Suurperheelliset SYYS-LOKA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tehotyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kata, ei sentään sterilisaatiota ehdottanu, mutta ei paljon puuttunutkaan.. Ensin toki neuvolantäti oli kiertokautta yrittänyt urkkia että onko mulla kielteinen kanta ehkäisyyn tai jokin sellainen vakaumus joka kieltää. Että hänellä on lestadiolaisäitejä ollut joskus "asiakkaana" ja pälä pälä. Sanoin, että ei mitää sellaisia periaatteita ole ja ei mit. vakaumustakaan. Toki ei ole mitään ko. vakaumusta vastaankaan, mutten itse ole heitä. Tuntuis että olis ymmärtäny itsekin kun minä sentään meikkaan jonkun verran ja on myös meillä käynyt ja nähnyt että tv on ja muuta, no sille nyt sama. Mutta kovasti tuntuvat olevan huolissaan jos vielä teen lapsen. Toki mulla on sitä tiheää sykettä loppuraskaudessa, joka vaikeuttaa oloa ja eloa, mutta itsepä osani kannan ja ratkaisuni teen...

Ja arvatkaas tyttelit, mun vanhemmat läks etelänmaille talvehtiin ja tulevat siis keväällä vasta suomeen. No, oltiin sitten vielä kylässä viikonloppuna siellä "hyvästelemässä". Sit ku lähdettiin ja huomasin ku ukkeli alko viivytteleen jotain siinä lähdössä. Mä menin pakkaan lapsia autoon ja odottaan ukkelia, että päästäs lähteen. Sit se tulee sieltä ihme virne naamalla. Kysyin sit, että no mikä siinä kesti. Oli jääny mun isän kans terassille vielä jutteleen viimetteeks. Minä taas lypsämään tietoa, että mistäpä juttelitte. "No, mä kysyin isältäs, että jos me tässä talven aikaan jotain, että niinku suhteessa etteenpäin silleen, ku ne ei oo täällä ja silleen.... niinku, että haittaako sitä se, että... no, heeh, sun kättä kysyin isältäs.... heee"

Hee hee :) että kai tässä jatketaan sitä kosinnan odottelua ihan hyvillä mielin. :)

Oi katruska tiiä vaik jo koht ois se aika ;o) Ei mun ukko vaan mun kättä apelta menny pyytään :D iha vaa mua piilos kosi ;o) hih...

oi voi... mä tuskailen meijän 3 veen synttäri juhlien kans... ne ois pe ja mul on motivaatio niin nollas ku vaa voi olla... noh pnneks ei oo enään ku kakun leipominen ja jotai pikku herkkui pitää ostella ja nalle puh seikkailu suunnitella :D

Noh ei täs sit kerenny muuta kirjottaan ku pitää alkaa kuunteleen neidin luku läksyy...

Mut toiseen kertaanki jotai :D

Anskuli ja katras

Hei,olipa ihanasti tehty Katruska sun ukkelilta!!!=)
Ihanaa...
Eipä ollut sun puheet siis menneet kuuroille korville.
Hienoa!
On sulla hyvä ukkeliini.

Täällä on ihanat tuoksut,tein suolalaista ja makeeta piirakkaa,lapset ihan intona että joko syödään!
Miskan nimipäivää tänään juhlistetaan,eilen oli virallisesti mutta isän työkuvioiden vuoksi siirrettiin.
Mammat ja papat vaan siis tulee.
Juur kelasin että meillä on huhtikuu ja kesäkuu vailla oman perheen juhlia.
Silloinkin on mun isän nimpparit ja äidin synttärit noina kuukausina mutta ihan oman perheen kesken ainoat kuukaudet ilman juhlaa.
Kivojahan nuo on,periaatteessa tykkään.Ja ollan juhlittu syntymä-että nimipäiviä sillä kaksosten vuoksi nuo nimipäivät on tärkeet.Ja sitten on vaikee vetää rajaa että vain heillä niitä juhlittais,pitää sitten kaikkien vaan...=)

Nyt mentävä,Miska saanut mun pankkitunnukset laatikosta!!
On se ehtiiväinen ja mahoton kiipeilijä!!=)

Pahoittelut etukäteen supernopeasta piipahduksesta!

Kaikkea ihanaa on sattunut teille, ja joillekin ei-niin ihanaa (mahatauti, yöks!!)
Mulla työt vielä jatkuu, mut pakko oli tulla kommentoimaan tuosta lapsettomuus-epäilyistä.
Viime viikolla ko oli se neuvola niin se "uus" neuvolantäti puhutteli mua tovin ja jutteli että vauvan kasvu menee plaa plaa ja sitte tulee plaa plaa. mä siihen vaan totesin tyynesti että joo, samaa linjaa mennään meidän kakkosen kans. Tää jäi suu auki kattoon mua ja sano että eikö tää ookkaan teidän ensimmäinen?! Mä että no ei todellakaan vaan neljäs, ja tuskin edes viimeinen (miksihän mä niin sanoin?!). Meinas täti tippua tuolilta XoD.
Joo mut nyt työt kutsuu vielä joten heippa ja oikein mukavaa alkavaa lokakuuta kaikille!!

Ihanaa Mirkku,todellakin näpäytit!
Hyvä,meidän joukkue!!!!=)

Mä oon monesti kohdannut neuvolassa sen asenteen että sä jo tiiät kaiken,mulle on jätetty kertomatta vaikka mitä.Ja niitä lehtisiä en ole ekan jälkeen saanut,nyt Maisasta pyysin kun sanoin että niitä on kiva lukea.Katto mua ihan hoomoilasena ja sanoi että sähän jo tiiät nämä??
Voi vinetto.Eikö silti olis kiva saada postia!
Ja myös kaikki perhetapaamiset,puolenvuoden tapaaminen jossa käydään läpi vauvojen vaaroja mutta nähdään muita samanikäisiäkin.Eihän se vain ja ainoastaan ole tiedon vuoksi nuo tapaamiset.
Sosiaalinen puoli on myös tärkeetä.
Tässä tulee ihan sama juttu kuin perhevalmennuksessa,kun mies ei ollut koskaan ollut(oli sektoitu hänen poika exvaimon pitkän hännän vuoksi,hihi...)Ja sanoin että mullakin on jo 11 vuotta viimevalmennuksta,että haluttais tulla.
Ei käy,tä on ensimmäistä oottaville.Koitin sanoa että joo,tä on meidän eka.
Ja pah,ei päästy.
Musta tuo on väärin!!

Nyt mentävä aamupalalle,meillä on Miskan punnitus ja pidettävä vähän kiirutta!
moikkis!

NIIN tuttua toimintaa neuvolasta.. Ja samanlain huomasin synnärillä, että kyllä siellä sai olla niin rauhassa, ettei tosikaan. Justiinan kans ku kesällä oltiin niin mun vieressä oli ensisynnyttäjä. Hoitaja monesti kuulu puhuvan verhon takana, että "se on noilla monisynnyttäjillä ihan eri asia", viitaten minuun. Esimerkkinä nyt kotiinlähtö tai vaikka itkuherkkyys synnytyksen jälkeen. Mut siis monesti tuli sellainen olo, että sorry ku mä oon nyt tässä huoneessa nää pakolliset päivät, että mähän jo tiedän kerta kaiken niin hyvin, ettei mulle tarvi edes tulla jutteleen! Hoitajatkaan ei käsitä, että jotkut asiat voi olla meille MONISYNNYTTÄJILLEKIN uutta tai sit unohduksissa. Mullakin eka tyttö ja olin alussa ihan pulassa, että miten se alavärkki nyt sit putsataan :)
Tytön neuvolakortissa luki sit, että reipas äiti ja tyttö. Tottakai nii, kun ei kelloakaan osastolla tullu soitettua noiden monisynnyttäjäkommenttien takia.. Ja sen, ku hoitaja sano heti synnytyksen jälkeen, että: "sä pidätkin sitten vauvan varmaan vieressä ens yön". Juu pidin, mutta ei olis varmaan haittaakaan ollu jos olis nukkunu sen eka yön.

Ennakkoluulot ja asenteet on siis aika jännät sekä tk:ssa, että sairaalassa meitä "yksinkertaisia kun tekee noin monta lasta-äitejä kohtaan", mut ei välitetä!

Mua ärsyttää kans toi asenne et ku sul on noin monta ni kyllähän sä jo tiiät... Se on vaan jännä et moni asia vauva ajasta unohtuu aika nopeesti eli kun lapsilla on useempi vuos ikä eroo niin oikeesti joitain asioita on voinut jo uhontaa... toki ny perus asiat osaa ja muistaa mut kyl minun pitää ainaki viel tänä päivänäki välil kysy muiden mielipiteitä esim miten pukea lasta tms. En oikein luota täysin omaan arviointi kykyyn säiden suhteen :D

Meil ois huomen ison pikku ukon 3 v nla. sas nähä mitä täti sanoo... Ainaki öhmiksen nlas oli mukava eikä jääny mikää nipo kuva vaan päin vastoin... ohmötin seuraavaa nla käyntiä saadaan odottaa ku tääl säästö syistä 4 ja 6 kk nla on vaan tarvitaes... me ny sovittiin et mennään vit 6,5kk :D ei tuu liian iso tauko...

Pakko kehua viel tähän ku en muista kehuneeni :D öhmötti nous eilen istumaan omin avuin ja ny se ei tee muuta ku istua nakottaa :D niih ja yrittää nousta seisomaan kaikkee vaste mikä eteen sattuu :D jopa koiran karvotuksen avulla sitä on yritetty...

Mut nyt lähen yrittää jos saisin pienimmät sekuntti levolle niin sais iteki tehtyy jotai hyödyllistä... hih tai sit iteki ottas sekuntti unet ;o)

Anskuli ja lauma hajamielisiä lapsukaisia (1 unohti läksykirjat kouluun ja sitä rataa)

Yes, vatsatauti voitettu =) ja uudestaan valmistelemaan juniorin synttäreitä, jos vaikka sunnutaina juhlittais niitä sitten isolla porukalla. toivottavasti...

katruskan kanssa noista synnärikokemuksista aivan samoilla linjoilla. ei paljon kyselty. kyllähän sitä jo osaa kun niitä lapsia on ennestään. vaikka monesti mietti että mitenkähän tää meni. kyllä ne perusjutut osasi mut tuli siellä kaikkea pientä aina vastaan. mut mä painelin sinne kansliaan tai vähän hätyyttelin kellolla ja kyselin tyhmiä. kyllä ne niihinkin vastaili ;)
neuvolassa multa on aina kysytty että haluatko sä tän lappusen vai onko vielä tallella tai muistissa. mä tykkään muutenkin tästä meen uudesta terkasta, nuori tyttö mut tosi tehopakkaus =)

me sitten käytiin eilen siellä lastenpolilla ja tänään vielä 1-vee neuvolassa. eilen kaveria kiusattiin piikeillä ja pissapusseilla mut jaksoi reippaasti. munuaisista, kilpirauhasista ja maksasta ne tutkiskelee onko jotain pielessä mut lääkäri oli mun kaa samoilla linjoilla et melko varmaan pojan perimä on suurin syy kasvuun. kun ei voi valita vanhempiaan... ;) viikon päästä kuullaan vastauksia ja kontrolliin mennään tammikuussa. niin ja strategiset mitat... 15 490g ja 81 cm. onhan sitä siinä =)

mut nyt iltapalalle =)

Iltaa.
Liputusta mahataudin voittajille!!
Hyvä,hyvä.SIinä mielessä mahis on "mukava" tauti kun menee suhteellisen nopeeta ohitte.Joku yskä on vihoviimeinen kun yökaudet yskitään ja valvotaan...

On tuo kyllä Maxiina tosi että iso poju on.
Meidän 3 vee painaa 14,5 kg...
Mutta ei voi sanoa näkemättä,lapsella voi olla lihasmassaakin eri tavoin.

Neuvolassa käytiin mekin ja paino on sillä omalla käyrällään jossain -12 käyrällä mutta nyt pituutta ei ole tullut neljässä kuukaudessa kuin 2 cm...
Kai lääkäri keksii siitä aiheen että 2 viikon välein käytävä.
No,sitä nyt ei tiiä onko mittavirheitä tullut aiemmin,mun mielestä viime mittaus oli yläkanttiin sillä Miska oli ihan villinä ja ehkä heitti puolikin senttiä.

Eli poju oli nyt 1 vee 4 kk 80 cm ja 9,5 kg.

Antaisivat nyt olla ja kasvaa kun ihan tyytyväinen on.
Kai sen maidon ja juomisen vuoksi vahtaavat vaan käyriään.

Tosi kiva terkka,oma otti virkavapaata taas vuoden mikä oli oikee ratkaisu!!
Tä oli mukava,kaikin puolin.

Nyt iltapalaa kitusiin,työt saa nyt jäädä vähäksi aikaa taas.
Kotosalla vaan köllitellään!!

Moikkis taas!

Kata, eihän tuo paino nyt niin kamalan alhainen ole. Ei meilläkään tyttö painanut enempää tuon pituisena. Vai vahdataanko siis sen takia että on lyhyt ikäisekseen? Meillä kukaan ei koskaan puuttunut neidin kasvuun sai kasvaa omalla käyrällään omaa vaúhtia. Tosin kasvoi tasaisesti omalla käyrällään aina.

Toissapäivänä käytiin nlassa nuoren neidin kanssa. Strategiset mitat ovat nyt 65,5cm ja 6040g. Pientä laskua oli tullut sekä pituuteen ja painoon, paino nyt jossain tuolla -16 käyrällä... Mutta ei kuulemma ole lainkaan huolestuttavavaa. Neiti kun on aina ollut pitkä ja hoikka ja lasku ei ole niin suurta. Ehkä enemmänkin sitä tasaantumista. Aluksi kun pituutta tuli niin suurella vauhdilla. :D No sain kuitenkin ohjeeksi että voin aloitella rauhallisesti noita kiinteitä. Olivat lekuri ja terkka molemmat sitä mieltä.

Neiti heräsi, mutta ihan oikaiseen kommentoin vielä noita neuvoja mitä ennetaan tai ei anneta lapsien lukumäärästä riippuen........... itse olen saanut (muistaakseni) aina hyvää palvelua. Mutta toisaalta Maxiinan tavoin rimputtelen kelloa ja käyn kysymässäkin noita ohjeita. Nyt sanoin nlassa terkalle että mua saa opastaa ihan kuten ensikertalaista kun tuota väliä edelliseen vauvaan on kuitenkin jo 5 vuotta... Mutta kaverille kävi niin etteivät koskaan opastaneet sairaalassa oikeaa imetystekniikkaa ja vauvalla oli väärm imuote, Olisi kaivannut nota ohjeita mutta hoitsut olettivat että useamman äiti kyllä jo osaa.

Nyt menen hoitamaan neitiä. Nakottaa nätiisti sitteristään mua! ;D

Milla ja pesue t-98, p-01, p-03, t-08

Milla,siks vahdattu kun paino laskusuunnassa ollut 5 kk lähtien ja se maidottomuus tekee että proteiineja ei saa maidosta.
Juu ei se mikään rääpäle olekaan,oon sitä sanonutkin että mulla on 2 ollut pienempääkin.
Mut nyt tuon juomattomuus asian vuoksi lääkärit kyttää jokapuolella sitä painoa ja nyt pituutta ei ole tullut tarpeeksi.Mä oon ihan väsynyt tähän kyttäämiseen.
Mutta kun neurologi kyttää,lastenlääkäri kyttää ja vielä joka ikinen ketä tavattu niin kysyy suurinpiirtein että annatko ruokaa lainkaan.

On pirtee ja iloinen,joten käyristä viis!

Tuo paino/pituushan suhteutuu ikään myös,sinänsä jos eri ikäiset ja samankokoiset niin ei ole sama asia ollenkaan.
Mut mä oon mieltä että hittoon käyrät!

Miska tais painaa 5 kk iässä sen 7+ jotain ja sen jälkeen siis painoa tullut tosi vähän.Siks myös sitä vahtaavat.
Ja mä en jaksa sitä lihaa joka väliin upottaa ja öljyä,mä en käsitä miten poika voi olla terveempi jos painaa enemmän vaan!!
Mikä siitä silloin tekee terveemmän/paremman?
Ymmärrän että energiaa ja protskuja tarvii mutta se on katottu ihan ravitsemusterapeutilla.
Jättäisivät jorauhaan.

Niin ja piti tulla sanomaan etät joo,soitin lääkärille ja pitää kk:n välein käydä nytkäydä tarkistamassa mitat...
No sentään kk ettei 2 viikkoa.
SIks mä oon ihan hiilenä kun ottaa päähän.Kai se hyvä että huolehtii....

nyt riehuu nuo pienet,vietävä maate.

Vohdoin kerkee pyrähtää koneelle :D

koko päivä menny juostes... aamul ison pikku ukon nla ja sen jälkeen koko päivä menny shoppailles, kyläilles ja leipoes...

Mä oon niin tyytyväinen tohon meidän nla tätiin... se ei oikeesti arvostele vaik meijän herra onki tollanen tirriäinen... Eli nyt 3v 2vk mitat olivat 11.1kg (-18% käyräl), 90cm (-1.6 SD käyräl), pipo 49.2cm... Sanoi vain et onhan se sirpukka mut kasvaa tasaisesti omalla käyrällään... Pojan motoriset taidot kehu maasta taivaaseen, poika osas tehä sellasia juttuja mitä kuulema harva nelivuotiaskaan tekee :D silmän ja käden yhteistyö loistavaa, hahmottaminen hyvä ja kynä ote oikean lainen... jne. kerrankin jäi hyvä maku... eikä ees jatka paino tarkkailua mikä tähän saakka ollu ja puheterapia lähetteenki katto tarpeettomaks viel täs vaihees (saatiin 2,5v nlas j-kyläs lähete)...

Huomen ois sit vihdoin kauan kaivatut 3 v bileet... ja anoppi kauniisti ilmoitti et he eivät tule... lähtevät tanssimaan (ihan ku ei ois kerenneet lähtee juhlien jälkeen), mut minkäs voi... Sit se ilmoitti jo et ei tuu esikonkaa synt ku pietään ne Ravintolas ja mainitsin et maksan vaan lapsi vieraat... Aaaargh... ja esikko kun ite päätti et ei kutu kamuja vaan kuttuu serkut, kummit ja mummit ja ukit... noh ei voi mitn... sukua ei voi valita... onneks sentää mun vanhemmat lupautu tuleen vaik laitanki ite maksaan ruokansa... nekin kun jo 3 vk:n päästä... sit reippa kk pääst ois olion 30v. oisko kellää mitää hyviä ideoita juhliin... jotai jäynää pitää keksii :D

Mut ny pakko lähtee nukkuu ni jaksaa taas aamulla nousta uuteen päivään...

Kauniita unia toivotellen Anskuli ja juhlia odotteleva väki

Heipä hei tännekin puolelle!!! Välillä käyn aina täällä lukemassa juttuja, pari kuukautta olisi enää oman nyytin tuloon ja kiva palautella mieleen mitäs kaikkea olikaan tulossa...

Painoja oli täällä ihmetelty.. Kyl itelläkin ollut ihmettelemistä kun tytöillä (kohta 11 ja 9 vuotiaat) on eri isä kuin pojalla (3 v) ja kasvut on olleet niin erilaisia!! Tytöt on olleet aina hoikkia ja pieniä ja poika on iso rohjake. Eihän niitä pitäisi koskaan verrata mutta silti sitä ihmettelee niitä eroja. Mutta kyllä ne geenit vaikuttaa, jos isien erot on yli 10 cm ja 15 kiloa niin kai se sit helposti näkyy lapsissakin. Ja toiset kasvaa nopeammin kuin toiset. Poika oli nyt 3 v neuvolassa 99 cm ja 16,7 kiloa, vanhin veli oli ollut 107 cm/17,2 kg saman ikäisenä!!! Ja se onkin nyt 193 cm... Mutta olen kyllä sitä mieltä että kun mitataan ja punnitaan jne niin pitäisi ottaa huomioon vanhempienkin mitat, ne kertovat kyllä suuntaa. Ja kyllä ne kaikki mukelot silti isoiksi kasvavat, jossain vaiheessa joka tapauksessa, eihän kaikki ole aikuisenakaan saman pituisia tai kokoisia!!

Kyllä mua esim harmittaa esikoisen kanssa kun se kolmikuisena täräytti isänsä kropan malliin eli superlaihaksi ja kun sitä sitten mitattiin ja punnittiin viikon välein, ja käskettiin antaa lisämaitoa ja velliä ja pottua ja paino ei vaan noussut. Tyttö ei vielä huolinut pulloa aluksi, viikkoja senkin kanssa itkettiin ja taisteltiin. Ja tietenkin imetys sen myötä loppui viisikuisena. Harmittaa kun en vielä sillon osannut luottaa omiin kykyihini. Kuukauden verran paino pysyi suht samassa ja sit alkoi taas nousta tasaiseen tahtiinsa. Edelleenkin tyttö on superlaiha mutta kun ei liho niin ei liho. Ja syö enemmän kuin minä!!! 30 kiloa on nyt juuri ja juuri saavutettu... Mut ei joo oo helppoja nää painoasiat...

Juuh tää oli nyt tällainen vierailu tänne kun tuntui olevan tämä nyt tapetilla, palaillaan viimeistään joulukuussa kun saan punnerrettua tämän pojan pihalle täältä yksiöstään... Vilkutukset ja halit kaikille tutuille, ja teille muillekin!!

Titti 30+2

Titti tosi kiva kuulla sinistakin :) ja tsemiä loppu metreille... ei ois enään paljoo jälellä...

mä oon ihan tööt sain itteni vast sängystä ylös, meni eile leipoes niin myöhään...

mut ny ois vaan jatkettava...

tällanen pika visiitti :D

Anskuli

Kiva kun kävit moikkaamassa titti! Välillä yritän käydä sua vakoilemassa sieltä lahja-ketjusta ;D Toivottavasti löydät tiesi tänne ketjuun sitten joulukuussa viimeistään. vaikka heti mitenkin voisit tänne kirjautua... ;D

Heh, ja omat kuulumiset on siivousta siivousta ja vielä kerran siivousta. Pyykinpesua unohtamatta.... että semmottiin. Eiköhän se viikonloppu tästä pien ala. Sisko on tulossa mukeloittensa kanssa kylään (siksi osaksi tämä armoton kuuraus....) ja huomenna onkin oikea tyttöjen shoppailu päivä kun lähdetään esikon kanssa kumppari ostoksille ja syömään. Otetaan vauvelikin mukaan niin ei ole mitään kiirettä kotiinkaan. Ollaan ihan tyttöjen kesken ja pojat saavat keksiä omaa tekemistä. ;D

Pakkohan mun on tulla tänne kun ette enää Supereissa ilmoittele itsestänne.. ; ) Juu ja kyllä nää jutut täällä tuntuu ihan tutuilta myös että sinänsä en ulkopuoliseksi itseäni tuntisi varmaan. Eikö muuten Milla ole vähän haikeeta kun odotuspuolella on jo toukokuiset 2009??? Sielläkin on joku Milla.. Mulla saattaa hyvällä säkällä olla jo ensi kuussa käärö, kakkonenkin tuli 37+4!! Juu saahan sitä toivoa, mä oon ihan varmaan jouluaattona laitoksella... ; )

Tsemppiä Anskulille leipomisiin, tiiän kyllä parin viikon takaa kuinka rankkaa se on, ihan itku tuli kun olin niiiin poikki!!! Totesin sit vaan vieraille että en nyt vaan jaksanut enempää, sorry...

Yritän himppa töitä olla tekevinäni, nää vikat viikot ei kyllä inspiroi sitten yhtään!!!!!

Moi.

No voihan hittolainen, niinhän tuolla toukokuisissa onkin kuin onkin taas uusi Milla. :O) Täytyy myöntää, että vähän tuli haikeet fiilarit... ;D Voi Titti, sulla on niin vähän aikaa enää. Ja jos olet joulun tuolla laitoksella niin ainakin pääset vähemmillä laittamisilla ja ateriatkin saat suoraan vuoteeseen.... että jotain hyvääkin -vauvan lisäksi tietenkin!!!

Täällä vietetään tänään kakkosen 7vee synttäreitä. Juhlat on hieman myöhässä matkan takia... Leipomiset on tehty ja siivous urakkaa pitää taas pian aloitella. Ja justhan mä perjantaina siivosin ihan kunnolla... vai olikohan se torstai??? No anyways, meillä pitää siivota joka päivä tai kämppä on kuin pommin jäljiltä.

Nyt jatkan operaatiota!

Milla

moikkelis

Semmosta mun on pitäny kysyä, että onkos kellään kokemusta pienen lapsen silmälasien käytöstä?

Mul toi nelivuotias nyt odottelee laseja. Tammikuus ku täytti 4ja oltiin neuvolassa, niin sanoin, että pojan näkö nyt kandee katsoa kunnol. Se oli kotona sellaista, että törmäili jatkuvasti johonki ja oli kömpelö. Sit se katso lastenohjelmia niin rupes se etäisyys telkkaan olla sellasta puolta metriä. Neuvolasta sai lähetteen silmäpolil ja nyt vihdoin päästiin si siel käymään (9kk odotusta) Perjantaina käytiin sit optikolla valitsee kehykset ja ny odotellaan niitä.

pelottaa vaan miten se niiden kans menestyy? Kerkee onneks tottuu niihin ennen kouluikää. Sil on vasen silmä nääs sellanen, ettei näe ku valon ja varjon. Saa sitä siinä ihmetellä, että miks hää on sellanen "törttö". Syy selvis onneks vain huonoks näöks.
Miten kauan yhdet lasit kestää villillä poika lapsella jne.. Omaa hintaakin laseille tuli 150e, että ei kovin monia laseja viittis vuodes vaihtaa. . . :)

huh ja puh ;) nyt oisi sitten kaverin synttärit juhlittu =) lähisuku kävi ja siinäkin väkeä riittää ja pikkukamu oli ihan ihmeissään saamastaan suosiosta =) kivoja synttärit on mutta kyllä siinä hommaa aina vain piisaa, leipomuksia ja siivousta ennen ja siivousta jälkeen. tänään tulee vielä pari kaveria "rääppiäisiin" joten menoa vielä tälle päivälle tiedossa =)

muuten täällä menee samaa rataa, huomista odotellaan että saadaan lääkäriltä vastauksia.

mut nyt hetkeksi pihahommiin, arska repes nauraa =)

Ei ole kokemusta lapsen silmälaseista. Omatkin sain vasta murkkuiässä.... Mutta kotivakuutus kannattaa laittaa kuntoon.... nehän saattavat korvata lasitkin.

Onpas täällä nyt juhlittu synttäreitä!! Onkos muidenkin mukelot lokakuisia vai onko juhlittu myös noita syyskuisia?
Täällä odottelen että terkka soittaa koulusta (jätin soitto pyynnön) että saisin varattua pojalle punnitus ajan. Meillä siis tarkkaillaan pojan painoa kun oli tullut reilussa puolessa vuodessa vain joku satagr painoa ja pituutta kuitenkin ihan reilusti. Tuskin mitään vakavaa, mutta terkka ehdotti että jos varaisin syksyllä uuden ajan painon punnitukseen, jotta nähdään että sitä painoa oikeasti alkaa tulla. Ja sinänsähän se on helppoa kun se hoituu siellä koulussa missä poika muutenkin on päivät.

Nuoremmalla pojalla oli kuumetta yöllä. Nyt aivan terve ?? Ja intoa ja energiaa riittää.

Nyt menen lukemaan pojalle kirjaa. On odottanut nniin kiltisti vuoroaan. ;D

Milla ja pesue t-98, p-01, p-03, t-08

Onnea täältäkin kovasti juhlijoille ja äideille!
Kyllä nuo aina on sellaisia rutistuksia että....Meillä tuo härdelli sijouttuu toukokesäheinäkuuhun...Siinä onkin kuudesta lapsesta neljä!!
Ja nimipäiviä myös siinä rytäkässä.

Ihana ilma todella,vaikka tuulee ja sataakin.Mä tykkään myrskyistä,eilenkin oli oikein ihanaa!
Oltiin ukon kanssa viikonlopuna kaksin kaveripariskunnalla ja siitä käytiin yhessä pubissa.Mut aatetltiin että kotiin vaan,kebabbia nassuun ja oltiin kotosalla jo ennen 2.Ihan hyvä,ei kamalaa kanuunaa.

Miska jäi mammalle vielä su yöksi,haen pojan kun Maisa nukkunut päikkärit.Meillä on tätä lasten jakamista sinne ja tänne aina kun haluaa saada vapaata...
Ja se kotiinhakeminen on aina yhtä tuskaa!

Mutta nyt ruuanlaittoon ja unosille sitten!
Heippa!

kata ja lauma p-94,kolmoset-99,t-05 ja p-07

Meil juhlittiin syyskuista vähän myöhässä pe. :) mut kivat oli juhlat... vieraitaki riitti... kaikkiaan oli 16 lasta ja 15 aikuista :) onneks riitti tarjoiltavat... hih... olin kyl hamstrannu niin et viel ois ollu useemmalleki...

Mä en voi ku nauraa meitin öhmötille :D se on kehittäny ittelleen niin ihanan liikkumis tyylin et se menee ku mittarimato... pylly pystyyn ja potku jne... hih... aikas koominen näky, mut pääsee sentäs jo eteenpäin... viel ei ihan konttaa mut aika liki on jo seki... istua nakottaa kun vanha tekijä :D Kamu sanoki et istuu tukevammin ku heidän 3kk vanhempi neiti...

oi voi meil on kauhee kinastelu päällä... meidän 8 vee neiti vinguttaa tahallaan tota 3 veetä... siis se on jotai ihan kauheeta...

mut jos ny lähtis tekee jotai hyödyllistä... jos vaik alkas miettii vaatteita valmiiks ku ens su ois siskon tytön ristiäiset ja must tulee ekaa kertaa sylikummi :D ja sit noi siivous hommat ei taho loppuu vaik kuin siivois... ainaki must tuntuu et ku saat toisen paikan siivottuu ni ekana siivottu paikka on sotkettu uudelleen...

Anskuli & poikue p-97,t-00,p-05,p-08

anskuli; on helpottavaa kuulla että teilläkin nahistellaan ja vingutetaan toisiaan. meillä esikko on varsin ikävä ollut nyt parin viikon ajan. Haluaa siskon kanssa leikkimään, mutta menee määräilyksi ja ilmi riita on päällä. Kakkosen kans sama juttu, ja jos kakkonen ja kolmonen leikkii keskenään, änkeää tämä siihen ja alkaa säätämään, ja sit ollaan jo kädet pystyssä toisen releissä kiinni :(. Että mulla ottaa aivoon noi joskus..

Tää työtahti tappaa mut pian. Kokonaisia öitä ei todellakaan ole, neiti tissittelee 3-5 kertaa yössä. Olen miettinyt josko ihan tottumuksesta sitä tekee. Pitäisikö mennä muualle nukkumaan? Mut sitten herättää huudollaan kaikki..
Töitä pitää painaa niska limassa, tän viikonki teen omien hommien lisäksi kolmen muun työt, päivät venyy...helpostusta luvassa vasta tammikuussa, jos selviän sinne asti.
Pakko lopettaa. Pari juttua jotka on pakko hoitaa ennen nukkumaanmenoa.

Mirkku, aika tiukilla olet kyllä... risaiset yöt ja työ... ei kateeksi käy! Yritä sinnitellä tammikuuhun... tulitikut luomia auki pitämään ja kunnon rasvat luomiin, tässä ei taida kurkut auttaa... Tai sitten yrität saada edes yhden kunnollisen yön esim joku viikonloppu. Jos neiti siis hyväksyy pullon! Meillä ei hyväksy. Yritän joka päivä vähän totuttaa vellipulloon mutta laihoin tuloksin.

Jahas mies tuli töistä kotiin. Taidankin mennä seurustelemaan hänen kanssa!

Moikka.

Milla (ja mies. Loppu pesue unessa.....)

Yhteistyössä