Suurperheelliset MARRAS-JOULU

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milla Maqia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Milla Maqia

Vieras
Listan äipät ja mitä muuta löytyy kotoa :-)

Anskuli 29v. ja mies 30v., pojat 11/97, 9/05, 4/08 ja tyttö 5/00
Kata,34v. ja mies 38v, poika -94, kaksoset-99 (tyttö ja poika), bonaripoika-99 sekä tyttö-05 ja poika -07
Lina 30v. ja mies 31v., poika -04, kaksoset -07 (tyttö & poika)
Mallum, 35v. ja mies 36v., p 01/06 ja tupla p 12/07
Marjuli 30v. ja mies 30v. lapset -98 tyttö, -00 tyttö, -03 poika ja -08 poika
Maxiina 36v. ja mies 30v., poika -02, tyttö -05 ja poika -07
Milla Maqia, 33v, mies 34v, lapset tyttö-98, poika-01, poika-03 ja tyttö-08.
Mirkku33,33v. ja mies 37v., lapset -00 poika, -02 poika, -04 tyttö ja -08 tyttö
Safiiri 36v, mies 39v, lapset poika -00, poika -03, tyttö -05 ja tyttö -08
Tehotyttö, 36v. ja mies 44v., lapset poika-96, tyttö -98, poika -05 ja tyttö -07
Tinttis 30v., mies 31v., poika 12/03, tyttö 4/06 ja tyttö 12/07
Vieläkö yksi, 31v ja mies 33v., muksut: poika-96,tyttö-98, poika-01 ja poika -08
Katruska 31v, mies 29v. pojat 09/00, 03/02, 01/04, 09/06 ja tyttö 07/08

Vauvojen syntymäajat

28.9.2007 Maxiinan pötkylä
25.10.2007 Tehotytön tytteli
13.12.2007 Tinttiksen Nuppu
10.2.2008 Safiirin Nelkku
02.04.2008 Anskulin öhmötti ;o)
1.5.2008 Mirkun piiperö-neiti
28.05.2008 Millan piipero
31.05.2008 Vielä(kö) yhden Nökö
22.07.2008 Katruskan Justiina

Aloitin uuden kun kuu on vaihtunut.......... toivottavasti tiedot on kopasttu oikein!

Ja sitten omaa vuodatusta.... ;D

Tänään olikin oieka kotiäidin puuhapäivä. Leivoin kakun, muffinsseja ja sämpylöitä. Lisäksi olen siivonnut ja sisustanut. Ja lapsetkin on hoidettu siinä sivussa.... ;D Iltapalalla sitten vasta huomasin ettäö herranen aika, kakkosen läksyt on tekemättä!! Siis meillähän ei tuo nuori herra itsekseen osaa niitä tehdä, eihän tuo muista ottaa kouluunkaan reppua mukaan ellen minä siinä ovella sitä ojenna tai perään huuda. Voi elämä, mitenköhän se pärjää siellä kouluss?? Ja elämässä!!??

Ja neuvola kuulumisia, viime viikolla käytiin. 5kk on täys nyt. Painoa ei taaskaan ole tullut tarpeeksi, mutta ihan ok kuitenkin. Ei tartte huolestua. Paino siis siellä -20 käyrällä. Nyt 6375g ja pituus 67,2cm. Piikin tökkäsi myös reiteen. Siitä ei neiti hirveästi tykännyt.. :( Kovasti kehui terkka neitiä. Motorisesti hyvin kehittynyt ja hyvin toimelias ja tarkkaavainen. Tuumasi että näin energisellä lapsella varmaan kaikki energia menee touhuamiseen ja siksi ruoka ei tahdo riittää myös painonkeräämiseen. Meille annettiin ohjeeksi laittaa vähän öljyä neidin puuroon. Hmmm.... mahtaakohan se maistua sieltä?

Meille on tulossa varmaan hampaita ylös. Sen verta neiti kuolaa ja PUREE! Kaikkea mikä ei ehdi pois suusta. Lusikkaa, leluja, äidin sormia..... Nyt on toinen rinta saanut iskun hampaista (varmaan kun olen nukkunut, mitään muistikuvaa ei näet ole....) ja on v'ähän arka, mutta kyllä se tästä. Ja onhan hän kitissytkin pitkin öitä (ei vakavaa...) ja todella kärttyinen on päivisin.

Uusia taitoja on kukkuu-leikki (nyt jo pari viikkoa) ja pärisyttäminen. Voi sitä ihanuutta kun saa pärisyttää! ;D Hiuksista vetäminen on kanssa aivan ihanaa, siis neidin mielestä. Isoveli antaa vetää omaa tukkaansa, menee oikein tarjoamaan sitä ja neitihän vetää ja nauraa. On noiden kahden oma leikki. Muutenkin toi viisi vuotias osaa kaikkein parhaiten leikittää vauvaa. Parhaat röhönaurut tulee kun isoveli naurattaa. Kontaus asentoon pyritään ja ryömimistä yritetään, kumpikaan ei siis suju vielä. Istumaan neiti pyrkii myös. Kohta saa siis laskea pinnasängyn alemmas. Näin se aika kuluu!

Nyt kyllä painun pehkuihin.... Öitä!

Hieno, uusi ketju! Vaikka viime aikoina ei ole juurikaan tullut käytyä... niin sitä vaan laiskistuu palstailemaan ;)

MM; meillä tuon koulukkaan kans vähän sama juttu ja kakkosella hänkin. Toissailtana unohtui lukuläksy kokonaan, muistin vasta kun kävin itse nukkumaan joskus yhden aikaan. Onneksi aamulla oli pojalla myöhäisempi lähtö niin ehti lukea sitten.

Meilläkin oli neuvola tuossa 5kk iässä, ja seuraava vasta kun ollaan jo reilut 7kk, terveyspalveluja kun supistetaan lisää >:o/.
Neiti oli tuolloin n.70cm ja 8,3kg, hienosti kasvaa! Tissityksellä mennään edelleen, mutta nyt ollaan jo noin kk ajan syöty soseita niin, että sellaisen pikkupurkillisen verran menee päivässä.
Potalla käydään ahkeraan, pissit tulee vaippaan.
Täälläkin touhutaan kovasti, ja paras viihdyttäjä on meilläkin tuo eskarilainen, se "haastava tapaus". Ei tarvi kun piiperö näkee vain kakkosen niin kunnon röhönauru raikaa!! Ihanan kuuloista!. Massullaan täälläkin ollaan, ja kovasti polvia mallataan mahan alle, että niinku liikkeelle tekis mieli ;). Pyörii kuin kellon viisarit ja jos haluaa jonkin esineen mikä on kauempana, kierii hyvin näppärästi sen hakemaan ;).
Ja kaikki menee suuhun! Saakin olla imuroimassa päivittäin.
Istullaan ollaan mutta ei ihan satavarmasti vielä pysy, joten varmistaja istuu aina selän takana ;). Itse ei istumaan pääse, joten vielä en pinniksen pohjaa ole laskenut.
Hampaita ei vielä ole, mutta tuossa pinnan alla tuntuu jo aikas hyvin. Toisinaan tuppaa tissitellessä nappaamaan lujasti että sattuu, mutta löysää heti otetta kun vähän topakammalla äänellä sanon, että ei saa. Mahtaiskohan siis tajuta jopa :).

Kiva kuulla sustakin piiiitkästä aikaa Mirkku!

Meillä oli tänään eka kerta toim.terassa. Hienosti meni. Lähinnä käytiin asioita läpi ja tutustuttiin. Täti esitteli kaikkia hienouksia mitä sieltä löytyy ja poika oli aivan innoissaan! Hyvä että sain sen kotiin ollenkaan sieltä. No onneksi päästäänkin sinne sitten joka viikko tästä eteenpäin. ;D Nyt ihan mielenkiinnolla odotellaan että miten siellä alkaa sujumaan ja mitä apuja siitä on. Siitä tarhan järjestämästä taide terasta ainakin oli mun mielestä paljon apua. Jos eimuuta niin ainakin poika on innostunut piirtämään ja käyttämään kyniä ja saksia. Poika joka ei siis suostunut koskaan edes koskemaan kynään!

No nyt neiti hermostuu. Viime yönä saatiin maistaa miltä se yövalvominen tuntuu kun neiti heräsi aamuyöllä eikä käynytkään uudestaan nukkumaan. Siinä se pärisytteli ja jutteli ja potki vanhempiaan. Ei meidän onneksi tarvinnut nousta mutta ei siinä melussa kyllä voinut oikein nukkuakaan... Mutta nyt tosiaan mentävä!

Oi täällä oliki jo uusi ketju :) heh ja mä oon vanha ketjua kuikkinu et onpas hiljasta :) Noh onneks aloin selailemaan listaa :D

Tää päivä on ollu kyl jotain ihan kauheeta... eka käytiin ajeleen miehen isän luona matkaa reilun tunnin ajomatka per suunta... eikä siel ees kahvia saanu ???? ja minä tollo en ees aamulla keittäny ku kuvittelin että kahvia on tarjolla ku kuitenki eilen jo ilmoitettiin et ollaan tulos :( noh onneks sit mun ukin tykänä ku takas tultiin sai jo kahvia... mut tos kolmen mais jos aamukahvin saa ni jo on... mut mitä tästä opimme :) juo kahvi ennen kun lähdet :D tuli sit tasattuu päivän kiintiö ku viel mun isän tykönä käytiin :D

Meijän öhmötissä on taas virtaa vaikka muille jakaa... toisel on kauhee räkä tauti ja silti vaan pitää olla ja mennä... kaik muut nukkuu jo mut öhmötti haluu pitää äippää ja iskää hereillä :)

Meillä on alettu kiinteitä syömään jo ihan kiitettävästi...1-3 prk päiväs menee tissuttelun ohella... tisusta ei kuitenkaan luovuta :) öhmötti on sitä mieltä ;o) tosin saa se mun mielest viel ihan rauhas tissutella... eihän se oo viel liian vanha sellaseen :D Tää tosin on mulle uutta ku en oo edellisiä tissuttanu ku maks 3-4kk. Nyt riittäs maitoo vaik pienelle pitäjälle :)

Pitäsköhän lähtä tissuttaa öhmöhmötti unille... tai ainaki yrittää :) se niin kovasti tos isukkia komentaa :) meil tää päivä on kyl ollu niin kirjaimellisesti isänpäivä :D äidin syli ei oo kelvannu ku tissutelles... muute on ollu isin sylis tai touhunnu muuten vaan isin kans... Mies jäiki ny täyspäisesti kotiin niin hyvin on aikaa lapsille... Ny pitäs vaan alkaa opetta öhmötti ruokaileen maito mukista niin voisin mä alkaa niit töitä kyselee... Mut hiljaa hyvä tulee...

Mut nyt on oikeesti pakko lähtä uni puuhiin ni jaksaa aamulla potkia isommat koulutielle :)

Hyvää yötä kaikille...

Voih ny en muista pitikö mun kommentoidaki jotai mut luen huomenna paremmalla ajalla vanhan ketjun loppua :)

Anskuli ja ylienerginen öhmötti

Moi.

Aikasta hiljaista täällä tosiaan on ollut... Jokos on mammoilla joulu kiireitä..?? ;D Heh, siitä tulee mieleen että pitäisi kyllä alkaa jo katselemaan kauppoja sillä silmällä. Ei kyllä osteta lahjoja muille kuin miehen siskolle ja sen vanhemmille ja kummilapsille, mutta eipähän tarttis sitten enää miettiä. Ja itseasiassa noille kummilapsillekin on jo yhdet lahjat. Me ei miehen kanssa osteta toisillemme mitään, eikä mun siskon kanssa myöskään lahjita. Muksut taas saa ihan tarpeeksi lahjoja sukulaisilta joten usein jätetään nekin ostamatta... Ollaanpa me kauheita!!! Mutta muuten kyllä panostetaan jouluun. Nimittäin ruoan muodossa!

Siellä on Öhmötti viettänyt ekan isänpäivän oikein perusteellisesti! Kaikki mehut irti isukista.... ;D Ja todellakin erikoista ettei teille tarjottu kahvia! Vai eikö appi tiedä että juotte kahvia...!?

Täällä menee samaa rataa kuin nyt yleensäkin. Viskarilla on menossa taas puheterapia jakso. Eli huomenna juostaan heti aamusta sinne. No onpahan hyvä syy käydä ruokakaupassa ihan itse. Vähän on menny puhe takapakkia joissakin osioissa ja joissakin on edistytty. Olin vain aika pettynyt kun en ollut odottanut noita huonoja uutisia... Mutta eiköhän se tästä taas. Täytyy vain harjoitella ja harjoitella.

Nyt taidan mennä laittamaan jotain syötävää. Miehen tuomia karkkeja olen mutustanut mutta nyt pitäisi saada jotain "oikeeta syötävää" eli suolaista.

Milla ja pesue +kotona tv:tä katsova mies

Milla sekä appi et sen avokki juo kahvia... siks ihmetyttääki ja ku kakkuki vietiin... sen ne vaan penskoille tarjos ja sit sano et toki muutki voi ottaa :O ite ei kyl kumpikaa ottanu... en tiiä ne vaan välil niin ihmeellisii ja kuitenki ed päivänä ilmotettiin tulo ja kuitenki ku ajettiin liki 100km per suunta aaaargh.Noh ei voi mitää se ukki on muutenki sellanen et ei tuu lasten synt ei muista jouluna ym ym ym :( antaa vaan sillon tällön rahaa... silläkö sit korvaa kaiken??? niin kai... noh en jaksa enää ees kauheesti valittaa...

mut ny laitettava öhmis uni kuntoon oon niin kiukku...

öitä kaikille

Anskuli

Anskuli, no jopas on sulla appi!!! Ja sillä siis samanlainen puoliso. Ja muistanko oikein ettei sun anoppikaan ole mikään super ihana...? Vai sekoitanko nyt jonkun toisen anoppiin.... Ei ole helppoa sulla, ei. No jos ei tartte usein nähdä niin mikäs siinä. Meillä varmaan minä ja anoppi oltais tekemisissä ja paljon vaikka miehen kanssa erottaisiinkin. Sen verta hyvin tullaan toimeen. Soitellaan ja jutellaan. Tokihan meilläkin on omat kiistat ja erimielisyydet. Joskus on tullut otettua yhteen rajumminkin.... mutta sitten taas sovittu. Meillä on sellainen sopimus että kaikesta mieltä painavasta åitää voida puhua ettei mikään jää hiertämään väliin ja kasva suhteettoman isoksi. Pientä suodatusta kyllä käytän omissa sanoissani ja suodattamalla kuuntelen anopinkin juttuja joskus... ;D Onhan meillä kuitenkin erilainen tapa suhtautuua moniin asioihin. Ja mulla kun on vielä kasvatusvastuu näiden lasten suhteen. Aina ei voi olla vaan kiva ja "reilu", kuten muksut sanoo.

Kävin tänään taas koululla hakemassa pojan vaatteita. Pari viikkoa sitten hain kaksi kassillista kadonneita vaatteita. Poika ei vaan tunnista omia vaatteitaan!!!??? Myöntää sen itsekin. Huoh. Neiti vaatii huomiota. On ihanan seurallisella ja hyvällä tuulella.

Milla

Kopsasin Katruskan kirjoituksen tuolta vanhasta ketjusta tänne. Eilen (?) oli kirjoittanut....

moi!

Hiljaiseloa täällä. . .
Pakko vaan ihmetellä tota meitin Justiinaa. Tyttö on muuttunut kertakaikkiaan rauhallisuuden perikuvaksi. Syö päivällä noin kolmen tunnin välein rintaa. Nukkuu kahdet pitkät päikkärit. Viihtyy lattialla, sitterissä ja sängyssään ihmeellisesti. Illalla imee rintaa ja viimetteeks pullollisen maitoo, nukahtaa ennen kymmentä ja herää 4-5 välillä tissille... Jotenkin tuntuu niin ihmeelliseltä ettei voi olla edes todellista. (joku tyyni kausi myrskyn edellä???) Itkut on jääny niin minimiin.
Täyttää tyttö kohta 4kk. En taida kiirehtiä viel kiinteitä.

Nostelen taas...

Mitäs kaikille kuuluu???

Joko kaikki niin joulukiireissä ahertaakun ei ketään oo palstoilla kuulunut :)

Kertoilkaahan muutkin kuulumisia niin ei mene ihan yksin kaksin puheluksi ;o)

Anskuli ja öhmötti

No niin, eipä tule vallan paljoa täällä käytyä. Salaa käyn tuolla SuPereissa haaveiluissa ;). Haaveitahan saa olla, eiks niin!
Meillä sitten tytöllä taitaa olla toi entero. Tosi rasittavaa. Viikko menny kuumeillessa, eikä ruokakaan maita. Tissiä onkin tarjolla kokoajan, jottei pääse kuivumaan. Jospa pikkuhiljaa alkaisi helpottamaan.

Meillä puhaltaa uudet tuulet. Nyt kun muutaman viikon kuluttua jään hoitovapaalle pitkäksi ajaksi (ja koskaanhan ei tiedä mitä sinä aikana tapahtuu ;)), minusta tulee yrittäjä! Paperityöt on hyvin pitkälle jo hoidettu ja tarpeistoa on nurkat täynnänsä! Panoksena oma osaaminen, rahallista investointia ei juurikaan, joten ei ota jos ei annakaan-periaatteella mennään! Ja vaikka lamasta paljon puhutaan, silti usko omiin kykyihin on vahva! Mutta tuosta kaikesta tarkemmin myöhemmässä vaiheessa ;)

Lasten kanssa menee entiseen malliin.
Esikoinen sai kivan välitoikkarin. Ihan pojan itsensä näköinen. Koulukin sujuu ihan ok, mikään hikipinko ei tarvii olla kunhan parhaansa yrittää.
Kakkonen käy eskaria, jossa kuulemma on liian lässyt hommat (?!). Toisinaan vaatii maanittelua alkamaan toimiin, mutta kun alkaa, on aina ensimmäisenä tehnyt kaikki ja vieläpä varsin hyvin. Mä oon kuitenkin niin ylpee, että!! Ja mikä parasta, pojalla ei toistaiseksi ole merkkejä ahdistuksesta tms. mitä vähän olen pelännyt ja odotellut. Toimintaterapia alkoi ja poika on innoissaan!! Meillä on ihana terapeutti joka saa ihmeitä aikaan! Vaikka itsekin teen paljon lasten kanssa kaikenlaista, on tuo terapeutti avannut pojassa solmuja jotka tulivat reilu vuosi sitten >:-/. Ihana ihminen!
Isompi tyttö ei millään voi uskoa että ei mene ensi vuonna vielä eskariin. Täyttää tammikuussa viisi, lukee auttavasti ja kirjoittaa auttavasti, muistaa sadut melkein sanasta sanaan, sellaisetkin joita ei ennen ole luettu. Käy wcssä yksin ja pukee kaikki hankalatkin vaatteet päälle, tosin kengän nauhat saattaa mennä vielä umpisolmuun, mutta muutoin kaikki sujuu. Tosi topakka tyttö. Kovasti ollaan keksitty älykästä hommaa nyt kun on kotona.
Ja tuo piiperö! Miten äidin sydän voikin olla pakahtumaisillaan rakkaudesta, vaikka tähän päivään mennessä en yhtään kokonaista yötä ole nukkunut :D. Viime aikoina unet on taasen ollut sitä luokkaa että hyvä jos neljä tuntia koko yönä ehtii nukkua. Mutta se ei vaan haittaa!! Joka aamu kun tiedän että saan touhuta lasten kanssa, nousen itsestään aikaisin ja tuskin malttaisin odottaa lasten heräämistä. Mut niinä aamuina kun vielä pitää vieraalle nousta töihin, väsyttää vielä kahdeltatoistakin :))).
Sanomattakin lienee selvää että odotan hoitovapaan alkua kuin kuuta nousevaa, vaikka tulot romahtaa täysin! Me kun ei saada mitään lisiä kotihoidontuen päälle, vaan se on sen vajaa 300e kk plus isomman tytön osuus muutama kymppi. Mut rahan vähyys ei haittaa; on aikaa tehdä lasten kanssa mitä vain!
Niin, ja esikoinen voitti koulun arpajaisista laivaristeilyn :). Yksi paikka pitää vielä ostaa mutta sehän ei kallista ole, joten vuoden vaihteen jälkeen lähdemme risteilylle. Kiva loma keskellä talvea, vaikkakin vain 3pvää.

Heipä hei ja ihanan lumisia terveisiä sawosta :) minä täs kovasti matkakuumetta poden... parin tunin päästä ois lähtö tallinnaan... ei sinänsä jännitä, mut ku on niin liukasta tuol tien päällä rt yoi bussi matka vähä jänskittää :) toiv ei kauheeta myrskyä ja myräkkää lupaa...

Öhmö vaan kasvaa ja komistuu ;o) Meno on hurjaa ja kävely pienen tuen kanssa jo aika tasaista... pieniä aikoja seisoo jopa tuetta... meillä jännätään joko ennen joulua jopa käveltäs... äiti toki toivoo et ei viel, sais mennä tonne reilusti kevään puolelle ;o)

mut ei kai täs auta ku alkaa laittaa kamoja kasaan ja autoon niin ois ees ajoissa bussis istumas ni ei tarttis peräs juosta :D

Mukavaa loppuviikkoa kaikille...

Anskuli ja öhmötti

heipsis pitkästä aikaa =)

olen käyny lukemassa aika ajoin mitä kuuluu tänne mut en sit vain ole aikaiseksi saanut itse kirjoiteltua. ja nyt on kyllä lähipäivinä oltu pois koneeltakin, ilmat on ollut niin talviset että on ollut pakko ottaa ilo irti siitä. nyt vaan harmitukseksi täällä sataa vettä =(

ollaan tällä hetkellä terveitä, oli tuossa sellainen rumba taas noiden flunssien ja angiinoiden kanssa että menas palkokasvi mennä nenään mut onneksi ovat ohi =) pienimmän kanssa joudutaan edelleen tutkimuksiin sen lisämunuaisarvojen takia, seuraavaksi mennään tammikuussa jolloin on se painokontrollikin. tiedä sitten mitä tuleman pitää, toivottavasti olis arvot lähteneet nousuun itsestään =)

jouluvalmisteluja varmaan pitäisi alkaa miettimään. mä oon niitä ihmisiä jotka jättää kaiken viime tippaan ja niin, viime joulun lupauksista huolimatta, taitaa tulla taas kiirus =) mitään en ole pukin konttiin vielä ostanut, miettiny olen kyllä et se on jo jotain =)

teillä anskuli, lähtee aikaisin pieni liikkeelle. meillä on juniori nyt vuosi ja 2 kk ja seisoskelee itsekseen ja pitkin puita mennään mut kun kävelee pitäis lähtee niin mieluummin menee kontaten kuin ottaa niitä askeleita. yhden tai kaksi uskaltaa ottaa jos olen siinä heti vastassa. mut ei mene varmaan kauaa et lähtee kävelee =)

Kiitti Milla!

Nyt vasta löysin itseni tänne :)

Tultiin just ulkoo ja pirullinen alkoi satamaan vesitihkua. Niin kivaa ja mieltä piristävää ollu toi lumi. Toivottavasti nyt ei kaikki sulais...

Nostelen... mitäs tänne kuuluu kaikille???

Meillä täällä vatsataudin kourissa taisteltu ja se näyttäs ny olevan loppu suoralla... tänään ei oo enään kukaa oireillu...onneks ite ja öhmötti selvittiin siit...

Jep jep... reissussa siis öhmötin kans käytiin ja matka meni tosi hyvin laiva yötä lukuun ottamatta... Pikku herra päätti kiukuta koko yön ja ehkä n tunti kaikkiaan nukuttiin ja seuraavana päivänä 9 tuntia tallinnassa kierrellessä kerkes monet unet vaunuissa ottaa :) hyvähän se sit oli nukku... noh onneks ite sai sit bussis kotimatkal rankan reissun päätteeks vähä nukuttua ku oli kaukalo mukana ni sai pojan siihe kii... ei tarttenu pelätä et jos ei nukukaa ni putois... mut joo ei ihan heti uudelleen :)

ei kai täs auta ku alkaa nukkumaan vaik koko päivä onki menny vähä niinku uni velkoja pois nukkues... huomen jos lähtis shoppaileen joitai joulu lahjoja jotta sais niit siskon mukana laitettua toisen siskon lapsille :)

Hyvää viimeistä marraskuun iltaa kaikille :)

Anskuli

Moikkelis!

Ihan kiva, kun oon kerenny kaikille hehkuttaa kuinka se meitin justiina nukkuu jo täydet yöt. Nyt ollaan sitten valvoskeltu. Viime yönä neiti heräs klo 01.00 ja nukahdettiin sitten siinä sen jälkeen ku ukkeli lähti töihin (5.15) Justiina ensinnäkin oksensi meidän ensimmäiset kiinteät kokeilut, eli peruna-porkkanamössöt. Mut on hällä kuumetta. Ajattelin, josko sit vauvarokkoo kun korkea kuume yhtäkkiä nousi. Ja ei kai sit ollu röyhtässy tarpeeks hyvin. . . mistä näistä tietää.

Ei puhettakaan, että olisin sit jaksanu, enkä kyl voinukaan pukea katrasta ja tytteliä aamul, että poika olis päässy eskariin. Tóisel 39 kuumetta. Hyvä että koululaisen sain kouluun.

Se koululainen taas on asia erikseen. Nyt ku ukko oli viime viikol iltavuoros ja poika varsin hyvin sen ties, että mie vaan oon kotona, niin eipä tarvinnu pojan tulla edes koulusta suoraan kotiin. Aina ollu se sääntö, että ekana tullaan kotiin tekeen läksyt/tuomaan reppu ja ilmoitetaan minne mennään ja missä ollaan jos lähdetään. Ma ja ti teki sen, että ei tullu kotiin vaan meni kaverille ja pikkuveli lähti hakemaan niin hänkin jäi sille tielle. Ke ja to ja pe olis ollu arestia ja ne menikin hyvin paitsi perjantai. Poika pääsi kahdelta niin hän saapui kotiin klo 18! Tokaluokkalainen!!!

Kaverille vaan menee ja osoittaa siis minun säännöilleni semmosta välinpitämättömyyttä. Sit tulee kotiin ja ilmoittaa, että "no niin, tyhmä poika tuli kotiin". En puhunu pojalle mitään vaan ukon kans pidettiin lauantaina sellanen puhuttelu, ettei oo ennen tässä talossa nähty.
- Kehtas sanoa, että mamma ei oo niin hyvä pitämään kuria ku pappa. (pappa ei edes hänen bio isä)

Nyt sellanen viikko, että ukko tulee vasta ens maanantaina kotiin jotain klo 23. Pikkulikka kipeenä ja mä valvon sen kans yöt, lisäksi esikko hyppii silmille. Saa ny nähdä miten pojan kans menee. Toki hyvä että vihdoin niitä kavereita, mut silti.

(olis kiva kuulla onko muilla samanlaisia huolia vanhemmista lapsista)

- Olen luvannut sit järjestää lapsille jotain ekstraa, jos käytös paranee. Eli tyyliin pikkujoulukekkerit,leipomista yms, Joulua oon onneks kerenny vähän laittaa, verhoja,valoja jne.

Otan päivän tässä kerrallaan :)

Mooooiii !!! pitkästä aikaa....

Täällä on selätetty oksennustauti. Kiersi koko perheen esikoista lukuunottamatta... Mutkin!! vaikka en yleensä oksennustauteja sairasta. Olin aivan rikki. Kuumettakin. Lapset säästyivät paljon helpommalla... Vauvakin sairasti. Se oli ikävää, mutta jotenkin aika arvattavaa. Ja meni onneksi helposti ohi. Ja pian! Kolmella pykäyksellä selvittiin. Heh, ainakin sain nukuttua kaikki univelat pois kun olin itse kipeä. Nukuin aivan kirjaimellisesti kaksi vuorokautta!

Nyt olen yrittänyt siivoilla ja laitella paikkoja kuntoon... jotta saataisiin jouluvalot ikkunoihin. Ulkona onkin niin älyttömän mustaa ja vetistä kun kaikki ihana valkea ja valoisa lumi suli pois. Ulos on pakko saada jotkut valot jotta ei olisi niin "pelottavan" pimeetä. Ja kun nuo hommelit saan pois jaloista niin aion tehdä piparitalon ja leipos monta monta pellillistä pipareita! Ah, sitten tuoksuu joulu...

Esikoisella on perjantaina kaupunginjohtajan itsenäisyyspäivän vastaanotto. Käytiin sunnuntaina ostamassa puku ja kengät. Vielä mun pitäisi keksiä miten sen tukan laitan. Tai osaisin laittaa... Mutta kyllä olikin aivan ihanan näköinen tyttö uudessa juhlapuvussaan. Niin kaunis ja niin ison näköinen! Tarkoitan siis että alkaa jo näyttää ihan teiniltä! Apua!! Ja ikää kuitenkin vasta 10vee.

Katruska, meillä neiti yrittää välillä joustaa kotiintuloajoista, mutta mä olen aika tiukkis. Kotiarestia tulee heti jos ei olla sovittujen aikojen puitteissa kotosalla. En nyt ota papuja nenukkiin jos myöhästyy 10-15min, mutta puolesta tunnista alan jo vaihtaa väriä... Välillä yrittää kekisä jos jonkinlaisia selityksiä miksi ei ehtinyt kotiin oikeaan aikaan (kuten sieltä oli niinpitkä matka kotiin...?? no pitää vaan lähteä aikaisemmin kotiinpäin.) Mutta kun mä itse olen joskus ollut selitysten mestari niin tunnen jokaisen jutun, olen varmasti yrittänyt itse, joten ei mene läpi! Meillä tosin pisimmät myöhästymiset onkin olleet alle tunnin mittaisia. Aika herkästi kyllä soitan perään tai lähden etsimään ulos. Joten kauhean pitkään ei kadoksissa voi ollakaan. Mutta mä olen vähän tylsä mutsi. Toisaalta sitten täällä pääkaupunkiseudulla saa ollakin tylsä! Vaikka en aluetta rauhattomaksi tai vaaralliseksi sanoisi. Turvallisella omakotitalo alueella ollaan ja eletään. Olisin varmasti aivan kauhusta kankeena jos joku muksuista olisi parikin tuntia kadoksissa! Ja arestia tulisi varmasti nälkävuoden verran.....
No tulipa vuodatus!

Ja sitten muihin uutisiin.
Vauveli se kasvaa ja liikkuu! Herraisä sentään sitä tarmon ja energian määrää! Nyt meillä jo ryömitään hienosti ja yritetään kontata välillä. Paikoillaan ei ole hetkeäkään kun on hereillä. Välillä sitä miettii että mikä lie ikiliikkuja tuostakin tulee! Ja "#puhetta". Jatkuvalla syötöllä. On jo muutama oma "jokellus" tietyille jutuille. Esim nälälle. Vaikuttaa että on samasta puusta veistetty kuin isoveli... Voi apua!
Ostin potan ja aletaan siihen pissimään. Toi lavuaarin yllä roikottaminen alkoikin jo olla työlästä.

Anskuli, melkoinen vauhtiveikko teilläkin on siellä! Toivotaan ettei lähde kävelemään vielä!! nim. meillä kakkonen lähti 10kk vanhana ja se olio liian aikaisin! Mutta eikös olekin ihanaa aikaa tämä eka vuosi. Vauvat kehittyvät niin paljon ja muuttuvat vauvoista pieniksi taaperoiksi. Sniisk! Välillä sitä miettii että onko tässä nyt meidän vika vauva!?
Miten olette muuten "kotiutuneet" Kuopioon? Olikos se niin että sä olet menossa töihin ja sun mies on jäämässä kotiin? Vai miten se oli?? Miten muksujen koulut?

Ei hitsi, tuskin maltan odottaa että voin huomenna kaivaa ekat valot varastosta ikkunaan!

Milla ja piipero nyt 6kk +muu nukkuva pesue

Heipä hei ja synkkä joulukuun alkua...

Milla me on kotiuduttu Kuopioon hyvin... Ja kyllä tämä eka vuosi on ihanaa lapsen kanssa, yhtä vauhtia ja kehitystä... Ja täällä sama fiilis että niisk onko tää oikeesti meijän vika vauva ;O) Noh on se... Ainakin toistaiseksi :) Meillä edeltäjä lähti kävelemään kans 10 kk iäs, mutta mun mielestä vast 11 kk iäs ku sillon se oli oikeesti sitä kävelyä ja sekin aivan liian aikaisin :D Mulla oli suunnitteilla lähtee töihin vuen vaihtees, mut nyt oon miettiny josko oisin kotona siihen ku öhmötti täyttää vuen... ku tää kuiteski viel pääosin tissi "vauva" :)
Muksujen koulut on menny kohtalaisesti ja tohon Katruskan kysymykseen tulee käytännös samalla vastaus...Pojan koulumatkat menee suht ok eli matkaa 2km ja aikaa menee 30min-tunti... kun taas tyttö jolla matkaa ehkä max 150-200m ni aikaa kuluu 15min-1,5h... ja voitte uskoo millasii keskustelui meil käydään... tytöllä kuitenki puh mukana... soittaa aina kun pääsee... ja varsinki sillo ku meil oikeesti kiire jonneki ni se vaan matelee ja matelee... sit se ihmettelee miks sille saarnataan... voi luoja... anna mun kaik kestää ;O) joo eli näin siis meillä esimurkku painaa päälle hiukka etuajassa... Pojalla nyt sit vaan on muute vaan koulun kans omia hankaluuksii... läksykirjat jää kouluun jne. eli läksyt on vähän väliä tekemättä ku ne vaan ei kiinnosta... Hoh hoijaa niin se taas ku jostai kirjoittaa niin toteutuu... neiti taas liki tunnin tehny kotimatkaa...

ei auta ku alkaa metästää sitä... tosin mies jo soittaa sille :) ny tul neiti ja keskustelu on kova... tulee vaan noku seli seli.... ja tää on vast esimurkun alkua... aaaaargh...

mut ny tissuttelemaan ja kahville...

Anskuli

Anskuli, minkä ikäiset noi teidän tyttö ja poika on? Meillä kanssa poika on sellainen taivaanrannanmaalari (kirjailemmlisesti....) ett'ä kirjat on milloin missäkin ja läksyjä meillä on matikasta monta sivua tekemättä... tosin ne on pikkuhiljaa kasaantuneet kun ollaan oltu kipeinä. Mutta poika ei tosiaankaan tee niitä puuttuvia tehtäviä riemumielin vaan hirveen purnauksen kanssa. Meillä poika on ekalla (7) ja tyttö siis neljännellä (10) . Huoh, tätä ihanaa äidin elämää.

Jahas, ja nyt noi ihanat mukelot herättivät meidän vauvan, joka siis on nukkunut eilen ja tänään niin tooosi ruhtinaallisesti ja helposti noita päiväunia -olisikin!!!

Moikkis!

Oih, teillä se alkaa olla pikkuhiljaa vauva-aika ohi ja taaperoaika tulossa... Ja mulla on kaikki vielä edessä!! Kunhan tämän nyt saisi edes pihalle asti, ei kyllä tunnu olevan kiirettä herralla...

Esikon synttärijuhlat alkaa olla lopuillaan, kylläpä nuo esimurkut osaa tosiaan pitää meteliä!! Luulisi että 11-vuotiailla olisi jo hillitymmät jutut mut loppujen lopuksi ne on kuitenkin vielä ihan lapsosia.. näköjään. Mut ei näitä joka viikko kestäisi... ; )

Mut nyt lähden laittamaan saunan päälle ja miehellekin lupasin yhtä ässää tänään, se kun tuntuu olevan nyt ainoa keino saada yhtään suppareita aikaiseksi!! Toivotaan ettei tässä nyt enää kauaa kestäisi ja pääsisin ihan virallisesti tänne turisemaan... Pitäkää peukkuja!!!

Titti 38+6

db db db db db db db db db db db Tittille!

Fiilisteltiin lasten kanssa kynttilänvalossa ja syötiin pipareita ja juotiin glogiä. Samalla utelin ihan listan kanssa joululahjatoiveet... sain sinne ujuteltua sen kauan toivomani nintendo ds-pelin... josko siten ostaisin sen donkey konkey-pelin itselleni.... ;D Tyttärelle myin sen idealla että "eikös se ole aika söpö se nintendo dogs...?" Epätoivoista, mutta en oikein viittis ostaa sitä ihan itelleni. Pleikkakin meille ostettiin koska mä halusin sellaisen pelikoneen "lapsille".. Ja tokihan lasten täytyy saada singstar.. eikös vaan!!?

No niin, ei ole jouluvaloja ikkunoissa kun poika olikin askarrellut kaikki teipit talosta omiin taideteoksiinsa. Nyt toivoo lisää askartelu välineitä ja "taidehommeleita" .

Vielä otan yhden lasin glögiä ja katson tölsöö.... Öitä!

Milla meil on noi muksut vähä toiste päin ku teillä eli tyttö ekalla (9v) ja poika nelosel (11v) iät siis vuen enempi ku teil ku poika pidennetyl oppivelvollisuudel ja tyttö kävi eka startti luokan :)

Meilleki hommattiin pleikka lapsille ja siihe oli toki "niille" pakko saada siihen ne buzz pelit ja toki singstarki pitää saada ;o) ja ds hommattiin kans joku joulu takaperin "lapsille" :D noh ei sen puoleen oikeesti on kiva joskus iteki istuun pelaamaan, se on kuitenki tavallaan sitä omaa rauhallista aikaa....

Titille peukutuksia ja paljo suppareita... toivotaan et kaveri tulis hyvin ajoin ni joulua saisitte jo vauvan kera vietellä... niisk vauvan... Byäääää... meil ei oo ees enää vauvaa... niisk ;o)

Mun pitäs pukee lapset tonttu tamineisiin ja ottaa niistä nätti kuva... sais joulukortit tehtyä... ois kiva ees kerran tehä kortti omista kullanmuruista :) noh josko huomenna... tai sit ylihuomenna tai sit.... hih...

mut ny ois öhmötti tulos maitobaarille :)

Hyvää yötä kaikille

Anskuli ja öhmötti sekä muu ei nukkuva katras...

Yhteistyössä