LOKAKUU 11

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heissulihei!
Mulla oli kauhee viime yö. :( Vähä ennen kymmentä alkoi supistella ja niitä tuli n. 10 min välein. Sitten aloin mittaamaan niin tuli tasan 11 min välein josta pahimmillaan siirty tulemaan 2 min välein. Siinä vaiheessa soitin jo äitipolille ja käskivät käymään. Kivuliaita ei niinkään olleet, mutta ei kuulemma normaalia että noin usein tulee.
Pääsin sinne käyrään ja ultraan jossa onneksi kohdunsuu normaali eli synnytys ei ollut kuitenkaan käynnissä. Epäilivät että mulla vois olla virtsatientulehdus (mikä selittäisi yöjuoksut vessaan)joka aiheuttaisi supistukset. Pääsin onneksi kotiin jatkamaan unia klo kolmen maissa. Supistukset jatkui koko yön ja tämän päivän juilinu mahaa ja selkää, sekä supistellu. Koitan ottaa mahd. rauhallisesti nyt.
Meinasivat että jos ei rauhotu niin ottavat osastolle. :/
Lääkarikontrolli ens viikolla jossa katotaan vielä kohdun tilanne. Kääk....

Susk_baa rv 29+1

Mä en muista vastasinko missään vaiheessa ikägalluppiin joten nyt tulee eli minä olen 29 ja mieheni 23. Mä haluan mieheni synnytykseen mukaan, mutta herra ei aluksi ollut ihan täysin vakuuttunut koska hänen isänsä ja minun isäni eivät ole olleet silloin aikanaan mukana meikäläisten tupsahtaessa maailmaan, mutta on se ehkä taipuvaisella kannalla enemmän nykyään kun kerroin, ettei siellä tosiaan istuta mun alapääni vieressä ihmettelemässä vaan ihan toisessa päässä ja napanuoran hän haluaa kuitenkin katkaista. Meillä ei ole kuin 2km sairaalaan ja mietinkin, että pitäisikö mennä bussilla joka menee talon vierestä sairaalan viereen, heh...mutta ehkä kuitenkin omalla autolla.

Täällä ei kummempia. Pari yötä meni vauvan potkiessa, mutta nyt taas rauhallisempaa. Menin töihin loman jälkeen ja kaikki sielläkin ok. Kunto nousee kohisten kun kävelee rappusia eestaas. Kotona sitä vain lepäili ja makoili.

Anna 30+0

heippa kaikille! ikägaluppiin minä 29 ja mies kohta 30v.
vaunut on meillä ostettu lastentarvikkeesta ja on herqulesin raptor 3 spinit...Susk_baalle: minulla samoja vaivoja supistelee vähän liian kanssa ja neuvolatäti käski ottaa nyt loppuajan rauhallisesti ei edes siivota saa...vauva jo tuloillaan pää aika alaalla jo...ja kun vielä kohdunkaula pehmennyt ja lyhentynyt niin pitäisi ehkä kuunnella tai joutuu sairaalaan osastolle lepäileen loppuajaksi ja sinne en halua!!!tänään juuri olen maannu vaan sängyssä ja asennon vaihtokin tuotti kipua lantioon ja alamahaan/selkään.meiän vauvahan on ollu jo viikosta 20 raivotarjonnassa ja potkii kyllä jaloillaan ja nyrkeillään kovasti joka päivä..odotteluja kaikille matu rv 31+1

Moi!!

Täällä on myös pysytelty nuppi alaspäin jo jokunen viikko,kai se siellä vielä mahtuu pyörimään..?Kovat on potkut ja tuntuu heti melkein rintojen alla,ai ai ja alkaa kunnon tykitys kun yrittäis nukkua..Mutta silti niin ihanaa :)

Hmm..Synnytystapa-arviointi,onkohan täällä semmoisia..
Olenkin miettinyt vielä yksityisellä käyntiä,sais sit kokoarviota sun muuta tarkemmin,loppuajasta siis,kun täällä neuvolassa vehkeet on niin aatamin aikaisia..Nooh,saas nyt nähdä.

Turvotuksia täällä päin ei ole ollut,oikeastaan yhtään eikä särkyjäkään pahemmin,supistelut taitaa olla ainoa harmi tällä hetkellä,täytyy vaan tarkkailla kun on se ureaplasma
hommeli.Minullakin oli siivouskielto,kun rupesi tulemaan siinä
viiden minuutin välein pahimmillaan.Kuitenkaan ei ollu mitään muutoksia tapahtunu.Sitä muistaa aina kummasti levätä kun vähänkin alkaa siltä tuntumaan..

Minkälaisia sf-mittoja teillä on muutes ollu nykyään?Täällä mennään nyt siinä keskikäyrällä,et on tasoittunut sitten viime käynnin.Huh!

Eipä sitten muuta tällä kertaa kuin voikaahan paksusti ;)

murmeli 29+2

Täällä tuntuu olevan muitakin selkävaivaisia. Tässä omia kokemuksia: meikäläisellää ainakin on tuo tukivyö auttanut hurjasti! Tosin nyt on kivut myös minulla nousseet ristiselän lisäksi vähän ylemmäksi (ei ihan lapaluihin saakka mutta lähellä jo). Öisin on aika hankala nukkua kun särkee niin. Pahimpina öinä olenkin tullut olohuoneen sohvalle nukkumaan kun olen niin vehdannut ja täytyy kuitenkin työtä tekevälle miehellä jonkunnäköinen nukkumisrauha antaa. Siinä olenkin sitten tehnyt havainnon: meidän sängyn patja on sen verran pehmeä että siinä kipeytyy selkä huomattavasti enemmän kuin tuolla hiukan kovemmalla sohvalla! Enpä ollut tuota tullut edes ajatelleeksi... Eipä nyt houkuttele kahta ja puolta kuukautta nukkumaan pois kullan kainalosta, mutta toisaalta pystyypä vähän paremmin olemaan selän kanssa...

Onneksi sain keskiviikkona vähän saikkua, kun hemoglobiinin laskun takia väsyttää ja huono olo. Eilen meinaan tuli koko päivän supistuksia siihen malliin, ettei työnteosta olisikaan tullut mitään. Ensimmäisen kerran voin sanoa että suppareissa oli mukana potkuakin ja näitä voi jo sanoa ""vähän"" kivuliaammiksi kuin aikaisemmin. Niitä tuli ihan sattumanvaraisesti ja ovat nyt yön aikana onneksi menneet ohitse. Kylki- ja vatsalihakset on nyt ihan hellänä. Touho tuntuu liikkuvan ja potkivan kuitenkin ihan vilkkaasti, että eipä tässä kai mitään sen kummempaa huolta ole.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Meikku ja touho 28+6

Selkäsäryistä vielä; jos panadol ei auta, buranaa saa terveydenhoitaja-kätilöni mukaan käyttää rv 32 asti.
Se naureskeli että apteeksissa saattavat katsoa pitkään mutta sanot vaan ettei tule itselle.
Hän oli ollut viime viikolla jossain koulutustilaisuudessa jossa professori oli kertonut ettei buranan käytöstä ennen rv 32 ole haittaa.. Toki mielipiteet ovat aina eri lääkäreillä erit..:)
Itse en kuitenkaan aio käyttää, koska en yleensäkään käytä särkylääkkeitä, jollei ole IHAN PAKKO.

Olen nyt päättänyt, että yritän mennä ainakin pariksi päiväksi töihin. Eiköhän sen maanantain ja tiistain jälkeen jo näe, millainen olo on 7,5 tunnin seisoskelun jälkeen. Jännittää vaan, että näinköhän työkengät mahtuu jalkaan..
Turvotukseen juon vettä varmasti jotain 4 litraa päivässä ja syön jääkaappikylmää ananasta. Toivottavasti menisi äkkiä ohi tuo vaiva..
Mä alan jo toivoa että lokakuu tulisi pian. Haluan pukeutua vanhoihin kivoihin farkkuihini ja neulepaitoihiini.. Ja toiseksi, olisi ihana vaunuilla vauvan kanssa!:)

Painogalluppia:
'minkä verran teillä on kertynyt painoa tähän asti?
Mulla on tullut reilu 5 kiloa lähtöpainoon. Toivottavasti ei enempää tulisikaan.. ei sillä sinänsä väliä ole koska kyllä ne kilot varmasti saa kyytiä kun vauva syntyy ja alkaa ulkoilla oikein urakalla ja varmasti mulla kerääntyy nestettä vielä ihan kunnialla tuolla loppumetreillä.
En oo kuitenkaan vahtinut sen kummemmin syömisiäni, syön kuten ennenkin.. paljon makeaa en pysty syömään koska mulle tulee herkästi huono-olo.. mutta on sitä syöty ihan riittävästi silti;) Ja suolaista/rasvaista ruokaa ei todellakaan tee edes mieli.. mikä on hyvä juttu turvotuksien kannalta.
Salmiakki ja lakut on nyt boikotissa suolan takia myöskin.

Pullokysely;
Oletteko miettinyt, haluatteko että vauvaanne juotetaan pullosta sairaalassa? Mä oon kuullut niin hirveästi juttuja siitä, että vauvalle on annettu pullo ja sitten imettäminen ei enää onnistu, että mua on alkanut harmittaa etten esitietolomakkeen toiveet kohtaan laittanut ""pullokieltoa"".
Koska mä haluaisin ihan ehdottomasti imettää mikäli se vaan on mahdollista, että maitoa tulee riittävästi ja välttyisi rintatulehduksilta tms.

Mutta nyt koiran kanssa lenkille ja sitten lepäämään vielä ennen piiiitkäää Ikean reissua:)

aino 29+5

Viikonlopun alkuja lokakuisille!

Käytiin eilen kattelemassa autoa mulle etelä-suomen suunnassa ja täytyy sanoa että kyllä oli puuduttavaa tuo autossa istuminen! Meiltä matkaa tuli kuitenkin lähemmäs 700km.. Kaiken lisäks auto osottautui ihan p####ks. Hieman oli turhautunut olo.. =(

Meillä yöt menee onneksi todella hyvin, yhden kerran pitää vessassa juosta ja selälläänkin pystyn nukkumaan. En kyllä tiettävästi kovin pitkiä aikoja selälläni ole, mutta onnistuu siis kyllä. Saa nyt nähdä miten kauan tätä sitten jatkuu. meillä vauva on omasta mielestäni vielä lähes ""vinottain"", eli pää lähellä vasenta lonkkaa ja jalat oikealla kyljissä. Kai hän sieltä oikean paikan vielä löytää.

Milloin olette ajatelleet mennä tutustumaan synnärille? Meillä päin kun sinne voi mennä minä viikkona tahansa. Ite tässä just sopivaa ajankohtaa laskeskelen.. Oiskohan joskus vk 36 sopiva? Turhahan sinne on liian aikaisin mennä.. ??

Palataan! t.jenny ja tiitiskä 32+5

Heips,

Mulla oli aivan järkyttävää kipua koko eilisen päivän, konttasin ympäri olkkaria ja itkin. Yöllä kivut sitten yhtäkkia loppuivat, ja syypää kipuihin paljastui tänä aamuna kun vessassa käydessä putkahti esiin pieni munuaiskivi! Raskauden aikana liika kalsiumi voi kuulemma aiheuttaa kiviä, vaikka tosi harvoin.
Nytten on aivan ihana, helpottunut ja kivuton olo (vaikka olen ihan poikki eilisestä).

Olen kuitenkin nytten viikon levossa koska kohdunkaula oli lyhentynyt ja mulla supistelee aika paljon. Onneksi nämä viikot menevät aika nopsaa, ja ollaan jo aika pitkällä. Itsekkin olen syntynyt viikolla 35, johon mulla ei enää olekkaan kuin vähän yli pari viikkoa!

Bonnie 32+3

Oho, kolme viestiä lähetettiin näköjään samaan aikaan..

Vastaan nytten samantien galluppeihin:

Paino:
Mulla on tullut 8kg lisää lähtöpainoon, ja nämä tulivat rv27 mennessä, nytten ei ole tullut 5 viikkoon yhtään lisää, joka pikkasen ihmetyttää mutta ei haittaa! Vauva kuitenkin kasvaa normaalisti.

Pullo:
Minä en halua että vauvaa syötetään pullosta, jos se ei ole ihan välttämätöntä. Ainakin yritän aloittaa imetyksen heti ja hoitaa kaikki syötöt itse. Minäkin olen kuullut tarinoita siitä kuinka vaikeata on saada vauva imemään rintaa pulloruokinnan jälkeen.

Sairaalaan tutustuminen:
Menen varmaan joskus rv35 jälkeen tutustumaan sairaalaan. En minäkään oikein tiedä mikä olisi se ""oikea"" aika mennä. Aattelin silloin kanssa ruveta laittamaan sairaalakassia valmiiksi.

Bonnie

Meillä Lahdessa pitää soittaa ja varata aika tutustumiskäynnille, varmaan keräävät jonkun näköisen ryhmän tutustujista.. ajattelin varata sen joskus muutaman viikon kuluttua. Musta np-ultrassa lääkäri sanoi että yleensä tutustumiset on rv 36 tienoilla ja toivotteli silloin tervetulleeksi uudestaan.

Valmennukset meillä alkaa syyskuun toisella viikkolla.. kerroinkohan tuon jo aiemmin..:)
Mieskin tulee mukaan. Pystyy onneksi järjestämään töitään melko hyvin. Mä oon itse mitä todennäköisimmin silloin jo pois töistä joten oman jaksamiseni mukaan tietysti otetaan niiihin valmennuksiin osaa.
Torstaina mulla on neuvolalääkäriaika ja tänään sain vihdoin soitettua sinne fysiatrian poliklinikalle siitä tukivyöstä.
Fysioterapeutti soittelee takaisin ja sinne varataan myöskin aika vyön sovitukseen.. josko nämä selkäkivutkin sitten helpottaisi kun saa sen vyön lainaan.

Vettä tulee taivaalta kolmatta päivää lähes taukoamatta. Musta syksy on kyllä niin ihanaa aikaa.. muuten ei edes harmita vesisade kuin ettei oikein ulkona viihdy niin kauaa.. Meidän koira on sellainen arkajalka että sateella ulos meneminen on meillä numero. Koira pitää kantaa pois ulko-oven edesta ja sitten suostutaan kävelemään max 100 metrin lenkki ja sisälle!:)

Täälläkin hartaasti odotellaan lokakuuta. Toisaalta tuntuu jo siltä että sinne on enää pieni huiskaus, toisaalta tuntuu että viikkoja on vielä vaikka kuinka paljon.

Mäkin olen menossa tutustumaan PHKS:sään joskus rv36:n paikkeilla kuten Aino. Edellisellä kerralla mulle kyllä kävi niin että en koskaan ennättänyt tutustumaan kun olin suunnitellut viikkoa 36, mutta jouduinkin edellisenä päivänä sisään osastolle. Näin toiskertalaisena pitää kuitenkin käydä tutustumassa synnytysosastoon, sillä ekalla kerralla tehtiin sectio ja olen ihan noviisi näissä alatiesynnytysasioissa.

Pullosta saa mun puolesta vauvalle antaa, jos tilanne niin vaatii. Esim. viimeksi section jälkeen minä olin taju kankaalla joten oli vain hyvä että vauva sai maitoa pullosta. Eikä siitä ollut haittaa imetyksen kannalta, hyvin vaavi oppi senkin. Yksilöllistä kai sekin on, joku voi oppia pullolle ja ei huoli sitten rintaa, joku toinen taas kelpuuttaa molemmat. Meidän vaavi oli niin nälkäinen että hänelle kelpas mikä vain ; )

Olikohan muita gallupeja, ei tule mieleen...
Aurinkoisin terveisin,
Iitu+masukki rv30

Kuulumisia neuvolasta sekä ultrasta:

Painoa oli mulle tullut n.850g/ viikko, johtuen varmastikin tästä turvotuksesta, lähtöpainosta on tullut nyt 11 kg..
Verenpaine ja pissa oli ok, hemoglobiinia ei edes otettu.
Ihmettelen, kun sitä on pitänyt seurailla viime aikoina, kun se oli välissä jo aika alhainen, olo on kyllä nytkin sellainen et täytyy varmaan käydä mittauttamassa se pian..Enkä hoksinut sitäkään kysyä..

Turvotukseen se käski syödä persiljaa, ananasta, mansikoita ja juoda oikein paljon vettä. Niin ja tosiaan nostaa välillä jalat ylös.

10 minsaa meni neuvolassa ja aloin odotella ultra-aikaa, kunnes soi puhelin ja th soitti et missä oon. Kysyin et eihän mulla vielä ollut aika ultraan, mut se tuumas et käyrään piti mennä. Minä tietty hermostuksissani ja ihmettelin, miksi mulle ei ollut puhuttu mitään asiasta. Siellä ne oli mua puol tuntia odottaneet. Siellä kun kuulemma pitää käydä jatkossa aina ku jos ultrataan ku on 30 vkoa täynnä.
Se meni kuitenkin ihan ok, en kyllä osannut katsoa kuin supistusten käyrää, joita ei tullut.

Ultrassa sitten, viikkoja 30+4. Lääkäri oli huolissaan, painoa vain 1172g, napanuoran virtaukset eivät olleet kunnossa, ettei sikiö saisi ravintoa tarpeeksi. Sikiö liian pieni! 8(
Mulla on viikot olleet viikon jäljessä, mutta ei lääkäri siihen kommentoinut.
Sanoi, että normaalisti näillä viikoilla sikiön kuuluisi painaa 1800-2000g. Meinaa alkaa huolettamaan..8(
Kahden viikon päästä kasvu kontrolli...
Ei sais stressata, mut minkäs tässä tekee kun tuota asiaa miettii väkisinkin..
Tutulla oli käynyt samanlailla ja ne oli joutuneet käynnistämään synnytyksen, en muista millä viikolla, mut siksi että vauva saisi sitten ainakin ravintoa..Ja nyt se on kuitenkin kasvanut hyvin..
Apua, miten voisin olla stressamatta! Pelottaa et se jää liian pieneksi..8(
Masentava päivä..
Pitäis keksiä jotain piristävää, ettei miettis asiaa liikaa..
Jos teillä on tuosta vauvan kasvusta ja napanuoran virtauksista jotain tietoa tai kokemuksia, kertokaa,pliis..
Paniikki..

=Kate=

Hei!

Nyt alkaa pikkuhiljaa jo tuntumaan, että maha alkaa olla tiellä esim. kenkiä jalkaan laittaessa. On se varmaan aika kevyt olo sitten taas ""normaalitilassa"". Mukava päästä ostamaan itellekkin sitten taas uusia vaatteita pitkästä aikaa.
Masussakin vietetään vilkasta elämää potkujen määrästä päätellen=) Viimeks ultrassa viikko sitten vauveli oli raivotarjonnassa, jospa pysyisi niin loppuun asti.

Katelle voin sanoa, että ultran mukaan rv:lla 29+4 meidän vaavi painoi 1350g ja lääkäri sanoi sen olevan keskiarvojen mukainen. Kuulostaa aika paljolta tuo1800-2000g, mutta enpä minä kyllä mikään lääkäri olekaan=) Toivottavasti teidän pienellä on kuitenkin kaikki hyvin.

Ensi viikolla olisi taas neuvola. Vähän hirvittää kyllä miten paljon painoa on taas tullut lisää. On nimittäin tullut aika paljon herkuteltua ja turvotustakin on. Pitäisi ehkä rajoittaa noita syömisiä, niin ei turhia kiloja pääsisi tulemaan.

Mutta hyvät viikonloput kaikille sateisesta säästä huolimatta=)!

Ai niin... Ikäkyselyyn sen verran, että me molemmat ollaan mieheni kanssa 26-vuotiaita.

tipsu rv 31+1

Mullekin neuvolassa neuvottiin syömään persiljaa..

Rankka Ikean reissu takana ja rahaahan meni ihan kiitettävästi:)
Yllättävän hyvin jaksoi 4 tuntia siellä viettää aikaa.. hurjan paljon oli muuten raskaana olevia naisia siellä!!:)

Selkä jumittaa kahta kauheammin mutta uudet tavarat piristää mieltä..

Maanantaina menen sinne fysiatrian polille sovittamaan tukivyötä, josko nää selkäkivutkin sitten helpottaisi. Torstaina tosiaan on sitten se neuvolalääkäri. Aion siis sinnitellä ainakin 3 päivää töissä sisukkaasti.

Onko muilla vatsanahka kipeä? Mulla välillä oikein pakottaa vatsanahkaa=O.

Mutta eipä tässä kummempia kuin oikein mukavaa viikonloppua kaikille!!

aino 29+6

Kate, katsoin kolmesta eri paikasta mitä vauvan kuuluisi painaa 30-31 viikolla ja grammat olis 1360-1600 välillä. Eli jokin väärinymmärrys täytyy olla tuossa mitä sen pitäisi olla. Onhan se pienenpuoleinen noihinkin grammoihin nähden muttei ihan niin paljon kuitenkaan.
Toivotan vauvallesi kasvuintoa ja kovaa kiriä!

Itselle ei kuulu kummempaa, sormet ja nillkat ovat alkaneet turpoilemaan ja yöunet lyhenevät. Onneksi viikonloppuisin voi nukka päiväunia! Siivoilen minkä jaksan ja olo malttamaton. Nyt alkaa pikkuhiljaa tajuamaan miten rankkaa se ihan loppuvaihe tulee olemaan, alkaa olo pikkuhiljaa muuttua tukalaksi. Maha on ihan valtava ja AINA tiellä.

Ainiin, tuoretta persiljaa voi kyllä syödä mutta siitä ei pidä uuttaa teetä. Useimmat kasvikset ja hedelmät poistavat nestettä, ananas, mansikka ja selleri ovat parhaasta päästä.

Leppoisaa sunnuntaita kaikille!
Leonie, 32+0

Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille,

se olis sitten viimenen lomapäivä meneillään ja huomenna iltavuoroon töihin. Tänään kävin ostamassa apteekista tukisukat ja toivon todella että niistä olisi apua.
Nukuin viime yönä 4,5 tuntia, en saanut unta kun vasenta jalkaa pakotti niin älyttömästi. Otin särkylääkkeen vihdoin puoli neljä (aiemminkin olisi tietysti voinut..:)) ja sain unta noin neljän aikaan. Aamulla jalkoihin ei koskenut mutta nyt alkaa taas hiipiä tuttu tunne pohkeisiin.

Huomenna aamulla on tosiaan aika sinne fysiatrian polille tukivyön sovitukseen, toivotaan että sekin tekee tehtävänsä.

3 päivää pitäisi ainakin jaksaa töissä, mutta jos huominen on ihan ylivoimainen, en aio ""uhrautua"" ja mennä pariksi päiväksi ennen lääkäriä. Mulle todellakin paljon tärkeämpää on oma hyvinvointi ja kun tietää että niitä voimia pitäisi säästää synnytykseen ja ennenkaikkea sen jälkeiseen aikaan.
Onko muilla semmoista tunnetta, että työpaikalla ajatellaan ""negatiivisesti"" sairaslomalle jäännistä yleensäkin.
Kyllä muakin kummastuttaa kun jotkut raskaana olevat ovat jo suurinpiirtein päättäneet että jään silloin ja silloin saikulle, mutta mulla ainakin on semmoinen olo että olen jotenkin huonompi ihminen koska nyt tuntuu siltä, että en vain jaksa olla töissä, että en jaksa seisoa 8 tuntia päivässä..

Pistetäänpä taas pienimuotoista galluppia kehiin;
Onko monilla jo nimivaihtoehdot päätetty? Meillä on useampi vaihtoehto mutta sairaalan esitietolomakkeeseen pistettiin kyllä semmoiset nimet jotka olisi myös ne ""oikeat"" vaihtoehdot, toki mieli ehtii muuttua vielä ennen sitä. Joskus teininä ajattelin että jos saan tytön, haluan siitä Kiian, Nean, Oonan tai Aadan tai vastaavan.. Nyt tuntuu että jokatoinen tyttölapsi on sen niminen:)
Meille tulee perussuomalaiset nimet oli tulija sitten tyttö tai poika. Toinen nimi tulee mummoltani tai mieheni papalta, näillä näkymin:)

Mutta nyt täytyy käydä taas tekemään jotain hyödyllistä, oon ajatellut tyhjentää kaappeja roskikseen, kierrätykseen ja kirppikselle vielä ennen vauvan syntymää.. Alkaa tulla kiire:)

aino rv 30

Perjantaina oli se neuvola ja kysyin sieltä siitä ""tärinästä"". Neuvolantäti näytti huolestuneelta, mutta vakuutti sanallisesti, että syytä huoleen ei ole (herää vain kysymys, miksi se näytti sitten niin huolestuneelta!). Lupasi kuitenkin konsultoida lääkärinkin kanssa asiasta ja palata sitten minulle. Mua kyllä huolestuttaa edelleen mutta odotan nyt vielä rauhallisin mielin (ainakin yritän olla rauhallinen) sitä lääkärin mielipidettä. Mulla oli perjantaina hieman sokeria virtsassa ja nyt joudunkin huomenna viemään uuden näytteen. Toivottavasti se on ok. Ei kuulemma ollut mitään huolestuttavia määriä, koska olin juuri syönyt ennen näytteen antamista, mutta tarkistavat sen kuitenkin.

Mä sain neuvolasta jo edelliskerralla PHKS:n yhteystiedot, jossa kehotettiin varaamaan aika tutustumiskäynnille aikaisintaan raskausviikolla 32. Siinä lapussa oli oikein virallisesti ajat (muistaakseni ti ja to joskus kahden maissa). Ne sitten siellä täyttävät ryhmiä ilmoittautuneiden mukaan. Aikaisemmin siellä ei ollut moista varaussysteemiä ja joinain päivinä oli ollut kuulemma aivan liikaa porukkaa.

Nyt takaisin perheen pariin... =)

Mullakin on ajoittaista tärinää masun oikealla puolella. Luulin että se kuuluu asiaan, vaikkakin ihmettelin että mikä ihme vauvan liike voi aiheuttaa niin nopeaa tuntemusta. Taidanpa minäkin kysäistä neuvolasta tuosta.

Nimigallupista: meillä on nimet valittuna sekä tytölle että pojalle. Saa nähdä pitääkö tällä kertaa paikkansa, viimeksi kun vauva syntyi etukäteen valittu nimi ei tuntunutkaan oikealta ja nimi vaihtui. Perisuomalaisia nimiä mekin olemme valitsemassa ja toisena niminä ehdokkaat on sukujen ""perintönimiä"".

Esikoinen (juuri 4v. täyttänyt) on huolestuneena seurannut kun ähisen ja puhisen sekä omia että hänen kenkiä jalkaan laittaessa. Nyt hän oli raahannut eteiseen pienen puutarhakaluston jakkaran ja opasti minua että nyt yltän helpommin laittamaan kenkiä. Tosi hellyttävää : )

Noniin, nyt on tukivyö koekäytössä ja tukisukat myöskin olleet tämän päivää jaloissa.. vielä en voi kyllä sanoa mitään vaikutuksista.

Menen yhteen töihin ja pääsen kahdeksan jälkeen ja varmaan illalla sitten tuntee mahdolliset työpäivän rasitukset, mua oikein pelottaa...=O

Olin siellä fysiatrian polilla ja se fysioterapeutti sovitteli tota vyötä mulle ja kyseli että milläs viikolla sitä ollaan. Kun sanoin sille että 31 viikolla mennään, naisen suu levähti auki "" sähän näytät ihan siltä, että voisit olla tuolla synnärillä jo, kyllä tosta mahasta taitaa tulla sitten aika iso kun on vielä 10 viikkoa aikaa kasvaa...""
En jaksa enää ottaa vatsaani koskevia kommentteja mitenkään sen kummemmin vastaan, hymyilin vain ja sanoin ""niin"".:)

Hyvä juttu että sai tän vyön lainaan eikä tarvinnut käyttää rahaa siihen, kuitenkin melko lyhyt aika mitä sitä tarvitsee käyttää.

Mutta oikein ihanan aurinkoista maanantaita kaikille ja ne joilla on vapaa-aikaa, menkää ihmeessä biitsille! Voi olla viimeisiä mahdollisuuksia. Täällä meillä ainakin paistaa tosi lämpimästi.. ja minulla tietysti loma loppu..:)

aino 31+1

Voikun täälläkin ois kaunis ilma! Taivas on täynnä harmahtavia pilviä joten luultavimmin saamme vettä tänne lounais-suomeen.

Aino: Mulla on kans tota vatsanahan kireyttä. Inhottavan tuntusta ja sillon ei kyllä mikään asento ole hyvä. Onneksi sitä ei oo kun ajottain.

Mulla on nyt alkanu ilmeisesti keräytyä tota nestettä kroppaan kun eilen oli pakko ottaa sormukset pois, vielä kun ne sai pois. Nilkatkin tuntuu välillä olevan tosi paksut ja tuntuu et varpaat on useimmiten turvoksissa. Vettä menee paljon, toivottavasti tä turvotus antais periksi..

Meilläkin on jo nimet mietitty valmiiksi kummallekin sukupuolelle. Mulla oli joskus pienenpänä tytölle olevinaan niin ihana nimi mut eipä se enää tunnu niin ihanalta niin se vaihdettiin. Mahdollinen tyttö tulokas saa toiseksi nimekseen saman kuin mulla on ja poika saa taas saman toisen nimen kuin mun miehellä, mun isällä ja veljellä on. Se taitaa jäädä sukuun kiertämään. Ainakin toivottavasti.
Mites se esitietolomake, kun meillä päin ei sellaisesta oo puhuttu ollenkaan, milloinkohan sellanen pitäs viim. täyttää? Tarvii kysyä siitä parin viikon päästä neuvolasta.

Mä ajattelin pistää sellasen gallupin pystyyn että:
Mikä oli vatsan ympärys ennen raskautta ja mikä se on nyt? Viikot myös perään.

Mulla itsellä ennen raskautta n.85cm ja nyt 102cm ja viikkoja on 29+3.

Kuulumisiin!

Minde ja pikkuinen :)

Taitaa tosiaan olla jo syksyn tuntua ilmassa. Täällä itä-suomessa ilmat on olleet lähinnä sateisia! Koleuttakin on jo paikkapaikoin ilmennyt.. prr..

Itelläni vatsa tuntuu pingottuneelta varsinkin silloin kun on syönyt vähän liikaa. Muuten ei ainakaan täällä päin ole tuota vatsanahan kireyttä ollut ihmeemmin havaittavissa. (Tottakai se on venynyt ja napakka, mutta ei mitenkään ihmeemmin kuten ehkä Mindellä ja Ainolla?)

G:Onko muuten joku saanut jo kiusakseen raskausarpia? Itse olen ahkerasti rasvannut paksulla rasvalla joka päivä, mulla ei siis vielä ole yhtään. Rintoihin on jokunen repeymä tullut. Saa nyt nähdä miten tässä vielä käy =)

Mulla oli tänään neuvola, kaikki oli ihan ok, mutta sf-mitta ei ollut kahdessa viikossa kasvanut ollenkaan! Viikon päästä on uusi mittaus ja jos silloinkaan ei ole lähtenyt kasvuun niin äitipolille lähtö.. =( Pieni huolen tuulahdus laskeutui tänne, mutta toivotaan nyt että pikkuinen jaksaisi kasvaa. Painoa oli vk kohden mule tullut 620g ja sydänäänetkin kuuluivat ja liikkeitä on tuntunut, että sen puolesta kaiken pitäisi kyllä olla ihan hyvin, ihmetyttää kyllä että massu ei sitten ole kasvanut. No kai se vk kuluttua selviää..

Meille tosiaan tänään vaihtui jo rv 33 ja se sf-mitta edelleen 28cm. (oli siis 28cm jo 31vklla). Painoa mulle tullut lähtöpainosta n.11kg, kun sitä joku taisi kysellä. vatsan ympärystä en mittaillut ennen raskautta, eikä mittaa ole kyllä vieläkään..

Aino, mikä sulla on sf-mitta nyt kun muka voisit olla jo synnärillä? Varmasti ottaa pattiin tuollaset kommentit! Eihän se vatsan koko tarkoita sitä että sieltä joku jättiläinen tulisi. Ihmiset ei varmaan tajua sitä ja toiseksi lapsiveden määrä voi vaihdella paljon odottajien keskuudessa!! (tiedän yhden tapauksen missä odottajalta jouduttiin säännöllisin väliajoin imemään lapsivettä pois, koska sitä oli niin paljon!)

Nimiä on meilläkin jo mietitty. Tytölle nimiä ois mistä valita, mutta pojalle on tuottanut hieman hankaluuksia. Eiköhän pojallekin joku kiva nimivaihtoehto vielä löydy =)

Palaamisiin, jenny ja tiitiäinen rv 33

G: Raskausarvet on mulla keskittyneet reisiin ja pakaroihin, eli onneksi semmoisille kohdille, joita ei yleensä tuu missään esiteltyä. Alkuaikoina rasvasin huolellisesti, nykyään harvemmin, mun mielestä raskausarvet on jotenkin asiaankuuluvia, eikä hävettäviä- en tiedä sanoisinko näin , jos niitä olisi näkyvillä kohdilla...

Toinen G: toinen ja kolmas nimi on jo valittu sekä tytölle, että pojalle, sukujen vanhoja nimiä, jotka kulkee sukupolvelta toiselle, kummallakin kun sellaisia sattuu olemaan. Etunimistä on vielä vähän kiistaa. Tuumattiin, että katsotaan, minkä näköinen tyyppi sieltä putkahtaa. Mies kun on päättänyt, että tahtoo pojan, vaikka ultrannut lääkäri esitteli meille tytön värkit ihan 4D.

Mulla oli sf viime viikolla 30,5cm ja viikkoja tuolloin 32+jotain. Silti mulle aina sanotaan, että sullapa on söpö PIKKU masu, vaikka se omasta mielestä on valtava. Painoa mulle on tullut 11kg alusta, mutta neukkatäti sanoi, että se on ok. Kattelin muuten valokuvia viime joululta ja tuumasin, että voi kun joskus ois noin laiha, ei oikein muista millasta se on. Joulun aikaan kun olin jo liian laiha, keskenmenosta tuolloin pari viikkoa ja ruokahalua ei ollut. Eli ehkäpä en ihan niin laiha tahdo olla, mieskin tykkää mun nykyisestä pyöreydestä.

Että semmoset löpinät tällä kertaa, taidan lähteä kauppaan.

Tilla ja rimpsrempsa 32+6

Heips kaikille,

G: Mulle ei ole ainakaan vielä tullut raskausarpia. Pelkäsin että niitä tulisi helposti kun teininä niitä tuli reisiin. Olen rasvannut ihoa päivittäin (en tiedä auttaako se). Olen myös kuullut että arvet usein tulevat viimeisillä viikoilla.

G: Meillä on pari nimivaihtoehtoa pojalle (ultran mukaan poika tulossa).

G: Mulla oli vyötärö noin 80cm ennen raskautta, nytten se on 102cm. Yksi kaveri jo möläytti että olenko varma että mahassa on vain yksi vauva - kiitti vaan..mutta näihin kommentteihin rupeaa jo tottumaan.

Meillä on torstaina muutto edessä jenkkeihin. Minua jännittää miten jaksan istua koneessa, huomenna on lääkäri jossa tarkistetaan vielä että olen lentokunnossa.
Pitäkää peukkuja ettei vauva päätä syntyä liian aikaisin!
Voi olla että en ehdi tietokoneelle vähään aikaan, mutta pitäkää listalla mukana. Ensi viikolla kun on armoton vauvatarvike shoppailu ja tutustuminen uuten lääkäriin ja sairaalaan.
Onneksi mies on pakannut suurimman osan tavaroista ja lupasi hoitaa siivouksen.

Bonnie rv 32+6