Ja yöunet senkun pitenivät kun maha tuli kunnolla täyteen. Tyttö nukkuu vähintään kahdeksan tuntia putkeen, välillä menee jopa 13 tuntia. Et meillä ei ainakaan valvota.

Kovasti täälläkin jo pitäis päästä liikkeelle. Nea pyörii kellonviisari ympyrää selällään ollessa. Selältä vatsalleen oppi kääntymään jo ennen kolmen kuukauden ikää. Eli meidän muksuista kaikkein nopein siinä suhteessa. Mut luulen et kun on noita isompia lapsia jo ennestään niin sekin vaikuttaa. (Pitäähän sitä muiden mukaan päästä) ;)

Mitähän kaikkea tänne oli kommentoitu. Oli niin paljon tekstiä et en nyt yht`äkkiä muista.
Palmuhiirelle pikaisia paranemisia sinne! Voin vain kuvitella sitä kivun määrää ja sitä et miten hankalaa sun on siellä liikkua ja yrittää suoriutua vauvan hoidosta yms....

Nyt pitää ruveta aamutoimiin kun pienimmätkin jo heräsivät.

T. Kateke

Kiva kuulla susta Kateke! Nea varmaan nauttii kuopuksen asemasta, kun ympärillä riittää pyörijöitä! :D Tiesitkö muuten aina, että sulla on joku päivä iso perhe?

Me on miehen kanssa oltu iloisesti yllättyneitä, että meille siunaantui näin helppo lapsi. Mut, mähän teinkin Henkan kanssa jo laitoksella sopimuksen, että vaikka oisinkin joissain asioissa melko tumpelo, niin en oo sentään ihan mahdoton, joten ei mitään hätää, kyllä tästä selvitään. :) Molemmat ollaan pidetty oma osamme sopimuksesta, eikä Henri ole hötkyillyt vaikka mulla oiskin ollut joku juttu vielä vähän hakusessa.

Tinttiliini; sokeritti on siis tutti, joka on kastettu keitettyyn veteen, johon on lisätty sokeria. Laitoksella käyttivät tätä rauhoittaan vauvan tutkimusta varten. Vauva jää makustelemaan hyvää makua, eikä huomaa hermostua siitä mitä ympärillä tapahtuu. Tutissa on ihan minimaallisen vähän tuota sokerivettä, mut vauvalle sekin riittää.

Kun Henkka siis meinaa hermostua öisin, olen pari kertaa lykännyt tuon makoisan tutin suuhun. Henkka nukahtaa samoin tein, kun saa kunnon imemisrefleksin päälle, koska eihän sitä makeaa tuttia nyt voi pois suusta sylkeä..;) Pitää vaan varoa, ettei tästä tule tapa. Sekin on kuitenkin jo iso juttu, että kätinät saa yöllä lopetettua heti alkuunsa, ja voi itsekin sit kaatua heti sänkyyn ja jatkaa unta siitä, mihin se viimeksi jäi.

Iiris ja Henkka 3 kk 3 viikkoa

Hui mehän oltiin tiputtu jo sivulle 7 joten kirjoittelen nyt jotain et saadaan ketju taas ylös.
Iiris: Joo kyllä olen jo teini-ikäisestä asti haaveillut isosta perheestä mut en nyt ihan kuutta lasta ollut suunnitellut. Mutta hyvä näin! Mulla on tuo vauvakuume ruvennut vaivaamaan aina kun edellinen on päässyt vähän isommaksi. Tää viimeisin oli kyllä vähän yllärivauva. Sitä ei tekemällä tehty, mutta ihanaa kun niin pääsi käymään. =)
Nyt olis sit tarkoitus kasvatella nää aikuiseksi joten enää ei ole vauvoja meidän perheeseen suunnitteilla. Vaikka koskaan ei pidä sanoa EI KOSKAAN. =) Mut tällä hetkellä siis fiilikset olis nämä.
Nea tosiaan varmaan nauttii kuopuksena olemisena. Kovasti nuo isommat sisarukset tykkäävät hoitaa. Ja tyttö nauttii kun joku häntä viihdyttää. =)

Joko palmuhiiri on saanut jalan kuntoon?
Kirjoitelkaahan kuulumisia tännekkin puolelle!

T. Kateke ja Nea reilu 4kk

Moi!

Oltiinpa tosiaan kaukana! Kirjoittelen tarkemmin privalle...

Kateke, teillä on kyllä melkoinen joukko siellä kotona! Varmasti samalla aivan valtavan ihanaa ja rankkaa. Oon aivan fiiliksissä tästä äitiydestä ja nyt sellainen fiilis, että lapsia voisi olla vaikka kuinka paljon. Todellisuudessa kuitenkin haaveissa 2-3 lasta. Katsoo, mitä tässä vielä ehtii...

Yöllä nukkumisesta: Imetän Lenniä yleensä kerran, joskus kaksi kertaa yössä. Sillä tavalla kukaan perheestä ei paljon herää, kun sekä Lenni että minä nukahdetaan heti uudestaan ja mies ei yleensä ehdi herätä Lennin ääntelyyn. Kerran täysin unenpöpperössä luulin, että Lenni heräsi vain tukkoisen nenän takia ja laitoin suolatippoja nenään. Silloin Lenni nukahti heti uudestaan. Samalla katsoin kellosta, että samaan aikaan Lenni on yleensä syönyt. Suolatipatkin kuitenkin kelpasivat ja pikkutyyppi jatkoi unia siihen asti kunnes isän herätyskello soi. Kuvittelisin, että pienelläkin huomiolla, tutilla tms. voi saada nukahtamaan uudelleen. Nyt kuitenkin olen hädintuksin itsekään herännyt yön imetyksen aikana, joten ei ole ollut tarve muuttaa systeemiä. Lenni imaiseen mahan täyteen 10 minuutissa.

Jalka edelleen huonossa jamassa. Vielä kuukausi keppien kanssa. Siinä on pari nivelsidettä irti ja luu ihan kunnolla poikki. Ensi viikolla katsotaan, onko ruvennu luutumaan vai pitääkö vielä leikata ja kiinnittää luu takaisin. Pitäkää peukkuja!
Nyt olen kaiken kukkuraksi saanut jännetupintulehduksen vasempaan ranteeseen. Nostelen huonoissa asennoissa vauvaa, kuljen kepeillä ja etenkin se, että liikutaan lattialla niin, että Lenni oikeassa kädessä ja työntelen/nostan meitä vasemmalla kädellä eteenpäin. Nyt en meinaa saada enää edes kahvikuppia nostettua vasemalla kädellä. Aika rankkaa siis täällä. Vieraita on ollut lähes joka päivä. Pari päivää sitten anoppi tuli tänne tekemään meille 4 päivän ruuat valmiiksi jääkaappiin sillä aikaa, kun olimme saunomassa. (Mulla ei siis kipsiä vaan aircast, jonka saa suihkun ajaksi pois...)

Tänään olimme neuvolassa isoisovanhempien avustuksella. Omat isovanhempani lykkivät Lennin sohjossa neuvolaan ja sieltä takaisin. Itse menin bussilla. He eivät halunneet tulla vaunujen kanssa bussiin, joten mieluummin kävelivät. Matkaa ei onneksi ole kuin 700m. Sohjossa ja liukkaalla vanhuksille kuitenkin haastava matka. He kyllä nauttivat toiminnasta ja siitä, että heitä tarvitaan. :)

Lenni on kuukaudessa venähtänyt 6cm! Nyt 6849g ja 65cm. Hoitaja mittasi kaksi kertaa, kun ei meinannut uskoa. Aikaisemmin Lenni on ollut miinuskäyrällä (syntyi aika pienikokoisena), mutta nyt lähes kohtisuora nousu käyrällä keskikäyrälle. Sen on kyllä huomannut vaatteissakin. Yhtäkkiä parissa viikossa kaikki meni pieneksi. Kolme viikkoa sitten Lennillä oli myös todella tankkaus päällä. Imetin lähes viikon yötä päivää 2 tunnin välein. Nyt onneksi taas takaisin siinä, että imetän kerran yössä. Maitomäärä lisääntyi huimasti. Meillä Lenni on siis edelleen täysimetyksellä ja tarkoitus jatkaa niin ainakin siihen 6kk asti. On kyllä ihanaa, kun ei tarvitse värkätä pullojen sun muiden kanssa. :) Ajatus imetyksen vähentämisestä ja kaiken muun aloittamisesta tuntuu aika ahdistavalta, kun tämä on niin kätevää, helppoa ja mukavaa.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Palmuhiiri & Lenni 4kk 8pv

Kateke: kuus muksua tarkoittaa sit tulevaisuudessa kuutta miniää ja vävyä, ja ainakin kahtatoista lastenlasta...ei huono tulevaisuus sulla, perhe sen kun kasvaa.:)

Minäkin haaveilin teininä isosta perheestä. Mut sit tienasin lukioaikana taskurahaoja lapsenvahtina, ja se touhu lykkäs mun vauvahaaveita kertaheitolla kymmenen vuotta eteenpäin!:D Yksi vakkariperheistä oli monikkoperhe, jossa oli neljä lasta, ikäeroa vaan 1,5 vuotta. Multa tuntu joskus kerta kaikkiaan loppuvan kädet kesken muksujen kanssa. Muistan vieläkin sen väsymyksen ja pääkivun, mikä iski kun lähdin heiltä, huojentuneena siitä, että kaikki oli taas saatu asianmukaisesti ulkoilutettua, puettua ja potatettua, eikä kenellekään ollut tullut sen suurempia vammoja, mitä nyt minä en ollut tietenkään ehtinyt syömään, juomaan tai käymään vessassa päivän aikana, mut mitä siitä. Aina, kun vauvakuume meinas iskeä, virkistin vähän muistia ja se oli sillä hoidettu.:)

Nyt tietenkin tuntuu, että tässä ottais ilomielin vastaan vaikka kymmenen uutta pikkuhenkkaa, mut tiedän että hormoonit on sekoittaneet mun pään. Tää menee varmasti ohi kun vaan oottelen.

Nih, nyt muuten käsitän, miksi pojillekin käytetään sukkahousuja. Niihin mekin nyt siirrytään, koska Henkka on alkanut hukkaamaan sukkiaan, enkä tajua, mihin ne vaan häviää. Seurailen tässä poikaa, kun hän kierii ympäriinsä, ja nään kyllä, kun hän otttaa sukan pois jalasta, maistaa sitä ja nuolee sitten antaumuksella varpaansa. Mut mihin se sukka sitten häviää? Nytkään en löytänyt sukkaa mistään. Alan kohta tosissani uskoa kalsaritonttuihin tätä menoa.;)

Kirjoittelenpa välillä tännekin :).

Mikäs Palmuhiiren tilanne on?

Olen miettinyt mitähän Pilville kuuluu, huhuuu?

Meillä on nyt sitten rytmi aikaistunut. Amanda on nyt ruvennut heräämään aamulla 6.30-7.30. Eilen heräsi jo 6.20, niin kylläpä tätä äitiä väsytti. Ihan kuin olisi ollut yö. Minä, kun rytmiltäni olen enemmän sellainen, että menen myöhemmin nukkumaan ja nukkuisin kymmeneen asti aamulla. Mitään vaikutusta ei ole ollut sillä mihin aikaan illalla neiti menee nukkumaan. Myöskään päiväunia en ole saanut lyhennettyä, kun Amanda on sitten niin väsynyt ja hieroo vain silmiä ja kitisee.

Meillä on ollut jo pitkään ongelmana vaippaihottuma. Meillä käytössä kertisvaipat, kun on ollut niin huonoja kokemuksia kestoista (aina tulee pissa läpi). Amandalla on koko vako ja nivuset ihan punaiset. Olen jo kokeillut mielestäni kaikkea. Neuvolasta antoivat ohjeeksi talkin ja kosteuspyyhkeiden pois jättämisen. Ei ole auttanut. Olen kokeillut sinkkivoidetta, Bebanthenia, perusvoidetta, talkkia, vaippamerkin vaihtoa, tiheää vaipanvaihtoa... VINKKEJÄ?

Nyt Amandalle on posketkin mennyt kuivaksi ja punaiseksi. Mielestäni se johtuu pakkasesta ja naamapesuista (sosetta pesty naamasta). Joku ehkä voisi tästä vetää johtopäätöksenä allergian, kun meillä niitä soseita jo syödään. Neuvolasta tuumattiin, että taitaa pylly hikoilla niin paljon. Neidillä onkin usein jalat ihan hikiset. Ja mielestäni vako oli punainen jo ennen kiinteiden aloittamista... En oikein enää muista milloin se rupesi punoittaa...

Onneksi meillä on 10.päivä neuvolan lääkäri.

Joku silloin epäili, että vauvalla kasvaa varpaankynsi lihaan? mihin tulokseen tulitte? Amandalla punoittaa toisen isovarpaan kynnen vierestä iho, mutta mies sitä katsoi ja hänen mielestä kynsi ei kasva lihaan... Kaiken näköisiä vaivoja meille kertynyt ;/. Tai sitten kehittelen niitä mielessäni ;)).

Me ei olla vielä päästy vauvauintiin. Jonossa ollaan. Muskarissa käydään keskiviikkoisin, mutta se ei kestä kuin puoli tuntia. Mielestäni vauvat jaksaisi olla ihan hyvin vaikka 40 min. Se puoli tuntia menee niin kauhean nopeasti. Kivaa siellä on kyllä ollut. Amanda ei ole oikein tuumannut muskarista mitään. On vain möllötellyt siellä :).

Tähti + Amanda melkein 5 kk (kauhean äkkiä menee tää aika!!!)

Tähti: Mitäs jos kokeilisit vaippaihottumaan ihan vaan perunajauhoja? Meillä on auttanut kaikenlaiseen punoitukseen. Esim. Kaulan ihopoimujen punoitukseen. Varsinaisesta vaippaihottumasta mulla ei ole kokemusta. Siis jos iho on päässyt tosi huonoon kuntoon. Mutta kokeilemisen arvoinen asia.Siis toi perunajauho. Talkissa on usein hajusteita mukana niin siksi itse käytän tätä vanhan kansan hyvää ohjetta.

Ainiin ja tuli vielä se mieleen et kun kirjoitit että myös vako on punainen että ethän pese vakoa liian hyvin? Siis tarkoitan sitä kun tyttölapsilla on vaossa ns.valkovuotoa niin mulle ainakin jo synnytyssairaalassa neuvottiin kun sain ensimmäisen tyttäreni että se valkea tahna kuuluu olla siellä suojaamassa paikkoja. Sitten vielä tuli sekin mieleen et kannattaa pitää mahdollisuuksien mukaan myös ilman vaippaa. Mutta sitäkin olet varmaan jo kokeillut. Toivottavasti näistä olis jotain apua vaivaan. =)

Kiitos Kateke perunajauho vinkistä! Sinulta odotinkin konkarina neuvoja ;). Voi myös olla, että pesen vähän turhan "hyvin" pyllyä... Olen kuitenkin yrittänyt, etten se tätä valkoista juttua pois. Tosiaan vaippaihottuma on (vain) punoitusta, ei mitään muita ihottumia, ja sitä on vain pyllyn vaossa ei kannikoilla. Sekä nivusissa. Eli siellä missä ei pahemmin paikat tuuletu. Meillä neiti on jotenkin kova pissimään, kun aina tulee pissaa hoitopöydälle tai jos on ilman vaippaa lattialla ;), mutta selvästikin tykkää olla ilman vaippaa.

Tähti kyseli varpaiden kynsistä...
Kirjoittelin joskus aikaisemmin, että Lennin varpaankynnet kasvavat koukkuun ja näyttävät kasvavan ihon sisälle. Neuvolassa sanottiin, että pitää vain malttaa odottaa, että alkavat lohjeta itse taitoskodasta. Silloin voi leikata. Tietenkin eri, jos tulehtuu. Kynnet ja iho eivät missään vaiheessa tulehtuneet ja kynnestä huomaa, kun sen voi leikata. Meillä eri varpaankynnet "kypsyy" ihan eri tahtiin, joten vähän väliä niitä pitää tarkistella. Ei kuitenkaan ole missään vaiheessa tulehtunut.

Vaippapunoituksesta: Käytämme yöllä kerttareita ja nyt tämän kintun kanssa vielä aamun ensimmäinen vaippa on ollut kerttari. Se on kuitenkin selvästi lisännyt punotusta. Joinain päivinä esim. reissussa olemme käyttäneet kerttareita vuorokauden ympäri ja silloin on aina ihan helottavan punaiset nivuset ja pepun vako. Kestovaipoilla punoitus on aina iltaan mennessä hävinnyt.

Mitäköhän kestovaippoja te käytätte, jos vuotaa? Onko oikea pesuaine? Meillä punoittavaan ihoon on ollut ihan parasta se, että olemme laittaneet harson, kuivaliinan ja villahahtuvahousut. KUn hahtivat on oikein käsitelty ne imee tosi hyvin ja pitää kuivana. Lisäksi ihottumaan auttaa meillä se, että tuulettaa paljon. Ellei ole kiire, vaipanvaihtoon menee suunnilleen 30 min: Ekaksi vaippa pois ja pepun pesu (aina vedellä, lappuja emme käytä; sekin auttoi) sen jälkeen leikitään ja laulellaan. Leipuri hiiva on ihan mahtava. Lennillä kädet hyörii ja jalat menee mukana jo siinä vaiheessa, kun laulu alkaa. ;) Ja mahan pörisyttäminen saa ihanan kikatuksen aikaiseksi. Ennen kuin laitan uuden vaipan, pissatan Lennin lavuaariin. Pissa tulee suunnilleen 2/3 kerroista. Nykyään silloin tällöin tulee myös kakat, jolloin nekään eivät ole peppua ärsyttämässä. Lenni on kyllä tosi liikuttava. On tajunnut, että lavuaarin on tarkoitus pissata ja nykyään saa lirautettua pienet tipat, vaikka ei olisi kova hätä ja sen jälkeen aina kääntyy hymyillen katsomaan. Uskomatonta, miten pieni voi oppia tällaistakin... 1-2 kertaa viikossa peppu saa Bepanthenia ennen vaipan laittoa.

Voin antaa kestovaippavinkkejä, jos haluat niitä vielä kokeilla. :)

Jalka menee pikkuhiljaa parempaan kuntoon. Pari viikkoa kuitenkin vielä kepeillä. Uskomatonta, että kolme viikkoa jo mennyt. Olen saanut valtavat lihakset oikeaan jalkaan, kun hypin yhdellä jalalla... Nyt riesana ranteiden jännetupintulehdus. Ja verkkareiden pepussa reikä kasvaa, kun liikumme pepulla lattiaa pitkin. Kummasti sitä kyllä sopeutuu ja oppii toimimaan rutiinilla tällaisessakin tilanteessa. Ihanaa luksusta sitten, kun voi kävellä kahdella jalalla ja kantaa Lenniä. Ei tajuakaan, miten paljon se helpottaa ja nopeuttaa elämää... ;)

Kiitos Palmuhiirellekin vinkeistä ja teidän kokemuksista :). Hankin silloin raskaus aikana kestovaippoja, ja innostus oli kova. Innostus sitten tyssäsi, kun ei koskaan vaipat pitänyt. Aluksi kokeiltiin niitä äitiyspakkauksen vaippoja eli sisävaippa ja ulkokuorivaippa. Itse ostin taskuvaippoja, joiden sisälle laitoin imuksi harson ja fleecelisäimun. Noin puolessa tunnissa on jo märkä ja lahkeesta saattaa lorahtaa, kuten pakkauksenkin vaipoissa kävi. Sitten meillä on Cittarin Popoliini AIO vaippoja. Ne on ihan järkyttävän isoja ja paksuja. Eihän niiden päälle edes vaatteet mahdu. Sen mitä muutaman kerran olen niitä kokeillut, on kyllä pissat pysynyt.

Vaipat olen pessyt 60 asteessa Sensitive pesuaineella (nyt Omo color Sensitive pesupulveri). Huuhteluainetta en tietenkään ole käyttänyt. Itse en noista kestoista ihan hirveästi ymmärrä... Miten tiheään kestovaippaa teillä vaihdetaan? meillä kertistä vaihdetaan n. 2-4 tunnin välein, ja päivällä yleensä vaippa ei ole kovin märkä, että voisi vaihtaa harvemminkin. Yöllä ei vaihdeta kertaakaan, ja aamulla vaippa on kyllä erittäin "täysi", muttei ole kuitenkaan koskaan vielä valskannut.

Nyt vaippaihottuma on parempi. Punoitusta on enää oikeastaan vähän pyllyvaossa. Olen entisestään lisännyt ilmakylpyjä ja hoitanut punoitusta sinkkivoide+bebanthen sekoituksella. Myös ne kosteuspyyhkeet jätettiin pois. Vielä se perunajauho on kokeilematta, jota aioin varmaan vielä kokeilla.

Luin joskus tuosta vauvojen pissattamisesta lavuaariin. Ihan uskomatonta, miten niin pieni voi oppia ihan vaipattomaksikin. Miten Palmuhiiri aloitit pissattamisen opettamisen vai tapahtuiko se ihan vahingossa aluksi?

Kiva, että kohta Palmuhiiri pääset omille jaloille :). On varmasti luksusta!!! Voiton puolella olet jo.

Eipä meille kummempaa kuulu. Tiistaina vihdoin se neuvolan lääkäri, kun se peruuntui 4 kk iässä. Kiinteitä meillä menee jo aika hyvin. Yöllä kuitenkin vielä syödään pari kertaa. Ja aamulla herätään kukonlaulun aikaan! Mrrr.... Onkos muilla aamuvirkku vauvoja?

Vauvauinnissa ollaan nyt kerran käyty. Ihan hyvin meni. Amanda ei pahemmin tuumannut uinnista mitään; ei ollut erityisen innostunut, mutta ei itkenyt tai pelännytkään. Amanda nyt ei muutenkaan reagoi asioihin kovin voimakkaasti, neutraali tyyppi :). Muskarissakin yleensä seurailee vain touhua; ei hihku ilosta, muttei tykkää pahaakaan.

Tähti + Amanda 5 kk

Tervehdys täältäkin!

Meidän pikkuruinen Peppi-Lotta on taas kasvaa hurahtanut! Kävimme viimeviikolla 4kk neuvolassa/lääkärillä ja kaikki oli hyvin. Kasvaa ihan just keskikäyrää. Pituutta on kertyny 63,5cm ja painoa 6420g :)

Öinen hulinakausi on jatkunu jo 6 viikkoa, edelleen vedetään 2-3 kertaa yössä ruokaa. Tästä johtuen neuvolan täti anto ohjeen, että saa alkaa antamaan ihan kunnolla soseita - vaikka söis kerralla koko purkin! Eilen sitten annoinkin ihan urakalla maidon päälle. Ekan yösyötön (yleensä 24-01 maissa) aikana annoin 1,4 desiä maitoo ja nukuttiin kerranki klo 6 saakka! Yleesti ollaan syöty 3 maissa jo uudestaan. Toivottavasti tää 24-01,03,06 aikojen ruokailut vähän vähenis..Nukkumaan mennään suht samaan aikaan kun tähänki astieli 21-22. Päikkärit on lähes kellon tarkat: 12 nukahtaa ja nukkuu 3h. Joskus on menny 5h. Tyssi ei enää kyllä nuku aamupäivällä unia eikä oikein illallakaan enää. Aamulla herää jotain 8 maissa, mutta jaksaa pärisytellä sängyssä tunninkin ilman että ite tarvii nousta ylös jos vielä väsyttää.

Viikko sitten perjantaina tyssi nauraa kikatti ensimmäisen kerran ihan ääneen! Eikä ollu mikään pieni kikatuskohtaus vaan nauraa rätkätti ihan kunnolla :) Saatiin kuvattua videopätkäkin naurukohtauksesta. Vieraastaminenkin on menny ohi, se ei pitkään kestäny. Käytiin kaverin pojan 1v synttäreillä ja tyssi vaan hymyili kaikille vieraille ihmisille. Ihan ihmeen rauhallinen tapaus, tuntuu ettei jännitä mitään eikä pelkää. On paljon helpompi kulkee joka paikkaan, kun on noin helppo tapaus!

Tinttiliini

Tinttiliini; hieno juttu että teillä nukutaan yöt paremmin! Ihan eri fiiliksillä saa nousta aamulla ylös. Jokos Amandan vaippaihottuma on parantunut?
Me tultiin Henkan kans muskarista, ja hän on selkeästi kehittynyt tässä musisoinnissa. Kun ennen meni vaan yksi rytmipalikka suuhun, niin nyt meni jo molemmat! Henkka näytti ihan kromosomimajavalta ja pällisteli tyytyväisenä "katso äiti, asensin etuhampaat!"
Muuten on kyllä ihan totta, että minä tarvitsen muskaria enemmän kuin vauva, koska ainakaan toistaiseksi Henri ei ole ymmärtänyt mistä hitosta siinä kaikessa hässäkässä on oikein kysymys. Mut kivaa on molemmilla. Ja olihan se sivistävää nähdä ihan ehta rytmimuna, oon jotenkin mieltänyt sen vaan urbaanilegendaksi. :)

Onko joku käynyt jo vauvakinossa? Oulussa rattaat ilmeisesti jätetään vaan aulaan. Vähän arveluttaa jättää rattaita sinne, vaikka ei sieltä mitään ole kai hävinnyt. Enpä tiedä, voiko leffasta nauttia kun sylissä kiemurtelee vauva, mutta oispahan siinäkin jotakin puuhaa.

Hei taas!Meinaatteko osallistua pneumokokki- rokotetutkimukseen? Onko joku jo saanut rokotteen, millaisia sivuvaikutuksia siitä tuli? Ehdin jo ilmoittautua, mut sit kuulin, että neuvolassa menee sama tutkimusohjelma, mut ilman että lapsesta otetaan näytteitä. Kun tuote on kuitenkin turvallinen ja markkinoilla jo ensi kuussa, niin haluttais Henri säästää turhilta verikokeilta. :-/ Neuvolassa ei kyllä tästä taaskaan ole mainittu halaistua sanaa!

Eipä ole meidän neuvolassa puhuttu koko tutkimuksesta mitään. Mennyt muutenkin minulta ohi tuo rokote. Meillä ainakin tullut aina rokotteista vähän sivuvaikutuksia, niin en ehkä lähtisi henk. koht. mukaan siihen... Täytyypi ensi neuvolassa kysäistä asiasta.