Ajatuksista asiaan 10/08

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja angsteri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
baltsu, mä oon niin monena yönä nähny unta et ollaa uimassa koko perheen voimin... tai siis just et opettamas sukelluksia jne tolle beibelle.. sen on pakko johtuu siitä et luen täältä uimakuulumisia :D (oon ollu siskon lapsia uittamas joskus kymmenisen vuotta sitten) ja voi pojat että haluisin jo vauvauintiin.. mut meillä menee tammikuulle sen alottaminen ku ryhmät niin täysiä :/
mut ihana lukea teijän uimisista, siellä jo sukelletaan, se on tosi hurjan näköstä ja varmasti ihanaa :D hienoa!

angsterilla yhtä hyvät ehkäsymuodot mitä täällä.. :) tosin tääl on kyl käytetty joko kortonkia tai sitte ei mitn.. mä en tiiä miten meil toi keskeytys onnistuis, tai siis tiiän mut mä en usko et siihen kyettäis...tai no jos ois pakko niin sitte, mutta niin... emmä tiiä.. mut enempi tääl käytetää kyl kortonkia ku ei mitään.. :)
mietin josko ens kesään asti jaksais mitenkään käyttää ehkäsyä niin sit sais jo toinen ilmotella tulostaan, mutta luulen et mä en malta odottaa sinne asti... ku eihän sitä tiedä kauan joutuu toista odotella... (mun lähipiiris vaik ekaa olis "tehty" lähemmäs vuosi niin toinen onkin sit napannu heti ekasta kierrosta)

Mi-iu

Angstis, telepatia toimii. Lähetä uudestaan kunnon pläjäys kipua ja supistuksia! Hyvä ettet ottanut sitä kierukkaa!

Mies siis veikkas että syntyy 8.10 ja mulla on olo että vasta 15.10. Toivon kerrankin että mies on oikeassa.

En ole koko päivänä viitsinyt tai uskaltanut lähteä mihinkään kun välillä viiltää pahastikin. Mies laski että (nyt neljän tunnin ajan) harjoitussupistuksia tulee 14-15 minuutin välein, tosi tasasesti siis. Mutta eivät ole oikeita supistuksia tosiaankaan. Eikä välit ole kertaakaan lyhentyneet. En tiennyt että noi ennakoivat/harjoitus supistuksetkin tulee noin tasasesti. Limatulpasta ei myöskään mitään merkkiä.

Kyllä Rousalla selvästi lähtö lähenee! Ne "menkkakivutkin" ovat merkkejä, nyt vaan toivotaan että pian pääsette tosi toimiin. Pidähän meidät ajan tasalla. :)

Mun ystävä sai pienen pojan, iiks, haluan katsomaan! Ystävän puolesta jännitti ihan eri tavalla, kun on itse kokenut synnytyksen. Ihan vatsaa väänsi... en taida ihan vielä olla valmis uuteen koitokseen! ;)

Olisi aivan huikeaa treffata joskus! Vauvat tietenkin tekevät treffaamisesta entistä haasteellisempaa, mutta olisi se sitäkin huikeampaa!

Angstis ja Mi-iu menkkoineen ovat kyllä hedelmällistä sakkia! Koskas Nukkelin neuvola olikaan?

Huuh, Rousa sä todella olet kohta punnertamassa teidän Pikku Myytä maailmaan :) ! Miehesi mukaan "Myy" (toivottavasti et pahastu, että omatoimisesti keksin nickin) syntyy huomenna. Ennakoivat supistukset kyllä viittaisi siihen!! Olen edelleen 14.10 kannalla, heh! SUPISTUKSIA!!!

Baltsu, neuvola on huomenna. Jännittää kuin pientä virtahepoa pullossa...tai jotain... Oman vaa'an mukaan painoa olisi nyt 7kg, vaatteet päällä. Huomenna on totuuden hetki. Miten tämän päivän kiinteiden antaminen on sujunut? Annatteko vain aamulla vai kuinka? Mä aloittaisin mielelläni ensi viikolla, kun se 4kk rajapyykki tulee vastaan. Miten Miiu on ajatellut? JB, kuinka teillä meni kiinteiden aloittaminen, kauan maisteluajassa meni aikaa?

Meillä oli eilen kitinä ja rätinä päivä. En tiedä vaikuttiko korvike vai hampaiden tulo. Nuki "pureksii" purulelua ja hieroo ylä-etuhampaidensa ikeniä. Ne on myöskin kovat. Alhaalla ikenet ovat paljon pehmeämmät. Onko Vinkulla jo oireita hampaiden tulemisesta? Luin myös jostain, että kitinät saattavat johtua tylsyydestä ja 4kk iässä kuulemma vanhat lelut alkavat tuntua liian tutuilta. Just ja kiva.... Mä ajattelin tänään jongköörata Nukille ;)

Missä välissä Nuudelikin on jo kasvanu 4 kk ikäiseksi??

Hei Baltsu, kerrotko vähän siitä vauvauinnista. Millasta se on ja etenkin miten se totuttelu aloitettiin? Oliko Vinkku heti ihan messissä? Oot varmaan kertonutki jo, mut mulla on menny vaan ohi.

Mäkin tahon jo vauvvan!! Vähänkö nämä viimeiset viikot menee hitaasti, jos meni ne ekat kakstoistakin.

Brogis, huomenna 33+0

Huamenta mammat, olipas taas yö. Onneksi Rosalla taitaa olla menoa, kannatti tulla kurkkimaan kun en untakaan enää saa. Vinkku pörrää unissaan, syö tiheästi, pissaa ja kakkaa kainaloihin asti. Ja sitten heräilee jokeltelemaan pinniksessään. Ollaan nukuttu pidempiä pätkiä vierekkäin, en jaksa koko ajan taistella kaveria sänkyynsä. Viekussa olo rauhoittaa.

Vai on Nukilla tylsää! :D Vinkulla tylsyys iskee vaunuissa ja rattaissa. Kantoreppu on korvaamaton! Veikkaan minäkin, että hampaita on tulossa -eilen Vinkku hinkutti ikeniään joka paikkaan, kaivoin viilentävän purulelun esiin. Moni kaveri on manannut tätä 4kk aikaa, sitten helpottaa kun vauva pääsee liikkumaan ja kokemaan itse asioista. Nukkelin tapauksessa pian! Miten jonglööraus sujui? :)

Eilen herkuttelimme bataatilla. Annan teelusikallisen sosetta äidinmaitoon sotkettuna lounasaikaan. Vinkku alkaa päästä jyvälle, lusikan ja soseen nähdessään ilme kirkastuu! Sotku on kaameaa, mutta niin söpöä!

Brogis, ei aikaakaan niin sulla on oma valvottaja. :) Vauvauinti on huikeaa, suosittelen. Vinkku on vastasyntyneestä asti nauttinut vedestä, jo hanan lorina rauhoittaa. Kylpemistä kylmemmässä vedessä (uintivesi 32 asteista) ja suihkussa käymistä harjoittelimme kotona etukäteen. Eka uintikerta oli vähän ennen 3kk ikää, jolloin ei vielä päästy harjoittelemaan sukellusta. Ideaali aloitus on 3-6kk iässä, ennen kuin sukellusrefleksi katoaa. Vinkulla tuo refleksi on tosi voimakas edelleen, se meinaa jäädä päälle sukelluksen jälkeen. Vauvaa pitää taputtaa hellästi, että alkaa taas hengittää sukelluksen jälkeen. Suurin osa vauvoista nauttii uinnista, se on ihana yhteinen harrastus koko perheelle!

Rousaa jännätessä menee päivä... Pääsen tänään katsomaan ystäväni vauvaa sairaalaan, iiihanaa!

Jotenkin sytyin tuolle vauvauintiajatukselle tässä taannoin. Ensin ajattelin, ettei ois meidän juttu, mutta miks ei. Mutta sillä edellytyksellä, että mieskin lähtee mukaan! Ainakin aluksi. Mä ajattelin alkuvuodesta kysellä paikkoja sinne. Luulenpa että pääsemme jossain vaiheessa.

Voi että noita teidän yötuhisijoita. :) Ootte vissiin kaikki vauvautuneet jaksaneet ihan hyvin, että ei mitää älytöntä väsymystä ole pukannut? Musta tuntuu ettei itsellä tää enää vois tästä pahentua, kun taas oon joutunu valvomaan. Välillä oli viikon verran hyväunisia öitä (aamulla heräs samasta asennosta mihin oli illalla nukahtanut), mutta nyt taas esim. viime yönä nukahdin vasta 1 aikaan ja heräilin juomaan ja vessaan tunnin välein ja sit menee aina se 10 min ennen ku uudestaan nukahtaa.

Mä kasvatan teitin vauvakuumetta ja pistän tänään mahakuvaa tulemaan :D En tiedä tehoaako, mutta kokeillaan.

Onko teillä kellään käytössä sellasta vastasyntyneen tyynyä? Siis sellanen iso, minkä päällä vauva on melkeen kokonaan. Vissiin vähän sellanen kovempi tyyny (oisko vaahtomuovia?), joka nousee kiilamaisesti. Kun mä vaan mietin, että eikö sitä suositella nostaan sängynpäätyä vähän, että oisko tuo helpompi ratkaisu?

Huomenta tännekin puolelle tästä jännityksen keskeltä! Pikku Rooosa syntyy tänään :) !

Small Rosan lisäksi jännitän meidän neuvolaa. Vaaka ei valehtele... Koitan vielä huijaukseksi syötellä tiheään ennen punnitusta...puoli vitsi, mutta kyllä mä toivon, että Nuki jättää kakkaamisen vähän tuonnemmaksi, jotta on sitten tavaraa masussa. Rehellisyys maan perii...Painonvartijoissa sitä jätti syömättä ja juomatta aamulla ennen punnitusta ja kävi usein vessassa, mutta nyt on toisin päin ;)

Baltsu, maistuiko bataatti normiperunaa paremmin? Hienoa, että Vinkku alkaa tottumaan lusikkaan!!
Mä luovuin Nukin viihdyttämisestä kuuden pallon kanssa ja kutsuin sen sijaan meille vieraita. Ne näyttää innostavan Nukia nyt kovin.

Brokis, en ole kyllä ollut kauhean väsynyt. Koko aikana on ollut yhteensä jotain 4päivää, jolloin olen ollut tosi uupunut. Niinkuin Baltsun kanssa juteltiinkin, niin omalla asenteella pystyy vaikuttamaan yllättävän paljon. Lisäksi olen opetellut ajattelemaan, että tää on nyt mun työtä ja vaikka Nugi valvoisi koko yön, voin nukkua hänen kanssaan päivällä. Mihinkään ei ole pakko mennä, yms. Se ajattelutapa on helpottanut mua huomattavasti, vaikka mitää kauheita yövalvomisia ei ole ollutkaan.
Meillä ei ole sitä vastasyntyneen tyynyä ja rehellisesti sanoen, en ollut tätä aiemmin koskaan kuullut sellaisesta. Meillä mies teki sellaisen tason, jonka toinen pää on nostettuna (sitä äitiyspakkauksen laatikkoa varten). Sanottiin sitten sitä Nukin tuning-sängyksi ;)

Okei.. Mutta siis ilmeisesti kuitenkin ois hyvä jos sitä pääpuolta vähän nostais?

Onnittelut Nukkelille hyvistä neuvolakuulumisista.

Siis tuo painoasia oikiasti.. Hohhoijaa. Mä NIIN odotan sitä päivää ettei mun painoa tarkkaile enää ykskään ihminen mun itseni lisäksi. Sitten saakin stressata tosiaan lapsen painosta ja pään kasvusta ja kaikesta muusta :) Mut ne ei onneksi kohdistu minuun.

Muistaakseni meni vaan niitä makuannoksia jotain viikko, ennen kuin sitten aloin antamaan niin paljon kuin halusi syödä. Mulla on kaikki määrät kyllä ylhäällä ruokapäiväkirjoissa, mut ne on tuolla makkarissa missä Irkku on päikkäreillä niin pitää illalla kattoa.

Hienosti on Nuki kasvanut! Piti ihan Irkun neuvolakortti kaivaa ja muistella, et minkä kokoinen Irkku on ollut. 4kk kehitysiässä 64,4 cm ja 7330g. On mulla omakin neuvolakortti tässä: 4,5kk 61,5cm ja 6180g hertsileijjaa, mähän oon ollut kitukasvuinen!

Minäkään en ollut kuullutkaan vastasyntyneitten tyynyistä. Oon laittanut pinnasängyn jalkojen alle vaan paksuja kirjoja, tai sitten mapin patjan alle pää-päähän.

Nuki on hienon kokonen :) hyvä hyvä.. meinasitko angstis kuinka kauan täysimettää ennen soseita?!
Täälläkin on hienosti (vai sanoisinko hurjasti) kasvettu täysimetyksellä, mutta mietin josko jo tossa joskus kuukauden päästä antais maistiaisia perunaa ja semmosta... neiti siis täyttää vajaa viikon päästä 3kk.. neuvola on perjantaina...
luulen että painoa on lähemmäs 7kg...

täällä tissiraivarit on välillä kovia, oikea tissi ei kelpaa mitenkään päin, mutta onneks nyt suostu kuitenki täs siitä syömään sitten seuraavana vai sitä seuraavana ruoka-aikana ettei tarvinu kaivaa pumppua esiin...

nyt mua huudellaan tuossa...

mua jännittää rosis!! :D

Voi mitä ihanuuksia tuolla odotuspuolella sai lukea! Kolme syntymää tällä viikolla! Uskomatonta!

Irkkuhan on ollut komean kokoinen 4kk-iässä! Siis kun kerran syntyi keskosena, niin hyvin kuroi painoa kiinni muihin saman ikäisiin. Me saatiin kysymällä uusi pituusennuste ja se olisi 178cm eli ihan mukavan mittainen Nukista näyttäisi tulevan. Pelkäsin aluksi, että tulee mua pidempi.

Me muuten aloitetaan muskari kahden viikon päästä. Jotain harrastetta Nuudelillekin.

Sade, me käytetään Liberoa, mutta ollaan siirtymässä Pampersiin. Se kuulemma pitää paremmin ja on pehmeämpi pissan jäljiltä. Koskas sinä olet ajatellut mennä synnyttämään ;) ?

Brogan, juu, kyllä sitä pääpuolta on hyvä nostaa, vaikka siitä ei kauheasti puhutakaan. Ainakin se ehkäisee kätkytkuolemaa.

Miiulle tsemppiä rintaraivareihin. Meillä meni viime yö valvoessa. Mikään ei tuntunut oleva hyvin. Huoh.Varmaan se korvike aiheutti jotain levottomuutta. Onneksi omalla asenteella pystyy vaikuttamaan väsymykseenkin...kait.

Muskarista terkut, kiva että Nukikin pääsee harrastamaan. Heh. Mitä neuvolassa sanoivat kiinteiden aloituksesta? Paljon olette antaneet korviketta? Pullosta tulee helposti syötettyä liikaa.

Huh, pää on todella pyörällä vauvauutisista. Ihan mahtavaa! Ja täälläkin meininkin vilkastunee.

Eikö tuo Irkun 4kk kehitysikä lasketa LA:sta vai miten?

Nyt kaffea kun Vinkku nukkuu, kantorepun kanssa urheiltiin taas ees taas.

Kiitos terkuista -Nuki lähettä prinssille silmäniskuja ;) !

Neuvolasta käskettiin aloittamaan kiinteät vasta 5kk iässä, kun kasvaa kuulemma niin hyvin äidinmaidolla. Korviketta annoin vain 40ml ja imetin päälle. Nuki jää hoitoon viikonloppuna ja siksi annan korviketta, että maha tottuisi. En siis ota sitä normaaliin joka päiväiseen ruokavalioon. Haluaisin vain säästyä pumppausrumbalta...
Perunoilla ajattelin aloittaa maistelut marraskuun alussa. Sanottiin neuvolasta mitä sanottiin...näin näillä näkymin.

Joo, kehitysikä lasketaan lasketusta ajasta. Eli tuossa 4kk kehitysiässä Irkku on ollut 6kk kalenteri-ikää.

Ihan uskomatonta mihin tahtiin odotuspuolella alettiin jakaantumaan. Oon oikeasti varmaan raskaana vielä ensi vuonnakin ja tästä vauvasta tulee se historian ensimmäinen, joka on oikeasti jäänyt sinne.

Ahaa, no nyt ymmärrän Irkun kasvukehityksen. En ollut ennen kuulutkaan. JB, kyllä se vauveli sieltä pian tulee -sun LA on ihan just!! Eihän Rosallakaan ollut mitään ennakkotunnelmia tapahtuvasta muuta kuin päivää ennen. Lisää tehokkaita supistuksia!!

Miiu, miten siellä vauvajumpassa meni? Mitä touhusitte? Täytyy katsoa, jos täälläkin päin olisi. Olisin tosi kiinnostunut menemään!

Toivottavasti tuleva yö on parempi kuin viime yö. Baltsu, onko teillä nyt yöt yhtään parantuneet vellin ja bataatin, ym.ansiosta? Muistan, kun juuri manasit rikkonaisa öitä. Meillä olisi tarkoitus laittaa Nukkeli nukkumaan omaan huoneeseen heti, kun vain se nukkuun kunnon yöunet. Miten teillä muilla on suunnitelmissa?

JB, jospa kokeilet käänteispsykologiaa, eli ajattelet juuri noin että ei se sieltä tule ainakaan vielä piiiitkään aikaan, hyvä jos jouluksi ehtii, niin voikin tulla sitten nopeammin kuin arvaatkaan.. (ja sori jos sulla menee hermot näiden huonojen vinkkien/piristysyritysten kanssa..varmaan jo yhtä ärsyttäviä kun jatkuvat puhelut "no joko?")

Saitteko te sairaalasta vaippoja vai kannattaako pakata omat vaipat mukaan? ja mä vähän ajattelin et jos nyt odottaisin sinne marraskuulle, mutta marraskuun tokalla viikolla viimeistään voisin kyllä käydä pyöräyttämässä tämän ulos masusta. Reilun viikon päästä on lekuri niin tietää vähän onko vielä mitään tapahtunut..

angstis, vauvajumpassa meni hienosti.. vähän jännitti ku aamulla ei kasin seiskan jälkee nukkunut juuri silmällistäkään eikä syönyt aamu6n jälkeen (söi kyllä tosi hyvin, mutta yleensä syö kahden vähintään neljän tunnin välein) ja ennen jumppaa tarjosin tissiä niin raivoa sai koko tissi, yhden höräsyn vissii otti ja sit jumpattii..

jumppa kesti 45 min ja oli paljon just käsi ja jalkavoimien harjottelua, vauva sylissä eri asennoissa jne ja välillä vauva joutu lattialle semmosten liikkeiden ajaks mihin ei voinu ottaa tai jos halus tehdä painoilla... kivaa kyllä oli :)

jumpan jälkee tarjosin väsyneelle neidille tissiä niin raivos taas ja päätin että kotiin syömään ja nukkumaan... automatka suju hienosti ku toinen nukku ;) sit kotona vielä rissas ja hetki meni ennen ku sain syötettyä suht hyvin ja sit neiti nukku neljä tuntia päikkäreitä (mitä ei oo ennen tehny paitsi ekana päivänä ku päästii kotii) :) otti viel illal toiset päikkärit..

sade, mä tykkään pamperseista.. ei liberotkaa huonoja ole ollenkaan /tykkäisin käyttää niitä öisin ku on vähä paksumpia mut meille tulee liberost vaippaihottumaa niin sen takia nyt sit käytetty pelkkää pampersia... meille, tai siis beibelle, ite en käytä pampersia enkä liberoa, vaikka menkat taitaa taas olla päällä tai tehdä tuloaan tai jotain :P pakko olla jotain suojaa housuissa :/

mut nyt bb:n pariin...

Mun valinta taas on Libero. Pamperseissa pissa haisee oudolle!?

JB:lle jaksuja, viimeiset viikot on raskaita kun aika menee kuulostellessa. Onneksi sulla on Irkku antamassa muuta mietittävää! Luuletko että Irkku on mustasukkainen?

Angstis, tätä menoa Vinkku siirtyy toiseen huoneeseen pian. Nyt nukumme vierekkäin pidempiä pätkiä, jottei poika niin hirmuisesti möyryäisi. Välillä jokeltelee unissaan, söpöä, mutta ei siinä saa nukuttua. Vinkku tankkailee öisin 2h välein -velliä en ole vähään aikaan antanut, kun ei siitä tuntunut olevan apua. Tuli vaan kaamea oksennus. Ja porkkana/bataattiannos on niin kovin pieni... Pitää neuvolasta kysyä vinkkejä. Jotenkin tuntuu, että Vinkku haluaa läheisyyttä öisin ja siksikin tankkailee. Fine, kunhan tätä vaihetta ei kestä loputtomiin!

Brogis kyseli aiemmin väsymyksestä. Alku menii huumassa, siinä 3kk kieppeille iski pahin väsymys. Kyllä se hieman painaa, kun takana on pitkä putki katkonaisilla yöunilla. Kuitenkin kuvittelin väsymyksen olevan paljon pahempaa!

Perjantaihali ihanille vauvoille ja äideille!

Huomenta tänne. Ihanaa kuulla, että jonkun mielestä vauva-arki voi olla käsiteltävissä. Mua on jotenkin alkanut ahdistaa, kun ympärillä ihmiset vaan kertoo kuinka sitä on sitten väsynyt ja aikaa ei ole mihinkään. Tottakai mä olen sen sisäistänyt, että se lapsi on siinä 24/7. Mutta kun kukaan ei tunnu kertovan mitään positiivista. Neuvolan perhevalmennuskin tuntuu jotenkin ongelmalähtöiseltä. Mieskin sanoi, että hälle on tullut sellanen tunne niinku kaikkien pitäs välttämättä erota vauvan takia. Kun siihen kerran niin jumalattomasti pitää valmistautua. Eilenkin sain kolmelta eri ihmiseltä kommentit kuinka sitä sitten tulee olemaan väsynyt ja turha kuvitella että kotona ois minkäänlaista järjestystä ja niin edelleen. Väsynyt mä oon nytkin näiden max. 5 tunnin katkonaisten yöunien kans ja siivoamisessa menee 10 minuuttia. (Että tiskit on koneessa ja tavarat paikallaan).

En voi muuta sano kuin voi perse Brogiksen tuttujen kanssa. Mä en ymmärrä miksi odottavalle äidille puhutaan pelkkää negaa (samaa teki/tekee siskoni). Muistivatkohan puhua myös vauva-ajan ihanista puolista, kuten ensi hymystä, kiintymyksestä ja ylipäätään siitä, miten paljon vauva myös antaa?!? Nykyään mun siskoni puhuu siitä helvetistä, joka meillä kohta alkaa, kun vauva alkaa liikkumaan. Viimeksi tää vauvan syntymän jälkeinen aika piti hänen mukaansa olla TÄYTTÄ kaamosta, jossa äiti on yliholhoava perfektionisti, joka ei tyyliin anna isän lainkaan koskea vauvaan ja samalla väsyttää itsensä marttyyriksi. No tämä marttyyri lähtee siskonsa iloksi huomenna kylpylään...Ja muuten viimeksi hän sanoi, että mun täytyy leikata hiukseni...hah, vasta kun helvetti palaa!!!! Mutta siis Brogis, tsemppiä sulle nyt tämän hetkisen väsymyksen kanssa, äläkä tosiaan vielä edes mieti vauvaväsymystä. Vauva ottaa, mutta myöskin antaa ja perhana, onhan tässä maailmassa aina ollut äitejä ja elossa ja tervepäisinä (suurin osa) ovat vielä nykyäänkin.

Kiva kuulla Miiun ja beiben jumppatuokiosta! Kuulostaa oikein mukavalta! Onko se kerran viikossa teillä?

Meillä heräiltiin taas puolentoistatunnin-kahdentunnin välein yöllä. Ärsyttävää!!! Ja tutti ei kelvannut, vaan rintaa piti antaa koko ajan. Kiinteiden aloitus lähestyy + oma huone.... ;) Kohta Nugi jää miehen hoitoon ja mä surffaan itseni kaupunkiin pika visiitille. Huomenna lähdetään kaksin miehen kanssa kylpylään ja Nuuuuki jää mummille hoitoon. Mitä vkl suunnitelmia teillä on?

Pirtsakkaa lokakuista viikonloppua!

Yhteistyössä