Tahkoojaplussat 83

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanelma*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kahvia ja te seurana, aika hyvä.

Kahvia tässä tarvitaankin, Elli valvoi yöllä 1,5 h ja heräsi sen sata kertaa. Mä manasin yöllä ääneen, joten mies lähetti mut jossain vaiheessa sohvalle pariksi tunniksi. Se parituntinen taisi pelastaa päivän. Käytin E:n aamulla lääkärissäkin, lähinnä mietitytti, että mitäs jos onkin korvatulehdus, kun hän on kuitenkin ollut enemmän ja vähemmän räkäinen varmaan kuukauden. Nada. Kunnossa olivat, onneksi.

Voi, noi jutut on niin hauskoja! Lottakin selittää silmät suurina, että “joulu on jo ovella” ja “ kattilat ovat täynnä puuroa”. Pk:ssa on laulettu, huomaan. Meillä on tapana, että heräilee päikkäreiltä sylissä. Voi olla siinä 15 min ihan hiljaa pää mun rintaa vastan, ihan parhaita hetkiä. Tiistaina kesken sylittelyn kysyi multa ihan yhtäkkiä, että “Äiti, tarkoittiko isä, että potta on palanut?” Mies sanoi mulle nääs su:na Hesarista luettuaan Bottan (ravintola) palosta ja se jäi Lotalle mieleen. Mua nauratti ihan todella, mutta piti pitää pokka, kun toinen oli potastaan niin huolissaan. ;-)

Siitä puheenollen, viime yö meni ilman vaippaa. Itse halusi niin. Nyt taidetaan mennä aina tilanteen mukaan.

Stella, meidän lähipiirissä on poika, jolla on puheenkehityksen viivästymä. Hän sai nlasta lähetteen ja on käynyt puhe- ja toimintaterapiassa ja ollut siitä aivan innoissaan. Eli ei ole tullut mitään paineita, vaan on ollut hänen ns. oma juttunsa, etuoikeus. Sehän on sellaista leikinomaista. Voittehan kokeilla ja lopettaa, jos tuntuu, ettei ole hyvä juttu? Toisaalta, toinen ystäväni, jonka lapsella puheen viivästymää, totesi, että yksityinen puheterapia oli varmaan terapiaa enemmän huolissaan olleelle äidille. ;-) Lapsi alkoi puhua reilu 3-vuotiaana. Että kumpi vain vaihtoehto ja kohta Leo puhua pulisee.

Kohta lähden hakemaan leipuria kotiin. Lupasin, että tänään leivotaan muffinsseja.

Paljonkos Mai vetelee sapuskaa? Ja mitä kaikkea? Eltsulla etenee syöminen paremmin kuin L:lla aikanaan, uppoaa 2/3 purkkia sosetta päivässä. Sillä ei tosin vielä pitkälle pötkitä – tai siis äiti ei tisseineen pääse kovin pitkälle.

Moro tytöt!
Palattu reissusta ikävän flunssa-tuliaisen kanssa, N vetää kolmatta tuntia päikkäreitä kun yö oli aika rikkonainen. Kai se sitten joskus herää, pitäisi vielä käydä kaupassa huomista maksapatee-urakkaa varten, teen jouluksi ja itsenäisyyspäiväksi vähän herkkua.
Reissu oli loistava breikki tähän pimeyteen! Olihan sielläkin pimeätä, mutta kavereita Nellalle ja äipälle ja lumiset Alpit ja mahtava "pieni" Sveitsin maja keskellä pienen pientä kylää jossa hyvät rinteet ja (kuulemma) kunnon off-piste hiihtomahdollisuudet. Aurinkokin paistoi ne kaksi päivää siellä ylhäällä, mietin jopa sunnuntaina että nyt kärtsää naama kun ei tullut rasvaa naamariin:-). Ehkä pieni punoitus mutta AH niin siistiä hiihtoa!!!!
N matkusti kuin vanha tekijä ja käyttäytyi kuin enkeli lentokentillä ja koneessa, nukahti eilen jopa nousun aikana mun syliin ja nukkui 2 tuntia! Äidillä oli eväitä repussa ja pari kirjaa jotka oli hittejä mutta muuten virnuili kanssamatkustajille ja juoksenteli sopivissa paikoissa. Ergo oli taas paikallaan ja sieltä oli sopivan turvallista vilkuilla pyssyturvamiehiä ja vanhoja tätejä jotka yritti tulla liian lähelle.

Virkistynyt mieli, mutta nyt jotenkin iski joulustressi...pitäisi siivota ja tuo meidän pikkueteinen odottaa edelleen maalia ja jotain järjestystä ja naulakkoja ja kuramattoa. Taidan jättää miehen kommenttien kyselyt sikseen ja käydä vaan kaupasta hakemassa sitä mitä haluan että se joskus valmistuisi.

Luin kaikkien tekstit ja nyt ne on ihan puurona mun päässä...auts, onneksi sain itsekin tunnin päiväunta kun ei tämä omakaan olo ole ihan ykköspäästä.

Jaahas taidan käydä vielä ulkovarastolla kun tytteli nukkuu...palaan paremmalla ajalla kommenttien kanssa...

Heippa vaan naiset.

Nyt mulla on hetki aikaa ennekuin suuntaan hakemaan poikakullat hoidosta.

Mä oon ollut ihan työkiireissäni, kun oon ollut yksin töissä, muut ovat olleet Lapissa tai thaimaassa. Kyllä toisten kelpaa.

Mua nauratti kun ajattelin Stellaa ja Leoa ja gäng gängiä..hahaa. Ihana tapaus. Mä ymmärrän sun miehen että sun kantas Leon puheterapiaan menosta. Toisaalta puheterapeutilta saattais saada vinkkejä puheen kehitykseen ja jos vanhemmat pitävät sitä ihan normaalina juttuna, niin en usko et se Leolle mitään paineita aiheuttaa..

Mä oon ajatellut, nyt vakavissani ruveta juttelemaan asiantuntijoille Teemun yöpissailuista...muutama yö viikossa on kuivia ja loput märkiä. Poikaa harmittaa asia kanssa, ymmärtää, että eihän isot pojat vaippoja tarvitse vaikka ollaan kerrottu, et jotkut oppivat nopeammin ja toiset hitaammin nämä asiat..

Voi liikutus kuinka suloinen Teemu oli omissa joulujuhlissaan lavalla laulamassa, niiiin komea nuori mies. Äiti liiotteli aploodit sen esityksen jälkeen :) sallittakoon se minulle heh. Teemu muuten oli tässä taannoin kaksi kertaa viikon sisällä paikallisessa lehdessä, kertomassa tulevaisuuden haaveistaan (kuorma-auton kuljettaja..olipas ylläripylläri :) Meidän oma julkkis.

Viikonloppu meni hilpeissä merkeissä. Sunnuntai ei niin hilpeissä. Oltiin juhlimassa ystävän 40 vuotis juhlia sekä sitten yllärinä myös heidän avioitumistaan. Kivaa oli ja tuli sitten maisteltua kuohuvaa hiukka liikaa, ainakin mun miehen. Putosi yöllä tietyömaa montuun...joo ja nyt on ihan ruhjeilla. Lisäksi unohti mut taksitolpalle kun huomas kaverinsa jonka kyydissä pääsi, kotona oli vaan miettinyt mihin kummaan mä olin jäännyt..no tulin muutama tunti myöhemmin jääkalikaksi jäätyneenä taksilla kotiin..siellä se turjake nukkui. En mää jaksanut olla edes vihainen kun koko tapaus oli niin surkuhupaisaa..heh.

Meillä oli Samulla taas korvat tulehtuneet, putket pois paikoiltaan. Korvat hylkivät putkia todella kovasti ja siitä syystä eivät pysy paikoillaan. Toivataan, että on vaan yksittäinen tulehdus eikä tule taas mitään mega kierrettä ja tarvetta kolmannelle putkitukselle. Kuukauden päästä aika korvalääkärille. Peukkuja meille, kiitos.

Kivaa, että Mannalla ja Mimmulla asiat kunnossa. Hinoa!!

Milloinkas Nasupin kaksosilla on ristiäiset tai nimiäiset?

Kauheasti tuli omaanapaa, on nyt vaan semmoinen puheripuli päällä, kun tuli taukoa teistä :)

Palaan taas...

Sande ja Nekku olikin kerinneet väliin..

Tervetuloa Sande takaisin, kivalta kuullosti teidän reissu ja heinosti Nella oli koneessa ollut. Mua jotenkin pelottais, että miten mä saisin meidän elohiiret pysymään paikoillaan.

Nekku vautsi Lotan öitä ja juttuja. Ihana pieni oli huolissaan potastaan. Ihanasti imuroivat ja kuuntelevat kyllä kaikki jutut vaikka asiat eivät olisikaan heille kohdistettu. Hami sitten Eltsun unia...voimia lähettelen täältä..

Nyt mä meen...

hihihih, mä nauran täällä ihan kippurassa suloiselle Lotalle :) :)

Kertokaahan samanikäisten tyttöjen äidit vähän niitä mittoja?? Meillä painettiin viime viikolla rokotuksessa n. 8,1 kg, eli reilusti!!

Mannalle vinkiksi, että ketjun aloituksesta näet ne lasten iät. Toki saat kysyäkin, mutta jos et vaikka huomannut! Odottajille tsemppiä vuotoihin, tuttu juttu ja ihan kamalaa, ei auta kuin odottaaaaaaa.

Enempää en sitten pystykään kirjoittamaan, kun poika kaipaa seuraa tai ruokaa, pitää käydä selvittämässä että kumpaa :) Viikonloppuja!

Hihihiiii!!! :D Tänä harmaana päivänä halusin saada hyvät naurut ja tahallani ymmärtää väärin Sandemanin seuraavan lauseen: "Äidillä oli eväitä repussa ja pari kirjaa jotka oli hittejä mutta muuten virnuili kanssamatkustajille ja juoksenteli sopivissa paikoissa." :D Sori, mutta oli _niin_ hauska!

Kiva reissu teillä S, naapelitkin saivat vähän väriä, olisi kiva nähdä kuvia. Tuliaisflunssa sen sijaan ei ole kiva.

Kiva kuulla Mariskasta kiireiden keskeltä. Uskon, että vaivaa Teemun yökastelu niin poikaa kuin äitiäkin ja varmaan joskus hermostuttaakin, kun joutuu välillä öiseen aikaan siihen lakananvaihtorumbaan. Toivottavasti rakko kehittyy pikapuoliin. Vai mistä se onkaan kiinni?
Mitäs Samu? Mitä herra juttelee ja touhuilee?
Nauratti miehesi monttuun putoaminen ja unohdus. Ne miehet..!
Itse en (nykyisin) pysty edes niin paljoa juomaan, että jalat lähtisi alta, tosin voihan sitä säkkipimeydessä ties mihin kaivoon pudota.. :D

Nekku, sä olit vuorostasi mun mielessä yöllä, kun kerran tutitin Siljan. Ajattelin vaan myötätuntoisesti, että monestikohan sä olet samaan joutunut. Meillä on niin loistoöitä ollut, pitää tuulettaa ja nauttia, kohta voi olla päälaellaan taas. Kerran joi tissihuikat ja sekin oli viiden jälkeen. Ja Vilikin on taas nukkunut hiiskahtamatta. Autuasta.

Kiitos Piritta piilosleikkimuistutuksesta, ei olla hetkeen muistettu.

Sanelman koirulille pallittomuusparannusta! :)

Mitä Hertalle?
Riinuska pahoinvointiaallokossa, äh.

Noh, nyt mulle kävi kuten gissalle, mies tuli jo töistä ja pitää kiirehtiä. Mennään kauppaan ja vaihtamaan meidän lähes uusi mikroaaltouuni, joka ei lämmitä. Taidetaan hakea pullo viiniä ja hyvät pihvit Itsenäisyyspäivän kunniaksi.

MITÄ, MITÄ???!!! AURINKO PAISTAA!! AI, IHANUUTTA!

Vkl:ja!

Perjantaita. Sairaslomalla taasen.Eilen taas veristä vuotoa, etten vain kuviitelisi, että nyt saisi jo nauttia olosta. Ollaan pian lähdössä taas sairaalaan ultraan. Kauhunsekaisin tuntein ollaan. Mun jutut taitaa olla aina näitä samoja, alkaa itselläkin pää hajota jo tähän samaan asiaan. Eilen menin ihan pois tolaltani; vuodosta ja siitä valtavasta pettymyksestä, että joko taas. Eikö mikään riitä vai saadaanko me kokoajan kasvoille jotain kohtalon ivaa.

Mukavan piistävää lukea leikki-ikäisten juttuja. Nekun saunan bussipysäkistä sain makeat naurut:) Voi että. Sandemanin pikku loma kuulosti aivan ihanalle. Alpeille haaveilen joskus päseväni laskemaan, auringon paisteessa juuri. Mulla on toinen talvi tulossa, kun en pääse rinteeseen. Viime talvi jäi välistä kun tontin raivaus vei aikaa ja taisi siinä olla muitakin esteitä nyt en uskalla laskea, JOS raskaus jatkuu.

Kiitos gissa vinkistä, täytyy katsoa ketjun alusta lasten ikiä. Menee nimet, äidit ja lasten iät sekaisin kyllä. Teillä kuulostaa olevan potra poika ja kuvassakin silloin jokunen aika sitten tillitti suloinen pikkumies.

Mariskan ja miehen juhlinnan päätös kuulosti targikoomiselta loppuyöstä; onneksi ei pahemmin käynyt, kun mies putosi monttuun. Ja vaimon unohdus taksitolpalle:) Hauskoja juttuja. Pidän peukkuja Samun korvatuloehduksen suhteen. Kurja juttu :(

Alan valmisautua sairaalaanlähtöön. Valtava jännitys estää nyt järkevn ajattelun.

Hyvät pyhät kaikille.

Voi argh, kirjoitin pidemmän pätkän ja taas onnistuin hävittämään tekstin, grrr ja murr.

Voi itku miten ikävästi tuo vuoto säikäyttää meidän Mannaa :/ Kyllä on tyhmää. Pysyisi jo poissa ja saisitte nauttia raskaudesta. Mun ensimmäinen ajatus on, että voisiko se johtua siitä toisesta alkiosta joka ei jaksanut jatkaa, jos se aiheuttaa vuotoa nyt/edelleen? Luulisi, että sen täytyisi tulla pois jollain lailla, eihän se nyt vaan voi tuhkana hävitä sieltä? Oli syke ja kaikki joten oli jo pienen pavun kokoinen kun lopetti kasvun... Jos toisella sinnikkäällä siis onkin kaikki hyvin edelleen, vuodosta huolimatta? Näin me toivotaan ja uskotaan! Tosi ikävää kun joudutte kestämään tällaista epävarmuutta ja tottahan toki ajatukset laukkaa teillä itsellänne ja saa olla sydän syrjällä :( Oikein paljon tsemppiä sairaalareissuun! Ja paljon paljon haleja!! Jos/kun jaksat ja kereet linjoille niin täällä odotellaan uutisia.

Ultrassa kaikki sinäns hyvin. Pikkuinen ihan villiintyi, kun sinne kurkattin ja kyllä mua itketti kamalasti. Kasvanut oli niinkuin pitää ja edelleen kokonsa puolesta on noin 3 päivää edelläkin eli hyvin jaksellee. Kova on kaveri liikkumaan ja sitkeä kuin mikä.
Toinen on kutistunut hiukan viikossa eli oli n. 6 mm enää. Vuoto saattaa tulla kohdusta. Kohdun suu tiiviisti kiinni, kohdunkaula ok ja elävä alkio on ylhäällä, keskeytynyt alempana. Saattaa siis vuotaa pois, ei voi tietää. Kuulemma voi myös hävitä, mutta vuotonakin voi tulla. Vuodon alkuperä on edelleen epäselvää ja ei-toivottua se joka suhteessa on. Sain sairaslomaa viikon ja lepoa pitäisi nyt "harrastaa." Oltiin _niin_ onnellisia mukana olevasta ihanasta villistä kaverista, mutta hiukan pelosekaisin tuntein edetään.

Nyt mukavaa illanjatkoa kaikille. Huomenna linnanjuhlien pukuloistoa :)

Kyllä Mannaa nyt taas koetellaan. Yritä ottaa TODELLA levon kannalta se saikku ja relata ja nostaa jalat ylös ja lueskella ja passuuta sitä miestä:-).

Hih, hyvä että Ansku löytää mun teksteistä ne mokat mitä en itse edes tajunnut...taitaa tosiaan olla pää jumissa. Kävin tuossa lekurissa kun mies pakotti, ei tuntunut hirveän sairaalle mutta tulos: lastentauteja, molemminpuolinen korvatulehdus ja keuhkoputkentulehdus, juhuu. Siinä se viikonloppu sitten meneekin kun yrittää itse parantua. Yh-viikonloppu vielä...grrrrrr.

Imuroin varmaan reissun kuvat viikonlopppuna, josko sieltä löytyisi joku teillekin lähetettäväksi. Nyt taidan lämmitellä pienet holittomat glöksyt kun yskänlääke on sen verran tujua tavaraa ettei viitsi urheilla sen (ja alkoholin yhteisvaikutuksen)keskushermostovaikutusten kanssa...

Mukavaa viikkistä kaikille ja rauhallista itsenäisyyspäivää. Oli muuten rauhallisuus kaukana klo 16 tuolla kauppakeskuksen prismassa....taisi kaikki ostaa vähän herkkuja.

Manna, symppaan sinua ihan kauheasti. Voin varmaan aika hyvin kuvitella miltä tuntuu, vaikka meidän taipaleemme ei yhtä kivinen ole ollutkaan, niin ei tämä nyt mitenkään elokuvatyyliin ole mennyt kuitenkaan. Vuoto pelottaa varmaan aina, mutta hyvä, että kohdunkaula on ok eikä ainakaan mitään huolestuttavaa syytä vuotamiselle löytynyt.

Minulla kun tämä tiputtelu on enemmänkin sellaista ajoittaista vaaleanpunaista, niin nyt olen keksinyt uuden paniikin aiheen: se on varmasti joku kaamea ja fataali tulehdus. Mutta koska minulla ei ole tämän tueksi mitään muita faktoja kuin tiputtelu sinänsä ja koska en nyt viitsi ihan koko ajan omalla rahalla hypätä lääkärissä, niin yritän hengitellä syvään ja odottaa reilun puolentoista viikon päässä odottavaa neuvolalääkäriä. Ultralääkäri sanoi, että jos ei dramaattisia muutoksia tule, niin voin hyvin odottaa sinne, mutta enhän minä tietenkään silloin ollut vielä tätä tulehdusteoriaa kehittänytkään ;) Itseasiassa lääkärin viattomasta sivukommentista (eihän ole ollut poikkeavaa valkovuotoa) minä sen nappasinkin ja kehittelin iltojeni iloksi eteenpäin... Juu, olen minä hullu, älkää välittäkö...

Piritta, emme ole kertoneet (toivottavasti) tulevalle isosiskolle vielä mitään. Kahdestakin syystä. Ensinnäkin tyttö on nyt sellaisessa päiväkotiryhmässä, että siellä on paljon lapsia, joilla on sisarus samassa päiväkodissa. Tyttö onkin koko syksyn kysellyt, että kenen isoveli hän on yms ;) Eli asia on ollut tapetilla ja asian selittäminen, jos jokin meneekin mönkään, ei olisi mikään helppo rasti. Tietysti jossain kohtaa se riski pitää ottaa, mutta ei vielä. Toisekseen tuo tyttö on sellainen hölpötin, että jos hänelle asian kertoisi, niin siitä tietäisi kohta koko kaupunki. Päiväkodissakin on sanottu, että ihan turha pimittää mitään, kaikki raportoidaan :) Jos on satuttu käymään pitsalla, niin turha kaunistella, neiti raportoi kaiken ylpeänä eteenpäin ja raportointi kattaa kaikki asiat ihan pienimmistä kaikkein suurimpiin. Isänpäivälahjan tyttö sentään osasi loistavasti pitää salassa, paljasti vasta, kun mies oli avaamassa kuorta, jossa lahja oli :)

Voi helpotus Mannan uutisia, ultra helpottaa kyllä kovasti, ainakin hetken aikaa. Vaikka siitä tuntuu olevan miljoona vuotta, niin kyllä sen murheen muistaa, kun neljättä kertaa raskaana ja taas vuotaa. Itse en enää jaksanut uskoa ja silti se sitten kuitenkin jatkui ja tässä nyt ollaan. Ei siis ole onneksi omasta uskosta tai fiiliksistä kiinni!! Ne viikot on vaan jotenkin kestettävä, vaikka helppoa se ei ole. Syke on nähty ja se on tosi iso asia ja raskaus paljon vahvemmalla pohjalla kuin pelkkä viiva testissä. Ja se että on 3 pv edellä kasvussa on myös hyvä merkki. No joo, eipä sua kai mikään lohduta, fiilikset ailahtelee eestaas kuitenkin. Nyt lepäät ja lepäät, ei kai siinä muu auta!

No niin, siinä taas kaikki mitä ehdin, nyt pitääkin jo mennä. Hyvää itsenäisyyspäivää tytöille :)

Kiitos kovasti Sande, Mimmu, gissa. On tää kyllä ihan sekopäistä välillä. Kukas se sanoikaan täällä, että järkevä, akateeminen ihminen muuttuu ihan hassuksi :) No, samaa siis täällä ja ymmärrän _täysin_ Mimmunkin salateorian kehittelyn;) Toisaalta, järki sanoo, että vuotoa voi tulla, se voi olla vaaratonta, mutta omalla kohdallaan sitä kehittelee kaikkea. Meillekin lääkäri sanoi eilen kaksikin kertaa, etä vuoto voi olla merkki uhkaavasta keskenmenosta ja kyllähän se lause jäi jylläämään takaraivoon. Nyt on vaan mentävä päivä kerrallaan ja otettava rauhassa. Täss käy niinkuin käy-siihen ei voi itse vaikuttaa. Tosin en halua edes ajatella sitä vaihtoehtoa, että tämä otettaisiin pois. Tsemppiä Mimmu, uskotan, että meidän pikkuiset jaksaa sinnitellä. Mun hyvä ystävä sanoi, että tyttö taitaa olla kun on niin sitkeä kaikesta huolimatta :)
Mimmu, jos saan yrittää kumota uota tulehdus-teoriaa, niin ajattelisi, että sulla olisi jotain muutakin oireta kuten kipuilua, kirvelyä, lämpöä, kokkareista valkovuotoa jne? Uskon, että sulla(kin) on limakalvot kovilla ja flunssan myötä vielä enemmän ja siksi saattaa tihkua hiukan. Mulle lääkäri ei määrännyt lääkettä, kun kysyin. Oisko se ollut se Crione, jota Molly käytti?! C:lla se alkoi kuitenkin. No, ei kokenut aiheelliseksi, koska vuoto ei ole jatkuvaa.

Huoh* Kyllä gissan taival olikin kivinen. Vaikka en tiedä haluatko sitä enää edes muistella, mutta kyllä niin ihana onni tuo poika teille mahtaa olla.

Paranemista Sandelle, jopas sulla oli lastentauteja. Saitko kuurin? Lepoa siis sinnekin, mahdollisuuksien mukaan, viikonloppuna.

Nyt ulkoilemaa, hiljakseen kävelyä kyllä vain :)

Huojentava uutisia Mannalla, huh huh. Kävin jo eilen tarkistamassa, mutta tuli taas jotain kirjoitusrauhanhäirintää, niin en rustannut mitään. Hyvä, kun teillä on mahdollisuus näihin välietappeihin, jotka hetkeksi tuovat rauhoittavaa mieltä, kunnes se turkaleen mieli taas tekee tepposet ja alkaa pelottelemaan. Toivottavasti ei enää tule mitään säikäyttävää!

Me ollaan syöty jo päivällä piffit ja potaatit, mies hyvitteli eilistä kiukkuaan, vähän kinattiin, kun mä viivyin hänen mielestään liian kauan kauppareissulla, mutta jo nyt on pippuri, kun pitkästä aikaa pääsin shoppaamaan (lähdinkin siis yksin, eikä menty yhdessä aiemman suunnitelman mukaan..), niin tämä jo soittelee perään. Tuli siinä sitten vähän sanottua puolin ja toisin. Lähti sitten kiukkusena käpälämäkeen, luulin tietty että olusille, mutta mitä vielä, ihan naapurissa oli hyvän kaverinsa luona, sohvalla nukkumassa!! Rouva sieltä oli viihteellä ja kun talon isukki laittoi lapsia nukkumaan, niin mun mies oli nukahtanut sohvalle. Kömpi kahden korvilla kotiin. Sitten mua jo nauratti! =)

Ai niin, vannomatta paras! Vili nukahti yhtenä päivänä rattaisiin, vaikka justiinsa sanoin, ettei tainnu niihin millään ja eilen mun syliin (!!) täällä kotona. Ei edes vauvana onnistunut, joten se oli ihmeiden ihme. Muistaakseni viimeksi vuosi sitten lentokoneessa on ottanut syliunet. Vaatii oman nukahtamisrauhan ja -reviirin.

Me mennään tänään miehen siskolle, laittaa vuohenjuustoleipiä ja jotain jälkkäriä, ollaan naisten ja lasten kesken, Linnan juhlien tunnelmiin virittäydytään. Siellä mies poissa ja omani menee poikien kanssa "parille", niin kuin eilen luulin tehneen. :) Miehen siskontytöllä laskettu aika parin päivän päästä, alle kaksikymppinen äiti ja alle nelikymppinen isoäiti on tulossa. Ja miehen äidistä tulee isoisoäiti 56-vuotiaana! Malttamatonta odotusta täällä! =)

Hyvää Itsenäisyyspäivää Suomelle ja meille suomalaisille! Kiitos veteraaneillemme!

Sunnuntaita ja tervehdys pitkästä aikaa! Pikaluin teidän kuulumiset ja en välttämättä nyt ehdi kaikkea kommentoida mutta jokatapauksessa Mimmulla ja Mannalla mielenrauha, huh sentään! On noi vuodot kurjia mutta onneksi kaikki hyvin.
Riinuskalle peukut kans maanantain ultraan ja tsempit pahoinvointiin. Puhelimessa perjantaina tarinoitiinkin.
Mollykin sai vertaistukea venymiskipuihin, niitä oli mullakin ja paineentunnetta.

Sandelle tervetuloa takaisin!

Elli on aloittanut kiinteät, hyvä homma! Meilläkin aluksi vaikutti yöuniin siten että Mai heräili jatkuvasti mutta nyt mennään taas parilla herätyksellä ja saattaa posottaa jopa 8 h putkeen. Toivottavasti Nekku, teilläkin ajan kanssa noi yöt paranee, tunne on niin tuttu kun päässä ei mikään toimi :( Voimia.

Mai syö hyvin ja paljon, perunaa, porkkanaa, kukkakaalia ja hedelmäsoseita (päärynä ja mango on lemppareita). Hippo-luomupuurojauheen löysin josta tehdään iltapuuro, se on alkaen 4 kk. Syöttötuolissa on istunut pari päivää oikein tomerasti ja kyllä helpotti syöttöjä. Muuten on vielä aika paikallaan, kyljellään kieppuu ja pari kertaa käännähtänytkin mutta ei vielä muuta. Ellihän se nopsaan lähtee liikkeelle!
Meillä on ylihuomenna 5 kk neuvola eli mitat saadaan sitten.Ja vahvistusrokote tulee samalla.

Nyt on Mai ollut ikävässä flunssassa, yskä on aika paha. Mutta olen ymmärtänyt että jos ei ole kuumetta, ei tarvitse viedä lääkäriin? Vai..? Me tietty miehen kanssa ollaan huolesta soikeina, ja mies ramppaa yölläkin hermostuneena katsomassa kun Mai yskii.
Nenä vuotaa kans. Muutama yö oli kamala, herätyksiä jopa puolen h välein ja päivät oli puuroa.
Luonne on alkanut tulla hyvin selväksi ja tempperamenttia löytyy niin hyvässä kuin pahassa. Nauraa paljon ja on ihana aurinko mutta kun ei ole hyvä olla, koko maailma kaatuu päälle. Ja huomion tarve on loputon! Pientä vierastamista on havaittavissa, oltiin mun vanhemmilla ja mun piti olla koko ajan näkyvissä, parku oli muuten armoton.

Onpa tottatosiaan Anskun anopista tulossa nuorena isomummi! Mahtavaa.

Mites Gissa Leon hammastilanne? Mai kuolaa edelleen ja järsii raivolla purulelua muttei vielä näy mitään. Entäs Elli?

Mulla on tanssinäytös 18.12. ja siihen asti aikaa opetella koreografia :) Mutta kyllä se siitä suttaantuu, onneksi mun vanhemmat auttaa paljon kun mies on töissä, pääsen treeneihin. Nauratti juu tuo Aniliinin sahapukki-ilmaisu, sellaiseksi kyllä minäkin nyt tauon jälkeen itseni tunsin.

Itsenäisyyspäivän kemut katson tänään uusintana, eilen olin miehen työpaikalla pikkupippaloissa, tv oli kyllä aika mutta tuli keskityttyä muuhun (kuten siihen että karattiin miehen kanssa pussailemaan aina välillä :). Mummi oli Main kanssa sen pari tuntia. Kommentoin siis pukuloistoa myöhemmin :)
Perjantaina kävin hyvän ystäväni kanssa katsomassa Ateneumissa japanilaisen puupiirrosnäyttelyn, olipa upea. Käytiin myös syömässä tapaksia navat täyteen, oli tosi rentouttava ilta.

Mies on tänään töissä, lupasin lämmittää saunan, Fazerin suklaarasia odottaa korkkaamista ja pikkupullo skumppaa jääkaapissa. Ja Stella, juu ne villasukat on täälläkin ehdottomat :) Maillakin on jo omansa.

Kiitos muuten Pirittalle kuvista, kyllä on Annassa paljon äitinsäkin näköä :) Ja Matias näyttää jo tosi isolta pojalta!

Mukavaa pyhäpäivän jatkoa kaikille!

Huh, mitä draamaa taas Mannalla! Voi sentään. Ihanaa, että kaikki, kuten pitää. Komppaan gissaa, toi edellä oleva kasvu on varmaan paras merkki pikku hepun hyvinvoinnista. Josko nyt saisitte alkaa vähän rauhallisemmin odottelemaan häntä tänne? Sitä toivomme.

Keiju, musta tuntuu, että Lotta on temperamentiltaan Main kaltainen. L oli jo vauvanakin sellainen nollasta sataan kiihtyjä ja sitten toiselle päälle sattuessaan itse aurinko. Elli on huomattavasti tasaisempi. Toki hänkin on aurinkoinen vauva, kuten kai useimmat tässä iässä, mutta luonteeltaan enemmän tarkkailija ja pitkäpinnainen. Esim. Lotta sai aikanaan totaalihepulit, kun yritettiin totuttaa pulloon. Elli puolestaan vain kummastuneena mutta kärsivällisesti pyörittelee sitä tuttia suussaan, vaikka ei imemään suostukaan. Eikä edelleenkään ei ole näiden 5 kk aikana itkenyt kertaakaan niin, että olisi pitänyt tyynnytellä. Hän on paitsi täysin isänsä näköinen myös samanluonteinen, joten ehkä meillä on perhe sopivassa balanssissa…

Ellikin on flunssassa. Yskii aika pahankuuloisesti, kuten Maikin. Sängyn päätyä kandee nostaa ja imeä nenää tyhjäksi jne., mutta eipä kai sitten muuta. Mähän käytin lääkärissä viime vkolla, kun oli ollut räkäinen niin monta viikkoa ja sitten alkoi vielä yskä. Mutta keuhkot olivat puhtaat. Eikä sitä tosiaan tarvii pelkän flunssan takia viedä lääkäriin.

Äh Sanden tauteja! Toivottavasti tropit auttaa.

Samaa minäkin mietin, että kyllä on nuorta sukua Anskun anoppilassa! Tuntuu ihan utopialta, kun lähipiirissä ja suvussa kaikki tuoreet äidit ovat 30+.

Ei hampaita näkyvissä Eltsullakaan.

Gissa se on kasvattanut Leosta komean kokoisen pojan! Meillä nla vasta 17.12. ja edellisestä jo yli kuukausi, joten mitoista ei hajuakaan. Mutta varmaan ihan max 7,5 kg.

Kuinka usein kiinteitä aloittelevat kakkaavat??? Meillä tullut vain yksi tyhjennys viikon aikana, joten jonkin sortin ummetustä tähän alkuun, mutta ei tyttö sitä mitenkään valita. Joten ei kai tässä mitään tarvii sen suhteen tehdä? Entäs, aloitetaanko lihat vai viljat ensin? Mä en muista, miten tein viimeksi. Ajattelin kysäistä nlasta.

Muakin nauratti Mariskan miehen kuoppaan putoaminen ja vaimon unohtaminen! Jotenkin niin hyväntuulisen pöhköä, ettei moisesta voi ottaa isoja kierroksia.

Me ollaan lötkötelty kotona tukka pystyssä koko vkl. Aika mukavaa. Miehellä iltameno, joten mä olen tyttöjen kaa illan. Siinä on aina vähän tekemistä, että talo lopulta hiljenee. Mutta kyllä se hiljenee, lopulta. Ah.

Mullakin vielä Linnan juhlat katsomatta. Adios!

Voihan säikytystä taas Manna! Onneksi kaikki näytti ultrassa positiiviselta, mutta kieltämättä varmasti jäi mieleen pyörimään lääkärin maininta keskenmenosta. Ota nyt extra rauhallisesti ja toivotaan parasta. Onneksi olet säästynty pahoinvoinnilta ja yökkäilyiltä. Ei varmasti olisi mukava oire kaiken huolen lisäksi. Peukkuja ja halaus sinne.

Täällä lomaviikko lähenee loppua ja huomenna taas työpöydän ääreen. Kyllä teki loma hyvää ja nyt jaksaa sitten tsempata vielä ne muutamat työaamut.

Mariskan miehen kommellukset sai kyllä minulta ihan parhaat naurut pitkään aikaan. Ja kuten Nekkukin sanoi:"Jotenkin niin hyväntuulisen pöhköä, ettei moisesta voi ottaa isoja kierroksia."

Eipä tännekään kummemepia sitten. Tänään kokkailtiin muhkea hirvipaisti ja valkosipulikermaperunat. Namia oli! Alkottoman glögin ajattelin vielä kiehauttaa itselleni illan piristykseksi. Okko jatkaa myös aktiivista jumppausta masussa. Siellä lienee kaikki hyvin. Ensi torstaina on taas äitiyspolikäynti ja pääsen matkustajaa kurkkaamaan. Kivaa.

Huh, Manna. Ihanaa, että kaikki hyvin pikkuisella siellä! Ota tosiaan iisisti vaan kotosalla, lepo ei ainakaan haittaa. Mulle lääkäri kirjoitti vakuutuspapereihin aina rv 12 asti jokaisen käynnin kohdalla "uhkaava keskenmeno" lääkärinkäynnin syyksi. Eli ultrat ja ne hormonipiikit yms. konsultoinnit mitä siinä kerkesin käymään. Aika monta. Ystäväni sanoi, että se on jokin vakiotermi kun vuotoa ilmenee eikä syytä välttämättä oikein tiedetä, eikä välttämättä ollenkaan ole niin paha kuin miltä kuulostaa.

Tosi kiva kuulla Keijusta pitkästä aikaa! Ja kiitos ihanista fotoista, hän on niin suloinen! Kuvista ei välttämättä niin hyvin näy, mutta kiinnitin huomiota, että Main iho ainakin näyttää tosi hyvältä ja sileältä. Onko pysynyt kunnossa nyt? Siitä vyöhyketerapiasta, annatko sitä kotosalla itse myös? Hauska kuulla tyttösen tempperamentista :) Ja teidän ihanista pusutteluhetkistä miehen kanssa pikkujouluissa :)

Mekin oltiin lauantaina juhlissa ja mies niin ylpeänä kertoili meidän odotuksesta kaikille tuttaville ja silitteli mun masua ja pussaili mua vähän väliä :)

Mua nauratti kans Mariskan miehen kuoppaan putoaminen! Jotenkin näin sen sketsinä silmieni edessä, heheee. Ei varmaan (ainakaan enään seuraavana päivänä) voinut olla vihainen sille niistä kommelluksista. Toivottavasti ei käynyt pahemmin ja toipuu mahd. pikkuruhjeista pikaiseen. Muistiko itse ihan selvästi edellisillan tapahtumat sitten? :)

Sanelmalla ihanan tasaista. Lomasi kuulosti oikein mukavalta! Miten muuten sulla näin rv22 tienoilla, muistatko oliko kova nälkä vai päinvastoin? Mua niin hämmästyttää nyt kun kaikkien näiden nälkäviikkojen ja kuukausien jälkeen tällä hetkellä ei oikeestaan tule nälän tunnetta kovinkaan usein ja tulen nopeasti ja vähästä kylläiseksi kun syön. On varmaan joku vaihe. Tiituko se oli joka aikoinaan ihmetteli samaa...

Nasupin kaksosten ristijäiset kiinnostaa muakin :) Ymmärsin, että ne olisi pian? Vai olisiko jouluna? Tuleeko kummit silloin paikan päälle, ja muu suku? Montako kummia/kenet olette pyytäneet heille? Varmaan molemmille omat/erit? Vai samat?

Miten Nasuppi muuten jakselet? Toivottavasti miehestä on enemmän ja enemmän apua mitä enemmän aikaa kuluu, ja toipuuhan hän ihan aikataulussa? Ettei mitään takapakkia? Tsemppihaleja edelleen sinne.

Aniliinin miehen suvussa tosiaan nuoria äitejä ja isoäitejä!

Joko Mannan vuoto loppui? Entä Mimmun? Saisitte nyt olla ilman sitä. Muista odottajista olisi kiva kuulla fiiliksiä kans. Onko teillä kellään minkäänlaisia oireita? Riinuskalla taisi olla sitä kuvotusta... Uhh, koita kestää. Mitään mielentekoja kellään tms?

Huomenta taasen. Katkonaisia öitä tai lähinnä herään aivan liian aikaisin kökkimän kotona ja yritän makoilla aamusta sängyssä, muta ku ei väsytä, niin pakko kammeta ylös. Vointi muuten hyv, onneksi.

Vitsit, piti vielä Nekulle sanoa tosta Bottan palosta, hih* Mua kyllä nauratti lapsen vilpitön kysymys, onko potta palanut! Voi toista.

Voi, voin kuvitella Mollyn ja Keijiksen miesten hellyydenosositukset. Niin suloista:) Ihanaa, kun pääsitte Keiju hiukan miehen kanssa kaksin ja saitte omaa aikaa. Ihan mahtava, kun on hoitoapua lähellä. Mai on varmaan suloinen, kun istuu syöttötuolissa. Kummipoikani istutettiin myös viikko sitten pöydän ääreen ja voi sitä hämmennystä. Poika on aika tuhdin kokoinen ja jotenkin tuli ihan erinäköiseksikin kun istuu niinkin isommatkin pojat :) Hänellä on olut sellainen pottamallinen ensituoli (tiedättekö?) ja on aika hauskalla tuulella, kun on istunt siinä pieni aikoja jo ennemmin. Kovasti tuoli alla kiinnostaa. Mukavaa Keiju, että pääset tanssimaan ja tsemppiä koreografian harjoitteluun!

Totta Molly tuo, että sana keskenmeno on jotenin niin tyly, että se jää soimaan päähän. Yritän nyt ottaa ihan rauhassa, levätä ja jos len liikkeellä paljon, niin ainain ihan iisisti. Ihan vuodelepoon mua ei onneksi määrätty, mutta ihan yvä ratkaisu, että saan olla omassa tahdissani kotona. Tehdä silloin kun haluaa jotain. Töissä on kiire, tietty sellainen stressaava ajankohtakin nyt. Onneksi mua pystyy osin tuuraamaan ihminen siellä ja hän tietää/ymmärtää hyvin mun tilanteen ja vaatii mun huolehtivan itsestäni; hän on sydämellinen mies.

Sanelmalla tosiaan tasaisen mukavaa. Kiva, että pääset pian pois töistä ja h-hetki lähenee. Miten teidän rakennusprojekti on muuten edennyt? Mukavaa myös, että pääset kukkalemaan Okkoa ultraan, varmasti aina ihanaa! Mulla liittyy tässä vaiheessa vielä ultraan sellainen pelonsekainen kauhu, mutta kunpa tästä päästäisiin eteenpäin, niin ultra(t) voisi tuntua jo mukaville. Meillä on kyllä niin huippu lääkäri, että ultraa aika tovin että saadaan ihan rauhassa seurata. Hän itsekin on niin iloinen aina, kun on ollut kaikki hyvin ja hihkuu vain "Katsokaa!Katsokaa taas, kun se liikkuu.Katsokaa kuinka hieno" Ihan liikuttavaa:) Mutta voih* Pian on Sanelma teillä sylissä kauan odotettu vauva!

Ellille ja Maille pikaista paranemista. Mikä on Sanden taudin tilanne viikonlopun jälkeen?

Aniliinilla tosissaan nuoria odottajia ja mummeja:) Meillä taas toisinpäin. "Hauskalta" kuulosti teidänkin kinailu miehen kanssa, "pakopaikka naapurissa", heh* Pienet kinailut saattavat "selkeyttä" useimmiten sitä arjen kulkua välillä ja mikä tärkeintä että ne tulee sovittua pikapuoliin. Me tosi harvoin kinastellaan, mutta sitten kun niin on, niin se on yleensä väsymyksestä, kiireestä johtuva ja loppuu hyvin lyhyeen. Kumpikaan ei jaksa kauaa pilata tunnelmaa. On paljon mukavampi olla toiselle ystävällinen. Tosin JOS meille lapsia suodaa, niin arki saa aivan uudenlaisen muodon, niin kyllä siinä varmasti suhdekin joutuu tavallaan uudenlaiseen puntariin. Ollaan puhuttu jo siitä, ettei unohdeta toisiamme. Katsotaan nyt..

Lähden päivällä hyvän ystäväni luo, jolla ollut _todella_ pitkä taival ja nyt ihana vauva :) Heillä on aina niin ilo käydä. Voidaan puhua ja jakaa asioita. En ole kertont omasta "tilastani" vielä :S

Hei, Linnanjuhlista..Minä pidin Sirkka Mertalasta! Wau! Royal Blue-väri oli nappivalinta, joka sopi kantajalleen, tilausuuteen ja vieläpä seuralaisen siniseen nauhaan. Puvun malli, kampaus ja kaikki menivät nappiin. Ihan aavistuksen lisää meikkiä olisin kaivannut. Tanja Karpelan puku oli hieno, erikoinen väri tosin. Ehkä hitusen toisenlainen väri olisi pukenut paremmin. Mutta kyllä hän on hoikka!! Nuori suunnistaja-nainen oli upea, hiukan yksikertaisempi kampaus olisi sopinut aika krumeluuriin pukuun. Mutta aivan tosi kaunis. Ketäs muita heitä oli... Lisa Sounio oli itsensä näköinen, tosi kaunis. Mitä mieltä te muut olitte?

Väsynyt huomenta. Takana ihan horrori yö, mitenhän tästä päivästä selviäisi... Kahvia, kahvia ja enemmän kahvia. Ai niin, imetän, niin en voi juoda niin paljoa kahvia. Perfect. Noh, näinkin väsyneenä sitä kyllä osaa arvostaa noita kahta pikkuruista tyyppiä ja sydän ihan pakahtuu niitä katsellessa. Kyllä sitä jaksaa heidän vuokseen vaikka mitä.

Manna, kylläpä teitä nyt pidetään jännityksessä! Ihanaa, että kaikki oli kunnossa! Onneksi tuohon 12. viikon rajapyykkiin ei ole enää niin mahdottoman pitkä aika, sitten vihdoinkin voitte huokaista. Edelleen paljon jaksuja, voimia, iloa ja onnea! Koko helahoito :)

Meillä on ollut aika rankkaa viime päivinä, kun tyttö itkee iltaisin tuntikaupalla ja nyt pari yötä ovat valvoneet molemmat. Aiemmin ovat kyllä nukkuneet yöt tosi hyvin, joten uskon tämän olevan vain väliaikaista ja nyt rytmi on vähän sekaisin. Keijuko se ehdotteli klassista musiikkia? Me ollaan kyllä kanssa kokeiltu rauhallista musiikkia, mutta enemmän jazzia. Täytynee kokeilla tuota klassista, kiitos vinkistä!

Kiitos myös Gissalle vertaistuesta itkun suhteen! Toivottavasti tuo vaihe menisi meilläkin pian ohi... Viedään tyttö keskiviikkona lääkäriin. Paree tsekkauttaa, ettei itkun taustalla ole mitään isompaa syytä. Terkka lähetti lääkäriin, kun kerroin, että pulauttelee tosi paljon ja on yleisesti tyytymättömän oloinen suurimman osan hereilläoloajasta.

Oletko Keiju muuten laittanut jotain uusia kuvia? Ei ole tullut tänne... Kiva oli tosiaan kuulla teistäkin! Sääli pikkuista Maita, pikaista paranemista hänelle! Voih, pääsisipä itsekin saunaan. No parin viikon päästä päästäänkin, kun lähdetään möksälle.

Ellille myös pikaista paranemista! Voi meidän pieniä sairastelijoita :(

Hauskaa, kun Molly ja Keiju ovat päässeet pusuttelemaan juhlissa :) Hihittelin täällä, kun Keiju kirjoitti, että olivat karanneet pussailemaan.

Mulle iski imetyskriisi. Olen koittanut lisätä maidontuotantoa kaikilla mahdollisilla keinoilla ja nyt viimeisenä koitettiin lepoa. Nukuin toissayön yhden syötön yli, jotta saisin unta yli 6 h putkeen. Sen pitäisi tehostaa maidontuotantoa. Sitten piti eilen lepäillä, mutta eihän se tässä arjessa oikein onnistunut. Ja tietysti tärkein, imetys aina kun vaan on tarvetta, sitä olen tehnyt pidempään. Nyt otin pumpunkin vielä käyttöön, pumppaan imetysten välissä. Pullollahan me annetaan imetyksen jälkeen vielä "jälkkärit" vauvoille, koska he todella jäävät nälkäisiksi. En halua enää sen yhden viikon imetyskokeilun (kokeiltiin pärjätä pelkällä rinnalla) pitää vauvoja nälässä. Korvike taas pidentää vähän syöttöväliä, siksi otin nyt pumpun käyttöön. Vaan ei se maito vaan ota lisääntyäkseen. Onhan tämä syöttörumba ihan hullua, mutta koko ajan toivon sen olevan väliaikaista. Eilen illalla väsyneenä sitten tajusin, että ei se ehkä ikinä ota tästä lisääntyäkseen. Ja nyt vauvat ovat jo ruvenneet jo kiukuttelemaan rinnalla, varmasti pulloruokinnan seurauksena. Itkuhan siitä sitten tuli eilen itsellekin. En ole yhtään valmis lopettamaan imetystä ja tuli kauhea suru meidän pienten puolesta, jos he joutuvat kokonaan pulloruokinnalle. Tunnen itseni epäonnistujaksi. Monesta eri paikasta, mm. imetystukilistalta olen lukenut, että huono alku imetyksessä synnytyssairaalassa voi aiheuttaa sen, että maito ei ikinä ala lisääntymään tai se on todella vaikeaa. Meillähän vauvat vaan nukkuivat ensimmäisen viikon täysin, imetys ei tullut kuuloonkaan. Mittakipolla vaan suoraan kurkkuun ja sekin toisinaan mahdotonta nukkuvalle vauvalle, joka ei niele. Ei vaan tuo tieto nyt jostain syystä lohduta yhtään, kun tahtoisin niin kovasti imettää. Huoh, anteeksi tämä tilitys, mutta tämä asia painaa kovasti mieltä :(

Kastejuhla on meillä perjantaina 19.12. paikallisen kirkon kappelissa. Tullaan sitten meille kakkukahville ja täältä meidän perheet lähtevät vuorille joulun viettoon. Ollaan siis vuokrattu iso mökki sieltä. Me lähdetään vasta lauantaina, kun meidän tavarat eivät tila-autoon olisi mahtuneet, joten joudutaan tekemään pari reissua. Ensi sunnuntaina saapuu jenkeissä asuva veljeni ja sitten parin päivän päästä vanhempani. Loput tulevat sitten vasta ristiäispäivänä. Meidän molempien perheet siis, yhtä veljeäni lukuunottamatta. Kummeista paikalle pääsee melkein kaikki, ystäväpariskuntaamme lukuunottamatta. Molemmilla on tosiaan omat kummit, neljä molemmilla, kaksi pariskuntaa. Kaksi veljeäni avokkeineen, miehen sisko miehensä kanssa ja kaksi parasta ystäväämme. Kaksi kummia ovat epävirallisia, kun eivät kuulu kirkkoon.

Kiitos Molly taas kysymästä, ihanan huolehtivainen olet :) Miehen jalka on tosiaan paranemaan päin ja mielestäni touhottaa kipsin kanssa jo vähän liikaakin, kun sille saa jo varata painoa. Malttamattomana haluaisi kipsin jo pois jalasta ja aikoo tänään soittaa lääkäriin, jos he ottaisivat sen jo aiemmin pois. Se pitää varmaan ainakin vaihtaa, kun se tuntuu ikävältä.

Anskun facebook-statukset on aina niin mielenkiintoista ja hauskaa luettavaa, hehe :) Teidän itsenäisyyspäivän vietto kuulosti oikein kivalta miehen siskon kanssa! Nam, vuohenjuustoleipiä. Onpas tosiaan nuoret isoäiti ja isoisoäiti!

Me vietettiin itsenäisyyspäivää ensin vähän kahvikävelyllä ja shoppailemalla leluja vauvoille ja sitten haettiin sushia, kun käveltiin kaupungilta kotiin. Sushi on hyvä ruoka lasten kanssa, kun se ei haittaa vaikka jäähtyisikin :) Niinhän siinä kävikin, että hyssyteltiin kahta vauvaa, joista toinen todella itkuinen. Käveltiin ympäri kämppää ja välillä puikoteltiin sushia suuhun sekä katseltiin sivusilmällä linnan juhlia telkun ohi käveltäessä. Heh, rentouttavaa.

Sanelman menu kuulosti herkulliselta, vaikka hirvi ei suosikki olekaan. Ihanaa, kun se Okko siellä jaksaa mekastaa :) Tosi kiva kun pääsette kurkkimaan kaveria. Montako ultraa Suomessa saa raskausaikana? Olen ymmärtänyt, että vain np-ultra ja rakenneultra. Mutta onko siis muitakin? Vai vaihteleeko tuo paikkakunnittain?

Milloin muuten olette aloittaneet kiinteät ruoat? Mietin vain, että jos nämä saavat puolet ravinnostaan korvikkeena, niin varmaan kannattaisi aloittaa aiemmin. Jostain luin, että keskosilla muutenkin aiemmin. Täytynee kysellä neuvolasta.

Tiitulta on pitänyt kysyä, että oletko jo aloittanut metut uudestaan vai aiotko edes aloittaa? En oikein tiedä mitä tekisin sen kanssa. Ehkä hoidan asiaa vasta Suomeen palattuamme. Mitäs Tiitun perheelle muuten kuuluu?

Tulipahan taas tekstiä pitkästä aikaa, suurin osa tuota imetysavautumista... Nyt täytyy ruveta valmistautumaan päivään. Meillä on tänään eka "lapsivuoderyhmän" (täkäläinen nimitys sille) kokoontuminen neuvolassa. Kivaa. Paitsi jos tytteli on kovin kiukkuisella tuulella, sitten ei ehkä lähdetä.

Hyvää viikkoa kaikille!

Terve taas!
Kiva kuulla Nasupista pitkästä aikaa! Sorry, laitan ehdottomasti fotot tulemaan, kopsasin Pirittan listasta joten voi olla ettet ollut siinä?

Voi sun imetyshuolia, symppaan täällä täysillä saman kokeneena. Mullahan on maidontuotanto vaihdellut koko ajan mutta imetän edelleen ja niin pitkään kun pystyn ja Mai huolii. Mutta lapsiakin on vaan yksi :/ Väsymys vaikuttaa mullakin selkeästi asiaan ja mä luulen että sun pitää juoda sitten ihan hirmuisesti sitä vettä (niin varmasti teetkin) koska imetettäviä on kaksi. Toivottavasti et nyt kuitenkaan ahdistu ihan kokonaan, uskon että on aika tavallista että kaksosten kanssa tarvitaan lisämaitoa? Hienoa kuitenkin että kaikkesi yrität!
Meillä aloitettiin kiinteät kun Mai oli 4 kk.

Mun piti muuten vielä sanoa sitä Mannalle, että mikä ihmeen lievä ylipaino?? Justhan me nähtiin, mä en ainakaan nähnyt sua edes lievästi ylipainoisena!

Mai on edelleen tykki ja vatsa toimii ainakin pari kertaa päivässä, on toiminut koko ajan.Oon kyllä kuullu että ummetusta voi tulla kun kiinteät aloitetaan, ystävän about Ellin ikäinen vauva kakkaa puolentoista viikon välein :-)

Mai on siis aivan identtinen luonteensa suhteen serkkunsa, mun veljen 4v. esikoisen (poika) kanssa. Muutenkin ovat hämmästyttävän samannäköisiä nämä serkukset, siis vauva-aikana. Veljen perheessä kävi sama juttu kuin teillä Nekku, että huhtikuussa syntynyt kuopus on hyvin rauhallinen ja kärsivällinen tapaus, esikoinen tuli ja leimaus.

Hihii, mua nauratti toi Nasupin "Keiju ja Molly olivat päässeet pussailemaan"..siis tiedän mitä tarkoitat mutta olipa pakko tarttua lauseeseen :DD Mutta ihanaa siis Molly tuo miehesi huomiointi ja ylpeys tulevasta esikoisesta!

Linnan juhlia seurailin eilen kolmosen uusintana, mutta oikein mikään puku ei mulle jäänyt mieleen. Nuoret hoikat naiset ovat aina kauniita joutsenkauloineen, esim. Janne Ahosen vaimo on tosi upea mutta puku aika pliisu.

Molly, vyöhyketerapeutti neuvoi "unipisteen" jota painelen aina illalla. Muutenkin hieron Main jalkapohjia aina ennen nukkumaanmenoa ja rasvaan muutenkin hieroen häntä. Mai nauttii kovasti kosketuksesta ja hieronnasta, tosin nyt on vähän vaikeampaa kun pitää roikkua koko ajan omissa varpaissa kiinni.

Ihanaa Sanelma kun Okko siellä potkiskelee ja jatkaa vauhdikasta jumppaa :) Ihanaa kun pian pääset taas kurkkimaan masun asukasta.

Huomenna on sitten neuvola, tulen ilmoittamaan mitat. Gissalle mun piti sanoa että uteliaisuudesta vertasin mun ja miehen neuvolakortteja ja 5 kk neuvolassa miehen mitat on olleet 70 cm ja 8,8 kg ja mun 67 cm ja 6,8 kg. Eli "hiukka" eroa tuon painon suhteen :) Pojat ovat yleisesti varmaankin aika lailla jötikämpiä.

Ai niin Molly, tuosta Main ihosta että kun jätin sen lehmänmaidon eli tuttelin pois, iho parani. Kasvoissa oli silloin punakkaa ihottumaa ja atopiatyyppistä karheumaa taipeissa ja kyynärvarsissa. On toki herkkäihoinen, esim. nyt parsakaalista tuli pieni reaktio parina kertana eli joihinkin uusiin ruoka-aineisiin reagoi herkästi. Muistelen Annalla olleensa samaa?

Muuten, katsoitteko Idolsin? Aika jännä kun Pete tippui. Voittaakohan Koop??

Väsymys hei täältäkin. Voi taivas, miten väsyttääkin pitkästä aikaa ihan huolella. Anna on raivostuttava tissitakiainen yöllä, pyöräyttää mut ihan pikkurillinsä ympärillä , koska muuten seuraa karjuntaa. Tsiisus. Ja harmittaa, kun on tänään ollut hermot niin piukalla....

Sanden lumiloma kuulosti ihanalta. Aih, sinne ja heti! Teki taatusti hyvää tämän masentavan sateen ja harmauden jälkeen. Nelliskin otti selvästi ilon irti lomasta. Ois ihanaa käydä jossain Keski-Euroopan kaupungissa joulun alla fiilistelemässä. Mutta ääh, mitä kökköjä tauteja sä Sande olet saanut!

Voi kääk, Manna, ei voi olla totta, miten teitä säikytellään. Vähemmästäkin tulee sekopäiseksi, kun vähän väliä saa olla huoleesta soikeana. Onneksi kaikki näyttää hyvältä nyt, silti. Lepäily kotona oli varmasti hyvä ratkaisu.

Hihii, nauratti skumpan vaikutus Mariskan mieheen :D Heh, kaikenlaista. Samoin Loden pottapalo oli ihan ykkönen, kirjoita Nekku toi ihmeessä ylös :-)

Leohan kasvaa upeasti. Hienot mitat herralla. Ois muuten tosi kiva saada taas uusia kuvia kesän vauvoista.

Voi vitsi Nasuppi, harmi, että imetys tuottaa sulle nyt huolta. Kaksosten imetys on taatusti yksi haasteellisimmista jutuista, ja ymmärrän täysin, että kannat murhetta, jos et saa täysimetettyä molempia. Tuskin se kuitenkaan kovin monella onnistuu, koska vauvat ovat aikamoisen kovia syömään ja usein nälkäisiä - ja mulla oli täysi työ pitää kylläisenä ihan jos se yksi lapsi! Ole armollinen Nasuppi itseäsi kohtaan, sulla on jo muutenkin kädet täynnä työtä (+ toipilas mies), ja jos se, että voit imettää edes jonkin verran on jo hieno juttu! Äläkä liikaa lue imetystukisivuja, mun kaveri aikaansai järkyt stressit sieltä itselleen.

Voi, joko se Mai istuu syöttötuolissa! Kylläpä aika tosiaan rientää. Olikos niitä kuvia Maista tulossa/postissa? Ois niin kiva nähdä hänet! Zemppiä flunssaan, taitaa olla kovin yleistä tähän vuodenaikaan. Meillä, kop kop, viimein nenät kuivina.

Meillä oli kiva viikonloppu. Pe:na päästiin sittenkin leffaan hyvässä yhteisymmärryksessä, ja tykättiin kovasti Burn after Readingista. Ihan huippu rooli Pittillä, kiitos vaan vinkistä Molly ;-) Leffan jälkeen käytiin pikapikaa Santa Feessä syömässä, kun oli jo kiire kotiin peittelemään Matsku iltaunille. Heh, tähän on tultu =)
Lauantaita tehtiin hyvää ruokaa italialaisella teemalla, maisteltiin skumppaa ja glögiä. Maistakaa muuten Alkon ruotsalaista Herrljunga-glögiä, aah, taivaallista! Linnan puvuista tykkäsin eniten Minna Kaupin tyylistä ja puvusta. Todellinen kaunotar.
Eilen huristeltiin julkisilla niin joulumarkkinoille kuin Stokkalle katsomaan pukkia. Hah, halvat sunnuntaihuvit meillä :-)

Anna heräilee...se on moiii.

Eeh, soulmate P. Mä olin jo kirjoittanut pitkät pätkät mm. Nasupille ja Linnan juhlista, mutta homma jäi kesken. Käyttänyt siis ihan samoja sanoja kuin sä. ;-)

Todellakin Nasuppi, ole armollinen itsellesi. Tiedätkö, näin ulkopuolisena tuntuu ihan utopialta, että kaksosten täysimetys edes olisi mahdollista – ja kovin harvinaista se varmaan onkin. Pikkuiset kasvavat hyvin vastikkeellakin, todellakin. Tärkeintä on, että sä jaksat heidän kanssaan! Onko toinen heistä reippaampi imijä? Että voisiko kuvitella, että jatkaisit imetystä hänen kanssaan ja antaisit suosiolla pullosta toiselle? Varmaan olet poppakonsteista testannut jo oluen ja imetysteet? Mä ymmärrän hyvin, että tunnet pettymystä, mutta älä ystävä kallis missään_nimessä_tunne epäonnistuneesi! Sitä et todellakaan ole, hyvänen aika. Juuh, voin kuvitella, että sieltä imetystuesta voi sen tuen lisäksi saada myös stressiä.

Mikäs se Annan unet on taas vienyt? Pöh.

Meillä siitä pöhkö tilanne, että Elli vetelee hiiskumatta päiväunia 3-4 h, mutta vastaavasta pätkästä yöllä on pari kuukautta. Pitäisi varmaan jaksaa kokeilla nukuttaa pari yötä vaunuissa, heijata havahduttuaan uneen ilman tuttia tai jotain. Ei vain oikein ole paukkuja mihinkään ylimääräiseen.

Yhden 2 h unipätkän viime yönä sain, muuten toimitin tavalliseen tapaan tuttia suuhun tunnin välein. Tietty voisin paeta sohvalle useammin, mutta selkä huutaa sitten hoosiannaa. Mä olen sellaisessa tasaisessa jurrissa koko ajan, unohtelen asioita ja teen ihan pöhköjä juttuja, puhun mitä sattuu.

Meillä levottomat yöt siis eivät johdu kiinteiden aloituksesta vaan jostain ihan muusta. Vatsakin on alkanut toimia, onneksi. Hyvä tietää, että kiinteiden syöjilläkin voi olla tuollainen reilu viikon tauko!

Mullekin jäi Linnasta mieleen Mertala, joka oli mun mielestä todella tyylikäs ja onnistunut, kaunis nainen. Samoin just se Minna Kauppi oli totaalinen kaunotar, aivan upea! Meikki oli mielettömän kaunis, tumma silmämeikki ja kuulas muuten. (Keijis, tuli mieleen, että voisi hyvin olla “meidän” kampaajan käsialaa; oli tutunoloista jälkeä. Hän siis meikkaa ja kampaa aina Linnaan menijöitä. Täytyy kysyä ens vkolla, osuinko oikeaan. Tuskin kuitenkaan.) Ja Mannan tavoin äimistelin Karpelan hoikkuutta.

Mä en ole seurannut Idolsia pätkän vertaa, mutta mies oli eilen meidän kummipojan kanssa katsomassa finaalia paikan päällä.

Elli ei oo vielä istunut syöttötuolissa. Pitää nääs sitten siirtää Lottis tavalliseen tuoliin ja asiaa on pohjustettava, vaikka on siitä jo ollut puhetta. Sitterissä olen tunkenut E:lle apetta naamariin. Mannan mainitsema Bumbo meillä on ja siinä istuskelee välillä ja on jotenkin koomisen näköinen siinä nököttäessään. On kuitenkin aika pieni ns. istuvaksi vauvaksi. Pitäisi ottaa kuva joku kerta.

Palataan. Missäs Tiitu?