Tahkoojaplussat 61

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nekku ejk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nekku ejk

Vieras
Mimmu: 29.10.2005 Venla, 53 cm, 3670 g
Kirppu: (esikoinen poika -97) 9.8.2005 Viljami, 52 cm, 4750 g ja 1.7.2007, Anna-Sofia 51 cm, 4475g
Hilla: 20.8.2005 Nea, 50cm 3390g
Riinuska: 7.1.2006 Juska, 50cm 3260g
Stella: 24.1.2006 Leo, 48 cm 3250 g ja 26.7.2007, Kaisla 50 cm, 3355 g
Julia: 30.5.2006 Ilona, 49cm 3240g
Nekku: 30.6.2006 Lotta, 51 cm, 4165 g
Piritta: 30.6.2006 Matias, 50,5 cm, 3330 g
Aniliini: 21.7.2006 Vili, 51,5 cm, 3660 g.
Mariska: (esikoinen Teemu 12/02) 9.8.2006 Samu, 51 cm, 3100 g
Suvi: 10.2.2007, Elsa 46 cm, 2500 g
Kata: 23.2.2007, Vanessa 53 cm, 4428 g
Murmeli: 23.2.2007, Maija 51 cm, 3650 g
Sandeman: 1.5.2007, Nella 50 cm, 3320g
Hertta: 27.7.2007, Hertta 51 cm, 3680 g

Odottajien la:t:
Aniliini 23.4.2008
Piritta 1.5.2008
Julia 19.5.2008
Nekku 3.7.2008
Keijukainen 7.7.2008
gissa 14.7.2008
Tiitu

Toivottavasti gissa ei pahastu, että lisäsin la:n listaan ja Tiitun nimen!

Voi vitsit, gissa, uskon, että tilanne rassaa! Kuulostaa todella epäreilulta sanoa, että teette niin tai näin, isäsi on tyytymätön. :-( Näin ulkopuolisena sanoisin, että sä olet varmasti tehnyt parhaasi ja toiminut diplomaattisesti. Sanoithan itsekin rivien välistä, että ongelma on enemmän isäsi, jos/kun on hankala. Yritä sinä nauttia joulusta läheistesi kanssa, teillä on nyt niin onnellinen tilannekin elämässä kaiken raskaan jälkeen. Vaikka tiedänhän mä, että tuollainen kuitenkin mieltä painaa. Mä olen monesti miettinyt, että miten ihanaa, kun saatte uuteen taloonne "täytettä" ja vilinää. :-) Ai niin, nuo sintit ovat sitkeitä sissejä mitä stressiin tulee, älä siitä huoli.

Kai ne sydänäänet näillä viikoilla_yleensä_kuitenkin kuuluvat, mutta mä olen hermoheikko, joten suosiolla jätin väliin, kun meillä uä on kuitenkin jo viikon päästä. Taaksepäin kallistuneesta kohdusta en tiedä mitään. Kysy terkan mielipidettä kuulumiseen! Meillä tänään suositteli jättämään väliin, kun arvelutti.

Jee, P:n ultrassa kaikki kunnossa! Hinoa.

Heippa vielä,

kiva Suvi kun jaksoit piipahtaa. Harmillista, että teillä on ollut noin hankalaa. Ei kai siinä auta muu kuin kestää, vaikka huoli ja väsymys ovat varmasti läsnä. Kyllä se jonain päivänä helpottaa, pääasia että Elsa on terve. Koeta olla sinnikäs.

Hienot mitat Lotalla! Veikkaan, että Leo on samoissa mitoissa tulevassa 2-v. neuvolassa.

Gissa, nuo perheen sisäiset väännöt ovat ilkeitä. Vanhemmat voivat olla melkoisia lapsia joskus. Tuollaisessa tilanteessa - kun olet kaikkesi yrittänyt - saa isäsi mielestäni tyytyä teidän päätökseenne. Onhan hänelle kuitenkin tarjottu mahdollisuutta liittyä seuraan. Ei murehtiminen varmastikaan "pieninä annoksina" vaikuta sikiöön. Eri asia sitten, jos äidillä on esim. pitkäaikaista masennusta.

Kaislan sydänäänet kuunneltiin muistaakseni rv 10 ja ne kuuluivat, vaikka mullakin on taaksepäin kallistunut kohtu. Kannattaa muistaa, että joskus sikiö on niin vikkelä tai niin hankalassa asennossa, että sydänäänet eivät kuulu sen takia.

No niin, nyt imetyshommiin ja nettihommat sikseen tältä päivältä!

Heissan! Hinoa Piritta, upeat näkymät =) Harmi ettei se sukupuoli sitten selvinnyt, ette meinaa ilmeisesti mennä 4D-ultraan sitä varta vasten "selvittämään"?

Gissa, kurja juttu tuo sun isän kanssa. Varmaan sullakin tunteet enempi pinnassa kaiken hoitorumban jälkeen ja raskaushormonien avittamana, mutta tosiaan, älä siitä stressistä ota paineita sikiön kannalta. Toivottavasti joulusta tulee kuitenkin mukava. Tietääkö sun isä jo raskaudesta? Meinaan, että vaikuttaisko yhtään hänen käytökseensä?

Suvi, kiva kuulla susta pitkästä aikaa ja kiitos onnitteluista!

Mulla oli tänään lääkäri. Kohdunsuu kiinteä ja kiinni ja kohtu vastasi viikkoja. Vielä oon vääntöä lasketusta ajasta mutta kuten lääkärikin sanoi, np-ultrassahan se sitten selviää ja saa tarkan ajan jatkoseurantaa varten. Mukava lääkäri ja onnitteli kovasti :) Niin, ja se np-ultra on siis jo ensi viikon to eli 20.12., päivää myöhemmin kuin Nekulla. Kyllä me tosiaan aika samoissa mennään =)

Sydänääniä lääkäri kuunteli (ei kysynyt minulta "lupaa"), mutta jonkun lukeman sai, ei kuulunut korvaan mutta tuli näytölle, merkkasi äitiyskorttiin 164. Sanoi kyllä että se kohdun asento vaikuttaa, mulla se on taaksepäin voimakkaasti kallellaan ja vielä muistaakseni jommalle kummalle sivulle. En mä silti osaa huolissani olla.

Nouseekos muuten verenpaine raskauden aikana? Mulla oli viime viikon nlassa 111/70 ja nyt jo 124/75 ??

Huomenta!!
Kiitos kovasti kaikille tsempeistä tuon joulun suhteen. Mielestäni parhaamme yritettiin, mutta ei tunnu auttavan. Nyt näyttää siltä, että aikoo lähteä jouluksi pois, mikä olisi musta ehdottomasti paras ratkaisu, kun kuitenkin osoittaa sitten mieltään, jos hänet aattona nähdään. Ei tiedä raskaudesta, ja nyt ei juuri huvita kertoakaan :/

Keiju, mulla oli nlatäti sitä mieltä, että tuo lääkäri on turha, kun olen käynyt hoidoissa, eli se jätettiin sitten väliin. Oisko susta mun kannattanut mennä? On siis vieläkin ihan mahdollista, sanoi että soitat vaan, jos sittenkin haluat. Vitsi mä olen kateellinen, että pääsette jo nyt np-ultraan! Meillä vasta viikoilla 12-13 ja eka vapaa aika oli 8.1., mulla taitaa olla silloin 13+1.
Nlassa sanoi, että taaksepäin kallistunut kohtu vaikeuttaa sitä kuulemista ja heillä kävi just yks, jolla viikkoja 14, eikä vieläkään kuulunut. Ultrassa hänellä kuitenkin kaikki hyvin. Niillä taitaa olla joku extrahuono laite. No, sitä koitetaan sitten ensi perjantaina ja katsotaan kuinka käy. Mun kaveri on naapurikunnan tk:ssa töissä ja sanoi, että voidaan mennä sinne kuuntelemaan, heillä hyvä laite. Se vaan on kurjaa just ennen joulunpyhiä, jos niitä ääniä ei löydykään, osaako sitä sitten olla huolehtimatta. Voisin ajatella yksityisen ultraakin, jos oikein paniikille heittää, mutta eipä sinnekään joulun takia pääse. Murehdin sitten ensi viikolla, jos aihetta.

Ihan pikaisesti aamutuimaan. gissa, mäkin skippasin ekan lääkärikäynnin (myös viimeksi); varhaisultra ajaa saman asian. Mun mielestä et missaa mitään, vaikka et menekään.

Keiju, kyllähän se verenpaine nousee useimmilla, mutta yleensä vasta loppua kohti. Mulla on tosi alhainen ja oli sitä raskauden loppuun saakka. Noihin lukemiin vaikuttaa tosi herkästi jännittäminen, reipas kävely jne. Mulla esim. oli kerran itselleni kovat lukemat, kun puskin ihan loppuraskaudessa neuvolaan tuhannen kiireellä fillarilla jalat kunnon länkkäriasennossa. ;-)

Vääntöä la:sta mullakin, tai siis ultrista huolimatta nlakortissa menee nyt ennen np-ultraa 28 päivän kierron mukaan... Todella byrokraattista toimintaa. Puuh.

Jassåå, tarttee rientää Lootuskan perään, purkaa taas laatikoita...

Keiju, raskaus ei mun mielestä noin pian verenpainetta nosta, kuulemma pikemminkin usein ensin vähän laskee, näin kävi meikäläisellä. Mutta muutenhan vp vaihtelee ihan hirveästi eri mittaustilanteissa, ja eihän toi nyt paha arvo ole. Ensi kerralla varmaan taas alempi! Eka lääkärikäynti ainakin minusta täysin turha, sinuna en varmaan menisi.

Hello! Gissa, vaikea sanoa tuohon lääkärikäynnin tarpeellisuuteen, mä tunnen tuon lääkärin ennestään jolla eilen kävin ja menin ihan mielelläni hänelle, eikä mulla ainakaan varhaisultrassa tsekattu kohdunkaulan/-suun tilannetta, en tiedä onko se tärkeä vai nou. Tää lääkäri on lisäksi tosi huolellinen, soitti mulle iltapäivällä että mun hemppa on vaan 110 eli rautakuurille jouduin. Lisäksi virtsanäytteessä on jotain bakteerien raja-arvoja, siitä tarvitaan siis uusi tsekkaus. Ei siis varsinaista tulehdusta mutta haluaa varmistaa asian.

Joo, ei siitä verenpaineesta sanonut mitään, itse vaan sitä ihmettelin. Voihan se olla tuo minun normaali paine ja se viime viikkoinen oli vähän turhan alhainen. Jostain luin että just viikolla 9+jotain verenpaine laskee tilapäisesti. Viime viikkoinen huimauskin on helpottanut joten sikälikin tukee omaa arviota.

Viime yönä mies kotiutui pikkujoulusta 1.30, heräsin, juteltiin hetki ja mulle tuli hetken päästä kamala olo ja eikun oksentamaan. Mulla on siis iltapahoinvoinnin lisäksi myös yöpahoinvointia :)
Onneksi olo heti helpottaa kun saa sisällön ulkoistettua.

Sandelle muuten tsemppiä endosärkyyn, onpas kurjaa jos raskaus ei yhtään sulla vaikuttanut endoon :( Eihän se kaikille vaikuta mutta toisilla voi poistaa oireilut kokonaan.

Gissa, mulla vähän sama fiilis huolehtimisen suhteen että ultra just ennen joulua ja sitten jos saakin huonoja uutisia...me muuten varmaan käydään ottamassa se verikoe yksityisellä jossa selviää downin syndrooma 90%:sti. Kysyn vielä ensi viikolla Kättäriltä asiaa, kuuluuko heillä mahdollisesti seulontaan, mutta näin me nyt miehen kanssa päätettiin.

Huomenna olenkin Tukholmassa viettämässä pikkujoulua joten toivottelen kaikille jo nyt oikein mukavaa viikonloppua!

Heippa.

Pikaisesti tulin moikkaamaan. Ollaan oltu anoppilassa evakossa kun kotona on kauhea remppahärdelli. Ahdistaa, vaikkei henkilökemiassa olekkaan mitään vikaa. Koti-ikävä.

Voi pöh gissan isää. Mä uskon tietäväni tunteen kun oma vanhempi käy hankalaksi. Meillä oli äidin kanssa aikamoinen vääntö alkuvuodesta. Se vie kyllä yöunet. Voimia!

Mulle taas sanottiin verenpaineesta että alkuraskaudesta saattaa nousta ja sitten tasaantua ja taas loppuraskaudesta on riski sen nousuun. Siis jos on taipuvuutta. Kuten mulla. Tiedä sitten. Mutta ihan normilukemat Keiju olet saannut.
Mulla meni raskaana ollessa 130/85-90. Ja Samun loppu raskaudessa parhaimmat lukemat oli muistaakseni 160/114. Silloin kyllä oli niin armoton jysäri että sen ties jo et arvot on jossain tähtitieteellisissä lukemissa. Mutta onneksi raskauksien jälkeen vp on tasaantunut sinne normaalien arvojen sisälle, vaikka saishan se vielläkin olla matalampi.

Pikkis-risteily oli ihan mukava...tai no mä sain jonkun vatsapöpön ja oksensin yöllä hytissä..juuh kuulostaa siltä että olisin juonnut liikaa, mutkun en kerinnyt.
Irtoripset kutittivat mua enkä pystynyt niitä käytämään. Olisi ihanaa et ois luonnostaan sellaiset ripset. Pitkät ja kaarevat.

Kiitos ihanista kuvista ja herkullisista ohjeista..
Mä kyllä löysin jokaisesta lapsesta äidin kanssa samaa näköä. Vilillä on ihan A:n silmät. Matskulla on äitinsä hymy. Lotalla on aivan äitinsä kasvot. Nelliksestä tietää kanssa kuka äippä on...jne jne Jotenkin kun lapset kasvaa niin tulee entistä enempi tietyt perityt piirteet esiin. Kyllä me ollaankin osattu tehdä suloisia lapsia :)

Teemulla oli tänään 5-vuotis neuvolla. Ihan kivasti meni. 18 kg ja 114 cm. Hoikka ja pitkä poika. Huomenna juhlitaan 5-synttäreitä.

Juu, tulipa taas juttua ja tulis varmaan vieläkin. Mutta ei auta työpöytä notkuu liitoksistaan jos en nyt aloita töitäni...tulin nääs sopivasti lounaalle töihin. Laiskimus!

Gissan kyselyyn sydänäänten kuulumisesta, vaan halusin oman kokemukseni kertoa, että minulla on myös voimakkaasti taaksepäin kallellaan oleva kohtu ja vielä lisäksi oli melkoisesti "vararavintoa" vyötäröllä, kuitenkin pienellä etsimisellä saatiin rv11+5 äänet kuulumaan. Pienen vinkin voin antaa, että kannattaa ehdottaa terkalle että kuuntelee ihan alavatsalta häpyluun yläpuolelta jos ei meinaa kuulua. Mun terkka sanoi, että kokemattomammat saattaa yleensä alkuraskaudessa yrittää kuuntelua liian ylhäältä ja sit onkin ihan hiljaista..

Anteeksi Suvi, mä tosiaan tulkitsin sun viestin niin, että olette käyneet paljon lääkärissä, mutta mitään syytä vaikeuksiin ei ole löytynyt. Ajattelin siis, että Elsa on ns. normaalin rajoissa huono syömään ja nukkumaan. Meillä kun on lähipiirissä ollut esim. tosi huono nukkuja ja tosi huono syömäri, mutta ovat molemmat terveitä lapsia. Ilmeisesti teillä kyse on vakavammasta tilasta. Kurjaa :(. Kovasti voimia teille, ja toivottavasti apua löytyy ja tilanteeseen tulee valoa.

Kiitos, niitä voimia todella tarvitaan! Emme tiedä, eikä lääkärikään tunnu tietävän, mistä on oikein kyse. Erinäisiä oireitahan on ollut pitkin aikaa, mutta selvyyttä ei ole vielä tullut. Todennäköisesti lähiaikoina tehdään lisätutkimuksia. Olo on todella uupunut ja välillä epätoivoinenkin.

Tulin vielä kurkkaamaan, olitko Suvi vastannut. Epävarmuus on varmasti kamala tunne. Onko Elsa kehittynyt normaalisti muuten kuin kasvun osalta? Haluatko kertoa, minkä kokoinen hän nyt on? On se takuulla raskasta, kun kaksi perusasiaa - syöminen ja nukkuminen - on takunnut koko elämän ajan. Äitinä sitä murehtuu muutenkin kaikesta. Saati sitten, jos on pelko jostain vakavasta :(. Toivottavasti kuitenkaan kyse ei ole mistään vakavasta sairaudesta. Millaista Elsan syöminen on? Onko allergiatesteissä selvinnyt jotain? Jos et halua vastata täällä, niin voit laittaa s-postia jos jaksat/haluat.

Huomenta.
Voih, mä unohdinkin lähettää Suville ja Elsalle voimia vaikeuksien keskellä. Toivotaan et ratkaisu E:n ongelmiin keksitään pian ja olonne helpottuisi.

Täytyy jatkaa töitä ja liimailla postimerkit joulukortteihin et saan ne postiin.

Terve naiseen! Taas on ollut niin kiireistä tämä kotiäidin elämä, etten ole ehtinyt kirjoitella. Kiitoksia vaan Pirittalle eilisestä emännöinnistä! Laitahan sitä thaikku keiton reseptiä tulemaan, oli tosi herkkua.

Suville voimia! Kamalaa kun joutuu murehtimaan lapsensa terveydestä :(. Oli kiva kun piipahdit.

Ihanaa lukea teidän raskauskuulumisia! Mulla on aina ollut alhainen verenpaine, raskauden aikanakin jotain 90/60, joten sen suhteen ei ollut ongelmia. Hemppa sen sijaan oli alhaisimmillaan 100 ja rautaa popsin. Suosittelen myös saksalaista luontaistuotelitkua, mikä sen nimi olikaan. No, Keiju varmaan tietää nämä asiat :).

Pikku-Hertan 8h tunnin yö uni oli joku vahinko, ei ole toistunut. Viime yönä nousin melkein tunnin välin laittamaan tuttia suuhun ja rauhoittelemaan ja syötin 2 kertaa. Mutta saatiin nukahtamaan ilman tissiä, tosin isänsä syliin... Sänkyyn ei vaan yksikseen suostunut nukahtamaan, ynisi siellä jonkin aikaa ja lopulta rupesi itkemään, pakko oli miehen kopata syliinsä.

Nyt H nukkuu partsilla. JOnkinlainen rytmi on H:lle muodostunut:
Herää klo 7.30-8.00
Päikkäreille 9.30-10, nukkuu 1,5-2 tuntia (lähdetään ulos tai nukkuu partsilla)
Toisille päikkäreille klo 15-17 (lähden yleensä kärryttelemään)
Yöunille 20.30-21
Joskus ottaa pienet iltatirsat sisällä klo 18 aikaan. Sisällä ei oikein enää nuku kuin 20-30 minuutin pätkiä.

Gissalle voimia perhesotkuihin, kurjuus. Meillä myös ollut vääntöä, missä vietetään joulua. Ja nyt sitten päätettiin tehdä taas perinteinen kierros molempien vanhemmilla (onneksi on sentäs vain 2 paikkaa...), joten junamatkustamista tiedossa ympäri Suomea...

Argh, että pitikin mennä kehuskelemaan rytmistä. Nyt heräsi vajaa puolen tunnin unien jälkeen. Plääh.

Mukavaa viikonloppua! Me lähdetään Turkuun.

Tulin vain toivottamaan kaikille hauskaa viikonloppua. Meitsi pakkaa kimpsut ja kampsut ja lähden tekemään anoppilaan Tempan täytekakkua.

Ja ainiin...lattia on keittiö-eteinen remontissa valmis..IHQ!!

Kiitos eilisestä emännälle ja vieraille! Meillä sitten retki venyi ja vanui ja oltiin kotona vasta klo 18 aikoihin, L turkasen nälkäisenä. Poikkesin siinä second hand –paikassakin ja ostin tytölle mekon ja paidan.

Kurjuus Suvin huolia. Toivottavasti teillä on siellä hyvä lääkäri eikä mikään työhönsä tympääntynyt puoskari. Jos/kun allergiaa(kin) on, ainoa lohdutus lienee se, että useimmilla helpottavat pikkulapsivaiheen jälkeen. Voimia!

Pikku-Hertan yötoiminta kuulostaa ikäkauteensa sopivalta… Mä muistan, että pahin pandavaihe oli juuri tuolloin, kun yöt olivat hulinaa 45 min välein. Kyllä se päivärytmi siitä vielä vakiintuu ja se on loistohomma, ainakin mulla helpotti tosi paljon elämää, kun saattoi ennakoida asioita.

Keiju, seerumiseula pitää siis tehdä samana päivänä kuin np-ultra ja käsittääkseni siihen verikokeeseen tarvitaan lääkärin lähete ja verinäytteen yhteyteen tarvitaan ultran tiedot niskapoimun paksuudesta, pääperämitta jne. Osaavat varmasti neuvoa, jos soitat Felicitakseen! Tulee julkiselle puolelle ensi vuoden alusta, kertoi mun terkka.

Muakin väsyttää, en saanut illalla unta. Lisäksi L heräsi jo klo 6.40 ja oli todellakin hänelle liian aikaisin, sillä oli kiukkuinen kuin amppari aamulla. Makasi lattialla ja karjui, jos en sillä hetkellä voinut ottaa syliin. Puistokeikka onneksi pelasti tilannetta, vaikka huutoa oli sieltä palatessakin, kun sapuska ei saapunut eteen riittävän rivakasti. Vaativia asiakkaita nämä.

Me lähdetään huomenna kummien kautta mummilaan ja palataan kotiin vasta torstaina. Mutta mummillakin on laaja kaista. ;-D Nyt kahveeta koneeseen.

P.S. Mä suosittelen Hertan tavoin sitä Krauterblutsaftia rautavalmisteeksi, obsidanista tuli tukalat oltavat.

Terve täältäkin,
Ei oikeastaan mitään askaa, tulin lukaisemaan spostia. Koitan juu saada ne parit reseptit jakoon, mielelläänhän sitä levittää hyvän ruoan sanomaa :D

Voi Keiju, että sulla on yöoksuakin vielä. Toivottavasti ei tule tavaksi ;) Hienolta näyttää kyllä meidän la-ketju taas kesäksi, wau!

Kurjaa Suvi, että joudut kantamaan paljon huolta Elsasta. Minäkin sain käsityksen, että hän on pääsääntöisesti terve, mutta huono nukkumaan ja syömään. Toivotaan tosiaan, että pian selviäisi, onko jokin tietty syy/allergia tms syynä huonounisuuteen ja syömättömyyteen. Jaksamista teille!

Musta mulla on jo ihan hassun iso maha. Siis varmaan puolet isompi kuin ekassa raskaudessa tässä vaiheessa. Että minkähän kokoinen mä olen esim. helmikuussa...Sitä niin toivoisi samanlaista siroa pallomassua.

Voi Gissa, kuulostaa kurjalta tilanteelta sun isän kanssa =( Olet mielestäni yrittänyt parhaasi ja on varmaan mahdoton tehdä asialle mitään, jos isäsi asenne on valmiiksi päätetty, teette sitten miten päin tahansa. Joulun aikaan toivoisi tietenkin, että saisi sovittua kyläilyistä niin, että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä.

Pitää viimein mennä luuttuamaan keittiönlattiaa...plaah. Taidan alkaa paketoida myös joululahjoja, kun ei tuon touhutaavetin kanssa sitä voi tehdä.

Mukavaa viikkistä kaikille!

Heip, täällä taas, kun tulin maksamaan laskuja.

Piritta, mullakin oli kakkosraskaudessa isompi maha. Paikat antaa helpommin periksi :).

Mulla on ollut verenpaine molemmissa raskauksissa koko ajan samoissa eli siinä 55/110. Ei noussut missään vaiheessa sen kummemmin.

Mun täytyy kans vetää kahvia koneeseen koko ajan, kun viime yönä oli taas säpinää makkarissa. Siis Kaislan kanssa. Likka huusi joka kerta kuin simpanssi, kun yritin siirtää omaan sänkyyn, vaikka olisi ollut täydessä unessa ennen sitä. Tosi herkkäuninen tapaus. Ei auta lämmitetty sänky, ei musiikkimobile, ei omaan rauhaan jättäminen, ei valojen sytyttäminen eikä sammuttaminen, ei sylittäminen, laulaminen, tutti eikä mikään muukaan. Sitten sammuu, kun saa aikansa lutkuttaa tissiä ja jäädä äidin hikiseen kainaloon.

Teillä on siellä pk-seudulla kunnon kahvittelu- ja gourmet-seurue pystyssä, kivaa! Harmi, että Tampereelta ei pysty oikein osallistumaan. No, joku kerta sitten. Reseptit kelpaa!

Hertta, teidän rytmi kuulostaa vauvalle tyypilliseltä rytmiltä, ja Leollakin rytmi oli tuollainen. Kaislalla se menee näin:

8-9 herätys
n. 10.30 unille, joilta herää tyypillisesti vasta 14-15 eli saattaa nukkua putkeen 4-5 H
illalla EHKÄ lyhyet, tunnin unet
Yöunille mun mukana eli 22-23 aikaan

Meillä on siis rytmi aika outo. Yksi vaikuttava tekijä on se, että kun lähdemme Leon kanssa ulos, Kaisla luonnollisesti nukahtaa vaunuihin. Siinä onkin sitten hyvä vetää kunnon pätkä unta. Pitäis vissiin yrittää jaksottaa unia pätkiin päiväsaikaan, mutta kun ei täysillä nukkuvaa vauvelia viitsisi millään "turhaan" herättää.

Jahas, nyt sinne kahveelle. Mukavaa viikonloppua kaikille!

Viikonloppuja kaikille myös tälle puolelle!

Tuli muuten mieleen, että onkos teillä Stella kiirus ohjelma tuossa joulun välipäivinä? Minä kun lomailen, niin voitaisko vaikka treffata? Toki on muutkin tervetulleita treffeille jos kiinnostaa.

Onpa ollut hiljaista täällä.
Mulle iski oksutauti torstaina just kun olin päässyt treffeiltä kotiin. Myös mun keskiviikon teatteriseurue sairastui:-(. Karmea tauti. Voimat katosi täysin kahdessa päivässä. Nellis oksensi viime yönä kertaalleen mutta ei sitten uudelleen joten ehkä päästiin hänen kohdallaan helpolla...
Ei oikein jaksa vielä kommentoida kauheasti, onneksi oli viikonloppu ja mies kotona. Perjantaina mummo pääsi Nellaa hoitamaan, mä vaan makasin ja voihkin.

Niin ja vielä piti lisäämäni että oikeassa olin niiden kipujen suhteen, ekat menkat synnytyksen jälkeen alkoi tänään. Aika hurjaa että melkein 1,5 vuotta sai olla ilman. Nyt tarvinnee sitten miettiä ehkäisyäkin uudelleen, soitaa gynelle mahd pian. Olisko jotain hyviä kokemuksia jossa ei tarttis pumpata hormooneja? Vaikka ne taitaa olla endon kanssa paras vaihtoehto:-((.

Jesh paree ruveta puuron keittoon...

Home sweet home! Viime yönä palattiin, ihana olla kotona, vaikka mukavata oli reissullakin! Aurinko paistoi ja päivien keskilämpötila oli kutakuinkin +25 varjossa, eli muutama aste lämpöisempää, mitä odotettiin. Lennot menivät loistavasti, miten tuo elohiiri jaksoikaan muutamaa kitinää lukuun ottamatta istua kuusi tuntia putkeen syleissä. Nukkui kyllä mennen tullen puolet lennoista. Nousun ja laskun paineenvaihtelut toivat välittömästi unen, miten lie väsyttävät. Vai "suojelikohan" itseään korvien lukkiutumisen ja mahdollisen pelotuksen vuoksi, tiedä häntä..
Ilmat siis suosivat, yksi pilvinen päivä mahtui sekaan. Mereen emme rohjenneet mennä, tuntui hyytävältä ja aallokko oli melkoinen, Vili ihan pelkäsi, eikä halunnut varpaansakaan kastella. Uima-altaat sen sijaan kiinnostivat, vaikkei järin lämmintä vesi ollut niissäkään paitsi lämmitetyissä altaissa tarkeni. Hiekkadyynit olivat mieleenpainuvat, ihan autiomaalta vaikutti. Kameleitakin nähtiin, minä ihan ekaa kertaa. :)
Melkoinen vahtikoira pojasta kehkeytyi heti ekasta päivästä, iskä ja äiti ei saaneet kadota näköpiiristä hetkeksikään, vessareissutkin olisi varmaan pitänyt hoidella koko perheen voimin. Miehen sisko ja tyttärensä (Vilin kummi) eli Ai ja Tantti (Vilin ristiminä ;) saivat myös vaihtikoirakohtelua osakseen, muttei ihan samoissa määrin, asuivat kuitenkin eri huoneessa.
Hotelli oli viihtyisä, rauhallinen ja siisti (paitsi lattioista jäi jalkapohjiin ei-niin-mukavaiset muistot parin askeleen jälkeen), lapsiperheitä oli paljon.
Ruoka ei ollut erityisen hyvää, siis jokseenkin mautonta. Ranskalaisia tuli korvistakin jo loppuviikolla, pottuvaihtoehtoja oli todella harvassa raflassa. (Viime yönä yöpalaksi upposi meille kaikille ruisleivät HK:n Sinisen ja maidon kera, joita kissanhoitaja anoppi oli varannut kaappiin paluutamme varten.) Sangriaa olisin voinut juoda enemmänkin, parina iltana join lasillisen.
Mahapöpöltä emme Vilin kanssa välttyneet, mistä lie iskenyt, muut eivät sitä saaneet, joten ruokamyrkytyksestä tuskin oli kyse. (Sinä ja ed. päivänä söin samaa ruokaa kuin osa muustakin poppoosta.) Yksi päivä meni sitten _todella_ huonovointisena, mikään ei pysynyt sisällä ja joka päästä lensi (sorry..). Kokemuksesta siis voin yhtyä Sandemanin sanoihin, karmea tauti! Mahakin tuntui pienenevän puolella. Paitsi nyt on taas entisissä mitoissaan, kun justiinsa vedettiin pottuja jauhiskastikkeella ihan ähkyyn saakka. Vili siis oksensi seuraavana päivänä, muttei ollut ollenkaan niin huonovointinen kuin minä. Syömisensä vaan loppui siihen paikkaan ja loput pari pvää söi vain riisikakkuja ja joi mehuja. Eilen koneessa söi yhden riisikakun ja lakun ja joi vettä. Hki-Vantaalla veteli heti ison ruisleivän ja Valio-jugua!
Hienosti ja rennosti meni siis reissu muilta osin, vähän (vain vähän) sain väriä pintaan, mutta nassun iho parani lähes vauvanpyllymäiseksi. On siis ollut koko raskauden ajan melko huonokuntoinen. Nyt jaksaa taas pimeyttä ja sen tuomaa ankeutta, kun muistelee aurinkoisia ja rentouttavia lomapäiviä! Laittelen lomakuvia tuonnempana! =)

Jahas ja sitten muihin asioihin, mitä nyt muistankaan, kun kaikki luin pötköön..

Voi kurjuus Suvin huolta Elsasta. :( Ei sitä käsitä, miten hirvittävältä voi tuntua, kun joutuu oman väsymyksen keskellä kamppailemaan huolen syövereissä, eikä lapsi syö ja nuku kunnolla. Oikein luja voimahalaus sinulle ja koko perheelle, toivotaan, että kaikki kääntyy parhain päin. Tosiaan, jos haluat (ja jaksat) s-postissa kirjoitella kuulumisia tarkemmin, niin olen vastanottavainen.

Nekku, Lotta menee kyllä melkoisesti omatoimisuudessaan edellä näitä meidän poikia. Ei Vilillä ole vielä kovinkaan paljoa omaa tahtoa tai siis sitä omatoimisuutta, joskus kyllä vaatii jotain kovaan ääneen ja parkuen, mutta ei ole kiinnostunut syömään, harjaamaan hampsuja saati pukemaan tms. itse ollenkaan. Perässä tullaan siis! Se meidän taannoinen pottajuttu oli ihan silkka "vahinko".

Piritalle onnittelut hienoista ultranäkymistä. Rakenteet kohdillaan, hyvä, hyvä. Harmitus, kun jalkoväli ei pilkahtanut, kun kerran olisit sinne tahtonut nähdä.

Gissa, mulla myös taaksepäin kallistunut kohtu (ja lisäksi vatsapeitteitä). Vilin sydänäänet kuuluivat muistaakseni ekalla nlakäynnillä 11+5, tässä raskaudessa haettiin ja haettiin vartin verran 12+6, th sai muutamaksi lyönniksi kuuluville (mä en kuullut) ja viikon päästä, kun kävin verikokeessa ja kuunneltiin uudelleen, ei saanutkaan samalla dopplerilla kuuluville. Naapurikaupungissa sitten uudemmalla vehkeellä löytyi heti. Että säikäyttää kyllä hemmetisti, jos ei kuulu, mutta silti voi olla kaikki hyvin.
Toivotaan, että sulla kuuluu heti, niin ei tarvitse sydän syrjällään jännitellä sitäkin.
Voi hittolainen sitä teidän joulutilannetta. Me ollaan miehen kanssa molemmat avioerolapsosia, mutta molempien isät asuvat kaukana ja ovat ymmärtäneet. että tahdomme viettää joulun kotona. Tai läheisten luona, mutta silti yö kotosalla, eikä vieraisilla.

Meidän kunta on tarjonnut tämän vuoden alusta sen seerumiseulan, en otattanut sitä, kävin vain np:ssa.

Keiju, mulla nousi verenpaine loppuraskaudessa, mutta alussa on ollut ihan paineet kohdillaan sekä viimeksi, että nyt.

Pikku-Hertalla oli ollut hyviä yöunisia, hyvä, hyvä.
Kaislalla sen sijaan ei, joko nukkui omassa sängyssään?

Sanelma oli käynyt leikkauksessa, pitää käväistä lukemassa rapsa. Hyvin oli kaiketi kuitenkin mennyt.

Jösses, nyt pitää katkaista, jotta jää muillekin tilaa! =) Mukavaa oli lukea kuulumisenne, vaikken tod. kaikkea muistanutkaan kommentoida.