Ajatuksista asiaa 0908

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Baltsu*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nuudeli ulkona unilla, ihana. Onko teillä itkuhälytin siellä vai oletko vaan valppaana, vai miten homma toimii? Me hankittiin itkuhälytin ja leikittiin sillä koko ilta, sillä on hauska kiusata kissaa ja koiraa, ne ei tajunneet yhtään mistä on kyse.

Lumis, kivaa nähdä sua! Mäkin olen miettinyt tota keinutuolihommaa, hyvä kun kysyit! Ehkä se sitten on kätsy, mutta eikö ne vie ihan hirveästi tilaa.

Baltsu, mistä olet osanut niitä Bum Geniuksia? Netistä vai livekaupasta? Itseni tuntien aion ensin käyttää kertiksiä, että opin perushomman ja vasta kun se sujuu rutiinilla niin hankitaan kestovaippoja. Tunnustus; en ole ikinä vaihtanut vaippaa. Mutta en ota siitä stressiä. Varmasti keksin paljon muita stressin aiheita:)

mäkin haluan jo vauvan jota voi sitten nukutta ulkona!! (hmphm, kuulostaapa ihan joltain pikkutytön vinkunalta..mutta siis mä haaveilen juuri tuollaisesta vauva-arjesta että voi ulkoilla ja nukuttaa ulkona)

Lumis, meillekin tulossa keinutuoli juuri sen keinuvuuden takia ja kun itse tykkään keinutella keinutuolissa, rauhoittaa mua niin olen ajatellut että kai myös vauvaa. ja varmasti vanhempaakin lasta. ja onhan sitterillä/vaunuilla vähän sama idea, siis se keinuvuus, kai vauva kohdussa jo tottuu siihen??! mutta toi oli silti mielenkiintoista että nykyään ihmiset ihan hankkivat niitä, siis luulin että eivät ole enää niin suosiossa.

Angsteri, nukkuko Nuki kuinka kauan vaunuissa ulkona?!

ku meijän neiti nukkuu yleensä ne 11-12 alkavat unet ulkona ja yleensä se jää tuntiin.. paitsi jos nukutan sitä lisää niin saattaa mennä toinenkin tunti... ekan kerran ei oikeestaan tarvi ku jättää raukka nukkumaan pihalle (tosin haetaan posti vaunuillen jollon vaunuja heilutetaan se 100metriä;) ) mut sit jos näyttää siltä et ekan tunnin jälkeen vois viel nukkua niin menee joku vartti-puoltuntia että neiti saa hyvää unta ja malttaa jäädä nukkumaan...
Ja meil on itkuhälytin siel jalkopäässä vaikka välillä tietty käyn muutenki kattomas heiluuko vaunut jne.. kissaverkko oli pakko hankkia kun täällä maalla saattais muuten kaikki linnut ja oravat ja elukat mennä vaunuihin.. :P

Joskus jos oon ahkera laitan viel iltaunille ulos.. muuten se nukkuilee soffalla kaiken kansan edessä :)

Nyt sil on pienet iltaunet menossa ennen yöunia ja soffalla nukkuu.. :)

Sunnuntaita, mammaböönat! Miten on vauvojen viikonloppu mennyt?

Kuulostaa hassulta, mutta musta on niin outoa ja ihmeellistä kuinka nopeasti vauvat kasvaa. Tarkoitan teidän lähettämiä kuvia, katselin niitä taas. Kun en ole paljoa vauvojen kanssa tekemisissä itse. Että ne tuhisevat vastasyntyneet on tosiaan vain hetken juttu. On elämä ihmeellistä.

Tänään tilaamani klapimies toi puita ison autollisen. Olin auttamassa heittämässä puita kellariin, kun mieskin oli töissä. Selkä meni taas toimintakyvyttömäksi, mutta supistuksia ei kuulu ei näy. Kolmisen viikkoa laskettuun aikaan, mutta alkaa tuntua että yliajalle menen.

Vai että sellanen se Facebook. Hmmm. Ehkä voisin antaa sille mahdollisuuden...

Mä ostin herkku jätskiä ja odotan että BB alkaa!

Guuuu natt jo etukäteen!Just sain kipattua Nukin sänkyyn -nukahti mun käsivarrelle, kun tanssittiin Idolsin tahdissa. Mä lankesin taas... ;)

Kiitos, vkl meni mukavasti mökkeillessä. Tuli vielä tälle päivällekin niin kaunis ilma. Viime yö meni loistavasti, kun N herätti vain kahdesti. Näyttää vaihtelevan ihan yöttän tuo rytmi. Miiu, Nuki nukkuu ulkona tosi vähän aikaa tai siis nukkui ja kokemusta on vain siitä yhdestä kerrasta. Olisiko se nukkunut jonkun 15min....

No nyt meillä herättiin...

Toivottavasti pääset R pian synnyttämään!

Vieläkin täytyy tännekin ihastella Nukia -ihanainen tyttönen! Kuten Angstikselle totesinkin, olisi ihanaa saada joskus oma neiti. Hurahtaisin takuulla kaikkeen vaaleanpunaiseen, vaikka Vinkkua odottaessa uhosin, ettei tytöllekään mitään prinsessakamaa. Mi-iun kuvat eivät tulleet perille, mielelläni teidänkin neidin taas näkisin kuvissa.

Meillä oli rankahko viikonloppu. Häissä juhlittiin koko porukka, mutta la-su yö olikin sitten yhtä heräilyä ja huutoa. Taisi olla liikaa hälyä pienelle miehelle. Teki niin pahaa kuunnella sitä itkua, pelästyi raukka kesken unien hereillä ja itki hillittömästi. Onko teillä ollut vastaavaa?

Vinkku möngertää sylissä, taitaa olla aika ensimmäisille päikkäreille. Lähdetään lahjaostoksille kaupungille.

Mukavaa viikonalkua! Rosalleko toivotellaan jo suppareita? Tää klisee on kuitenkin niin totta: "koeta nauttia vielä omasta ajasta, kohta kaikki muuttuu". Itsellä meni tuohon hermot...

Morjenstus.... !!!

Tänään ollut kiire päivä. Ehdin vain pikaisesti lukea odotus-puolen jutut. JB, pohdit siellä mahasta kuuluvia naksahduksia. Mulla oli sama juttu ja neuvolasta sanoivat, että vauvan nivelet ne siellä naksuvat. Ne oli tosiaan todella selviä naksahduksia. Samoin välillä kuului maiskautuksia. Sekin on kuulemma normaalia. Samoin kyselit vaatteiden koosta. Mä varmaan ottasin varmuudeksi 56 vaatteita, kun jos vauva on vaikka 51cm pitkä, niin 50cm vaatteet voi olla liian piukeita. Mun muistaakseni Nuki puettiin 56cm ja hän oli syntyessään 50cm pitkä.

Harmi, et Baltsun vkl meni noin! Yöt olisi todella tärkeä nukkua hyvin. Meillä Nuki herätti viime yönä vain kerran, mutta silti olen jotenkin tosi väsynyt, enkä jaksaisi höpötellä Nuudelin kanssa. Kai se vaistoo sen, kun on kiukutellut tämän päivän. Kohta kun mies tulee lenkiltä, otan kyllä hengähdystauon ja käyn kaupassa.

Kyllä Nukikin välillä herää hysteerisesti itkien, mutta yleensä se tapahtuu kesken päiväunien. Samoin myös hymyilee kesken unien. Olisi kiva tietää mitä unia se näkee!

Me aloitellaan taas remppaa. Koitan tänne ehtiä kirjoittelemaan päivittäin, mutta odotuspuolelle kirjoittaminen voi tehdä tiukkaa.

Mukavaa iltaa!

Unohdin vastata Rosalle, että tän Nukin lyhyen ulkonanukkumiskerran valvoin avoimesta ulkoovesta käsin. Itkuhälyttimen toiseen puoleen täytyy vielä hankkia patterit, niin sitten molemmat yksiköt toimivat ilman sähkövirtaa.

Meillä oli joskus ihan samanlaista yöhuutoa kuin Vinkulla. Eli että jos päivä oli ollut "jännittävä", niin seuraava yö oli todella rikkonainen.

Tuo nivelten naksuminen on kyllä ihan järkeenkäyvä teoria, koska siltä se juuri kuulostaa!

Meillä oli järkky vaihe pari viikkoa taakse päin, kun Irkku heräsi jokaisilta uniltaan hirveän huudon kanssa. En saanut sitä rauhoittumaankaan nopeasti. Siis se heti kun silmänsä sai auki, aloitti hirveän huudon. Ite oli tosi kiva puoliunessa ja äreänä äkkiherätyksestä yrittää tyynnytellä toista. Onneksi se vaihe meni ohikin sitten nopeasti.

Joo, taidan tosiaankin hakea ne 56-senttiset vielä. Ikävä yllätys olisi jos ei kotiinhakuvaatteet mahtuisi päälle.

Nyt pitää lähteä saunaan. Mies sinne kuului jo menevänkin ja Irkku nukahti juuri.

Huomenia jälleen, uusi päivä taas ja katkonainen yö takana. Taidamme aloitella iltavellit heti 4kk rajapyykin ylityttyä, ja sehän onkin ihan pian! Pitänee tutustua aiheeseen, olisiko JB:llä vinkkejä kiinteiden aloitukseen?

Mi-iulle kiitokset söpöistä kuvista!

Helpottavaa kuulla, että muillakin on ollut tuota hysteeriseen itkuun heräämisistä. Pitää jatkossa miettiä menoja entistä tarkemmin. Lehdissä on kirjoiteltu nyt pienten lasten stressistä, kauhistuttaa jo etukäteen ajatus meluisasta päiväkotiryhmästä...

Toivottavasti Angsteri sait hengähtää eilen. Väsyneenä vauvan kanssa seurustelu käy voimille, miten nuo paketit voivat yhtä aikaa olla rasittavia mutta kuitenkin niin syötävänsuloisia?! Hetkeäkään en tosin vaihtaisi pois. Mitä Angstis remppaatte nyt?

Meillä 50cm vaatteet olivat alkuun tosi reiluja, Vinkku oli syntyessään tosin vain 47cm pitkä. Eilen sorruin taas ostamaan pari 68cm vaatetta, kummasti sitä aina eksyy lastenvaateosastolle. Nyt mukaan tarttui sentään järkeviä kotivaatteita.

Naksumisesta vielä. Olen kuullut, että se on kohtu mikä naksuu. Vauvan nivelten naksuminen voi olla oikeampi teoria. Naksuminen on kyllä hauska sana!:)

Parasta aikaa taas naksuu. Se on oikeasti niin kovaa, että illalla mieskin kuuli sen parin metrin päähän.

Paras vinkki on varmaan että kokeile velliä ensin aamulla. Jos siitä vatsanväänteitä tulee, niin eipähän ainakaan yötä vasten. Meillä ensin kokeiltiin maissivelliä, mikä on suositeltu aloitusvelli, mutta siitä tuli mahakipuja. Riisivelliä kokeiltiin seuraavaksi ja se olikin ihan ok. Aamulla maidon sekaan laitoin vähän ja kun ei tullut mitään vaivoja, niin sitten samana iltana iltamaidon sekaan. Ensin vaan loraus ja joka ilta vähän enemmän, kunnes pullollinen oli kokonaan velliä.

Mä hurahdin ihan huuto.nettiin. Oon sieltä huutanut Irkulle ihanan tekokelsitakin, uudet gore-tex -kengät talveksi, hello kitty-vaatepaketin ja nalle puh-vaatepaketin. Se on oikeasti kumma juttu, että kun vaatekauppaan lähtee niin on ihan pakko ostaa vauvalle vaatteita vaikka ois itelleen menossa kattelemaan. Tai no nyt mun on ihan turhaa ostaa itelle yhtään mitään, kun synnytys on jo niin lähellä. Mut perjantaina taas ostin Irkulle söpöstelyvaatteita kassillisen.

Huomenta! Olette olleet ihanan virkeitä! Hmm, mun 50 taisi sitten olla jotain pientä mallia :/. 56 tuntui tosiaan hyviltä meidän nuppusella, kun sairaalasta lähdettiin.

Kurja kuulla Vinkun yöstä. Meillä yö meni ihan hyvin, mutta nyt kuvioon on tullut nukahtamisen vaikeus. Todella ärsyttävää, kun Nuki päättää ns.nukkumissyötön jälkeen haluta mahalleen ja koittaa alkaa ryömimään. RAIVOSTUTTAVAA! Sen ilmekin on tosi päättäväinen ja otsa menee sillain suloisen hassusti rypylle (kuten isällään...), mutta se onkin ainoa suloinen asia tuossa tempauksessa. Ajattelin myös siirtää hänet 4kk rajapyykillä omaan sänkyyn ja siitä pikku hiljaa omaan huoneeseen -sitten, kun nukkuu yöt vielä paremmin. Mun käskettiin ensin aloitella perunalla ja velliä saa kuulemma antaa vasta 5-6kk:n ikäiselle. Nämä oli siis meidän neuvolan ohjeet. Oletteko te saaneet erilaiset ohjeet? JB, kiitos todella paljon vinkeistä!!! Olet ihana! Irkku aloitti ainakin vellillä. Koska annoit sitten perunaa tai kaaleja ensimmäisen kerran?

Keittiöremppaa aloitetaan ja paljon on vielä muutakin pientä remontoitavaa/maalattavaa. On aika kornin näköistä, kun uusien valkoisten seinien kanssa loistaa kilpaa kulahtaneen kerman väriset ikkunanpielet...

Mulla on aika samoja tunteita, kun Ballerinalla, tosin nega on nyt ollut tämän viikon sana. Nukikin on tosiaan alkanut kiukuttelemaan enemmän ja vinkuu syliin. Neidillä on liian vahva tahto. Tänään on onneksi paljon kaikkea mukavaa tiedossa.

meillä oli ensin vellit, siitä kahden viikon päästä hedelmäsoseet ja siitä kahden viikon päästä peruna-, kaali- yms soseet. Lihasoseita sitten melko pian noitten vihannessoseitten jälkeen.

Ikävä kun Nukilla on nukahtaminen alkanut takkuilla. Toivottavasti (ja luultavasti) on ohimenevää. Toinen on varmaan vaan hoksannut uutta ja sitä pitää sitten kokeilla ja harjoitella just nukkumaan mennessä.

Jellybeanille kiitokset jälleen kerran infosta!

Meillä meni viime yö ihanasti ja Nuudeli heräsi vain kerran. Illallakin otin hieman omaan aikaa ja sain kivasti rentouduttua. JB:stä tiedänkin tämän, mutta miten Miiu ja Baltsu, menettekö samaan aikaan nukkumaan kuin vauvannekin vai jäättekö valvomaan? Entä nukutteko päiväunia? Mä tosiaan menen yleensä aina samaan aikaan nukkumaan, mutta eilen ei väsyttänyt yhtään, vaan tuli "rilluteltua" aikakausilehden kanssa puoleenyöhön asti. Päikkärit olen nukkunut vain kerran Nukin syntymän jälkeen.

Täytyykin käydä vilkaisemassa tuota huutonettiä.

Kiva kun Nukin yö meni hyvin. Yritin juuri nukkua Irkun kanssa aamu-unia, mut eihän siitä mitään tullut. Eilen tuli muuten Irkun verikokeiden tulokset. Hemppa oli sen verran hyvä, että lisärauta saadaan vihdoin ja viimein lopettaa. Afos oli myös pysynyt kurissa korotetulla d-vitamiiniannoksella, eli sillä mennään sit eteenpäinkin.

Oon yrittänyt jo pitkään antaa makuannoksia maitotuotteista, mut joka kerta tuloksena on vaan ripuli ja vatsanväänteet. Eilenkin illan kiukutteli ja monta ripulia väänsi vaippaan, kun päivällä juotin lapsille tarkoitettua jukurttijuomaa vähän. Me ei varmaan ikinä päästä tavallisille maidoille ja jukurteille.

Hitsi, iltapäivällä on kampaaja enkä vieläkään tiedä miten leikkautan. Nyt on sellainen puoleen selkään ulottuva takkukasa, jota olen työllä ja tuskalla kasvattanut varmaan 5 vuotta. Toisaalta tekisi mieli leikkauttaa vaan lyhyeksi ja värjäyttää vaikka vaaleaksi, mut entä jos sitten kaduttaakin... Tosi dilemma. Mut jos tämä on todellakin mun suurin ongelma, niin kyllä on huoletonta elämää.

JB -anna mennä blondiksi vaan! Kunnon räväytys piristää varmasti mieltä.

Kiitokset myös vellivinkeistä. Aloitin vellin sekoittamisen pumppaamaani maitoon eilen. Vinkku tuntui olevan koko ajan nälkäinen ja tyhjensi molemmat rinnat useasti päivän aikana. Eli selkeästi kaipaa vahvempaa ruokaa. Lähikaupassa oli vaan maissivelliä, joten sitä testaillaan ensin. Toivottavasti iltavellistä löytyy ratkaisu meidän yösyöpöttelyihin.

Heitänpä gallupia kakka-asioista. Kuinka usein Nuudeli ja Mi-iun bebe kakkaavat? Meillä tuntuu nyt tulevan tavaraa lähes joka vaippaan, myös öisin useaan otteeseen. Tänä aamuna oli taas melkoinen siivo. Ei kai se ihme ole että syötättääkin hurjasti?!

Angstis, Vinkku käy nukkumaan 19-21 ja minä menen nukkumaan yleensä ennen kymppiä. Välillä kukun myöhempään, mikä on virhe. Joten BB jää arkisin katsomatta, voi harmi! ;) Päikkäreitä en malta ottaa, on muka aina jotakin muuta puuhasteltavaa.

Ihanan aurinkoista päivää mamoille!

Hienoa, että Irkkuliinin tulokset oli hyvät!! Loistavaa! Ja mä olen samaa mieltä Baltsun kanssa eli anna mennä blondiksi vain. Tosin ne varmaan laittaa sulle ensin raitoja, kun harvemmin blondaavat kerralla. Tai kai se riippuu kampaajasta. Hei, nyt tuli mieleen, että eihän Irkulla voisi olla laktoosia, jos ei maitotuotteet kerran yhtään sovi? En kyllä edes tiedä voiko noin pienellä olla sitä. Kunhan nyt tuli mieleen.

Ja BB-fani ;) Ballerinakin siirtyy jo velliin! Siis miksi ihmeessä mulle sanottiin, ettei velliä saa mukamas antaa kuin 5-6kk:elle?!?!?!? Munkin mielestä sillä olisi luonnollisinta aloittaa. Täytyy tosiaan neuvolastakin kysyä syytä. Miten Vinkun maha kesti vellin? Jaa, kakakasta ;). Nuki kakkaa kerran päivässä. Aamu kakasta ollaan nyt siirrytty iltapäivä kakkaan. Tulee kellontarkasti. Ja vielä alaosaston jutuista täytyy mainita, että mä olen jo kanssa joutunut saman dilemman eteen kuin Jellykin kirjoitti muutama kuukausi odotuspuolella: kummat pyyhkii ensin -kakkaan sotkuneen käden vai itse kakat, joihin vauva voi hyvinkin pian taas sotkea kätensä uudestaan.

Pirteä olo, kun sai vähän ulkoiltuakin. Muuten Nuki seisoo jämäkästi, kun sitä ns. seisottaa sylissä. Se tuntuu tykkäävän siitä, kun ainakin me saadaan häneltä silloin aina hersyvä "nauru"/kiljahduksia.

Nauttikaahan syysauringosta!

ihanaa että Irkun tulokset hyviä! ootteko neuvolassa jutelleet tuosta maito-ongelmasta, siis voisiko siinä takana olla jotain niinkun Angstis ehdotti?

ja sitten taas kysymys teille: tunteeko sen kun pää kiinnittyy ennen syntymistä?

Kuulostaa ihanalta toi JBn kampaaja, mäkin kaipaisin jotain uutta kun samanpituinen ollut jo varmaan 10v..mutta sitten taas mietin että entä jos ei sovikaan jne. Vaaleat olis kivat, olinkin tosi pitkään melkein blondi mutta en jaksa enää sitä värjäysrumbaa niin nyt on sitten ovat tummanruskeat. Mulla kun istuminen alkaa olla jo niin ongelmmallista niin en viitsi enää kampaajalle mennä mutta jos saisi vaikka äidin vähän leikkaamaan näitä..hmm..

Sade, kiva, kun vierailet tälläkin puolella! Ja kohta olet täällä jo ns. virallisestikin!!!
Mä en ainakaan tuntenut päänkiinnittymistä, mutta saattaahan toiset olla herkempiä. Minisunilla voisi olla ihan jotain tietoa tästä?!?

Velliä ei kai suositella, koska siinä ei ole mitään lisäravintoarvoa. Haluan kokeilla velliä kuitenkin, kun sen voi sekoittaa äidinmaitoon ja syöttää pullolla. Ystävälläni velli ainakin auttoi jatkuvaan tissillä roikkumiseen. Näistä kuulee niin montaa mielipidettä, että pää menee sekaisin. En jaksa kuitenkaan uskoa, että aloitti sitten vellillä tai perunalla niin sillä mitään vahinkoa saa aikaiseksi. Imettää kuitenkin haluan edelleen mahdollisimman paljon, mutta nämä katkonaiset yöt kaipaavat ratkaisua. Siinä ensivellin kyljessä on ohje 4-6kk.

Irkun tuloksista onnittelut täältäkin!

Sade, mä en ainakaan tuntenut kiinnittymistä. Rv30-40 oli niin paljon kaikenlaisia tuntemuksia, ettei niistä kyllä ottanut selkoa! Ehkä seuraavalla kerralla sitä on viisaampi!

Mulle sanottiin, että velli pitää paremmin nälkää kun on vähän tujumpaa evästä kuin maito. Esim. mun serkun vauva aloitti vellit neuvolan ohjeen mukaan jossain 3kk korvilla sen takia kun illat oli yhtä tissillä roikkumista ja huutamista, kun vauva ei selvästikään saanut itseään pelkällä maidolla kylläiseksi. Onhan velleissäkin peruna-porkkana, että vähän niinkuin kompromissi kun ohjeet muuten on ristiriitaisia. ;)

Pitääpä muuten neuvolasta kysäistä tuota laktoosijuttua. Itselläni on laktoosi-intoleranssi. Voisikohan Irkullakin tosiaan olla ja sen takia vetää heti ripulille kun vähänkin antaa jotain maitotuotteita.

Näkyykö tai tuntuuko vauvan laskeutuminen jotenkin? Ainakaan viime ultrassa ei ollut laskeutunut, enkä ole huomannut mitään muutosta joten tuskin on vieläkään, mut mietin vaan. Äiti puhui jotain, et sen huomaa selvästi kun ylämahaan tulee yhtäkkiä tyhjää. Jaa-ah.

Oliko teissä joku äp-laatikossa nukuttaja? Kuinka kauan vauva siihen mahtuu?

JB, meillä beibe oli varmaan ekat kaks viikkoa laatikossa... iso tytsä ja kasvoi lujaa vauhtia ja sit tuntu jo sopivan kokoselta omaan sänkyyn.. :) ei ihan hukkunut raukka sinne..

Täällä neiti on käynyt puol9 puol10aikoihin yöunille, mutta mulla ja miehellä menee aina sinne 12sta ennen ku päästää nukkuu... :P pitäis yrittää aikasemmin kyl nukkumaa..

Jelly, mä en tuntenut vauvan laskeutumista mitenkään, en myöskään visuaalisesti huomannut mitään. Kyllähän monilla maha laskee selvästikin siinä vaiheessa. oletko sä huomannut jotain actionia vatsasi seuduilla nyt viime aikoina?

Meillä N nukkui laatikossa jonkun kuukauden, mutta sitten siirsin sen viereeni nukkumaan, kun isukki siirtyi työnsä takia eri huoneeseen nukkumaan. Menee jotenkin kivuttomammin, kun ei tarvitse nousta yöllä varta vasten nostamaan Nukia pois sängystä vaan hän on kätsysti siinä melkein vieressä (parisängyn patjat on meillä Nukin huoneen lattialla).

Meillä kävi "keittiötäti" tänään ja nyt kaiken pitäisi olla suht kunnossa. Me oltiin vain mitattu päin p:tä ja nyt perjantaina mennään katsomaan uudet kuvat.

God natt! Toivottavasti yönne menee rauhallisissa merkeissä!

Yhteistyössä