LOKAKUU 14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
monet on puhuneet käsien turvotuksesta...mulla on alkanut tässä olemaan nilkoissa turvotusta ja se on sellasta jomottavaakin...onko muilla samaa? Ahistaa kun jalat tuntuu sen takia väsyneiltä vaikka niitä kuinka pitäisi ylhäällä. Onko kellään mitään poppaskonsteja tuohon?

Mulla on tuo nilkkojen turvotus laskenut huomattavasti kun pääsin töistä pois. Minulla auttoi tuolloin, varsinkin iltaisin,kun pidin kylmää nilkkojen ympärillä. En tiedä auttoiko varsinaiseen turvotukseen mutta ainakin auttoi tuohon tukalaan olon. Viileä vei pahimman säryn ja jomotuksen. Toivottavasti keksit jonkun hyvän keinon sinäkin... Inhottavaa kun tuntuu että lahkeetkin alkoi kiristämään ;) saati sitten sukkien reunat...

T:Heluna

MEillä onneksi vielä toistaiseksi vältytty turvotukselta. Ainakin siltä pahimmalta.. #koputan puuta#. Mulla käy jalkoihin aika paljon esim. ruokaa tehdessä, johtunee varmasti tuosta +15 kilosta mitkä ovat raskauden edetessä tulleet.. Jalkapohjat ja nilkat välillä ihan turtana.

Miten teillä muilla on vauvat pitäneet elämää masuissa? Meillä alkaa elämä yleensä kuuden aikaan illalla kun isä tulee kotiin. Sitä sitten riittääkin päivästä riippuen nukkumaan menoon asti. Välillä pitää ihan tuuppia että liikuhan nyt vähän... Nytkin otin rennon asennon sohvalla, lärppä syliin ja pienokaista kuulostelemaan. Kyllä se siitä virkistyi kun vähän massua silitteli ja jutteli. Nyt sitten onkin meno mahdoton.. Taisi mammalle suuttua =)

Isot onnittelut Katelle ja vaaville! Voikaa hyvin ja tulehan kertomaan kuulumisia kun ehdit! Näin me vaan aletaan jakaantua =) ihunaa.

Terquin, Jenny ja Tiitiäinen rv 38+5

Heipsan!

Eilen sitten polille lähdettiin yöllä kun oli niin hurjia vatsakipuja ylävatsassa.
Mutta eipä siellä mitään muuta osattu sanoa kuin lepoa vaan.. Ärsyttävää kun välillä tuntuu että sua pidetään ihan tyhmänä kun aina tulee sama neuvo ""lepää"" Ja itte panikoi sydän karrella että onkohan kaikki ihan kunnossa..

Käyrässä makoilin puoli tuntia ja vauvan syke oli tasainen paitsi kun liikkui niin syke nousi:) Syke pysyi siinä 140 paikkeilla.
Kohdunsuulla ei ole tapahtunut muutosta, edelleen kiinteä ja kohdunkaula 3 cm. Eli ei vissiin ihan näinä päivinä pääse synnyttämään;)
Lääkäri tsekkasi kuitenkin ultralla vauvan varuiksi kun ei oikein liikkunut mutta sitten alkoikin jytääminen kun alettiin ultrailla:)
Kaverilla on painoa nyt 2,5 kg ja jos ajallaan syntyy niin painoa on luultavasti vähän alle 3,5 kg, tai niin lääkäri sanoi, mutta saas nähdä sitten.

Tänään vointi on ollut ihan ok. Vatsaa on välillä sattunut mutta yritän olla huolestumatta. Paineet oli noussut viime viikon 120/64 :stä 134/76.. niitä kai nyt seuraillaan sitten, ettei lähtisi enempää nousuun. VAikka toi eilinen arvokin on vielä ihan normaali mutta ettei nousisi lisää.
Turvotus jaloissa ja käsissä on lääkärin mukaan ihan normaalia, eikä siihen oikein mikään auta. Kokeilkaa niitä kaalihauteita.
Kaulitse kaalinlehtiä niin että pintä rikkoutuu ja laita turvonnutta kohtaa vasten ja peitä elmukelmulla ja anna lämpöä jollain jos mahdollista.
Tilla taisi kokeilla ja todeta toimivaksi? Vai muistanko testihenkilön väärin?:)

Mulla sormet on ihan punavalkolaikukkaat ja täysin puuduksissa koko ajan, mutta kuuluu kuulemma asiaan.
Sain sairaalasta jonkun särkylääkkeen ja nukuin yön kuin tukki, heräsin vain kerran vessaan!!
Mitähän ne mulle törkkäsi mukaan...:)

Mut nytten lenkille koiran kanssa!

aino 35+5

no heissan!
tänään sairaalasta pääsin pois.. keskiviikkona mentiin illala käymään kun tuli tosi kipeitä ylävatsakipuja, lääkäri tutki ja sano et 3 senttiä kohdunsuu auki.. eikä muutaku sinne jäätiin sit..supistukset tuli ensin 10min välein sit ne tuli 5-7min välein..sit loppu ku seinään.. seuraavat supparit 18 min välein.. tänään aamulla lääkäri tutki ja sano et ei oo mitään tapahtunu et mene vain kotiin odotteleen..*huoh*.. painoarvio oli 3,5 kiloa..eli soppelin kokoisia ollaan jo ja kovasti on taas supistellut,mutta lääkärin sanojen mukaan alle viikko menee niin nyytti on kainalossa :)
mutta ilmoittelen viimeistään kun pikkunen on tullut taloon :)
äippä Rv 37+2

Heissan.
Eli kirjoittelinkin tuossa aikaisemmin palstalle, mutta pistetään tännekin. Päivällä olo oli omituinen ja isolla asialla sai laukata muutaman kerran (viis kertaa) :O. Yöllä tuntui tosi inhottavia kouraisuja mahassa ja selkää juili kipeesti. Sitten yhden maissa alkoi tulla verta. Sellaista ruskehtavaa. Sitä tippaili n. tunnin ja supisteli samalla. Hieman kellotin ja tuliha ne viiden minuutin välein. Yritin nukkua ja siinä maatessa väli piteni. Nukahtelin ja heräilin pitkin yötä supistuksiin.
Lähtöä ei vielä tullut mutta ei välttämättä mee kauan. :)
Hui...

Susk_baa rv 35+4

Hui, luin ton sun viestin tuolta yleisistä viesteistä.. Siis, onko teidän vaavi jo nt 3,5 kg??:)
Mulla oli viikkoja 35+4 kun käytiin PHKS:ssa ja lääkäri ultrasi, paino oli tarkalleen 2486 g.

Taitaa aika jätti teille tulla jos menee la asti, joten saa kai vähän aiemmin sen puolesta tullakin;)

No omien laskujen mukaan jos se on sen 250 gr kasvanu viikossa. Ja pelottaa kun kahdessa viikossa tuli itselle 3 kg niin jotain ylim. on ollu pakko mennä vauvaan ku ei itsellä oo turvotuksia... Mutta en oo sata varma... kääk... en haluis synnyttää kauheen isoa ku äitini ensimmäinen oli reippaasti yli nelikiloinen ja syntyi laskettuna päivänä. :/

juuh, lääkäri ultras tosiaan ja painoksi sanoi sen 3,5 kg. eli ei kyllä ollenkaan haittaa vaik tulis jo ;) supistukset on taas tullu ihan miten sattuu..eilen oli 10 min välein.sit loppu taas ku seinään ja alko tuleen 5min välein.. sit tunti meni ja loppu jälleen.. eli kovasti pyrkii jo tulemaan mut ei siltikkään viel.. alkaa jo ahdistamaan aika lailla.. heh. pitää ilmoitella taas tässä!

Kääk! Äsken sai käydä kahdesti vessasssa kymmenen minuutin aikana. Suolisto tyhjenee ja rusehtavaa verta alkoi taas tulla. Supistukset tuli yht'äkkiä takaisin... Hieman jo jänskättää... Lähden suihkuun... jos tuo auttais. Kääk2! :O

Wow...täällähän on toiset jo ihan lähtökuopissa ja meikäläisellä ei mitään ole tapahtumassa ja toivottavasti ei vielä tapahdukaan....tarvitsenkin vielä kyllä sen pari viikkoa henkistä valmentautumista, hih...Alkaa kyllä jo jännittämään tosipaikat. Meidän auto on vielä ens viikon korjaamolla kun siihen oli tuossa meidän talon edessä pysäköitynä joku onnistunut kolaroimaan niin että koko sivu laitetaan uusiksi. Olisi kyllä kiva jos auto on takaisin ennenkuin lähdön hetki sairaalaan tulee. Meneehän niitä taksejakin, mutta jotenkin haluaisi mennä just sillä sekunnilla oman miehen kyydissä kun on tarvis.
Onnea matkaan teille joilla supistukset alkavat olla jo h-hetken luokkaa. Kertokaapa sitten kokemuksia lisää!

Anna 36+3

Hmm... Käytiin synnärillä. Veri tuli kohdunsuulta, eli ei oo vauvalla hätää. KOhdunsuu oli sormella auki ja kanava 1,5 cm. Vauveli oli kiinnittynyt kokonaan. Käskivät kotiin hakemaan vauhtia. Ehkä yöllä suppailee sen verran että päästään aamulla jo osastolle. Noh kahtotaan. :) Koko ajan kuitenkin hieman suppailee että eivät ole laantuneet... :S

Susk_baa rv 35+4

Vautsi vau, täällähän rupeaa tapahtumaan. Tsemppiä Äipälle ja Susk_baalle!!!!

Se oli kait Matu joka sanoi että kova vihlonta emättimessä tarkoittaa että vauva kiinnittyy, hyvä juttu, mulla on vihlonut tosi kovaa tänään. Tuntuu tosiaan kuin joku iskisi puukolla.
Innostuin ensiksi että olisivat supistuksia, mutta ei .

Aino, mullakin on menkkamaisia kipuja, etenkin alaselässä. Kuulemma ihan normaalia ja hyvä enne :)

Bonnie rv 38+5

Eikös tuo vihlonta voi tarkoittaa myös pelkkiä liitoskipuja? Mulla on vihlonut (siis kun olisi tosiaan puukko ""siellä"") jo kolme viikkoa, vauva on edelleen poikittain masussa... saisi kyllä mun puolesta kiinnityä ja tulla ulos mahd. pian!

Ihanaa että tällä alkaa tosiaan osalle tapahtumaan! Mulla kyllä menee hermot jos jään vikaksi tänne mahani kanssa roikkumaan :) (mikä on aika todennäköistä kun la:kin on vasta 27.10.)

t. Minni + Jamppa

Blaah..
Kotona edelleen. Kahden maissa supistukset laantui ja siinä sitten nukahdin. No eipä tässä mikään älytön kiire olekaan. Koko ainoastaan huolettaa että jos ei enää kauheen kauaa menis. Kahtellaan. Ja supistuksia niitä haluaville. :)

Susk_baa 35+5

Voih että jo jännittää..
Mulla vihloi tosi kovasti alapäätä joku reilu viikko sitten ja on sit sen jälkeen supistellut ihan kivasti,ja kivuliaasti,varsinki öisin joutuu heräämään monesti kun sattuu !!No varmaan ihan suotavaa tässä vaiheessa..Onneks ees on jo jotain ""merkkejä"",
pelottais jos ei ois ku ei nyt yliajallekkaan halua..
Susk_baalle tsemiä!!Otetaanko kisat kumpi poksahtaa ensin.. ;)
No onhan tässä vielä aikaa..

murmeli 35+6

Heissan ja terveisiä neuvolasta...
Täällä ei mitään uutta, virtsassa oli ensimmäistä kertaa vähän sokeria, yhden plussan verra. Voi kuulemma johtua siitä että olin juuri syönyt aamiaisen ja juonut tuoremehua. Tarkkaillaan.. Mini ei ollut vielä kiinnittynyt joten vielä menee aikaa ennen kuin syntyy. Toisaalta hyvä, ei vielä tarvitsisikaan kun viikkoja on 36+2. Keskiviikkona mennään Jorviin tutustumaan, vähän jännittää. Meillä ei täytetä mitään esitietolomaketta kuten olen kuullut että jossain muualla tehdään. Synnyttämään mennessä sitten kerrotaan kätilölle toiveita ja tuntoja.

Ostin tänään jääkaappiin ensimmäiset korvikepakkaukset varmuuden vuoksi. Lisäksi ostin jotain pientä naposteltavaa ja juotavaa pakattavaksi sairaalakassiin... Voi kyllä olla että suklaan himo yllättää ja täytyy ostaa vielä uudet suklaat kassiin... :)

Mites olette hankkineet noita voiteita ja talkkia, ym? Ystäväni suositteli tuota Abo Base rasvaa yleisvoiteeksi, samoin olen kuullut että esin Bebanthen (b-vitamiini voide ) olisi hyvä olla. Itse en ole ostanut vielä mitään kun ä-pakkauksessa oli se yksi rasva. Täytyy varmaan kuitenkin joku vähän rasvaisempi ostaa lisäksi. Onhan ne kaupat toisalta auki syntymän jälkeenkin joten ei ehkä kannata paniikkia ottaa... Nänneihin joku suositteli ostettavaksi jotain apteekin tököttiä, mahtaako joku muistaa mitä se on nimeltään? On kuulemma todella tarpeeseen ja hyvää!

Jännää että tosiaan ensimmäiset meistä alkaa jo supistelemaan niin että lähtö voi olla lähellä, Hui!!! Itsellä ei ole kovin tukala olo edes vielä niin että kiirettä ei ole. Voimia kaikille lähtökuopissa oleville, pitäkää meidät ajantasalla!
T:Heluna ja Mini

Muistelen, että mun siskoni sanoi Bepanthenin olevan myös nänneihin hyvää eli yhdellä purtilolla pärjännee molempien vauvan ja äidin tarkoituksiin. Mä olen itse käyttänyt monen monituista vuotta Neribasen vihreää perusvoidetta ja mieheni on siihen kanssa tykästynyt...tai siis purkissa on vihreää, voide on tietty valkoista...ja se on hajusteetonta eikä liian paksua joten ajattelin sitä käyttää myös vauvalle. ApoBaset yms. ajaa ihan saman asian eli kuka mihinkäkin nyt on tykästynyt.
Mä kanssa ajattelin, että jos saataisiin auto korjaamolta tän viikon aikana niin voisin lauantaina käydä oikein kunnon ostoksilla ja samalla hankkia ensimmäisen parin viikon tarpeisiin vaippoja ja sitten kaikki nuo pumpulipuikot ja rintakumit ja talkit yms pienemmät ostokset ettei sitten heti tarvitse rynnätä kauppaan kun sairaalasta tulee. PIenistäkin ostoksista kertyy kuitenkin suht iso kassillinen.

Anna 36+4

voi vide ihanaa kun toisilla on jo noin pitkällä supistukset, mullakin niitä kyl on mut harvaseltaan..kai..eikä kovin kivuliaita vaik viikolla 38 jo mennään...joo mun neuvolatäti sanoi tosiaan et kyl sen vauvan pään laskeutumisen sit tuntee kohdussa kun tuntuu tosi epämiellyttävän oloisia vihlaisuja kun se asettelee päätänsä siellä...tuntui tosiaan kun puukolla joku sörkkis...mut hyvä merkki vaan...lähtö lähenee...pesin justisa ikkunoita ..kovasti yritetty noilla kolmella s:ällä työstää vauvaa ulos..mut huonolla onnella..
mulle sanottiin neuvolassa et se bebanthen voide käy hyvin nänneihin kun ei haittaa vaik sitä ""menee vauvan suuhun"" se on vähän yleisrasvaa kun luet siitä käy mihin vaan melkisti ja mä olen tykänny käyttää..vaaratonta rasvaa siis..
onpahan alkaneet mahtavat närästyskivut vaivaamaan kyllämenee rennietä..ruokatorvi oli eilenkin yöllä kuin tulessa
todella inhottava tunne..lähtöä jo odotellessa matu 37+5

ONpas täällä ollut vilkasta ja tapahtumarikasta:)

Me käytiin yhden yön reissulla mun siskon luona ja ihan hyvin meni matka ""kaukana"" kotoa vielä tässä vaiheessa. Autossa istuminen alkaa olla pitemmän päälle vähän tukalaa.

Eilen illalla sain taas oikein kunnon kipeitä suppareita mutta yö meni ihan jees. Tietysti vessassa kävin taas sen 5 tai 6 kertaa ja jalkoja pakotti illalla niin ettei meinannu uni tulla ja nyt onkin väsynyt olo ja päikkäreille ajattelinkin suunnistaa.

Äidin kanssa juteltiin eilen noista kohdunsuu sormelle auki ja pehmennyt jutuista. Meitä on kolme lasta ja kahdesta on tullut ""säännöllisiä"" suppareita jo rv 35. lähtien ja myös kohdunsuu on pehmennyt ja kohdunkaula lyhentynyt ja kohdunsuu on ollut auennut. Siltikin kumpainenkin on syntynyt käynnistyksellä rv 42=O. Minä olin näistä toinen ja painoinkin syntyessäni 4,5 kg ja pituutta oli 54 cm!!
Toivotaan että meidän vaavi ei ehtisi niin isoksi kasvaa.

Eli en siis halua masentaa niitä jotka toivoo pian synnyttävänsä mutta niinkin voi siis käydä ettei ne enteet oikeastaan enteile mistään. Kyllä mäkin toivon että jotain tapahtuisi mutta aikanaan sitten varmasti tapahtuu:)
Meillä on neuvola torstaina ja neuvolalääkäri heti siihen perään. Keskiviikkona mennään tutustumaan synnärille, jänskää.
Mä en oikeastaan osaa jännittää synnytystä mutta mies tunnusti jännittävänsä sairaalaan menoa ja synnytystä yleensäkin.

Mutta nyt päiväunille!

aino 36+1

TARVIIKO TON AINON AINA PUUTTUA JOKA HEMMETIN ASIAAN JA TIETÄÄ MUKA KAIKESTA???? OLEN SEURANNUT KETJUANNE JO KAUAN JA HUOMANNUT PITKÄÄN AINON PUUTTUMISET TOISIEN ILOIHIN JA TOIVEISIIN TAJUATKO ET VOIT LOUKATA JOTAIN....PIDÄHÄN OMANA TIETONASI NUOKIN JUTUT VAAN JOKAINEN RASKAUS ON ERILAINEN...

Hei Sivusta Seurannut!

Otas nyt ihan rauhallisesti...meillä on tämä lokalista itse asiassa mennyt todella mukavan tuntuisissa merkeissä ja jokainen on sanottavansa saanut sanoa ilman, että pitäisi vetää herneitä nenään. Kyllähän jokainen tietää, että olemme yksilöitä ja se mitä tapahtuu toiselle, tapahtuukin aivan toisella tapaa toiselle tai ei tapahdu. Antaa kaikkien kukkien kukkia ja kertoa omia kokemuksiaan. Se ainakin tuo oikean perspektiivin tähän hommaan kun jokainen tuo oman erilaisuutensa esiin ja mä olen huomannut ainakin monissa kohdin, että olen huolehtinut jostain ihan turhaan ja sitten joku toinen on kertonut oman kokemuksensa ja mä olen saanut omiin tuntemuksiini rauhan.

Pitipä vielä sanomani, että muistan kun aloin lueskella näitä Ellien keskustelupalstoja (ylipäätään...en siis tarkoita yksin odotusaikaa) niin olin aina hirveän tuohtunut kaikesta mitä ihmiset jurputtivat ja ihmettelin kovasti mistä niitä besserwissereitä aina löytyy. Ei kuitenkaan mennyt aikaakaan kun rupesin jo nauramaan niille aina kaikesta valittajille ja huomasin, että heillä ei liene muutakaan paikkaa purkaa pahaa oloaan.
Jos jollain listalla esim. menee hyvin niinkuin meillä täällä lokalistalla niin sitten jonkun sivusta seuraajan täytyy aina välillä käydä kertomassa omia pahoja tuntojaan täällä. Olen tähän asti onnistunut olemaan kommentoimatta, mutta nyt päätin avata suuni sillä en usko, että kukaan on kenenkään kommenteista täällä loukkaantunut ja jos on, niin sitten rohkaisisin kyllä kertomaan asian ihan omalla nimimerkillä rehellisesti ja avoimesti. Näin sitten asianosaiset tietäisivät jos meillä täällä on herkempiä joukossa.

OK...nyt kyllä voisin lopettaa tän koneella istuskelun ja keksiä jotain tekemistä. Ulkona paistaa aurinko ihanasti. Taidanpa lähteä nauttimaan siitä!