Tahkoojaplussat 83

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanelma*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Paljon taas kirjoituksia, en muista edes puolia... mutta myöhästyneet ultranäkymäonnittelut Hertalle ja Mannalle. Tosin olen pahoillani Manna toisen pikkuisen menettämisestä, onneksi toinen kasvaa ja porskuttaa hinosti!

Kävin siis tänään siellä ultrassa. Yksi pikkuinen siellä oli ja sydänkin sykki. Menkkojen mukaan rv 7+6 ja ultran 8 +1. Muutoin kaikki oli ok, mutta gyne kiinnitti huomiota napanuoran paksuuteen. Oli lähtökohdastaan paksumpi kuin mitä normisti. Onko kukaan kuullut moisesta??? Sanoi, että tuskin on aihetta huoleen ja että homma selviää tarkemmin seuraavassa ultrassa. No, ehtiihän tätäkin asiaa märehtiä 3-4 viikkoa, vaikkei asialle sinällään mitään voi. Voi vain toivoa, että kaikki olisi ok.
Olo on kurja, 3 viimeistä päivää on taukoamatonta pahaa oloa. Vain uni päästää tästä piinasta. Luulin jo, että pääsen helpommalla kuin Juskasta, mutta eipä sittenkään. Ehkä tämä kk:n päästä jo helpottaa :)

Mullekin jäi mieleen Lotta ja pottapalo, aikas hauska!

Idolsseissa olen kannattanut Kooppia alusta asti, joten muuta saavatkin pudota.

Linnanjuhlien kaunotar oli mun mielestä Minna Kauppi, aivan upea ilmestys! Mä jotenkin en osaa suhtautua Tanjaan enää mitenkään, musta sen uskottavuus on mennyt jatkuvan miehen vaihdon myötä. Vaikkei toki pukuun tai ulkonäköön liity millään lailla...

Voimia äippien yövalvomisiin, mua kieltämättä tällä hetkellä ahdistaa lukea niitä juttuja kun tietää, mitä sitä on taas edessä. Mulla on joku alavire muutenkin, johtuuko lie tästä pahasta olosta. Mikään ei oikein jaksa innostaa, työt nyt viimeiseksi. Mutta niinhän se oli viimeksikin, kun plussa pärähti tikkuun niin työmotivaatio hävisi saman tien. Toivon että piristyn viimeistään kun vuosi vaihtuu ja aletaan mennä kohti kevättä.

Juska taisi aloittaa nelikuisena kiinteät. Velliä sai sitä ennen jo parikuisesta kun veteli yli litran sitä korviketta. Näin neuvolan suosituksesta.

Nasuppi, kun odotin Juskaa, kunta tarjosi vain rakenneultran. Nyt tarjotaan sen lisäksi myös np- ultra, että on kuntakohtaista näköjään. Mä en ole vieläkään saanut yhtään kuvaa kaksosista, vink vink!

Hyvät naurut sain myös Leon gängängeistä ja Mariskan miehestä työmaakuopassa. On se kiva, ettei ole elämässä tylsää :)

Sandelle kanssa paranemisia!

Nyt pitää mennä lenkille kera koiran ja naapurin, joten palailen taas joskus. Toivottavasti nää mun masennusjutut ei masenna teitäkin.

Hello!

Työtahtiin on taas päästy kiinni. Oli kyllä yllättävän vaikea palata lomalta töihin. Jotenkin olisin ollut valmis jo jäämään vallan kotiin. No, toisaalta kun pitää tulla vielä töihin, niin se tarkoittaa sitä että masussa on kaikki hyvin ja virallisella kaavalla edetään kohti äippälomaa. Kelan päätös odottaa työnantajan paperia. Miten voi yhden paperin täyttäminen olla niin vaikeaa??

Okko tai Okkoriina, kuten häntä välillä kutsun, on tosiaan vilkas tapaus. Nyt on jo parina yönäkin herättänyt mut mahdottomaan jammailuunsa. Samoin nyt on niin kova meno päällä, että meinaa aamupala nousta takaisin suuhun, kun potkii niin tarmokkaasti mahalaukkua. :) Jotenkin on tosiaan alkanyt tyttöolo valtaamaan mieltä. Ehkä siksi että niin moni on veikannut meille tyttöä. Oikeastaan ihan hyvä, niin on sitten jo odotusaikan käynyt molemman olot läpi. On sitten synnytyksessä ihan sama, että kumpi putkahtaa maailmaan.

Kunta tarjoaa meillä vielä tänä vuonna vain yhden ultran, joko np- tai rakenneultran. Mutta ensi vuonna siirrytään täälläkin uuden lain edellyttämään kahteen ultraan. Käsittääkseni sen pitäisi sitten jatkossa olla sama kaikille asuinkunnasta riippumatta. Mulla on noita ylimääräisiä ultria kilpirauhaseni takia. Haluavat seurata babyn kasvua tasaisin väliajoin.

Riinuskalle onnittelut sykkeen näkemisestä. Tuollaisesta napanuorajutusta en ole kyllä koskaan ennen kuullut. Ei auta varmaan kuin uskoa ultraajan sanoja, että tuskin on aihetta huoleen ja malttaa odottaa sitä seuraavaa ultraa. Tsempit pahaan oloon. Ei ole kivaa ei. Kokemuksesta tiedän.

Manna ei ole meidän raksa edennyt. Lattiavalun jälkeen peiteltiin suunnitelman mukaisesti talviteloille ja kevään tullen sitten vasta jatketaan. Mies on ollut enemmän kuin täystyöllistetty koko syksyn ja alkutalven, joten ei olis kyllä millään ehtinyt raksalle enää töiden lisäksi. Että vielä ainakin meidän yrittäjän tulevaisuus näyttää ihan valoisalta yleisetä talouskriisistä huolimatta. Aika näyttää kuinka paljon tulee vaikuttamaan jatkossa. Tuossa maaliskuulla vois vaikka olla vähän hiljaisempaa töiden suhteen ;) Teillä puolestaan alkaa koti hahmottua toden teolla. Ihanaa! Olis joskus kiva tulla sitten vaikka vierailulle...

Voihan yövalvomiset. Toisin kuin Riinuska, ne on meille vielä ihan täyttä utopiaa. No eiköhän sitä jossain vaiheesa pääse tuosta osalliseksi itse kukin. Tietääpän sitten mistä löytää vertaistukea.

Paranemista kaikille sairastelijoille. Sanden taudit erityisesti kuulosti ikäviltä. Koitahan parantua.

Mollylle nälästä. Mulla on vaihdellut pitkin raskautta. Jossain vaiheessa oli tosiaan se, ettei vaan ollut nälkä. Mutta silloin pystyin vielä syömään isojakin annoksia. Nyt puolestaan on koko ajan nälkä ja annoskoot on ollut pakko pienentää. Siksi se nälkä varmaan koko ajan vaivaakin, kun kerrallaan pystyy syömään niin vähän. Oikein valmiiksi jo surettaa joulu, kun joulupöydässä ei voi nautiskella ihan yhtälailla kuin normaalisti. Täytyy sitten vain pidentää pöydässä istumisaikaa, niin voi pikkuhiljaa syödä aina lisää :) Onneksi jouluna ei ole kiire mihinkään!

Nyt takaisin töiden pariin. Vielä pitäis nettisivuille päivittää muutama sata tuotetta ennen joulua...

Heipat tänne puolelle! Toisella puolella on kovin hiljaista, ja hyvä niin! :) Täällä on sitten sitäkin vilkkaampaa.

Molly, ihana lukea teidän onnesta. Voin hyvin kuvitella teidät juhlissa onnesta soikeina ja ylpeinä. Miehet taitavat olla aikas lutuisia tuossa vaiheessa.. :) Keijukin oli päässyt miehensä kanssa juhlimaan ja pussailemaan, hih, ja olikos se Mariska, jonka mies oli juhlien tuoksinassakuoppaan pudonnut ja muuta.. :) Teillä on täällä kyllä kivoja juttuja, Lotan pottapalo nauratti täälläkin.. Ja Leon kitarafanitus.

Keiju, mää en myöskään ollut Piritan listalla, joten laitahan Main kuvia tänne päin myös. Pitäiskö koittaa taas lounasta joskus, kun sopiva kohta tulee?

Manna, harmi kun ne vuodot ei nyt osaa pysyä poissa, vaan pitää sydämen syrjällään. :/ Mimmulla tais olla kans? Onneksi ultranäkymät huojentavat vähän.. Tsemppiä kovasti jatkoon! Toivottavasti jollakulla olisi Riinuskalle kokemuksia tuosta napanuoran paksuudesta. Mää en oo koskaan moisesta kuullut, kaikelle sitä kans on norminsa näissäkin asioissa.

Nasuppi, harmitus, kun oot nyt saanut ylimääräistä stressiä imetyksestä.. :/ Usko näitä viisaampia, aika hyviä neuvoja ja kokemuksen syvää rintaääntä. :) Tein ristiäis- ja joulusuunnitelmat kuulostaa tosi hienoilta. Mahtavaa varmasti saada (melkein)kaikki jouluksi sinne.

No, pitää tehdä varmaan töitäkin.. Huonekaveri on sairaana, niin pystyy vähän enemmän tekeen muutakin.. :)

Heissan!

Voitteko kuvitella, Silja nukkuu yöuntaan _vieläkin_!! Yksi tutitus 02 ja 5.30 tissimaidot ja neiti ei kun nukkuu. Taitaa liikkeelle lähtö väsyttää, mimmi nimittäin lähti sunnuntaina konttaamaan. Melkein pari kk:tta aiemmin kuin Vili. Mutta nyt kelpaa, kun ei karju kiukuksissaan sitä, ettei pääse liikkeelle. Yllättävän ketterästi etenee, päivän harjoituksella. Yritän ladata fb:n videota, mutta toivotonta, kun meidän langaton yhteys pätkii koko ajan muutamaksi sekunniksi ja lataus katkeaa.. Joo, mutta yöt ihan luksusta. Surettaa niin Nekun katkonaiset yöt!! :/ Ihan hele****iä! Ja tissitakiaseksi se Annakin on heittäytynyt, taas. Äh. Mitä muutakaan osaa sanoa?

Hyvä kuulla Riinuskasta, mutta kurjaa, kun olet niin huonosti voiva, se vie _kaikki_ mehut. Jossain pelon kourissa sitä pahaa oloa joskus toivoo, mutta eihän se kivaa ole, ei siitä mihinkään pääse.. Onnittelut ultranäkymistä! En ole kuullut tuollaisesta napanuorajutusta, toiv. joku muu on ja tietää ettei mitään hätää. :)

Mihinkäs Leon puheterapian suhteen päädyitte, Stella?

Voi, Nasuppi, sä olet kyllä niin kaikkesi antanut imetyksen onnistumiselle, että älä hyvä tyttö siellä nyt itseäsi ihan uuvuksiin piinaa asialla. Imetät sen mitä tulee ja pullosta (tai kohta lusikasta) loput. Olet erittäin hyvin onnistunut. Älä itseltäsi enempiä vaadi asian suhteen.
Ihanaa, kun saatte perhettä sinne teille jouluksi. =)

Vili ja Silja aloittivat kiinteät neljän kk: hujakoilla, Vili viikkoa ennen, Silja pari viikkoa yli. Meidän neuvolassa ei ole vellejä kehoitettu antamaan, vähän jopa "kielletty" ja sanottu, että puuro puurona ja maito maitona. Enkä ole sitten vellejä ostellut. Varmaan kuitenkin ihan hyviä nekin, kuinkas muuten. Mutta käytännöt vaihtelevat.

Voi, Lotan ihania letkautuksia, kerro N lisää! Ja muutkin, lasten mukava sutkautukset ovat parhaita piristeitä! =)

Vili tässä leikkii junaradalla vieressä ja puhelee omiaan. Naurettiin eilen ihan katketaksemme miehen kanssa, kun lauleli kaikkia kaikkia lauluja. Muisti sanat niin hyvin, mutta väärin kuultuaan lauloi mm. Meksikon pikajunasta "Siella Madlen takaa PUUTTUI juusto möllöttää." puuttui=kuu kuin. Sitten korjaili, kun mä lauloin laulua; äiti, sää lauloit taas väärin! :D

Meillä to nla, jännä kuulla mitat. Onkohan Leo mennä porskuttanut jo ohi? :) Main nla olikin tänään, mittoja odotellaan sieltäkin.

Kiitos kuvista kaikille. Ihania! <3

Kiva kuulla, kun Mollyn ja Keijun hellittelyhetkistä (:D), ne ovat tärkeitä. Me ollaan kyyhkyläisiä vain kotona. Joskus ystäväpariskuntamme "pakotti" meidät baarissa pussaamaan, kun eivät olleet ikinä moista nähneet. Se onkin varmaan ainoa kerta, kun yleisellä paikalla innostuttiin. =)

Mikäs Mannan fiilis tänään? Hertastakin olisi kiva kuulla? Entäs Mimmu?

Mun silmiä hiveli tänä vuonna monet ruskeat puvut Linnassa, en nyt muista kantajia.

Nauratti P:m halvat sunnuntaihuvit, siis tuo ilmaus! Lapsille juuri parasta huvia! :)

Jokos Sanelma sait vaatekaapit raivattua. Ällöä puuhaa.. Paitsi ne pikkuvaatteiden pinoamiset, tosiaan todellinen palkinto.

Jumankekka, mulla kiehuu, kun tää katkoo tämä yhteys. ARGGH!!

No, nyt Silja heräsi, menen koppaamaan kainaloon, ettei herätä isukkiaan, joka tuli yömyöhällä töistä.

Hei, Vippe ja Sanelma ehtivät väliin, miten ihmeen kauan mä oikein rustasin. Tules vaan Vippe tänne puolelle useammin rupattelemaan, sun juttuja on aina niin kiva lukea, kun olet niin positiivinen! :)

Voihan sitä Okkoria, kun mamia niin paljon potkii. Tai hyvä vaan, se mielenrauha on parasta, vaikka vähän kirpaseekin ja meinaa sämpylät lennähtää takaisin. :)

Nyt puuronkeittoon!

Kyllä Aniliini sain kuin sainkin vaatekaapin raivattua. Ihanaa kun siellä on nyt tilaa. Viisi kassillista lähti kierrätykseen vaatteita. On paljon mukavampi ostaa uusiakin vaatteita, kun tietää mitä oikeasti tarvitsee.

Tulevaan lastenhuoneen kaappiin sain myös pari hyllyä tyhjäksi. Ne vain vielä odottelevat täytettä...

Huomenta!

Kiitos paljon kaikille supportista! Älkää huoliko, en aio tässä itseäni vetää loppuun. Tärkeintä on tietysti, että jaksaa lasten kanssa. On kyllä varmaan ihan totta, että voi saada itsensä sekopäiseksi, jos lukee liikaa imetystukilistan sivuja. Toistaiseksi kyllä jaksan ihan hyvin, henkisesti se vain on rankkaa, kun ei onnistu, ei sitten millään. Huomenna menen tytön kanssa lääkäriin (kiva päästä ulos ihan kaksistaan, vaikka vain lääkäriinkin :)) ja varasin samaan syssyyn ajan imetysohjaajalle neuvolassa. Katsotaan, jos hänellä olisi vielä joitakin vinkkivitosia, joita en ole vielä kokeillut.

Nekku, en pystyisi imettämään vain toista ja antamaan toiselle korviketta. Meillä on alusta asti ollut tosi tarkkaa, että kaksoset ovat kaikinpuolin tasavertaisia ja saavat ihan saman kohtelun. Vaikea kuvitella, että toinen saisi olla äidin rinnalla ja äidinmaitoa, kun toinen saisi korviketta pullosta. Mielummin sitten pumppailen ja annan molemmille pullosta äidinmaito+korvike -sekoitusta, jos imetys ei onnistu. Ehkä tyhmää ajatella näin, mutta miehen kanssa ollaan molemmat sitä mieltä. On siis tosiaan käynyt tuo ajatus itselläkin mielessä.

Olen kitannut alkotonta olutta, se muuten ehkä vähän auttaa. Lisäksi juon imetysteetä, mutta se käsittääkseni auttaa vain vauvojen ilmavaivoihin? Ainakin täkäläinen sekoitus, jota saa apteekista. Vettä en kyllä meinaa muistaa juoda riittävästi, siinä olisi vielä parannettavaa.

Heh, tajusin nyt vasta itsekin miltä tuo kuulosti kun kirjoitin, että Molly ja Keiju ovat päässeet pussailemaan :D Hihih.

Hienoja ultrakuulumisia Riinuskalla! En kyllä yhtään osaa sanoa tuosta napanuoran paksuudesta, en ole kuullutkaan. Oletko koittanut googlettaa? Varmasti kuitenkin ihan harmitonta, kun ei ultraaja mitään sanonut. Toivottavasti paha olo helpottaa pian! Mäkin olen kopsannut postituslistan joltain ja et ole Riinuska siinä sitten ollut. Lähetänpä sulle sopivassa välissä kuvia, tai jospa saisin aikaiseksi lähetettyä kaikille vähän uusia kuvia, ovathan vauvat kasvaneet huimasti parissa kuukaudessa.

Kiitos Nekulle ja Keijulle kuvista! Nekku, ihana se halikuva sängyssä, liikkis! Muutenkin niin söpösiä lapsia. Ja Mai on edelleen niin äitinsä näköinen, kaunis vauveli.

Onnea Siljalle konttamaan lähtemisestä, jee! :) Siinäpä saakin nyt Anskulla olla silmät selässäkin. Varmaan muuten Siljaa väsyttääkin, kun on ruvennut tekemään enemmän fyysistä hommaa, niin nyt sitten nukkuu kuin tukki.

Tsemppiä Nekulle öihin, tosi raskas tilanne teillä. Toivottavasti siitä pian helpottaisi. Ehkä tosiaan kandee kokeilla sitä vaunuun nukuttamista. Mä nukutan sisällä vaunuihin päikkärelle toisinaan, kun sillä tavalla saa niin kätevästi molemmat samaan aikaan heijattua uneen. Useimmiten kuitenkin nukutan sitteriin, jota heiluttelen jalalla ja samalla heijailen toisen sylissä uneen. Vaunuihin nukuttamisessa on vaan se hyvä puoli, ettei tarvitse siirtää nukkuvaa vauvaa mihinkään.

Meillä tosiaan yöt on hyviä useimmiten. Jään oikein kaipaamaan niitä, kun tämä lapsivuodeaika on ohi. Tosin meillä lienee erilaista kuin useimmilla, kun mieskin herää yösyötöille. Hän vaihtaa vaipat ja tuo vauvat mulle imetettäväksi. Se on oikeastaan aika must, jos vauvat herää samaan aikaan. Silloin toisen pitää hyssytellä toista ja toisen vaihtaa vaippaa. Ollaan sitten useina öinä katseltu läppäristä prison breakia samalla kun imetän :)

Piritan viikkis kuulosti ihanalta! Santa Fe on mun suosikkeja Helsingissä. Harmi vaan, kun sieltä ei saa varata pöytää. Meilläkin on muuten tuota glögiä, serkut toi Suomesta. Ei olla vielä kokeiltu, mutta nyt odotan innolla, kun kehuit sitä niin kovasti :)

Nyt täytyy ruveta siivoilemaan ja käyttää pikkuisten päikkäriaika hyödyksi. Ei sillä, etteikö täällä notkuminen olisi hyödyllistä ;)

Moikka,
Ihanan paljon luettavaa, Vippein täällä mukavaa :) Toinen puoli on tosissaan hiljentynyt.

Nasuppia sympatiseeraan kovasti. En todellakaan minkäkään voisi edes ajatella, että olet epäonnistunut imetyksesä. Musta te kuulostatte pärjäävän niin hienosti ja yhdessä olette niin ihanat vanemmat lapsillenne. Kahden kanssa riittää hommaa, olette tosi hienosti saaneet arkea sujumaan. Hyvä, että pääsette huomenna lääkärille ja toivotaan, että tyttösen vaivat helpottaa. Teidän joulusuunnitelat kuulostaa myös niin mukaville; saatte itsekin varmasti hiukan levähtää glögin äärelle, kun saatte innokkaita hoitajia vauvoille :)

Rinuskasta kiva kuulla. Harmi, että tuo huono olo vaivaa. Se varmasti vie mehut. En osaa sanoa napanuoran paksuudesta, en ole koskaan kuullut, että sitä jotenkin katsottaisiinkaan ultrassa. Eikö lääkäri osannut sanoa sen enempää? Miten sulla olikaan se LA? Onko heinäkuun puolenvälin tienoilla? Tsemppiä oloon, toivottavasti helpottaa pian.

MUa nauratti Vilin lalut ja Nekun Lotan jutut on niin hauskaa luettavaa. Kun muistaistte nittä sitten kertoa lapsillenne, kun he ovat kasvaneet. Kirjaatteko ylös noita letkautuksia? Mun kummipoika (14v) tykkää kuunnella, kun kerron hänelle juttuja, minkälainen hän oli pienenä ja mitä juttuja hän kertoi. Oman äidinkin jutut omasta lapsuudestani ovat hauskaa kuunneltavaa.
Pitkät unet Siljalla muuten :)

Sanelma, kiva kuulla, että miehellä riittää töitä. Kyllähän tämä tuleva talousnäkymä saa miettimään että koskettaako se omaakin miestä. No, enemmän kyllä, jos hän olisi vielä vanhassa työpaikassa. Mulla taas taitaa työtä riittää, jos alkaa ihmisillä mennä huonommin :/ Juu, tervetuloa vain meille sitten vauvelin kanssa vaikka kesällä :) Ilomielin kahvittelen Tahkoojien kanssa! Niin, tosiaan saapa nähdä, että kumpiko sieltä teille syntyy, tyttö vai poika. Mun veikkaus taisi olla poika, mutta se aika vahvasti liittyy tuohon Okko-työnimeen. Jännää!

Meilläpäin on kaksi ultraa np rv 10-11+6 ja sitten rakenneultra myöhemmin. Sikiöseulontaan kuuluu np:n lisäksi liuta verikokeita ja pissakoe joissa tänään olin. Np-ultra on viikon pästä perjantaina. Nuo on vapaaehtoisia ja tän vuoden aikana tullut kaikille mahdollisiksi. Viikon päästä keskiviikkona on lääkärineuvola. Onneksi päästään pian np-ultraan ja samalla kurkkaamaan, että onko mukana edelleen matkalainen. Mulla on kokoajan sellainen epävarmuus, että olenko raskaana. Eilen kävin koululla syömässä ja sieltä tullessa kävin vessassa ja _jälleen_tuli enemmän punaruskeaa vuotoa. Illan mittaan se rauhoittui ja nyt on vuodotonta. Illalla menetin taas jotenkin kontrollin ja itkin vaan ihan hysteerisenä:( Tänään on tasan 10 viikkoa kasassa.

Kiitos Main, Lotan ja Ellin kuvista. Ihania!!! Niin suloisia lapsia:)

Heissan,

täällä on toivuttu vatsataudista. Tauti iski kivaan saumaan. Oltiin miehen kanssa synttärijuhlissa lauantaina ja kotiuduttiin puoli kahden maissa. Kaisla alkoi oksentaa siitä about tunnin päästä. Sinä yönä ei paljon nukuttu. Leo oksensi sitten maanantain. Me vanhemmat emme oksentaneet emmekä ripuloineet, mutta olo oli hutera ja kuumeinen. Nyt keskiviikkona päästiin taas kiinni normaalielämään.

Riinuska, onnittelut ultranäkymistä! Tuosta napanuorasta en osaa minäkään sanoa mitään. Tuollaiset huomiot ovat siitä harmillisia, että jäävät kalvamaan mieltä.

Manna, harmi että vuoto jatkuu edelleen ja tosi kurja kuulla, että olet asiasta ihan romuna. Ymmärrettävää se tietysti on. Jospa nyt tosiaan olisi kyse siitä, että se toinen alkio vuotaa pois. Epävarmuus on tosi kurjaa, ja tietyllä tapaa se jatkuu synnytykseen asti, mutta kyllä teidän tilanteenne kuulostaa tosi lupaavalta, kun sikiö kerran kasvaa ja liikkuu. Tsemppiä!

Voi vitsit Silja-konttaajaa, miten suloinen :) (katsoin fb:sta). Tosi aikaisin on tyttö lähtenyt konttailemaan.

Lotan pottapalo oli mun mielestä myös tosi hauska juttu :D. Kyllä on oivaltavainen plikka.

Nasuppi, mä ymmärrän hyvin, että haluatte olla tasapuolisia kaksosten kanssa alusta lähtien. Antakaa vain äidinmaito-korvike-cocktailia, kuulostaa mun mielestä hyvältä, jos vain itse jaksat pumppailurumbaa. Ja joo: kuvia kaksosista olisi tosi ihana nähdä!

Sanden taudit kuulostavat inhottavilta, mutta onneksi teillä oli mukava loma!

Sanelmalla tyttöolo :). Niin se vaihtelee. Mä kyllä taidan povata teille poikaa, mullakin varmaan on Okko-nimi ohjannut ajatuksia.

Kiitokset kuvista! Ihania tyttösiä kaikki. Elli näyttää ihan äidiltään, samanlainen hymy.

Puheterapian suhteen me ei olla päädytty oikein mihinkään. Vatsataudin takia peruin ajan - olin pitänyt sitä viimeiseen asti mahdollisuutena :). Luultavasti käynti menee ensi vuoden puolelle. Mä olen jotenkin nyt taipuvainen pitämään oman pääni ja käyttämään Leon siellä edes kerran, jotta pääsen vähintään huojentamaan omaa mieltäni. En ole siis edelleenkään huolissani siitä, etteikö Leo joskus oppisi puhumaan vaan siitä, että me teemme kaiken oikein ja hänelle helpoksi. Musta olisi kammottavaa, jos omalla käytökselläni jotenkin luon paineita Leolle.

Hauska kyllä kuulla noista Vilin ja Lotan sutkautuksista. Leokin tekee omalla tavallaan vastaavia hauskuutuksia. Hänen kohdallaan konkretisoituu kyllä se, että kommunikaatiosta suuri osa on jotain muuta kuin sanoja :). Hiljaa hyvä tulee puheenkin saralla vissiin, sillä äänteet ovat nyt monipuolistuneet ja lyhyitä lauseita tulee satunnaisesti.

Linnan puvuista olitte kommentoineet. Katsoin Maikkarin koosteen sunnuntaina ja tykkäsin Abreusta, Kaupista ja Mertalasta. Laura Voutilaisella oli myös kaunis puku, hänelle juuri sopivanlainen. Oli se Karpelan puku myös hieno, mutta mulla on vähän sama, etten oikein osaa suhtautua naiseen noiden mieskuvioidensa tähden.

Jei, tänne satoi hieman lunta. Kivaa, kun on maa valkoinen. Meillä kyllä Leo odottaa pukkia niin paljon, että on ihan sekaisin aina kun asiasta mainitaan. Joulusta "puhutaan" koko ajan.

No mutta, nyt täytyy ryhtyä töihinkin taas.

Heippa!
Manna, la mulla olisi ultran mukaan 19.7 ja menkkojen mukaan varmaan 21.7. Ei se gyne sanonut siihen napanuoraan sen enempää, voi olla huono kuvakulma, esim napanuora siinä kohtaa kaksinkerroin. Katsoin eräiltä sivuilta sikiön kehityksestä viikko viikolta. Juuri tällä hetkellä sikiön suoli on työntynyt napanuoraan ja menee myöhemmin takaisin omalle paikalleen. Kuvassa napanuoran alkupäässä oli selvä pallukka tämän takia. Voisiko meidänkin kohdalla olla sama syy, mene ja tiedä? Turha tietty miettiä kun en asialle voi mitään.
Manna noi sun vuodot on kyllä inhottavia. Mä taisin vuotaa (pikkuisen vain) 3 kertaa Juskasta, nyt ei ole tullut yhtään. Se kyllä säikäyttää aina, vaikka teillä varmaan se syy on toinen alkio. Ehkä tyhmä kysymys, mutta se toinen alkio saa olla siellä jos ei vuoda pois ja tulee sitten synnytyksessä kaiken muun mukana ulos? Tarkoitan tällä, että vaikka se on siellä, ei siitä ole toiselle mitään harmia tms?
Kiitos kaikille onnitteluista!

Ääh, Stellan perheen vatsatautia. Onneksi itse kuitenkin säästyitte pahimmalta, se kyllä ottaa mehut irti. Jos teillä puhutaan joulusta, niin meillä se tärkein on joulukalenteri! Ei millään jaksaisi ymmärtää, että vain 1 luukku päivässä... Eikä sitä että numerojärjestyksessä kun osa luukuista on isompia ja tietenkin kiinnostavampia.

Mun mielestä Elli näyttää hymyillessään ihan Lotalta, mutta vakavana on enemmän "oman näköinen". Kiitos kuvista kaikille!

Nälästä, mulla on koko ajan. Mikään terveellinen ei maistu, vaan pitää olla suolaista. En voi kuvitellakaan laittavani suuhun esim hedelmiä tällä hetkellä. Karkit eli yleensäkkään makea ei maistu (tätä ei ollut juskasta), pitää olla kunnon ruokaa tai edes ruisleipää. Mulla oli Juskasta lopussa se vaihe, että jo yhdestä pienestä voileivästä tuli aivan ähkyyn, muuten ruoka maistui ja mahtui hyvin. Viimeksi mulle oli tullut pahaolosyömisen takia tässä vaiheessa jo 3kg, nyt 1,5kg. En jaksa välittää siitä, kunhan olisi parempi olo edes hetken.

Mikäs on Hertan vointi ja kuulumiset?

Nyt mankeloimaan lakanat, illaksi töihin. Kylläpä 4 päivän vapaat tekikin hyvää.

Huomentapäivää. Mä nyt tällä palloilen, kun olen sairaslomalla ja opiskeluhommat ei kiinnosta. Kauheen aikaisin taas heräilin ja tunti sitten jo ajattelin lounasta :) Nälkä!

Stella, mun serkkupoika oppi puhumaan aika myöhäisessä vaiheessa. Ja puhui tosissan pitkään sellaista omaa kieltään, se siinä ehkä se suurin ongelma olikin, kun vain hänen vanhempansa ymmärsivät sitä "yhteistä kieltä" paremmin. Hän kävi sitten muistaakseni puheterapiassa, ikäänkuin leikin varjolla sitten harjoittelivat ja kyllä siitä apua oli. No, poika on jo teini-ikäinen ja asia siis korjaantui jo aikoja sitten. En nyt tarkkaan muista Leon(kaan) ikää ja tarkemmin puheen kanssa olevaa ongelmaanne, mutta kunhan tässä kertoilen. Minusta serkkuni vanhemmat tekivät siinä hassusti, mutta varsin ymmärrettävästi toisaalta, että tavallaan tukivat vääristynyttä puhetapaa ja poika oppi vaan varmemmaksi "oman kielensä" kanssa. No, kaikki meni kuitenkin hyvin ja poika aika nopeasti omaksui tämän valtakielen salat. Siinähän oli siis kyseessä se, että poika puhui kuin papupata, mutta kukaan ei oikein ymmärtänyt, vaikka poika oli jo jotain 4v.Voin kuvitella, että sitä herkästi ajattelee, ettei vain itse loisi paineita pojalle, mutta sekin on varmaan vanhemmille luonnollinen tapa ajatella, kun pohtii ratkaisuja. Se, että ajattelet asiasta noin rakentavasti ja hienosti pojan kannalta, kertoo musta jo sen, että tuette omalla tominnallanne pojan puheen kehittymistä. Äh, onkohan tässä mun höpinässä mitään tolkkua..Kunhan halusin jutella :) Sori, jos tuntuu hölmöltä lukea mun kommentointia.

Lunta täälläkin. Ihanaa, kun edes hiukan. Pitäisi mennä asioille, kirjastoon. verotoimistoon jne. Viikonloppuna matkaamme sukulaisiin, vietämme pikkuJoulun mun "osa"perheen puolella, koska lähtevät reissuun Jouluksi. Onneksi olen ostanut lähes kaikki joululahjat; vain miehen paketit puuttuu ja yksi muu paketti. Onneksi ostettiin ajoissa lahjat, kun jotenkin ajattelin, jos en olekaan ihan kunnossa, niin ei tarvitse stressata lahjojen kanssa. Kummilapsille, joita on kokonaista 5 lasta, on lahjat olleet ensimmäisenä valmiina. Ollaan pysytty niiden kanssa kohtuudessa aina ja jotenkin tänävuonna on ollut helppoa niidenkin suhteen, kun yksi on 3-vee prinsessavaiheen tyttö, yksi 16v-teinivaiheen "Lacoste-hajuvesi"tyttö, yksi 5 kk vauva jne..Oli jotenkin niin helppo hankkia lahjat, kun heillä on niin selkeät "vaiheet" menossa.

No, nyt täytyy laittaa itseä hiukan ja lähteä asioimaan. En kauaa uskalla viivähtää, kun turvallisin paikka on nyt kotisohva :( Saan kassajonoissakin sellaisen epämiellyttään tunteen välillä, että alan miettiä lähintä vessaa, JOS vaikka vuoto ryöpsähtäisi taas. Kurjaa:/

No, mukavaa päivää!

Riinuska samaan aikaan :)
Juu, toihan kuulostaa aika järkevälle, että napanuora voi olla nyt paksumpi. Uskon, että huoli on aiheeton ja ensikerralla kaikki ok. Toivotaan parasta tietenkin. Syöimisistä...Mua lähinnä janottaa kovasti koko ajana, lähinnä iltaisin. Syömisen kanssa en ole huomannut oikein mitän erikoista ehkä karkkia ja makeaa ei niin kovin tee mieli, kun yleensä olen aika kova makean perään. Mä tosissaan toivon ettei musta tulisi mitään megakokoista, vaikka se nyt on sivuseikka (ja kiitos Keiju ja Molly, kun kiistitte mun ylipainon :), kun lähtökin on hiukan korkea. Toisaalta, mulle on ihan sama, vaikka olisin jättiläinen, jos saisin tämän pienen syliini vain. Mä olen muuten haksahtanut kalliiisiin mehuihin ja mun tekee mieli kaikkia ihania kylmiä hedelmämehuja ja etenkin _niin_ ihanaa smoothieta, jota juon aika paljon. Ekströmillä on ihana päärynä-ananas smoothie, jossa on muutakin hedelmää, mutta ei lisäaineita eikä sliättyä sokeria; ihanaa:) Syön iltaisin myös päärynöitä ja viinirypäleitä, ne maistuu. Mutta mitään oloja ei ole vieläkään, eikä himoja. Kahtena iltana on vatsa ollut hiukan kireä ja kipeähkö, mutta en tiedä mistä johtuu..pari tuntia sellaista menkkajomoa?! Niin, se toinen on niin pieni ja kutistuu vielä (viimeksi 6mm) ja se saattaa hävitä kohtuun, tulla pois sitten syynytyksen mukana tai sitten se voi tulla nyt. Ei tiedä. Se ajatus, että se on siellä, ei mua sinäns häiritse, koska se on kai aika luonnollinen asia ja se ei häiritse toisen kasvua millään tavalla, kun on ollut omassa pussissaan ja kutistunut siinä. Ööööö..jotenkin kuitenkin inhottavaa puhua nyt kuitenkin asiasta:/ No, toivon, että tämä toinen jaksaisi kasvaa sinnikkäästi. Ensiviikon ultra jännittää ihan valtavasti, kun päivä lähenee. Mulla on muten nla rv 11+1, voiko silloin kuulua sydänäänet, kannattaako odottaa ääniä/pettyä, jos ei kuulu?

Nyt on pakko mennä...

Stellalle unohdin pahoitella vastatautia..sitä ON liikkelll täälläkin , huoh*

Tervehdys taas pitkästä aikaa! En ole jaksanut avata konetta aikoihin... Kivaa oli kyllä lukea teidän kuulumiset.

Riinuskalle onnittelut varhaisultranäkymistä. Mannalle tsemppiä jatkoon, toivon mukaan vuoto loppuisi pian, inhaa tuollainen.

Mulla ens maanantaina jo np-ultra! Hitsi, miten aika menee nopeasti.Onhan tämä odotus muutenkin ihan erilaista kuin ensimmäisen kanssa. Hyvä kun muistaa, että on raskaana. Paitsi että viime viikon olin tosi huonovointinen, yrjö lensi. Uuh, onneksi taitaa olla pahoinvointi ohi. Ja housut eivät tahdo mahtua kiinni... Kaivoin eilen äitiysvaatteet jo esille kellarista. Mutta hitsi sentään, oon laihtunut edelliskerrasta sen verran, että kaikki housut on liian isoja! Siis lanteilta tippuu päältä. Ehkä sitten pysyvät kun maha vielä kasvaa tai lihon enemmän. Harmittais kyllä, jos joutuis ostamaan uudet kuteet. Mulla kun on aika paljon ja kivoja ä-vaatteita. Paidat tietty sopivat.

Kiitos kaikille kuvista! Mäkin yritän laittaa pikku-Hertasta uuden otoksen jakoon.

Hertta on kyllä niin mainiota seuraa. Kysyitte taaperoiden leikistä. Meillä ykkönen on tällä hetkellä maja-leikit. Kaikista sohvatyynyistä yms. pitää tehdä maja. Hauskinta on kun mä meen sen kanssa majaan kyykkimään ja iskä tulee etsimään. On ihan riemuissaan. Lelulehtiä meilläkin on selattu, vaikka ei tietenkään ymmärrä joulusta tai lahjoista mitään. Lehdessä oli muumeja ja Hertta sanoi "ottaa" ja yritti sormilla ottaa niitä muumeja siitä lehdestä. Hassu. Puhuu todella paljon, myös kahden sanan lauseita ja yhdyssanoja.

Mulla on tossa muutama viikko sitten tosi paha unettomuusjakso. Se oli ihan kaameeta! Moneen yöhön en saanut nukuttua juuri yhtään. Yhden yön nukuin ystävän luonakin (olin lapsenvahtina), mutten nukkunu sielläkään. Sitten pari yötä kotona korvatulpat päässä toisessa huoneessa ja uni tuli. Nyt nukun oikein hyvin vaikka H herää sen seitsemän kertaa.. Mutta saan unesta kiinni ja nukahdan helposti. Elämä näyttää aika paljon valoisammalta!

Siksipä Nekun tilanne tuntuu ihan kauhealta. Miten ihmeessä jaksat päivät? Voi että miten kurjaa. Oletteko ottaneet Elliä teidän viereen? Nukkuuko siinä yhtään paremmin? Ei auta kuin toivoa, että tuo vaihe menee mahd. pian ohi. Vaikka mitään superhyvää nukkujaa Ellistä ei ehkä tulekaan. H ei ole ikinä nukkunut täysiä öitä enkä odota että ihan heti alkaakaan.

Täällä on muuten vähennetty neuvolakäyntejä niin, että seuraava on vasta joskus 20.viikolla! Siis myös ensisynnyttäjille. Musta aika ihmeellistä. Eihän ekalla kerralla edes kuunnella sydänääniä. Tosin voi kuulemma varata ajan jos haluaa tulla ja ensikertalaiset niin usein tekevätkin. Manna, kyllä 12 viikolla sydänäänet yleensä jo kuuluvat. Ne onkin ihanaa kuultavaa!

Nyt vähän lepäämään kun H vielä päikkäreillä. Yritän ehtiä kirjoittelemaan useammin...

Hyviä oloja!

Kahvi, Tupla ja te seurana. Ei hassumpi yhtälö. Katson sivusilmällä Nobelgaalaa, siellä se meidän Martti on :-) Mut litlte bit tankeroenglish..

Nyt on jo paljon parempi päivä. Kyllä yöunet ovat vain maailman tärkein juttu. Niin kiva oli peuhata Matskun kanssa ulkona aamupäivällä, tehtiin pienet lumiukot, joille otettiin porkkananenät mukaan. Käytiin myös varaamassa parturi, että saadaan pojalle hiano joulutukka.
Mies oli ihana ja nukkui taas Antsun kanssa, se vaan sujuu nyt paremmin kuin niin, että A olisi mun kanssa. Kerran pari heräilee silti, ja saa kyllä se maitohörppynsäkin.

Joko se Silja lähti konttamaan?! No voi että, aikaisin tyttö tahtoi maailmaa tutkimaan. Hassua verrata, mutta Matias konttasi vasta samalla vkolla, kun täytti yhden vuoden. Ja Annahan ei edelleenkään liiku lainkaan. Ei edes akselinsa ympäri. Hm...Hitaita nämä meidän lapsoset :)
Mutta teidän yöt ovat Ansku kyllä huippuja, hyvä niin. Kyllähän sä olet Vilin kanssa saanut valvoa ihan riittämiin. Kohtuus siis siinäkin ;-) Meillä myös ollut vähän sitä ajatusta terkalla, että vellit ovat "höttöstä ja turhia". Ei sinänsä suositella niitä erityisesti, muttei tietty kielletäkään. Ne vaan on niin helppoja syöttää...Matskun kohdalla käytin enemmän, nyt Anna saa enemmän puuroa.

Ugh Stella teidän vatsatautia :/ On ollut hirmuisesti tautia liikkeellä. Onneksi te ette kuitenkaan saaneet pöpöä. Samoin Hertta sun unettomuuskausi,huh, rankkaa ja ööh, liikkeellä ollut sitäkin. Onneksi yleensä tulee aina niitä hyviä öitä, se ajatus kannattelee mua pitkälle harmaina hetkinä. No mutta joo, aika kyseenalaista säästöä Hertta teidän tk:ssa. Tosin, liekkö olisi sama käytöntä tässä meilläkin..?? Ääh, kurjaa silti.

Jee Riinuska, siellä se teidänkin pienokainen jo itsestään ilmoitteli. Hino juttu! Mutta voih tuota napanuorajuttua. Tuskinpa sillä väliä on...kun miettii näin maalaisjärjellä. Onneksi selvinnee ultrissa kuitenkin, vaikka tietty, kyllähän sitä jää miettimään.
Toivottavasti pahaolo päästää piinastaan pian, aika heviä, kun joutuu vielä töissä käymään.

Anna istuu muuten jo aika hyvin (heh, jos jotakuta nyt kiinnostaa). Ihana nähdä, kun tyttö istua napottaa ja katselee veikan leikkejä. Ihan parasta. Kyllä sitä vaan nauttii ja arvostaa, että voi olla lastensa kanssa kotona. Rankinta puuhaa varmaan mitä voi olla, mutta onhan näitä sydäntä sulavia hetkiä koko ajan. Esim. kun Matsku yhtäkkiä kopsahtaa Annan viereen ja antaa ison märän pusun siskon otsalle. Niisk.

Kiva Nasuppi, että sait vähän parempaa oloa imetyksen suhteen. Nekku kirjoitti juuri, mitä itsekin tarkoitin. Älä siis missään nimessä mieti, että olisit epäonnistunut, todellakaan.

Muihin puuhiin. Tuli jo ekat joulukortit postissa, ja kääk, omamme lojuvat vielä laatikoissa...

Voi meidän Mannaa! Uskonvahvistusta lähettelen. Teidän pikkuinen on osoittanut niin hyviä merkkejä huitomalla siellä ja olemassa kasvussa edellä, että kyllä kaikki hyvin menee. Pelon ymmärrän kyllä hyvin. Etappi kerrallaan kohti kesää.

UUUUH Stellan perheen tautia! Ihan pahinta laatua. Onneksi olette kuivilla nyt.

Riinuska, mun kaverilla oli sanottu samaa napanuorasta ja hän tietenkin googlasi itsensä kipeäksi asian vuoksi mitään järkevää löytämättä. Asiaan ei kai sen koommin palattu, ei aiheuttanut hankaluuksia ja terve lapsi on jo maailmassa.

Nasuppi, arvelinkin, ettei toisen imettäminen oikein ole vaihtoehto ja siis hyvin ymmärrän. Ai ne mammateet onkin mahavaivoihin. En ole itse tarvinnut, mutta olin siinä uskossa, että luontaistuotekaupasta olisi saanut jotain maitoa nostattavaa teetä. Vähintään parhaasi olet tehnyt! Mun mielestä imetykestä luodaan ihan liikaa turhia paineita nykyään tai jotenkin siitä vouhotetaan liikaa. Onko teidän vauvoilla ns. vellit housuissa yöllä? Nimittäin muusta syystä ei mun mielestä kandee vaihtaa, heräävät vain turhaan. Ellille on vaihdettu yöllä yhden kerrran, kun väänsi sinapit niskaan saakka. Lotalle vaihdettiin ekat viikot, kunnes tajuttiin, ettei tarvinnut. Oltiin vain vaihdettu, koska sairaalassa oli annettu sellaiset ohjeet. ;-)

Nasupin joulusuunnitelmat kuulostavat todella tunnelmalliselta ja voin vain kuvitella, että on tunnelatausta mukana, kun pienet viettävät ekaa jouluaan ja olette siellä “kaukana kotoa” ja kuitenkin kaikki yhdessä. Ihanaa!

Kiva, jos jaksatte Lootuskan juttuja kuunnella, voin siis jatkossakin kertoa niitä. ;-) On kyllä niin tolkuttoman hauskassa iässä. Tänään aamulla meni ulko-ovelle tarkistamaan, onko joulu jo ovella. 2-vuotiaan maailmankuva on käsinkoskeltava! Mä en ole kirjoittanut hänen juttujaan pitkään aikaan ylös muualle kuin tänne. Pitäisi ryhdistäytyä. Ihana Manna, että kummilapsesi haluaa kuulla juttuja varhaislapsuudestaan!

Kiitos sympatiseerauksesta meidän nukkumisen suhteen! Viime yönä olin patjamajoituksessa syöttöjen välin ja sama peli jatkuu. Nukuin 3,5 h kuin tukki keskellä yötä, jee! Hormonit varmaan jeesaa älyttömästi jaksamiseen, mutta kyllä mä sellaisessa pikku jurrissa koko ajan olen, samanlainen hönö olo. Onneksi olen saanut hyvin unenpäästä kiinni öisin ja jollain pöhköllä tavalla olen tottunut tähän. Usein aamuyöstä jätän Eltsun meidän viereen, kun en jaksa pomppia ees taas. Ei nuku meidän välissä yhtään pidempiä pätkiä ja mä taas nukun paremmin, kun saan olla “vapaasti”. Ottaisin viereen, jos siitä olisi apua. Ei välttämättä tosiaan ole yhtä hyvä nukkuja kuin L, mutta kyllä hälläkin oli tällainen vaihe vauvana, ei tosin kestänyt yhtä kauan. Ja toisaalta me ollaan aika rautahermoisia unikouluttajia miehen kanssa, kun Lotan kanssa unikouluilla on päästy aina niin hyviin tuloksiin viikon uurastuksella. Nyt vain mitään unikoulua ei vielä voi harkita. Tän toisen lapsen kanssa nääkin viheliäiset vaiheet ottaa jotenkin lunkimmin (tai sitten mä olen vain alistunut… heh).

Vitsit Hertta, mä olen vihreänä täällä sun vähistä kiloistasi! Olet muutenkin niin taskukokoinen. Masentavaa tässä väsymyksessä on se, että herkkuja tulee syötyä ja ulkonäkö on tooooodella nuutunut ja kiloja edelleen +5 kg. Sissus, melkein pelästyn omaa peilikuvaani.

Palaillaan.

Olipa paaljon luettavaa, kivaa.

Riinuskalle onnittelut ultranäkymistä. Toivottavasti se napanuorajuttu ei vaivaa sua liikaa enää. Minäkään en osaa siihen mitään sanoa, mutta rauhoittavia kommentteja olet muilta saanut. Ja Hertalla ja Mannalla jo pian np-ultra! Vau!! Mannallakin jo 11. raskausviikko menossa, absolutely hinoa!! Harmittaa sun puolesta se vuoto joka edelleen välillä kiusaa, mutta tosiaan voisi uskoa sen ehkä johtuvan toisesta alkiosta. Mulla oli viimeiset hailakat vuodot rv14 tienoilla, sen jälkeen *kop kop* ei ole mitään ollut. Nasupilla tais olla sama juttu. Josko sinäkin pääsisit niistä eroon pikkuhiljaa, toivotaan niin, mielenrauhan vuoksi. Ihanaa, jos pääsette kuulemaan sydänäänet seuraavassa ultrassa. Toivottavasti! Oli se jotenkin niin jännittävä se np-ultra. Mulla on muuten ollut vähän samanlaisia fiiliksiä kuin Mannalla niitten (lukuisten) ultrien kanssa, että enemmän ne ja niiden lopputulokset on pelottanut ja jännittänyt, en ole osannut ajatella että olisi vaan ihana päästä kurkkaamaan vauvaa. Johtuu varmasti pitkästä kivisestä tiestä mitä ollaan kuljettu. Vaikka onhan se sitten loppuviimeks ja jälkeenpäin aina tuntunut tosi ihanalta nähdä bebe siellä. Ja aivan upea konkreettinen ja yhteinen kokemus miehen kanssa ennen kaikkea. Manna, teidänkin pikkuinen taitaa olla aika vilkasta sorttia, viimeksi vilkutteli ja potki? Vahva se on! :) Tulee kuule pärjäämään hyvin kaikki nämä etapit!

Kivaa kun Vippe jutustelet meidän kanssa täällä! Musta me ollaan kaikki niin yhteenhitsattu porukka ettei oo mitään väliä millä foorumilla sitä raapustaa kuulumisia. Ja kuten aiemmin joku muukin totesi, mun mielestä tosi sopivasti kaikki kommentoi juttuja. Keijun tulevasta tanssiesityksestä tuli muuten mieleen, että onko siinä sun harrastuspiirissä Vippe jotain jouluesiintymisiä? Keijulle tosiaan tsemppiä koreografiaharjoituksiin. Olisikin hauska nähdä teidät livenä stagella :)

Ai niin, linnanjuhlista ja kuvista. Munkin mielestä se Minna Kauppi oli oikea kaunotar. Anna Abreun puvun mallista ja vyötärön yksityiskohdista tykkäsin mutten väristä. Esim. mustavalkoinen (mustakeltaisen sijaan) olisi mun mielestä ollut ihana. Toisaalta linnan nuorimmaisella pitää kai olla räväkkä väri :) Karpelasta mulla on ihan samat fiilikset kuin Stellalla ja Riinuskalla, hoh hoijaa koko naista ja sen mieskuvioita, ihan teinimeininkiä jotenkin. Ja sen tukka oli niin mummomainen. Mannan analyysit Mertalasta osui kans nappiin, oli munkin mielestä tyylilleen uskollinen ja siten täyskymppi. Kylläpä meillä nyt on täällä yhtenäiset näkemykset näissä asioissa :)

Nasuppi saikin jo hyviä ja asiallisia kommentteja imetykseen ja hyvä ettei meidän tarvii vallan huolestua, älä tosiaan vedä itseäsi piippuun. Symppishaleja silti! En tiedä muuttuuko ajatukset itsellä sitten vauvan syntymän myötä, mutta olen ajatellut että imetän jos se onnistuu ja jos ei niin sitten sille ei voi mitään. Onneksi mun lähipiirissä ei ole imetysfanaatikkoja jotka tuottaisi toisilleen pahaa mieltä tai paineita asiasta, melkeinpä päinvastoin. Äitini imetti kuulemma minua ja siskoani vain 2 kk, sen jälkeen ei tullut mitään enään, eikä sinäkään 2 ekana kuukautena tarpeeksi. Nälissämme oltiin. Musta se on kurjempaa kuin että vauva on kylläinen ja tyytyväinen. Eiköhän nykyajan korvikkeet ole tosi hyviä ja vielä jos ne pystyy ekstralisänä yhdistämään äidinmaitoon.

Huh Stellan perheen tautia (Sandellekin paranemisia!). Järkevältä kuulostaa Leon puheterapiamietinnät. Aniliinin fb linkkiä en kerinnyt vielä katsomaan, täytyy kiirehtiä vilkaisemaan. Silja varsinainen pikkujulkkis, hih.

Mannalle piti vielä kommentoida, että mullekin maistui tuossa vaiheessa kylmät hedelmät, etenkin päärynä, ja hedelmäjuomat. Koko ajan kuplivat juomat on kans ollut kova sana, esim. kuplivaa tavallisen veden sijaan. Kiva lukea muidenkin odottajien mieliteoista ja oireista :) Ja oikein ihanaa pikkujouluviikkistä teille sinne nyt tulevana vkl Manna! Vaikka ehditään ehkä vielä kuulumisia vaihtaa tässä ennen sitä.

En muuten hoksannut sitä Nasupin hauskaa pussailukommenttia ennenkuin Keiju sitä naureskeli täällä :D

Mulla on ollut pari vähän huonosti nukuttua yötä tässä taannoin ja kun väsyneenä istuin töissä ajattelin että nyt prkele ryhdistäydyn, että eihän tämä nyt ole mitään. Ja mietin Nekkua, Pirittaa ja muita.... :/ Unihiekkaa siis teidän pienille! Ja mä jaksan todella kuunnella Lotan ja muitten kommentteja, heheheee!! Ehdottomia päivän piristyksiä meillekin kun Nekku (ja muut) jaat niitä meidän kanssa.

Mulla on kans Sanelmasta poikaolo varmaan sen Okko-nimen takia. Okko voi kuitenkin vielä yllättää meidät kaikki! Huhtikuun ketjussako vai missä oli juttua, että tytöt olisi vilkkaampia mahassa kuin pojat. Eipä kai sellaisiakaan päätelmiä nyt voi tehdä. Mutta hauska arvuutella!

Itse olen nyt niin tyytyväinen että selvitettiin sukupuoli ja ollaan siitä muillekin kerrottu, ei tarvi salailla tai valita sanojaan. On ihana ajatella vauvaa persoonana jo, tyttärenämme. Mielikuvitus välillä laukkaa kun leikkimielisesti fantasioidaan millainen hänestä tulee :) Odotetaan häntä kyllä niin kovasti. Ja kivaa ja helppoa katsella vaatteita ja muita hankintoja tytölle.

Ootteko muut laittaneet joulua kotiin vielä? Oltiin eilen kavereilla kylässä ja niillä oli niin tunnelmallista, että ajattelin Lucian päivän kunniaksi tulevana viikonloppuna jotain laittaa meillekin. Tällä ystävällä on LA parin viikon päästä ja ne oli just saanut vauvan sängyt yms. kasaan ja vaatteet pestyä jne. Oli kiva tutkailla juttuja ihan eri mielenkiinnolla kuin aikaisemmin. Vaunuja/rattaita ja niiden toimivuuttakin esiteltiin meille :)

Huomenta naiset!

Ihanaa kun sataa lunta..on niin eri tunnelma heti. Niin ja tietenkin tekee hyvää bisnekselle :).

Mun mieliteko molemmissa raskauksissa oli kuorelliset nakit ja jalopenot. Mutta mä oonkin vähän outo :). Mä lisäsin melkeinpä kalakeittoonkin jalopenoja ja iltapalaksi olisin voinut vetää paketillisen niitä nakkeja. Yöööök sanon nyt, mutta silloin ne oli taivaallisia.

Joko rupeaa pöpöt olemaan voitettu tässä porukassa. Kuullostivat kyllä extra ikäviltä.

Meillä on tänään Samun joulujuhlat..vaikea arvata mitä poika esittää siellä kun pitkin viikkoa on lauleskellut tiptaptiptap ja kädet huitoo vimmatusti. Tosi suloista.

Mä oon laittanut joulua jonkin verran kotiimme. Punaiset matot, tonttukoristeita ja kynttelikköjä. Lisäksi tykkään ihan älyttömästi kynttilöistä ja niiden tuomasta valosta ja tunnelmasta joten niitä meillä palaa melkeinpä joka ilta. Ihmeen hyvin Samukin antaa niiden olla rauhassa, katselee pää kallellaan ja sanoo ettei saa koskea. Piparin tuoksua kun vielä saisi, eipä muuta puuttuisi. Kuusi me koristellaan jo aatonaattona, kun aattona pojilla on nyt mummon kuusen koristelu, joka ennen kuului niin jouluihmiselle ukille. Sikäli meille on tulossa aika haikea joulu, mennään anoppilaan, eikä yksi ole enään paikalla. Mutta lapsia on tulossa paljon paikalle ja niissähän se elämä jatkuu..

Riinuskalle onnittelut ultranäkymistä. Yritä (helppo sanoo) olla huolehtimatta siitä napanuora juttua liikaa. Mäkään en ole kuullut ennen semmoisesta.

Nasupin korvike-äidinmaito coctailit kuullostaa hyvältä. Toivottavasti et väsytä itseäsi tämän asian kanssa. Mutta kyllä se imettäminen taitaa olla niin jotenkin "arka" asia, että jos se ei jostain syystä onnistu, niin se vaivaa äitejä tosi paljon. Ja toivottavasti et kohtaa syyllistämistä asian tiimoilta, että korvikketta annat. Mikäköhän siinä on, että toiset äidit ovat niitä "parhaita" syyllistäjiä. Mä muistan kun jouduin imettämään Teemua rintakumin kanssa, kun pojalla oli niin huono imuote. Niin johan en osannut asiaa itse ja neuvoja sateli jokasuunnasta. Siinä kyllä tuoreelta mammalta karisi itsetunto imetyksen suhteen, jossain vaiheessa totesin vain, että äitinä tiedän itse nämä asiat parhaiten ja toimin sen mukaan. Meni vähän asian vierestä, mutta tuli vaan mieleen.

Mulla on Sanelman okosta jotenkin tyttö-olo. Eli hän on toistaiseksi se "okkoriina" mulle :D. Samalla hätistelen Mannalta kaikki vuodot pois, mieltä järkyttämästä. Mitä sä Manna muuten opiskelet?

Kiitos kaikille ihanista kuvista, mää oon niin _huono_ noissa valokuva jutskissa, mutta yritän laittaa teillekkin jotain tuoretta photoa meistä.

Mä sain eilen arvostelut, viimeisestä koulutehtävästä...K10..hyvä minä! Sori on ihan pakko tuulettaa, mä luulin ettei se olisi noin hyvin mennyt. Mutta kaipa sitä tässä jotain on sitten oppinutkin. Justiin miehelle juttelin, että on ihana saada raatamisesta noin hyvä palkkio, tulee merkitys tehdylle työlle.

Ja työstä puheen ollen...vois vaikka aloittaa päivän työt. Ihanaa lumista torstaita kaikille, toivottavasti kaikkialla sataa lunta.

Onnittelu Mariskalle koulumenestyksestä! Tuntuu takuulla hyvältä.

Manna, kyllä sun juttusi puheenkehityksestä oli ihan selkeä ja kiitos siitä. On aina kiva kuulla, ettei paini yksin jonkun ongelman kanssa. Niinhän se on, että jonain päivänä me naureskellaan tätä ajanjaksoa. Leo ei varsinainen puhu omaa kieltä vaan enemmänkin "ynisee". Sen lisäksi sitten viittoo ja elehtii. P-alkuiset äänteet ovat nyt harjoittelun alla. Eilen sanoi monesti "pallo pomppii" :). Mä luulen, että pojalla on vaan rima liian korkealla - haluaa osata kunnolla ennen kuin avaa sanaisen arkkunsa.
No, se siitä, ei viitsi aina jauhaa samasta asiasta.

Meillä on vähän laitettu joulua. Kynttilät ovat pöydillä ja jouluverhot yhdessä ikkunassa. Muutama tonttukoriste löytyy myös. Viikonloppuna ois tarkoitus tehdä pipareita ja tryffeleitä.

Hertta, sun täytyy nyt vaan syödä kahden edestä, että täytät äitiyshoususi ;). Pikku-Hertan sanavarasto kehittyy huimaa vauhtia, vau!

Niin ja Nekku, yritä olla murehtumatta kiloista ja ulkonäöstä nyt. Pääasia, että saatte huonon nukkumisen vaiheen rämmittyä läpi, ja sitten nouset tuhkasta kuin feeniks. Pystyn kyllä hyvin samaistumaan fiiliksiin. Silloin kun Kaisla oli sen 5-6 kk, niin oli meikäläinenkin kuin linnunpelätti. Kun katsoo sen ajan valokuvia, niin silmät ovat ihan oikeasti _kuopalla_ väsymyksestä.

Voi vitsit, Piritan perheessä on iki-ihania sisarushetkiä. Ne ovat niin parhaita! Siinä unohtuvat kaikki murheet hetkessä, kun katsoo pieniä tiitiäisiä yhdessä.

Tuli noista raskausajan himoista vielä mieleen, että mulla oli myös koko raskauksien ajan hinku saada kuplivaa juomaa - joko vichyä tai limsaa. Samoin alkuvaiheessa raikkaat hedelmät olivat ihan must.

Juupas juu, nyt täytyy jatkaa hommia. Tänään illalla menen lasten kanssa vähän jouluostoksille. Joo. Lasten kanssa. Että saa nähdä, tarttuuko mukaan mitään.

Huomenta, aamuvirkkuna olen, mutta nyt "vasta" koneella. Meillä on ihana yövieras, koiranpentu 4kk :) On aivan ihana pikkuterrieri "Monteri"-rotuinen, koska on vahinko kahdesta erirotuisesta pikkukoirasta, niin varsinaista rotua ei ole :D. Mutta aivan ihastuttava, kuin pieni Ransukoira! Illalla keskityimme leikkimään ja olen hokenut miljoona kertaa "Ai Ai", "Ei pure"! Pojalla kutiaa pikkuhampaat ja kaikkea olisi kiva purra. Se kulkee suu auki kokoajan, jos sattuisi suuhun jotain purtavaa. Yöll se nukuin kopassaan mun vieressä, aamuyöllä herättiin, kun sängyn alta luului murinaa...Poika oli peloissaan siell ja laskin käten alas, niin alkoi nuolla kättä ja pidin kättä kopassa, niin nukahti ja nukkui aamuun saakka. Aamulla kun heräsin, niin mies kävi pissitämässä sitä ja sen jälkeen tuo ihanuus mellasti koko nukkumakoppansa uuteen uskoon ja penkoi kaikki lelut pitkin asuntoa:) Voi että miten ihana. Ja se "ihana" puoli tässä on, että JOS koiran omistajat jouuvat luopua siitä, niin arvatkaapas onko meillä houkutus ottaa se...No katsotaan nyt. Mutta kyllä se on meitä ilahduttanut ja munkin mieli on niin pirisynyt. Vuotoakaan ei ole näkynyt lähes vuorokauteen:) Jippey!

Täällä oli niin paljon asiaa taas. On niin kiva lukea.

Stellaa symppaan pojan puheenkehityksessä kovasti. On varmasti niinkuin sanot, että kun Leo alkaa puhua, niin sitten tuleekin asiaa. Eli toivotaan ja uskotaan, että asia varmasti korjaantuu. Jokainen tarvitse oman määrän aikaa.

Ihanalta kuulostaa Mariskan pojan joulujuhlat. Muistan, miten omat juhlat oli lapsena niin merkittävät ja sitä katseellaan etsi yleisöstä omia ylpeitä vanhempia. Ja kyllä jännitti:) Onea muuten hirmuisesti mahtavasta arvosanasta, huippua! En muista myöskään, mitä opiskelet? Mulla on maisteriopinnot siis kesken, johtamisen puolen. Ja kesken ne jääkin ainakin toistaiseksi. Olen ns. pitkän linjan opiskelija eli töissä oon ollut koko ajan.

Voih, Jouluvalmisteluja. Meidän pienehköön väliaikaiskotiin ei mahdu kuusta, nyyh:( Ei ole kuin kynttelikkö keittiön ikkunalla, kynttilöitä poltan _paljon_ ja viikoloppuna haen Ikeasta lisää. Ehkä haen metsästä kuusenoksia, laitan niitä isoon maljakkoon ja siihen jotan koristeita. Olkoot se joulukuusemme tänävuonna. Ensivuonna sitten iso kuusi. Mun mielestä se kuusi tuo joulun taloon :) En ole sinänsä jouluihminen, se johtunee monista asioista, mutta mies taas tykkää. Haaveilemme lasten joulusta omassa talossa, takan lämmössä ja vain nautiskellen. Ehkä se päivä koittaa vielä. Kaikki joulut viimevuosina on ollut sen "oikean joulun" odotusta lasten kanssa..

Ikävää, että Mollyllakin huonoja öitä. Heräätkö vielä syömään vai mikä valvottaa? En minkään kovin hyvin nuku, mutta tosiaan kun ajattelee pienten lasten horror-öitä, niin ei ole helppoa heillä. Ja kun päivät pitäisi jaksaa lasten kanssa, olla heistä vastuussa ja huolehtia. Väliaikaista, mutta ei tee asiasta sillähetkell siedettävmpää. Jaksamista siis. Musta on Molly niin ihana lukea sun tytär-ajatuksia. Sellainen kiitollisuus ja ihana onni paistaa puheesta aina. Ihanaa. En muistanutkaan, että sulla tuhruili niin kauan. Inhottavaa se on. Oliko ihan jatkuvaa rusehtavaa vuotoa? Mulla oli eilen lähes tuhruton päivä, mutta aiemminkin oi 2 päivää ja sitten kunnon vuoto. On niin pettynyt olo, jos/kun vuotoa tulee. Ihan sellainen paniikki. No, todellakin kiitos tsempeistä ja toivotaan, että josko se vihdoin olisi loppumassa. Kyllä jännittää ensiviikon neuvola ja ultra. Ehkä eniten koko aikana tähän saakka, kun on niin "pitkä" kun viimeksi oltiin ultrassa. Mitäs kaikkea olet Molly jo ostanut pikkutytölle? Oletteko vaunuja katsellut ja sänkyjä?

Voi ei, Lotta käynyt katsomassa, onko Joulu jo ovella :D ?! Ihanaa!!Miten Nekun viimeyö meni?

Hertalla pian np. Aika menee tosiaan. Onneksi näyttä sille, että pahoinvointi olisi ohi. Mulla vatsaa turvottaa iltaisin, aamulla ei niinkään. Kokeilin farkkuja ja ne sopii jalkaan aamulla, mutta ovat epämukavan kireät. Ostin 2 tuumaa isommat vyötäröstä ja niitä olen pitänyt. Sain kaveriltani kolmet mammahousut, ihan kivoja ja hyviä, mutta ne tuntuvat niin isoilta :) Vielä. Reilun viikon päästä olisi tarkoitus hiukan pikkujouluilla ja mennä syömään pienessä porukassa ja toivon löytäväni kivan neulemekon/pidemmän tunikan, jota voisi pitää saapikkaiden kanssa, koska mulla ei tahdo olla nyt sopivia siistejä housuja. No murhe sekin.

Nekku..Mulle muuten järjestyi yhdet liivit lisää! Ostin Triumphin liivit, isolla ympäryksellä, hyvällä kupilla ja taitava kaveri pienensi ympäryksen. Aika fiksua, vai mitä:) Eikä niistä paljoa huomaa, että on "tuunattu". Täytyy varmaan katsella toisetkin, vaikka nyt taas tuntuu että rinnat on hiukan tasoittuneet ja pystyn käyttämään joitain entisiäkin.

Nyt täytyy mennä koiraa ulkoiluttaan. Lumihangessa se taapertaa ihanasti :)

Moro tytöt,
Vähitellen noustaan täältä tautien suosta, eilen käytiin taas lekurissa, Nellalla korvatulehdus:-(. Alkaisi jo riittää tämä sairastelu, yskitään koko perhe ihan hulluna, mutta muuten alkaa olla jo suht ok olo. Tosin huomasin imuroidessani että kunto ei ole ihan kohdallaan kun 5min heilumisesta tuli hiki!

Viime yö meni jo paremmin nukkumisen puolesta, mutta sitä edellinen ihan karmee. Että symppaan kyllä kaikkia valvojia ja niitä pieniä valvottajia PYYDÄN rajoittamaan toimintaansa siten että äidit pysyy järjissään:-)!

Meidän ihan parhaat hetket on kun neito on kylvyssä ja haluaa että lauletaan. Jostain syystä kylpyyn liittyy laulaminen ehkä vauva-uinnin takia (siellä aina viimeiseksi lauletaan). Pkodissa on oppinut koreografioita joihinkin lauluihin ja vaikka ne ei IHAN kohdalleen mene niin se on sitten valloittavaa kun toinen ihan innoissaan ja silmät säihkyen vetää tuiki tuiki tähtöstä tai hämä-hämä-häkkiä:-). Yhteiset lukuhetket sohvalla on myös hinoja.

Hurjaa että Hertalla on jo niin paljon sanoja! Joko kävely on tukevaa? N ei vielä hallitse kovinkaan montaa sanaa, mutta tekee asiat ymmärretyiksi muuten.

Eilen kävin ostamassa pari tonttua ja enkeliä ja keittiön pöydällä on tonttuliina ja muualla kynttilöitä ja tietty ulkovalot. Kynttilöitä uskallan polttaa vaan sivupöydälle johon ei ole suoraa yhteyttä koska vaikka N on kiinnostunut valosta ja "tietää" ettei saa koskea niin IHAN varma asiasta ei voi olla ja siksi vähän syrjäisempi paikka.

Aika loistokasta että odottajia on taas noin monta! Ja kaikkien raskaus etenee hinosti (näin me luotamme siihen Manna!).

Mä meen ti yhteen haastatteluun mutta en usko että siitä tulee mun tuleva työpaikka. Kunhan vähän harjoittelen. Puhelinkeskustelussa tuli mm ilmi että hänen isänsä on ollut mun vaarini kanssa sodassa.....great. Mulle tulee aina vähän vaivautunut olo kun miehet puhuu noita sotajuttuja ja mm siksi en ole ihan vakuuttunut työn sopivuudesta.

Ääh, mun täytyy ruveta valmistautumaan ytimeen lähtöön, pakko hakea pari joululahjaa ennen ensi viikon ryysistä. Huomenna lähdetään Nellan kaa mummin ja vaarin luo K-Suomeen kun iskä meni jahtiin (tällä erää viimeiseen huh!).

Adios ja mukavaa viikkistä!

Tervehdys!

Olipas taas paljon juttuja. Kivaa! Mutta ensin omanapa terveiset. Okko-Riina se siellä kasvaa ja voimistuu. Tämän päivän painoarvio oli jo 1200 g, joten ennuste syntymäpainoksi on n. 4 kg. Huih! Toivottavasti on sitten myös pitkä, että mahtuu pihalle yksiöstään :) Pää alaspäin oli ultraushetkellä, mutta mahtunee vielä kääntyilemään moneen kertaan. Muutenkin oli kaikki hyvin ja mun verikokeiden arvot ok, niin että tämä oli nyt näillä näkymin viimeinen käynti ä-polilla. Nyt enää normaalit neuvolakäynnit ohjelmassa. Pientä oiretta oli edelleen hiivaan, vaikka just hoitelin sitä puikoilla pois. Käski vielä uusia kuurin. Hyvillä mielin siis kaiken kaikkiaan lääkärikäynnin jäljiltä. Seuraava neuvola joulukuun vikalla viikolla.

Mitäs pitikään sitten kommentoida. Ekana mielessä Mannan koiravauva. Kuulostaa suloiselta tapaukselta! Ja kyllä nuo eläinystävät todellakin osaavat sen piristämisen taidon. Ime nyt pennelistä itseesi positiivista voimaa. Onko pitkä hoitovierailu? Ja teilläkin taas ensi viikolla ultra ja neuvola. On mitä odottaa. Onnea matkaan niille käynneille. Samoin Hertalle tsempit np-ultraan!

Hertalla "positiivinen" ongelma, liian vähän kiloja! Ei olo ongelma täällä päin varmaan vähään aikaan. Heh... Mannalla on nyt tosiaan tuo vaihe kanssa, että masu on välikokoinen. Liian iso normi vaatteisiin, mutta liian pieni mamma housuihin. No kohta sekin helpottaa, kun masu pumpsahtaa kunnolla. Mähän sain Stellalta sen Belly-Belt jatkopalan, joka tulee napista napinläpeen. Oli mun mielestä oivallinen apu tuohon välivaiheeseen. Suosittelen. Ainakin netin kautta saa tilattua, ellei omasta kaupungista löydy jälleen myyjää. Olikohan se Bebesin nettikaupassa ainakin myynnissä.

Mulla on kanssa vaihtelvasti noita unettomia öitä. Ei siihen oikein mitään tiettyä syytä löydy. Joskus vain nukkumatti lähtee omille teilleen ja sitten aamulla väsyttää ihan rutosti. No tällä viikolla on kyllä uni maittanut oikein hyvin.

Mariskalle onnittelut koulumenstyksestä. Hinoa, että sait noin komean palkinnon uurastuksesta. Työ siis todella kannatti, vaikka jokunen aika sitten olit sitä mieltä että ei tule opiskeluista mitään. Vaan kylläpä tulikin! Upeeta!

Sandelle tsempit haastatteluun. Jospa se haastattelu vaikka muuttaisikin sun mielikuvaa työstä, vaikka yleensä kyllä nuo ensivaikutelmat valitettavasti pitävät aika hyvin kutinsa.

Meillä ei ole kotona mitään joulua laitettu "esille". Eikä laitetakaan, kun ollaan oikeastaan koko joulu poissa kotoakin. Muutenkin meillä mennään joulu aika matalalla profiililla. Ei lahjoja (paitsi kummilapsille), ei joulukorttien lähttelyä, ei kuusta eikä muitakaan koristeita. Sitäkin enemmän rauhaisaa yhdessä oloa ja paljon hyvää ruokaa. Joulutorttuja olen leiponut jo kahdesti ja eilen leivoin taatelikakun.

Viikonloppuna saan muuten vauvalle sängynkin. Miehen veli tuo sen tullessaan, kun tulevat anoppilassa käymään. Sitä täytyy sitten vähän tuunata. Varmaan hommataan uusi patja ja täytyy ompeluttaa reunasuojus koriin. Että pikkuhiljaa se meidänkin koti muuttuu lapsiperheen huusholliksi. Ihanaa.

Raskausajan syömisten suhteen mulla kaava meni niin, että ensin ei maistunut oikein mikään muu kuin salmiakki. Se jotenkin helpotti pahoin vointia. Mikään muu makeaan viittaavakaan ei käynyt. Samoin kuin Riinuskalla, ruoka piti olla oikeaa ruokaa ja mieluiten suolaista ja rasvaista. Pahoinvoinnin hellitettyä alkoi maistumaan taas myös makeat, mutta edelleen kunnon ruoka oli pop. Tällä hetkellä syön mielestäni lähes samanlailla kuin ei-raskaana ollessani. Maitotuotteita uppoaa kyllä aika paljon enemmän kuin normaalisti; piimää, jugurttia, rahkaa, juustoa. Maitoa en ole juonut yläasteen jälkeen ja se ei uppoa nytkään. Mitään varsinaisia himoja ei ole ainakaan vielä ilmennyt. Mariskan kuorelliset nakit oli kyllä aika hauska.

Mutta nyt kotiin. Tänään en töissä saanutkaan aikaan mitään muuta, kuin firman joulukorttien postituksen (lääkäri 1,5 h myöhässä). Just sopivaa homma mun nykyiselle aivokapasiteetille.

Hihii, ihana toi hauveli - kulkee suu auki kokoajan, jos sattuisi suuhun jotain purtavaa :D

Neulemekko/tunika kuulostaa hyvältä ratkaisulta Manna, toivottavasti löydät sellaisen. Mä olen käyttänyt pääsääntöisesti vyötäröstä joustavia hameita ja mekkoja nyt koko alkuraskauden, on niin paljon mukavemman tuntuiset kuin housut. Sanelman belly-belt kuulosti hyvältä. Mä ostin muuten ekat äitiysvaatteet toissapäivänä! Mustat siistit työhousut, parit kivat rintsikat ja stretsaavan vartalonmyötäisen mekon jossa pallo korostuu.

Hienoa, että sulla ei ole Manna nyt ollut vuotoa, eh peräti vuorokauteen... Pienestä se ilo revitään tässä vaiheessa etappia. Mulla sitä ei ollut koko ajan rv 14 saakka, vaan saattoi olla viikon tai melkein parikin kokonaan poissa, mutta sitten lorahti tai tuhruili uudestaan ja mieli romahti taas.

Mä en herää nyt öisin syömään sillä tankkaan iltapalalla. Mutta heräilen jostain syystä muutenvaan siinä 03.30-maissa ja pyörin sängyssä hereillä tunnin tai pari. Rasittavaa. Kyllä se jo alkaa muutaman yön jälkeen tuntumaan väsyttävältä. Ainoa ilo on, että likkakin yleensä sitten ilmoittelee itsestään ja pitää mulle seuraa ja siinä sitten makaan pimeässä silmät kiinni ja hymyilen :) Eilen miehellä oli menoja ja lukuunottamatta yhtä tunnin maratonpuhelua ystävän kanssa olin yksin ja hiljaa koko illan. Kun sitten myöhään luin kirjaa sängyssä tyttö tuli seurankipeäksi ja potkaisi pari kertaa ikään kuin kop kop, "onko siellä ketään kun ei ole kuulunut mitään"? Kun aloin juttelemaan hänelle ja silittämään vatsaa potkuja tuli sarjassa useita minuutteja putkeen :) Ihana pieni!

Me ei olla vielä ostettu oikeestaan mitään tytölle, 4 pientä bodya löytyy mun hypisteltäväksi. Yksi on lahja jo innokkailta sukulaisilta, marimekon raitasellainen. Vaunuja ei olla edes vilkaistu, mitä nyt ne kaverit esitteli omiaan. Mutta sänkyä ja hoitopöytää katseltiin Ikeassa kerran kun muuten pyörittiin siellä, ne varmaan otetaan sit sieltä ja muuta pikkusälää. Joku ensisänkysysteemi/kori pitäisi kai hankkia alkuun kans. Millaisella systeemillä te muut ootte mennyt? Ystävillä on sellainen kevyt irrotettava kori keinuvien jalkojen päällä. Koriosan voi siirtää mukanaan vaikka olkkariin ja esim. siirtää pinnasänkyyn jossain vaiheessa kun haluaa totutella vauvaa uuteen ympäristöön ja omaan sänkyyn/huoneeseen. Voisikohan olla hyvä?

Hienot ä-politerveiset oli Sanelmalla, yes! Tuo on jännä kun ne ennustaa syntymäpainoa. Missä vaiheessa sitten selviää esim. sellainen, että mahtuuko vauva tulemaan alakautta? Siis tutkitaanko jossain vaiheessa äidin alapään "ahtautta"? Tyhmä kysymys varmaan, heh. Itse en ollut asiaa ajatellut mutta yksi ystävä kysyi multa, että pystytköhän sä synnyttämään alakautta kun olet niin pieni lantion kohdalta. Eh, kyllä mä olin pitänyt itsestäänselvyytenä (siis sen asian puolen) eikä kai ulkoapäin pysty arvioimaan lantion kapeuden perusteella että miten isot paikat on ja mahtuuko ulos... Hertta kokeneempi, jos sä olet pienikokoinen, mites sulla?

Kivoilta kuulostaa joulukoristelut kaikilla.

Sandelle&Nellalle hyvää mummolanreissua ja lykkyä ensviikon haastatteluun!

Laittakaa muuten muutkin odottajat (Manna, Hertta, Riinuska, Mimmu) niitä viikkoja näkyviin aina silloin tällöin, pysytään kärryillä :)

Mulla soi muuten päässä "joulu on jo ovella" :) Lotalle terkkuja.

Huomenta. Mollylle rupesin vastailemaan lantioasiaan :). Meillähän kävi Leon kanssa niin, että viimeisessä lääkärintarkastuksessa rv 36 lääkäri tutki käsikopelolla vauvan kokoa ja sanoi, että iso vauva on tulossa ja että mulla on niin kapea lantio, ettei välttämättä mahdu alateitse tulemaan. Noooo, minä olin tuosta jo ihan paniikissa. Kätilö kuitenkin rauhoitti seuraavalla neuvolakerralla, että hänen mielestään on ihan normaalikokoinen vauva tulossa ja mun lantiokin on ihan sopivan kokoinen. Hän sanoi, että tavallisesti on niin, että jos äiti on pieniluinen, lantio on tilava. Lantion kokoa ei näe ulkoapäin. Mulla on pienet luut ja aika poikamainen lantio. Hyvin mahtuivat vauvat tulemaan :). Ja mulla on yksi kaveri, joka on siro kuin lintu ja alle 50-kiloinen, ja hän on synnyttänyt alateitse viisi lasta.

Eli meillä ainakin lantionahtaus katsottiin viimeisessä lääkärineuvolassa ja ihan summittaisella käsikopelolla. Varmaan sitten, jos lantionahtautta olisi tosissaan alettu epäillä, olisin joutunut polille röntgeniin. Meidän tapauksessa kätilö oli lääkäriä kokeneempi näissä asioissa ja tiesi paremmin. Mä olen ymmärtänyt, että aika harvoin lantio on niin kapea, ettei pystyisi synnyttämään alateitse.

Meillä kummatkin lapset ovat nukkuneet vauvoina periaatteessa äitiyspakkauksen laatikossa, mutta käytännössä mun vieressä. Pinnasängystäkin saa kyllä muokattua ensisängyn, jos esim. pienentää peitoilla siitä vauvalle pesän. Toi korisysteemi kuulosti kyllä ihan kätevältä.

Äh, nyt en kyllä ehdikään kirjoittaa enempää, mutta tulipahan vastattua Mollylle. Mukavaa perjantaita! Ja Mannalle on pakko toivottaa vielä ihania hetkiä koiranpennun kanssa. Ne ovat niin valloittavia!