Suuret perheet maalis-huhtikuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milla Maqia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Milla Maqia

Vieras
Anskuli 29v. ja mies 30v., pojat 11/97, 9/05, 4/08 ja tyttö 5/00
Kata,34v. ja mies 38v, poika -94, kaksoset-99 (tyttö ja poika), bonaripoika-99 sekä tyttö-05 ja poika -07
Lina 30v. ja mies 31v., poika -04, kaksoset -07 (tyttö & poika)
Mallum, 35v. ja mies 36v., p 01/06 ja tupla p 12/07
Marjuli 30v. ja mies 30v. lapset -98 tyttö, -00 tyttö, -03 poika ja -08 poika
Maxiina 36v. ja mies 30v., poika -02, tyttö -05 ja poika -07
Milla Maqia, 33v, mies 34v, lapset tyttö-98, poika-01, poika-03 ja tyttö-08.
Mirkku33,33v. ja mies 37v., lapset -00 poika, -02 poika, -04 tyttö ja -08 tyttö
Safiiri 36v, mies 39v, lapset poika -00, poika -03, tyttö -05 ja tyttö -08
Tehotyttö, 36v. ja mies 44v., lapset poika-96, tyttö -98, poika -05 ja tyttö -07
Tinttis 30v., mies 31v., poika 12/03, tyttö 4/06 ja tyttö 12/07
Vieläkö yksi, 31v ja mies 33v., muksut: poika-96,tyttö-98, poika-01 ja poika -08
Katruska 31v, mies 29v. pojat 09/00, 03/02, 01/04, 09/06 ja tyttö 07/08
Titti 38 v, mies 44 v, tytöt 11/97, 07/99, pojat 09/05 ja 12/08

Vauvojen syntymäajat

28.9.2007 Maxiinan pötkylä
25.10.2007 Tehotytön tytteli
13.12.2007 Tinttiksen Nuppu
10.2.2008 Safiirin Nelkku
02.04.2008 Anskulin öhmötti ;o)
1.5.2008 Mirkun piiperö-neiti
28.05.2008 Millan piipero
31.05.2008 Vielä(kö) yhden Nökö
22.07.2008 Katruskan Justiina
3.12.2008 Titin poitsu

Höh, kirjoitin tuon otsikon väärin. Piti siis olla suurperheelliset. Muisti pätkii.... sorry!

Ajattelinkkin aloittaa uuden ketjun kun kuukin on vaihtunut. Laitan mun edelliseen ketjuun kirjoittamani lörinät tähän perään...

Moi.

Toivottavasti Anskulin vaatelaatikko on tullut perille uuteen kotiin eikä niin kuin Tittillä että on vielä vanhassa asunnossa... ;D

Meillä täällä Maisku on jo aika ok. mutta kolmonen on nyt taudissa. Voi vee! Pirteä ja energinen on ja täällä ollaan jumissa neljän seinän sisällä!!! Eniten ottaa kuitenkin pattiin kun kolmosella olisi ollut keskiviikkona kuulolääkärin aika. Nyt varmaankin joudutaan se peruuttaa ja odotella uutta aikaa.

Höh, unohdin laittaa teeveden. Kuulemisiin!

Milla ja sairasteleva pesue

p.s. Titti saanko udella että joko Aurora on saanut vauvan ja jos on niin kumpi tuli? Muistelisin että näillä main piti sillä olla la. Entä onko teillä vaavi jo paremmassa kunnossa?

Toi on niin kamalaa kun koko sakki sairastaa.Keksiä siinä terveille puuhaa ja autella sairaita.
=/
VOimia Milla!

Mä olisin jostain bongannut että Aurora sai pojan tuossa viime kuun puolessavälin....

Meillä oli vp viikonloppu ja mä otin unen kannalta sen!
Lasten täti tuli Hesasta tänne ja otti pienet tuohon anoppilaan.Oli itellä niin paljon univelkaa että.Oltiin hiihtämässä 10 km lenkki ja muutenkin sellasta rauhallista oloilua.

Tiiätteks mä aloin ynnäilemään asioita.Me sorruttiin joulun alla Amwayn pesuaineisiin ja hammastahnaan.Miehen kaveri oli täällä meitä lietsomassa siihen ja sitten ostettiin ees jotain.
Maisa on raaputtanut itseään ja samoin mä.
Tajusin viikonloppuna että pakko olla se pesuaine.
Ja sitten tuo hammastahna.
Ettei se vaan olis aiheuttanut Maisan nielurisojen liikakasvua??? :-O
katoin muiden lasten kurkkuja ja kolmella risoissa kasvua ja sellasia verenpurkaumia.
Voisko se olla se hammastahna???!!
Sehän on jotain jenkkitahnaa..
Mua niin kaduttaa kun sitä annoin lapsille,jopa Maisallekin.
Tuo nainen oli niin innoissan ja sanoi että heillä kaikki käyttää plaa,plaa.
Ei pitäsi uskoa.
silloin kävi mielesssä että en lapsille sitä anna.
Mut kamalan iso tuubi.

Tänään lomalaiset palas kouluihin,eilen riparilainen tuli kotiin Lapista.
On vähän tökkivää taas paluu.Eilen murkku vähän leimahteli...=)
Mut rauha maassa taas.

Ens kuussa onkin sitten rippijuhlat.
OI että.Mitenhän äiti selvii!!!??
=)

Uusi ketju, jee!! Kevät tulee... ; )

Juu Aurora sai pari viikkoa sitten poitsun, leikattiin vähän etuajassa kun sillä oli niitä vasta-ainejuttuja. Mutta kaikki hyvin nyt!!

Meillä vaavi on vielä nuhassa mutta kuumetta ei enää ole. Aamuisin varsinkin on tosi tukkoinen. Tytöt on vielä aika pahasti flunssassa ja mulla vielä vähän tuntuu kurkussa mutta suhtkoht vähällä taidettiin päästä, jos tää oli nyt tässä.

Näin se joo aina menee että kaikki sairastuu kun yksi sairastuu. Toivotaan että pääsisitte kuitenkin Milla sinne kuulolääkäriin. Yritetään sit miettiä vaikka sitä kahden viikon päässä olevaa viikonloppua jos tapaaminen silloin onnistuisi.

Hui että Kata, voisiko tuommoiset oikeasti johtua hammastahnasta?!?!? Eihäs semmoisia saisi päästää markkinoille sit ollenkaan!! Kauheeta.. Äkkiä huis hiiteen tuommoiset ja kotimaista tilalle.

Jaaha, pieni Taas heräsi, ei kyllä nuku päivällä sisällä juuri yhtään enää. Vartin torkkuja. No ei kai kun toi kolmonen möykkää ihan koko ajan... Huoh.

Pikaisesti kyselen että mikä ihme toi Amway-tahna on?? Liittyykö johonkin verkostomarkkinointi juttuun...? Aika hurjalta kuulostaa jo siitä johtuisivat oireet!!!!!!!

Ja jos joku välittäisi onnittelut Auroralle. Mukava kuulla että kaikki sujui ok. Muistinkin että oli noita vasta-aine juttui...

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Maqia:
Pikaisesti kyselen että mikä ihme toi Amway-tahna on?? Liittyykö johonkin verkostomarkkinointi juttuun...? Aika hurjalta kuulostaa jo siitä johtuisivat oireet!!!!!!!

Ja jos joku välittäisi onnittelut Auroralle. Mukava kuulla että kaikki sujui ok. Muistinkin että oli noita vasta-aine juttui...

Juu se oli sitä Amway aivopesua...ja se verkostomarkkinointijuttu todellakin.
Soitti ukolle että hällä tosi hyvää pesuainetta,voiko tulla emännälle näyttämään.Ja sitten istuttiinkin 2 h kun se koitti aivopestä meitä....
Ihan säälistä ostettiin sitten peruaine ja hammastahna.Ja pesuaine nyt ainakin vaihdettiin kun likka ja mä ollaan raavitu kuukausi itteemme jo.

En käsitä voisko olla siitä tahnasta johtuvaa se risojen kasvu.
Kamalaa...

Juu voin kertoa terveisiä.

Oli pakko tulla kertoo että juuri löysin vaavin lattialta mahaltaan!!! Se oli köllöttelemässä lelukaaren alla ja ihmettelin sitä käninää niin masullaan toinen ähräs ja toinen käsi oli jäänyt jumiin!! Oho, aikainen tyyppi tää, huomenna siis 3 kk...

Titti, Hienoa!! Onkohan pojalla kovakin kiirus tohon liikkeeelle lähtöön?? Pian saat jo varoa ettei kiipeä rappusia tai muuta vastaavaa (kuten kirjahyllyä) pitkin ylös.... ja sittenhän tuo jo juokseekin äitiään karkuun!! ;D

Kannattaiskiko sun Kata kysellä siitä hammastahnasta... esim niiltä lääkäreiltä jotka leikkasivat /leikkaavat kitarisat? Aika hurjalta kuulostaa kyllä. Toisaalta jospa teillä on lapsilla taipumusta tuohon kitarisojen kasvuun. Olen kuullut että niinkin voi olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Maqia:
Titti, Hienoa!! Onkohan pojalla kovakin kiirus tohon liikkeeelle lähtöön?? Pian saat jo varoa ettei kiipeä rappusia tai muuta vastaavaa (kuten kirjahyllyä) pitkin ylös.... ja sittenhän tuo jo juokseekin äitiään karkuun!! ;D

Kannattaiskiko sun Kata kysellä siitä hammastahnasta... esim niiltä lääkäreiltä jotka leikkasivat /leikkaavat kitarisat? Aika hurjalta kuulostaa kyllä. Toisaalta jospa teillä on lapsilla taipumusta tuohon kitarisojen kasvuun. Olen kuullut että niinkin voi olla.

NIin,tuo jälkimmäinen kävis yksiin sen kanssa että bonaripojalla ei ole kasvaneet risat eikä sellaset pahannäköiset.
Ei siis tulehtuneen näköiset vaan sellaset ihmeen röllykkää kasvaneet.Maisalla kun ei näy sitä kitapurjetta ees,eli uvulaa siinä keskellä kurkkua.Risakudosta täys koko suu.

Milla, saapas nähdä joo millainen tästä tulee... Kolmonenkin lähti tosi aikaisin liikkeelle ja tää kääntyminen tuli vielä viikkoa sitäkin aiemmin. Noh, sen aika sit näyttää. Jousimiesten sanotaan olevan sellaisia että niillä on kauhea kiire liikkumaan, esikko kylläkään ei ole ollut sellainen. Kahtellaan!!

Kiitos Milla onnitteluista! Poika syntyi tosiaan 18.2, hieman alkuperäistä suunnitelmaa aikaisemmin (rv 38+4). Kokoa hällä oli ikään nähden oikein kivat 51cm ja 3415g. Mulla ampaisi anti-d-vasta-aineet yhtäkkiä taivaisiin, ja kaksi päivää labratuloksen selviämisen jälkeen olinkin jo leikkauspöydällä. Mutta hyvä näin. Poitsun vointia seurataan neuvolassa tiuhaan alun ongelmien takia (taudinkuvaan kuuluu matala hb sekä kellastuminen).

terveisin suurperheiden ketjuun piipahtanut Aurora ja poika 1½ viikkoa :-)

PS. mulle tuli Amwayn kosteusvoiteesta ihottumaa parin viikon käytön jälkeen. Nykyään luotan eniten ihan apteekin tuotteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kata...:
NIin,tuo jälkimmäinen kävis yksiin sen kanssa että bonaripojalla ei ole kasvaneet risat eikä sellaset pahannäköiset.
Ei siis tulehtuneen näköiset vaan sellaset ihmeen röllykkää kasvaneet.Maisalla kun ei näy sitä kitapurjetta ees,eli uvulaa siinä keskellä kurkkua.Risakudosta täys koko suu.

Kata, mun kaverin muksu(i)lla oli kasvanut samanlaista röllykkää kasvustoa kitarisoihin! Nekin leikattiin pikaisesti pois. Muistaakseni kummallakin muksulla oli, mutta en ole varma. Tästä on jo vuosia aikaa.

Aurora, huh huh, aika jännitykseksi teillä meini tämän kolmosen odotus! Loppu hyvin kaikki hyvin, niinhän se menee. Todella hienoa että kaikki -odotus, synnytys ja nämä ekat päivät- ovat menneet hyvin. Voi, teillä onkin siellä oikea vastasyntynyt vauveli <3

Auroran perheelle onnee pikkusesta...

Mun vaatelaatikko löyty jeeeeee....

Mut ny vaan piaknen moikkaus tääl... nyt pakko lähtee laittaa matkatavarat ja menoks... ihanaa loppu viikkoo kaikille...

Anskuli ja öhmötti

Moikkis!

Hmmm..... Jokos se kevät on tullut.... täällä ainakin vihertää kun mietin että Anskuli se on just nyt lomailemassa Tallinnassa... ;D

Meillä on jo voitettu vatsatauti, mutta korvaukseksi saatiin uusi flunssa. Hienoa, että ei jääty aivan ilman jotain tautia. Ja siis oltaisiin oltu ihan terveitä! :( Pikkuhiljaa alkaa kyllästyttää oikein kunnolla tämä jatkuva sairastelu. vauveli siis meillä nyt flunssassa. Rohisee ja vinkuu oikein kunnolla, nenä vuotaa kuin Niagaran putous ja eilen taisi olla vähän lämpöäkin. Ja jos oikein arvaan niin eihän tämä tähän lopu, eiköhän sitä jo ensi viikolla joku lapsista ole ihan yhtä hyvässä kunnossa. AARGH !!!

Mies on lähtemässä isompien muksujen kanssa mökille viikonlopuksi. Jään Maiskun kanssa siis kaksin kotiin. Tässä jo suunnittelin että kutsun kaverin kylään ja parannetaan maailmaa ja katsotaan vaikka joku hyvä leffa, mutta katsotaan nyt mikä on Maiskun vointi huomenna... Enpä usko että kukaan haluaa meiltä lahjaksi mitään näistä tarjolla olleista taudeista. Mutta yritän (ja siis niin teenkin!) nauttia suht rauhallisesta viikonlopusta. Ei ilta rumbaa ja päivällä voin nukkua jos huvittaa tai vaikka lukea kirjaa.... siis silloin kun Maisku nukkuu... Luksusta! Ja ennen kaikkea se hiljaisuus.... huuu, pelottavaa... ;D

Heh, Maisku on levittänyt kaikki leivontakulhot ja pakasterasiat lattialle ja tehnyt itselleen pienen pesän tuonne alakaappiin. Täytyy varoen tästä lähteä liikkeelle muuten voi satuttaa itsensä (pahastikin) jos kompuroi noiden valtoimenaan lojuvien kippojen kanssa....

Ihanaa Milla että mies lähtee isompien kanssa reissuun.Meillä tuo ukko on niin nihkee lähtemään minnekään.VIime syksynä oli aivan ihanaa kun otti kaikki muksut ja lähti vuorokaudeks reissuun.Mulla oli kyllä iltavuoro mutta oli todella mahtia tulla yksin kotiin ja lukea,kattoa telkkua ja mitä vaan.

Useimmin kiitos!
Mutta nautihan nyt isosti,tuokin on tosi luksusta.
Ja paranemisia...kurjaa kun pieni sairastaa.

MÄ kans koko ajan pelkään että joku pöpö tulee meille kun miedän Maiskun leikkaus on ens ti.
Ettei vaan mee se pieleen.

Olin tänään tapaamassa sitä joka nuo rippijuhlien tarjoilut järjestää ja huh..onhan siinä vaikka mitä mietittävää silti.Mitä tarjotaan ja tuodaanko ite jotain ja mitä?
Oivoi.
Ens kuussa siis esikko pääsee ripille.
Tänään Tiimarissa eräs vanha tuttu sanoi että kamalaa onko sulla niin vanha lapsi,itekin näytät ihan rippikoululaiselle...
No joo.
Kiitti vaan.=)Ei vaan,osaan ottaa sen ihan kohteliaisuutena!!

Mutta nyt ruokaa napaan,moikkis ja pysykää terveinä/tulkaa terveiks!!
=)

Tosi nopeesti saitte ajan leikkaukseen! Hienoa. Ja todella toivon ettei mikään pöpö yllätä ennen sitä tai sen jälkeenkään. Kyllä alkaa olla huumori jo pois tästä sairastelusta!!

... Olen tässä miettinyt että pitäisiköhän ottaa yhteyttä jonnekin kun toi kakkonen, voi kakkonen!! On siis sellainen outo-tapaus. Olen nyt miettinyt sellaiset puolisen vuotta että voisiko se olla as-lapsi?? Joskus pari vuotta sitten katsoin tv:stä ohjelman jossa puhuttiin aspergerista ja haastateltiinkin yhtä ja silloin jo sanoin,m että jos en paremmin tietäisi niin sanoisin kakkosen olevan as! Nyt olenkin tässä miettinyt että tiedänköhän sittenkään paremmin?? Tänään tein aikani kuluksi as-testin ja poika sai siitä tulokseksi sen verran korkeat pisteet, että voisi olla as.
Pelottaa kuitenkin että jos poika leimautuu tai jotain. Siis että tutkimuksista tai diagnoosista jos sellaisen saisi onkin jotain haittaa... Toisaalta voisihan siitä olla apuakin...vai? Tunteeko kukaan as-lapsia tai aikuisia? Pitää varmaan huudella jossain näkyvämmin, esim niiden omalla palstalla...
Välillä olen niin loppu ja huolesta sairas kun mietin miten toi kakkonen tulee oikein pärjäämään elämässään!!?
Ja olisiko siitä haittaa jos ottaisi vaan yhteyttä esim koulupsykologiin... onhan pojalla kuitenkin selkeästi vaikeuksia koulussa. Lähinnä sosiaalisia. Hooh, viikonloppua odotellessa.... ;D

Milla, tuolla haavepuolella Jooxin pojalla on todettu asperger, voisin vinkata sille jos haluat keskustella.. Olisihan se toisaalta parempi jos diagnoosin saisitte niin sen mukana tulisi terapiaa yms sellaista mistä olisi oikeasti hyötyä.

Hih, meillä kolmonen tykkäsi kanssa kipot ja kupit aina levitellä, oli tosi hauskaa!!

Katalle tsemppiä että pysytte taudittomina tiistaihin asti!! Ihanaa että sit saatte apua teidän eloon ja öihin.

Heipä hei vaan tänne

Reissu ohi ja hyvin meni... pojat olivat todella helppoja jajaksoivat reissun ilman suurempia kiukkuja... öhmötti nukku melkein koko ajan kun rattaat on sen paras nukkuma paikka ja mikäs siin kävelles :D nukku ja söi ;) isompi valvo melkein koko ajan... sit vähän ennen pois lähtöö se nukahti... oltiin siis päivä talinnassa... tulomatkalla yökin meni hyvin laivassa, pojat nukku hyvin... äiti tosin vähän huonommin :D minun äiti oli mukana niin se helpottihuomattavsti reissua... Tuliaisia tarttu mukaan enemmän ku ois jaksanu kantaakaan :D mut lapset on tyytyväisiä... löysin öhmötin 1v. kakun päällekin ihanan marsipaani hiiren :D

Milla kannattaa ehdottomasti ottaa selvää... onhan se itselle helpompaa kun saa diagnoosin oli se sit as tai ei... meil esikol adhd ja oon epäilly pitkään samaa jo neidil, mut jkl oli niin täyteen puukattu kaik et ei päästy tutkimuksiin... tääl otin koulul puheeks ni opettaja lupas alkaa kyselee ja pistää rattaita pyörimään, mut en tiiä päästäänkö koskaan... ois vaan kiva tietää onko tyttö muute vaan levoton ja vilkas vai vai...

Noh mut nyt jos menis purkaa viimeiset laatikot... öhmötti nukku äsken mut päätti herätä jo ennen ku äiti kerkes alottaa mitää... sekkaset pika unet :D

mut ny mukavaa la päivää kaikille

Anskuli

Hei vaan Milla,

olen seuraillut ketjuanne sen ulkopuolelta ja kirjoituksesi sai minut vastaamaan.
Teen töitä as-lasten kanssa ja sanoisin, että on ehdottomasti parempi saada diagnoosi kuin olla "erikoinen" ja "ongelmatapaus" ilman diagnoosia. Diagnoosin saaminen on pelottavaa ja pakottaa kohtaaman asian, mutta pitkällä tähtäimellä se auttaa sekä vanhempia että koko perhettä ja ennenkaikkea lasta. Diagnoosi mahdollistaa erilaiset terapiat ja ylipäätään tarvittavan, saatavilla olevan avun perheelle ja lapselle. Myös lapsen koko elämälle ja mm. jatkokoulutusta ajatellen diagnoosi on ensiarvoisen tärkeä.

As-lapset ovat hyvin eritasoisia eikä sillä ole tekemistä älykkyyden kanssa. Tämä on vanhempien hyvä ymmärtää. Asperger diagnosoidaan käyttäytymisen perusteella, ehkäpä sinulla onkin juuri sellainen testilomake. Ammattilaisilla tosin saattaa olla tarkempia testejä. Mutta esim. mitään kromosomi- tms. tutkimusta ei aspergerin suhteen voida tehdä.

Älä ole murheissasi, asperger-lapset ovat ihania ja valloittavia, ja he hyötyvät paljon sosiaalisen toiminnan terapioista ja käyttäytymisen muokkauksesta, mikä auttaa heitä elämään ja toimimaan muiden ihmisten parissa. Myös motorinen kuntoutus voi olla hyödyllistä. Toivon perheellesi ja pikkukakkosellesi kaikkea hyvää ja ota ihmeessä yhteyttä vaikkapa koulupsykologiin tai koulun erityisopettajaan.

Moikkis!

Viikonloppu alkaa olla jo lopuillaan, tai ainakin perhe on pian tulossa kotiin. Mukavaa. Täällä onkin ollut TODELLA rauhallista.... jopa niin rauhallista että Maisku luulee välillä olevansa täällä aivan yksin tms... Jos esim menen nurkan taakse viemään roskan koriin niin tytsy saa kauhean kohatuksen, konttaa perässä itkien ja huutaa äitiä... Kerran heräsi päikkäreiltä, avasi silmät katsoi kummissaan ylöspäin ja alkoi itkemään. Istuin siinä vieressä kirjaa lukien ja laitoin käden Maiskun rinnalle ja kysyin mikä hätänä niin vasta silloin tyttö varmaan huomasi mut kun katsoi mua ihmeissään ja alkoi hymyilemään. Luuli varmaanolevansa yksin näin hiljaisessa talossa.... heh, on meillä ollut täällä hauskaakin, eikä Maisku ihan koko ajan ole kauhuissaan. Leikkii nätisti leluillaan ja on niin aurinkoinen.
Eilenillalla sain Maiskun jopa nukkumaan yksin omaan sänkyyn HEREILLÄ ensi kertaa kuukausiin!! Uskomatonta. Tätä aion kyllä kokeilla joka ilta, jospa se tästä lähtisi. rauhallisemmat illat nimittäin. Neiti jopa nukkui 2,5-3 tuntia putkeen ennen kuin heräsi. Jotain hyötyä tästä hiljaisuudestakin siis....

Joo, ollaan miehen kanssa aika paljon juteltu kakkosesta ja sen omaleimaisuudesta. Voihan tuo olla ihan vaan luonnettakin tai sitä huonoakasvatusta mistä mua joskus on syytetty... mm. kurin puutteesta... ?? nojoo.. päätettiin ottaa kouluun yhteyttä ja hassua kyllä perjantaina opelta olikin reissarissa viesti (siis ennen kuin ehdittiin itse ottaa yhteyttä) että haluaa jutella meidän kanssa kakkosesta. Erityisopettaja tulee mukaan myös. Koulussa onkin ollut jopa enemmän ongelmia kuin mitä me ollaan tiedetty... No jospa yhteistyöllä saadaan jotain positiivista aikaiseksi! Ja otetaan puheeksi omat epäilyksetkin. Jos saadaan vaikka aika sinne koulupsykologille tai jotain. Katsotaan miten asia edistyy.
Olen lukenut aika paljon Aspergerin-syndroomasta ja jonkin verran siitä siis tiedänkin. Mutta tokihan aina sellainen leimautuminen pelottaa, siis pojan tulevaisuuden kannalta, mutta ei tämä tilanne oikein näinkään voi jatkua. :( Ja tosiaan, en ole mikään asiantuntija joten kakkosella voi vaan olla vaikea luonne ja ehkä jossain vaiheessa kasvatuskin on mennyt metsään ja kovaa. Mutta on tuossa kakkosessa todella paljon noita as-piirteitä. Ja kun olen käynyt lukemassa niiden omalla keskustelupalstalla juttuja niin tunnistan monestakin tarinasta oman lapseni! Ja hassua kyllä jotenkin tuntui että ehkä me ei ollakaan niin huonoja vanhempia kuin välillä tuntuu, ja ei niin yksin kuin miltä tuntuu.

Titti, jos joox haluaa kertoa millaista on elää ja kasvattaa as-lasta niin olisihan sitä kiva kuulla. Kaikista eniten haluaisin vaan kuulla että vaikka olisikin Asberger niin silti olisi mahdollisuus lapsella tulla onnelliseksi, toteuttaa itseään ja löytää ystäviä. Saada kunnollista koulutusta.... Siis pärjätä elämässä.Välillä nimittäin tuntuu, että voiko tuo poika koskaan pärjätä elämässään ilman meitä vanhempia? Tulla toimeen muiden kanssa ja luoda normaaleja ihmissuhteita. Näissä nimittäin on todella paljon ongelmia... Mutta siis, en tosiaan tiedä onko meillä Asbergeria tai mitään muutakaan "diagnosoitavaa" ongelmaa... Ikävää tämä epätietoisuuskin....
Ja en todella loukkaannu vaikka joox ei haluaisikaan jakaa kokemuksiaan!

Nyt vauvaa hoitamaan. On repinyt aikansa kuluksi mun lehden. No melkein sen ehdinkin lukea. ;D Voi tota onnellista ilmettä kun saa purra ja heitellä lehden sivuja ympäriinsä.....

Titti, meidän esikolla on korispeli huomenna siellä teidän kulmilla. En ole vielä varma kumpi meistä, minä vai mies, sen sinne käy kuskaamassa. Jos m' tulen sinne niin tule moikkaamaan! Voin vaikkapa ilmoitella jos oeln kulmilla, että millä koululla peli on...

Nyt nauttimaan miehen seurasta!

No voi hitsi Milla, meille tulee vieras juuri huomenna.. Perskules sentään... Pelaakos sun tytsi 97-98 ikäluokassa?? Peli on ilmeisesti meidän kaupungin seuraa vastaan?? Meinaa esikko pelasi vielä syksyllä siinä jengissä.. Mut niillä ei kyllä ollut kalenterin mukaan huomenna peliä. Mut laita vaan silti viestiä, katotaan jos vaikka jotain saisi järkättyä!!

Huh, viikonloppu on kyllä ollut koriksentäyteinen todella! Nyt vielä jännitetään pari viikkoa pysyykö tän kylän äijät nykyisellä sarjatasolla. Kumma ettei edes divaritasolla pärjää mitenkään ilman mustia miehiä. Tylsää vaan kotimaisten pelaajien kannalta kun joka joukkueessa on kolme jenkkiä.

Hitsi, massua jomottelee tutunomaisesti, toivottavasti ei oikeesti menkat ole tulossa!! Jaa, kolmosenkin kanssa tuli tässä vaiheessa ja sit taisi taas olla muutaman kuukauden tauko. Tylsää silti.

Argh, täytyy varmaan lähtee nukkuu kun pieni on jo nukkunu yli tunnin, aamulla on taas seiskalta herätys... Moro!

Titti, ai teilläkin pelataan korista. Pelaako sun tyttö vielä jossain toisessa joukkueessa vai onko lopettanut? Pelaako sun mies kanssa? Vai ymmärsinkö nyt ihan väärin.... Jeps, neiti pelaa Hongan 98 tytöissä ja joku HyPo on tänään vastassa. Mun tyttö aloitti pelaamisen vasta tänä vuonna ja aika hakusessa taidot vielä ovat. Mutta innostus on kova ja sehän kait onkin tärkeintä. ;D Noita harkkoja vaan on ihan jatkuvasti ja se tietää melkoista kuskaamista. Mies sanoikin eilen että mitä ihmettä, hänestä on tullut joku ihmeen taksi! Se reppanakun kuskaa myös kakkosta sinne kuviskouluun. Ja kaikkiin kissanristiäisiin muutenkin. Nyt kun on talossa vauva niin mä aika harvoin enää kuskaan. Ennen se oli mun duunia.

No niin, nyt pikku neidille ruokaa...

Millaseni, väärä kaupunki... ; ) Meiltä on Hyvinkäälle 30 km. Mutta meillä molemmat tytöt pelasi vielä syksyllä, vanhempi nyt lopetti kun ei oikein kiinnostanut treenata. Kakkonen pelaa Mikrotyttöjen -99 1-divarissa. Mies ei pelaa ite mutta on valmentanut, nykyään on joukkueenjohtaja. Sen pojat pelaa, vanhempi jo miehissä (1-div) ja nuorempi B-poikien SM-sarjassa. Mutta mutta, FB:stä ainakin pitäisi löytyä kotikaupunki jos kiinnostaa mikä jengi on kyseessä...

Juu, aika rankkaa on tuo kuskaus, sen takia mäkään harvoin miestä nään kotona. On siitä eräänkin kerran keskusteltu mutta ei voi mtn...

Sori että tuppaudun tänne...sorisori , mutta;
Millaa huhuilen täällä, Titti pyysi ilmoittautumaan ;o)
Mulla on asperger-poika, toinen kaksosista, nyt 10-vuotias ja käy 4:ttä luokkaa,
on pienluokassa ja saanut Henk.Koht.Opetussuunnitelman ( HOJKS )
- tuo että on erilainen lapsi, oli mulle selvää jo vuosia sitten - oisko
pojat olleet 2-vuotiaat tai jotain.
Mutta se, että sain tutkimuksia ja kannanottoja siihen ammattilaisilta,
kestikin vuosia.... toimintaterapiaa poika sai eskarista kakkosluokalle,
mutta sitten taas ei mitään.
Kävin sellaisella luennolla kuin "Tulistuva lapsi" ihan muista syistä,
ja isellä kuulin eka kerran tästä Aspergerin oireyhtymästä,
ja tuntui että nuohan puhuu mun poitsusta...

Lainasin kirjoja, luin netistä ja tein se Gillbergin testin jossa huimat pisteet....
lähetin testin myös pojan mukana isälleen täytettäväksi,
taas korkeat pisteet - eli kysymys ei ole vain meidän näkemyksestä,
vaan myös heillä näkyy nämä ongelmat ( lapset ei ole koskaan eläneet arkipäivää isänsä kanssa, vain lomilla ja viikonloppuina ) eli kun olin sitten aika varma tästä,
otin asian puheeksi koulussa ja sainkin koulupsykologin ja erityisopet palaveriin.

Sain lähetteen lastenlinnan sairaalaan tutkimuksiin,
ja poika oli siellä neurologisissa testeissä 2 kertaa ja minä samaan aikaan vastaamassa kysymyksiin toisessa huoneessa.
Saatiin diagnoosi asperger ja kehitysviivästymä ja oppimisvaikeudet,
diagnoosi tuli marraskuussa, eli poika oli just täyttänyt 10 vee.
Aloin etsimään vastauksia pojan olemukseen kun poika täytti siis 2,
eli paljon on aikaa ja energiaa tän kanssa mennyt.

Lainaa/ osta kirja : Aspergerin oireyhtymä, kirj. Tony Attwood.
siinä on tietoa tästä, ihanan kansantajuisesti kirjoitettu.
Tai sitten tiedekirjamaisempi " Nörtti,Nero vai Normaali?" , kirj. Cristopher Gillberg.
Mulal oli lainassa toi Tony A:n kirja, se on parempi mun mielestä.

Etsin sulle nuo kriteerit ( joista kaikkia EI tarvitse täyttää ollakseen As)
Ja laitan ne sulle tänne.... hetko, ne on mulla FB:ssa ylhäällä.
Tule kirjoittamaan / lukemaan myös www.aspalsta.net
siellä on tukea ja tietoa paljon.

Joox päättää räpätyksensä tähän... toivottavasti on hyötyä ;o)

Yhteistyössä