HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi.73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei
Tulimpa vielä käymään koneella näin myöhään, ku mies jätti tän vielä päälle. Hän on nukuttamassa Jannaa, ku mä tulin laittaan tiskikonetta päälle. Neiti vaan naureskeli ja murisi sängyssä hyväntuulisena :). Eilen ja tänään syöminen ollut vähän helpompaa. Viime yönä nukkuikin eka 12 tuntia putkee ja sitte vielä melkee 2 tunnin tirsat heti perään. Koko perhe herättiin vasta 12.45, en meinannu uskoa silmiä ku katoin kelloa "aamulla". Käytiin sitten jouluostoksilla Kärkkäisellä (paikallinen kauppakeskus) ja olihan tuolla ryysistä. Löysin onneksi jo lahjan vanhemmilleni, kummipojalle ja pikkuveljelle. Vielä pitäs ostaa muutama lahja, ei vaan millään keksi mitä ostais.

Pitäs tehdä joulukortitkin, alkaa tulla hieman kiire niiden kanssa, perjantainahan ne pitäs laittaa postiin..
Juu, nyt illalla oltiin kotikyläni joulujuhlassa, oli ihan kivaa. Sain riisipuurosta mantelin ja siitä hyvästä suklaata. :)
No tyttö vielä huutelee, taidan mennä kattoon kelpaisko vielä maito.
Hyvää alkavaa viikkoa taasen kaikille!
Nitta ja Janna tänään 5kk

Maanantaita.

Netta päikkäreillä ja äidillä kallisarvoista omaa aikaa. Tänään on viimeinen luento ja sitten vaan yks suht helppo essee pitäs vääntää ja sitten alkaakin joulu"loma".

Meillä on nyt nuha vaivannut pikkusta ja raukka aivastelee yöllä ja sitten herää siihen. Oon yrittänyt suolaliuosta ja niistäjää käyttää, mutta tuntuu olevan räkä niin syvällä, että harvemmin saa selvästi jotain ulos.

Mä oon valmistautunut jouluun jotenkin tosi huonosti. Tasan yhen lahjan oon ostanut (mitä nyt Australiaan menevät lähetettiin jo). Me ei kyllä miehen kanssa tänä vuonna toisillemme oikeen mitään hankitakaan, kun on tuon matkan takia aika tiukoilla rahat ja keväällä tiedossa turvaistuimen, syöttötuolin, ja uuden vaatekaapin hankintoja... myös astianpesukone näyttää pelottavasti siltä, ettei se enää kauaa hyrrää :( Netalle varmaan jotain pientä mutta kestävää (ehkä joku kunnollinen puinen lelu) hankitaan, mutta paketteja pieni saa varasti ihan enemmän kuin tarpeeksi isovanhemmilta ja kummeilta.

Mua on ruvennut toi meiän matka jännittämään. Oon käyny siellä Australiassa mun vanhan vaihtariperheen luona neljä kertaa aiemmin eikä ikinä oo tarvinnu kun edellisenä iltana hiukan kamoja koota, mutta nyt pitää ajatella kaikkea. Myös nuo uudet käsimatkatavarasäännökset vähän ihmetyttää, mutta pitänee vielä soittaa Finnairille ja selventää esim. korvikkeen vientisäädöksiä. Me ollaan päätetty ottaa matkarattaat vaan mukaan ja sit ruumaan menee tietty turvakaukalo (ja ehkä bumbo). Muuten tarvittavat vempeleet löytyykin onneks sieltä. Oon lueskellu perheklubin matkustuskeskusteluja ja siitä kyllä tulee semmonen "varma" olo että kyllä me pärjätään kun muutkin.

Ostin muuten uutena Muksun banaanipuuroa (jauhe) ja se uppoaa nyt tosi hyvin (on kyllä aka makeeta, joka varmaan vaikuttaa). Jotain noita broilersoseitakin kokeiltiin, mutta perinteiset kasvikset kyllä uppoa paremmin. Pidän lihasta nyt vähän taukoa ja kokeilen sitten uudelleen, josko olis makunystyrät taas kehittynyt.

Hauskaa viikonalkua kaikille!

Manteli ja Netta 5 kk ja 2 vko.

Morjens!
Täällä taas itkuinen aampäivä takana. Yöunien jälkeen hymyilevä pikkutyttöni söi kiltisti tissiä ja nukkui vielä vajaan tunnin pätkän lisää. Sitten yritettiin syödä lisää ja itku tuli. No, vaihdettiin vaippaa ja vaatetta. Sitten vähän kelpasi, mutta täydestä tissistä suihkusi taas niin, että meinasi mennä pienen henkeen nii sitten tuli uusi itku eikä tissi enää kelvannutkaan.
Syötiin sitten vähän perunaa ja heldelmäsosetta jälkkäriksi ja otettiin pari hörppyä nokkamukista korviketta. Sitten takaisin sänkyyn, ku neiti oli vielä hyvin väsynyt (eilen tosi huonot päikkärit). Tissiä ei kelpuuttanut ollenkaan ja äitikään ei kelvannut viereen. Onneksi isillä iltavuoro ja oli näin ollen kotona. No, isin viereen tuli uni ja nyt on nukuttu jo tunti.
Jätin just soittopyynnön neuvolantädille, josko ois antaa vinkkiä tuohon syömiseen. Taas hiipii mieleeni ajatus, että lopetan imetyksen, tai sitten se, että imetän vain aamulla herätessä ja illalla nukkumaanmennessä. Mutta mitenkähän rinnat siihen tottuu, tai miten äkkiä. Nytkin siis vain yks imetys takana ja vain toisesta rinnasta nii johan tuntuu toinen kovalta ja täydeltä. On tämä vaikeaa! Mua ei yhtään huvittais alkaa lypsämään rintoja tyhjäksi. Pelottaa vaan, että tulee tulehdus, ku rinnat täynnä koko ajan.
Eipä tässä juuri muuta mielessä pyörikään, paitsi että pitäs siivota. Onneksi kultsi imuroi ennen töihinlähtöään.
Nitta ja Janna 5kk

Nitalle vaan nopeasti sen verran, että mulla ainakin on suht nopeasti maidontuotanto siirtynyt sille tasolle, mitä vauva syö. Alkuun tosi oli just esim. aamulla tosi täynnä rinnat, mutta nykyään maitoa tulee just sopivasti imemiskertoihin nähden. Toki en tällä tarkoita antaa neuvoa siitä pitäisikö sinun imetystä vähentää vai ei... tuo on tietenkin henkilökohtainen päätös, mutta meillä kun vaihdoin yhden imetyskerran kerrallaan kiinteään tai velliin, niin kuukaudessa kaikki rytmit toimi jo ihan hyvin.

M.

En oo enää kerennyt koneelle. Meidän ihanasta hymyilevästä ja hyvinnukkuvasta vauvasta on tullut kitisevä ja vaativa. On todella voimat koetuksella. Päivisin nukkuu tosi vähän ja kitisee suuren osan päivästä. Koko ajan pitäisi viihdyttää ja kantaa ympäriinsä. Yöt myös erittäin vaikeita. Oon miettiny et voisko hampaat vaikuttaa näin paljon vai onko tää joku kausi...
Kirsi, toivottavasti kuitenkin asiat järjestyy ettei erota tarvitsis. Tää uusperheen arki nimittäin tosi vaativaa välillä. Mutta kuitenkin jos ongelmat liian suuria eikä mihinkään eteenpäin pääse niin joskus ero on parempi. Niinkun mun tapauksessa, en ole katunut ikinä että erosin!
Missähän Minna ja Liuku luuraavat, ei ole kuulunut aikoihin?

Hei, luulettekohan te jo, että mulla ei oo muuta elämää ku tää netti, ku koko ajan kirjoittelen.. :)
No anyway, soitin neuvolaan ja käski sieltä käydä tarkistuttaan Jannan korvat. Ei niissä mitään ollu, joten sano, että tarjoa ensin rintaa ja jos ei kelpaa nii sitte pullo tai muki. Eli ei mitää mitä en ois ite tienny tai hokannu, mut hyvä et korvatulehdus on pois suljettu.
Huomenna äiti-piiri ja torstaina muskari, siinäpä tämän viikon suunnitelmat. Viikonjatkoja kaikille!
Nitta

täällähän minä, säännöllisesti seurailen, mutta kun mitään ihmeellistä ei elämässä tapahdu niin ei jaksa kirjoitella :).

Saaralle osanotot. Minulla on äiti kuollut ja isä alkoholisti. Nyt tosin isäni on vähän kunnostautunut ja tykkää tosi paljon Nellistä ja käykin meillä kylässä kerran kuukaudessa.

Nelli ei oikein vieläkään syö soseita, näyttää vaan kieltä eikä millään avaa edes suuta. Velli menee illalla.. yks päivä oli velli loppunu, niin tein sillain että 1dl maitoa ja puolikas purkki kasvissosetta ja ravistin kunnolla ne sekasin, niin kyllä se meni Nellille hyvin. Tärkeetä kai vaan ois myös että tottuis lusikkaan ja tuohon soseen koostumukseenkin. Tänään vähän huijasin sitä maitopullon kanssa että sai ees sen suuta vähän auki.

Ylihuomenna neuvola, niin varmaan sitten ainakin kirjoittelen lisää kuulumisia ellen aikaisemmin jo!

Heippa! Kiitos vertaistuesta, on vaan niin ihanaa huomata, ettei ole ongelmiensa kanssa yksin eikä oma vauva ole mitenkään poikkeava (esim. tässä nukahtamisasiassa siis..) Kovasti tuntuu monella olevan vastoinkäymisiä synkän syksyn keskellä eli paljon voimia lähettelen myöskin itse kullekin!!!

Meillä alkaa iltanukahtaminen käymään pikkuhiljaa helpommin ja helpommin. Oon tutustuttanut Topiasta lempeällä tavalla omaan sänkyynsä ja nyt alkaa jo ihan hyvällä mielellä touhuta ympäri pinnistä kun pojan sinne laskee. Muutaman kerran on jopa nukahtanut sinne ihan itsestään, mut yleensä nukutan sylissä. Ruokailuajat on mun mielestä edelleen vähän turhan tiheästi eli vaikka päivisin saattaa pärjätä ihan hyvin 3-4 tuntiakin ilman maitotankkausta niin yöllä herää kyllä niin kellontarkasti 2 tunnin välein ettei ole tosikaan.. Alan pikkuhiljaa lämpenemään ajatukselle, että me vuodenvaihteen jälkeen alettaisiin maistelemaan kiinteitä :)

Ens vuoden puolella me aloitetaan myös muskari ja vauvauinti eli kyllä ohjelmaa riittää jatkossakin. Ei sen puoleen, että syksylläkään olisi tylsää ollut -päinvastoin aika on mennyt ihan käsittämätöntä vauhtia, äitiyslomahan on jo yli puolenvälin!!!!!! Oletteko jo muut miettineet kuinka kauan hoidatte vauvaanne kotona? Mä palaan töihin aikaisintaan ens syksynä eli silloin Topias olisi ainakin jo yli vuoden. Mut katsotaan nyt muuttuuko mieli vielä -lähinnä kotona oloa pidentävään suuntaan siis.. :))

Nitalle: tuli mieleen, että jos maidon suihkuaminen on ongelma, niin auttaisiko rinnan tyhjentäminen ensin pumpulla? Ei siis kokonaan, mutta niin ettei enää ihan paineella suihkuaisi.

Saaralle osanottoni! Tuo alkomahoolin kanssa eläminen ei ole helppoa. Munkin isää voisi kutsua alkoholistiksi. Työnsä hoitaa, mutta juominen ei sovi hänelle alkuunsakaan, tulee väkivaltaiseksi. Nykyisin olen hänen kanssaan tekemisissä mahdollisimman vähän. En oikein ole osannut antaa anteeksi menneitä ja humalaisena en siedä häntä edelleenkään. Käymiset on supistuneet "pakollisiin": synttärit, isänpäivä ja joulu.

Onko täällä enää muita, joiden vauvat vielä täysimetyksellä? Nuo kiinteät niin vilisee puheissa, että tuntuu kuin kaikki jo maistelisi kiinteitä. Neuvolassa jo alustavasti kyselin kiinteiden aloittamisesta, mutta kyllä aikomus on vielä kuukausi mennä täysimetyksellä eli sinne 6 kk ikään.

Salli ja Iiro 5 kk 2 pv

Ai niin Hanne kyseli tuota työasiaa. Mä en tosiaan tiedä mitä tekisin. Olin työttömänä ennen äitiyslomaa, joten ei ole paikkaa johon palaisin, mutta en siltikään tiedä ryhdynkö aktiivisesti etsimään töitä vai jäänkö vielä hyvällä omalla tunnolla kotiin äitiysloman jälkeen. Ehkä menee niin että työmarkkinat määrää eli jos ei mitään tunnu olevan tarjolla, niin jään kotiin. Kauheasti ei työt houkuttele, mutta kotihoidontuki on aika olematon raha elämiseen.

Salli75: me ollaan edelleen pelkällä imetyksellä, Saana huomenna 5kk. Huomenna myös neuvola, joten näkee, miten on kasvanut. Jos vaan kasvanut hyvin, jatketaan vielä kuukausi pelkällä tissillä.

Huh, muuttotouhuja alotettu. Kamat viedäänkin varmaan jo nyt viikonloppuna, joten tuli vähän kiirus... Saadaan kaveri hakeen tavarat ja sille käy vaan ens viikonloppu. Muuttofirmoja kyseltiin, hinnat ihan älyttömiä, monta tuhatta euroa! Joten siksi sitten alettiin kysellä kavereita apuun. Onneksi just yks oli ostanut pakun. Nyt pitää vaan purkaa osiin huonekalut, jotta ne mahtuu :) Eli hommaa piisaa.

Eeva ja Saana 5kk

Meilläkin INari täysimetyksellä vielä. Huvikseni kokeilin velliä pari kertaa ja sitä meni pari milliä, joten ihan turhaa. Kasvaa hyvin ja voi hyvin, ei edes syö erityisen tiuhaan. Yöt menee yhdellä tai kahdella syötöllä.
Meillä neljät pikkujoulut tällä viikolla. Itsekin menen perjantaina työpaikan juhlaan, tosin vaavin kans. Ne oli ainaki viime vuonna tosi kuivat, joten ei paljon haittaa.
Pinja. Olen saanut sen käsityksen, että entinen miehesi oli persoonallisuushäiriöinen? Muistelen ainakin että kuvailit melko hankalaksi. Sikäli ero varmasti olikin teidän tapauksessa hyvä, mutta mun mielestä meillä miehen kans vielä hyvät mahdollisuudet olla onnellisia. Joten en ole vielä luovuttamassa vaikka välillä käy mielessä kuinka mukava olisi aloittaa uusi suhde toisenlaisen miehen kans. Mun mies on hyvin herkkä ja voimakkaasti kokeva. Sellainen perusmies, joka rakentaisi talon vois olla kivaa vaihtelua ; ) niin ja silti osais pussatakin...
Kirsi ja Inari

Eipä mulla mitään erikoista kirjoteltavaa ole, kun huomasin vaan että ollaan tiputtu pitkälle toiselle sivulle.

Netta on nyt tuon nuhan takia heräillyt öisin ja viiden jälkeen on ollu tosi vaikea saada takas nukahtamaan. Alkaa väsyttämään ja herääminen tuntuu jotenkin rankemmalta nyt kun välissä jo sai nukkua tuonne kuuteen tai puol seiskaan. Noh, toivottavasti on vaan väliaikaista ja sitten flunssan loputtua taas paranee. Niin ja todennäköisesti tuo matka kuitenkin vetää sitten taas kaikki rytmit uusiks eli sitten opetellaan taas tavoille.

M + N.

Juu, kirsi tarkoitinkin että olisi tosi hyvä jos asiat selviäisi teillä. Ethän loukkaantunut mun kirjoituksesta? En nimittäin ajatellutkaan että sun mies ois sellanen ku mun ex...

Pinja. En loukkaantunut olleskaan. Olen vain paljon pohtinut millä perusteella ihmiset eroaa. Sanotaan, että ihmiset eroaa liian helposti. Mun ystäväpiirissä vain pari eroa ja kaikissa ollut todella hyvät perustelut (kuten myös sinulla Pinja): mielenterveysongelmia, uskottomuutta ja päihteitä. Nyt luen jotain parisuhdekirjaa ja siinä on se näkökulma, että samassa liitossa on monta liittoa. Eli kriisien kautta astutaan uuteen liittoon. Ihan lohdullinen ajatus. Sanokaapa te muut, yhdyttekö tuohon näkemykseen, että erotaan liian helposti? Itse en ainakaan tunne ketään, joka eronnut heppoisin perustein...
Kirsi ja INari

Moi
Flunssa iski taas, mulla kurkku kipeenä ja nuhaa, toivottavasti tyttö säästyy tältä. Ihan tylsää ku taas niin voimaton olo ja pitäs tehdä kaikkia joulujuttuja. Onneksi eilen sain kortit. En vihtinytkää askarrella ite, nii teetin valokuvista. Nyt vaan nimet alle ja kuoriin ja postiin huomenna.
Tuosta ero-asiasta.. En minäkään aivan yhdy tuohon "erotaan liian helposti" näkemykseen. Tiedän semmosiakin pareja, jotka on monta vuotta kituuttanut ongelmien kanssa, meinattu erota, mutta kuitenkin yhteinen sävel vielä löytynyt ja harkinta-ajan jälkeen palattu yhteen. Mun ystäväpiirissä on kyllä melko paljon avopareja, mutta erohan se on avoerokin.
Itsekin mietin huonoina hetkinä eroa, mutta ihan tosissani sen kanssa en ole koskaan ollut, yhdessä on oltu pian 7 vuotta ja huonojakin hetkiä on ollut alusta asti, mutta onneksi myös hyviä ja niillä sitä jaksaa taas eteenpäin.
Äh, tulipa varmaan sekavaa tekstiä.
Janna heräs taas yöllä eikä meinannu millään jatkaa uniaan. Nostin sit puoliunisen tytön omaan sänkyynsä. Jonki aikaa sieltä kuuluu kahinaa ja kähinää, mutta sitten nukahti. Nyt päikkäreillä, toivottavasti nukkuu kunnolla ja pitkästi. :)

Empä taida kirjoittaa enempää ku ei tuu mitää järkevää mieleen. Ainii, vielä siitä, että ootteko antaneet vauvoille puuroa? Mulla ois valmiina sitä piltti-kaurapuuroa, mietin vaan et tuleekohan siitä mahaoireita.. haluaisin pian aloittaa iltapuuroilun..
Nitta ja Janna

Hei pitkästä aikaa :-)
Elämä on aika kiireistä, joten olenkin käynyt palstaa vain lukemassa kommentoimatta sen enempää omiani.
Nyt kuitenkin halusin kirjoittaa neuvolakuulumisia..
Eilen oli Vennyllä 4kk neuvola, mitat 8,88kg ja 69,5cm. Kovasti on kasvanut taas, ihan "käyrillä" kylläkin.
Lääkäritäti sanoi että kun teet sitä seuraavaa, pikku prinsessaa, niin syöt vähän vähemmän. On lapsi pienempi ja synnytyskin helpompi.
Kuinkahan paljon helpompi se synnytys sitten voi olla?? Ja onko varmasti pienempi, jos vain syön vähemmän?? Ite oon 170 pitkä ja mies 190, eikä olla mitenkään siroa porukkaa muutenkaan.

Venny on syönyt kiinteitä jo kolmekuisesta. Ei vaan enää maito riittänyt, vaikka sitä aika paljon tulikin.
Kaikki maistuu mitä annetaan (tai ei ihan kaikki; pelkkä mangosose vähän tökki), ja nyt ollaan syöty viikon ajan iltapuurona riisipuuroa.

Yöllä herätään kaksi kertaa tai enemmän (joskus parin tunnin välein!) joka ei tietenkään äitiä miellytä. Luulen että nälkää suurempi tekijä on levoton uni, kun niin paljon opitaan uutta joka päivä. Tissi kyllä rauhoittaa -ja viekkupaikka.
Ollaan hampaitakin odotettu, kovasti ikenet kutiaa ja kuola valuu.

Ja Venny-vauvan lisäksi meillä asuu toisinaan "isi-vauva". Puolisoa lapsettaa syystä tai toisesta tosi paljon ajoittain. Kun räjähdän ja saan itku-huuto-kilarit sille, niin jaksaa hetken olla aikuinen.
On meillä elo onneksi vähän tasoittunut nyt. Kuukauden verran oli yhtä he***ttiä! Onhan tämä tosi iso juttu miehillekin. Myös tollaisille "en-puhu-ainakaan-yhtään-mitään-ainakaan-mistään-tunteista"-ukoille.

On tosi sekavaa mun selostus.
Taidan mennä maate.
Hyvää jatkoa ja mukavaa joulunalusaikaa :-)

Meillä oli eilen 5kk-neuvola. Nelli sai kaksi rokotusta, pentavacin ja rotarixin. Nyt sai kyllä syljettyä ison osan rotarixista. Nellin mitat oli 67cm, 6,6kg ja päänympärys 40,5cm.
Onko muita joilla ei vauvat edes kääntyile vielä? Nellillä oli yksi päivä jolloin muutaman kerran kääntyili vatsalta selälleen, mutta sitten se kai unohtui tj mutta ainakaan ei ole sitä enää tehnyt.

Ollaan nyt kokeiltu jotain noita kasvissoseita. En ole viitsinyt hedelmiä antaa, kun tuo nirsoilee sen verta paljon noitten kasviksien kanssa että ei pelkkään makeeseen totu. Nyt neuvolatäti kuitenkin hoputti aloittaan hedelmäsoseita. En oikein tiedä pitäisikö tehdä sen neuvolatädin ohjeiden mukaan vai oman pään..

Satu-81: kuulostaa tutulta tuo isi-vauva, täällä sellanen myös. Ehkäpä ne kuvittelee että tekeytymällä 'vauvaksi' saa sitten huomiota kun vauvaa vaan aina huomioidaan ja ne jää sitten vähemmälle.

Nitta: mä oon ajatellut antaa viljoja sitten kun on lihoihin tottunut eli toiv. joskus puolen vuoden iässä.

Heippa!
Huh-huh, saatiinpa joulukortitkin tehtyä eikä jäänytkään kuin viime tippaan :) Olisihan huominenkin ollut vielä niitä aikaa askarrella, mutta parempi kun ovat valmiita JO nyt.. Sitten voikin keskittyä seuraavaan asiaan eli joululahjojen valmiiksi saamiseen; olisi vielä yhden kaulahuivin ja säärystimien neulominen kesken! Joulusiivousta oon tehnyt tässä sivussa pikkuhiljaa, mutta siitä en erityisemmin stressiä ota kun ei joulua kuitenkaan kotona vietetä.

Eroasioista: Kyllä muakin mies välillä niin närästää, mutta en silti vielä eroamista ole miettinyt kuin vihaisena. Meillä on lähipiirissä ollut onneksi todella vähän eroja, mutta yksi suht tuore tapaus kyllä löytyy. Heillä mies ihan tosta vaan ilmoitti vaimolleen, että häntä ei enää kiinnosta ja sillä selvä eli mitään neuvoteltavaa asiassa ei sen jälkeen enää ollut. No ero sitten tuli kun mies ei kerta muuhun suostunut. Ulkopuolisille asia tuli ainakin kuin salama kirkkaalta taivaalta, mutta varmasti jonkinlaisia ongelmia heillä oli ollut, ei kai rakkaus lopu napista painamalla. Tapa päättää liitto oli vaan niin järkyttävän epäkypsä, että jotenkin edelleen on vaikea uskoa tapahtunutta..

Ompa Satulla ollut tökerö lääkäri neuvolassa! Ihan kuin pelkällä omalla syömisellään tai syömättä jättämisellä raskausaikana voisi säädellä vauvan kokoa ja synnytystä.. Jätä tollaiset kommentit ihan omaan arvoonsa!

Käytiin tänään Topiaksen ja kavereiden kanssa jouluostoksilla uudessa ostoskeskuksessa Ideaparkissa Lempäälässä. Aika komea rakennus on ja ihan kiva päivä saatiin siellä vietettyä. Topias nukkui reissun aikana yhden päikkärit vaunuissa, katseli välillä maailman menoa kantoliinassa ja nukkui siinä vielä tunnin verran lopuksi eli hienosti sujui siltäkin kantilta meidän päivä. Tilasin muuten itselleni -ja Topiakselle joululahjaksi Patapum-kantorepun; onko kellään samanlaista tai vastaavaa reppua käytössä? Toivon, että kantorepun ja -liinan myötä voitaisiin tehdä jatkossa pieniä reissuja ilman vaunuja.

Öitä :)

Satu-81: Tuo on kyllä mielestäni aikas asiaton kommentti neuvolasta... eikä myöskään kovin paikkaansa pitävä. Ei sitä varmaankaan ihan kauheasti voi vaikuttaa vauvan kokoon omilla syömisillään vaan enemmän vaikuttaa just nuo geenit. Mä ainakin söin koko raskausajan (alkupahoinvointikautta lukuunottamatta) kaikkea ja paljon, mutta ei Netta tosiaan mikään jättiläinen ollut, eikä ole vieläkään (tosin syntyi sen 10 pv etuajassa). Kilojakin mulle tuli raskausaikana 20, joista osa kyllä loppuajan turvotuksia. Tiedän myös tapauksia, joissa käynyt toisinpäin, eli pieni maha/vähän kiloja ja kuitenkin ihan kivan kokoinen vauva. Sitäpaitsi olen sitä mieltä, että mitä isompi vauva, sitä vähemmän huolta ruokamielessä. Tai ainakin verrattuna siihen, jos pitää koko ajan olla huolissaan, syökö vauva tarpeeksi ja kasvaako kunnolla.

Tämä nyt vain tällasena "välikommenttina". Mun täytyy nolona myöntää, että multa nyt selvästi jäi tänä vuonna kotimaan joulukortit lähettämättä. Ei voi mitään. Miehellä on ollut aikas paljon töitä ja bändijuttuja ja sitten mun omatkin koulujutut, niin en oo sellasta aikaa /energiaa oikein löytänyt, että istuisin alas ja toimittaisin sen kirjottelun. Inhoan myös tehdä tommosia juttuja vähän kerrallaan, kun se on just semmonen homman joka mielestäni pitäs rykästä kerralla. Asioiden jättäminen viime tippaan on myös minun tapanani, mikä ei edesauttanut korttien kirjoittamisen onnistumista. Ensi vuonna paremmalla yrityksellä... niin tai lähettäiskö uuden vuoden toivotukset ensi viikolla :)

Mä odotan jo niin innolla meiän matkaa, että tuntuu joulut ja uudet vuodet ihan sivuseikalta. Vähän on ruvennu myös mietityttää tuo rantahomma, kun yhetkään bikinit ei mahu päälle ja eipä tuo massukaan ihan esittelykunnossa makkaroineen ja raskausarpineen ole. Pitänee hankkia joku kaapu/muumu, mikä päällä sitten retkottaa siellä kuin varsinainen maitovalas konsanaan. heh.

M + N.

huomenta.

Manteli: mäkin oon jo miettiny tulevia kesiä ja tuota uima-asu asiaa.. mulla kun oli todeeella paljon arpia ja nyt tossa roikkuu arvista ryppynen vatsanahka, joka on pahempi kun yhelläkään mummolla kenen mahaa oon nähny. Se sitten bikineistä. Ehkä joskus jollain syrjäisellä rannalla/nurmella/jollain voi ottaa salaa bikineissä aurinkoa, kun kukaan ei oo näkemässä.

Yks asia kyllä nostatti itsetuntoa. Kokeilinpa huvikseni 38 koon farkkuja kaupassa ollessa ja ne mahtu, pakkohan nuo oli sitten ostaa! Kerrankin sellaset housut, jotka mahtuu vyötäröltä mutta ei pahasti roiku reisien kohdalta.

Hei..
Kyllä on tympeetä olla flunssassa, on nii väsy ja raskas olo koko ajan. Viime yönä ei meinannu uni tulla, mies kuorsas ja tyttö tuhisi.. Koko päivän ollu kauhee väsy.
Mies on ollu joka ilta 21 asti kotoa pois laitttamassa autoaan ja tänää aiko olla niin pitkään että saa sen valmiiksi, kivakiva..
No, eilen Janna meni onneksi tosi nätisti yöunille. Nukahti omaan sänkyynsä 5-10 minuutissa, enkä minä ollut edes samassa huoneessa. Heräsi sitten tunnin päästä mut isi kävi vähä silitteleen niin nukahti uudelleen.
Maanantaina on sit 5kk neuvola, kirjotan sit kuulumiset.
Ainii, Liuku, ei meidän Janna käänny vielä ollenkaa. En tiiä pitäskö jo olla huolestunut. Jos hänet laittaa kyljelleen, kääntyy kyllä siitä mahalleen, mutta muuten ei meinaakkaan.
Niin ja työstä oli aiemmin puhetta. Mulla ei oo työpaikkaa, ku vanha soppari loppuu tän vuoden lopussa (onneksi) , mut oon jo alkanu katella työpaikkailmoituksia. Haluaisin kyllä olla edes vielä kesän kotona, mut ei taida laina antaa periksi.. ellei sitten oteta maksuvapaata, mut sekään ei houkuttelis.. saas nähdä.

No hyvää viikonloppua kaikille!
Nitta ja Janna 5kk

Iltoja!

Huh, muuttokuorma lähti pohjoista kohti. Ite mennään huomenna perässä. Meillä on kaksi autoa, joten joudun ite ekaa kertaa ajaan koko matkan. Voi olla raskasta, mutta eiköhän sen jaksa, kun tietää, että loppuu tuo pitkän matkan ajaminen. Tullaan vielä tänne eteläään pari kertaa talon myynnin takia. Mutta sitten helpottaa!

Saanan neuvolakuulumisia: 66,8 cm ja 7300g. Tosin tuo punnitseminen oli aika hakuammuntaa, kun digivaaka näyttää mitä sattuu tytön heiluessa niin paljon. Neuvolatäti sanoi, että nyt vois olla aika aloitella soseista. En sitten alkanut siitä kinaamaan. Mun mielestä kasvu oli vielä ihan hyvää ( 2,5 cm ja 330 g 4vk:ssa), joten aattelin aloitella sitten, kun on muutettu uuteen kotiin. Ollaan nyt väliaika mummolassa ja samalla laitellaan uutta kotia 12.1. saakka. Ja kun joutuu vielä täällä etelässäkin käymään, niin siksikin aattelin rauhassa aloitella soseita sitten kotosalla. Tietysti, jos Saana alkaa vaikuttaan tyytymättömältä ja nälkäiseltä, sitten aiemmin.

Voipa olla, etten pääse nettiin vähään aikaan.
Toivottelenkin siis kaikille jo hyvää joulua! Palailen palstalle ensi vuoden puolella. Pysykää "linjoilla"! :)

Eeva ja Saana 5kk

Nostan meitä vähän. Ei mitään ihmeempiä kuulumisia. Miehen kans ollut ihan hyviä keskusteluja ja asiat ehkä vähän liikahtanut eteenpäin. Perjantaina olin Inarin kans työpaikan pikkujoulussa ja se oli illan päätähti. Osalla oli mummo- ja osalla vauvakuume. Seitsemän jälkeen lähdimme kotia nukkumaan, mutta ihan piristävää oli. Mulla ei ole vakipaikkaa, joten sinne en enää ole palaamassa. Haluamme pitää Inarin minimissään kaksi-vuotiaaksi kotona. Onko muuten kenelläkään jäämässä mied pidennetylle isyysvapaalle keväällä?
Eevalla melkoinen tohinajoulu! Mutta ihana, että pääsette muuttamaan kohti unelmaanne.
Kirsi ja Inari