LOKAKUU 14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tervehdys taas pitkästä aikaa täältäkin päin. Enpä minä näemmä enää kovin ahkerasti tänne eksy, päivät tuntuvat menevän niin nopeasti, kun oma tahti hidastuu hidastumistaan. Lisäksi niska ja hartiat eivät tykkää enää yhtään tästä koneella istumisesta. Mutta tosi mukava on lueskella täältä kuulumisianne (vaikka kirjoitustahti on sen verran nopea, etten kaikkia ehtinytkään lukea :) joten kirjoitanpa vähän omiakin vähiä kuulumisiani vaihdokeiksi.

Tänne ei kuulu oikeastaan mitään kovin uutta. Supistukset tuntuvat jopa vähentyneet viimeisen viikon aikana, paikkojen aukeaminen ei ollut edennyt edellisestä lääkärikäynnistä (jolloin olivat niin kovin huolissaan ennenaikaisuuden riskistä) yhtään ja muutenkin olo on yllättävän ok. Ummetus vaivaa pahana täälläkin, pitäisiköhän kokeilla sitä duphalacia (vai mikä se oli), kun eivät luumut ja muut ""luontaiskeinot"" tunnu enää riittävän... Selkää särkee ja vatsa on valtava ja pinkeä (sf-mitta menee ihan yläkäyrällä), mutta onneksi kaverin pitäisi silti olla ihan normaalikokoinen, tuo sf-mitta johtuu jostain muusta. Mutta vaikka kaikenmoista vaivaa siis on, niin olo on huomattavan hyvä verrattuna siihen, mitä olisin sen kuvitellut tässä vaiheessa olevan. Eli yritän nauttia olosta niin kauan kuin sen kanssa vielä pärjää näinkin hyvin :)

Minustakin tuntuu, että paino on noussut viimeisen viikon aikana tosi paljon. En kyllä ymmärrä, mistä muusta se voi johtua kuin tuosta ummetuksesta, koska turvotustakaan ei tuntuisi kauheasti vielä olevan. Tähän asti paino on kehittynyt hyvinkin maltillisesti, mutta eiköhän tähän neuvolassa jotain selvyyttä saada.

Hyviä vointeja kaikille, jään odottelemaan vauvauutisia, itse pelkään tällä hetkellä, että yli menee ja kirkkaasti ;)

Mimmu, rv 37+3

Moi pitkästä aikaa!

Äitiysloma on alkanut laiskottelun ja leipomisen merkeissä. Vauvan vaatteet on vielä pesemättä, pinnasänky hommaamatta yms. pienemmät hankinnat tekemättä. Oon huomannut, että väsymys iskee nykyään todella helposti ja pienistä päivänokosista on tullut tapa.

Maanantain lääkärillä tsekattiin kohdunkaulan tilanne, ja se oli lyhentynyt 2,5cm:iin, mutta suu oli vielä kiinteä. Luulen (ja toivon) että la pitää hyvin paikkansa. Supistukset ovat muuttuneet vähän tukalammiksi ja eroavat aiemmista harjoitussupistuksista, joten jospa tämä tästä pikkuhiljaa :)...

nipsu rv 36+2

Ensinnäkin Matulle hermoja, kyllä se tunnetila siitä laantuu! Eikö vaan että nyt voi kaiken mahdollisen laittaa ""raskauden pikkiin""?! =)

Mun maha on pysynyt toimivana runsaasti kuitua sisältävillä ruoilla ja gefilus-mehulla, joita olen nauttinut päivittäin. Aamuisin syön 4-viljan puuroa ja leivätkin olen pyrkinyt valitsemaan mahdollisimman ""terveellisesti"".. Varsinkin näin ennen synnytystä olen arvellut jos vielä hieman petrais, ei ainakaan kävis sit synnytyksessä sitä vahinkoa et maha olis kovana eikä ulostetta tulis. Itse ainakin haluaisin sen suolen tyhjennyksen ennen synnytystä. Tuo tyhjennyskin on näillä palstoilla ollut kiistan alainen, mutta itse sen kyllä tahtosin.

Ootteko muut miettinyt näitä synnytykseen liityviä juttuja minkä verran? Muuten synnytyksen suhteen olen aika avoin, tilanteen mukaan. Voimia kuitenkin toivoisin löytyvän sen verran ettei imukuppia tarttis käyttää ja näin ollen epparia tehdä. Ammekin tuntuu ihan houkuttelevalta. Tästähän vois kyllä tehdä ihan gallupin jos kiinnostusta riittää, eli toiveet/odotukset synnytyksen suhteen mikäli niitä vaan on?

Supistelemisiin, Jenny ja Tiitiäinen 39+3

Kyllä synnytys ja eri metodit käyvät useinkin mielessä. Meinaan yrittää kärvistellä mahdollisimmman pitkään ilman kivunlievitystä mutta otan kyllä kaiken lääkkeellisen avun vatsaan heti kun siltä tosiaan tuntuu tai jos sitä suositellaan. Ammeeseen haluan ainakin rentoutumaan (jos sellaista yleensäkkään voi tehdä...) mutta synnytyksen ajattelen tapahtuvan kuivalla maalla, ehkäpä synnytystuolissa. Antaa kätilön ryömiä, musta painovoiman hyväksikäyttö tuntuu järkevältä. Suolentyhjennyksen otan vastaan jos sellaista tarjotaan.

Istukan kalkkeutuminen näkyy ultrassa ja lievä on normaalia, enempi saattaa tarkoittaa ettei vauva saa tarpeeksi ravintoaineita. Tuo kalkkeutuminen on normaalin istukan ikääntymisen merkki, sen ""elinaika"" kun on rajallinen.

Voiko teidän mielestä istumaluiden -siis takapuolen luiden kipeytyminen olla merkki vauvan kiinnittymisestä? Mulla menee sekaisin liitoskivut, joita ollut paljon jo monta viikkoa ja toivomani kiinnittymiskivut.

Leonie rv 38+3

Kääk. Mulla alkaa pikkuhiljaa lähtee järki. Supistelee ja selkää jomottaa. Mikään asento ei auta. Suihkussa käynti auttaa hetkellisesti, mutta kaikista ""oireista"" huolimatta ei homma etene... Lääkäri tänään kokeili ja kohdunsuun tilanne edelleen sama. Vauva kuulemma mahtuu ihan hyvin tulemaan. Lantio on kuulemma oikeen ""ihanne""synnyttäjän lantio. Ja oma laskemani kokoarvio oli liian iso. Lääkäri veikkas että ehkä vähän yli kolmikilonen tällä hetkellä. Että ei sen puoleen hätää...
Mää en tajua miten mulla voi tulla monta päivää putkeen kivuliaita suppareita, mutta mitään ei tapahdu. Veikkas kyllä tohtori että ei enää menis kauaa ku vauva on niin alhaalla ja kohdunsuun tilanne kypsä. Tiedä sitten. Mutta minä jatkan voivottelua täällä... Au... :S

Susk_baa rv 36+0

Alkaa monilla olla jo jännät paikat!!:)
Täällä ei tapahdu mitään ja vahvasti epäilen ettei ainakaan ennen laskettua aikaa tapahdukaan. Voipi olla että menee jopa marraskuulle, jos on yhtään luottamista siihen ""niin tyttäret kuin äidit"":)

Flunssa ei ota talttuakseen vaan tuntuu pahenevan. Korvissa tuntuu kummalliselta ja toinen poskikin on vähän arka. Huomenna onneksi neuvolalääkäri, eiköhän hän voi siellä samalla tutkia noikin vaivat, luulisin.

Tänään käytiin tutustumassa synnärille. Oli ihan jännää ja mielenkiintoista.
Mua alkoi kiinnostamaan allas kivunlievityksenä mutta toisaalta taas, atooppisen ihon takia mun täytyisi heti päästä rasvaamaan kun muuten alkaa kiristää ja kutittaa ja se taas ei välttämättä ole mahdollista.. näin ollen aristelen vähän myös suihkuttelua jos tuleekin kiire, mutta saas nähdä.
Kätilö oli vähän jotenkin nihkeä penkillä synnyttämisen takia, tietystikään ei ole heille mieluisin mahdollinen vaihtoehto mutta kyllä musta tuntuu että siinä haluaisin kokeilla.. tosin mitäänhän ei voi suunnitella valmiiksi, eikä kannatakaan. Kivunlievityksiä haluan mikäli silloin siltä tuntuu.
Tuli semmonen synnytyskuume siellä sairaalassa!!:))

Nähtiin tänään syntynyt vauva ja se oli NIIN pikkuinen ja lutunen...

Noh, ei tässä ole kuin korkeintaan viitisen viikkoa niin sitten on oma nyytti kainalossa.

aino 36+3

Heips kaikille!

Tänään olis sitten rv 39 tasan.. eikä poikanen näyttäis haluavan millään muotoo tulla ulkopuolelle moikkaan.. =(
Viime yönä tosin nivusista vihloi tosi pahasti niin ajattelin että josko ne olis niitä kiinnityskipuja, kertokaas viksummat että miltä ja missä ne teillä on tuntunut???
Maanantaina käytiin neuvolassa, valkuaista oli +/- eli se ei kai ole vielä huolestuttavaa.
Sf-mitta oli 33 ja ympärys 100 cm ja täti sanoikin että poika olis laskeutunu kun mitat pienenee.
Verenpaine oli 131/88, hb 118 eli aika alhaalla vieläkin.
Taitaa mennä uusiks mun arviot että paapero tulis syyskuun puolella ulos, taitaa olla liian mukavat olot tuolla sisäpuolella.
Sunnuntaina alkoi ihan kamalat selkäsäryt kävelylenkin jälkeen eikä ole vieläkään hellittänyt. Kauratyynyllä olen yrittänyt sitä rauhotella mutta tähän mennessä ei ole auttanut kuin sen hetken mitä tyyny on lämmin.. onko kellään vinkkejä, särky on alaselässä vasemman kankun päällä, ja iskiastyyppistä?
No tää nyt oli taas tämmönen valivali viesti mutta koittakaa kestää.
Ja eiköhän poikanen jo viimestään kolmen viikon päästä ole ulkopuolella! =)
Hyvät torstain jatkot kaikille! =)

Nanna ja Riehu rv39

Heippa.

Neuvolassa ei mitään uutta sitten viime keksiviikon lääkärikäynnin..
Sf 34, lääkäri ei sanonut onko vauva laskeutunut. Ei sanonut oikein mistään mitään.. tuntui vähän ammattitaidottomalta.
Kohdunsuu kiinni ja kohdunkaulaa jäljellä se sama 3 cm mikä ollut koko ajan. Meidän ei siis tarvitse odotella että ihan näinä päivinä syntyisi.

Painoa oli tullut kahdessa viikossa KAKSI KILOA!! Mutta neuvolatäti onneksi rauhoitteli, että nestettä se vaan on mitä kerääntyy. Ja päivitteli taas mun turvonneita nakkisormiani.. se naureskelikin että saisihan toi nyt syntyä että saatais äipälle mukavammat otavat. No, tuskin syntyy ihan heti, hyvä jos lokakuun aikana saadaan pihalle kaveri.

Flunssa vaivaa edelleen, lääkäri ei osannut sanoa tästä asiasta mitään. Eiköhän tää tästä parane.

Alavatsakivut vaivaa mutta suppareista ei tietoakaan.

Jännäpäiviä kaikille!!:)

aino 36+4

Moi!!

Mullakin nlalääkäri takana,kohdunkaula oli lyhentyny 3 cm:stä senttiin (!) ja oli pehmeä..Eli on nää supparit sit jotain saanu aikaan..HUI!Sf 30 eli pudonnu hieman keskikäyrän alapuolelle,
on vissiin laskeutunut mutta ei vielä kiinnittynyt..Minullakaan ei lääkäri oikein tienny mistään mitään niin jäi vähän orpo olo.
Esim.mitään kokoarviota en saanut :( ,ja muutenkin jäi mieltä vaivaamaan monta asiaa..

Painoa ei ollu tullu kuin 200 g parissa viikossa..Mikä yllätys!
Sitä kyllä rupeaa olemaan jo ihan tarpeeksi..kymmenisen kiloa..

Minkäänlaisia limatulppia ei ole näkynyt..Eilenki vihloi tuota alapäätä siihen malliin että ihan jo hirvittää..Onko sitten kiinnittymis vai liitoskipuja,tiedä sitä.

Mitenkä muilla on vielä paikat kiinni??Aino sanoit että sulla on kohdunkanavaa vielä huimat 3 cm niin mietin tässä että mitähän toi minun tilanne meinaa..
Jos se perinnöllisyys homma pitää paikkansa niin ei pitäisi mennä enää kauaa,äiti oli ainakin sitä mieltä että voi tulla milloin vaan ja käski lepäillä..
En nyt ois uskonu että se on jo niin lyhyt koska ei ne supistukset nyt ihan NIIIIIIIIIIN kivuliaita ole olleet..HELP.

Niin ja anteeks aino tylyyteni aikaisemmin! jos sulla olisi jotain lohduttavaa tähän tilanteeseen niin en panisi pahakseni..Meinaa nimittäin tulla pupu pöksyyn :(

murmeli 36+jotain

No tosiaan, neuvolalääkäri ei kommentoinut mitään kohdunkaulan pituudesta tai kohdunsuusta ja jäi melko negatiivinen olo koko käynnistä..

Mutta tosiaan, välttämättä kohdunkaulan lyheneminen ei tarkoita mitään ja voi mennä vielä viikkoja synnytykseen mutta ainakin paikat valmistelee itseään siihen.
Mulla on kaverilla kaksi lasta ja kumpikaan näistä ei ole kiinnittynyt ennen synnytystä, vaan ovat kiinnittyneet vasta synnytyksen yhteydessä.

Joku täällä sanoi joskus että kiinnittymisestä kestäisi 2-4 viikkoa synnytykseen mutta MUN mielestä sitä on mahdoton ennustaa sen perusteella jos osa lapsista ei kiinnity ollenkaan.

Tilastollista faktaahan on että enemmän ensisynnyttäjillä menee yli kuin syntyy liian aikaisin ja vain 5 % lapsista syntyy laskettuna päivänä.. tiedä sitten.

Mutta eiliseltä synnärille tutustumiskäynniltä jäi kätilön lohduttavat sanat mieleen, että vaikka kohdunsuulla ei olisi tapahtunut mitään, voi silti tulla nopea synnytys koska tahansa. Tässä siis toivoa niille jotka ovat samassa tilassa kuin minä;)
Ja eipä ole yksikään vauva syntymättä jäänyt joten eiköhän mekin ne kaikki ulos saada, ennemmin tai myöhemmin:)

Hiphei!
Täällä ollaan ja tilanne sama... Aamulla tuli kipeitä suppareita ja äsken pari tosi pahaa. Kaksinkerroin voivottelin lattialla. No nyt on ollu hiljaisempaa n. 10 min. Selkää juimii... Ääh en tiedä tuleeko se vauva sieltä näillä mun suppareilla. Ja jos se ennustaja meinaa osua oikeaan niin huomenna pitäis jotain tosissaan alkaa tapahtua. :S
Joo mutta rasittavaa siis tämä olo että kipeää tekee mutta mitään ei tapahdu. Bah...

Susk_baa rv 36+1

No niin...nyt on 37+0 plakkarissa eikä minkään näköisiä oireita yhtään mistään joten olen ihan vakuuttunut, että tyyppi haluaa itsestään skorpionin eikä tule ulos ennenkun se horoskooppimerkin vaihtopäivä koittaa.
Eilen kävin ostoksilla ja olin aivan puhki muutaman kaupan jälkeen. Tänään olenkin sitten siivonnut keittiön kaapit. Taas lähtee kaksi pussillista kamaa roskiin. Mulla on joku hirveä tavaran roskiinheittovimma. Meillä kun tosiaan on sen verran pieni asunto niin haluan kaiken ylimääräisen pois.

Tuli niistä neuvolalääkäreistä mieleen, että mulla oli ekalla ja tokalla kertaa vielä paljon puhetta lääkärin kanssa, mutta sillä vikalla eli kolmannella kerralla lääkäri oli aika niukkasanainen ja teki tosi nopeat tutkimukset. Kai niilläkin stressiä on ja kiirettä näin syksyllä. Kesällä tuntuu olevan enemmän aikaa. Olen nyt käynyt neuvolassa kerran viikossa ja kaikki mennyt ok paitsi että paino noussut molemmilla viikoilla 800g AARGH...no ei se mitään, turvotustakin on nimittäin alkanut olla hiukan enemmän.

Vauveli on tykännyt venytellä ja vanutella viime aikoina, alkaa käydä ahtaaksi paikat. Maha tuntuu kans olevan niin tiukalla ettei paljon enempää ihokaan pysty joustamaan. Välillä juilii hieman tuolla alapäässä joten pää lienee matkalla sinne alas. Öisin kanssa on jo hieman hankalampaa löytää kivaa asentoa ja edelleenkin selällään olo on paras.

Yrittäkää te joilla on kovia kipuja kestää vielä hetki. Kyllä se sieltä ulos tulee ja sitten heti helpottaa! On varmaan outoa kun vanhat mitat alkaa palailla...jännää.

Anna

Sain eilen illalla kokea ensimmäiset kipeät supistukset. Valitettavasti loppuivat parin tunnin päästä..blaah.
No, ainakin jotain tapahtuu. Vauva on ollut tosi vilkas liikkumaan eilen ja tänään, eiks sen pitäisi rauhoittua ennen synnytystä?

Pitää mennä pitkälle kävelylle tänään siinä toivossa että rupeaisi taas supistelemaan.

Bonnie rv 39+2

Heips pitkästä aikaa!
Tai pitkästä ja pitkästä, mutta kuitenkin :)

Oltiin eilen tutustumassa synnäriin! :) Oli ihan mielenkiintoinen reissu, tuli nähtyä kaikki, ehkä vähän liikaakin. Kätilö nimittäin näytti välilihanleikkurit ja kohdunkaulanpuudutuspiikin, HUI!! Tuli mulle ainakin hyvin selväksi et kohdunkaulanpuudutusta ei tälle rouvalle tule! Oon muutenkin piikkikammoinen.
Käynti oli kuitenkin todella antoisa, hyvä että tuollasia järjestetään. Nyt tietää mihin pitää mennä ja mitä missäkin huoneessa tehdään :)

Tänään oli neuvolakin. Kaikki sielläkin hyvin, verenpaineen takia uus käynti jo ens viikolla. Paineet oli 124/80, th sanoi kyllä ettei ole kamalan korkea mutta varmuuden vuoksi käydään uudestaan mittauttamassa. Pissa puhdas niinkuin tähän asti aina. Hemoglobiini rautakuurista huolimatta 98. Se mitattiin kyllä uudestaan labrassa kun jouduin siellä käymään, siitä kohta lisää. Painoa oli tullu 1120g/vko!!! Onneksi th:kin sanoi että turvotusta on tullu melko lailla, että sitä se varmasti on. Toivotaan. Sf-mitta 31, noustiin melko lähelle keskikäyrää. Hyvä hyvä! Viikkoja nyt siis 35+6.
Vauvan sydänäänet tosi vahvat. Raivotarjonnassa vielä ja toivottavasti synnytykseen asti. Kävi taas samalla lailla kuin viimeksi kun nousin pedille, supistus kuulemma tuli vaikken itse mitään tuntenukkaan. Th vaan sanoi että aika pitkäkin oli vielä. :)
Eipä kai neuvolassa muuta, en ainakaan muista :)

Eli labrasta, th lähetti lähetteen sinne kun mulla vatsa kutii tosi kovin ja nyt on alkanu kämmenpohjat hiukan kutiimaan. Siellä siis otettiin maksa ja sappiarvot, tulokset tulee maanantaina. Tarvii toivoa ettei oo mitään hätää. Th sanoi että jos sappiarvot on korkeet niin sitten käynnistellään viikkoa ennen LA:aa. Mutta siis todella toivon ettei oo mitään, koska sillon voi vauvallakin olla jokin hätä :( Peukut pystyyn!!

Maanantaina on myös tuo synnytystapa-arvio, saadaan tietoa että mahtuuko tulemaan ja myös ensimmäinen arvio vauvan painosta.

Ei muuta, elelen pienessä stressissä viikonlopun yli ja tulen ilmoittelemaan sitten maanantaina!!

Minde ja pikkuinen rv. 35+6

Nostetaanpas tätä viestiä takaisin etusivulle, hops.

Kovin on jännät paikat jo monella! Kiva lukea toisten samalla metreillä olevien tilanteesta. Meillä kyllä vauva ei ole osoittanut mitään merkkejä että haluaisi yksiöstään ulkomaailmaan, ei ole laskeutunut ja supistuksia ei ole. Joten edelleen olen vahvasti vakuuttunut että mennään lasketun ajan yli reippaasti. Tosin ainon sanat hieman lohduttivat, voi se ""lähtö"" tulla yllättäen meillekin eli toivoa vielä sopii. No joka tapauksessa vauva syntyy kuukauden sisällä, joten kovin lähellähän se jo on : ) Nyt pitäisi osata nauttia näistä viimeisistä päivistä ja levätä - mutta hankalaa se on kun mieli on niin malttamaton.

Synnytys mietityttää ja synnäriin tutustuminen sai aikaan pienen synnytyskuumeen, tekisi mieli jo tosi toimiin. Minulla ei oikein ole mitään ennakkosuunnitelmia asian suhteen, en ole päättänyt mitä kivunlievitystä haluaisin tai missä asennossa synnyttää. On niin vaikea kuvitella mikä sillä hetkellä tuntuisi hyvältä kun ei ole kokemusta. Luotan siihen että asiat lutviutuvat sitten omalla painollaan oikein. Toivon vain että osuisi empaattinen kätilö joka osaisi oikealla tavalla neuvoa minua. Jos iskee joku armeijamainen pirttihirmu niin saa kyllä minut takalukkoon välittömästi...

Iitu rv37+5

Nostetaan taas..

Heräsin yöllä pariin supistukseen mutta sitten loppuivat -tosi ärsyttävää! Vatsa on toiminut ylikierroksilla viimeiset päivät, no ei ainakaan tarvitse kärsiä ummetuksesta. Muita oireita ei ole ollut, ehkä meillekkin tulee yllätyslähtö.

Bonnie rv 39+3

mä oon kuullut, että joillakin vatsa toimii hurjan hyvin kun synnytys on lähellä!!:)) Että toivotaan toivotaan.

Täällä ei uutta, flunssa taitaa vähän alkaa hellittää ja olo on pikkuisen helpompi kuin muutaman viimesen päivän on ollut.

Onkohan jotkut jo synnyttämässä kun on ollut hiljaista..:)

aino 36+5

Täällä ainakin ollaan vielä yhdessä paketissa. En ole kyllä sata varma, mutta luulen että mulla meni eilen limatulppa.. =)

Ihan hyvin joutas lähtee jo synnyttämään, ei malttas enää ootella vauvaa!

Mulla vielä supparit antaa ootella itseään, no toivotaan et tulevat vasta sitten tosipaikan tullen. Ei ois kiva montaa päivää kärvistellä niiden kourissa! Tsemiä vaan Susk-Baalle ja Bonnielle =)

Nyt pasteijojen tekoon, palaan taas myöhemmin! t.jenny ja tiitiskä 39+5

Tuli tuosta vatsan toiminnasta mieleen, että heti kun aloitin sen Duphalacin niin jopa vatsa toimii taas...ei mitenkään ylikierroksilla, mutta joka aamupäivä normaaliin tapaan. Tuossa oli välilä monia viikkoja, ettei tapahtunut mitään muuta kuin n. 3päivän välein joten tämä on autuaallinen olotila, heh.

Muuten ollaankin sitten ihan odottavalla kannalla...nyt ollaan ainakin sen maagisen rajan yli, että vauva on täysikokoinen ja saa syntyä jos on syntyäkseen.

Anna 37+1

Heippa!
Huomenna on meidän kuukausi!
Olin tunnin reippaalla kävelyllä ja kun kävin lepäämään niin en saannutkaan rauhaa kun ristiselkää särki menkkamaisesti ja kipu säteili reisiin. Tätä on nyt jatkunut koko loppupäivän. Oiskohan nämä jo supistuksia?

En kylläkään osaa kellottaa kipujani, välillä tuntuu että kipu on jatkuvaa, välillä taas en osaa sanoa kun tuntuu vaan enempi ja vähempi. Hui, kun on ihanan jännää.

Onko kellään tietoa että voiko olla suppareita ilman että tuntuisi mahan puolella?

Vatsa sekaisin / ripuli on muuten lupaava merkki, monilla naisilla tyhjenee suoli sopivasti synnytystä varten, tätä siis ei mulla itsellä mutta Bonnielle tiedoksi.

Olen tässä hakenut netistä tietoa ja tosiaan: Suppareiden väli lasketaan supistuksen alusta toisen alkuun.

leonie 38+5

Hih, täällä on myös yksi potentiaalinen skorpionin äiti. Minullakin oli viimeisessä neuvolalääkärissä se 3 cm kohdunkaulaa jäljellä, tosin kohdunsuu on ilmeisesti jotenkin osittain auki, en oikein ymmärtänyt lääkärin selitystä. Eikä ole tuon käynnin jälkeenkään yhtään kivuliasta supistusta tullut, joten tuskinpa tuolla alakerrassa mitään kovin ihmeellistä tapahtuu. Lapsikin liikkuu oikein reippaasti eikä vatsa todellakaan toimi, joten nuokin ennusmerkit kertoisivat, että vielä saadaan odotella.

Tosin, kuten Aino totesikin, niin nämä ovat yksilöllisiä juttuja. Itsekin olen kuullut kokemuksia sekä siitä, että aamulla on ollut neuvolassa 3 cm kohdunkaulaa jäljellä ja illalla on lähdetty synnyttämään, että siitä, että kohdunsuu on ollut useammankin sentin auki monta viikkoa. Mutta nuo nyt ovat ääritapauksia eivätkä nämä omat tuntemukset tosiaankaan anna ymmärtää, että kovin pian päästäisiin synnyttämään. Mutta vaikeaa näitä tosiaan on ennustella, niin sanoi se lääkärikin. Jännittyneenä siis odotellaan, miten tässä käy, mutta en vielä todellakaan pidättele hengitystäni :)

Muuten uutiset ovatkin vähissä: odotusta, odotusta, odotusta... :)

Mimmu, rv 37+6

Ai niin, siihen, voivatko pelkät selkäjuilinnat olla supistuksia, mitä joku kyseli... En tiedä, mutta kun kerroin neuvolassa, ettei ole ollut kipeitä supistuksia, niin kovasti kyselivät, että onko selän puolella tuntunut mitään. Eli ehkä ne supistukset voivat toisilla tuntua ensisijaisesti siellä selän puolella?