Ajatuksista asiaan 06/09

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neilikka..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihanalta kuulostaa Jelliksen juhannussuunnitelmat. Mitäs muiden suunnitelmissa on? Meillä oikein perinteistä hiusten päästä repimistä sukulaisissa ;) Anoppi on jo ihan vauhkona kun ollaan tulossa sinne päin, ei meinaa housuissaan pysyä.

Siis tiiättekö, tuo naapurin emäntäkin on ihan vauhkoontunut noiden kukkiensa ja puskiensa kanssa. Ei sellaista ilmaa olisi, ettei sen pyrstö näy jostain puskasta. "Minä vaan vähän näitä ruohoja otan tästä edestä.." Suloista :) Tulis minunkin ruukut hoitamaan.

Toivottavasti edes paistaisi aurinko juhannuksena, mutta ei taida olla toiveita. Plaah.

Angsteri??? Ootko karannut salaojamiehen kanssa Kuubaan? Rosa taitaa olla samassa veneessä.

pimmu, onko siellä kaupoissa vauvanruokia hyvin myynnissä?

meillä alkaa olla jo vähän ongelmallista tuo Nöpön kanssa suihkuun meno siis kun se tulee kirjaimellisesti mukaan suihkuun, rakastaa sitä kun vesi osuu lattiaan ja haluaa tulla katsomaan lähempää.

jotain muutakin piti sanoa mutta kun en muista mitä.

Ihanaa mailia Brogan!! :D

Nettikaupoissa olen ollut turmion teillä, mutta pitäähän Vinkun saada asianmukainen päiväkotivarustus.

Me mennään mökille juhannukseksi. Tarkoitus olisi grillailla, saunoa ja nauttia Suomen kesästä, satoi tai paistoi. JB on kyllä totisesti unet ja oluet ansainnut!

Me juhlimme tänään hääpäivää. Jätämme Vinkun hetkeksi hoitoon ja karkaamme kaksin treffeille.

Karkulaisia minäkin kaipailen, calling Cuba...

Sniisk. Meillä on iso poika. The Ensimmäinen Hammas tuli eilen pintaan. Ihme juttu, edeltävänä iltana nukahtaminen oli pikkuisen normaalia hankalampaa ja jotain olisi ollut pakko järsiä koko ajan, mutta muuten ei tuo hammas vaivannut. Aamupalaksi veteli Biolanin mustaa multaa. Kaipa siinä on ravinteet kohdallaan...

Nukille myöhästyneet onnittelut!

Baltsulle hyvää hääpäivää :)

Ihan kuin jotain asiaakin olis ollu...

Missäs miuku on?

Vauvanruuat on täällä samanlaisia kuin Suomessakin, luulisin. Hedelmäsoseet ainakin maistuu samalle. Ja nyt tohon lähelle on avattu uusi suomikauppa joka mainoksensa mukaan myy suomalaisia vauvantuoteita. En oo viel kerennyt käydä tutustumassa millainen valikoima siellä on.

Mulla on ollut taas ihanan kiireinen päivä. Oon aamu 11 juossut paikasta toiseen, nyt vihdoin sain syötyä ja aion vaan istua 3 asti.

Baltsulle ja miehelle ihanaa treffittelyä!

Brolle kiitos piristävästä meilistä! Ihku!

Mä muuten mittasin masun ympäryksen n. viikko sitten ja mitaksi tuli mahtavat 92cm!

Pimmu 29+2

Pimmu ei vielä ole päässyt metrikerhoon :) Muistan, että siitä hälistiin silloin viime syksynä. Komeat viikot on jo Pimmun vauvalla, kohta alkaa viimeinen kymppiviikko. Ootko sä ajatellut synnytystä ts. toiveita sitä varten? Onko sulta kysytty ennakkoon mitään "toivelistaa"? Täällä kysyttiin, mutta en muista millä viikoilla. Nyt tiedän montakin asiaa, jotka toivon seuraavaan synnytykseen. Ainakin haluan ponnistaa jotenkin muuten kuin puoli-istuen. Jos se nyt on mahdollista. Ja lähden sairaalaan vasta kun pää näkyy :D Vaikka se ilokaasu onkin ihanaa. Minkälaisia kivunlievityksiä Pimmu siellä on? Varmaan tyhmä kysymys eli samat kun täälläkin, mutta eihän ilokaasuakaan saa suomessa jo sairaalasta. (Meinasin kirjoittaa ravintolasta.. hmm. Mitähän mun päässä liikkuu??)

Palstalla on kyllä vähän orpoa, kun Angsteri, Rous ja Miiu ovat kadonneet jonnekin. Antakaa äänimerkki.

Onnittelut Eemelille hampaasta. Haha, vähänkö nauratti tuo Biolan. Puskajussin... luottopussii... taadadaadiidaadaadaa...

Onnea Baltsulle ja miehelle hääpäivänä! Onko teillä jo siis päiväkotipaikka? Milloin oot hakenut? Onko hyvä?

Hei hellou.. Oikeasti, tuo ilma on ihan kamala. Oikein tyypillinen juhannussää, eli vähän heikompi hiihtokeli. No joo, mutta onneksi sataa niin uskaltaa jättää kukkasensa tänne.

Gallua, oletteko huvipuistoihmisiä?? Mä oon henkeen ja vereen, odotan innolla pääsyä kieputtimiin tänä kesänä, viime kesä jäi sattuneesta syystä väliin.

Pikku-Eeti putosi äsken pinnasängystä! Onhan tässä pitänytkin jo viikon ajan laskea pinnasängyn pohja, kun on oppinut nousemaan polvilleen tukea vasten, mut tätä ennen ei ole vielä yrittänyt seisoa. Ja nyt siis sukelsi reunan yli. Makkarin lattialla on paksu karvalankamatto, mutta pudotus on kuitenkin jotain metrin. Hirveän itkun jälkeen kävi päiväunilleen ja nyt sitten ihan paniikissa odottelen, että tuleeko ressulle mitään.

voi hurja JB!!! pidäthän Eetiä nyt unien ajankin silmällä kun eikös aivotärähdys voi tulla? me laskettiin viikonloppuna pohja juuri samaisesta syystä. Onneksi teillä edes tuo matto lattialla! tulehan kertomaan että kaikki on hyvin unienkin jälkeen!

Meillä on unet taas ihan sekaisin, nukkui yöllä vaan 9h ja veteli eilen taas kolmet päikkärit ja äsken otti 1,5h päikkärit mutta ei pärjää noilla varmaan niin pitkälle että päästäisiin kaksilla tänään joten eiköhän taas nuku sen 3h päikkäreinä. Pitäisi ruveta miettimään jotain uutta nukuttamiskeinoa, siis kun on meillä iltarituaalit mutta nykyisin ei nuku niiden jälkeen vaan sitten vielä leikkii kunnes nukahtaa. vaikeaa. ja muutenkin Nöpö on nyt jollain ihan ihme örinätuulella, örisee vaan eikä oikein halua syödä. Päätin nyt vähentää veden antamista, siis soseiden kanssa voi vähän juoda mutta muuten ei. ja yritän nyt käyttää vaan nokkamukia kun tuntuu rakastavan tuota tuttipulloa vähän liikaa.

Bro, mä olen anti-huvipuistoihminen. Mulle tulee paha olo jo kieputtimien katselustakin. mä tykkään enemmän Puuhamaa tyyppisistä paikoista joissa on kaikkea pompittavaa ja tekemistä mutta ei mitään laitteita. eli haluan mielummin itse liikkua/tehdä kuin olla kyydissä.. ei tule ainakaan niin huono olo =)

eilen piti taas rakastella ja meni jo paremmin kuin viimeksi mutta olen aina vaan niin järkyn kuiva että en tiedä mitä sitä tekisi.

Kävin katsomassa Eetiä unien aikana. Äsken heräsi ja ihan normaalisti leikkii ja hymyilee. En tiedä miten laskeutui. Otsa oli ainakin toiselta puolen aivan punainen. Toivottavasti ei kuitenkaan ihan päälleen tullut.

Meillä on Eetillä hirveät imuhalut ja kaikki kelpaa imettäväksi. Etupäässä tietenkin tutti ja tuttipullo. Kuulemma imemistarve vähenee 8kk jälkeen, niin sitten aletaan tarjota enemmän nokkapulloa ja miettiä tutista vieroittamista. Vettä tarjoan jo nokallisesta pullosta, mutta maidot vielä annan tuttipullosta.

Mää tykkään huvipuistoista ja kaikista niistä härveleistä. Jospa jommasta kummasta tytöstä tulee mulle kaveri huvipuistolaitteisiin, kun mies oksentaa jo possujunassakin.

Jellybean; hammaslääkäri totesi kun kävin kuopuksen kans tarkastuksessa että 8kk iässä himmenevä imemisentarve liittyy lähinnä ruokailuun, uniin ja lohtuun liittyvä oraalinen mielihyvä kestää noin vuoden ikään. Jos siis tutista vieroittaa jo 8kk iässä on suuri "vaara" että lapsi alkaa imeä peukaloaan ja siitä onkin sitten vaikeampi vieroittaa. Toki tämä nyt on vain hänen näkemyksensä mutta itse otin asian puheeksi kun esikoinen vieroitettiin tutista 1v9kk iässä ja viikon itki ja parkui unille mennessä, silloin päätin että kuopukselta lähtee aikaisemmin muttei ehkä nyt sit kuitenkaan ennen sitä vuoden ikää tän perusteella.

Hyvää kesää!

Meillä Eetille annettiin n. 6kk iässä tutti juuri sen takia, kun alkoi imeä peukaloa. Käytiin hammashoitolassa ja sieltä sanottiin, että tutista olisi hyvä vieroittaa 10kk maissa. Neuvolasta puolestaan sanottiin, että imemistarve vähentyy 8kk jälkeen ja sitten voi alkaa siirtää tuttipullosta ja tutista pois. Olen sitten nyt Eetin täytettyä 8kk alkanut tarkkailemaan, että milloin olisi hyvä hetki vieroittaa tutista. Odotan siis sitä aikaa, että imuhalut vähenee ja sitten vasta otan tutin pois. Nyt on vielä ihan selkeä tarve tutille, kun muuten imee riepua, paitaa, pehmolelua tai ihan mitä vaan mikä sattuu käteen. Peukalo on onneksi jäänyt pois. Kiitos tuosta tiedosta, että tuo imemisen tarve kestää noinkin pitkään. Eli turhaan vielä 8kk iässä odotan Eetin vähentävän imemistä.

Voi pikku Eetiläistä! Onneks oli sentää paksu matto vähän pudotusta pehmittämässä.

Missäs muuten Rosis ja Mi-iu on?

Hurjaa tosiaan, koht tulee vko 30 täyteen. Meinas yks päivä päästä itku, ku olin vauvan huoneessa järkkäilemässä ja jotenkin kolahti, että meille tulee ihan kohta vauva. Ihanaa.
Synnytystä mä en oo hirveesti etukäteen suunnitellut. Aikaisemmin mainitsin, et sitä epiduraalia en haluaisi, ja ponnistuksen haluaisin koittaa muuten kuin puoli-istuen. Vesisynnytys kiinnostaa, mut sekin riippuu niin, onko allas vapaana. Jos ei, niin haluaisin koittaa puolipolvillaan.
Sairalaan meillä on matkaa n. puoli tuntia, et se vähan jännittää, et osaanko lähtee oikeeseen aikaan. Siis jos alkaa suppareilla eikä vesien menoilla.

Mä ajattelin soittaa sairaalaan ja kysyä saako sinne mennä tutustumaan. Ihan mielenkiinnosta olis kiva nähdä mihin sitä on menossa.

Mä tykkään huvipuistoista, mut moniin laitteisiin en mene. Mulla tulee helposti huono olo :).

Kysymys, millaisen turvaistuimen ostitte vauvalle? Semmosen ihan vaan vauvojen, vai sen mikä menee pidemmän aikaa?

ihanaa että Eetillä kaikki hyvin!

Pimmu, me ostettiin Brion sellainen 13kg(?) asti, ja nyt mietitään jo pitäisikö kohta hankkia uusi kun tuossa kaukalossa ei ole ehkä isomman enää niin kiva olla.

aargh..Nöpö kitisee ihan koko ajan. On kai turhautunut kun jalat ja kädet eivät vielä tee niin yhteistyötä tai sitten juttelee tosi ärsyttävällä tyylillä. Ei ole tänään syönyt juuri ollenkaan, äsken sain ottamaan vähän tissiä, joten taas soseet viivästyy. Toivon että teini-ikään mennessä söisi jo jotain kiinteääkin. ja tiovon että tää kitinä olisi nyt vihdoinkin niitä hampaita.

morosta naiset!

paljon oli kommentoitavaa, ja joka toinen ilta oon ehtiny lukasee jututkin mut vastaamaa en o sit taas kerinny just sillon ja sen takia yli puolet jutuista unohtunu :/

Eeti pienoinen, onneks noi pienet yleensä selviää aika vähällä tommosista.. vaikka säikäyttää kyllä pahemman kerran! toivottavasti kaikki on hyvin.

täällä odotellaa jälkitarkastusta... tosin siel ei ilmeisesti oo ultraa, niin joudun sit viel menemää yksityiselle ultraa jos ei tuol voi ultrata.. en haluu ottaa riskiä et saan tulehdukset jnejne...

Pikkiksellä on nyt pienoista "unikoulua"... siis siihen että nukahtais sillä että sen vie sänkyyn eikä niin että täytyy nukuttaa syliin tai seistä puoltuntia vieressä että nukahtaa.. pikkuhiljaa tie kävi unikoulua kohti.. ensin sylistä nukuttamisen sijaan laitettiin sänkyyn ja heijattiin/siliteltiin uneen ja sitten seistiin vieressä jotta nukahtaa ja nyt harjotellaan sitä että silitellään n.10sekuntia ja sitten poistutaan huoneesta.. ja sitä huutoa kuunellaan n. minuutti, kolme minuuttia, viis minuuttia.. siitä enempää en oo tainnu kuunnella kun toisella menee NIIN yli...
hampaita taitaa myös napero tehdä lisää, neljä on ylhäällä ja taitais tulla kolmas nyt alas.... yöt on siis ollu tosi risasia ja äiti on ollu aika väsyny työpäivien jälkeen ja töihin lähtiessä..

mut tää oli tämmönen pikanen moikkaus..
yritän ehtiä taasen ajan kanssa... viimeistään syksyllä sit ku en oo töissä ;)

Mi-iu

Täältäkin morientes!

Huh, onneksi Eetille ei käynyt kuinkaan!

Nukille myös täältä mielettömät onnittelut! Miten juhlat menivät?

Nyt on maaseutumatkailut takana ja taas kotona (ja netin ääressä!!). Mökille piti lähteä huomenna, mutta päätettiinkin että jäädään kotiin. Tänne oli jo ikävä. Naapurit kaikkoaa maalle, joten saadaan rauhassa olla ja puuhastella kaupungissa. Kutsuttiin meille joitain ystäviä.

Yöt on parantuneet hieman, Puppe herää enää 2-3 tunnin välein. Suorassa suhteessa siihen, että ollaan joka päivä ulkoiltu paljon ja paljon uutta nähtävää ollaan hämmästelty; lintuja, skeittareita, moottoripyöriä, taidenäyttelyjä, jättiakvaario, koiria tietysti ja onpa Puppe maistanut pullaa, kissanhiekkaa ja nurmikkoakin. Liukumäessä liukuminen ja vauvakeinu on ihan pop. Kengät Puppe alkaa alun vastustelujen jälkeen hyväksymään, ja hienosti yrittää niillä eteen päin.

Ehdottomasti huvipuistoon heti kun mies päästää! Mä olisin jo tänä kesänä halunnut, mutta mies sanoi ettei Puppe ole possujunakunnossa vielä. Ja vielä joskus on pakko päästä Puppen kanssa Köpiksen tivoliin!

Miuskalle tsemppiä unikouluun. Mekin mietittiin tuota joskus, mutta päädyttiin siihen ettei aleta huudattamaan. Tilanne olis tietenkin eri jos Puppella olis vaikka 7 veljestä, mutta toistaiseksi Puppe ei ole koskaan joutunut parkumaan kuin korkeintaan kahta minsaa kauempaa. Suihkua ja kylpemistä Puppe rakastaa, joten sinnekin otan Pupen mukaan. Vaikka yleensä yritän käydä suihkussa kun mies on kotona, niin saan rauhassa laittaa hoitoaineet ja systeemit.

Huh, mulla on ristiriitainen olo. Kuuntelen tässä taustamusana synnytyksessä soinutta Albinonin Adagiota. Koitan siedättää itseäni, ettei iske pakokauhu jos joudun sen yllättäen jossain kuulemaan. Miehellä on maailman nopein tapa nukuttaa Puppe. Laittaa tuon biisin soimaan ja pitää Puppea sylissä. Biisin lopussa kuorsaavan Puppen voi kantaa sänkyyn. Mä en ole pystynyt vielä tuota kuuntelemaan, vaan olen katsellut telkkaria ja käynyt tupakalla kun mies nukuttaa. Miksi mä typerys aloitin tuon typerän tavan uudelleen...

Jos joskus vielä synnytän, niin se on siististi kalenterissa ja sinne ei mennä 3 yötä valvoneena 24 tunniksi vääntämään, vaan ilman hikeä ja hampaiden kiristystä kauniisti vatsa auki niin että mieskin pääsee mukaan. Ja juu juu, tiedetään sektion riskit, mutta alatiesynnytyksen yrityksen riskit on mun psyykkeelle vaarallisemmat.

Hyvää yötä mammat!

Eeti näyttäisi olevan kunnossa. Toivottavasti onkin. Mustelma näkyy kyllä olevan otsassa. Saattoi tulla tänä aamunakin,kun vahingossa kolautin tyttöjen päät yhteen. On sellainen olo, että lapsiparkojen olisi varmaan parempi jonkun muun hoidossa.

Täällä on aivan järkyttävä ilma. Lämmintä on alle 10 astetta, pilvistä ja sataa koska tahansa. Saas nähdä kuinka mökkireissun käy, kun iltaa on siellä pakko viettää ulkona kun tytöt ovat sisällä nukkumassa. Onpa kiva istua sateessa ja kylmässä. Kun olisi ajoissa älynnyt, niin olisi asuntovaunun käynyt katsastuttamassa ja ottanut sen mukaan. Mökillä ei sitten ole juoksevaa vettä eikä sähköjä, joten pitää vielä noitten ruokien/puuromaitojen/vellien lämmitykset miettiä.

Aikoihan se Pölkky vielä lisähyvitykseksi viedä minut lempiravintolaan syömään, eli rauha taas maassa.

Rosalle ehdottomasti sektio. 24 tuntia kidutusta on jo liikaa ja puistattaa ajatellakin.

Nyt kiitän onneani, että meidän tyttäret nukahtaa itsekseen. Saattavat kyllä nykyään kahdestaan jäädä makkariin naureskelemaan ja kiljumaan toisilleen, mutta nukahtavat kyllä ilman itkuja. Eeti syö vielä kerran yössä, eli viideltä, jonka jälkeen jatkaa vielä unia tunnin pari. Useimpina öinä pitää tuttia pari kertaa laittaa, mutta ei onneksi joka yö.

Kylläpä Eetiläinen säikytteli äitiään, hienoa, että kaikki on kunnossa. Vinkku on onneksi oppinut tulemaan sängystä alas ja portaatkin menevät aika hyvin ees taas. Vahtia tietenkin pitää.

Mi-iulle jaksuja unikouluun! Meilläkin projektia asian tiimoilta, pienin askelin... puuh. Kumma juttu, aina kun tulemme anoppilaan Vinkulta menee pasmat sekaisin. Eilen ei nukahtanut sitten millään ja yöllä vaati viihdyttämistä tunnin välein. Omien vanhempieni luona kaikki sujuu aina kuin tanssi... ;)

Nautinnollista juhannusta Murulit! Mökkeily kutsuu!

Pikainen moi.

Hui kun Eeti säikäytti. Pitäisi itsenkin muistaa nyt laskea se sängyn pohja...

Pitäisi kai käydä anoppilassa joskus. Viimeeksi käytiin kai valovuosia sitten. Hmph, olen huono miniä ja huono äiti, kun en vie lastani toiselle mummolle. Hmph.

Sade, oletko kokeillut muita liukasteita kuin ceridal? Mä olen nyt laittanut ensin ceridalia ja sitten ky jellyä. Toimii!

Mutta rattoisaa juhannusta ihanat!

tsemppiä unikouluihin! mekin on mietitty mutta päädytty samaan kuin Rosis, eli en nyt ainakaan vielä halua itkettää turhaan. pitäisi vaan yrittää nyt antaa miehenkin nukuttaa ettei kiinny tuossa liikaa muhun. Vaunuihin nukahtaa nykyään melkein heti kun laskee muttayöunet..tosin nyt nukahtaa taas useimmiten rinnalle, pinnikseen on ihan turha yrittää kun rupeaa vaan konttaamaan ympäri sänkyä ja vaan piristyy.

JBlle tsemppiä mökille, mä olen niin mukavuudenhaluinen ja kun en kuitenkaan jaksaisi valvoa kovin myöhään niin päätettiin siis jäädä kotiin. Ehkä sitten ensi vuonna...

Hyvä että Eetiläinen ok. Puppellakin pari laimeaa mustelmaa päässä. On ne aika kovapäisiä. Pakko vain kammeta pystyyn kaikkea vasten. No, harjoittelemalla oppii.

Saana, mä otan saman linjan pian. Olen yrittänyt kaikkeni ollakseni hyvä miniä, että Puppella olis hyvät välit sinne suuntaan, mutta kun anoppi ei yhtään tule vastaan. Päin vastoin tuntuu että se saa energiaa muiden kritisoimisesta (siis minun tietty). Ei ole kiva että pitää tuhlata omat energiat tuollaiseen, kun voisi tehdä jotain mukavampaa. Viime kyläilystä jäi tosi kakan maku, ja mua ei sinne saa uudestaan pitkään aikaan. Jatkossa taidan tehdä niin, että voivat vapaasti tulla tänne koska vaan, ja mulla on silloin aina ihan pakollista menoa, joten saavat olla Pupen ja miehen kanssa rauhassa. Luulen että se olis parasta kaikille.

Mä olen nyt tyytyväinen että päätettiin jäädä kaupunkiin. Olen aina kammonnut kaupunkijuhannuksia, mutta nyt elämä on muutenkin kovin erilaista kuin ennen. Jos on sateista ja viileää, ei huvita hengata alkeellisessa mökissä ilman juoksevaa vettä.

Vastatkaapa: Mitä mä laitan Puppelle jalkaan kun mennään uimaan? Kunhan kelit lämpenee, mennään maauimalaan. Mutta varmasti jo pian tuon viereisen puiston kahluualtaaseen polskimaan. Ei kai tavallista vaippaa ainakaan? Ostanko sellaisia uimavaippoja? Mistä sellaisia saa? Lähikaupoissa ei ainakaan ole. Vai voinko laittaa ilman vaippaa?

Isommista marketeista saa liberon uimavaippoja. Tavallinen vaippa taitaa vaan vetäistä itsensä täyteen vettä. Ei tuo uimavaippakaan taida pissoja mitenkään imeä, vaan pitää vaan kakkakikkareet sisäpuolella.

Mä alan uudestaan miettimään sitä mökille lähtöä. Kun mökki on aika pieni, joten lasten kanssa oli suunnitelmissa olla koko päivä ulkona. Ja sit illalla lasten mentyä nukkumaan grillailla ja ottaa muutama olut ulkosalla. Mitä siitä sitten tulee jos sataa vaan koko ajan, eikä ulkona pysty olemaan? Voihan kökkäre.

Eeti kun alkaa väsyä, niin alkaa ihmeen huolettomaksi istumisten ja nousujen kanssa. Pyllähtää ensin istulleen ja sitten jossain mielenhäiriössä keikauttaa itsensä suoraan selälleen. Jos lykky käy, niin pehmeälle matolle, mutta jos on huonompi tuuri niin tv-tason kulmaan tai jonkin kovan lelun päälle. Sitten kiljuu selkä kaarella, eikä meinaa rauhoittua millään.

Yhteistyössä