LOKAKUU 16

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Varaa vaikka itse aika ja ""liioittele"" hieman huonoa oloa jos eivät muuten ota kuuleviin korviinsa. Mun kaverilla käynnistettiin täällä Oulussa 40+1 kun sillä oli hirveet liitoskivut ja ensimmäinen lapsi tulossa. Ei tuollaset terkkalääkärit ja vastaavat ikinä ota potilaan tarpeita huomioon.
Mua ainakin pelottaa että lapsesta tulee liian iso ja ei mahdukaan tai että oon niin väsynyt etten saa sitä ulos. Aion ainakin yrittää saada ajan. Oon jo ihan poikki... :P

Voi teitä...tuntuu niin oudolta, että jollain voi olla noin kauan noin hankala olo kun itsellä on jostain ihme syystä mennyt niin oireettomasti. Mutta tuo itkettävä olo on mullekin tullut. Jostain ihme syystä mun tekisi mieli välillä itkeä ilman minkäänlaista syytä...jotain henkistä ahdistusta se kai on. Ei ole fyysisiä kipuja ei mitään suruja eikä muutenkaan syytä itkeä, mutta neuvolassakin sanottiin, että ehkä se on vain noiden hormoonien aiheuttamaa. Alkaa mullakin jo olla toive, että tämä vauva nyt syntyisi. Ollaan jo 5 päivää yli. Halusin niin olla alle kolmekymppinen ennen synnytystä, mutta jos ei se nyt ala pikkuhiljaa tulemaan ulos niin se ei onnistu sillä mun synttärit on torstaina...hohhoijaa...eipä miehellä pitäisi olla ongelmia muistaa syntymäpäivääni enää jos vauvakin tulee samalle päivälle, heh...

Yritetään nyt vielä tsempata hetki. Ei ne sinne sisälle jää...kyllä ne vielä tulee ulos ihan varmasti ja ihan kohta.
Ei vaan enää jaksa lukea kirjoja, eikä surffata netissä eikä kattoa telkkaria. Ei kuitenkaan sitten jaksa kaupungillakaan kulkea joten makoiluksi on tämä meininki mennyt.

Vielä hetken kun jaksetaan....

Anna 40+5

Yksi neuvo teille:Nukkukaa hyvät ihmiset!!
Se vaatii yllättävän paljon voimia se synnytys,ei voi ikinä kuvitella miten paljon.

Toi stressaaminen ei auta mitään vaan nyt unta palloon jos ei onnistu niin vaatikaa käynnistystä,luulis riittävän jos on tosi kova pelko että jos kasvaa liian isoksi tai et mahtuuko?
Soittakaa suoraan polille ja kertokaa sinne miten paljon pelottaa ja väsyttää..jne,ei niitä terkan höpinöitä kukaan jaksa!

Mutta yrittäkää kerätä voimia jotenkin,tsemppiä oikein paljon!
Aino:onhan sulta tutkittu lantio?ja muilta joilla yli.

Odotuksissanne vielä mukana Murmeli ja tytsy 9 päivää
Ps.Oottelen teitä tuonne hoito puolelle!

Lääkäri kokeili PHKS:ssa ""nyrkillä"" lantion muttei muuta.

Nukkuisin jos saisin nukuttua. Herään yöllä noin 10 kertaa ja en saa heti unta sen jälkeen.

Tiedän että synnytys vaatii voimia ja sen jälkeen niitä vasta tarvitaankin mutta ei näytä auttavan.
Oon nyt 2 kertaa käynyt sairaalassa vatsakipujen takia ja en jaksa enää soitella sinne ja Lahdessa ei todellakaan käynnistellä ennen 42+2 jollei ole pätevää selitystä.
Meillä vauva on nyt jo noin nelikiloinen ja lääkäri sanoi lauantaina että kyllä pitäisi mahtua tulemaan.

Ketutus on suuri...

Mä en ole lääkäriä nähnytkään sen kolmannen lääkärikäynnin jälkeen, joka oli joskus 5-6 viikkoa sitten. Ei ole mitään tietoa vauvan koosta eikä lantiosta. Ensimmäinen yliaikaisuuskäynti tulee olemaan Naistenklinikalle varmaankin ensi viikon puolella kun on 10pv mennyt yli ja sitä ennen käyn vielä terkalla torstaina kun verenpaine oli hieman kohonnut. Sekin kuulemma voi enteillä synnytystä...eli ainakaan Naistenklinikka ei tutki eikä hutki ennenkun on ihan pakko ja jos vauvaa tosiaan ei ala kuulumaan.

Niinpä mä päätin, että nyt teen vaan kaikenlaisia suunnitelmia eli lounastreffejä jne. niin eiköhän se sitten ala tulemaan jos allakassa on paljon meininkiä...jos Murphyn laki toimisi tässä tapauksessa...

joo mä kanssa ajattelin uskaltautua varaamaan sen ajan sinne ripsien ja kulmien värjäykseen..

Josko lähtis vaikka käymään jollain pienellä reissullakin:)

Kävin vaan tässä tosiaan miettimään, että mitäs jos se ei vaan mahdu laskeutumaan.
Aion vaatia maanantaina neuvolassa lantionmittauksen ja vauvalle vielä yhden painoarvion koska en halua, että puserran toista vuorokautta ja sitten tulee kommentti ""no, ei se ehkä mahdukaan tulemaan, tehdäänpä sektio"".

Ennemmin suunniteltu sektio sitten kuin semmonen hätäinen että vauva voi olla vaarassa.

Pää on pirun kipeä kun oon taas itkenyt koko päivän mutta nyt taas vähän helpottaa. Kiitos kannustuksesta teille siskot!:)

Huomenta! Täällähän on talvi!

Täällä sitä edelleen kärvistellään myös malttamattomana... Nukkuminen on niiiin vaikeaa, hereillä oltu tänäänkin kello kolmesta eteenpäin. Se kun ei auta yhtään että tietää, että pitäisi levätä ja kerätä voimia, plaah.

Supistelut tulee ja menee mutta mitään ei tunnu tapahtuvan, ei ole limatulppia näkynyt, eikä juuri muutakaan. Äsken kävin neuvolassa ja hoitaja sanoi että vauvan pää on todella alhaalla lantiossa. (Siltä se kyllä kieltämättä on tässä tuntunutkin!) Eli lähtökuopissa oltaisiin oikein hyvin, mutta...

Mutta pienen huolen nyt nosti, kun mulla on tota turvotusta tässä iskenyt oikein kunnolla. Viikossa paino noussut huikeat 2,300kg! Ja verenpaine oli myöskin hiukan noussut mun edellisistä lukemista. Tosin lukemat noin yleisesti ei ole hirveän korkeat (nyt oli 129/86, aikaisemmin luokkaa 117/75). Elikkäs ylihuomena perjantaina menen taas uudestaan neuvolaan niin tarkastetaan tuo tilanne, ettei lähde pahenemaan. Toisaalta voisihan tuo pienokainen jo vaikka tulla mahan tälle puolelle ennen sitä :-) Taitaa olla toiveajattelua...

Oikein paljon tsemppiä ja jaksamista meille vielä ""kärvisteleville""!!!!

Meikku ja touho 39+4

heippa vaan kaikille ajattelin nyt vielä tarkentaa synytys tarinaani joka oli aika ""kirpaiseva"" kokemus mutta olen jo sen unohtanut ja kovasti aion tehdä toisen lapsen vaikka synnytyssalissa vannoin etten enää ikinä...mut vannoivat toisen synnytyksen olevan kohdallani helpompi kun lantionpohjan lihakset ovat nyt lystyneet..joten menin sis to aamuna 13.10 käynnistykseen sain 9.00 suuhun tabletin murusen..neljä saa päivässä ja neljän tunnin välein no torstaina ei vielä mitään muutama kovempi supistus..perjantaina sain taas lääkettä ja kolmatta ei enää annetukaan kun neljän aikaan oli alkaneet supistukset omineen jo 10 minuutin välein meni tunti niin tulivat jo 5 minuutin välein seurailin niitä sitten iltaan asti sain kipupiikin persuksiin kymmeneltä ja lämpöpussin mahan päälle ei niistäkään apua, lämmim suihku auttoi vähan ennen kahtatoista lähdin synnytyssaliin, sain siellä vahvemman kipupiikin persuksiin petidiini tai jotain? auttoi vähäsen oloa paikat auki vasta ihan vähän makoilin rauhassa kipu koveni kutsuin kätilön paikat oli jo 2 senttiä auki sain soittaa miehen paikalle kun hän tuli 03.30 yöllä samassa tuli lapsivedetkin...sitten vain nukuttiin ja hengiteltiin supistuksiin ilokaasua..lopulta tarvitsin jo epiduraalin ensin meni pieleen ei vaikutusta tuskat oli kai? kovat..sain aquarakkulat vatsaan ei mitään apua muutakun sattui ihan sikana kuin ampiaiset olisi pistäneet vatsaan en ota sitä enää ikinä kun ei ollut edes hyötyä huusin laitettaessa kuin pieni sika ;) sitten uusitiin epiduraali ja voi taivas kun se tehosi- ihanaa todella kaikki kivut hävisi sen siliän tien ...olin sittten jo aamulla auki sen 10 senttiä ja alettiin ponnistamaan no en tuntenut supistuksia kun olin nin puuduksissa lantiosta ja jaloistani epiduraalin vaikutuksesta en oikein tiennyt koko aikana milloin piti ponnistaa...ensimmäinen tunti oli ok vauva laskeutui hitaasti alkoi tumma tukka näkymään ja samalla minulla aivan kamalat kivut kun sen pää painoi alapään lihaksia ja piti vaan vetääjalkoja korviin vaikka sattui enemmän kuin mikään ikinä..lopulta kahden tunnin päästä tuli imukuppi ja sillä avitettiin lapsi maailmaan voi helpotus kun livut loppui lapsen ollessa ulkona..olisittepa kuulleet kun koko sairaala raikui kun huusin ponnistusvaiheessa..luulin todella että kuolen kipuun kun siihen ei ole enää mitään lääkettä pyysin jo sektiotakin mutta sanoivat ettei kannata enää kun varmasti tulee imukupilla ulos väliliha leikattiin sitä en edes tuntenut enkä virtsa katetria joka laitettiin synnytyksen jälkeenkin.eli minulla pahin kokemus jäi tuosta pitkästä ponnistusvaiheesta mutta nyt sen kivun on jo tosiaan unohtanut ja palkinto siitä makaa sängyllä ja on syötävän suloinen poika..mahavaivoja pojalla tuntu iltaisin olevan muuten kaikki ok...tsemppiä kaikille synnytykseen oikeasti se on aika mahtava kokemus ja mä aion ainenkin kokea toivottavasti uudestaan vähän erilaila:)terkuin matu ja poika syntyi 15.10 4160g, 54cm jos joku voisi lisätä listaan mä en taida osata;)

Matu, kiva kun jaksoit kirjoittaa pitkän stoorin vivahdeikkaasta synnytyksestä.

Mulle tuli tosta pissakatetrista mieleen että pitää kertoa kaikille: Ilmoittakaa ajoissa ja riittävän pontevasti jos te ette saa synnytyksen jälkeen pissattua.
Multa ei tullut pissaa ja sitä jäätiin liian pitkään odottelemaan. Lopulta olin kauheissa tuskissa, aivan kuin supistuksia olisi ollut (muttei pissahätää - huom!) ja multa katetroitiin toista litraa virtsaa ja jouduin olemaan puolitoista vuorokautta katetroituna. Kohdun kutistus myös viivästyi hieman kun täysi virtsarakko oli viennyt tilaa.

Meillä on tyttö tänään 2 viikkoa ja rutiinitkin on löytynyt: Ihana kiltti ja helppo lapsi aamusta kello 16 asti. Silloin alkaa huuto ja itku, jota jatkuu noin kahteentoista/yhteen, jonka jälkeen koko perhe saa nukkua 6 tuntia seuraavaan syöttöön. Tuo huuto on tosi raastavaa, ainoat keinot on kantoliinassa kulkeminen tai voimistelupallolla pomppiminen. On siinä mukavasti kahdeksan tuntia iltaliikuntaa vanhemmille. NYT jaksan olla huumorintajuinen asiasta mutta kysykää uudelleen vaikka klo 19 niin on kyllä huumori kaukana!

Onko muilla kiljukurkkuja? Vaihdellaan vinkkejä jos löytyy!

Meillä ollaan myös tosi tiukkoja tuon käynnistelyn kanssa, pitäisi olla jotain vikaa minussa (verenpaineet, raskausmyrkytys tms) tai vauvan sydänäänissä tms, että lähdettäisiin tekemään normaalia aikaisemmin. Huomenna on onneksi yliaikakontrolli ja toivon tosiaan, että pääsen heti käynnistelyyn eikä enää laiteta kotiin. Meillä kyllä terkka oli tosi sympaattinen ja myötätuntoinen, mutta sairaalasta oltiin tiukkana eikä kontrolliaikaa annettu ennen kuin 41+5, mikä on täällä yleinen käytäntö. Ja kun minullakin tuo olisi ultrien mukaan joku 42+1 tai 42+2, niin kyllä harmittaa ja huolestuttaakin pienen puolesta - ja suoraan sanoen itsenikin puolesta, jos kaveri on ehtinyt kasvaa kovin suureksi.

Minäkään en ole viimeisen neuvolalääkärin jälkeen lääkäriä nähnyt. Painoarvio katsottiin viikolla 36, silloin oli normaalikäyrällä, mutta kuka sitä tietää, mitä se nyt on. Lantiota ei ole tutkittu eikä kommentoitu, pakko luottaa siihen, että sairaalassa sitten tutkitaan ennen kuin aletaan tositoimiin alatiesynnytyksessä. Tosin näin olen ymmärtänyt toimittavankin täällä, jos on epäilystä vauvan isosta koosta.

Kaikki tosiaan sanovat, että nuku nyt kun vielä voit. Mutta minkäs teet, kun ei pysty nukkumaan yöllä eikä päivällä. Väsymys kasvaa päivä päivältä. Tiedän, ettei ole hyvä juttu, mutta kun ei sille voi mitään.

Minäkin olin huolissani, mahtuuko vauva laskeutumaan ja kiinnittymään. Ainakin laskeutumaan se on mahtunut (ollut laskeutumissuunnassa jo neljä viikkoa, joten se siitäkin synnytyksen lähestymisvihjeestä minun kohdallani), mutta toki tuo kiinnittyminen vielä vähän huolettaa. Nyt painaa tuonne alapäähän niin ""kivasti"", että alhaalla on, ei epäilystäkään.

On tämä unenpuute ja odottelu kyllä henkisesti raastavaa, mutta onneksi huomenna sitten selviää, miten tässä edetään. Viikoista ei onneksi voi enää millään olla kysymys ;)

Mimmu rv 41+4

Heippa!

Meilläpoika kolme viikkoa ja huutaa vatsavaivoja.. Pierua yrittää pökertää kauheella huudolla ja kouristuksella, kakkaa tulee vaihtelevalla menestyksellä ja huuto välillä jatkuu ja välillä lakkaa.. Yleensä tosiaan illat pahimpia mutta vielä ainakin siinä kahden jälkeen viimestään käydään nukkumaan ja viiden aikaan seuraava syöttö ja sit taas nukutaan n. kahdeksaan ja taas syödään ja sit taas nukutaan ja puo yhentoista aikaan noustaan ylös.. TÄnään ollu aamukin tosi itkunen..
Eilen illalla itkin pojan kanssa kun kävi niin toista sääliks kun tekis mitä vaan ettei masu ois kipee..
Meillä käytössä Rela tipat ja Disflatyl tipat..Lisäksi mä päätin jättää joksku aikaa maitotuotteet pois iteltä..Katotaan tapahtuuko mitään..
Että ääntä löytyy..Onneksi tää on ohimenevää...enää pari kuukautta hyvällä tuurilla huutoa :D En sitten tiedä missä vaiheessa huumori loppuu jos oikeen kunnon koliikki iskee.. Täytyy harkita sitä vyöhyketerapiaa varmaan seuraavaks..Onko muuten kellään kokemuksia siitä ja vauvahieronnasta?

Hyrrä ja poju

No ei se kyllä minuakaan nukuttaisi tuossa tilanteessa,minä oon muutenkin sellainen että jos mikä vaan huolestuttaa niin on takuu varmasti yöunet menetetty!Että ymmärrän kyllä,on sitä minullakin monia valvottuja öita takana raskausajalta kun oli kaikenlaisia huolia.

Leonie:Meillä tytsy 10 pvä,ja näyttäisi myös olevan kiltti pimu,iltaan asti,jolloin pitää alkaa viihdyttämään ja kantelemaan ympäri huushollia,Useimmiten kyllä rauhoittuu syliin eikä muutenkaan turhia itke,nyt olen alkanut ajattelemaan jos antaisi niitä rela-tippoja,nehän tasapainottaa masua ja ehkäisee(?) kaikenlaisia vaivoja..Onko sinulla tarkempaa tietoa näistä reloista?Täällä kans haetaan jonkinlaista rytmiä,sehän varmasti muuttuu vielä ja monta kertaa,mut kuitenkin.

Minulla polilla ihmeteltiin kun ei ollut neuvolalääkäri tutkinut lantiota(sanoi että kattoo ne sen synnytyksessä..!)niin tutkivat sit siellä..Ei kai se nyt kiva ole huomata sit kesken ähellyksen että jaahas eihän täältä sovi tulemaan!

Aino:pyydä lähetettä polille että katsovat sen siellä ihan sun huolesi takia ja saat sit myös tarkempaa tietoa vauvan koosta.

Limatulpasta:irtosi kun kovat supistukset olivat alkaneet vasta sairaalassa,sit jo kärrättiin synnytyssaliin.

VOIMIA :)

Hei...
Täälläkin masentaa. Ei mitään oireita, että pikkuinen alkaisi tulla maailmaan. Muakin alkaa hirvittämään toi koko. Vauvan paino on katottu viimeksi viikolla 32 ja silloin mahtui normaaliin, mutta mistä sitä enää tietää. Lääkäri mulla oli viikolla 36 (tai 37, en muista tarkkaan), mutta ei sanonut mun lantiosta mitään. Olettasin kyllä, että mahtuu, koska mulla on muutenkin melko leveä lantio, mutta mistä sitä tietää...

Aino ja Iitu, mä näin teistä unta. Tai tarkemmin sanottuna teistä ja teiän vauvoista. Oltiin kaikki saatu vauvat synnytettyä ja sovittiin menevämme kahville porukalla. Oli ihan kiva reissu! =) Toivottavasti oli enneuni ainakin siinä mielessä, että ne vauvat tulis ulos...

Mulla on pe viimenen neuvola ja sieltä varaavat mulle heti lauantaiks yliaikakontrolliajan sairaalaan. Ja sen jälkeen kuulemma käydäänkin sitten sairaalassa joka toinen aamu. Toivottavasti tuohon ei mennä sillä se aiheuttanee hieman järjestelyitä, kun mulla ei normaalisti ole autoa käytössä ja täältä ei sitten oikein pääse muulla kuin omalla autolla tuonne sairaalaan. No, järjestelykysymyshän tuo on ja kyllähän se saadaan järjestettyä, mutta toivon silti, ettei tuohon tarvitsisi mennä. Muutenkin kun olo on niin kurja, niin saisi tuo vauva jo tulla. Ei ole helppoa tää loppuodotus henkisesti eikä fyysisesti...

Kissa 41+2

Tänään on THE DAY!!! Päivän saldo: Vauvoja mahan ulkopuolella=0, mahassa=1, supistuksia=muutama, kipeitä=0. Eli ei taida tulla tänään vauva...
Sain nukuttua pitkästä aikaa kunnolla. Tuntuu että raskauden kolotukset ois tipotiessään. Tyyntä myrskyn edellä..? En tiedä, mutta lähdetään miehen kans shoppilemaan ja kirpeään ""talviseen"" päivään. :)
Näin muuten unta että multa piti käynnistää synnytys. :S Että ehkä se parin viikon päästä tulee...

Susk_baa ja RV 40!!!! Jee =D

Tunnelma täällä tuntuu olevan kovin ""kireä"".. Räjähdysalttiita väsyneitä odottajia, väsyneitä tuoreita äitejä ja vatsakipuisia pieniä vauvoja.. Kyllä tämä vauva-arki kaikkine huutoineen on niin ihanaa =)

Meillä oli tänään neuvola. POitsu nyt 3vk 4pv, painoa tullut syntymäpainoon 1050gja pituutta 3cm. Pipokin jo 2cm isompi. Eli mitat nyt siis 4670g 54cm. Toistaiseksi siis on mamman eväät riittänyt. Kultaisella keskitiellä kasvun suhteen.

Meillä välillä vatsakipuja itketään ja sitten pylly laulaa. Aika hyvin meillä auttaneet nuo Relat ja Distafylit. Meillä ei yhtään kakatonta vaippaa ole ollut, eli vatsa toimii ilmeisesti suht hyvin.

Neuvolan täti antoi vinkin pitää vatsavaivaista vauvaa mahallaan lattialla jonkun ohkasen alustan päällä. Kokeiltiin neuvolassa ja kyllä alkoi paukutus käydä. Tämä tosin edellyttää että vauva tykkää vatsallaan olla sillä hetkellä.. Kotona sitten kokeiltiin niin ei ollutkaan enää yhtään hyvä. Mutta Hyrrälle ainakin, eli yrittänyttä ei laiteta!

Vatsavaivoihin vaikuttaa muuten myös imetysasento! Eli makuullaan ei kannata vauvaa syöttää, jolloin vauva siis syö vaakatasossa. Mitä pystympi asento, sen parempi. Meillä suositaan asentoa jossa minä istun ja vauva käsivarrella puolipystyssä asennossa. Siinä syötön yhteydessä yleensä myös pieruja tulee.. Miten muut imetätte/syötätte vauvaa?

Hyrrälle vielä, hyvä hätäkeino saada ilmaa pois ja mahdollisesti kakka tulemaan on laittaa vauvalle pyllyreiälle runsaasti rasvaa ja kuumemittarin kärellä(myös rasvaa) ""houkutella kakkaa"" liikuttelemalla kuumemittarin kärkeä varovasti sisään-ulos n.1cm. Tämän hoitajat opettivat meille sairaalassa kun pojalla hirmusesti ilmaa ja kakka oli tiukassa. (Kinahan on vielä tosi tervamaista, mikä voi olla lapselle hankala itse saada ulos). Tätä tehdessä toinen pari käsiä olisi hyvä olla paikalla, meillä ainakin poika rimpuili aika paljon. Ja asennon olisi hyvä olla sellanen kuin pesisit pyllyä (jos tajusit..). Että kakka tulee ""alaspäin"".

Tiedätkö Leonie mikä teidän vauvaa niin kovasti itkettää? On varmasti todella hermoja raastavaa, toivotan voimia ja jaksamista!!

Nyt vaipan vaihtoon! T.jenny ja tiitiskä

Ilmeisesti ei tullut tarpeeksi selvästi esille, että ko toimenpide HÄTÄKEINO.. Niin ainankii tekstiin olin laittavinani. Tuskin kukaan näin käy lastaan ""kakattamaan"".

Meillä ei onneksi ole ollut ilmavaivoja ja vatsa toimii hyvin. Minä vaihtelen imetysasentoja usein, en tiedä onko sillä sitten merkitystä. Minun ruokavaliollakaan ei näytä olevan minkäänlaista vaikutusta, olen syönyt paljon tulista ruokaa eikä vauvan vatsa reagoinut yhtään - onneksi!

Illat menee syöttäessä pikkuista, hirveä tankkaus päällä klo 18-21 välillä. Sitten onneksi nukahtaa nopeasti yöunille.

Eilen illalla poitsu oli 5 tuntia putkeen valveilla. Kuinka paljon teidän vauvat nukkuvat päivisin? Meillä nukutaan kahdet päikkärit, yhteensä noin 4-5h, joka mielestäni on aika vähän (vai?) Nukkuu yöllä noin 9 tuntia, siis herää kyllä syömään välillä.

Tsemppiä kaikille odottajille!!

Bonnie ja poju 11vrk

Bonnie:Mulla tyttö saman ikäinen,ihan melkein samalla tavalla meillä elellään,nukutaan keskimäärin se 4 tuntia ja saatetaan valvoa kolmeki tuntia,illalla salkkareitten aikoihin tankataan kunnolla ja yöt menee parilla syötöllä..

Ongelmana meillä on ehkä se että ei oikein tyttöä huvittaisi nukkua pinnasängyssä,joka on ihan meidän sängyn vieressä..päivät kyllä siellä nukkuu,mutta yöllä herää heti jos sinne laittaa jos ei ole ihan tosi sikeässä unessa..ei oikein vieressäkään uskaltaisi niin pientä nukuttaa jos vahingossa vaikka kääntyy päälle,mutta toisaalta ei viittis huudattaa pinnasängyssäkään..Mites teillä,missä teillä nukutaan?

Murmeli ja tytsy

Voi kun tuntuu kaukaiselta noi onglemat vielä vaikka on hyvinkin lähellä:)

Minä en uskaltaisi, enkä muutenkaan nukuttaisi lasta vieressä. Oon hyvin läheltä nähnyt yhden sellaisen tapauksen missä lapsi nukkuu nyt vielä 4 vuotiaanakin vieressä kun on pienestä asti siihen tottunut.. se siitä ""kahdenkeskeisestä ajasta"";)
Mutta jokainen tietysti tekee kuten itse parhaaksi näkee!

Musta oli hassua kun siskoni opiskelee sosionomiksi ja kertoi muutama päivä sitten siitä, miten temperamentti muodostuu. Esimerkiksi yöheräämiset kuulemma vaikuttaa lapsen temperamentin muodostumiseen ja kaikkien kirjojen mukaan, lapsen ei edes tarvitse herätä yöllä syömään??! Kuullosti tosi kummalliselta..:O Sanoin sitten siihen että kyllähän semmosen ihan pikkuvauvan pitää kerran yössä syödä, mutta ei kuulemma jos on totutettu oikeaan rytmiin.. Tosin noi opuksetkin on varmasti semmosia, että toisessa lukee toista ja toisessa toista, mutta eihän kaikki vauvat heräile kyllä yöllä syömään..
Noh, nämä asiat on lähempänä miltä tuntuukaan.

Olo on edelleenkin p@%#@. Jalat on koko ajan enemmän turvoksissa, kenkiä ei pysty pitämään jalassa puoltatuntia pidempään kun puristaa niin hirveesti. Ja oikeastaan yhdet ainoat kengät mahtuu jalkaankaan.
Ei mitään tietoa ole siitä, että kaveri olisi syntymässä..

Mua pelottaa tosissaan että mahtuuko se tulemaan, jos se ei vaikka mahdu laskeutumaankaan??!
No, otan asian maanantaina neuvolassa puheeksi kun on paikalla se oma terkkari/kätilö joka ymmärtääkin asioista jotain.
En vaan haluaisi siihen tilanteeseen että synnytyspöydällä huomataan ettei se mahdukaan. Suunniteltuun sektioon kun mieskin pääsisi mukaan..:/

Mutta nyt annan koiralle ruuan ja lähdetään talviseen ilmaan kävelylle:)

aino 40+4

Aino, oot aivan oikeassa. Noi vauvajutut tuntuu tosi kaukaiselta, vaikka kaiken järjen mukaan niiden ei pitäisi niin kaukaiselta tuntuakaan. Kirjoitelkaa ihmeessä tänne noita vauvajuttujanne, on niitä kiva lukea ja haaveilla, että kyllä minäkin sitten joskus... Ja siirrytään sitten porukalla tuonne vauvanhoitopuolelle, kun nyt saatte meidät mattimyöhäisetkin mukaanne.

Turvotusta, sitä riittää. Sama ongelma kuin Ainolla, ei meinaa kengät mahtua enää jalkaan. Hieman ihmetytti, kun neuvolassa viimeksi kyselivät turvotuksista ja sanoin, että niitä riittää ja puhuin mm. juuri tuosta, ettei kengät mahdu jalkaan, niin silti täti merkkas mun äitiyskorttiin, ettei turvotuksia ole. Siis täh??? Tämä sen takia, että mun paino oli laskenu, niin turvotuksia ei kuulemma voi olla. Vai niin. Tuntuu oudolta. En usko, että sillä on mitään merkitystä, että siellä lukee virheellisesti ""ei turvotuksia"", mutta hieman ihmetyttää tuommoinen käytäntö...

Kissa 41+3

Tänään laskettu aika, jeee!!!! Tosin mitään ei edelleenkään ole tapahtunut, joten se siitä...

Mulla on verenpaineet taas koholla, nyt viime päivät ihan jatkuvasti (n. 135/100). Jouduin taas tiistaina neuvolasta lähtemään Jorviin äitiyspolille, kun neuvolassa pissassa oli proteiinit plussalla. No eipä ollut enää Jorvissa, joten kaikki ok ja takaisin kotiin... saa nähdä miten käy huomenna kun on taas neuvola :)

Kaikille mahan kanssa kärvistelijöille sanoisin kyllä, että kannattaa vielä käydä kaikkialla missä vaan jaksaa, eikä jäädä kotiin murehtimaan! Ja kohta ne menot on muutenkin vähissä, joten siinäkin yksi hyvä syy ottaa tästä loppuajasta kaikki kiva irti, vaikka olo olisikin sietämätön. (Samalla ne kivut muuten paremmin unohtuukin kuin kotisohvalla maatessa). Itse olin eilen katsomassa stand up -komiikkaa, sai nauraa niin paljon että unohtui jopa tämä loppuodotuksen tuska siksi aikaa, ja piristi mieltä kummasti! Jo päivällä yksin kotona oli ihan eri fiilis, kun tiesi että illalla on jotain kivaa tiedossa.

t. Minni + Jamppa 40 tasan!!!

Ps. Hyvää syntymäpäivää Annalle!

Hei vaan!
Täällä edelleen pieni flunssan poikanen päällä. *snif* *köh*
Ja älytön väsymys. Ei jaksais mitään tehdä. Huomenna ois viimenen neuvola. Sitten siiryn vissiin äitipolin puolelle tai jotain. Joten vauva: ""Voisit tulla vaikka viikonloppuna!"" No tuskin tulee...
Hmm vauvanhoito, hui. Tuntuu kyllä ihan ufo touhulta vielä vaikka kohtahan tuo on itsellekin arkipäivää. :D Itse ainakin aion ottaa vauvan viereen yöksi. Helpompi hoitaa yösyötöt. Ja siis ihan vaan ekaksi pariksi kuukaudeksi. Kun vauvalla on oma huone niin ei sitä raasua viiti heti yksin pistää pinnasänkyyn, ja en halua että joutuisi lattialla nukkuun kopassa.
Mutta saas nähdä millainen rakkauspakkaus sieltä tulee. ;)
Kunhan tulis jo! (ei suinkaan kärsimätön olo...)
No joo mutta menenpä keksimään itselleni jotain tekemistä. :)

Susk_baa rv 40+1

Varmaan sitten kun siirrytään vauvanhoito puolelle, tulee paljon hämmästelyä näistä omista tavoista kun ihmiset tekee asiat niin eri tavalla:)

meillä sänky nostetaan meidän huoneeseen sängyn viereen joten ei tarvi yösyöttöjen takia huoneesta toiseen juosta. Tosin varmaan yritän sitä rytmin löytämistä niin, ettei yösyöttöjä tarvita.
Ja ihan ehdottomasti siirrän lapsen sitten omaan huoneeseen kun näitä mahdollisia yösyöttöjä ei enää ole. Ja nukuttamaan en ala:)

Mulle soitti tänään neuvolasta se sijainen ja kyseli vointia, oli kuulemma huolissaan. Oli ihan kiva että soitti ja höpöteltiin puhelimessa vartin verran ja terkka sanoi että voin mennä huomenna käymään jos haluan jutella mutta mulla on aika maanantaina, enköhän mä sinne pärjää.

Eiköhän tää tästä iloksi vielä muutu, viimeistään sitten kun tietää varman käynnistyspäivän:)

aino 40+4

Heip
Ihan pikaisesti tässä kirjoitan... Sellainen keino ainakin meillä toimii tuossa pinnikseen nukuttamisessa että yöllä kun syöttän makuullaan omassa sängyssäni niin otan vauvan peiton oman peittoni alle ja kun tytsi on nukahtanut syötön jälkeen viereeni niin laitan ""lämmitetyn"" vauvapeiton pinnikseen ja tytsi sen päälle ja alle nukkumaan. On lämmin paikka mihin laittaa niin ei herää niin helposti. Ei sitä itsekään tykkää kylmään mennä kesken unien.
Nyt pitää lopettaa, anoppi tulee kylään...
T:Heluna
PS: Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitan...