LOKAKUU 11

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aino

Vieras
3.10 jenny, esikoinen, SKS

3.10 mami79, kolmas tulossa, OYS

4.10 Tilla, esikoinen, KYS

4.10 bonnie, esikoinen

7.10 Hyrrä, esikoinen, KÄTILÖOPISTO

10.10 leonie, esikoinen

12.10 NauNau, esikoinen, TAYS
*13.7 syntyi Poika, 1314 g ja 41 cm

12.10 Leppis, kolmas tulokas, TYKS

12.10 Matu, esikoinen, KOKS

12.10 Äippä, esikoinen

13.10 tipsu, esikoinen

14.10 Nuppu, esikoinen, JORVI

15.10 Minttu81, kolmas lapsi, K-SKS

15.10 Minna, kolmas lapsi

15.10 Tupuna, toinen

15.10 Mimmu, esikoinen, TAYS

16.10 Iitu, toinen tulokas, PHKS

17.10 Kate, esikoinen

17.10 Kissa, esikoinen

20.10. Lness, esikoinen, Kättäri

20.10. joopajoo (Anna), esikoinen, Naistenklinikka

21.10 Ruska, esikoinen

22.10. Heluna, esikoinen, Jorvi

23.10 Lumi-Loviisa, esikoinen

23.10 aino, esikoinen, P-HKS

23.10 murmeli, esikoinen,

24.10 Nipsu, esikoinen, TAYS

26.10 Susk_baa, esikoinen, OYKS

28.10. Kiiwi1, esikoinen, KYS

27.10. Minni, esikoinen, Jorvi

28.10 Minde, esikoinen, SALON SAIRAALA

29.10 Meikku, esikoinen

31.10 Marja, esikoinen

31.10 Pipsa79, esikoinen, HYKS

Uutta pukkaa..

Poistin kylmällä kädellä niitä joita ei ole hetkeen ketjussa näkynyt.. olisi kiva että loka-marraskuussa kaikkien listalla olevien ""synnytystiedot"" olisi näkyvillä ja näin helpotan omaa työtäni (jos minä ehdin aina päivittää;)) kun ei ole sellaisia nimiä joiden tietoja ei välttämättä koskaan saada ja jotka eivät ole ottaneet osaa keskusteluun..

Kertokaa vain jos olette erimieltä niin kopsaan vanhasta ketjusta listan uudelleen alkuperäisessä muodossaan:)

Täällä ollaan turvoksissa, kohta voisin hetkeksi oikaista itseni jalat ylös sohvalle.

Vauva on ollut pari päivää todella liikkuvainen ja kylkiluut on arkana..:)

aino 29+2

Hepsan taas ja terveisiä perhevalmennuksesta. Onkos muilla jo alkanut? Meillä oli tänään eka kerta, torstaina olisi toinen ja kolmas ensi viikon tiistaina. Viimeinen kerta olisi joulukuussa tuo keskusteluryhmä että miten menee. Tälläkertaa oli aiheena loppuraskaus, synnytys ja muu vastaava. Ihan mielenkiintoista oli vaikka takapuoli kyllä puutui tuon kahden tunnin aikana...

Mitäs kaikkea Galluppia täällä olikaan vastattavana... Ikää meillä on minulla 25v ja miehellä 28v. Rattaat on hankittu ja merkki oli Ora Jovi air. Lastenvaatteita ei ole edelleenkään kuin kolme kappaletta, onneksi hoputin vähän Kelaa ja pakkauksen pitäisi tulla viim. ensi viikolla. Jätin hakemukset sisään kesäkuun lopulla... Taitaa olla vähän ruuhkaa täällä Espoon puolella...

Eikö kenenkään mielessä ole vielä tuo synnytys kun viimeksi kyselin mietteitänne isän tulosta synnytykseen??? Meillä tehdään varmaankin niin että isi on avautumisvaiheen mukana ja itse ponnistusvaiheeksi menee pois, (jos minä päästän...) =) Mielihän voi muuttua vielä laitoksella mutta eipä sitä kovin sitovia päätösiä viitsi vielä tehdä kun ei tiedä miten menee.

Täällä on muuten voitu ihan kohtalaisesti paitsi että liitoskivut alkoivat sunnuntaina :( Eivät ole kovin mukavia, varsinkaan kun töissä pitää kävellä edestakaisin. Onneksi sentään voi istuakin välillä. Mini heittelee selvästi vielä volttia massussa joten ainakaan vielä ei olla asetuttu raivotarjontaan. (Jalkapohjat ovat turvonneet muuten minulla muodottomiksi)

No täytyypä tästä lähteä kisoja katsomaan, jos vaikka jatkuisivat. Aika hirveä myrsky täältä meni yli. Ensin näki sen telkkarista Stadionilta ja kohta sen näki myös omasta ikkunasta...
T:Heluna ja Mini

Meillä iskä tulee synnytykseen mukaan, ainakin tämän hetkisten suunnitelmien mukaan:)
Haluan että hän on minua tukemassa ja hänkin on ilmoittanut haluavansa olla synnytyksessä mukana alusta loppuun ja leikata napanuoran jos saa ja kylvettää vauvan jos mahdollista.

Monista ajatus varmaan tuntuu omituiselta, että itse makaat ja punnaat hiestä märkänä ja kaikennäköistä eritettä sun muuta tulee alapäästä mutta eihän sen miehen ole tarkoituskaan olla siellä alapään puolella kuikuilemassa, vaan siinä vieressä lähellä päätä.

Toivotaan siis, että saan synnyttää normaalisti eikä raskausmyrkytys iske päälle tai ettei muitakaan mutkia matkaan tulisi..:)

Synnytystä itseään en ole ehtinyt miettiä.. ei tiedä mitä odottaa kun ensimmäinen lapsi tulossa joten ajattelen vaan niin, että siitä kyllä selvitään, kuten miljoonat naiset ennen minua:)

Meillä myös isä tulee mukaan synnytykseen, niinikään kun kaikki menee niinkuin pitää. Ainoa huolen aihe on matka sairaalaan. Kotoa matkaa sairaalaan on n.65km, mutta mikäli mieheni on töissä kun synnytys käynnistyy on hänellä sinne matkaa n.130km. Kyllähän siinä tietysti sitä aikaa varmaan on, tuskin kaikki tapahtuu silmänräpäyksessä. =)Mutta olisi mukava kun tosipaikan tullen oma kulta olisi lähellä ja mahdollisimman pian.

Synnytys on mulla ollut mietinnässä jo jonkun aikaa. Toisaalta toivoisin normaali synnytystä, mutta helpotus saattaisi olla jos tehtäisiinkin suunniteltu sektio.. Meillä täällä kun tehdään se synnytystapa arviointi (onneksi). Yritän mennä synnytykseen avoimin mielin ja käsitellä kivun sellaisena kuin se tulee. En siis tarkoita että en tahtoisi kivunlievitystä! Positiivisin mielin.. Ja eihän se synnytys herkkua ole lapsellekkaan.

Meillä perhevalmennus lähti käyntiin jo kesäkuussa. Nyt olisi vielä 3 kertaa jäljellä. Kovin paljon ei ole uutta tietoa tullut, mutta ei nuo käynnit turhiakaan ole ollut. Ihan ok =)

Meillä myös isi tulee mukaan synnytykseen. Mulla samoja mietteitä kuin Ainolla, että haluan miehen sinne tueksi ja turvaksi. :) Inhoan sairaaloita...
Mä odotan oikeen innolla synnytystä, toivon että voin synnyttää normaalisti alateitse. Onneksi meilläkin on tuo synnytystapa-arvio.

Valmennukset meillä on ensikuun alussa. Kahtena päivänä 3h. Ja ens neuvolassa sovitaan aika sairaalaan tutustumiseen. Tietää sit hieman et mihin pitää mennä kun aika on :)

Vaunuista sen verran et ostettii tutulta pois ABC:n pramyt pehmeellä kantokopalla. Toivottavasti on hyvät käytössä, ainakin ""kuiva-ajelu"" on ollut iha hyvä.
Vauvan vaatteita on tullu osteltua melko paljon. Ne vaan on niin ihania ja pieniä et ei voi olla ostamatta :)

Meillä mies on 23v ja mä itse olen 20v vielä vauvan syntyessä mut hieman ennen joulua täytän 21v.

Nyt jatkamaan kotiaskareita.

Minde ja pikkuinen rv. 28+5

Moikka!

Tänä aamuna oli neuvola ja sainkin passituksen lepäämään loppuviikoksi. Oon ollu vajaan viikon tosi väsyny ja huonovointinen. Mutta syykin siihen selvisi. Kaikki arvot yms. oli oikein hyvät, ainoastaan hemoglobiini on pienen ajan sisällä laskenut niin, että sen tähden todennäköisesti on paha olo. Arvo sinänsä on kyllä ihan hyvä, 133, mutta mulla kun se on huidellu siellä 150 korvilla niin pudotus parin viikon sisällä on kuitenkin suuri. Olikin ihana tulla töiden sijasta kotiin, ja heti nukuin 1,5 tunnin päiväunet! :-)

Pikkusen sydänäänet kuului hyvin ja olivat 140 tienoilla. Sitten pikkukaveri päätti vähän alkaa vehtaamaan ja syke nousi hetkessä 160:een! Hoitajakin nauroi kun yhtäkkiä maha alkoi heilumaan, heh!

Sain tällä kerralla vasta ajat niihin valmennuksiin jotka meillä näyttää alkavan vasta 20.9. Eli vielä reilun kuukauden saan odotella niitä... (Sovittiin sen hoitajan kanssa että menen marrasmammojen kanssa samaan kun lokakuun ryhmä oli aika täysi. Meillähän laskettu aika on vasta 29.10). Kellonajat on vaan sen verran kinkkiset, että mies on vielä töissä niiden alkaessa :-( Toivottavasti saisi sumplittua töitä edes siihen synnytysosastoon tutustumiskerralle. Se niinkun on ainoa, missä mä haluan ehdottomasti että mies tulee myös, muihin olen ajatellu että tulee jos tahtoo itse. Mutta nyt tosiaan tuo kellonaika ilmeisesti sanelee... Tahdon myös että mies tulee synnytykseen mukaan tueksi ja turvaksi, kun en myöskään ole mitenkään innostunut noista sairaaloista. Meilläkin on sama tilanne kuin Jennyllä, eli matkaa sairaalaan on vähän enemmän. Ja mies käy kauempana töissä niin sieltä sitten matkaan sairaalalle menee varmaan 1-1,5h.

Vaunuista: me hankittiin Brion Duot. Ne tuntui hyviltä ja kevyiltä ja mahtui meidän auton perään. Käytäntöhän sen sitten näyttää, kuinka hyvät ja kätevät ovat. Eiköhän noi kaikki ""merkkivaunut"" ainakin ole aika laadukasta tekoa, kunnon takuut ja kaikki. Mutta kyllä tälläinen keltanokka välillä aika ihmeissään on tämän tavarapaljouden keskellä, että mikä nyt on hyvä ja mikä on tarpeellinen.

Ikää meikäläisellä on 29v ja mies on täytti juhannuksena 40v.

Olikos muita galluppeja? Hmm, en nyt muista. Nyt taidan mennä jatkamaan LEPÄÄMISTÄ :-D

Meikku ja touho 28+4

Meillä on myös suunnitelmissa että mies on mukana synnytyksessä. Tahdon hänet ehdottomasti mukaan tueksi ja turvaksi, ja hänellä ei ole mitään sitä vastaan. Meillä ei ole kuin parin kilsan matka sairaalaan. Täytyy kuitenkin kait mennä taksilla sinne kun meillä ei ole autoa, enkä usko että viitsin kävellä siinä vaiheessa.

Minä toivon alatiesynnytystä, mutta en viitsi hirveesti suunnitella mitä otan tai en ota kipuun. Ajattelin odotella ja katella miltä se kipu tuntuu ja sitten päättää mitä haluan tehdä. En kuitenkaan usko että tästä luomusynnytystä tulee..

Minä kävelen nykyään kuin vanha mummo. Kun yritän kävellä reippaasti, rupeaa heti supistelemaan, joten hitaasti vaan eteenpäin.

Ikägalluppiin vastaus: mulla on ikää 29 vuotta ja mies on 31v.

Bonnie 32+1

Hei kaikki lokamammat!

Mulla on ikää 22 ja mies täytti 30 plussauspäivänä tammikuussa.

Mies tulee mukaan synnytykseen, mutta kaiken varalta myös veljeni vaimo lupasi lähteä synnärille, jos tuo mies vaikka pyörtyy. Veljellä on 3 lasta, joten tuo veljen vaimo on ainakin kokemusta omaava kumppani siinä, jos mies ei kykene olemaan.

En osaa pelätä synnytystä, kun ei ole aiempaa kokemusta. Sen tiedän, että ei tuo vauva massuun jää, joten turha kai semmoista on pelätä, mikä on edessä kuitenkin. Myös sen olen päättänyt, että alakautta pyritään synnyttään, jospa se tulisi normaalisti. Neulat kai mua eniten hirvittää siellä synnytyssalissa.

Neuvolakuulumisia:
Kaikki muu ok, paitsi pississä sokeri ++ (mulla on diabetes) ja Hb vain 108, kun 4 viikkoa sitten 124. Meinas aloittaa jotain Obsidanin lisäksi, mutta unohti. Parin viikon päästä on KYSillä sokerikontrolli, niin jospa se lääkäri puuttuisi siihenkin.

Jees, semmosia tänne.

Tilla rv 32+1

Heipsan taas pitkästä aikaa!

Täällä vaivaa älyttömät kivut kyljissä ja maha on hieman turvonnut aina illasta ja melkeen koko yön. Yö pissaaminen on hieman helpottanut. Ennen nukkumaan menoa saa käydä n. viis kertaa ja yön aikana enää n. kolme. Että nukun jo n. kolmen tunnin pätkissä. :)
Synnytys ei pelota, innolla odotan. En onneksi pelkää neulojakaan, paitsi jos sormen päästä otetaan. :( Että epiduraalin voimin yritän alatiesynnytystä. Saas kyllä nähdä että mitä ne sanovat synnytystapa arvioinnissa kun olen aika pienikokoinen, mutta sinne on vielä aikaa. ;)
Vaunut ostetaan varmaan joko Brio Kombit tai Novat. Luultavasti kombit. Tykkäsin niistä vähän enemmän.
Ostetaan kaikki tavarat kerralla kun muutto siis loppukuusta niin saa uuteen kämppään kaikki valmiiksi.
Käytiin tänään kattoon uutta asuntoa. Oli aika ihana vaikka pieni olikin, mutta ainakin oma. :) Kaksi makuuhuonetta joista toinen siis vauvalle. Iso keittiö, olkkari ja tottakai sauna. Ammetta ei ollut kylppärissä, mutta ajattelin sen ennen synnytystä hommata niin saa kotona köllötellä supistuksia lievemmäksi lämpimässä vedessä.
Niin siitä gallupista... Minä oon 22 v. ja mies 21 v. Mies tulee mukaan synnytykseen koska luultavasti hän on tehokkaampi apu kuin mitkään kipulääkkeet. <3
Kääk enää reilu kaks kuukautta! :O

Susk_baa rv 29+0

Hei taas.

Sokeriarvot oli kohdallaan vaikka ne ensin miettivät, kun mun paastoarvo oli kuulemma korkea, että voikko sitä testiä tehäkään... No, onneksi tekivät eikä mitään ilmennyt.

Meille tuli Teutonian vaunut, en tiedä sen tarkemmin merkkiä, vanhoina ostettiin mutta tosi hyväkuntoiset ja hyvännäköiset. Värikin sattui sopimaan mun silmään, vaikka sillähän ei sinänsä olisi ollut väliä.

Perjantaina olisi neuvola, sitten selviää (toivottavasti) tuo tärinä. Edelleen sitä on välillä, mutta en tosiaan ole antanut sen häiritä, koska muitakin liikkeitä tuntuu. Joku sanoi turvotuksesta, sitä mulla on kanssa jaloissa. Sormukset mahtuu vielä. =)

Synnytyksestä sen verran, että olemme mieheni kanssa keskustelleet asiasta ja hän haluaa ehdottomasti tulla mukaan. Mä haluan kyllä hänet kanssa mukaan ja uskon, että etenkin avautumisvaiheessa olisi kiva, jos hän olisi mukana, mutta jotenkin ajatus siitä loppusynnytyksestä miehen kanssa ahdistaa. En tiedä miksi. Jokuhan juuri sanoi, että mieshän on siinä ""pää-päässä"" eikä sinänsä edes välttämättä näe mitä tapahtuu, mutta jotenkin karsastan ajatusta. No, mieli voi vielä muuttua. En halua tehdä päätöstä vielä...

Semmosia tällä kertaa...

Auts, ai sattuu selkään!!

Mulla on yläselkä ollut tosi kipeä nyt muutaman päivän. Supistee jatkuvasti mutta ei kipeitä suppareita joten en ole huolissani.

Huomenna menen uusimaan pissakokeen ja katotaan se valkuaisarvo uudestaan ja mitataan verenpaine ja hemoglobiini. Mua jäi itteäni vaivaamaan se valkuaisasia, joten haluan varmistaa vielä.

En halua valittaa mutta olo on tosi kipeä, jalkoja pakottaa iltaisin ihan hirveesti.. itku silmässä pyörin lattialla kun koskee niin hirveesti ja missään asennossa ei ole hyvä. Mies jaksaa hieroa mun jalkoja tunnollisesti joka ilta liki pari tuntia mutta ei tunnu olevan apua. Oon tehnyt itselleni säännön, että nostan jalat kahden tunnin välein ylös ainakin 10 minuutiksi mikäli mahdollista mutta ei ole apua siitäkään näköjään.
Ja tää selkä on nyt juiminut toisaan muutaman päivän tosta lapaluiden välistä.
Alavatsaan ottaa oikein tosissaan kun pari tuntia on seisoskellut tai kävellyt.. saa nähdä miten töihinpaluu maanantaina onnistuu.

Mistä ootte hakenut sairaslomaa jos on tullut tarve?

Vauva liikkuu paljon ja kylkiluut on hellänä, siitäkin huolimatta ne potkut tuntuu NIIN ihanilta:))

Aloitin tänään äitiyspakkauksen vaatteiden pesun, jätin isommat vielä suosiolla laatikkoon, myöskään toppahaalaria en vielä pessyt, saattaa olla että käyn ostamassa pienemmän haalarin kunhan vauva syntyy. On se niin hirmu iso mikä siinä pakkauksessa tuli..
Tänään aloitin myös ""arkipäivätarvikkeiden"" oston, ruokakaupassa käydessäni ostin pari tuttipulloa ja kylvynjälkeisöljyn:)

Pikkuhiljaa pitää ostaa ammeet, rasvat, vaipat sunmuut valmiiksi kun ei tosiaan tiedä milloin lähtö tulee..

Valmennus meillä alkaa syyskuun toisella viikolla ja 4 eri kertaa olisi tulossa, synnytyslaitoksen tutustumiskäynnille pitäisi itse varailla aikaa.

Nautiskelkaa te joilla vointi on vielä hyvä!:)

aino 29+3

Auts, ai sattuu selkään!!

Mulla on yläselkä ollut tosi kipeä nyt muutaman päivän. Supistee jatkuvasti mutta ei kipeitä suppareita joten en ole huolissani.

Huomenna menen uusimaan pissakokeen ja katotaan se valkuaisarvo uudestaan ja mitataan verenpaine ja hemoglobiini. Mua jäi itteäni vaivaamaan se valkuaisasia, joten haluan varmistaa vielä.

En halua valittaa mutta olo on tosi kipeä, jalkoja pakottaa iltaisin ihan hirveesti.. itku silmässä pyörin lattialla kun koskee niin hirveesti ja missään asennossa ei ole hyvä. Mies jaksaa hieroa mun jalkoja tunnollisesti joka ilta liki pari tuntia mutta ei tunnu olevan apua. Oon tehnyt itselleni säännön, että nostan jalat kahden tunnin välein ylös ainakin 10 minuutiksi mikäli mahdollista mutta ei ole apua siitäkään näköjään.
Ja tää selkä on nyt juiminut toisaan muutaman päivän tosta lapaluiden välistä.
Alavatsaan ottaa oikein tosissaan kun pari tuntia on seisoskellut tai kävellyt.. saa nähdä miten töihinpaluu maanantaina onnistuu.

Mistä ootte hakenut sairaslomaa jos on tullut tarve?

Vauva liikkuu paljon ja kylkiluut on hellänä, siitäkin huolimatta ne potkut tuntuu NIIN ihanilta:))

Aloitin tänään äitiyspakkauksen vaatteiden pesun, jätin isommat vielä suosiolla laatikkoon, myöskään toppahaalaria en vielä pessyt, saattaa olla että käyn ostamassa pienemmän haalarin kunhan vauva syntyy. On se niin hirmu iso mikä siinä pakkauksessa tuli..
Tänään aloitin myös ""arkipäivätarvikkeiden"" oston, ruokakaupassa käydessäni ostin pari tuttipulloa ja kylvynjälkeisöljyn:)

Pikkuhiljaa pitää ostaa ammeet, rasvat, vaipat sunmuut valmiiksi kun ei tosiaan tiedä milloin lähtö tulee..

Valmennus meillä alkaa syyskuun toisella viikolla ja 4 eri kertaa olisi tulossa, synnytyslaitoksen tutustumiskäynnille pitäisi itse varailla aikaa.

Nautiskelkaa te joilla vointi on vielä hyvä!:)

aino 29+3

Heippa kaikille!

Masentava ilma, päätin lopettaa viikon lomani kesken ja jatkaa joskus paremmalla ajalla... Pomo oli kyllä aika ihmeissään kun soitin että taidankin tulla huomenna töihin! Lupasi ottaa yhteyttä työpaikkalääkäriin, mulla ei kuulemma ole kaikki kotona :) Mitenköhän mä jaksan olla äitiyslomalla ennen synnytystä, kun kahdessa päivässä kotona alkoi jo kamala ahdistus?

Meilläkin mies tulee synnytykseen mukaan, asia on ollut oikeastaan aika itsestään selvä koko ajan. Olen kyllä yrittänyt kertoa mitä kaikkea kamalaa siellä voi tapahtua (verta ja paskaa lentää...heh), toivottavasti ei siis mene sinne alapäähän kurkkimaan!

t. Minni + Jamppa rv 28+6

Tänäänhän on tulllut teksitä! Lokakuiset on aktiivisia, hyvä hyvä! =)

Aino, en tiedä auttaako, mutta luin Anna Wahlgrenin kirjasta että päivittäinen varpaillaan kävely saattaisi auttaa noihin jalkakipuihin ja muutenkin ehkäistä esim. suonikohjuilta. Kirja on aika vanha, joten en tiedä kumoaako nyky ""tiede"" tämän. Mutta kannattaahan se ainakin kokeilla jos muusta ei tunnu apua löytyvän. Siinä oli vielä mainittuna että ainakin 10 minuuttia päivässä pitäisi niillä varpailla kävellä.. Ilmoittele miltä tuntuu jos ja kun kokeilet =)

Mulla on sairaslomaa nyt 3 vk ennen mammaloman alkua. Päivystyksessä kävin näyttäytymässä. Myös neuvolasta voivat tilata ajan ns. neuvolalääkärille.

Mulla myös mahan paino on alkanut rasittaa yläselkää. Tuntuu inhottavalle.. Kävely alkaa myöskin aika nopeasti supistelemaan, eikä muutenkaan varmaan näytä sen vähempää mummomaiselta kuin Bonniellakaan! Eli ei hätää, on täällä muitakin samasta vaivasta kärsiviä! =)

Nyt taidan aloittaa iltatoimet, on tainnut tälle mammalle tulla jo loppuraskauden väsymystä! No onneks jaksaa suurimman osan päivistä vielä ilman päikkäreitä..

t.jenny ja tiitiskä 32+3

En oo aiemminn vielä kirjoitellu koskaan näille sivuille. Yritin siis kertoa, että lokakuunmammoja ollaan!

On lohdullista kuulla muidenkin selkäkivuista ja jalkojen turvotuksista! Kaikkea sitä löytyy täältäkin! Silti on iloisen ihmeellistä löytää suuri mahansa joka aamu. Potkuja tulee paljon ja lujaa.

Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville!

Hei!

Mikä muu auttaa jalkojen turvotukseen kuin ananas ja kylmä jalkakylpy?
Siivoilin tämän päivän, jaloissani oli koko päivän sukat ja kengät. Illalla huomasin kuinka jalat, etenkin nilkat olivat turvonneet..Ei kyllä tullut mieleenkään, et turvotusta voi tulla..
Välillä niitä tikkuilee ja kuumottaa..
Ja ne oikeasti näyttävät ihan kamalilta!
Polvista alaspäin kuin suorat tolpat..
Miten kummassa pystyn nukkumaan, aamulla pitäis taas nousta aikaisin siivoamaan,kääk sentään..

Kaiken lisäksi mulla on ollut viikon kova flunssa ja eilen sain lääkekuurin keuhkoputken tulehdukseen..Viikon verran syön antibioottia, onneksi tämä flunssa alkaa kuitenkin jo vähän helpottamaan..
Ja pikku-Pena jykellyksellään piristää mieltä kaikkien vaivojen keskellä! 8))
Perjantaina on neuvola ja sen jälkeen ultra, jossa nään pikkuisen pitkästä aikaa, jännittää kamalasti..
Mutta nyt lukemaan sängyn pohjalle, kietois vaikka kylmät kääröt noihin ihaniin norsun sääriin, jos se vähän vaikka helpottais..8/

=Kate rv 30+2=

Heippa Aino,

terkkuja tuolta marraskuun odottajista..:)

Tuohon jalkakipuasiaan vain: minulla oli samanlaista joku aika sitten, ja kun lääkäri pisti rautakuurille, niin loppui muutaman päivän sisällä. Onko sulla mitattu hemoglobiinia koska viimeksi? Voihan tietty olla, että johtuu jostain ihan muusta, toivotaan että selviää.

Musta on ihana välillä lukea teidän ketjua, kun olette sen kuukauden edellä, niin tietää vähän mitä kohtapuoliin on odotettavissa:) Tsemppiä muillekin lokakuisille, perässä tullaan:)

Kiitti RAisa vinkistä ja kiva kun ketjustamme on iloa muillekin!:)
Mulla on tänään ylimääräinen neuvola, katotaan tosiaan uudestaan se valkuainen ja verenpaine, täytyypä pyytää terkkaria mittaamaan hemppakin, ei oon nimittäin pariin kuukauteen taas katottukaan sitä.

Kate, kokeile välilllä nostaa jalkoja ylös. Laitat muutaman tyynyn sänkyyn ja makoilet sillein, mä yritän nukkuakin niin ja ehken hitusen pääsin eilen illalla kipujeni kanssa helpommalla.. En edes osaa kuvitella miten jaksaisin töissä seisoa 8 tuntia päivässä, liian pienissä kengissä, mulla tosiaan jalat yhden numeron isommat kuin normaalisti.. sen verran turvottaa.

Selkäkivut vaivaa edelleen..

Täytyy kyllä sanoa, että jos tää olo ei tästä yhtään helpota niin en aio töihin mennä. 4 viikkoa olis töitä ennen äitiyslomaa... blaah.
On vaan niin tuskaista kun kotonakaan ei voi oikein mitään tehdä kun selkään, jalkoihin ja vatsaan ottaa.. miten sitä sitten pärjää töissä:/

Mutta, palaillaan neuvolan jälkeen että mitä siellä tuumittiin..

aino rv 29+4

Onpas syksyinen ilma pihalla. Lokakuu senkun lähestyy... Välillä ihan vatsasta nipistää jännitys, kun kattelee makkarissa olevaa pinnasänkyä ja miettii, että kohta meidän vauva on oikeesti siinä. Ja silloin tällöin on tullut ihan haikea olo, kun miettii, että kohta tää odotusaika onkin jo ohi.

Onkos täällä muita, joilla vauva liikkunut viime aikoina vähemmän? Mulla meinaa välillä huolestuttaakin se. Kyllä liikkeitä päivittäin tuntuu ja näkyy, ja kaverin saa hereille, kun vähän masua painelee ja tökkii, mutta ei ne liikkeet mitenkään niin isoja ja rajuja ole, että sattuisi itteä kylkiin tms.

Meilläkin on perhevalmennukset käynnissä. Mitään uutta tietoa siellä ei kyllä ole juuri tullut, mutta ihan kiva silti käydä niissä. Seuraavana onkin vuorossa sairaalaan tutustuminen. Tuo matka sairaalaan on kyllä mietityttänyt täälläkin, sinne on reilun tunnin ajomatka. No jospa sinne selvitään yhtenä kappaleena. Mies on tulossa mukaan, se on ollut kummallekin itsestäänselvyys koko ajan. Itse synnytys ei niinkään mietitytä (ainakaan vielä), mutta sairaalaympäristö ja piikit ja toimenpiteet inhottaa ja ahdistaa. Mutta eiköhän siitäkin selvitä, tavalla tai toisella se muksu sieltä kuitenkin ulos tulee.

Siinäpä suurimmat. Selkäkivut on mullakin seuranani :(

Ruska ja masukki rv 29+6

Heips,

Pitää vähän purkaa oloaan tänne. Eilen illalla alkoi aivan hirveä kylki ja alaselkäkipu joka vain paheni yön mittaan. Ihan sama missä asennossa yritin olla, kipu ei hellittänyt tippaakaan ja sain nukuttua vain tunnin. Aamulla lääkärissä totesivat että toisessa munuaisessa on ylimääräistä nestettä ja epäilevät munuaistulehdusta (saan tulokset huomenna). Koska tämä voi aiheuttaa ennenaikaista synnytystä, sain lääkkeitä ja mut passitettiin kotiin lepäämään. Kohdunkaula oli jo pikkasen lyhentynyt, mutta kuulemma ei vielä mitään hätää.

Jos synnytyskipu on paljon tätä pahempi, niin apua!!!

Vauva myöri tosi paljon viime yönä, varmaan mun jatkuva liikkuminen häiritsi unia(?) Ultran mukaan hän kuitenkin voi mainiosti, ja sehän on tässä tärkeintä :)

Bonnie rv32+2

Terveisiä neuvolasta, kaikki oli kunnossa!:) Valkuaista ei ollut enää virtsassa ( johtui ehkä valkovuodosta tai pissa liian vähän aikaa rakossa) ja paineetkin oli hyvät.

Kysäisin terveydenhoitajalta mistä hakea saikkua jos tarve vaatii niin hän suositteli ottamaan yhteyttä työterveyteen, neuvolalääkäri voi kuulema kirjoittaa 2 viikkoa kerralla, eli jos olen sairaslomalla loppuun asti, joudun hakea sairaslomaa 3 kertaa ja Kela kuulemma älähtää siitä.
Kun taas työterveyslääkäri pystyy kirjoittamaan sairaslomaa samantien loppuun asti jos tarve vaatii.

Äsken olin kaupungilla muutaman tunnin kaverin kanssa ja juuri kun pääsin kotirappuun, alkoi oikealla puolella taas ihan hirveät vatsakivut ja vihlonnat.. kaveri kattoi että miten sä voit töissä olla jos noin kovasti koskee, totesin siihen vaan että sanoppa se.
Bonnie, kaverillani havaittiin myös munuaistulehdus mutta melko loppusuoralla, vauva syntyi hätäsektiolla kun tulehdusarvot olivat jo niin korkeat. Toivotaan että sulla tulehdus hoituisi lääkkeillä ja levolla.

Mulla tosiaan noi selkäkivut vaivaa lähinnä tossa lapaluiden alapuolella ja välissä.. inhottavaa.

Mutta nyt lähden taas nostamaan jalat ylös ja lepuuttamaan itteäni.. ei vanha jaksa enää;)

aino 29+4

Hei Ruska,

mulla ihan sama homma, liikkeitä kyllä tuntuu, mutta ei tosiaan enää niin voimakkaita. Mulla on kyllä todettu istukan olevan tossa ihan edessä, joten se vaimentaa iskuja, ja kylkiin asti pikku kaveri ei oikein vielä yletä... eli eiköhän se ihan normaalia ole? Riippunee kuitenkin paljon siitä, miten päin vauva milloinkin on... Jännä kuitenkin että toisilla on ihan kyljet kipeenä, ehkä itselläkin sitten kun vauva on vähän isompi ja vahvempi!

Minni + Jamppa rv 29+0

Aino, miksi Kela älähtää jos joutuu hakemaan saikkua monta kertaa? Mä olin tossa välillä pitkään saikulla, jatkopätkiä hain yht. 4 kertaa ja kyllä Kelasta rahat tuli ihan nätisti eikä kukaan ole valittanut mitään.

Hassua musta tossa saikun hakemisessa oli se että vaikka hain sitä odotusvaivojen takia neuvolalääkäriltä, katsottiin käynti normaaliksi sairaskäyntikerraksi ja siitä meni maksu. Onko muuallakin näin?

Täällä on kans ilmennyt lievää turvotusta nilkoissa, toivottavasti ei tulisi kauheasti muuten. Sormus onneksi mahtuu vielä sormeen, se on hyvä merkki. Edellisellä kerralla loppumetreillä paisuin rantapalloksi, hyvä kun tunnistin kasvoni enää, ei ollut kivaa : (

Selkäkipuihin neuvolassa th suositteli tukivyötä. Tänään olen ensimmäistä päivää testaillut sellaista, en osaa vielä sanoa auttaako.