HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi.73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Saara. Kylläpäs sulla on eläväinen lapsi. Itse huomasin juuri, että Inari osaa kiertää akselinsa ympäri selällään maaten. Eli on nyt alkanut viihtymään paremmin lattialla. Käänny ei tosin vielä.
Minulla oli eilen kolme lapsetonta kaveria kylässä ja isommat lapset isänsä kanssa leffassa. Erityisesti yksi kaveri oli ihan kauhuissaan kuinka itse selviää hengissä vauvan kans. Inari on nimittäin minussa todella kiinni ja itkee jos häviän näkyvistä. Ei nyt onneksi joka kerta, tänäänkin nukuin pitkään ja seurusteli olkkarissa muun perheen kanssa. Itse en koe tilannetta kovin raskaaksi, mutta tympeetähän se on. Tää nyt kuitenki jää meidän viimeiseksi vauvaksi - näillä näkymin, joten nautin tästä kaikkine varjopuolineen ; ) On nyt ollut hormonikierukka kolmisen viikkoa ja vuoto edelleen runsasta. Mielialakin on mielestäni hieman laskenut. Uskon, että oireet vähenee kun elimistö tottuu. On kuitenki niin kätevää, ku ei tarvi muistaa pillereitä syödä.
Salli! Onko sulla hartiat ihan jumissa, ku Iiro on niin painava?
Kirsi ja INari

Taasen kerran testaan ottaako tämä vastaan kirjoitukseni,olen viimeiset 5 p yrittäny,mut ei ota kirjoituksia vastaan tänne siks en viitsi romaania kirjoittaa vaan testaan ensin.

Ah joo nyt viihdoin ja viimein otti tän vastaan:)Meillä 5kk neuvola takana Rosalla pituutta 65cm ja painoa 6840g tyttö on niin aurinkoinen ja tyytyväinen että jaksavat joka kerta vaan kehua neitiä:)Meillä flunssa riivannut neitiä jo 10päivää ja lämpöäkin oli..yskä oli aluksi tosi kova kaikki maidot lensivät ekana kolmena päivänä vaan ulos ja muutenkin söi tosi huonosti kun imeminen oli vaikeaa ,kun räkä valui kokoajan ja nenä tukossa.Käytimme niitä keittosuolatippoja nenään sekä lääkäri sanoi to et kantsii niitä nasolin tipppoja ostaa helpottaa just imemisesssä kuulema.nyt onkin neidin olo jo parempi.Itselleni iski kanssa oikien kunnon räkä tauti ja kuumekin nousi,mutta nyt heiman helpottaa olo onhan täs itekkin jo viikon verran ollut tosi räkäinen ja pää särkenyt monta päivää.Olemme höyryhengittäneet sitten vikat 10 päivää Rosan kanssa tyttö katselee ihmeissään suihkua kun vesi valuu ja tykkää jotenkin siitä kun suihkuttelen myös lopuksi hänet ja pistän pyyhkeen sisälle.Meidän piti lähteä parhaan ystäväni vanhempien luokse tänä viikonloppuna ,mutta olimme kipeitä niin emme lähteneet,tuntuu että aina kun suunnittelemme ystäväni kanssa jonnekkin menoa minä olen kipeä...suunnittelimme pitkään tallinaan menoa ja varasimme reissun toissa vuonna ja enköhän minä sitten ollut keuhkoputkentulehduksessa kun reissu lähestyi,no lähdimme kummiskin reissuun ja kivaa oli:)Onneksi hänen vanhempien luokse pääsemme lähtemään myöhemminkin siirtynee varmasti sitten ensivuoden alkuun se reissu.Nukkumisesta Rosa nukkuu kivasti nukahtaa 23 aikaan ja joskus herää itkemään tossa 4 aikaan imetän noin 10 minsaa ja hän nukahtaa uudestaan sitten herää aamulla 7.30 usein imetän n.20 minsaa ja hän jatkaa unia kuten minä myös ja heräämme sitten tossa 10.30-11 on kyl ihana kun saa nukkua en itse oikein keksisi tekemistä tossa 8 aikaa...vielähän nekin ajat tulee varmasti kun lapsi sellaseen aikaan herää ja itse noustava myös;)nyt nautitaan molemmat nukkumisesta!!!!Siirsimme Rosan nukkumaan pinnasänkyyn pari vkoa sitten ja nyt ,kun neiti sieltä heräilee aamulla on hän siellä poikittain ja hymyilee aina vain niin kauheasti ja juttua tulee,uutena puhetyylinä on sellanen hampaattoman mummon puheversio:)tosi hauskan näköinen on juttuja selittäessään iltasin ja aamusin oikien innostuu juttelemaan kauheasti:)Selältä kääntyi masulleen tossa kolmisen viikkoa sitten ja nyt tullut uusi ihanuus keinuminen keinuu sylissä minkä ehtii.Iltasella nukahtaa aina siihen kun imetän ja sitten laitan hänmet vain sänkyyn ja peittelen.Huomaa kyllä milloin on väsynyt itku tulee aika kovaksi iltasella ja päivällä mutta päivällä jos ei lähdetä liikkeelle kun itku alkaa puen Rosalle vaatteet päälle imetän ja hän nukhtaa syliini kannan parvekkeelle vaunuihin ja siinä hän tyytyväisenä sitten vetelee unia kevyesti 4 tuntia ja herää hymyilevänä ja tyytyväisenä.Ei voi muuta todeta ,kun tyttäremme on vaan niin kiltti et kaikki ihmettelee vierailuilla ja liikkeellä ollessamme et eikö se itke olleskaan ,eikö se vierasta ollenkaan,kun tyttö vain hymyilee kokoajan ja joskun intoutuu nauramaan oikien kunnolla.No tässä taas pikku romaani luettavaksi nyt menen nukkuumaan et jaksaa sitten taas huomenna onhan taas päivän askareet takana,pyykit,kaupat,ruoat ja sillai,mut nautin todella kotona olemisesta Rosan kanssa.nyt ollut kiva kun isukki ollut pari p lomalla niin ollaan oltu ihan vain kilmistaa kotona ja nautittu!!tässä ois tarkoitus lähteä tuttavan luokse ruotsiin parin viikon päästä pariksi yöksi,oikein todella odotan matkaa:)kiva päästä jonnekkin muualle välillä.Hyvät alkavat viikot kaikille ja jaksamista vauvojen kanssa kyllähän ne paljon ottavat mutta antavat myös niin niin paljon,joten nauttikaamme vauvoistamme:)!!!!!

Samoin aatoksin Hannen kanssa, että yritän täysimettää sinne puoleen vuoteen asti... Kolmisen tuntia menee meillä öisin syöttöjen välissä, päivällä sitten vaihtelevasti, miten on hereilläkin. Meilläkin on alkanut olla iltaisin ongelmia nukahtamisen kanssa. Eräänäkin iltana nukahti 19 tienoilla ja ajattelin olevan jo yöunilla, mutta heräsikin tunnin päästä ja kukkui sitten hereillä 3 tuntia. 23 jälkeen vasta nukahti... Ja aiemmin hienosti nukahtanut 19-21 välillä yöunille.

Kirsille: kiitos kysymästä, en ole hartioita suuremmin valittanut. Toki on nannaa, jos mies joskus ehtii vähän hieroa ja huomaan kyllä sitten että jumitusta on jonkin verran. Yritän pyöritellä ja nostella harteita päivittäin ja imettäessä on tyyny pojan alla. Ja kai sitä kroppa on jo tottunut tuohon painoon, kun on hiljalleen tullut lisää "punnuksia". Muiden kevyemmät lapset tuntuu kyllä keijukaisilta ja tuntuu että niitä vois kanniskella vaikka koko päivän ihan iloksensa :)

Iiro on alkanut viihtyä enemmän lattialla. Saattaa katella pitkään ympärilleen, vaikka ei ole lelujakaan käsillä ja hienosti sitten vatsallaan kurkottaa lelujen perään. Viime viikolla oppi kierähtämään vasemmankin kautta vatsalleen, kun alkuun meni aina oikean kautta. Ja välillä on aivan "solmussa" lelukaaren alla =)

Salli & Iiro ~ 4 kk 3vko

Heissan vaan ja viikonalkuja kaikille täältäkin!
Ainaki toistaseksi saatiin ratkaisu Jannan uniongelmiin. Nukkuu siinä 17-19 välillä tunteroisen tirsat niin sitten ei herää yöunilta kukkumaan. Eilen tosi heräsi itkun kanssa, mutta rauhoittui melko pian kun nostin syliini ja sitte vähä aikaa imetin. Minkäverran teidän muiden vauvelit nukkuu vrk:ssa. Meillä siis seuraavasti: yöunet 10-12 h, heti perään päikkärit n 1h, toiset päikkärit n 2h ja tirsat 1h, eli suunnilleen 16 tuntia vuorokaudessa.
Tänää on kyl tuntunu siltä, että tyttö on koko ajan ollut väsynyt. Onko se sitten sitä, että ku koko ajan opitaan uutta niin väsyttää myös paljon. Tyttö on kyllä tosi utelias ja katselee koko ajan ympärilleen, ei paljoa malta rauhassa olla. Sylissä punnaa koko ajan istumaan ja kun käännän selältä kyljelleen, niin pää nousee tosi ylös. Vieläkään ei kuitenkaa käänny itse vatsalleen, mutta varmaan sit ku on sen aika.
Vatsallaan Janna viihtyy lattialla jonkin aikaa. Aluksi jaksaa pitää päätä tosi hyvin ylhäällä ja nojaa hienosti käsiinsä, mutta sitten väsyy ja makaa apaattisen näköisenä, kunnes äiti tulee ja kääntää. :)
Kiinteitä on nyt syöty pari kertaa päivässä. Ensin perunaa ja sitten hedelmäsosetta illemmalla. Perunaa on syöty nyt porkkanan ja kukkakaalin kanssa, huomenna maistetaan perunaa ja parsakaalia. Vähän on tytölle tullut näppylöitä kasvoihin, pitää vähän seurata tuleeko lisää.
Huomenna ois sitte muskarin esiintyminen, pitäs viel keksiä vaatteet sinne. Onneksi löysin ihan kivan samettihameen ittelleni, vois uudistaa sen huomenna. :)
Miehen kanssa menee vähä paremmin, saatiin juteltua hyvin v-loppuna.
Hmm.. joulu tulee, eikä meillä ole vieläkään jouluvaloja, eikä mitää muutakaa joulutunnelmaa. Ens v-loppuna meinattiin tehdä vähä lahjaostoja. No jatketaampa taas toisella kertaa lisää! :)
Nitta ja Janna viikkoa vaille 5kk

Meilläkin ollaan flunssassa. Tuli pari päivää 5 kk rokotuksen jälkeen. Voiko liittyä siihen jotenkin vai onko vain sattumaa kun tähän asti ollaan oltu terveitä?
Eija & Teemu

Flunssassa ollaan täälläkin... Saanalla alkoi la-su välisenä yönä, meni tosi räkäiseksi. Mulle se sitten tuli kans tänään, oon ollu tosi väsynyt (ja äreä!). Jospa mies pysyis terveenä. Meillä ei vielä ole sitä 5kk rokotetta annettu, joten ehkäpä sitä flunssaa vaan on nyt liikkeellä.

Hassua, Saana nukkui reissussa tosi hyvin. Nyt taas kotona yöunille nukahtaminen tekee välillä tiukkaa. Reissussa Saana nukkui vaunun kopassa, joten oon nyt laittanut pinnikseen tyynyn Saanan viereen, jotta se tuntuis samaan tyyliin "ahtaammalta". Jos se sitten tuntee jotenkin olonsa turvallisemmaksi?

Tänään onnistuttiin sotkeen päivärytmi, kun oli pakollinen meno tiettyyn aikaan. No, tietysti Saana ois just ennen lähtöä ollu väsyny. Sitten se ei nukkunut reissussa ja en tahtonu kotiin tultuakaan saada päiväunille. Lopulta se sitten nukahti ruhtinaalliset 15 min. Nyt sitten yöunille laitto oli taas pitkällä kaavalla, kun oli ihan yliväsy.

Eeva ja Saana 4kk3vk

Hep!

Minäkin ajattelin jotain suoltaa pitkästä aikaa. Kuulostaa siltä, että monet vauvat heräilee vielä öisin. Netta on kyllä nyt nukkunut kokonaisia öitä oikeastaan siitä asti, kun siirrettiin omaan huoneeseen (oisko ollu joku kolmisen viikkoa sitten). Toki poikkeuksiakin on mutta meillä rytmi pääasiallisesti tällanen: Yöunet 19.30-6.30, ekat päikkärit n. 9.-10.30, tokat päikkärit ehkä 12.30-14.30 (nää vaihtelee eniten, kun ollaan iltapäivällä usein liikenteessä ja sillon voi unet olla useemmissa pikku pätkissä) ja sitten yleensä vielä pikkuset noin puolen tunnin unet tuossa 17.30-18, jonka jälkeen alotellaankin jo iltarauhottuminen (ts. ei olla missään liikenteessä vaan rentoudutaan rauhallisten leikkien merkeissä ja hoidetaan kylvyt sun muut iltatoimet ajankanssa sylitellen). Tämän sanottuani voin todeta, että viime viikolla oli muutama päivä jolloin Netalla tuntui menevän kaikki rytmit ihan kummallisesti. Nukkui kummia pikkupätkiä ja torstai-iltana nukahti vasta lähempänä yhtätoista. Vähän luulen että tuo aikoo kohta luopua noista kolmansista päikkäreistä.

Meillä 5 kk mitat oli n. 6850 g ja 63.5 cm, ei oo nyt neuvolakortti holleilla niin en muista ihan tarkkaan. Meillä kiinteät on jo ihan osana ruokavaliota, eli imetän enää 3 kertaa päivässä. Olen tyytyväinen että siirtyminen osittaisimetykseen on mennyt niin ongelmitta. Mehän lähetään tosiaan 3. Tammikuuta Australiaan ja sillon Netta on jo yli puolivuotias, niin on kiva että rytmien opettelun lisäksi ei tarvi matkan aikana opetella uusia syömisrutiineja vaan näillä mennään.

Mekin ollaan hankittu tuo Bumbo ja ollaan kovin tykätty. Käy hyvin syöttötuolina ja tyttö viihtyy hyvin kun saa katsella maailmaa hiukan eri perspektiivistä. Jouluhankintoja en ole vielä juurikaan tehny, mutta tänään lähdetään iltapäivällä Jumboon tuhlailemaan veronpalautuksia. Me ei kotiin laiteta hirveesti joulua, kun ollaan aattona mun äidin luona ja joulupäivänä miehen perheen kanssa. Mitä nyt jotain kynttilöitä ja joulukalentereita ollaan otettu esiin.

Nettakin kääntyy vain ja ainoastaan oikean kyljen kautta, mutta yritystä on kyllä toisinkin päin. Niin ja sitten mahaltaan ei päästä takasin selälleen, joka tarkottaa sitä että äitin pitää olla selättämässä vauvaa kerran jos toisenkin. Ryömiminenkin kiinnostaisi, mutta tuo samainen pää ylhäällä, peppu alhaalla ja toisinpäin on ongelmana, eli keskivartalo ei selvästi tunnu olevan vielä tarpeeksi voimissaan. Mulla on kouluhommat tältä syksyltä yhtä esseetä vaille valmiina ja on oikein kiva keskittyä taas tuonne Tammikuun lopulle asti vain perheeseen ja juhlien vietttoon.

Semmosta. manteli ja Neppari 5kk 9pv.

Moi
Mantelilta kysyisin tuosta kiinteistä ja imetyksestä. Annatko tytölle mitään ruokajuomaa ja sitten että mihin aikoihin imetät?
Siksi vaan kiinnostaa, ku meillä on melkoista tappelua välillä tää imetys eikä tyttö meinaa imeä kuin sängyssä ja se nyt ei ihan aina oo mahdollista, ellei sit oltas koko ajan kotona. Välillä käy mielessä, et lopetan koko touhun. Aamulle kuitenkin yleensä syö ihan hyvin ja sitten illalla ennen yöunia. Me syödään kiinteitä 2 kertaa päivässä. Viikon päästä meinattiin alkaa harjoitteleen puuroa ja sitten jos siitä ei tuu vaivoja tms nii aletaan syödä sitä iltaisin. Ostin sellaista piltti-kaurapuuroa..

Jep, ei tässä sitten muuta, Janna on toisilla päikkäreillä ja mies tulee kohta töistä. Illalla sit se konsertti. Palaillaan
Nitta ja Janna kohta 5kk

Nyt näköjään meidänkin aina aurinkoinen tyttö on tullut kovin kiukkuiseksi. Mahtaakohan olla hampaita vai muuten vaan tullut vaativaksi, kun sylissä pitäis koko aika kanniskella tai muuten tulee kiukkuitku..

Alkuperäinen kirjoittaja kirsi.73:
HEINÄMAMMAT 2006
19.6. -Rinkeli-, poika, 4145 g , 54 cm
22.6. Minna, Otso (esikoinen), 2950g, 48cm
22.6 Anne, poika, 3610g, 49cm
23.6 Tyttö82, Rosa (esikoinen) 3275g,50cm
24.6. Eija, Teemu, 2960 g, 47 cm
26.6 Manteli, Netta 3120g, 48 cm
28.6 Saara, Lassi (esikonen), 2810g, 48cm
3.7. Lalla, poika, 3360g, 51cm
9.7. Anu, Anna (esikoinen), 3360g, 50cm
10.7. Salli, Iiro (esikoinen), 4920 g, 55 cm
10.7. Nitta, Janna (esikoinen?), 3090g, 48cm
11.7. Satu, Pinja (esikoinen), 4050 g, 51 cm
12.7. Assari, Minea (esikoinen), 3940 g, 50 cm
12.7. Nin@, Jesse (esikoinen), 3670 g, 51,5 cm
12.7 Ponnari, poika, 3720g, 52cm
13.7. Eeva, Saana (esikoinen), 3600 g, 50 cm
16.7. Pinja, Jenna(kolmas), 4010g, 51cm
17.7 äityli78, tyttö, 3350g, 51cm
18.7 Hanne, Topias (esikoinen), 4040g, 52 cm
19.7 Liuku, Nelli, 3642g, 51cm
19.7 Ulpu, poika (esikoinen), 3316g, 51cm
23.7 Kirsi.73, Inari (kolmas), 3285 g, 45 cm.
23.7. Tiina, poika, 3740g, 52cm
24.7 Eewi, Aino, 3922g, 51cm
27.7. Saimi, poika, 3450g, 49,5cm
27.7.minä-75, poika, 4120g, 56 cm
29.7. minä,Juuso,3660g,50 cm
2.8. Mimmu, tyttö, 2930g, 47 cm
4.8 Satu-81, Venny (esikoinen) 4040g, 55cm

Päivittelen listaa,kun tuossa ei ole meidän neidin nimeä vaik mielestäni sen jo johonkin listaan laitoin.

Meillä flunssa pikkusen hellittänyt et eiköhän rokotus saada sit pe.Itse olin pikkujouluis eile ja rosa oli äidilläni hoidossa kaikki meni hyvin siellä ja minulla hauska ilta kavereiden kanssa takana:)Hyvät itsenäisyyspäivät kaikille ja mukavaa loppuviikkoa.

hei.

Eilen jo Nitalle kirjottelinkin noista meidän syömisistä, mutta hävisi näköjään jonnekkin bittiavaruuteen tuo viestini tai sitten unohdin klikata tuota vastaa-nappia (heh). Eli:

Imetän aamulla heti kun neiti herää, eli yleensä kuuden jälkeen, viimeistään kuitenkin puol seiskan aikaan. Sitten aamupuuro marjasoseella tai kasvissose joskus puol ysin ja puol kympin välillä, riippuen vähän vireystilasta. Sitten puolen päivän jälkeen taas imetän. Iltapäivällä tokien päikkäreiden jälkeen usein n. 15 aikoihin syödään hedelmäsose tai jogurtti (5kk lähtien) ja viiden maissa velli. Illalla sitten vielä imetän n. seitsemän aikoihin ja tällä neiti pärjäilee taas aamuun asti. Joskus näiden lisäksi tuohon aamupäivään tulee yksi maitoateria lisää, kuten esim. tänään kun Netta heräsi jo viiden jälkeen ja söi jo 8 aikaan soseen. Eli annan varmaan välipalaksi tuttelia nyt kun herää päikkäreiltä ja sitten palaan normaali syöttörytmiin iltapäivän imetyksellä.

Noita soseita meillä menee puolesta kokonaiseen purkkiin per syöttö ja puuroa välipala-annos, jonka kanssa vajaa puol purkkia marjasosetta. Tähän mennessä oon syöttänyt lähinnä HIPP- merkkistä 4kk lähtien olevaa luomukaurapuuroa, mutta kohta ajattelin ottaa jonkun riisipuuron vaihtelun vuoksi. velliä menee 160 ml-200 ml (joskus tuttelilla jatkettua) ja imetyskerran arvioisin olevan n. 2 dl per syöttö (syö siis molemmat rinnat tyhjiksi joka kerta). Ruokajuomana kiinteiden kanssa annan aina vettä, jota Netta kyllä juo vielä huonosti, mutta kyllä sitä ehkä 10 ml menee syötöllä alas. Ainakin suu huuhtoutuu. Olis yrityksenä opetella juomaan tuota vettä että sitten Australian kuumuudessa pysyy nesteet tasapainossa.

Olipas siinä tarinaa vaikka ajattelin vain pikaisesti selostaa... Toivottavasti ei taas internet-niminen peikko syö tekstiä.

M + N.

Ahhah... eli nyt vasta tajusin, että tuo Manteli käyttäjätunnus oli siis jollain, niin siksi ei antanut tuota viestiä laittaa ennen kuin muutin lähettäjän. Onneksi tällä kertaa copy pastesin tuon tekstin wordiin niin ei tarvinnu kaikkea taas uudelleen selostaa.

M.

Huomenia! Meilläkin neitokainen tarvitsee viihdyttäjää vähän väliä jotn luulen Liuku sen kuuluvan ikään. Kiire olisi uutta oppimaan ja eteenpäin ei pääse joten äiti ja isä sitten auttavat...
Outoa muuten että Manteli sunkin nimimerkki jo käytössä,mulle kävi sama homma

Pikaisesti kirjoittelen, kun Lassi nukkuu. Sain pari päivää sitten kuulla, että isäni on kuollut. Isän leski ei meille mitään ilmoittanut, vaan kuultiin niinkuin "vahingossa". Isäni ei ole pitänyt yhteyttä meihin n. neljään vuoteen ja viimeksi näin hänet n. 4-6 vuotta sitten. Päätettiin sisarusteni kanssa lähteä siunaustilaisuteen, joka on 16.12. Matkaa sinne on n. 750 kilometriä yhteen suuntaa. Varattiin hotellihuoneet ja minibussi, jolla matkustetaan sinne. Tehdään vain sellainen pikäkäynti siellä, perjantaina lähdetään ja heti lauantaina siunaustilaisuuden jälkeen lähdetään kotimatkalle, tulee aika rankka reissu.

Kirjoittelen joku toinen päivä lisää.

Saara

Saaralle surunvalittelut ja paljon paljon jaksamista!!!!
Nimimerkkien kanssa jotain hassua ,kun muka meidän useimpien nimimerkit käytössä taitaa tämän sivun joku jutska olla vähän vialla,koska miten yhtäkkiä ois tosi monien nimimerkit yhtäkkiä otettu käyttöön.Itel kans kävi niin ja yritin hölmönä 5-6p enkä tajunnu laittaa :)merkkitä perään,kun siin luki et nimimerkki jo käytös...no onneks sattumalta katse osui siihen nimimerkki jo käytös ja jollain muullakin oli käyny samal taval joten onneks nyt pystytään kaikki kirjoitella taas lisäämällä jotain pikkujuttuja perään.No mut nyt rosa heräs syödään ja lähetään Citymarkettiin joulupukkia katsomaan ja kuvaa ottamaan,saa omal kameral kuvata,saa nähä pelästyykö tyttö pukkia:)

Täältä myös suruvalittelut Saaralle.

Kiitos Mantelille selonteosta..

Huh, meillä taistelut vaan kovenee. Eilen päivällä mentiin mummolaan. Siellä sitten väsähti, ku kaikki haluaa niin kovasti hoitaa, että päikkärit meni vähä liian myöhään. Tuloksena kauhee itku ja tissi ei kelvannut, vaikka tiesin että on nälkäinen. Kun ei eväs kelvannut kotoa lähtiessäkään. No, onneksi olin varalta ottanut ydehn nan-purkin ja pullon mukaan. Korviketta menikin melkein 200 ml ja sitten sain neidin nukkumaan. Herätessään ei taaskaan tissi kelvannut. Syötiin soseet ja lähdettin sitten kotiin. Kotona vihdoin suostui imemään pitkän yrittelyn jälkeen.
Tänään on taas huudettu, ku yritetty syödä. En tiiä pitäiskö mun soittaa neuvolaan ja kysyä neuvoa vai mitä tekis. Tulee itellekin jo paha mieli ja itku ku joka päivä syömiset niin kauheaa tappelua. Muutenki Janna on päivät melko kärtyinen. Tuntuu etten kohta lähde kotoa mihinkään!!
Aamulla herätessään Janna yleensä imee ihan hyvin, mutta myöhemmin tulee ongelmia. Perunaa meni lounaalla puolisen purkkia ihan hyvin ja myöhemmin syötiin vähän päärynäsosetta ja kyllä sekin kelpasi.
Eilen olin jo varma että nyt loppuu koko imettäminen, mutta ei kuitenkaan. Täytyy vain yrittää jaksaa, jospa tämä joskus helpottaisi.

Valivali terkuin Nitta ja Janna sunnuntaina 5kk

Saaralle osanotto täältäkin. Surullista, että isälläsi ja sinulla on ollut noin huonot välit. Itse pidän isääni yhteyttä, vaikka tapaamiset ovatkin lähes aina fiaskoja...
Kannattaisiko Nitta ottaa yhteyttä imetystukeen? Löytyy varmaan googlen kautta yhteystiedot. Onhan se kurja, jos nyt jo tyssää imetys. Meillä oli noita rintaraivareita isommilla kans aikoinaan, muttei vielä noin pienenä. Inarin kans ei ole ongelmaa, paitsi on välillä huvittava ku päristelee kesken imetyksen ja välillä' vähemmän huvittava kun repii rintaa ja puree ikenillä ; ) Meillä ei ole aloitettu kiinteitä, tämä musta helpompaa.
Mies illan juhlista, joten pitää sinnitellä koiran ja kolmen lapsen kans, kiva kiva. Tuo pariterapia ei ole tehnyt ihmeitä ja ero pyörii mielessä, joten ei tuo miehen poissaolo sikäli sureta. Mikäli ero tulee saa kyllä koiran, ja mä lapset (tästä tulee varmaan vääntöä). En oikein noita kahden kodin tilanteita ihannoi... Mutta mukavaa viikonloppua, ja jaksamista tähän ankeaan harmauteen!
Kirsi ja Inari

Aina vaan muuttuu kurjemmaksi..Soitin paikalliseen terveyskeskukseen ja sieltä eivät suostuneet antamaan mitään tietoja eikä kopiota kuolintodistuksesta, käskivät ottaa leskeen yhteyttä. No soitin leskelle ja vaikutti ihan mukavalta, kertoi isän viimeisistä ajoista ja kuolemasta, kutsui meidät jopa sinne kahvitilaisuuteen siunauksen jälkeen.

No, sitten illalla (vähän vaille kymmenen) se leski soittaa ja kieltää meitä lapsia tulemasta hautajaisiin. Syyttää meitä siitä, että ei olla pidetty yhteyttä ja meillä ei ole oikeutta tulla hautajaisiin. En jaksanut riidellä hänen kanssa, vaan lopetin sitten lopulta puhelun. Tänään sisareni oli soittanut sille leskelle ja se oli ollut todella ilkeä, haukkunut ja syyttänyt meitä. Sanoi, että aikoo vaihtaa siunaustilaisuuden ajankohdan, jotta me ei päästäisi sinne. Siskoni soitti sitten vielä kirkkoherralle ja se lupasi jutella lesken kanssa ja ilmoittaa meille, jos ajankohta muuttuu.

Meidän isä oli todella alkoholisoitunut (tämä uusi vaimo käytti myös ilmeisesti aika reilusti alkoholia) ja meitä lapsia kiusattiin jatkuvasti isän takia. Isä kulki välillä naistenvaatteissa ympäri kaupunkia ja sekoili. Paikallisena muusikkona hyvin monet tunsivat/tiesivät hänet. Isä soitteli meille kännissä eikä se tietenkään ollut meistä mukavaa. Vähitellen piti aina vaan vähemmän yhteyttä meihin sekä tapasi sitäkin harvemmin meitä, lopulta muutti toiselle puolelle Suomea kertomatta meille. Ja isän syövästä ja kuolemasta kuultiin yhdeltä isän tutulta.

Kirjoitin isälle kirjeen, kun kuulimme että hän oli kuolemaisillaan syöpään. Jäähyväiskirjeen, jossa kerroin meidän kuulumiset ja että annamme anteeksi kaikki hänen virheet. Lisäksi laitoin valokuvia mukaan. Tämä hänen vaimonsa ei ollut lukenut sitä kirjettä hänelle (isä ei enää olisi pystynyt itse lukemaan, oli niin huonossa kunnossa) ja ilmeisesti ei ollut edes kertonut siitä. Harmittaa kauheasti.

Saas nähdä, mitä sitten perunkirjoituksessa käy, kun leski sanoi, että he jäivät miinukselle ja pahasti.

Piti saada vähän purettua näitä asioita jollekin, kommentoin teidän juttuja paremmalla ajalla ja mielellä.

Saara

Voimahalaus Saara sulle!

Nitta: kannattaa käydä kattoon imetustukilistan kotisivuilta, josko saisit sieltä apua imetysongelmiin. Mun käsittääkseni on tyypillistä, että voi alkaa oleen tässä vaiheessa sellaista rintaraivaria ja asentorajoittuneisuutta, jolloin suostuu syömään vaan tietyssä asennossa. Meillä Saanaa pitää usein syöttää nykyään sängyssä ja hämärässä :) Muuten virikkeet kiinnostaa liikaa. Joskus joutuu myös tekeen "akrobaattitemppuja" ja syöttää mitä eriskummallisimmissa asennoissa.

Jippii, saatiin asunto. Nyt alkaa pikkuhiljaa konkretisoituun muutto, pitää alkaa pakatakin pikku hiljaa. Onneksi mies jää tänään jo pois töistä, saadaan yhdessä järkätä muuttoa. Muutto kuitenkin vasta tammikuun puolella, varmaan 12.1.

Tänään "pikkujouluiltiin" kahden ystävän kans, joilla myös pienet vauvat. Keittelin riisipuuroa, sitten torttuja, glögiä, piparia ym. jouluista herkkua nyyttäriperiaatteella. Kylläpäs piristi, vaikka sää ei suosi edelleenkään eikä tunnu jouluiselta yhtään.

Viikonloppuja!

Eeva ja Saana (melkein 5kk)

Saara. Tiedän tuttavapiiristä aikuisia alkoholistien lapsia, jotka ovat saaneet kovasti tulea anonyymeistä vertaisryhmistä. Jos olet yhtään kiinnostunut käsittelemään aihetta enempää, suosittelen kovasti. Useinhan oman lapsen saanti viimeistään aktivoi nuo ikävät tunteet pintaan.
Kirsi ja Inari

Voimia Saaralle. Mieheni isä poistui joitain vuosia sitten niin etten häntä koskaan kerinnyt tapaamaan. Saimme kahdestaan siivota silloin tämän vuokra-asunnon ja mies selvitellä tuhat ja yksi asiaa. Sekin mies oli juonut rahansa ja pitivät mieheni kanssa vain satunnaisesti yhteyttä. No sen urakan jälkeen emme enään lähteneet keski -suomeen siunaustilaisuuteen vaan siellä olivat läsnä vainajan veljet ja siskot. No nyt sitten kun pojalla oli kastejuhla niin eihän sieltä kukaan tullut osallistumaan, kehtasimmekin jättää silloin vuosia sitten sinne hautajaisiin menemättä. Onneksi rahavelat eivät periydy. Ikäviä voivat nuo sukujutut olla ja kärjistyvät vielä surunkeskellä. No sitten kuulumisia. Roopella alkoi ripuli vauva uinnin jälkeen sunnuntaina-jatkuu edelleen. Torstaina käytiin lääkärissä kun tiistaina alkanut kuume vain nousi, oli jo 39,5. Korvatulehdus! Ja voi tätä kiukuttelun ja tuskaisen itkun riemua..tää on ollu paljon raskaampaa kuin osasin odottaa. Ja tänään tuli kauhean pahan kuuloinen yskä. Onneksi alkaa pakosta kohta helpottamaan..tuoksuukin koko poika ihan benisliinille. Pysykäähän muut terveenä!!

Oltiin joulukuvaelman harjoituksissa ja INari oli oikein herttaisen hyväntuulinen Jeesus. Saa nähdä miten menee tositoimissa, ku on esitys. Ensi viikolla pitää käydä ostamassa isoille tytöille enkelin siivet. Tuleepahan vähän joulumieltä, kun antaa muille. Muutoin on aika masentavaa. Pariterapiasta se alkoi, ku terapeutti alkoi erosta puhumaan. En nyt ihan siihen pisteeseen kuitenkaan haluaisi... Niin ja INari kääntyi ensi kertaa selältä vatsalleen eilen!
Kirsi ja INari