LOKAKUU 14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa lokakuulaiset, vierailen tuolta syysäipistä toivottavasti ei häiritse.

Luulen että meikäläisellä menee kohta tonne lokakuun puolelle tämä raskaus. Lauantaina oli la eli nyt on rv 40+2 supistelut loppuivat melkein kokonaan laskettunapäivänä, muuten on kyllä välillä tullut oikein kivuliaitakin. Ei ole reilua että te huohotatte jo niskaan ;-) (tämä siis joke älkää ottako tosissanne...)

Olipa taas reilua kommenttia ""sivusta seuraajalta"". Ainoa puolustan sen verran että itselläni on jo 3 lasta ja kahdessa raskaudessa oli paikat auki 1,5cm ja kohdunkaula lyhentynyt 1 cm:iin jo rv 30 ja silti meni yliaikaiseksi. Nyt taas tämän neljännen kohdalla paikat ovat visusti pysyneet kiinni vielä rv 37+ vaikka on myös supistellut paljon, joten tiedäpä noista.

Oikein leppoisaa odotusta teille ja onnea niille jotka vauvansa ovat saaneet etuajassa.

Joo kyllä minä sen tiedän että ei ne enteet välttämättä mitään merkitse,kuten aino niin asiantuntevasti ilmoitti !!
HOHHOIJAA!!On se tosiaan hyvä että täällä on niin kaikkitietävä että surkeaa olisi tämä elo muuten..

Heissan.
Brr... supistelut tuli takasi... Hjälp... Ja äsken tuli verensekaista limaa. Limatulppaa? Hmm... Mulla ois hampilääkäri tunnin päästä. Toivottavasti ei kauheesti olo muutu siihen mennessä. En haluis kärsiä supistuksista ja hammaslääkärillä olosta yhtä aikaa. :/
Tosiaan olisi tietenki ihan kiva jos ""sivusta seuraajat"" ei näihin ""omiin"" ketjuihin hirveesti huutelis ku ollaan kuitenki tällä porukalla monta kuukautta jaettu iloja ja suruja. Ja jokainen saa tietenki tuoda oman mielipiteensä julki, mutta ei toisia haukkumalla ja tahalleen räyhäämällä. Ja en minä ainakaan sillä lailla ottanut Ainon kommenttia että se latistaisi oloani. Faktaahan se on että synnytys voi siirtyä hamaan tulevaisuuteen, mutta sen näkee sitte.
Joo mutta ilmoittelen jos oma tilanne muuttuu... Kääk3! :S

Susk_baa 35+5

Susk_baa: Sullahan näyttää lupaavalle! Minä itse yritän olla hirveästi liikkeessa jotta saisin edes joitain kunnon suppareita, toistaiseksi vain vauva innostuu heilumaan kun äiti heiluu...

Kivempi mun mielestä olla sellaisessa ketjussa, jossa ihmiset sanoo ja saa sanoa kaikki ajatuksensa. Tylsintä on kun joka mielipide tai näkökulma pitää pehmustaa ""tämä on nyt vain minun mielipide, älkää loukkaantuko""-tyyliin.
Mutta JOS joku loukkaantuu, niin pliis pitää sanoa. Täällä en usko kenenkään tahallisesti loukkaavan ketään!

Tai sitten pitää laittaa joka viestin perään standardi tekstiksi sellainen disclaimer ""ylläoleva teksti sisältää kirjoittajan senhetkisen yksityisen mielipiteen, jonka tarkoituksena on omien tuntojen tai olemassaolevan tiedon jakaminen. Mahdollinen tekstin loukkaavuus on täysin tahatonta"".

Se olin muuten minä, joka testasin ne kaalinlehdet kun ranteita ja sormia särki. Ne kumma kyllä helpottivat kipua. Nyt on kivut melkein historiaa mutta sormien puutuminen sitäkin pahempaa. Mutta on yleistä ja täysin varaatonta ja synnytys parantaa vaivan.

Kunpa se synnytys jo olisikin ovella!

Tervetuloa meidän ketjuun jännämään kaikki syyskuun ""ohittavat"", mua on ainakin paljon auttanut syyskuun ketjun lukeminen.

leonie, rv 38+1

Hihihih! Leonie, Nauratti tuo sinun ehdottamasi standarditeksti viestin loppuun, se olisikin hyvä :)
Minäkin olen tykännyt, kun on täällä miettinyt jotain asiaa ""ääneen"", että sitä joku kommentoi. Toiset kun kuitenkin tietää asioista enemmän kuin esim. minä...

Syyskuisten listaa on tullut myös täälläpäin luettua, jotenkin jännää lukea mitä meillä on kohta edessä... Voi muuten olla että saa siirtyä lukemaan tuota marraskuunkin listaa kun la on vasta 22.10. Jos menee pahastikin yliajalle ja muut lokamammat on jo puhjenneet..
Mulla oli muuten sf-mitta 36 viikolla 36 joten käyrien yllä mennään... Ei kuulemma kuitenkaan välttämättä tarkoita jätti-vauvaa, vaan voi myös johtua siitä että olen niin pitkä (181cm) että tilaa on kasvaa ylöspäin. Ulospäin kasvu on jäänyt siis vähän vähemmälle kuin esim. 20 cm lyhyemmällä.

Aurinkoisin syysterveisin (taas)
Heluna

Hmm.. onpas tämä mukavaa kun erehtyy sanomaan kuinka äidille on käynyt ja totesinpa vielä että en halua masentaa ketään, niin heti on joku ULKOPUOLINEN SIVUSTASEURAAJA kommentoimassa että pidä omana tietonasi!!

Kyllähän meistä ihan jokainen täällä on ollut jossain kohtaa huolissaan jostain ja hakenut sitten mielipiteitä ja kokemuksia täältä ja niitä on saatu.

En mä nyt ymmärrä mikä tossa Sivusta Seurannutta häiritsi.

Totta, jokainen raskaus ON erilainen ja eipä meilläkään olisi tämä ketju näin pitkää kasassa kestänyt jos jokaisella olisi ollut ihan samanlaiset oireet, kivut, huolet ja surut tai ilot. Vaan ollaan täällä jaettu näitä kaikkia asioita keskenämme ja mun käsittääkseni ihan hyvässä hengessä.

Onko sulla Sivusta Seurannut laskettu aika lokakuussa kun olet ketjuamme seurannut? Liity toki joukkoon äläkä sieltä sivusta huutele.

Haluan siis korostaa vielä kaikille MEIDÄN ketjulaisille, että en halua viedä pois teidän ilojanne tai pilata oloanne. En toivo että kenenkään lapsi syntymättä jää:)
Täytyy sanoa että multa meni ihan ohi että mitä olen sanonut että oon sivullista loukannut...=O

Sori.

Leonie, sun ehdotus oli loistava!! Eipä pääse sivusta seuraajat kommentoimaan kun on jo etukäteisvaroitus!!:)))

No niin siinä sitten kävi, että meikäläisestä tulee nyt Duphalacin puolestapuhuja..on ollut sen verran ankeaa tuo vatsantoiminta, että tuntuu kuin tulisi maailman kuivimpia puunpalasia ulos systeemistä hirveän työn takaa...mikä ihana keskustelunaihe, mutta ajattelin nyt taas jakaa näitä raskaanaolon ihanuuksia, heh...anyways, aloin sitten eilen ottamaan Duphalacia ja tänään toisen annoksen ja johan helpottaa. Sisareni varoitteli jo aikoja sitten, että älä sitten yritä olla urhea ja olla ottamatta lääkettä vaivaan jos se tulee ja mä vaan ajattelin, että kyllä luonto pitää huolen, mutta eipä niin ei joten nyt oli sekin kuuri aloitettava. Vaan autuus ja paratiisi mikä fiilis on kun toimii taas!

Alkaa olla muuten jo melko pallo-olo ja tänään kävelyllä oli hidasteltava ja pysähdyttävä entistä enempi kun vatsa käy kiristämään. Mummotkin kaahaa jo ohi...

Ei me kaikki sivusta seuraajat ihan kauheita olla. Mun mielestä teidän palstaa on ilo lukea, kun teillä on niin hyvä henki. Ellien keskustelut on ylipäätänsä mennyt tosi alas, kun koko ajan mollataan ja kaikesta... Mutta älkää välittäkö meistä ulkopuolisista!

Mutta oli oikein asiaakin tai oikeastaan vinkkiä. Niitä kaalinlehtiä voi sitten synnytyksen jälkeen käyttää samalla systeemillä turvonneiden ja pingottavien rintojen päällä. Helpottaa, uskokaa pois! Itse sain sen vinkin aikanaan jo synnytyssairaalaasta. Tehoa lisää, kun kaalia säilyttää jääkaapissa ja laittaa siis jääkaappikylmät kaalinlehdet rinnoille. Sitä ennen ne lehtisyyt pitää rikkoa veitsellä. Kaalinhaju on kyllä ihan kauhea, mutta toimii!

Hauskaa loppuodotusta kaikille !!!!

Juu, meille vihjaistiin jo valmennuksessa että myös rintatulehdukseen kannattaa kokeilla tuota kaalilehti-haudetta... Kaikkeen siitä näkyykin olevan hyötyä, onneksi se on niin halpaa ;)

Buhuu...
Täällä ollaan vielä yhtenä kimpaleena. Supistelee kyllä mutta kun eivät voimistu niin mitään ei taida tapahtua. Ainakaan paljon. No ei kai tuo auta ku oottaa ja kattoa mitä lähipäivät (viikot) tuo tullessaan.
Oon muuten itse kuullut myös tuosta kaalijutusta, mutta kylmää ei saisi koskaan laittaa imettäville rinnoille koska muuten saattaa tulla maitokuume ja se on kipee. :S Että lämpimänä kaalinlehdet on jees. :)

Juuh mutta let see...

Susk_baa rv 35+6

Huomaako että meikäläisellä ei tänään ole tekemistä... Taas täällä.
Tuli sellainen ihmetys mieleen että sitten kun noita supistuksia täytyy alkaa kellottamaan niin mistä laskette sen välin? Onko se niin että supistuksen alusta seuraavan alkuun vai lopusta seuraavan alkuun vai miten? Kaikkea typerää tulee mietittyä kun ei muutakaan tekemistä ole... Pitäis tietysti siivota ja järjestellä kaappeja ym ym mutta ei kokoajan viitsisi. Eilen leikin pullantuoksuista äitiä ja leivoin. Se oli ihan mukavaa vaihteeksi eikä ollut vielä pullien pyöritys-taito mennyt hukkaan...
T:Heluna-pulla

Heippa!

Minäkin olen miettinyt samaa kuin Heluna, että mistä supistusten väli lasketaan. itse ajatelisin, että supistuksen lopusta seuraavan alkuun, mutta tiedä sitten mikä on oikea tapa??

Täällä ei juurikaan ole viime aikoina supistellut, ainakaan kivuliaasti. Maha sen sijaan on laskeutunut jo alaspäin. Ainakin se siltä minusta näyttää ja anoppi sanoi samaa=) Tiedä sitten onko pikkuinen vielä kiinnittynyt. Välillä tuntuu kyllä ilkeeltä tuolla alapäässä, että onko se sitten sitä? Toisaalta neuvolan lääkäri sanoi, että se vauva ei voi kiinnittyä ennen ku kohdunkaula on lyhentynyt/kohdunsuu pehmentynyt... Ja supistuksethan sen saa aikaan ja kun mulla ei ole juuri supistellut niin...

Tämän viikon vauva saisi minun puolesta vielä pysyä massussa, mutta ens viikolla en enää ollenkaan pistäisi pahakseni jos päättäisi syntyä. Tuntuu kyllä niin oireettomalta tämä olotila, että tiedä miten kauan tässä vielä joutuu odottelemaan.

Mutta eipä tässä oikeastaan tämän kummempia..Päivä kerrallaan koitan vaan aikaa saada kulumaan=)

tipsu 37+5

Hee... Kokeiltiin hieman sitä tosi kivaa S:ää. ;)
Saas nähdä auttaako... Joo ja itse oon laskenu supistukset alusta aina seuraavan alkuun. Ku yksi supistushan saattaa kestää sen 30 s - 1,5 min niin silloin ei saisi säännöllistä lukemaa. Mutta en oo kyllä sata varma... :/
Tapahtuis jotain.. brr...

Vitsi, tajusin itsekkin äsken että mulla ei ole aavistustakaan miten ne supistukset lasketaan, siinä oltaisiin sitten oltu ihan pallo hukassa tositilanteessa!:) Tämä lista on kyllä tosi hyvä!

Tarkistin heti netistä ja siellä sanottiin kanssa että supistuksen alusta seuraavan alkuun.

Alaselkää jomottaa menkkamaisesti ja harjoitussuppareita tulee usein, mutta kipeitä supistuksia ei ole ollut. Tosi vaikeata olla kärsivällinen!

Susk_baalle tsemppiä ja supistuksia :)

Bonnie rv 39!!!

Heippa rallaa! Tunnelma täällä tuntuu olevan räjähdysaltis =) Meillä noista ässistä ei ole ollut minkäänlaista ""apua"". Ei siis olla kokeiltu sillä periaatteella et jos vaikka alkas jotain tapahtumaan. Eilenkin kyykin puolukkametässä muutaman tunnin ilman ihmeempiä tuntemuksia.. No kai tää tästä ajallaan. Mulla tosiaan olo on ollut muutenkin ihan mainio, meillä ei vielä mikään kiire saada vaavia pihalle =) Vaalitaan vielä hetki kahdenkeskistä aikaa!

Eilen käytiin neuvolassa ja kaikki oli hyvin. Hemppari oli noussut jonkun verran, nyt 129. Painoa oli tullut enää 200g/vk, onneksi ei enempää. Painoa tullut alusta asti joku reilu 15 kg. Sf- mittakin oli kasvanut puolella sentillä 30,5:een. Massukin on nyt laskeutunut, saa nähdä milooin meidän pikkuinen päättää alkaa syntyä.

Ite olen ainakin ajatellut nuo supistukset laskettavaksi edellisen loputtua seuraavan alkuun. Meille ainakin neuvottiin synnärille lähtemään kun suppareitten VÄLI on n.10min. Ja nuo supistuksethan voi kestää minuutin molemmin puolin.. Mutta ei kai nää nyt niin minuutin päälle ole, tuskin ne synnäriltä kotia takas laittaa tarkastamatta vaikka olisikin laskenut ""väärin"" =).

t.jenny ja tiitiskä 39+2

Mulle tuli jotenkin tosi kurja olo tosta sivustaseuranneen kommentista...:/ Joten en tiedä tuleeko tästä kirjoittamisesta mitään tällä hetkellä, mutta yritellään.

Kumma ettei kukaan vielä ole synnyttänyt paria viikkoa liian aikaisin, Bonniella ja Jennyllä alkaa kyllä olla jo jännät paikat!

Muistelisin että valmennuksessa neuvottiin laskemaan supparit supistuksen alusta seuraavan alkuun. Tämä vaan mun muistikuva, en halua kenenkään toisen muistikuvaa väittää vääräksi!!;)

Mulla on flunssa päällä ja tosi huono olo.. mitään ei oikein jaksa eikä voi tehdä. Korvaankin vähän koskee mutta ajattelin sinnitellä torstain neuvolalääkärille ja hän saa sitten siellä katsoa onko tarpeellista lääkekuurille tai jotain. Viimeksi kun flunssassa koski korvaan, selvisi että mulla oli poskiontelontulehdus.

Supistuksista, ainakaan kivuliaista sellaisista, ei ole tänään ollut tietoakaan. Mä en jaksa uskoa, että meillä ainakaan tulisi lähtö ennen laskettua aikaa.
Mutta on se niin jännää kun koska vaan joku meistä saattaa ilmoittaa synnyttäneensä...:)

Hyviä vointeja kaikille!

aino 36+2

Samalla kun mua harmittaa ettei kunnolla vielä supistele niin tajusin että sitä stressaa vähemmän ja odottaa rauhallisemmin kun niitä vääriä hälytyksiä ei ole. Hienointa olisikin ihan vaan yhtäkkiä joutua synnytysmoodiin, eikö vaan.

Enpä minäkään tiedä tuota supistusvälilaskua...mutta jos yksi supistus kestää noin minuutin niin virhe on maksimissaan sen minuutin laski sitten alusta tai lopusta seuravaan alkuun. Loogisemmalta tuntuisi laskea edellisen lopusta seuraavan alkuun mutta sen lopun määrittäminen voi olla vaikeampaa jos kipu hellittää hiljalleen.

Joku mainitsi risiiniöljyn, tietääkseni sitä ei pidä ominpäin ottaa, jokus saattaa tulla vaan kauhea ripuli eikä yhtään suppareita ja ylensäkkin sen vaikutus voi olla arvaamaton. Annetaan luonnon hoitaa asiansa, tuetaan luontoa pehmeillä ässillä ja jos todellakin täytyy käynnistää niin paras jättää se työ ammattilaisille.

Meidän ketjussa on tosiaan nyt jännitystä ilmassa!!

leonie, rv 38+2

Unohda Aino se typerä kommentti, oli kyllä aika sairas tapaus... ethän sä edes kertonut mitään mielipidettäsi (eikä sekään niin kamalaa olisi ollut), vaan oman äitisi kokemuksen! Miten joku voi olla niin sekaisin että tuollaisesta ottaa nokkiinsa!!! Minulle tuo oli ainakin hyvä tieto, koska itse alan pian elätellä joka kipukohtauksen yhteydessä turhaa toivoa synnärille lähtemisestä :)

Ja muutenkin olen Aino tykännyt kirjoituksistasi, olet tosi ahkerasti jaksanut kirjoitella tänne! Pikaista paranemista flunssasta! :)

Juu mulle kanssa neuvolatäti suositteli neljää ässää mainitsi tästä risiiniöljy asiasta sen verran, että se voi kuulema aiheuttaa niinkin kovia supistuksia, että kohtu voi revetä!!=O

Aika pelottavaa.. itse en menisi ottamaan.

Eli neljäs ässä saunan, seksin ja siivoamisen lisäksi oli syöminen; syö semmoista mikä pistää vatsan toimimaan luonnollisella tavalla.. eli luumuja sun muuta vaan napaan:)

ohoh taas päivän pois koneelta niin viestiä tippunnu kovin, näköjään joku ""ylimääräinenkin"" joukkoon eksynyt..
mulla oli neuvola tänään ja vielä tuntui vauvanpää alamasussa, eli ei ole vielä kovin alhaalla sf mittakin pysynyt samana eli 36. sydänäänet 135 ja hemppa oli 139-sanoi olevan nyt täs vaihees liian korkea ja neuvoi juomaan vettä runsaasti :0 enpä tuota sen enempi kysellyt siten kiloja oli tullut 6 päivässä 1kg400g aikas paljon kun tähän asti olen vain laihtunut eli paino pudonnut ruokavalion myötä???
turvotusta on vähän sormissa ja varpaissa ei muuten et en tiedä mistä tuo painon nousu...no jos vaavi on reilusti yli neljän kilon kahen viikon päästä ni veikkaan et joudun keisarinleikkaukseen ...ja luulenpa et painaa nyt jo sen 4kg.
joo virtsassa oli proteiini plussalla...ja jalkojen kutinasta mainitsin aamuisin mut luulen et johtunee kun turvotus laskee niinpä laittoivat maksa ja sappi testeihin no sain jo tietää tulokset tänään ihan puhtaat eli ei raskausmyrkytystä
-onneksi-alkaa kyllööttää kyl toden teolla tää odotus jo mä olen olut nyt jo pitemmän aikaa todella masentunut, alakuloinen mikään ei huvita ja inspaa inhottaa oma pärstä saatikka kroppa...välil jaksaa vaik mitä ja sit illal niin poikki et mies saa kuunnella kiukuttelua;) no taitaa kuulua raskauteen...terkuin matu 37+6

LOKAKUU 14 aino 21.9.2005 20:26

3.10 jenny, esikoinen, SKS

3.10 mami79, kolmas tulossa, OYS

4.10 Tilla, esikoinen, KYS

4.10 bonnie, esikoinen

6.10 nanna, esikoinen, TAYS

7.10 Hyrrä, esikoinen, KÄTILÖOPISTO

10.10 leonie, esikoinen

12.10 NauNau, esikoinen, TAYS
*13.7 syntyi Poika, 1314 g ja 41 cm

12.10 Matu, esikoinen, KOKS

12.10 Äippä, esikoinen, LKS

13.10 tipsu, esikoinen

14.10 Nuppu, esikoinen, JORVI

15.10 Mimmu, esikoinen, TAYS

15.10 Minna, kolmas tulokas

16.10 Iitu, toinen tulokas, PHKS

17.10 Kate, esikoinen **20.9 Tyttö 1475 g ja 41 cm**

17.10 Kissa, esikoinen

20.10. Lness, esikoinen, Kättäri

20.10. joopajoo (Anna), esikoinen, Naistenklinikka

21.10 Ruska, esikoinen

22.10 Heluna, esikoinen, Jorvi

23.10 aino, esikoinen, P-HKS

23.10 murmeli, esikoinen,

24.10 Nipsu, esikoinen, TAYS

26.10 Susk_baa, esikoinen, OYKS

27.10 Minni, esikoinen, JORVI

27.10 Kiiwi, esikoinen KYS

28.10 Minde, esikoinen, SALON SAIRAALA

29.10 Meikku, esikoinen

31.10 Pipsa79, esikoinen, HYKS

Enää muutama päivä lokakuuhun... ihme kyllä, ettei synnyttäneitä oo vasta kuin kaksi, vaikka laskettu aika on monilla jo niin lähellä. Innolla jännäilen, kellä alkaa seuraavaksi tapahtua...

Niin. Itsellä ei oo mistään tapahtumisesta tietoakaan, oon varmaan yhtenä kappaleena vielä marraskuun puolivälissäkin :( Ja neuvolan täti näyttää olevan samaa mieltä. Meinasi laittaa seuraavan käynnin vasta melkeen kolmen viikon päähän rv 39:lle!!! Mä sitä sitten vähän ihmettelin, niin seuraava käynti on nyt kuitenkin jo kahen viikon päästä (rv38). Ja mä kun olin käsittänyt, että siellä ruvettais käymään viikon välein viikosta 36 lähtien.

Ei siis auta kuin odottaa...

Ruska ja masukki rv 36+4

3.10 jenny, esikoinen, SKS

3.10 mami79, kolmas tulossa, OYS

4.10 Tilla, esikoinen, KYS

4.10 bonnie, esikoinen

6.10 nanna, esikoinen, TAYS

7.10 Hyrrä, esikoinen, KÄTILÖOPISTO

10.10 leonie, esikoinen

12.10 NauNau, esikoinen, TAYS
*13.7 syntyi Poika, 1314 g ja 41 cm

12.10 Matu, esikoinen, KOKS