LOKAKUU 15

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla varattuna valmiiksi puolipotkarit, body, pörrösukat ja pörrötumput, veluurihuppari- ja housut, myssy ja pakkauksen ""kevyttoppapuku"".

Luulisi noilla selviävän:)

aino 38+3

Voi että oon kyllästynyt tähän olotilaan! :/ Supistaa ja ahdistaa. Yöt on yhtä tuskaa ku ei saaa supistuksilta nukuttua. Vauvan pää painaa koko ajan haarovälissä. Tule jo pikkuinen, äiti ei enää jaksa! :O
Aah... Onneksi on paikka mihin saa valittaa pahaa oloa. :)
Kauanko tätä vielä kestää..? Ei vaan jaksais enää... Mutta ei kai se auta. Sori pieni purkaus. :C

Susk_baa rv 38

Mulla laskettu päivä tänään ja olo ihan samanlainen ku sulla suskbaa. Mua ei enää huvita vastata puhelimeen eikä oikein mennä mihinkään ku kaikki kysyy.. ""joko joko? eikö vieläkään!?"" Aaaargh.. mä oon NIIN KYPSÄ! leppis rv 40

Moikka!

Onnittelut kaikille vaavin saaneille!!!

Alkaa täälläkin jo olemaan aika kärsimätön olo, vaikka olo ei taidakkaan olla niin tuskainen kuin esim. Susk_baalla ja lepppiksellä....

Eilen oltiin tutustumassa laitoksella, olihan se aika jännää! Aika kolkon oloiset oli ne salit, mutta niinhän sitä kyllä osasi odottaakin. Siinä kun yhdessä tyhjässä salissa oltiin ja kätilö esitteli niitä kaikkia kivunlievitysmenetelmiä, kuului kun viereisessä salissa juuri syntyi pikkuinen! Voih!
Kyllä toi tutustuminen oli hyvä juttu, vähensi jännitystä vähän. Siis nyt tietää ylipäätänsä minne on menossa ja sit tietää vähän mitä on luvassa.
Hauska juttu oli siinä, kun lähdettiin ajelemaan kotia kohti (matkaa sairaalalta meille kotiin on n. 40km) alkoi supistelemaan :-) Matkalla tuli useampia vaikka siellä sairaalassa ei ollutkaan mitään. Naurettiin että joutuuko tästä nyt samantein kääntymään takaisin. Mutta kyllä ne siitä sitten taas illan mittaan jäivät pois.

Eilen oli neuvolakin. Meillä ei täällä anneta kokoarvioita ollenkaan, mistä olen hiukan pettynyt ollut. Viimeksi kuitenkin sf-mitta oli ihan yläkäyrällä ja hoitajalle siitä hiukan huolestuneena mainitsin. Hän ihan käsikopelolla arvioi, ettei hänestä vauva tunnu mitenkään isolta vaan ihan keskikokoiselta. (Olen kuullut useammaltakin henkilöltä, että tämä kyseinen hoitaja osaa tosi hyvin näppituntumalla arvioida vauvojen kokoa. Joku jopa sanoi, että kun oli saanut oikein numerollisen arvion häneltä ennen synnytystä, se oli heittänyt oikeasta painosta 200g... Eli olen aika luottavaínen kyseisen henkilön tekemään arvioon :-) Eli luultavasti tämä meidän touho ei ole mikään ""jättiläinen"")

Vauva on laskeutunut hyvin ja pääkin kuulemman on napakasti kiinni. Laskeutumisen olen kyllä huomannut kun niin kovasti vihloo tuonne jalkoväliin.. Se on tosi inhottavaa. Ja niitä supistuksiakin jonkun verran tulee. Toivottavasti nyt vaikuttaisivat tuonne kohdunsuulle, niin ei tarvitsisi ainakaan marraskuun puolelle odotella!!!

Mun yllätykseksi hb oli noussut 144:ään (se on nyt alimmillaan käynyt 130:ssä), vaikka ei ole tarvinnut mitään rautatabletteja syödä. Onhan tuo 130:kin hyvä arvo! Hassua kun joillain laskee ihan valtavasti tuo hb, mutta täällä on ollut kohtalaisen vakaana...

Muuten täällä vaan kärsimättömänä odotellaan että päästäis tositoimiin ja saataisiin touho terveenä syliin :-)

Tsemppiä kaikille!!!

Meikku ja touho 37+5

vinkiksi vain, että vastasyntynyt vauva hukkuu pakkauksen kevyttoppapukuun...sairaalassa näki paljon vauvoja kyseisessä puvussa ja aivan liian iso oli mielestäni, mutta jokainen omalla tyylillään=)

Nostelenpa meitä vähän ylemmäksi.

Mulla on ollut tosi kovia alavatsakipuja muutaman päivän.. koskee kuin menkoissa samoihin kohtiin, ja melkoisen kovaa. Välillä tunnen supistuksen samaan aikaan mutta se tuntuu vaan vatsan kovettumisena.

Toivon että tämä tarkoittaisi vauvan laskeutumista tai kiinnittymistä mutta jotenkin pelko kalvaa mieltä josko jokin tulehdus tai jotain??

Muilla ollut samanlaisia tuntemuksia?

Muuten olo ihan ok. Jännetuppitulehdus vasemmassa ranteessa, ensimmäistä kertaa koskaan.
En pysty ollenkaan kannattelemaan sillä meidän 7 kiloista hauvaa joten toivon että ranne paranee ennen vauvan syntymää, että voin häntä turvallisin mielin kannella, enkä pelkää pudottavani.
Kortisonipiikki annetaan mikäli ei synnytyksen jälkeenkään ala parantua, nyt ei voi tehdä mitään..

Muutaman vaalean raskausarven olen bongannut tosta navan vierestä mutta tummia ei vielä ole.. josko toi kaveri syntyisi eikä ehtisi enempää tullakaan... toiveajattelua:)

mutta eipä tänne sen kummempia kuulu.

aino 38+4

hih,aino..mulla ""repes"" maha oikein seepraks vasta synnytyssalissa..:) Eli maha laski vasta siellä kun vauva puski maailmaan ja silloin tuli komeat raskausarvet..;)

Moi!!

Minun mielestä kiinnittymisestä aiheutuu enemmänkin sellaisia puukon iskuja ja vihlomisia..itsellä ainaski bongailin jotain sen tapaista ja kas kummaa oli sillä aikaa kiinnittynyt, en sitten tiedä johtuiko ne ""puukon iskut"" paikkojen aukeamisesta..vai mistä..

No täällä ollaan yhtenä kappaleena,supistuksia satelee edel.
mutta ei ole vielä ainakaan tullut lähtöä..Jospa vaikka ensi yönä.. :)..Odottavan aika on pitkä!

Mulle ei ole tullut vielä yhtään rask.arpea ja toivottavasti ei tule..Taitaa tuo sen verran elastinen olla toi nahka et hyvin venyy..Muutenkaan mun masu ei ole kovin iso,miehen kans mietittiin et eikö se tästä enää muka kasva..Ei kai sit..ainakaan hirveästi.

Hmm en nyt tähän hätään muista kaikkia jo jakautuneita mutta onnittelut kaikille nyytin saaneille!!!!!

murmeli 38+2

Mulle taas neuvolassa sanoi että jos vihlonnat on just noita puukoniskuja niin johtuu vauvan pään liikkumisesta....

No, enpä mä taida synnyttää ihan äkkiä vaikka kuinka toivoisin.

Mä olen niin kypsä kuin vaan voi olla... En jaksais enää yhtään... Just kävin koiran kanssa pitkällä lenkillä eikä sekään aiheuttanut supistuksen supistusta. Tää ei varmaan synny ikinä. Jää tonne mahaan loppuelämäkseen... No, toivottavasti ei kuiteskaan. Väittävät, ettei sinne ole vielä kukaan jäänyt... ;)

Eipä näissä kypsissä olosuhteissa muuta. ""Onneks"" jotkut muutkin on jo kypsiä, ettei tarvii itsekseen täällä puhista...

Kissa 39+4

Juu et ole yksin onglemasi kanssa;)

Mä heräilin koko viime yön supistuksiin, ei kovin kipeitä mutta tuntuvia.

Tuo ""alavatsa"" kipu kummastuttaa. Kipu on jatkuvaa ja tuntuu tossa häpyluun yläpuolella keskellä ja noin 5 cm keskeltä kummallakin puolella nivusissa.. No, elän toivossa että vauva olisi kiinnittynyt, maanantain neuvolassahan se nähdään.

Kyllä mekin ne vauvat saadaan ulos tuolta masusta vaikka siihen aikaa menisikin vähän enemmän:)
Näin viime yönä unta synnytyksestä, en muistanut synnytyksen jälkeen mitään koko synnytyksestä.. siis kipuja tai mitään. Poikavauva syntyi ja muistan kun se oli niin pikkuinen, saa nähdä oliko enneuni ja tuleeko poika.
Unohdin ilmoittaa kaikille vauvan syntymästä siinä unessa:)

jaksamista kaikille!

aino 38+5

Moi kaikille! Sain kuin sainkin tän rakkineen eli rakkaan tietokoneen takaisin huollosta...kyllä nyt taas surffaus sujuu oikein vauhdilla. Mitään ei täälläkään tapahdu paitsi että vasen käsi puutuu aina vähän väliä ja on hieman hervoton. Ei voi luottaa, että asiat pysyisi käsissä. Lisäksi vasenta kättä särkee olkapäästä sormiin asti. Taitaa olla jotain tuolla hartioissa jumissa tai sitten tuolta alaselästä on joku hermo jumissa ja säteilee tänne muualle. Ja turvotusta on ja närästää jne...eli ihan normaali olotila siis näin raskaana olevalle, heh.

Nyt on päästy sinne viikoille 39+1 ja alkaa jänskäämään koska alkaisi tapahtua. Sf-mitta oli mennyt alaspain sentillä ja on nyt 33cm joten ainakin jotain on tapahtunut ja vauva on valahtamassa oikeaan suuntaan. Muuten ei sitten olekaan mitään tuntemuksia. Sanoinkin terkkarille tänään, että ihan varmaan nähdään vielä ens viikolla.
Olen leiponut ja kokannut pakastimeen koko viikon. Nyt on ruokaa ja makeaa kun vaan ottaa ulos. Pakkasin lisäksi sairaalakassia, ainoa mikä puuttuu on suklaat ja meikit, mutta ne nyt kerkeää sitten.

Mietin myös, että täytys varmaan ostaa niitä isoimpia mahdollisia siteitä sitten valmiiksi kun tulee sairaalasta. Saahan sieltä niitä mummovaippoja varmaan jonkun verran mukaan muttei nyt mitään isompaa varastoa kuitenkaan.

Mä laitoin vauvalle sairaalakassiin mukaan pitkähihaisen potkupuvun, villavaatteet (kummitätini kutomat, niin SÖPÖT) joihin kuuluu lisäksi töppöset, tumput ja päähine, sellaisen hieman paksumman haalarin joka ei kuitenkaan ole toppa ja lisäksi ajattelin, että vois ottaa joko makuupussin tai villapeiton mukaan jos on oikein kylmä. Meiltä ei ole autolla onneksi kuin 5min matka sairaalaan joten siinä ei ehdi paljon kuin käynnistää auton ja ollaan jo perillä.

No kunhan nyt ensin sinne sairaalaankin pääsisi....

Kannatta kyllä tosta vasemman käden puutumista mainita sinne neuvolaan. Kun usein se on oire verenkierron häiriöistä, eli ainaskin varmistettaisiin ettei sitten vauvalle tule hätä. Itse oireilen juuri sillä että vasenkäsi puutuu ja sitä saa puristella ja mulla on pieni sydänvika/matala verenpaine. Välillä tulee oikein kipuakin käteen, jos paineet on alhaalla. Voihan se olla myös niskasta johtuvaakin.

Täälläkin ovat nuo vihlonnat ja puukoniskut ihan tuttuja. Välillä illalla nukkumaan mennessä tuntuu niin ilkeältä, että nukkumisesta ei ole tietoakaan. Minulla liittyvät kyllä laskeutumiseen tai johonkin sen aiheuttamaan pehmenemiseen, lapsi alkaa olla jo aika alhaalla eikä näitä tuntemuksia ollut minulla ennen laskeutumista. Mutta kiinnittynyt tuo kaveri ei ilmeisesti ole, koska ei tunnu ""päätä jalkojen välissä"" :)

Minulla on vatsanahka ratkennut niin pahasti, että pelkään, ettei enempää varaa enää ole ;) Vatsa on varsinkin alhaalta keskeltä niin pahoilla seepraraidoilla kuin voi ja näyttää todella hirveältä. Nahka on myös niin kireällä, että koko ajan täytyy rasvata tai muuten kutiaa ja tuntuu muutenkin inhottavalta. Jos on odotettavissa, että tilanne pahenee vielä synnytyssalissa, niin minä saan varmaan vatsanahan repeämän :D

Mimmu, rv 39+6 (joo, la kolkuttaa, mutta olen valmistautunut vielä kahden viikon odotukseen)

Heissan
Kotona ollaan! Pieni tyttönen tuli laitokselta mukaan. Tyttö syntyi sitten 11.10. klo 2.15. painoa 3520g ja pituutta 51cm. Hurjan söpö!!!Kunhan jaksan ja takamus kestää niin lueskelen viimeisimmät kuulumiset ja palailen asiaan...
T:väsynyt mutta onnellinen Heluna ja tytsi

11.10. klo 2.15. painoa 3520g ja pituutta 51cm

3.10 jenny, esikoinen, SKS
** 2.10 Poika 3620 g ja 51 cm**

3.10 mami79, kolmas tulossa, OYS

4.10 Tilla, esikoinen, KYS
**30.9. Tyttö 3020 g ja 47 cm**

4.10 bonnie, esikoinen

6.10 nanna, esikoinen, TAYS

7.10 Hyrrä, esikoinen, KÄTILÖOPISTO
**3.10 Poika 4060 g ja 51 cm**

10.10 leonie, esikoinen

12.10 NauNau, esikoinen, TAYS
*13.7 syntyi Poika, 1314 g ja 41 cm*

12.10 Matu, esikoinen, KOKS

12.10 Äippä, esikoinen, LKS
*1.10. Poika 3280 g, 49 cm*

13.10 tipsu, esikoinen

14.10 Nuppu, esikoinen, JORVI

15.10 Mimmu, esikoinen, TAYS

15.10 Minna, kolmas tulokas
**6.10. Poika 3810 g ja 49,5 cm**

16.10 Iitu, toinen tulokas, PHKS

17.10 Kate, esikoinen
*20.9 Tyttö 1475 g ja 41 cm**

17.10 Kissa, esikoinen

20.10. Lness, esikoinen, Kättäri

20.10. joopajoo (Anna), esikoinen, Naistenklinikka

21.10 Ruska, esikoinen

22.10 Heluna, esikoinen, Jorvi
**Tyttö 11.10, 3520 g ja 51 cm**

23.10 aino, esikoinen, P-HKS

23.10 murmeli, esikoinen,

24.10 Nipsu, esikoinen, TAYS

26.10 Susk_baa, esikoinen, OYKS

27.10 Minni, esikoinen, JORVI

27.10 Kiiwi, esikoinen KYS

28.10 Minde, esikoinen, SALON SAIRAALA

29.10 Meikku, esikoinen

31.10 Pipsa79, esikoinen, HYKS

Onnea sulle heluna!!!

Minäkin odotin että kun vauva kiinnittyy niin se tuntuis siltä ""kuin olisi pallo jalkojen välissä"" ,mutta ei se kuulema tunnu oikeasti miltään,no höh! Tai voi kai se joillakin tuntua,siitä toi sanonta,mutta ei mun kohdalla,vaikka pieni lantio onkin,ja vauva niin alhaalla kuin mahdollista..Mun maha ei kyllä mitenkään roiku..Hmm..Pitäisikö sen loppuajasta ""roikkua"" ?
On tää kyllä outoa ittesä kyttäämistä..mitenkähän sitä sit osaa olla ""normaalisti""..

KUNNON TUJAKOITA SUPPAREITA KAIKILLE NIIN OIS OHI JO TÄMÄKIN !!! (hyvin sanottu,mutta niiiiiiiiiiiiin totta! ;)

Onnea Helunalle pikkuisesta!!

Me oltiin tänään neuvolassa ja verenpaine edelleen nousussa, nyt 150/88. Th laitto mut polille. Siellä otettiin vauvan sydämen sykekäyrä ja mitattiin verenpaine uudelleen. Siellä se oli 134/88. Sydän löi hienosti :)

Kävin vielä labrassa antamassa verta, jälleen.
Soittelin tuloksia tässä illalla ja sain nyt vasta tietää et kokeet oli raskausmyrkytystä varten otettu. Pissa mulla oli taas puhdas, eli ei valkuaista. Mutta kokeissa kävi ilmi et joku arvo oli koholla joten mennään sunnuntaina aamulla taas polille käyrään ja miettimään mitä tehdään.

Oon ollu tosi hermona koko päivän ja se päivänen lääkäri ottaa mua vieläkin hermoon, se vaan sano et kaikki on hyvin. Sanoin miehellekin tässä päivällä et vauvalla tarvii ilmeisesti olla tosi hätä ennen kun tässä käynnistykseen päästään.. :(
Ajattelin sunnuntaina sanoa et saavat kyllä luvan tehdä asialle jotain, mä en enää panikoi tällasta asiaa koska vauvan on jo ihan hyvä olla mahan tällä puolella. Painoarviokin tänään 3100g. Mut saas nähdä mitä siellä tapahtuu. Tuun kirjottelee lisää sit sunnuntaina...

Minde ja pikkuinen rv 38+0

Joo, kyllä me siitä puhuttiin neuvolassa ja siellä oltiin sitä mieltä, että johtunee tuosta mun alaselän ja hartioiden ongelmista. Mulla on tuo vasen puoli muutenkin aina kovemmalla koetuksella kun toinen jalka on pari milliä toista lyhyempi (ei näy päällepäin, mutta huomattiin nuorempana kun kävin fysiatrilla) ja siten alaselässä on pieni skoliosis. Nämä yhdessä lisättynä sillä, että vauva painaa ja mutkistaa kaikkea tuolla lantion alueella tekee sen, että ehkä hartiat joutuu kovemmalle rasitukselle tai joku hermo on painuksissa ja niin tuo käsi oireilee. Lähinnä se on sellaista lihassärkyä olkapäästä sormiin ja välillä sitten sitä puutumisen oloa. Vauvelin menoa se ei tunnu haittavaan...sydän lyö ja tyyppi liikkuu niinkun ennenkin. Kai me äipät ollaan kovemmalla koetuksella kun nuo kasvavat asukit. Sitä on varmaan ihan ihmeissään synnytyksen jälkeen kun kroppa alkaa palautumaan eikä olekaan enää niin mummofiilis....

Mites olette muuten meinanneet ehkäisyn hoitaa sitten kun kaikki on hyvin ja parantunut? Mä mietin, etten haluaisi mennä pillereihin enää takaisin muttei hirveesti innosta sen kumin käyttökään pakollisen ajan jälkeen (eli alussahan se on ihan must, mutta sitten kun paikat on parantuneet). Oletteko muut miettineet jo vaihtoehtoja? Onko kellään kokemusta kierukoista?

Mä olen kans miettiny tota ehkäsyä. Muakaan ei kiinnostais enää alkaa syödä mitään pillereitä eikä se kumikaan kiinnosta.. Kierukka ois yks vaihtoehto mutta kun sen tehoaika on kuitenkin se 5v ja meillä ois suunnitelmissa et lasten väliin jäis vain n.2v joten ei se kierukkakaan hyvä vaihtoehto silleen ois. Siitä jäis niin paljon käyttämättä jos niin voi sanoa. Mut tarvii täs miettiä, on viel jonkin verran aikaa.

Oon tässä lähdössä kaupungille vähän katselemaan ja kuulostelemaan;)
Eilinen sauna ei ainakaan tuottanut tulosta..

Vauva on ollut pelottavan vähäliikkeinen muutaman päivän ja pakko välillä ihan herätellä toista saadakseni varmistus että kaikki on kunnossa.. Mulla on oikeastaan vasta nyt pelot kaikkein pahimmillaan.
Näin eilen kaveria jolla on pari viikkoa minun jälkeen laskettuaika, vauva oli kääntynyt perätilaan muutama päivä sitten:/ Ikävä juttu kun hänellä esikoinen leikattiin niin saattaa olla että joutuu nyt toisenkin kanssa sektioon.

Mä oon kanssa pohdiskellut ehkäisyä mutta en vielä sen tarkemmin.. Meillä kesti tän esikoisenkin kanssa raskautuminen vuoden joten josko ottaisi riskin...:) No ei sentään!:))
Ehkä kokeilen ehkäisyrengasta tms. Pillereitä en minäkään haluaisi ottaa käyttöön enää. No, imetyksenhän pitäisi olla aika varma ehkäisykeino niin pitkään kun lapsi on täysimetyksellä;)

Mutta nyt liikenteeseen.

aino 38+6

Lauantait kaikille! Ja onnea Helunalle pienestä tytöstä!!

Mimmulle, ei tosiaan kaikilla tunnu missään tuo kiinnittyminen. Mullakaan ei ollut mitään tietoa siitä että vauva oli kiinnittynyt, ei mitään tuntemuksia. Ja oli jo niin alhaalla kuin ""mahdollista"" jo hyvissä ajoin ennen syntymää.

Ainolla kuulostaa lupaavalta tuo hiljaiselo, tosin eihän sekään välttämättä tarkoita mitään. Mutta toivotaan parasta! =) OIs kiva päästä jo lukemaan lisää synnytyskertomuksia..

Bonniella eikös ollut se käynnistys torstaina? Mitenköhän on mennyt.. Hyvin varmasti. Toivottavasti kuullaan susta pian =)

Meillä poitsu on lähinnä itkeskellyt tän päivää, ilmavaivoja. Nyt sain sen vihdoin nukahtamaan, toivotaan että nukkuisi nyt pidempään kuin tunnin. Taitaa pieni aavistaa ettei isä ole kotona. No saa nähdä miten ensi viikko lähtee pyörimään kun mies palaa töihin ja jäädään pojan kanssa kahdestaan.. Eiköhän me opita yhteiseloon =) Hyvin on tähänkin asti mennyt. Miten muilla nyytin saaneilla on vauva arki lähtenyt luistamaan? (Tosin voiko tätä vielä oikein arjeksi sanoa kun toinen vasta 2vk vanha..?)

Voimia masua vielä kantaville! Mulla on jo hirmunen ikävä mun isoa mahaa, oon haikeana´katsellut kuvia koneelta kun vielä masu oli.. eipä ole enää.. byää.. =( Yrittäkää nauttia siitä kummusta, vaikka se välillä tuskastuttaakin, sitä ei tiedä vaikka tekin jo kohta haikailisitte sen perään niinkuin minä!

Terguin, Jenny ja poika Tiitiäinen

heissan.
Tuossa jenny kuin tuon sun synnytysjutun :) mulla synnytys kesti 4h 35 min mikä oli todella nopea ensisynnyttäjälle :) 1.vaihe 3h40min 2.vaihe 47min ja jälkeiset 8min. sikäli kun en ehtinyt mitään kipulääkettäkään saada eikä ilokaasu tehonnut synnytys ei ollut niinkään pelottava kuin olisi kuvitellut :) nyt täällä kotosalla vietämme miehen ja pojan kans aikaa kun ei vielä ole kovin ulos huvittanut viedä kun niin kovat tuulet ja sateet.. :( mut kyllä sekin päivä viel koittaa et on hyvä ilma :)