Ajatuksista asiaa 0908

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Baltsu*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenia, myös Nukilta, joka parasta aikaa kököttää mun sylissä. Kymmensormijärjestelmä ei ole siten käytössä ;)

Rosan jooga kuulostaa ylimukavalta!! Mäkin haluan! Onko sun pelot nyt missä vaiheessa? Ja tällä tyhmästi asetetulla kysymyksellä tarkoitin, että onko ne jo lieventyneet paljon? Toivottavasti!!!

Hmm, olen ihan kuolassa (Nukin syy). Kiva kirjoittaa, kun Nukkelin kuola valuu pitkin käsivartta...heh!!

Uimaan saa mun mielestä virallisesti mennä jälkitark.jälkeen. Meriveteen tuskin tulee heti mentyä...

Meillä meni pari päivää kiukutellessa ja yöt oli tosi katkonaisia. Mä tosin itse olin syypää siihen, kun olin mässännyt karkilla oikein kunnolla. Ja se kunnolla tarkoittaa monta jumbo-pussia. Viime yö oli taas jo normaali. Pakko muuten mainostaa ettei km:n jälkeisistä kiloista ole enää jäljell kuin +4! Imetys tosiaan on tehokasta!

Tunnelmallista syyspäivää! Laitetaan kynttilät palamaan tai takkaan tuli!

Voi kun mä toivon että meilläkin imetys onnistuisi. Yölläkin olisi helpompaa vaan tökätä tissi suuhun, kuin lähteä lämmittämään pulloa. Samalla tunnen ihan pöhköä syyllisyyttä siitä, että miksi tämän toisen vauvan pitäisi saada parempaa kuin Irkku.

Ikävä kun Nukilla on ollut mahavaivoja. Ja tosi ikävä kun niitten takia menee yöt huonoiksi.

Päivää vaille kuukausi enää laskettuun aikaan! Siistiä!

Voi Jelly, älä nyt missään nimessä noin ajattele!! Annoit Irkulle vuosi sitten niin parhaat lähtökohdat kuin vain oli mahdollista! Suosittelen myös, että jos vain pystyt niin älä missään nimessä vertaa tämän tulevan lapsen olosuhteita Irkun olosuhteisiin. Suuri ero on jo siinä, että Irkku oli keskonen. Nyt vaan posimieltä ja imettämään :) ! Jos synnytys on normaali, niin maitoa pitäisi aina tulla. Näin mulle sanottiin. Ja mitä enemmän imettää, vaikka tuntuu ettei tulisikaan, niin sitä enemmän rintoihin kertyy maitoa.

Nuki meni päiväunille. Ihanaa omaa aikaa. Mä muuten aloitin sunnuntaityöt. Tuntuu mahtavalta!! Tuo vähän vaihtelua ja on kiva, kun voi työskennellä kotoakäsin. (Su työ ei vaikuta vanheimpainrahaan).

Takassa tuli, vatsa täynnä ruokaa, hyvä olla. Mies meni vauvan huoneeseen pelaamaan X-boxillaan futista, sovittiin treffit tv:n ääreen kympiksi. En olis uskonut että sekin jää niin BB-koukkuun.

Ansgtis, ihan mahtavaa että olet saanut noin hienosti laihdutettua! Te olette supermammoja! Baltsukin jaksaa käydä jumpassa niin usein. Mä vedän joka päivä karkkia ihan senkin takia, että pian loppuu mässäily.

Mua ei pelota synnytys, haluaisin sen jo "pois alta". Siis pelottaa toisaalta ihan hurjasti, mutta kun se edessä on niin haluaisin siihen jo. En pelkää kipuja tai repeämisiä vaan sitä että pakotetaan ikuisuus yrittämään alakautta ja sitten mulla ei ole voimia enää, hapenpuute, napanuora kaulan ympärillä, tai joudutaan päätymään sektioon kesken kaiken. Siksi odotan innolla ultran kokoarviota. Pelkopolin asiakas kun olen, niin lupasivat ottaa lantiosta kuvan niin että nähdään mahdollisimman tarkkaan mahtuuko vauva. Eli kunhan mä saan mahdollisimman paljon faktatietoja niin mun pelot hälvenee. Toivon että voin keskittyä pelkästään synnyttämään, eikä että mun pitäisi stressata osaako henkilökunta hommansa. Tietenkin siis osaavat! Ja synnärin kätilöt ja hoitajat oli ihania, lähinnä pelkään niitä juuri valmistuneita pikkulekureita (vaikka suurin osa on varmasti aivan hyviä!). Mutta mun pelot perustuu mun kokemuksiin, enkä niille paljoa voi. Ihana pelkopolin kätilö sanoikin, että he ovat hoitaneet synnytyksiä tosi kauan ja pitävät kyllä pikkulekurit kurissa. En tiedä osaanko selittää mitä tarkoitan... Ystävälleni kävi juuri niin että mukava osaava kätilö oli apuna koko synnytyksen ajan, synnytys pysähtyi (ja kaikkea muutakin tapahtui) ja kätilö sanoi että nyt on parasta ottaa vähintään imukuppi ellei jopa sektio, ja kutsui lääkärin, joka vain kurkkasi tilanteen ja käski koittaa vielä alakautta ja häipyi huoneesta. Äidillä oli voimat ihan finaalissa ja lopulta kaikki meni tosi huonosti.

Mutta mä odotan synnytystä ja koitan luottaa siihen että osaavat hommansa. Ehkä pelosta kertoo se, etten osaa enää keskittyä muuhun kuin vauvan odottamiseen. En osaa ajatella niin että pian me eletään vauva-arkea, että synnytys on vaan tapa saada vauva kotiin.

JB, kumpikohan meistä synnyttää ensin? Jännää.

Angsteri, ihanko totta sunnuntaisin tehdyt työt ei vaikuta äitiyspäivärahaan? Mahtavaa että pystyt tekemään siis töitä silloin! Onko sun mies sen ajan Nukin kanssa, vai teetkö kotona töitä?

Niin ja kiitos taas kaikille uinti-selvityksestä. Ei se avantouinti alakaan kuin vasta marraskuussa, että kunhan pääsisin joulun tienoilla tai tammikuussa, se olis ihanaa.

Rousa alkaa olla mitä ilmeisemmin lähtökuopissa! Synnytyksen odottaminen on selvä merkki. Pelkopolin "palvelu" kuulostaa tosi hyvälle, toivottavasti saat lähteä synnyttämään rauhallisin mielin. Olin tosi yllättänyt, miten oma kroppa toimi tosi paikan tullen -ei voi olla kuin ylpeä mihin naisvartalo pystyy!

Onnittelut Angstikselle karistetuista kiloista! Et vissiin ole tehnyt muuta kuin imettänyt? Ja syönyt karkkia?! :D

Meillä oli eilen tosi kiva päivä, autoilut paikasta toiseen sujuivat kuin unelma. Vinkun "kränävaihe" tuntuu helpottaneen, nukahtaminenkin sujuu nopeammin. Iltaisin hän jää pinnikseensä itsekseen "leikkimään" ja saa unen päästä kiinni aika nopeasti. Helpottavaa todella, iltakanniskelut olivat raskaita, varsinkin miehelle, kun minä painuin nukkumaan.

Ei varmaan auta Rosan pelkoihin yhtään, mut kerronpa kuitenkin. Mun hyvä ystävä sai vauvan toissa kesänä. Näin ulkopuolisen silmin tuntuu, että siinä synnytyksessä meni pieleen melkein kaikki mikä vaan voi mennä. Raskaus meni kaksi viikkoa yliajalle, jolloin päätettiin käynnistää. Synnytystä käynnisteltiin kaksi päivää, ennen kuin mitään alkoi tapahtua. Synnytys oli todella pitkä ja ponnistusvaiheessa supistukset yhtäkkiä loppuivat. Millään niitä ei saatu enää käyntiin ja toisaalta oli mahdotonta ponnistaa neljän kilon mölliä ulos ilman supistuksia. Lapsi autettiin ulos imukupilla, siinä vaiheessa ei vauva enää hengittänyt eikä pulssiakaan tuntunut. Kaiken kukkuraksi istukka ei suostunut tulemaan ulos, vaan jouduttiin käsinirrotukseen. Lapsen elvytys kuitenkin onnistui ja pikkuinen on tänä päivänä terve ja normaalisti kehittyvä taapero. Vaikka itse synnytys oli kamala, niin lopputuloksena oli terve vauva. Onneksi äitikin selvisi ilman suurempia traumoja ja aikoo yrittää toista lasta. Tässä synnytyksessä ilmeisestikin henkilökunta teki juuri oikeita päätöksiä, toisin kuin Rosan ystävän tapauksessa, ja kaikki päättyi lopulta onnellisesti.

Kiitti Baltsu vinkeistä suonenvetoon. Taas kuljeskelen vesipullon kanssa, että muistaisin juoda tarpeeksi.

Mä kyllä veikkaan että Rosa lähtee ensin synnärille. Mulla ei ole MITÄÄN merkkejä, että tämä olisi tulossa ulos edes tämän vuoden puolella. Kotona ollessa ei supistele, kun olen Irkun totuttanut siihen, ettei sitä enää kanniskella. Olen aika paljon sen kanssa lattialla, että silloin saa könytä sylissä niin paljon kuin tahtoo. Parina yönä on tullut ihan yksittäisiä supistuksia. kävellessä tai autossa niitä tulee kyllä paljon, mut eipä täältä ole hirveästi asiaa minnekään niin välttyy niiltäkin.

Ihkua (mä vihaan tota sanaa, mutta mä olenkin old fashion ;) ), kun Rousakin menee kohta punnertamaan!!! Mua jännittää ihan hulluna sun puolesta! Mä olen varma, että kaikki menee hyvin! Kun luen sun tekstiä, niin en voi tosiaan muuta sanoa, kun että ollaan todellakin tosi samanlaisia -tieto tuo turvaa ja mullakin on toi, että haluan aina tietää kaiken. Faktat pöytään!

Meidänkin olisi tällä viikolla tarkoitus totuttaa Miss N pinnasänkyyn. Se on tähän mennessä nukkunut mun vieressä. Siinä äitiyslaatikossa nukkui aluksi mutta sitten oli jotenkin helpompaa yöllä nukkua sen vieressä, kun ei tarvinut nostella sitä edes takaisin. Oletteko muuten ajatelleet, että koska laitatta vauvat nukkumaan omaan huoneeseen?

meillä neiti nukkuu kyllä pinnasängyssä mutta meidän makuuhuoneessa, ei ihan sängyn vieressä mutta samassa huoneessa kuitenkin... ajattelin tota puolenvuoden etappia jos joskus sillon tai myöhemmin siirtyisi omaan huoneeseen, mutta saa nyt nähdä..
Tänään neuvolassa terkka sanoi vauviksen olevan kehitysiältään 3kk tasolla, ja kokoakin löytyy sen verran ainakin.. :D painoa oli 6,5 ja senttejä 62...

nyt takas ton subin ohjelman pariin ;)

ärsyttää mies... ärsyttää todella just nyt... en voi sille mitään.. argh!!

Varhainen tipu kukon tai jyvän löytää... valitaan siitä ;) Ja vitsikirja nielaistu näin aamusta...

Komeita kasvutuloksia Miiun vauvalla!! Eikös hän ollut vähän yli 4kg syntyessään? Sekin varmaan vaikuttaa kasvuun?

Miten Vinkkuliinin rintaraivarit/pulloraivarit?

Nuki lisännyt imemistahtiaan ja nyt täällä kirjoittelee väsynyt mamma. Nyt kun mennään yhdeksältä unelle, niin Nuki herää jo kahdeltatoista syömään, kolmeta ja viideltä eli noin kahden tunnin välein. Ennen sain sentään nauttia hyvistä unista kello 21-01.30 tai jopa enemmän. Ja nyt vielä jouduin heräämään aikaisin, kun mulla on kasilta hammaslääkäri.

Ps. syyllistyin eilen Idolsin katsomiseen

Huomenet tännekin puolelle kaikille ihkuille äippäliineille!

Vai on Nuudeli siirtymässä jo pinnasänkyyn. Mäkin haluuuuun vauva.

Näyttääkö teidän beibit jo nimiltään? Eli kutsutteko jo luontevasti vauvoja kastenimillään? Tyhmä kysymys, mutta kysyvä ei tieltä eksy. Eikä vierivä kivi sammaloidu.

Angsterille tsemppiä hamppulääkäriin! Vai että olet niin old school ettet käytä sanaa ihqu, mutta ymmärtääkseni olet sortunut nykyajan hömpötyksiin kuten naamakirjaan... Mä siis taistelen edelleen sitä vastaan.

Herätin miehen äskön ja juotiin kaffea, niin hän vakavalla naamalla varoitti, että jos vauvalla on ihan kamalat pihtipolvet vauvana kuten isällään, niin ne kyllä suoristuu murrosikään mennessä. Nice.

Nyt ultraan kokoarvioon!

Sorruin naamakirjaan vasta äitiyslomalla, varo vain Rose! Tulehan kertomaan sitten painoarvio, jänskää!

Meillä vauvaa kutsutaan jo aika luontevasti omalla nimellään. Jonkin aikaa siinä tosin meni, kun oli niin tottunut salailemaan. Lemppareita on käytössä monia, tosin Vinkuksi EI kutsuta vauvaa... paitsi minä yksikseni joskus.

Mi-iun tytsä on tosiaan Vinkun 3kk tarkastuksen mitoissa -vähän painavampi vaan! :D

Angstis, juttelin eilen muskariäitien kanssa ja tosi moni oli joutunut antamaan korviketta oman maidon lisäksi 3kk maissa. Ja 4kk aloittelivat kiinteitä todella rikkonaisten öiden takia. Vinkku ei iltaisin tankkaile, joten nyt öisin syömme 2-3h välein ja välissä hyöritään ja pyöritään. Tätä menoa Vinkku siirtyy omaan huoneeseensa pian! ;) Tosin tätä työhuonetta ei aiottu vauvan huoneeksi muuttaa, josko vaikka pääsisimme muuttohommiin aemmin.

Mitäs viikonlopuksi teillä on suunnitteilla? Me menemme häihin huomenna. Mies kävi eilen Helsingin reissullaan ostamassa Vinkulla uusia vaatteita (ekaa kertaa ja valitsikin kivoja!), 68 kokoon olemme siirtymässä jo pikkuhiljaa. Vinkku sai myös elämänsä ensimmäisen kutsun 1v-synttärijuhliin! :)

Ehdinpäs pitkästä aikaa tällekin puolelle kurkkaamaan. Ei millään malttaisi odottaa että saisi itsekin tämän jo masusta ulos..mutta onneksi aika menee nopsaan.

Vinkustahan on tulossa oikein suosittu kun jo kutsuja satelee juhliin ;)

Baltsu, kyselen vielä vähän tosta kestoilusta..miten kun vaihdatte vaipan niin huuhtasetteko vanhan vedellä ja pyykkikoriin vai mitä teette?

ja Angstikselle onnea kilojen karisemisesta, imetys tosiaan vaikuttaa olevan aika loistava kiloista eroon-keino!

JB, ymmärtääkö Irkku vielä että on tulossa vauva? vai meneekö se raja jossain 2v että silloin ymmärtävät sen verran että voivat olla mustiksia ym? mutta ootteko siis kertoneet Irkulle vielä asiasta?

ootteko kukaan hankkineet sitä omaa verokorttia äitiysajalle? mä mietin että kun mulla menisi nyt noin kätevästi että alkuvuonna alan saamaan kelasta tukia niin voisin sellaisen hankkia, mutta onko siitä mitään hyötyä?

Hmm..Rousis taitaa kettuilla mulle ;) . Joo, Facebookiin olen sortunut, mutta pakko myöntää, että painostuksen alla. Nyt äitiyslomalla sitä on sitten kiva käyttää ja hei, puolustukseksi on pakko sanoa, että siinä mä tiirailen vain ystäviäni, eikä myöskään vieraat pääse mun sivuille. Lisäksi sukunimeni on väärin kirjoitettu, joten mua on vaikeampi löytääkään. Käytän sitä lähinnä valokuvien näyttämisen ja muiden kuvien näkemisen takia. Liity siihen Rousa! :)

Nukia me kutsutaan jo myös sillä virallisella nimellä ja juuri tässä kummi sanoi, että on ihan nimensä näköinen. Munkin mielestä on näin, mutta hän myös Nuki-nimen näköinen. Miehen kanssa keskenämme käytetään paljon Nuki nimeä.

Vikkulin ja Nukin kehitys tosiaan näyttää menevän käsikädessä. Hyvin samanlaisia on meidän yöt ja jopa kellon ajat, milloin herätään syömään. Oletko sä antanut jo lisämaitoa ennen yöunia? Mä yritän pärjätä ilman vielä kolmisen viikkoa, jolloin aloitan luultavasti (Nuci aloittaa) kiinteiden maistelun.

Ihana varoitus mieheltäsi Rosa! ;) Tulitko sanoneeksi, että "tulit sitten vasta sanoneeksi"?

Thx Sade! Olen kyllä itsekin tyytyväinen pudotuksesta. Vielä en ole kokeillut vanhoja farkkuja -jos sitten kuukauden päästä.

Me mennään viikonloppuna ensimmäistä kertaa mieheni mökille. Ei tosin olla kuin päivä, mutta kuitenkin. Muuten ei ole mitään ihmeellisempiä suunnitelmia.

Ihqua viikonloppua ;)

kiitos postista angsteri, ihana nuki niissä kuvissa :)

meillä vauvasta käytetään ihan kastenimeä tai sitä etuosaa siitä, ja sit yhtä lempinimeä... en viitti sitä täällä palstalla laittaa kun siitä mut varmasti tunnistaisi... se lempinimi on ollut käytössä ihan ekasta ultrasta rv9 ja joulukorteissa oli tämä "nimi" kun kerroimme odottavamme ja siten koko lähisuku puhuu luontevasti jopa vieläkin sillä nimellä.. :D se on vähän kuin nukille nuki-nimi.. :D tosin siskon lapset sit korjaa aina jos kutsuu sillä nimellä että eihän, kun sen nimi on.... ja kertoo sen oikean nimen :D ihania!

Baltsu, täälläkin siirrytään kovaa vauhtia 68cm vaatteisiin.. vielä onneks suurin osa 62cm menee päälle..
tosiaan, neiti oli 4015g syntyessään, mut kova kiire silti on ollut kasvaa, muuten tahti vois olla hieman hitaampi :) mutta ei se mitään..
tietty neiti ollut mahassa kuukauden pidempään eikä kerro kenellekään ;)
nojoo, ehkä ei kuitenkaan.. :)

Mies ärsytti älyttömästi eilen illalla, mut sit puhuttiin asiat halki ja mä sain nukkua kainalossa.. on se kiltti ja ihanakin :)

Vajaa kuukaus niin lähdetään reissuun sukuloimaan pariks yöks ruotsiin.. :D pari yötä menee laivalla ja pari sitten maissa.. jännää! jos nyt vauvis ei vaan tuu kipeäks...
nyt on taas nuhassa... :P

nyt ruokaa... nälkä!

Mi-iu

noista farkuista... mulla ihme kyllä menee samat farkut mitkä aikasemmin, ehkä kuitenki ollut vähä löysempiä ennen.. mut kireimpiä farkkuja ei oo viel asiaa käyttää ku maha tulee siitä niin yli... tai ku tää maha näyttää viel ku olisin rv20 menossa... kiloja ei oo ku 1-2kg lähtöpainoon.. mutta ne sentit!! :P no ajan kanssa... josko sitä pääsis jumppaa joku kerta... kotona oon sen verran laiska tekemää jumppia..

Täälläkin mies kirrailee... Silloin on helppo leirityä vauva ja minä vastaan hän. Ei ole reilua, tiedetään. Onneksi on viikonloppu aikaa taas sovitella. :)

Rintaraivareita ei ole ollut enää. Pullosta Vinkku syö huonosti, mutta eipä tuo enää nälkään näänny. Lisämaitoon en koe tarvetta, ainakaan vielä. Haaveilen vielä pitkästä täysimetyksestä, mutta katsotaan nyt miten meidän käy.

Sade, meillä on pesuhuoneessa ihan vain kannellinen ämpäri vaipoille. Jätän kannen raolleen. Vaippoja en huuhdo, eivät ihme kyllä haise! Kertikset haisevat pahemmalle, uskokaa pois.

Illalla tuleepi vieraita, pitäisi varmaan miehen kanssa sovitella ennen sitä. Riitelettekö vauvan kuullen? Mulle tulee heti morkkis, jos vähänkään korottaa ääntään. Riitelykin on siis haasteellista nykyisin!

niistä rintaraivareista.. ne on tännekin ilmestynyt...
keskellä yötä raukka rupee huutamaan kun ei ehdi sohasta tissiä just oikeeseen aikaan oikeeseen kohtaan ja vaikka ehtiskin niin menee aikaa ennenku koko tissi kelpaa.. :P

B, sun maili on täynnä. Koitin vastat sulle ja Mr Finlandille ;)

Miiu, onpa teidänkin tyttö jo iso! Ja ihan sama V-raja otsassa kuin meidän pirpanalla :) ! Uskomatonta miten nopeasti vauvat kasvavat -kohta ne on jo murkku-iässä....

Ei Irkku vielä ymmärrä, että vauva olisi tulossa. Irkku ei vielä ymmärrä oikeastaan paljoakaan. ;) Kun kysyy että "mitä koira sanoo?" tai kissa, niin osaa vastata jotain etäisesti hau-hau:ta tai nau:ta muistuttavaa. Olen varma, että se luulee sitten vauvaa vaan mielenkiintoiseksi leluksi. En usko, että olisi edes mustasukkainen kun sen ymmärrys ei kerta kaikkiaan ole vielä sillä tasolla.

sade muuten joskus kysyi että oliko ne mun neuvolassa otetut verikokeet rh-immunisaation takia. Täytyy vastata, etten todellakaan tiedä miksi verinäyte otettiin., En tullut kysyneeksi, eikä terkkakaan sitä kertonut. Sen vaan tiedän, että olen rh+, eli siitä ei ainakaan ollut kysymys.

Mulla on mies nyppinyt enemmän tai vähemmän jo monta viikkoa. Olen niin jotenkin kurkkuani myöten täynnä sitä, että tämän täytyy johtua hormoneista kun ei se raukka oikeasti ole tehnyt mitään pahaa.

Jes, mahtavaa tämä tiheän imetyksen aika... yhden jälkeen yöllä meillä alkaa ruokintarumba puolentoista-kahden tunnin välein. Jos tää jatkuu lokakuun puoleen väliin, niin mä todellakin aloitan kiinteät tasan 4kk iässä. Turha kai sitä itseensä on piippuun ajaa. Nyt vielä jaksan hyvin, enkä ole päivisin väsynyt, mutta tiedän itseni ja siten voin sanoa, että jos näin jatkuu koko kuukausi, niin sitten todellakin olen uupunut. Tänään heräsin päänsärkyyn. Ja mä muuten luulen, että Nukilla on yöllä noin usein nälkä, koska se herättää mut nykyään itkullaan. Ennen kuului vain pientä tuhinaa.

JB, kirjoitit tuolla toisella puolella Irkun kasvusta. Kurjaa tuollainen painonkyttääminen, jos toinen kerran näyttää tasapainoiselta!! Mutta eikö se puheterapia juttu ole hyvä? Siis kun eihän siitä ainakaan mitään haittaa voi olla.

Kyllä mä voin laukata Irkkua näyttämässä vaikka missä, ja onhan se hyvä että tutkivat sen syömishomman. Tuota painon kyttäämistä en vaan ymmärrä. Kuten Sadekin tuolla toisella puolella sanoi, niin tuskin kukaan kasvaa prikulleen käyrällä. Odottaisivat jotain puoli vuotta, niin varmasti on jo sitten eri tilanne ja paino tasaantunut. PItää laittaa teille kuvia tulemaan kunhan saan siirrettyä koneelle, niin näätte ettei se todellakaan ole mikään nälkää nähnyt reppana. ;)

Nukin yösyöminen kuulostaa kyllä todella väsyttävältä. Todellakin varmaan tuhdimpi eväs toisi pitempiä pätkiä yöuniin. Irkku aloitti riisivellillä jo 3 kk iässä.

Onko Baltsu katsonut Subilta Vinkkuelämää? Ehh...

Tyhmä kysymys: miksi vauvaperheessä pitäisi olla keinutuoli? Olen tarkkaillut lisääntyvän lähipiirini keinutuolinostovimmaa, mutta en kertakaikkiaan ole kehdannut kysyä.

Lumppari, meilläkin on keinutuoli, mutta se on perintökalu, ei uusi ostos. Siinä vauvat tuntuu viihtyvän parhaiten sylissä ollessaan.

Ps. Infon tynkä: Miss N nukkuu nyt ensimmäistä kertaa ulkona vaunuissa.

Yhteistyössä