Tahkoojaplussat 41

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nekku*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hoplaa kun siellä on liukasta!! Kävin ruokkiksella ulkona ostamassa kummilahjaa ja hyvä jos pysyin pystyssä!
Mulle käypi ens viikolla muut paitsi ma ja ti. Perskules kun on vaikeeta.

Mua puristaa nyt joka puolelta. Mammahousuista piti löysätä kuminauhaa...kääks jos musta tulee yhtä valtava kun niistä mamoista eilisessä Discoveryn ohjelmassa. Vaan onneksi sitäkään ei kestä montaa viikkoa...ja sitten synnytyksen jälkeen on vaan otettava itseään niskasta ja lopetettava tämä herkuttelu. (joops!)

Heippa mammat!

Ehkä sitten sovitaan kiiruusti perjantai treffipäiväksi ensi viikolla..nyt ainakin meille neljälle, N:lle, P:lle, S:lle ja mulle käy, jos joku muukin pääsisi niin mikäs sen mukavampaa!

Me lintsataan tänään vikasta perhevalmennuksesta...meikäläinen on niin tunnollinen että poden heti huonoa omaatuntoa..miehelle tuli yksi toinen hoidettava asia, ja koska ne valmennukset on oikeesti aika turhia, niin myönnyin. Mitään muuta hyvää kuin ne videopätkät niissä ei ole ollut.

Tänään oli taas neuvola aamulla, ei mitään uutta, vauva on tiukasta alhaalla jo ihan kiinni häpyluussa, mutta mulla ei ole kyllä ollut mitään oiretta mistään, ei edes sellaisia supisteluja että itse huomaisin kuin tosi harvoin, joten tuntuu ettei ehkä ihan lähipäivinä pääse vielä laitokselle..no mikäs tässä on ollessa, kun ei nyt enää neljää viikkoa menisi! Huomenna tulee 38 viikkoa täyteen. Terkkari arvioi että vauva painaisi nyt ehkä jotain 3100 g.

Meillä mies on kotona varmaan ne kaikki kolme viikkoa syntymän jälkeen, ja kun sillä on nyt lomaa syntymään asti, niin tässä sitä kiehnätään sitten vähän pidempi aika yhdessä kotona. Uskon että on ihan kiva yhdessä ihmetellä uutta perheenjäsentä, ja onhan se aina kivempi kun on seuraa, kun vaaveli kumminkin nukkuu ja syö vaan.

Tänään mennään vahtimaan tuttujen koiraa illaksi, sillä kun on synnytyksen hetket käsillä ja koko perhe joutuu lähtemään illaksi jonnekin..saas nähdä joudutaanko kätilöiksi..miehellä on kokemusta useammastakin pentueesta, joten sikäli ei hätää.

Kyllä sitä muuten tulee aika laiskaksi näin kotona, päivä menee ihan tosi nopeasti, kun nukkuu myöhään, syö pitkän aamupalan, käy vähän ulkoilemassa tai kaupoilla, syö, ottaa päikkärit, katsoo TV:tä, ja sit onkin jo nukkumaanmenoaika kohta..ehkä ihan hyvä että tulee tuollaisen pienen ihmisen muodossa lisävirikkeitä pian! =)

Heissan ja terveiset Intiasta!

Reissusta palattiin jo lauantaina ja alkuviikon oli n saikulla vatsataudin takia ja tänään siis taas töissä. Eli tautihan siellä tuli, pari päivää meni sairastellessa ja muutenkin olo oli tosi hutera, verenpaineet tosi alhaalla, jossain 80 tienoilla yläpainekin. Täytyy sanoa, että vaikka olin varautunut kulttuurishokkiin, niin maan (erityisesti Delhi) erilaisuus yllätti silti. Kaikkiaan reissu oli hyvin mielenkiintoinen, mutta luulenpa, että seuraava reissu tehdään jonnekin muualle :)

Pikaisesti yritin kahlailla kuulumiset läpi. Sandelle ekana isot lohtuhalit suruun!!! Olen huomannut saman kuin Suvikin, että monta kertaa lähipiirissä syntymiä ja kuolemia tuntuu sattuvan aina samoihin aikoihin.
Katalla on jo kohta h-hetket käsillä - hui :) Tänne saadaan pian vauvoja, kivaa!

Mulla oli eilen neuvola ja masuasukilla ilmeiseti kaikki ok sairasteluista huolimatta. Sain muuten siellä reissulla lääkäriltä antibioottia, jota ei Suomessa suositella raskaana oleville. Samoin malarialääkekuurinkin aloitin. Lääkärin vakuuttelusta huolimatta pieni pelko on koko ajan takaraivossa, että mitä jos niistä kuitenkin jotain tulee.... Mammahousutkin otin jo suosiolla lennolle jalkaan ja nyt ei enää taida muut pöksyt sopiakaan. Varsinkin iltaisin masu pömpöttää ihan kunnolla. Nyt niitä liikkeitä odottelen...

Kirppu 16+6

Torstai on toivoa täynnä... ;)

Tervetuloa Kirppu takaisin "turvalliseen" Suomeen! Ikävää, että mahatauti iski, ja ettei matka ollut ihan unelmien täyttymys, mutta oli varmasti kokemus, joka säilyy muistoissa läpi elämän. Huih, miten pitkällä säkin jo olet! :)

Täällä pyörii vauvan vaatteet koneessa. Osa on uusia, osa kaverilta ostettuja ja osa saatuja. Mulla on aika paljon noita pieniä, 50-60 cm vaatteita, mutta sitten vähän isompia ei olekaan paljon mitään. Mutta eiköhän sitä sitten pääse jo niitä hommailemaan, kun nuo alkavat käydä pieniksi?

Jotenkaan sitä ei vaan tiedä, minkä verran mitäkin vaatekappaleita tarvitsisi. Noista pikkuisista jää varmasti suurin osa käyttämättä, kun niitä on iso laatikollinen...

Tulisi kyllä hurjan kalliiksi jos kaikki vaatteet ostaisi kaupasta uutena. Me jouduttiin muutenkin hommaamaan jo kaikki kaukalot, vaunut, sängyt yms. uutena, joten vaatteita en todellakaan aio ostaa kaikkia uutena, vaan katselen myös kirppareilta ja kyselen tutuilta. Tässä vaiheessa on vain hieman hankala ostella hirveästi niitä isompia vaatteita, kun ei tiedä kumpi on tulossa.

On ne vaan niin suloisia nuo pienet vaatekappaleet, niitä voisi hypistellä vaikka päivät pitkät, mutta nythän mulla on siihen oiva tilaisuus. :)

Rv 35 täynnä! Hip hei! Ja Katalla jo rv 38. Sulla voi tosiaan lähtö olla jo piankin lähellä! Ihanaa ja jännää!

Teretulemast takaisin Kirppu perheineen! Harmi, että vatsatauti "yllätti". Matka oli varmasti kokemus, ensi kerralla sitten muualle :)

Katalla tosiaan on viikkoja reilusti kasassa. Onkos sukulaiset jo alkaneet soittelemaan, että "jokos jokos?" ?

Suvi, täällä meilläpäin oli justiinsa syntynyt vauva, 58cm ja viitisen kiloa... Olin aika kauhuissani mitoista! Tuli vaan mieleen kun puhuit noista pienistä vaatteista. Tommonen jötikkähän tarvii suoraan 60-62cm vaatteet, huh! Kyllä meillä meni jonkun aikaa ne 50-56cm vaatteet.

Tuosta isyyslomasta vielä. Meillä mies jäi sinä päivänä kun tultiin sairaalasta kotiin. Siinähän olisi tavallaan mennyt 4 päivää hukkaan jos olisi aloittanut silloin kun vauva syntyi. Mulle ainakin riitti kun mies tuli sitten töistä suoraan sairaalaan illaksi meidän kanssa. Tietysti sitten jos on perhehuone, niin isänkin pitää olla paikalla koko ajan. Onkos kellään semmoinen suunnitteilla?

Ääh, kohta kaksi viikkoa kun käytiin 1-v kuvassa, eikä niitä vieläkään ole tullut. Paperissa lukee, että noin viikon kestää... Huomenna soitan sinne.

Meillä muuten hajosi kesällä ostettu philipsin itkuhälytin. Ei vaan enää ottanut yhteyttä vaan vilkutti punaista valoa koko ajan. Nyt on sitten uusi ja niin moderni malli, että joutuu opettelemaan käyttöä ohjeista. Ihan ensin meillä oli tigex (???) merkkinen, mutta annoin sen kaverille lainaan. Se toimi muuten hyvin, mutta kun tarkisti yhteyttä vähän väliä, niin päästi semmosen naps- äänen. Yritä nyt siinä itse nukkua kun hälytin raksuttaa koko ajan!
Minkä merkkisiä hälyttimiä teillä on?

Huomenta!¨

Aiiiih, miten söötti Matias onkaan!! Kiitti Piritta kuvasta! Vitsit sentään kyllä on Lottiksella komea kavaljeeri perjantailounaalle:-)).

Laitoin teille meiliä yhdestä näyttelystä jos vaan kiinnostaa, muut voi deletoida. Oon vaan niin ylpeä ystäväni suorituksesta että en voinut olla mainostamatta!

Tänään mennään kummitytön kanssa Disney on ice showhun:-), on kuulemma jo ihan täpinöissään! Ainoa ongelma on kun äiti on sanonut että prinsessa Ruusunen on satuolento ja sitten on kuulemma oikeitakin prinsessoja olemassa:-) että miten nämä konseptit nyt menee. 4 veen ongelmien taso on huima?;-))

Meillä on itkuhälyttimiksi radiopuhelimet, saatiin joskus tuparilahjaksi ja kaverit käyttää samanlaisia menestyksellä hälyttiminä. Tulee halvemmaksi kun muutakin käyttöä löytyy.

Kirpulle teretulemast takaisin. Ikävää että mahatauti iski. Saitko antibiootit ennen vai jälkeen taudin alun? Mulla nimittäin tulehtui varvas joskus Filippiineillä olessa ja sain paikalliset stydit antibiootit jotka sitten laittoivat mahan (ja koko muun systeemin) niin sekaisin että lopetin koko tabut! Kun ei vesikään pysynyt sisällä kahteen päivään. Muka kipeätä varvasta en edes huomannut kahteen päivään ja mukana se on edelleen;-)).

Morjens!

Huihui, Kata, kohta se on menoa :). Mä oon ihan hullu, mutta odotan kuin kuuta nousevaa, että olisin noilla samoilla viikoilla. Nyt on vasta rv 13+3... että pitkään joudun vielä odottelemaan. Ihanaa, että sulla on mies noin pitkään seuranasi. Tuli tuosta kokoarviosta mieleen se, kun olin viimeisessä neuvolalääkärin tarkastuksessa Leoa odottaessani. Lääkäri arvioi, että vauva ei mahdu tulemaan alateitse ja lisäksi että painaa takuulla yli neljä kiloa, jos menee laskettuun aikaan asti. Joopa! Mahtui hyvin tulemaan ja painoi syntyessään (rv 39+2) 3250 g. Arviot voivat siis mennä aika metsään. Tosin sitä sanotaan kyllä, että kätilöt ja terkkarit ovat näissä asioissa hieman luotettavampia tiedonlähteitä kuin lääkärit.

Meillä mies piti isyysloman pätkissä, ja se passasi oikein hyvin. Vauva on alussa niin helppo, ettei silloin niin tarvitse apua ja toisaalta vauvan kanssa ei voi vielä juurikaan kommunikoida. Isälle on mukavampaa päästä sitten vähän myöhemmin myös viettämään pitempi aika kotona vauvan kanssa. Yhden viikon mies piti kesäloman jatkeena. Mutta varmasti siinä on omat hyvät puolensa, että pitää loman pötköön.

Meillä oli 1-vuotisneuvola äsken. Mitat: 73,5 cm ja 10 050 g. Terkkari sanoi, että Leo pitäisi saada kävelemään, kun liikkeet ja tasapaino ovat niin hyvät, että kävelemisen pitäisi jo sujua ihan hyvin. Helpommin sanottu kuin tehty! Jätkä ei nimittäin suostu enää yhtään treenaamaan kävelemistä. No, siihen terkkari ehdotti, että kestovaipat pitäisi vaihtaa ohuempiin tai kertakäyttöisiin. Mä olen itsekin miettinyt, että vaikuttaakohan paksu kestovaippa haaroissa kävelemään oppimiseen, mutta meillä käytetään mielestäni jotakuinkin ohuinta mahdollista mallia. En haluaisi siirtyä kokonaan kertisten käyttäjäksi, joten ei kai auta kuin etsiä jotain ultraohutta kestovaippaa. Sekin on vaikea juttu, kun tuo poika on kova pissaamaan...

Toinen neuvo oli, että Leon kanssa pitäisi ahkerasti katsella kuvakirjoja, koska poika on niin vilkas. Vastapainoa menolle ja meiningille, siis. Terkkari tosin sanoi, että pojat ovat usein varsinaisia väkkäröitä :) eli koko ajan menossa ja "pahanteossa". Mä kyllä silti luulen, että Leo on tullut äitiinsä, jos omaa äitiäni on uskominen. Mä olin pienenä varsinainen elohiiri ja "kauhukakara".

Tervetuloa takaisin Kirppu, ja kurjaa että sait taudin. Kerropa silti lisää Intian-reissusta! Mitä teitte, miten lapset pärjäsivät, millainen majoitus teillä oli, jne. jne.

Suvi: meillä on paljon käytettyinä ostettuja vaatteita. Kirppareilta löytyy usein kivoja vaatteita edullisesti. Ja huuto.netistä voi tehdä löytöjä hyvällä hinnalla ja siellä on myynnissä vaatepaketteja, joissa saa kerralla esim. yhden koon vaatteet.

No niin, nyt lopetan ennen kuin tulee romaani. Iltapäivällä on taas mentävä neuvolaan, tällä kertaa äitiyspuolelle.

Helou!

Tervetuloa takasin Kirppu, kyllä me sua kaipailtiinkin :)

Riinuska mullakin on Phillipsin itkuhäly ja se meni kanssa jotenkin epäkuntoon. Se ei jostain syystä ota ääniä kunnolla...(on ennen ottanut) esim. jos poitsu on ulkona ja rupeaa itkemään niin kuulen sen ennen kuin häly reagoi..tosi epäluotettava. Nyt en ole enään käyttänyt sitä niin oon enemmän korvat höröllään ulos päin kun poitsu on siellä.

Siinä srk-kerhossa missä Teemu käy pitäisi nyt kevättalvella käydä valokuvaaja kuvaamassa kerholaisia ja niiden sisaruksia. Mä ajattelin otattaa Teemusta ja Samusta yhteiskuvan.

Talon laajennus projekti on "edennyt" sen verran että kävin arkkitehtitoimistossa vähän juttelemassa suunnitelmistamme jotta voivat tarjota palveluksiaan. Vieläkään emme tosin ole päättäneet ruvetaanko me siihen...

Mulla on tosi p***a mieli. Riideltiin äidin kanssa eilen. Jep, eipä olla tehty sitä varmaan 10 vuoteen....

Mun mies oli varmaan 1 viikon ennen ja 1 viikon jälkeen Samun syntymän kotona.

Voihan perjantai...kello onkin jo paljon täytyy ruveta tekemään ruokaa ja laittamaan Teemu kerhoilemaan..

Sain vasta tänä aamuna sähköpostini auki 19 meiliä :) Ihania kuvia punaposkisesta Vilistä ja Matiaksesta...tosi suloisia :)

Tosiaan, kiitos pikkuisten kuvista - meidän jässikkä tuntuu jo niin isolta, vaikka ikäeroa ei kuitenkaan ole kovinkaan hirveästi.

Stella vielä kyseli lisätietoja reissusta. Tässä siis vielä matkakertomusta ketä kiinnostaa:
Delhin hotellit oli ihan jees, Agrassa oli oikein kiva. Ensin tuntui, että missä slummissa nää majoitukset on... sitten hokattiin, että koko kaupunkihan on lähestulkoon samanlaista. Kulttuurishokki iski, vaikka olin etukäteen (muka) valmistautunut mm. lukemalla kirjoja Intiasta. Hotellien tähdistä tiputtaisin ehkä yhdet pois, niin vastaisi eurooppalaista luokitusta eli täkäläistä kahden tähden tasoa. Delhissä reissattiin Viljamin kanssa enimmäkseen rinkalla, rattaat oli enemmänkin vastuksena siellä. Ihan reilusti tehtiin matkaa autokyydillä ja tuli mieleen, että tyyli oli sama kuin Suomessa 70-luvulla. Viljamikin seisoskeli välillä penkillä maisemia katselemassa - eipä tulisi Suomessa mieleenkään. Pidemmätkin Delhi-Agra matkat meni hyvin, kun poitsu veteli sikeitä. Liikenne oli yhtä kaaosta, torvet soi joka suunnassa ja teillä kulki sulassa sovussa autot, riksat, mopot ja lehmät :) Alkoi vaan ahdistaa välillä se ruuhka, melu ja pakokaasut + kaikki käry mitä tuli katujen reunoilla poltettavista roskaläjistä. Köyhiä ja kerjäläisiä riitti ja lopulta suhtauduttiin niihin (varmaan jonkinlainen itsesuojelureaktio) aikalailla mustalla huumorilla. Osalle annettiin rahaa tai ostettiin banskuterttu. Lähtiessämme vietiin resuiselle pikkutytölle Viltsun reissulelut - voi sitä lapsen onnellista hymyä! Shoppailua harrastatettiin jonkin verran katujen varsien pikkukaupoissa ja kojuissa. Yllätys tuli, kun pyydettiin kuskia viemään meidät jonnekin ostoskeskukseen ja meidät vietiin turistipaikkoihin ( myytiin mattoja, puunorsuja, pashminoita yms.) ja ilmeisesti oikeita tavarataloja ei ole lainkaan. Vai Hertta onko niitä ja jos on, niin missä ihmeessä? Kartoistakaan ei niitä löydetty.
Agran Taj Mahal (upea!), Red Fort, vanha Delhi, hindutemppeleitä yms. tuli katsastettua. Delhiin en enää lasten (ainakaan Viltsun ikäisten) kanssa uudestaan lähtisi. Poitsu jaksoi reissuta hyvin ja lehmät ja koirat onkin nyt tosi "kuuma juttu". Vanhempi poika tuntui olevan näkemänsä jälkeen omaan elämäänsä hyvin tyytyväinen. Kokemukset köyhyyden näkemistä tuntui hätkähdyttävän kovasti.
Ruoka oli hyvää ja vanhempi poikakin tykkäsi paljon, vaikka mausteisia ruokia olikin.

Goalla oli kiva, hyvä hotelli ja siellä olo tuntui enemmän lomalta. Päästiin köllimään altaalle ja rannoille (muiden) lehmien kanssa :). Hotelli oli lähellä Vagatorin rantaa ja hippiporukkaa, reivaajia, roinan tyrkyttäjiä ja pilvenkauppaajia sillä alueella riitti. Hotellilla oli ihan taviksiakin ja suurin osa venäläisiä ja brittejä. Pahus vaan, kun se tauti sitten iski ja hotellissa pötkötellen meni monta päivää. Myös mies oli taudissa, samoin Viltsullakin oli kuumetta. Lekuri oli ainoa rehelliseltä vaikuttanut ihminen koko reissulla, kävi hotellilla kolme kertaa meitä katsomassa ja lääkitsemässä (rahankiilto tietysti silmissään...). Lääkkeet tuli siis vasta taudin jälkeen ja auttoivatkin kyllä.
Ihmisistä jäi sellainen kuva, että ovat kieroilevia, rahan perää olevaa porukkaa. Selittynee ehkä köyhyydellä... En tiedä onko Hertalla samanlainen kuva Intiasta ja intialaisista, kun olet enemmän nähnyt. Meillä on ainoastaan turistin näkökulma.
Viltsu sai Goalla hepulit rannoilla piinaavista valokuvaajista. Valehtelematta meillä ei ollut varttia pidempää rauhaa, etteikö joku olisi tullut kysymään "can I click?". Aluksi homma olikin ihan ok, mutta lopulta paloi pinna sekä pikkumieheltä että vanhemmilta. Viljami alkoi läpsimään lopulta kaikkia muita kuin vaaleita ihmisiä aina kun lähelle tulivat. Ja kävellessään heittäytyi maahan ja pisti pään piiloon käsien alle. Voi raasua! Tummaihoiset alkoi tulla myös uniin ja edelleen poika saa samoja hepuleja öisin nukkuessaankin. Toivottavasti ei vaikuta enää myöhempään kehitykseen - suomileijona tatska hauikseen ja tukka pois... Ehkä nuo kokemukset vielä unohtuu.
Eli lopputuloksena: reissu oli mielenkiintoinen ja ennen kaikkea avartava kokemus! Tosin, aikaisemmin ajattelin, että lapsethan kulkee mukana missä vain. Joutunen vähän pohtimaan asiaa, kun seuraavaa reissua suunnitellaan... :)

Tosi kiva lukea teidän reissusta Kirppu ja tervetuloa takaisin kotiin! En ole koskaan Intiassa käynyt (enkä ehkä menisi :), mutta olitpa todella mielenkiintoisesti kuvaillut reissua ja olosuhteita, luin ihan intona!
Tottahan se on että reissukohde ja varsinkin majoitus kokee muutoksen pienen kanssa...

Mä oon saanut aika samanlaisen vaikutelman intialaisista ihmisistä Thaimaassa ja Singaporessa, jälkimmäisessähän niitä asuu aika lailla ja siellä on intialainen kaupunginosakin. Yhtään hymyä ei sieltä saatu...
Tosin taas miehellä on muutama intialainen ystävä jotka ovat ihan superkivoja!

Heissan!

Torstaissa jo ollaan, onpa viikko mennyt äkkiä!
Mukavaa lukea Kirpun matkakuulumisia, harmi että vatsatauti iski. Mutta harvemmin nilltä kai onnistuu kokonaan välttymään.

Neuvolassa olin eilen kaikki ok, paitsi että terkkari unohti ottaa verikokeen (rh- vasta-aineiden tarkkailua varten), joten pitää mennä huomenna uudestaan. Lääkäri ei antanut mitään painoarvioita, totesi vaan että pää on tukevasti alhaalla, mutta kohdunsuu vielä ihan kiinteä.

Onko kellään vinkkejä hyvistä itkuhälyttimistä, sellainen on varmaan tarpeen kun vauvan saa meillä pihaan nukkumaan? Tai hyvästä sitteristä? Ajattelin etsiä molempia huuto-netistä, kun ei raaski uutena hankkia. Yllättävän paljon saa kyllä rahaa kulumaan kaikenlaiseen, eikä se varmaan lopu ennen kuin lapsi menee töihin :)

Eilen kävin hiihtämässä pienen lenkin, aika rankalta se tuntui, mutta mukavalta kuitenkin. Loppuilta kyllä meni tehokkaasti torkkuessa sitten.

Onpas teillä ollut juttua, mukavata! Meillä oli hurlumleipäivä, oltiin menossa koko päivä. Lotan unet on olleet tänään mitä sattuu, joten sippasi jo ennen kasia. Jouduin herättämään päikkäreiltä kesken kaksi kertaa. Ensin hammastarkastusta ja sitten muskaria varten. Onneksi on tosi lunki tapaus eikä juuri asiasta rutise, kun tissi on tarpeen tullen available. ;-)

Kiitos Sande mainospläjäyksestä!

Kirppu, on teillä ollut aikamoinen reissu, tosi hinosti sitä kuvailit. Mua ei ole ikinä Intia kiinnostanut ja pakko sanoa, ettei kertomuksesi juuri toiminut referenssinä sekään. ;-) Tiedättekö, mikä on onni Intiassa? Nooh, tietenkin kuiva pieru. Kirpun tauti osoitti vitsin todenperäiseksi…

Juuh, Matsku on komia vävyehdokas meidän Lotalle. On oikein hyvästä perheestä, taustat on tsekattu ja anoppinsakin olisi loistava. (Perjantai merkitty kalenteriin!)

Murmelille suosittelen BabyBjörnin sitteriä. Ainoa huono puoli siinä on se, että taitaa olla about kallein. Maksoin tarjouksessa 79 euroa. Mutta on se hyvä! L viihtyy siinä edelleen ja tiedän muutamia, jotka ovat istuskelleet siinä vielä parivuotiaina. Siinähän siis bebe itse saa sen heilumaan. On mun mielestä ergonominen. Helppo ottaa mukaan myös.

Meillä on Philipsin itkarit, mallia en muista, joku perusmalli se on. Ostettiin käytettynä Vauva-lehden sivuilta, kun perityt hajosivat. Hyvin ovat pelittäneet, mutta olen kuullut, etteivät oikein toimi kovilla pakkasilla.

Jos Keiju käyt täällä kerron, että blinejä on kyllä tosi helppo värkätä itse. Itse teen Risenta-tattarijauhopaketin ohjeesta. Vichyä kun laittaa lorauksen, saa tosi kuohkeita. Valurautainen blinipannu on mainio. Sanomattakin selvää, että on mun herkkuja siis. Just aion lauantaina tehdä.

Lotta oli muuten 6 kk nlassa 71,7 cm ja moni on tuumannut, että pitkä likka ja niin varmaan onkin, kun miettii, että Leo on vain pari senttiä pidempi. Tokihan toi kasvu tuosta hidastuu selkeästi vuoden ikää kohden.

Stella, Lottakin on ihan mahdoton menijä. Muskarissakaan ei malta pötkötellä maassa ja kuunnella loruja, kun viereiset vauvat ja kaikki muu tavoiteltavissa oleva on paljon kiinnostavampaa…

Katalla tosiaan on loppumetrit käsillä. Toivottavasti olet yhdes koos vielä ensi perjantaina!

Huomenta ladies,

Krooh ja valivali fiilis. Unta sai todella houkutella viime yönä, joka paikkaa särki ja kääntyily on vaikeaa. Mieskin tuli puolenyön maissa kotiin ja kuvitteli että nukun, nooh en, olin vaan kääntyillyt pari tuntia ja sitten vielä kääntyilin pari tuntia lisää ennen kuin pääsin jonkinlaiseen horrokseen. Tänään pitäisi vielä jaksaa näyttelyn avajaisiin klo 19.

Disney-stoori, ihanat prinsessat, my ass...miksi joka sadussa on joku pahatar/ilkeä noita/äitipuoli jotka on sitten mega-pelottavia tuollaiselle neljävuotiaalle maalaistytölle?? Istui mun sylissä koko ekan puolen, halusi lähteä pois, veti takkia naaman eteen. Huhhuh, oli siinä kummitädin hermot koetuksella, kun itsekin oli väsynyt enkä olis yhtään jaksanut selitellä. "kyllähän sä tiedät mitä prinsessa Ruususessa tapahtuu, kyllä se selviää ja paha saa palkkansa". Tuntuu että mimmi sai isommat kiksit kun näki monta junaa Hartsun areenan vieressä??? Noh, isälleen kyllä kertoi autossa ummet ja lammet ja kotona harjoitellaan piruetteja...että kai sitä on nyt annettu elämyksiä pienelle??

Mistähän sitä pitäisi hakea saikkua jos olo tästä vielä huononee. Kohta ei koneenkäyttö ja autolla-ajaminen enää suju, kun mieli on sumussa. Työterveydestä vai jostain neuvolalekurilta (jonne ajan saa huhtikuulle?). Maanantaina olis kyllä neuvolan terkkarin vastaanotto, mutta se mimmi ei kyllä sano muuta kuin "joo, raskaus voi olla tuollaista"...ggggggggrrrr.

Taas tuli eilen vaelleltua Kampissa ja P&Pltä tuli nyssäkkä vauvanvaatteita mukaan. Ilppikselle saa varmaan vaihtaa vaatteet 2 krt päivässä että saa kaikkia käytettyä edes kerran. On mamalla lähtenyt vähän mopo käsistä tuossa vaatteiden hypistelyssä.

Huomenta! Olin pari päivää koulutuksessa.

Tervetuloa Kirppu takaisin! Odottelinkin kovasti kuulumisia. Delhi-belly eli vatsatauti on kurja juttu. Joo, kyllä siellä on juuri tuollaista kuin kuvailit. Kun tietää millaista siellä on, niin täytyy sanoa, että en lähtisi alle kouluikäisten lasten kanssa, paitsi Goalle. Olen tästä ehkä ennenkin sanonut, että mun mielestä on vähän arvelluttavaa, kun Finski kovasti nyt mainostaa Intiaa, kun suorat lennot Delhiin, mutta kun ihmiset jotka eivät tunne Intiaa, niin ajattelevat että se on kuin Thaimaa tms. vähän rikkaampi maa. Eipä niissä mainoksissa kerjäläisistä, liasta ja raivostuttavan innokkaista kaupustelijoista puhuta. Shokki se on jokaiselle ensi kävijälle. Mutta Delhissä ON Stockmannin tasoisia tavarataloja, siistejä kahviloita ja hienoja elokuvateattereita, mutta ne tosiaan täytyy tietää. Taksikuskit ei välttämättä tiedä, ei niiden palkoilla pyöritä noissa paikoissa. Mä olin enimmäkseen tekemisissä diplomaatti- ja YK-ihmisten (=länkkäreiden) kanssa, joten parhaat paikat tuli nopeasti tutuiksi. Ja tietysti kaikkeen tottuu, jos asuu siellä. Kauheeta, mutta ei ne jalka- ja silmäpuolet vähän ajan päästä enää hätkäyttänyt, kaupustelijoita osasi kohdella oikealla tavalla välinpitättömästi ja riksakuskien kanssa oppi tappelemaan hinnoista hindiksi! Mutta pakokaasun määrän en tottunut! Joskus teki mieli vääntää itkua kun istui riksassa jossain liikenneruuhkassa. Turistipaikat on tosiaan asia erikseen, enhän mä niissä juuri hengaillut. Muistan kun menin käymään Agrassa, luoja ne kaikki kaupustelijat ja kerjäläiset, jotka oli kimpussa, huh. Kun liikkui siellä missä tavalliset asukkaat, niin sai olla rauhassa.
Goassa tosiaan ne turistirannat oli aika hirveitä, ei siis saanut olla 10 sekuntia rauhassa kun joku tuli jotain kauppaamaan. Me oltiin ehkä pari tuntia Bagan rannalla ja mä sanoin, että tänne en enää tule. Mutta siellä on myös täysin kaupustelijavapaita rantoja. Puolen tunnin taksimatkan päässä oli ihanan rauhallinen ranta, jossa oli meidän lisäksi pari kolme pariskuntaa. No, nyt saa riittää Intia-jutut. Mä vaan aina innostun kun siitä maasta on kyse...

Ja sitten asiaan eli vauva-asioihin! Ostin tiistaina ekan vauvan vaatteen, pari 50 cm bodyä. Pitäähän sitä jotain hypisteltävää olla kotona :). Äitiyshousuja olen ostanut neljät, 50-70 prossan alennuksilla. Tein yksi ilta inventaarion ja ehkä 15 housuista kolmista mahtuu nappi kiinni. Muutamat hameet menevät kyllä vielä.

Oletteko muuten olleet (tai harkinneet menevänne) vauvauinnissa? Meidän ihan lähellä olisi uintipaikka. Musta voisi olla kiva, koko perheen yhteinen juttu. Mä en ole pätkääkään musikaalinen, että muskarit eivät hirveästi innosta, vaikka eihän siellä mitään laulu- tai soittotaitoa tarvita.

Hui, Katallahan alkaa jo olla jännät paikat!

Jee, maanantaina neuvola, odotan niin kovasti sydänäänten kuulemista. Jos tajuaisi vihdoin, että mun sisällä kasvaa pieni ihminen.

Sandemanille jaksuja! Hae vaan ihmeessä saikkua, jos tuntuu ettet jaksa olla töissä. Mä olisin aivan hyvin voinut jäädä sairaslomalle jo pitkän aikaa aiemmin, mutta kun olen lievästi "hullu" niin olen ja sinnittelin vain loppuun asti. Ihan hölmöähän se on. Meillähän myöskin neuvolan terkkari heitti läpän, että on sitä ennenkin jaksettu.

Muutenkin tuntuu, että neuvolassa vain mitataan fyysisesti kaikki arvot kuntoon, mutta esim. väsymyksestä tms. henkisestä ei saa puhua/ehdi. Ei sikäli, että mulla olis jotain ongelmia itselläni ollut, muuta kun tuo väsy, mutta silti.

Täällä myös väsymystä kehissä. Luojan kiitos, ei tarvitse enää töihin raahautua. Viime yönä vessareissun jälkeen klo 3 en saanut enää unta ja sitten valvoin sellaiset pari tuntia. Onneksi sai aamulla nukkua pidempään. Sitten vielä yöllä luin vanhasta vauvalehdestä, että on tutkittu että äidin univaikeudet pitkittävät synnytystä. Olipa lohdullista luettavaa yön pimeinä tunteina... :(

Mutta kohta sitä valvotaan sitten vauvelin kanssa! Mutta siinä onkin jo sitten jotain järkeä, nyt tämä valvominen tuntuu jotenkin vähän turhalta, ja pelottaa että ehtii väsyä jo ihan loppuun ennenkuin vauva edes syntyy.

Kiva myräkkä muuten tuolla ulkona. Tulihan se talvi, kun sitä niin kaivattiin. Ei pidä nyt valittaa... :)

Kiitos Kirppu matkakertomuksesta ja Hertta täydennyksestä. Piristystä päivään! Mon ion saanu kauheita tauteja Intiasta. Onneksi selvisitte Kirppu "pikku" vatsataudillla.

Mukavaa viikonloppua!

Terveeks!
Pitäisi olla pakkauspuuhissa, mutta toki tytsyjen kuulumiset on luettava =)
Kornia, että kahden päivän mökkireissulle pitää ottaa järkyttävä kapsäkkiarsenaali mukaan: urheiluvälineitä, kuten tennismailat ja sukset, Matskulle vaunut, matkasänky, oma pulkka..plus lakanat, pyyhkeet, sapuskat, omat vaatteet....Huh! Ja meillä on vain yksi lapsi, tutuilla lähtee 3 kersaa matkaan...Zippadii. Siis Vierumäelle tänään.

Tervetuloa maisemiin Kirppu! Mielenkiintoiselta tuo matkanne kyllä kuulosti. Delhi kuulosti juuri semmoiselta kuin sen luulevan olevankin. Aika hurjaahan noissa paikoissa on käydä, ovat niin totaalierilaisia. Luulin, että olette koko ajan Goalla, sinne menisin kyllä lapsien kanssa, mutta en ehkä Delhiin. Kurja tuo vatsatauti =(
Meidän häämatka Tobagolla oli aavistuksen samanlainen "sokkikokemus", yhdistelmä upeita paratiisirantoja ja rentoa rantalomailua, mutta sitten myös todellista köyhyyttä, kaaosmaista, likaista liikennekulttuuria, tungettelevia kaupustelijoita, ja sellaista rahanahneuttakin, jota inhoan lomakohteissa yli kaiken. Todella mielenkiintoinen matka, jossa koki kyllä kaikenlaista. Mutta ei siellä täysin stressitöntäkään ollut.
Ns. perinteisissä lomakohteissa kuten Italiassa on myös kaupustelijoita rannalla, mutta heillä on "säännöt". Jos naama näyttää, ettei kiinnosta, he lopettavat tyrkyttämisen heti.

Sandelle kiitos näyttelyinfosta, mua kyllä kiinnostaa! Parempia unia sinnepäin, onneksi edessä on vkloppu. (Suville myös :)

Katalla tosiaan viimeiset vkot käsillä. Ja ne viikot menee nopeesti. Mukavaa, että teillä isukki voi olla niin pitkään kotona.

Meillä on itkuhälynä Philipsin joku perusmalli. Joskus käytetään, ja on ihan hyvin funkannut. Sitteri on Emman, ja edullinen oli. Sen ajan, kun sitä käytettiin, eli noin 4-5 kk, palveli erittäin hyvin.

Huvittavalta kuulosti toi Stellan th:n neuvo, että "Leo pitäisi saada kävelemään". Todellakin varmaan vaikeampi sanoa kuin toteuttaa. Ei kai lasta kuitenkaan voi ns. painostaa, vaan opettelu tapahtuu omaa tahtia. Mun ystävän lapsi oli 6 kk:n nlassa lähes 72 centtiä ja vajaa 9 kiloinen, että kovin simpsakoissa mitoissa Leo on. Tosin ko. pojan vanhemmat ovat aika pitkiä molemmat, joten kaipa silläkin jotain vaikutusta on...?

Meillä ei ole vielä muita harrasteita Matskun kanssa kuin baby-jumppa ja satunnainen baby-bio. Vauvauintia ei edes harkittu, koska tietääkseni pk-seudulla niihin on aika tunku, eikä sellaiset 08 ajat vkloppuisin inspiroineet. Me ollaan nääs aamu-unisia =)) Mies ei oikein pidä uimahallien ätmöksestä, joten sieltä suunnalta tuskin ois kannatusta kuulunut. Mutta, olen varma, että se on kiva yhteinen harraste perheelle.

Jaahas, kai se on raahauduttava hiihtomonojen etsintäpuuhiin. Vmäellä ne ilmeisesti rahastaa suksimisesta tällä hetkellä, joten saas nähdä, viitsiikö siitä puuhasta sentään maksaa, vaikka mukavaa onkin :)

Vkloppuja armaat!

Kiitos Kirpulle ja Hertalle Intia-infosta. Mua kiinnostaa asia sen takia erityisesti, että mies reissaa nyt työn puolesta aika paljon Intiassa, ja on kovasti pohtinut, voisimmeko me perheenä lähteä sinne lomalle tai jopa vähän pitemmäksi aikaa. Mä olen sellainen suinpäin innostuva tyyppi, mutta kieltämättä nuo teidän tekstit panevat miettimään toisen kerran. Ehkä, jos ei olisi lapsia, mutta pienten lasten kanssa se kuulostaa aika horror-paikalta! Varmaan vaatisi aika pitkän ajan, ennen kuin tottuisi.

Hertta, me ollaan oltu vauvauinnissa elokuusta lähtien ja Leo tykkää sitä tosi kovasti. Lapsen into saa heräämään lauantaina uintia varten jo aikaisin. Monet muutkin vauvat näyttävät nauttivan vedestä, joten suosittelen! Suosittelen kyllä muskariakin. En mäkään ole mikään erityisen musikaalinen. Siellä riittää, kun hoilaa jotain sinne päin, tai suunsa voi pitää kiinnikin ja ope voi hoitaa laulupuolen. Leo tykkää tosi paljon mm. marakassien ja rumpujen soittamisesta.

Nekku, Leon pituuskasvu olikin vähän hiipunut nyt. Terkkari sanoi, että se on tyypillistä pimeinä talvikuukausina. Toisaalta isänsä on kasvanut lapsena hitaasti, joten voi olla perinnöllistäkin. Lotta on kyllä pitkä ikäisekseen.

Tänään pitää lähteä toppahaalariostoksille, kun Leo ei pärjääkään koko talvea 74-koon haalarin kanssa. Ja pakkaset ovat myös osoittaneet, että tämänhetkinen haalari on aika ohut. Jospa jostain vielä saisi alennushaalareita.

Heippa!

Juu on viime hetket käsillä täällä..tosin enköhän ensi perjantaina ole vielä yhtenä kappaleena, vaikka kovasti jakautumista odotankin =)

Kirpun Intian reissusta oli tosi kiva lukea, matkakertomukset on aina huippuja. Kuulosti kyllä tosi kokemukselta, aika hurja reissu lasten kanssa, mutta säilyypähän varmasti muistoissa pitkään!

Sande, mä otin aina välillä yhden saikkupäivän kun oli tosi huonosti nukuttu yö takana, se on hirveää kun ihan sumussa joutuu kuljeskelemaan, ja sitten tulee helposti stressi siitä unensaannista. Mulla on taas nyt huonon nukkumisen kausi, illalla ei uni tule ja yöllä saa kyllä pyöriä moneen otteeseen. Olo on ihan ok, mutta jotenkin ei pysty rauhoittumaan ja rentoutumaan. Pitäis varmaan kokeilla jotain rentoutusharjoituksia..onneksi pitkät aamu-unet pitää kumminkin pirteinä! Karvainen vekkarimme herättää joka aamu puoli kymmeneltä, siihen asti vedetään hirsiä hyvällä halulla!

Me ostettiin Lastentarvikkeesta tarjouksesta oranssi-vihreä "sammakko-sitteri", 39 EUR jäi hintaa kun oli jotain vanhoja kuoseja. Eiköhän se pelitä muutaman kuukauden.

Kunnon myräkkä muuten ulkona, just lähden käymään yliopistolla, gradu menee kansiin tiistaina ja tänään pitäis käydä kypsyyskokeessa. Mies lähtee ajelemaan seuraksi, huvittavaa kun me ollaan kun joku eläkkeellä oleva pari tällä hetkellä..;-)

Toi vauva-uinti kiinnostaisi minua, ja nimenomaan just se et olis koko perhe yhdessä. Mutta en sitten tiedä jos tosiaan aamuvarhain pitäisi hallilla olla, niin miten käy..pitää katsoa sitten.

Yritän palata myöhemmin vielä, hyvää viikonloppuja teille ketkä näköpiiristä häviätte jo aiemmin!

Sen verran vauvauinnista vielä, että meillä erityisesti miehellä oli omat epäilyksensä uinnin suhteen, mutta mieli muuttui, kun kokeiltiin. Se on tosiaan lämminhenkinen, perheen yhteinen tuokio, eikä herääminen haittaa, jos lapsi nauttii :). Meillä alkoi eritysesti sen jälkeen sujua hyvin, kun tajuttiin herätä sen verran aikaisin, että ehdittiin syödä hiukan aamupalaa ennen uintia. Se kohentaa kummasti oloa! Ihan kaikki vauvat (tai vanhemmat) eivät kuitenkaan uinnista nauti, joten on harmi, ettei ainakaan meidän uintiin päässyt vaan kokeilemaan, vaan lukukausi piti maksaa könttänä heti.

Niin, Piritta, mäkin jäin vähän ihmettelemään sitä kävelykommenttia. Kai sitä sitten vaan pitäisi rohkaista poikaa jaloille, mutta kaipa sen pitää olla hienovaraista, ettei raukalle tule suorituspaineita.

Siis apua, pitäiskö vielä MAKSAA väkisinhiihdosta? Eiköhän sitä kohta ole latuja riittävästi ettei siitä "ilosta" tartte maksaa. Mähän en ladulle ole suostunut lähtemään sitten vuoden 1997 jolloin eksä pakotti mut ladulle ja siitä olikin sitten toiset 10 vuotta kun viimeksi hiihdin. Nyt mies suunnittelee ostavansa mulle omat sukset, hukkaan menee nekin rahat. Mutta kuulemma viimeistään kun Ilppis opettelee niin olis mamankin syytä...ehkä ollaan samalla viivalla?

Ulkona on kyllä sellainen ilma että tekis vaan mieli kaivautua vällyihin ja lukea kirjaa ja torkkua vuorotellen. Vaan onhan se mukavaa että tulee sitä lunta, vihdoinkin.

Vauvauinti jäisi meillä mun ja Ilppiksen jutuksi kun mies kammoaa uimahalleja atooppisen ihonsa vuoksi, Muskaria voisin harkita kun on musiikillinen tausta mun puolelta, ainoastaan tekopirteät vetäjät saattaa kumota mun osallistumisen. Täytyy yrittää kotona lauleskella kun ei ole tuomareita. Baby-bio voisi olla jees, samoin joku jooga tai jumppa, jos ei pääsyvaatimuksena ole kestoilu ja liinailu...
Ja onneksi on näitä muita mamoja joiden kanssa voi istua kaffella tuntikausia...

Jeejee, tsekkasin kelan sivuilta: pakkaus pitäisi tulla kahden viikon sisään, on jo tilattu meitsille:-). Vanhempainrahaa edelleen laskevat, hakemus vast.otettu 5.1.07!! Noh, onneksi eletään ensin firman maksamalla palkalla, mutta olishan se mukava tietää mitä saa sen jälkeen ja pitääkö lainoja tai muita järjestellä että saapi pöperöä pöytään.

Helout,
meilläkin on käytössä joku Philipsin karvahattumalli itkuhälläri ja toiminut ihan hyvin. Sitterinä Emman perusjuttu, mutta nyt ajattelin, että voisi hommata Baby Björnin sitterin. On näyttänyt olevan tuttavapiirissä paljon tavallista pidempään käytössä ja tosiaan ihan eri mallinen kuin nuo tavalliset. Jos jostain löytyis käytettynä... pitää jo katsastella vaikka netistä.

Stellan kertomat neuvolan kommentit on kyllä outoja. Eiköhän poika lähde kävelemään, kun on siihen valmis. Enpä ole montaa kävelemätöntä lasta nähnyt :) Ja monethan alkaa kävellä vasta vuoden jälkeen. Meilläkin Viljami taisi olla 1v 2 kk ennen kuin otti askeleita. Tosin poika on ollut mattimyöhänen muutenkin. Suussa on vasta 6 hammasta ja nyt vasta on lisää tulossa. Ruoka ei maistu ja viime yökin meni huutaen.

Meillä ei vauvauintia ole harrastettu. Olisin kovasti sinne halunnut, kun Viltsu oli pieni, mutta mies on niin aamu-uninen... eikä mikään vesipeto muutenkaan, joten homma kariutui siihen. Ois varmasti kivaa ja lapsi nauttisi. Huomaa jo kylvetellessäkin, miten vauva viihtyy vedessä. Nyt vähän isompana Viltsua on kyllä uitettu ja nauttii "uimisesta". Oonkohan kertonut yhdestä kylpyläreissusta... Viltsu oli n. 1 v. kun käytiin kylpylässä ilman uimavaippaa. Pikkumieshän tekaisi altaan reunalla istuskellessaan isommat asiat pöksyyn ja sieltähän se tursusi lahkeesta pitkin lattioita ja mun käsivarsia. Oli jokseenkin noloa... sen jälkeen on kyllä muistettu ottaa uimavaipat mukaan.

Mulla alettiin nyt heti loman jälkeen utelemaan, että milloin aion jäädä töistä pois ja siitä, että MILLOIN TUUN TÖIHIN TAKAS. Hohhoijaa, sanoin että hakekaa vaan sijaista pitkäksi aikaa. En nimittäin heti ole tänne takaisin tulossa. Eiköhän kahden pienen kanssa mene aika hyvin rattoisasti kotona :) Laskin tuossa äsken, että työpäiviä taitaa olla 61. Pidän vähän lomia ennen varsinaista ä-lomaa, joten jään toukokuun alkupuolella pois. Tulipa taas omaa napaa... sori.

Piritta on siis tulossa meidän kulmille hiihtelemään. Paitsi että taitaa nytkin räntää sadella... mutta eiköhän tekemistä löydy. Mä oon käynyt siellä issikoilla ratsastelemassa. Miestäkin olen houkutellut mukaan, mutta eipä ole suostunut.

Oikein hyvää viikonloppua kaikille. Vieläköhän Kata maanantaina kirjoittelee, saatat olla pian jo tosi toimissa :)

Onpahan tosiaan myräkkä ulkona! Muutti meidän suunnitelmia, piti (vihdoin!) käydä töissä, mutta en kyllä viitsi tuolla kelillä lähteä. Lotta tosin nukkuu ulkona tuulelta suojassa ja mä kävin äsken tekemässä lumitöitä. Ollaan taas vaihteeksi siivottu… Eli harrastettu. ;-) Tuolla siis viittaan HS:n mielipidekirjoitukseen, jossa joku elämästä vieraantunut mies väitti, että kotityöt voi rinnastaa naisten harrastukseksi ja että tavallaan myös kalastaminen on kotityö. Jep, jep. Sanden mieskin siis vain tekee kotitöitä, kun rämpii siellä metässä hirvien perässä. Että pese sä vain kiltisti vessaa.

Hertta, mun piti sulle jo kauan sitten sanoa, että onnittelut työpaikalla kertomisesta! Useimmille siinä varmaan on aikamoinen kynnys. Itse ainakin jännitin, vaikka tiesin, että pomoni oli asiasta vilpittömän iloinen. Ei vain tunnu luontevalta ottaa moista aihetta esiin työpaikalla.

Minäkin muuten ihmettelin Leon nlaterkkarin kommenttia kävelemisestä. Omani on nimenomaan sanonut, ettei lasta tarvitse erityisesti opettaa esim. istumaan tai kävelemään.

Meillä takkuaa syöminen edelleen todella pahasti, mutta lohduttaudun tuolla samalla, että harvalta tässä maailmassa on syöminen jäänyt oppimatta. Tämänhetkinen probleemo siis on se, että L selkeästi valikoi maut ja ainoastaan hedelmät eli makeat kelpaavat. Niille avaa mallikkaasti suunsa ja söisi vaikka kuinka paljon. Eilen illalla söi myös riisihiutalepuuroa, johon olin sotkenut omppua. Aamulla sama kera päärynän ei maistunut juurikaan. Yritin soittaa nlaan, mutta en saanut terkkaa kiinni. Olisin siis kysynyt, että annanko suosiolla noita hedelmiä, että söisi jotakin vai miten. Mitä mieltä olette? Vai pitäisikö nyt vain jollain konstilla saada syömään lihaa/kasviksia/puuroa enemmän? Riinuska, teitkö siis niin, että laitoit lusikan kärkeen hedelmää ja huijasit siten? Sitä olen yrittänyt vaihtelevalla menestyksellä.

Täh, on ihme juttu, jos Vieriksellä maksaa hiihtäminen! Just olin ajatellut P, että opiston kymppi on varmaan hyvässä kunnossa.

Sande, ei mulla ole tili vajunut toistaiseksi mihinkään vanhempainrahakaudella. Firma maksoi palkkaa 3 kk. Ainakin mulla monet menot ovat pienentyneet. Mutta hoitovapaalla sitten kituutetaan. Argh. Ajatelkaa, mulla enää 2 kk ä-lomaa jäljellä! Tuntuisi aivan mahdottomalta ajatukselta viedä Lotta hoitoon silloin. Ja nyt huomaan, että työelämä on jäänyt tehokkaasti taka-alalle, mulla siihen meni useita kuukausia oikeastaan.

Kata, mahtavaa, että iso-G menee kansiin ja kypsäri proffalle!

Me ei menty vauvauintiin mm. Piritan mainitsemista syistä ja mun mielestä se puljaaminen vauvan kanssa siellä suihkutiloissa kuulosti liian mutkikkaalta siihen nähden, että vedessä ollaan about 20 min. Muskari on aika pop, ei siellä tosiaan tarvii osata laulaa. Eniten mua nappaisi babypilates tms., mutta kun en ole jäsen, maksaisi n. 150 euroa 8 kertaa! Että ihan periaate pistää vastaan.

Viime yönä jouduttiin tassuttelemaan aika kauan klo 24 aikoihin, mutta tehosi. Hyvä juttu, koska olen pyrkinyt vähentämään yöllisiä palveluja. Nyt on mennyt pari yötä vain yhdellä syötöllä (n. klo 04) ja sitten aamuherätys klo 7. Mites Vilin yöt?

Sama kokemus pienistä kuin Sandella. Mä olin siskon tytön kanssa katsomassa Möhköfanttia leffassa ja katsoi sen aivan hievahtamatta, mutta sen loputtua tuli aivan valtava poru, kun jännitys kai laukesi. Kuitenkin kovin polleasti selosti koko retkeä vanhemmilleen myöhemmin ja sanoi, ettei yhtään jännittänyt, vaikka oli eka kerta elokuvissa.

Ehkä teille Sande tulee pulautteleva vauva niin saat olla vaihtamassa vaatetta usein. ;-) Lotta ei puklaillut, mutta nyt tulee pyykkiä, kun syöminen on niin sotkuista. Montakohan kertaa päivässä jynssään meidän ruokapöytää L:n kohdalta????

Kaivaudun vällyihin – jos ehdin. Viikonloppuja!