Tahkoojaplussat 40

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nekku*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nekku*

Vieras
Kirppu 9.8.2005 Viljami, 52 cm, 4750 g (esikoinen poika -97)
Hilla: 20.8.2005 Nea, 50cm 3390g
Riinuska: 7.1.2006 Juska, 50cm 3260g
Stella: 24.1.2006 Leo, 48 cm 3250 g
Julia: 30.5.2006 Ilona, 49cm 3240g
Nekku: 30.6.2006 Lotta, 51 cm, 4165 g
Piritta: 30.6.2006 Matias, 50,5 cm, 3330 g
Aniliini: 21.7.2006 Vili, 51,5 cm, 3660 g.
Mariska: 9.8.2006 Samu, 51 cm, 3100 g (esikoinen Teemu 12/02)
La:t:
Kata 8.2.2007
Murmeli 20.2.2007
Suvi 1.3.2007
Sandeman 16.4.2007
Kirppu 7.7.2007
Hertta 20.7.2007

Iltaa!
Olikin tullut kaksi uuden ketjun aloitusta, mutta kokeillaan nyt vaikka tätä ylempänä olevaa...

Tänään käytiin ihmettelemässä vaunuja ja turvakaukaloita. Tutuilla olis vaunut tarjolla ja siks piti vähän katsella, mitä vaihtoehtoja on, niin osaa sanoa mitä niistä tarvitsisi. Turvakaukalo hankittiin saman tien, kun väri miellytti tulevaa äitiä. Ja oli siinä muitakin hyviä ominaisuuksia kuin kirkkaan punaiset osat.

Meillä - tai siis miehellä - on labbis. Mä en ole mikään koiraihminen, enkä ole luvannut vielä että pystyn asumaan sellaisen kanssa samassa huushollissa koko ajan. Ollaan siis vähän koeajalla koiran kanssa. Lenkkeily on ihan jees, mutta lähinnä koiran läsnäolo sisällä käy mun hermoille.

Hämmästyin selällään nukkumisohjeesta, en ole sellaista kuullut ja pikemminkin olen ajatellut, että se olisi hyvä asento. En vaan osaa nukkua kuin kyljellään, ja niistäkin vaan toisella kun toisella puolen on kylkiluun tienoilta kipeää.

Nyt saunaa lämmittämään... Juskalle mainiota synttärikemuja ja muille mukavaa loppiaista!

Moips. Kiva oli kuulla Julian ja Ilonan kuulumisia pitkästä aikaa. Ja onnittelut Juskalle ensimmäisestä täydestä vuodestaan :)

Riinuska, Teemu oppi 2½ vuotiaana kuivaksi päivisin. Yöllä meillä käytetään vieläkin vaippaa josta stressaan ihan kamalasti. Kaiketi jotain yökastelua tai sitten ei vaan vielä ole oppinut pidättämään öisin. Neuvolassa sanottiin että annetaan vielä harjoitella vuosi ja katsotaan sitten hoitomuotoja jos haluamme. Hoitona olisi hormoonit tai sitten semmoinen matto joka laitetaan sänkyyn ja se herättää pissan tullessa pitämällä ääntä tms. Meillä on ollut suvun lapsilla jonkin verran yökastelua joka on periytyvää. Teemun serkku "pääsi kuiville" juuri tuon hormooni hoidon avulla 7-vuotiaana. Musta se ajatus tuntuu vaan niin ikävältä ja huomaan että Teemuakin asia harmittaa. Yritän olla luomatta paineita asiasta. Olen vaan yrittänyt kertoa ettei hänessä ole mitään vikaa ja kyllä hän vielä senkin asian oppii..

Äh jotain muutakin asiaa mulla oli, ajatus hävisi kun rupesin taas murehtimaan tuota Teemun vaippaa...voi rähmä!

No palaan asiaan, Hauskaa viikonloppua kaikille!! Juskalle erityisesti!!

Onnittelut Juskalle synttäreiden johdosta!
Miksi nämä viikonloput menevät aina ihan liian nopeasti?? Vauvan vaatteita pitäisi alkaa pesemään, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi. Jospa sitä sitten, kun jää kotiin...

Tuosta selällään nukkumisesta. Näin myöskin minä olin asian ajatellut, että kyllä se luonto hoitaa homman, ettei selällään nuku, jos siitä jotain haittaa/vaaraa on. Neuvolan tätsy taitaa tosiaan olla vähän "nipo". Nuori hän ei kylläkään enää ole, sellainen 45-v?

Viime viikon neuvolassa mulla oli verenpaineet pikkuisen korkealla ja sain mittarin kotiin. Nyt viikonlopun aikana paineet ovat kuitenkin olleet ihan normaalit. Ilmeisesti töissä on stressiä sen verran, että vaikuttaa viikolla. Onneksi sieltä pääsee pian pois! Periaatteessa enää ensi viikon alku on hankala ja sitten pitäisi helpottua jo töiden osalta?!

Pikkuisen alkaa myös jännittää tuleva synnytys ja aika sen jälkeen. Mieskin myönsi pikkuisen jännäävänsä. ;) Mutta eiköhän senkin asian luonto hoida tavallaa, turha sitä on etukäteen pohtia ja murehtia. Ja toivottavasti valmennuksesta saa levollisen mielen.

Täällä menossa rv 32+3 ja kyllä sitä jo vähän miettii, että kohta pitäis pistää sairaalakassia kasaan edes joltakin osin. Eihän tuo mies sitten kuitenkaan osaa tuoda kaikkia juttuja ihan oikein. Periaattessa synnytykseen ei välttämättä ole pitkäkään aika enää, mutta toisaalta taas voi mennä vielä kaksi kuukautta. Ja lähtö voi sujua hyvin rauhallisesti ja ehtii pakkailla tavarat mukaan tai sitten tapahtuu jotain yllättävää, ettei ehdi tehdä mitään, joten kai se olisi parempi ajoissa laittaa hommat valmiiksi. Missä vaiheessa te "vanhat konkarit" olette pakanneet sairaalakassin?

Mutta leppoisaa sunnuntain jatkoa kaikille ja Juskalle tosiaan kivoja synttäripäiviä!

Huomenia!

Lähden nyt nostelemaan viikon aluksi ketjua..väsyttäisikin niin maan perusteellisesti. Viikonloppu meni mukavasti mutta nopeaan, mies sai vihdoin ikuisuusprojektin valmiiksi ja meillä on olohuoneessakin verholaudat!! La-iltana käytiin kavereilla kylässä, kotiuduttiin jo puolen yön jälkeen mutta sitten istuttiin vielä kaksistaan juttelemassa kahteen asti. Krooh. Enhän mä sitten saanut enää unta ja Ilppiskin möykkäsi mahassa. Tupla-krooh. Pakko oli lähteä su anopille puunkaatoon ja siinä se sitten viikonloppu olikin. Olisi edes kaupat olleet auki la, niin oltais päästy niitä vaunuja katsomaan!

Uudet viikot alkoi taas, rv26+0, mietin tässä että onko nuo tuntemukset närästystä (mulla ei ole koskaan ollut) tai supistuksia? Kun ylävatsaa polttelee ihan siitä rintakehän alta, auttaa jos vähän hieroo, olisko siinä vatsalaukun yläosa? Tekee sellaisen epämukavan olon ja nukkuminen on mahdotonta. Epäilemäni supparit taas tuntuu alavatsassa kiristyksen oloisena? Eihän nämä "vaivat" mitään haitaa mutta olis kiva saada niille nimi. Muistuuko mieleen samanlaisia tuntemuksia?

Nyt vähän töitä väliin, mutta palaan taas!

Huomenet!
Kiitos onnitteluista Juskan puolesta. Eilen juhlittiin ja torstaina toiset kekkerit. Kivoja lahjoja tuli ja poitsu oli onnellinen vieraistaan. Tosin miehen isä emäntänsä kanssa tuli KAKSI tuntia myöhässä (eivät edes pyytäneet anteeksi) ja lahjassa hintalappu, kuten aina :) Annoin sitten pokkana painettunutta kahvia enkä lämmitellyt pasteijoita enää....

Meillä on tänään neuvola pitkästä aikaa. 2kk:tta sitten oli viimeeksi. Rokotus tulee, mutta kiva tietää mittoja.

Sande, mua närästi ekan kerran eläissäni raskaana ollessani. Korvensi ruokatorvea ja kurkkua. Tuli mausteisen ruuan jälkeen yleensä. Rennie auttoi.
Supistukset tosiaan kiristi mahaa. Mulla ne oli viikon 27 jälkeen sen verran kipakoita, että töiden teosta ei tullut mitään kun piti pysähtyä supistuksen tullessa. Ja niitähän tuli montakin tunnissa.

Sairaalakassin pakkasin ehkä viikon ennen synnytystä. Mies hoputti mua siihen jo monta viikkoa ennen :) Toisaalta kun en mä siellä sairaalassa paljoa tarvinut. Korvatulpat ja pesuaineet, siinä mun tärkeimmät. Mies toi pojan vaatteet vasta kotiutumispäivänä, olin laittanut ne kotona valmiiseen pinoon.

Harmillista tosiaan tuo Teemun yökastelu, varsinkin kun poikaa itseään nolottaa. Ei kait se kuitenkaan harvinaista ole, toivottavasti se saadaan jollain keinoin loppumaan, niin ei tarvii Teemun nolostella.

Jaahas, suihkun paikka.

Onnittelut vielä täältäkin Juskalle!

Mä pakkasin sairaalakassin alustavasti varmaan noin viikon ennen lähtöä, mutta lisäilin juttuja sinne vielä tunti ennen lähtöä. Mulle tärkein sisältö kassissa oli myös Riinuskan mainitsemat pesuaineet. Oli ihanaa mennä peseytymään hyväntuoksuisen shampoon ja suihkusaippuan kanssa ;). Toinen tärkeä oli päiväkirja, johon oli kiva kirjoittaa päällimmäiset tuntemukset.

Mulla oli jotain polttelua ylävatsassa, mutta se tuntui enemmän nahassa kuin sisäpuolella, joten ajattelin sen johtuvan mahan kasvamisesta/nahan venymisestä.

Mulla ja miehellä on megaflunssa. Leo säästyi onneksi vähemmällä. En muista, koska olisin niistänyt näin paljon. Nenänalusta ja huulet ovat ihan norsunnahkaa jo.

Mariska, toivottavasti yökasteluun löytyy tosiaan apua.

Mukavaa viikonalkua!

Arkea taas. Viikonloppu meni meidänkin osoitteessa mahdottoman nopsasti, liian nopsasti. On niin kivaa, kun on aikaa olla kolmisin. (Mekin saatiin yksi taulu seinään.)

Laita kuvia jossain vaiheessa Riinuska!

Mariska, eikös Teemu täyttänyt ihan vasta 3 v.? Sanoisin, että älä turhaan sitä yövaippaa murehdi, hienostihan Teemu oppi kuitenkin päiväkuivaksi. Jos yhtään lohduttaa, voin kertoa, että tuttavaperheen poika täyttää tällä vkolla 3v. ja on aivan täysin vaipoissa, ei suostu muuhun. Ja muutama muukin tuttu natiainen lähestyy samaa ikää ja vaipat pöksyissä. Taitavat nämä nykylapset oppia kuiviksi vanhempina kuin me aikanaan, kun on niin mukavan moterneja vaippoja. Juska on kyllä harvinainen tuottelias tuolla saralla! ;-)

Lotan lentsu on helpottamaan päin, onneksi.

Syöminen ei ole luonnistunut ihan mallikkaasti varmaan osittain tuon taudin vuoksi. Kuinka nopeasti teidän lapsoset on hiffanneet soseiden syönnin, ts. avanneet suunsa lusikan tullen? Nääs sitä ei meitin likka vielä tee. Lähinnä tungen tavaraa sisään, kun avaa suunsa hymyilläkseen tai huutaakseen. Sitten kyllä suht kiltisti nielee sapuskan. Ruokaa siis menee alaskin (pl. pottu-parsakaali inhokki), mutta eipä tuo tunnu mistään juuri nauttivan. Porkka-peruna ja omppu maistuvat parhaiten. Sitä mietin, että kokeeko tilanteen inhottavana ja saa syömisestä ”trauman”, kun ”pakkosyötän”? Mutta kun en oikein ymmärrä, miten muuten edetä, kun ei tosiaan suutaan avaa. Pienestä mölinästä tai pään kääntelystä en ole välittänyt vaan odotellut ja syöttänyt sitten lisää, mutta jos on mennyt huudoksi, sitten olen tietenkin lopettanut ja ollut kyllä koko tapahtuman ajan itse iloinen/kannustavan hymyilevä ja höpötellyt mukavia ja ottanut lopuksi syliin ja höpötellyt vielä vuolaat kiitokset yhteistyöstä… Kuvioon on tullut (Juskaltakin tuttu!) päristäminen. Auttakee…

Mä kasailin sairaalakamoja myös n. viikkoa ennen, kun ostin evääksi myslipatukoita ja lakua ja kaksi piccolopulloa shampanjaa. Miehen eväät (lihapiirakat eli tukevaa ja rasvaista!) lätkäistiin pakastimeen samalla kertaa. ;-) Mä olen aina nopea lähtijä, joten en osannut tuohonkaan sen ihmeemmin valmistautua. Myös mulle oli tärkeimmät korvatulpat ja shampoot ynnä muut, jotka tosin pakkasin vasta supistusten välissä. Eipä siellä ihmeitä tarvitse, sairaala pitää huolen. Ainoa pakollinen on äitiyskortti. Harvoin kai tulee tulipalokiire sairaalaan, useimmiten taitaa olla enempi odottelua. Laita kasaan juttuja, joita et ehkä helposti muistaisi. Mulle tarpeellisia oli muuten myös imetysliivit ja liivinsuojat.

P, olin eilen innostamanasi lenkillä. Mukavaa. Huomenna varmaan takapuoli ja reidet huutavat hoosiannaa… Miten meni Mattiksella hoidossa?

Palataan!

Heippati! Meilläkin meni viikonloppu liian äkkiä. Kokkailtiin hyvää ruokaa, saunottiin, näin kavereita jne. Meidän telkkari hajos lauantaina! Kuvaputki ilmeisesti paukahti, kun ääni kuuluu mut mitään ei näy. Nyt pitää vissiin mennä taulutv ostoksille, mut hui miten ne maksaa! Ei olla mitään kovia intohimoisia kodin eletroniikkaihmisiä eli vanha mötikkätv olisi kelvannut vielä. Mutta onhan niissä littanoissa hienompi kuva.

Sairaalakamoista sanoisin sellaisen vinkin, että ottakaa tosiaan isälle evästä mukaan. Mulla ainakin tuli nälkä kun 15 tuntia oltiin sairaalassa, onneksi jotain pientä purtavaa oli mukana, mutta enemmänkin olisi voinut olla.. Siellä on kuitenkin jääkaappi jossa voi säilyttää.

Nyt on sitten maagiset 12 viikkoa takana. Torstain np-ultran jälkeen toivottavasti saa vähän huokaista ja ruveta luottamaan että kaikki menee hyvin.

Keijun tilanne jännittää... ja Sanelman. Voi kunpa!

Rennietä kävin hakemassa ja onneksi olo kohentui! Todella ikävä vaiva, pitääkö tässä ruveta syömään puuroa koko loppuaika? Yök.

Hertalla on varmasti kaikki hyvin siellä masussa ja np-ultran jälkeen saat vähän hengähtää.

Vitsit sentään, mä varasin hydrobicin torstaille enkä oo ihan varma jaksanko mennä sinne. Hyväähän se varmaan tekee, on tässä velttoiltu tarpeeksi. Millekkä viikoille asti te jatkoitte liikuntaa? Kävely tuolla pimeässä ja märässä ilmassa ei kauheasti houkuttele.

Katan masu on aika siistin kompakti vielä. Mä luulen että mun maha on samankokoinen vaikka viikkoja on paljon vähemmän. Täytyy nyt yrittää saada pari kuvaa otetuksi, että saan teille masun mallia. Jotain raskausarpien tyylisiä ihomuutoksia olin huomaavani rinnoissa eilen, nyyh:-(. Toivottavasti ei tule kauheasti vaikka kyllähän kropassa elämä saa näkyä...

Meillä myös kavereilla 4 vee poika joka tekee asiansa edelleen vaippoihin. Yrittää kyllä päivisin ehtiä vessaan, mutta tarvii jostain syystä äidin sinne mukaan ja sitten ei useimmiten ehdi. Ehkä tuo kuivaksiopettelu on pojilla hankalampaa, kun esim kummityttö on ollut kuiva jo 2 vuotiaasta asti. Vahinkojahan aina sattuu mutta noin keskimäärin. Ei liene vielä mikään ongelma Teemulla, paitsi itsetunnolle:-).

Heippa ystävät!

Sandeman, on juu aika kompakti maha vieläkin, vaikka mies hokee joka päivä miten iso se on.. Siis ihan positiivisessa mielessä sitä katselee, ihaillen ;-)

Mulla on tuota samaa oiretta kun Stellalla oli, eli ylävatsasta kiristää, nahkaa tai lihaksia tai jotain. Nyt alkaa nukkuma-asennon löytäminen olla tosi hankalaa, jalka ja kankku puutuu kyljellään jo ennen kuin ehtii edes nukahtaa. Selällään nukkuminen ei tunnu yleensä hyvältä, siinä on jotenkin liian suorassa asennossa. Onneksi unta voi nyt pitkittää aamusta, niin ei ole hätää. Äippälomalla on ihanaa, varsinkin viime viikko oli mahtavaa kun mies oli lomalla. Viikonloppuna koottiin loput Diktadit, ja eilen harrastettiin kulttuuria käymällä Ateneumissa. Vauvan sänky on nyt valmiina meidän sängyn vieressä, lakanakin jo paikoillaan (ehtii varmaan pölyttyä tässä välissä!). Sairaalakassi on kyllä pakkaamatta, kai sitä sitten ehtii lähempänä.

Olen siis työpaikalla nytkin vaikka äippälomasta hehkutan, tällä ja ensi viikolla vierailen täällä useimpina päivinä tätä viimeistä tutkimusartikkelia kirjoittamassa. Eipä oikein enää jaksaisi, mutta toisaalta rentoa kun omaan tahtiin tulee ja menee.

Mites muuten sen tapaamiskaupungin kanssa päätettiin?

Kata, mulle myös kuvia, pliis!

Vielä kuivaksiopettelusta... Mäkin olen kuullut, että on pojille tyttöjä hankalampaa. Pojat kuulemma pissivät vähän väliä, tytöt isomman satsin kerralla. Heh, en tiedä, pitääkö paikkansa, mutta noin olen kuullut.

Sande, mä urheilin ihan melkein loppuun saakka, kun tuntui niin hyvältä. Vikan kerran taisin käydä punttisalilla rv38/39. Mutta siis oman olon mukaan. La:n jälkeen kävelin hulluja hikilenkkejä, kun yritin saada supistuksia aikaiseksi... Tulos plus miinus nolla niiden osalta. Ololle tekivät kuitenkin hyvää ja Lottakin älysi syntyä rv40+4.

Huh Hertta, teillä onkin savottaa, jos/kun valitsette taulutv:tä! Niitä on käsittääkseni vaikka minkälaisia. Ovat muuten ihan holtittomia energiasyöppöjä. Mä luulen, että meille kelpaa kanssa toi iso möhkö, kunnes hajoaa. Digiboksi pitäisi uusia, mutta ei olla jaksettu vielä raahautua kaupoille. Mä inhoon tollasia juttuja, niihin menee ihan turhaa aikaa.

Heipat täältäkin,
Savossa vielä, ke kotiudutaan etelän suuntaan. Matiaksen iltanukahtaminen on vähän syvältä, kitisee ja pyörii sängyssä pahimmillaan toista tuntia, joka on vähän rassaavaa. Sen puolesta voisin kotiutua jo tänään, mutta ei nämä hevin meitä täältä päästä, kun ei meidän vierailut näin talvisin kovin tiheitä ole.

M sai myös lievän nuhan multa, joka haittaa unia: syö siinä sitten tuttia, kun röörit on täynnä räkää....Onneksi tänä aamuna oli jo puhtaampi nenänalus.

Ikävä Stella, että teillä flunssa on äitinyt oikein kovaksi =( Mä en varmaan mitään inhoa niin paljon kuin räkätautia. Mieluummin vaikka kova kuume pariksi pväksi kuin räkää valuva nokka ja tukkoinen olo.

Nekku, mun pitikin kysyä miten Lottis on hokannut soseet. Tossa voi tosiaan mennä tovi ennen kuin suu aukenee automaattisesti lusikalle. Ei siinä varmaan muu auta kuin toistaa sen tuhat kertaa. Ja jos menee taistoksi ja vänkeemiseksi, niin sit lopettaa. M taisi heti alusta availla suutaan, jotenkin hirmu kivuitta meillä käynnistyi kiinteiden syönti. Taitaa poika olla aina niin nälkäinen :) Nykyään vetää jo 2 purkkia pvässä + velli, puuro ja tissi.

Hei halleluja, mulla alkoi eilen menkat! Oli pikkasen äimisteltävää. Tuli jotenkin jännäkin olo, kun aiemmin menkat ovat tienneet murhetta ja surua...Nyt olin ihan, että wellcome :-)) Mä kuvittelin, että menkat alkaa, kun imetys loppuu kokonaan, mutta ilmeisesti sen jonkin hormonin tuotanto on niin hiipunut (mikä se nyt olikaan...) että käynnisti "normaalin" hormonituotannon. Tästä se kiertolaisen elämä taas alkaa, jippadii.

Täällä ei taida olla Dr.Phil-faneja, mutta sattuiko kukaan näkemään perjantain Philin...? Oli aikamoisen etovaa katsottavaa. Äiti roudaa 4-vuotiasta tyttöään kauneuskilpailuissa, aloitti vuoden ikäisenä, ja on käynyt jo 55 kisassa, ja ilmeisesti voittanut jokaisen. Äidin mukaan lapsi haluaa itse kisoihin, ja tyttö huomasi 1,5 vuotiaana, että yksi hammas on vinossa, ja vaati äidiltä hammasrautoja (!!!!!!!!!!!!!!!!!). No ne laitettiin...huh huh huh! Oli kuulemma niin kivaa pitää rautoja suussa, että tahtois ne uudelleen. Oli pikkasen oksua kattoa, kun pikkulapsi puettiin aikuiseksi, meikattiin, lisättiin ripsiä, tupeerattiin tukkaa jne...Just. Ja nyt se mamma pelkää, että kateelliset muut äidit kidnappaa tytön, minkä vuoksi tyttö nukkuu vanhempien makuuhuoneessa seinän puolella.. Just. On maailman kirjat sekaisin.

Ohjelmista, ihania sarjoja palaa ruutuun. Seurasko kukaan aikoinaan L-koodia? Tosi hyvä sarja, samoin, jee jee, pääsee katsomaan taas Huippumalleja ja American Idolia.

Onnittelut Hertta 12 täydestä viikosta! On varmaan hino fiilis, kun edellinen meni kesken, oliko se 8.vk vai mikä? Peukut on kyllä pystyssä Tahkoojien puolesta jälleen kerran.

Lounaan vuoro. Sitten lähdetäänkin kyläilykierrokselle. Matias on varmaan innoissaan...Ei ihme, että iltanukahtiminen takkuaa, kun äiti roudaa poikaa ympäri kyliä. Palaan.

Hih Ilppiksellä on eka hikka!!!!! Vide minkä tuntuista:-)). Tuli siis ihan tasaiseen töminöitä varmaan 10 peräkkäin, tähän mennessä on pitänyt taukoa ja seuraavaa töytäisyä on saanut odotella. Tänään on kyllä sellainen puolikuntoinen olo joka suhteessa, tekis mieli pakata kamat ja mennä kotiin päikylle. Kahvia tekis mieli mutta kun tuo vatsa on niin "herkkä", johtuisko mun närästys niistä rautatabuista kun ei ole aikaisemmin vaivannut.

Sori nyt tuli vähän valivalia...

P, amerikkalaiset on vainoharhaisia niin monessa asiassa ettei sitä oikein pysty täällä käsittämään. Mutta toisaalta esim itävaltalaiset oli ihan kauhuissaan kun jätettiin lapsi vaunuissa ulos nukkumaan, kun eikös se palellu sinne? Mutta sielläpäin lapsilla ei olekaan hanskoja käsissä ja makuupussit on tuntemattomia vempeleitä. Maassa maan tavalla?

Piritta: Mun edellinen oli tuulimuna, joka huomattiin varhaisultrassa vkolla 8. Kasvu oli pysähtynyt jo luultavasti vkolla 6. Nyt on sentään nähty varhaisultrassa syke!

Mulle on viime aikoina tullut todella (liian) monta erouutista. Pariskunnat joilla pieni lapsi tai lapsia (alle 4 v) eroavat. Tänään pongasin myös lööpistä Krissen ja taikurimiehensä eron. Pieni lapsi heilläkin. Ei kait sitä parisuhteen hoitamista liiaksi korosteta pikkulapsiperheiden osalta. Yksi mun ystävä (joka myös eroaa) sanoi, että sellaiset suhteet kestävät, joissa parisuhde on ykkönen ja lapsi vasta kakkonen. Aika hurjasti sanottu.. Ehkä se rakkaus lapseen ei vaadi niin paljon "työtä", mutta parisuhteen hoitaminen vaatii enemmän ponnistuksia? En tiiä.. Näitä uutisia on vaan vähän liikaa tullut viime viikkoina. Yksi kaveripariskunta eroaa, kun lapsia ei alkanutkaan kuulua ja huomasivat, että eiväthän he itse asiassa sovi lainkaan yhteen. Perheenperustamistarve vaan oli kova, mentiin äkkiä naimisiin ja ruvettiin "tekemään" lapsia. Kurjaa, kurjaa.

Mitähän muuten Surulle kuuluu?

Siis Nekku etkö saanut kuvia? Onko joku muu joka ei ole saanut? Mä nimittäin luulin lähettäneeni kaikille. Laitan tulemaan!

Eroista on kyllä aina kurja kuulla ja lukea, vaikka eihän sitä koskaan tiedä mitä siellä takana on. Tänään just pohdittiin työkaverin kanssa, että kunpa sitä pystyisi pitkässäkin juoksussa parisuhteessa arvostamaan toista omana persoonanaan, ymmärtää erilaisuudet ja antaa toiselle tilaa olla juuri sellainen kun on. Usein huomaa että oikein pitkään yhdessä olleet ihmiset jumittuu valittamaan toistensa huonoista puolista, jotka siis eivät oikeasti ole sen huonompia, vain erilaisia.

Sande, onnittelut ekasta hikasta! Meidän tytsy hikkaa tosiaan koko ajan, varsinkin illalla ja yöllä.

Ai niin Hertta, se olikin tuulimuna, eikä km. Sori, sekoitin.
Noi on tosiaan ikäviä, kun pariskunta eroaa ja on pieni lapsi/lapsia. Niitä on meidänkin tuttavapiirissa muutamia, onneksi ei ihan lähipiirissä. Oikeastaan suuri osa meidän ystävistä on ollut yhdessä jo vähintään 10 vuotta, monet reilusti kauemminkin. Mä muistelen meidän suhteesta, että jossain 7 vuoden kohdalla oli jokin kriisi ja toisen otti kovin itsestään selvästi ja toinen tylsistytti. Mutta se kesti vähän aikaan,ja sen jälkeen on taaplattukin tasaisen onnellisesti. Ei me mun mielestä meidän suhdetta mitenkään "hoideta", kunhan tehdään paljon sellaisia yhteisiä kivoja juttuja, joista molemmat nauttii. No joo, tätähän ei kukaan kysynyt :)

Leon ja Juskan äideiltä piti kysyä, että missä vaiheessa pojilta jäi 2. päikät veke, vai nukkuvatko niitä edelleen? Ja vielä...syövätkö lihapitoista ruokaa kahdesti päivässä vaiko kerran?

Mulla oli tuon raskausliikunnan kanssa aikalailla sama juttu kuin Nekulla, että viimeiseen asti tuli liikuttua. Lähinnä just salilla, poljin paljon sellaista stepperin tyylistä laitetta. Sit loppupvät oli lähinnä kävelylenkkejä. Helle tosin uuvutti aika pian, sehän oli tosi kuumaa heti jussin jälkeen.

Taulutv:stä piti sanoman, että ei se varmaan ihan mahdoton urakka ole, jos osaa suunnilleen määritellä, minkä kokoisen haluaa/tai mahtuu. Sen perusteella valitaan sitten ruutu, eli onko plasma vai lc. Merkeistä suosisin vain ehdottoman luotettavia, eli Sony, Panasonic tai Samsung. Mulle taitaisi tärkein olla telkun väri, että sopii sisustukseen, heehhh...:-)

Joo, mäkään en saanut Kata sun kuvia, mutta menenpäs nyt kassomaan =)

Hertalle onnittelut ensimmäisen rajapyykin saavuttamisesta! Mimmonen on sun vointi?

Käytiin neuvolassa. Juska oli 78cm ja 12,20kg. Kaikki ok. Pullosta pitäisi pikkuhiljaa päästä (vaikeeta!!!) ja lusikka antaa omaan käteen (jee, sitä ruokaa on sitten todellakin pitkin seiniä...)

Nekku, Juska ei avannut kahteen ensimmäiseen kk:een suutaan lusikalle. Sitten kait mietti, että voisihan tuota kokeilla :) Eli mä vaan tungin lusikan suuhun, ei siinä paljon muita vaihtoehtoja ollut. Tuskin tuli traumoja.

Mustakin tuntuu, että ihmiset eroaa ihan järestään kun on pari alta kouluikäistä lasta, surullista. Kyllä sitä itsekkin olen miettinyt parisuhdetta kun viime vuosi oli tavallisuudesta poikkeava. Siis kun vauva syntyi ja raksa alkoi. Ei ole suhde ihan parhaimmalla kantimella. Ymmärrettävää toki kun nähdään niin kovin vähän. Tätä mä vaan vähän pelkäsinkin, että mulle ja poitsulle tulee omat kuviot, eikä miestä enää "tarvitse"... vaikeaa selittää, mutta ymmärtänette varmaan. Toivon suhteen normalisoituvan jahka päästään sinne kotiin ja normi arki alkaa.

Piritta, mites nyt kun menkat alkoi? Meinaattekos ehkäistä vai tjot?

Musta toi, että lapsia kuljetellaan kauneuskilpailuissa, on aika sairasta. Menkööt sitten kun itse osaavat sellaista pyytää. Tuntuu jotenkin, että kisat ovat vanhempien itsetunnon pönkittämistä vaan.

Mun kaveri asui/ synnytti Jenkeissä ja muutti äsköttäin suomeen. Hänelläkin kesti aikansa, että uskalsi nukuttaa tyttöään ulkona vaunuissa. No, ei suomessakaan enää kukaan taida jättää vaunuja kaupan pihalle ostosten ajaksi :) Niin kuin ainakin mut pienenä.

Tosiaan, Surusta/ Ilosta olisi toooosi kiva kuulla!

...ja palaan heti asiaan takaisin...

P, Juska syö liharuokaa 2 kertaa päivässä. Ja nukkuu kahdet päikyt. Yöunet ovat klo 21-6.30/ 7.30 ja aamupäivällä ja iltapäivällä unet kestoltaan n 1,5h.

Mä lopetin liikunnan raskausaikana tosi aikaisin, kun rv 16+ alkoivat supistukset ja lääkäri käski huilia. Toki koiran kanssa olin lenkillä päivittäin, mutten muuta koko aikana.

Meille mies miettii toista taulutöllöä. Yläkerran aulaan kun on semmoinen saatava. Mies on ihan mahdoton noiden vempeleiden perään, mä en niistä ymmärrä mitään.

Hei vaan,
kyllä meni viikonloppu äkkiä, onneksi sentään saatiin hiukan taas kämppää järjestykseen, mm liinavaatekomeron siivous. Valtava määrä lakanoita voi kahdella ihmisellä ollakin! Tauluja ei sentään saatu seinälle.

Tänään sitten alkoi oikeasti arki kotona, mies lähti töihin ja ihmettelen, mitä pitäisi tehdä. Ajan saa kyllä kulumaan oikein hyvin paikkoja järjestellessä ja kävin kaupungilla pikku shoppailureissullakin.

Mun liikunta on viime aikoina ollut lähinnä kävelyä koiran kanssa, ihan reipasta sellaista kylläkin. Uimisesta haaveilen vielä, mutta kun on jatkuvasti pientä nuhaa niin ei oikein uskalla. Ehkä tällä viikolla, kun uimahallit on tyhjentyneet lomailevista koululaisista...

Erouutisista - omassa tuttavapiirissä ei pahemmin ole eronneita pienten lasten vanhempia, mutta harmillisen yleistä se näyttää olevan. Enkä ihmettele, voin kuvitella miten helposti sitä itsekin keskittyy enemmän vauvaan kuin parisuhteeseen.

Nekku, kyllä Leollekin piti ruoka pakottaa suuhun ekan kuukauden verran, muuten sisään ei olisi mennyt mitään. Pakottamalla sain hänet nielemään pikku hiljaa enemmän ja enemmän, vaikka alkuun tulikin suuri osa takaisin.

Piritta, Leokin nukkuu vielä kahdet päiväunet. Pienempänä rytmi oli sellainen, että aamupäivällä 1 H ja iltapäivällä 2-3 H. Nyt mennään samanlaisella rytmillä kuin Juska eli n. 1,5 H sekä aamu- että iltapäivällä. Meilläkin syödään liharuokaa kahdesti päivässä. Toki poikkeuksiakin on, joskus mennään päivä pelkästään kasvisruualla.

Toi on tosi surullista, että pikkulapsiperheet eroavat :(. Omassa lähipiirissa moista ei ole vielä tapahtunut, lähinnä siksi, että perheitä on vasta nyt alettu perustaa. Musta tuntuu, että me ei olla sen kummemmin hoidettu suhdettamme nyt pikkulapsiaikana, mutta ollaan nyt läheisempiä kuin koskaan. Ehkä lapsi on tuonut uudenlaista avoimuutta meidän välillemme, herkemmin jutellaan tunteista ja ajatuksista ja ollaan just sellaisia kuin ollaan, mitään teeskentelemättä. Ok, ehkä romantiikkaa voisi olla vähän enemmän... kumpikaan meistä ei vaan ole kovin hyvä sellaisessa :).

Liikunnasta. Mä kävin pumpissa ja jumpissa n. rv 34-36 asti. Koiran ulkoilutus toi oman lisänsä. Tässä raskaudessa uhkaa käydä huonommin, olen liikkunut aika vähän (koiralenkkejä lukuun ottamatta), lähinnä hirveästä väsymyksestä johtuen. Kohta on pakko terästäytyä. Uimista ja tanssitunteja olen ajatellut ottaa kalenteriin. Kuntosalijäsenyyttä mulla ei enää ole enkä taida vähään aikaan ottaakaan.

Nyt täytyy lähteä herättelemään Leoa, kun lähdetään kaupungille yhtä kaveria moikkaamaan. Menen silläkin uhalla, että nenä vuotaa kuin seula ja kurkku on käheä. En jaksa enää istua sisällä.

Heips! Toosi paljon juttuja, kiva, kiva, muistaisinpa vaan komentoida kaikkea, mitä aioin..

Hertalle kovasti onnea rajapyykin ylityksestä, helpottaa huolta ja pelkoa hieman, kun tietää tilastoiden sanovan, että rv 12 "saa huokaista helpotuksesta".
Hikkaavalle Ilppikselle myös onnittelut!
Sekä Juskalle myöhäistä synttärionnea! :)

Katalle kiitokset masukuvista! Ihana on! :) On se vaan jännä, miten sitä omaa pömppöä tulee niin ikävä ja mieli muuttuu kaihoisaksi, kun katselee pyöreitä vatsoja. Ehkä joskus uudelleen, muttei vielä..

Mies oli ke-to-pe + vkl talvilomalla ja oli kyllä tosi ihanaa viettää aikaa monen monta päivää ihan vain kotona "nyhjäten" perheen kesken. Tänään onkin ihan tyhjä ja masentunut olo, kun mies lähti töihin, eikä tiedä pääseekö kotiin ennen perjantaita, kun kiirettä pukkaa taas uuden vuoden kunniaksi. =(
Olemme kaikki olleet flunssan kourissa, loppiaisena vietiin Vili lääkäriin, kun oli ed. yön tosi itkuinen ja hieroi korvaansa, niin tulehdushan se siellä. :( Mutta nyt ovat antibiootit tepsineet ja poju on taas oma iloinen itsensä!

Parisuhteen hoitoa olen minäkin paljon miettinyt. Tuntuu päällisin puolin, että ihmiset eroavat melko helposti nykyisin, vaan mistä sitä kenenkään seinien sisäpuoleisesta elämästä tietää.
Mä en kyllä tunnustaudu luovuttajaksi, sillä meillä oli kyllä _todellinen_ vauvakriisi, miehen menojalka vipatti (siis baareihin, ei naisiin!! ;) ja riitoja oli yllinkyllin typerääkin typerimmistä asioista, mutta kuten olen todennut, nyt mies on ihan malli-iskä ja ihanaksi muuttunut minuakin kohtaan jälleen. Johtuu varmasti suureksi osaksi itsestäni ja omasta käyttäytymisestäni ja sen muuttumisesta hormonimyllerrysten pyörityksestä toivuttuani. Ei siis ole pee-puhetta, että vauva muuttaa elämän totaalisesti, meillä se meni hetkeksi ihan raiteiltaan.. Eron partaalla ei oltu, vaikkakin varmasti aika lähellä, mutta toisesta suunnattomasti välittäminen kaikesta asioiden päällekaatumisesta huolimatta sai meidän elämämme raiteilleen. Vilin ekat 3kk oli aika raskasta aikaa henkisesti parisuhteen persiillään olon vuoksi, vaikken siitä kovin paljoa täällä puhunutkaan, ei jotenkin ollut voimia ja kun kaverit olivat kuitenkin suurena tukena. Mutta olemme selviytyneet kriisistä ja tuntuu, että rakastan miestäni enemmän kuin koskaan ennen! =))) No, se siitä tällä erää, ettei mene ihan siirappiseksi..

Sujuvasti soseisiin.. Vili ei meinaa millään avata suutaan, kun ruokailu alkaa, mutta vesipullolla "huijaten" saan suukun auki ja lusikan sisään. Siitä eteenpäin sitten avaakin kuin linnunpoika suunsa tulevalle ruualle. Hedelmä- ja marjasoseet ja puuro ei mene meillä kaupaksi. Pottu- ja liharuuat sitten niidenkin edestä. Juskan tavoin Vilistäkin on tullut melkoinen "sihtikurkku", mun tekemät karkeat soseet (vrt. kaupat hienojakoisiin pöperöihin) eivät meinaa enää upota, vaikka yritän kuinka hienoksi saada sauvasekottimella. Pöh. No, aikansa kutakin, kai herra taas hetken päästä nauttii maminkin ruuista. Meillä syödääm 1 kasvis- ja 1 lihasose joka päivä. N. klo 14 ja klo 20. Yritän toisinaan välillä antaa aamu/iltapuuroa ja makeita soseita, mutta siitä aiheutuu suuri "murina" ja suu menee tiukaksi viivaksi, eikä aukea millään. Aamupäivisin Vili ei ole nälkäinen, syö siis ekan kiinteän vasta ekojen päikkäreiden jälkeen.

Sairaalakassin pakkasin n. viikkoa ennen laskettua aikaa, siinä se sitten naulakossa odotteli kolme viikkoa. Henk.koht. hygieniakamat laitoin kassiin juuri ennen lähtöä.

Riinuska olikin jo kysäissyt Piritalta ehkäisystä, suosittelen ehkäisyrengasta, jos hormonaaliseen päädyt. Meillä on muuten nykyisin, öh, melko vilkasta makuuhuoneessa, taatusti on vaikuttanut se, että kun kuitenkin kuukausia tahkottiin, niin se vei haluja molemmilta mennessään, nyt ovat kyllä palanneet! :)) Kumma vaan, kun sanotaan aina, ettei vauvaperheessä ole seksiä, meillä on kyllä se mennyt ihan toisin päin. =)

Murmelilta piti kysäistä, kun on ehkä mennyt multa ohi, että nyt kun muutit, niin muutitko miehesi kanssa samankaton alle ekaa kertaa, vai yhdessäkö teitte muuton? Oletteko olleet kauan yhdessä? Kerro toki _kaikki_ itsestäsi! ;) Kiva, kun mieleinen kaukalo löytyi, nyt vaan vaunuja metsästämään!

En ole muuten muistanut kertoa, että Vili osaa jo aika hyvin istua. Heijasteita ei vielä ole näkyvissä, eli kun lähtee kaatumaan, se on sitten mukkelis-makkelis, ei siis ota kädellä yhtään vastaan. Liekö bumbo-tuolilla vaikutusta, kun melko ajoissa istuu ihan ryhdikkäästi ilman tukea. Jouluaattona kokeiltiin ekan kerran.
Hampaita on muuten alhaalla jo kolme, hassuja riisiryynejä. :)

Hih, nyt sitten tästä hymyn irtoamiset kaupunkilaisille. Mä kyllä jätän Vilin kaupassakäynnin ajaksi vaunuihin, täällä tuppukylässä kun kaikki tuntee toisensa, niin aina on joku "tuttu mummo" kurkkimassa vaunuihin ja ns. vahtimassa, kun palaa kaupasta. Ei ole käynyt mielessäkään, etten uskaltaisi täällä jättää Viliä uinumaan kaupan eteen. Mutta se mistä ne hymyt saattaa irrota, on se, että täällä oli nähty susi ja sen kuultuani kaksi kertaa mietin, voiko pojua nukuttaa ulkona. Olen kuitenkin uskaltanut! :)

Jep, ihan luvattoman pitkä sepustus, sen siitä saa, kun muutaman päivän pysyy poissa. Ja unohdin varmasti monen monta asiaa, mitä piti kommentoida. Nyt lukemaan Tahkoojien kuulumisia.. Olitte peukutelleet, jännityksellä odotan, mitä kuuluu kenellekin.
Mukavaa viikonjatkoa!
Lähdetään Vilin kanssa huomenna mummille, joten voi olla etten muutaman päivään taas "näyttäydy", kun heidän kone on etanaakin hitaampi..

Täällä ilmottautuu väsynyt äiti, huoh Samu on tehnyt viimeiset neljä yötä hampaita herättämällä vähintään 15 krt yössä...huoh!
Tänään oli neuvola ja saatiin piikki kankkuun, Samu ei huomannut koko toimitusta. Painoa 7,4 kg ja pituutta 69 cm. Nyt on joku maltillisempi aika menossa kasvun suhteen. Painoa oli tullut vain 200 g viime kerrasta ja pituutta 1 cm.

Voimia kaikille flunssan kanssa kärvisteleville, mullakin tuntuu keuhkoissa hassulta, yskiessä ikävältä. Toivottavasti ei muutu pahemmaksi.

Seksi?!!, Ai mitä se on? Jotain syötävääkö? Eli hiljaista on sillä saralla.

Mulla on kanssa ystäväpiirissä muutama pariskunta jotka ovat eronpartaalla. Toisen ero on miltei selvä ja toisen parin juupaseipäs ei varmaan lopu ikinä. Toivottavasti lapset selviävät mahdollisimman vähin traumoin, on aika paljon vanhemmista kiinni miten lapset asian sisäistävät. Ikäviä juttuja jokatapauksessa!

Kiitos lohduttavista kommenteista, koskien Teemun yökastelua.

Samu on syönnyt soseita jotakuinkin kuukauden ja vasta eilen huomasin että hän selvästi avasi suutaan lusikan lähestyessä.

Riinuska tuskailit tuttipullosta luopumisen vaikeutta. Mä vaihoin Teemun tuttipullot, pehmeä nokkaiseen nokkamukiin. Meillä tuo helpotti Teemun luopumista tuttipullosta. Mukin muotoon tottuessa tottui sitten ihan nopasasti kovempikin nokkaiseen mukiin.

No niin nyt täytyy laittaa pyykki kuivumaan ja ruveta valmistautumaan illan sähly peliin.

Muutettiin siis tosiaan ensimmäistä kertaa saman katon alle! Muutama vuosi ollaan oltu yhdessä ja naimisissakin, mutta töiden takia asuttu eri paikkakunnilla. Toki lomat ja viikonloput on oltu samassa paikassa, mutta onhan se ihan eri asia. Niinpä onkin hienoa saada kaikki kamppeet järjestykseen ja ylimääräiset romut ulos kämpästä. Mun työt on edelleen pääkaupungissa, mutta saa nähdä mitä sitten äippäloman jälkeen tapahtuu.

Taistelen tässä digikameran kanssa, näppärästi sillä ottaa kuvia mutta en ole oikein ekspertti kuvien koon suhteen, pitäisi muokata ne jotenkin kätevästi sopivan pieniksi sähköpostiin. Hankittiin nimittäin viikonloppuna myös vaunut (ja pitää lähettää niistä kuva tuleville isovanhemmille)! Tutuilla oli myynnissä hyväkuntoiset käytetyt emmaljunga classicit ja pidin niistä heti. Uusia teki kyllä vähän mieli, mutta kun nuo sai kotiin niin tuntuvat ihan sopivilta.