LOKAKUU 9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiroan laitosta nimeltä Kela suureen ääneen muutaman seuraavan päivän..
Mä en ymmärrä miten niiden kanssa voi olla aina niin vaikeeta hoitaa asioita...:/

Sain neuvolasta äitiysavustus ja - raha hakemuksen viime viikolla. Soitin tänään kelaan selvitelläkseni miten toimia, kun en hae tukea 2003 verotuksen mukaan koska tuloni on nousseet yli sen 20%.

Noh, koska olen töissä tuntipalkalla, pystyn laittamaan äitiysavustus ja rahahakemuksen VASTA paria kuukautta ennen laskettua aikaa ja työnantajan lomakkeen VASTA 18.9!!!
Kuulemma tuon jälkeen ei pitäisi mennä kauan kun päätös tulee, mutta todellakin epäilen tuota.
Rakenneultra korvaushakemustani kun ei ole vielä edes käsitelty, veinkin sen vasta 3 viikkoa sitten.....

Murr!

Kelalta vakuutettiin, että ensimmäinen maksuerä äitiyspäivärahasta ja lapsilisä ehtivät kyllä oikeaan aikaan.. mutta lähinnä suututtaa se, että saan äitiyspakkauksenkin vasta noin kuukautta ennen laskettua aikaa.
Toivottavasti kunto on siinä vaiheessa sellainen, että jaksaa niitä vielä pestä ja viikkailla:)

No, toisaalta, saanpahan nyt parempaa päivärahaa kuin sillä valmistuneella verotuksella.. Sillä olisi raha ollut 25.75 e/pv ja nyt on varmaankin yli 40 e miinus vähennykset tietysti, mutta huomattavasti parempi silti:)

Mitään uutta tällä rintamalla ei sinänsä ole.. vointi on ihan hyvä, heinänuhaa vähän pukkaa mutta ilman droppeja pärjään hyvin.

Masuvauva on vilkas ja möyryää melkoisesti:)

aino + masuvauva 23+1

Hipsan hei lokamamulit!

Juhannus meni ankeissa tunnelmissa. :(
Mentiin miehen vanhempien mökille ja en kerenny ku tunnin olla siellä niin mulla rusahti nilkka pois paikaltaan. Kauhea rusahdus ja hirveä kipu. Astuin jotenkin huonosti, mutta onneksi en kaatunut. No siinä sitten mies sai kantaa mua ruokapöytään ja vessaan. Ei ollut kivaa. Sitten kun mieheltä kunto huononi niin ei se enää jaksanu kantaa mua. :/ Siinä vaiheessa päätin lähteä kotiin. Onneksi on autossa automaattivaihteet niin pääsin pois sieltä itikoitten syöttinä olemisesta.
Vieläkin pitää hieman nilkuttaa mutta ei onneksi tullut mitään vakavempaa. Tänään ois neuvola ja mitataan eka kerran masua. Saan myös kelalle paperit menemään, että sitten saa alkaa pakkausta odottamaan. :))
Kauhean huono ilma. Vettä sataa Oulun korkeudella ja pitää vielä kävellä (nilkuttaa) neuvolaan. No onneksi ei oo ku pari sataa metriä matkaa. :P

Juuh mutta ilmottelen mittoja myöhemmin. ;)

Susk_baa rv 22+6

Täällä lomaillaan viimeistä viikkoa ja nautitaan vesisateesta :D

Masu on jo melko pallo, en voi käsittää miten tää vielä voi kasvaa tästä.. Olen ihan siellä ylärajoilla sf-mitassa koko ajan, painoa ei onneksi ole tullut kuin 8 kiloa lisää raskauden alettua.

Meillä on tapahtunut paljon. Minusta tuli rouva 10 vuoden avoliiton jälkeen kesäkuun alussa ja huomenna mennään tekemään asuntokaupat..Tiedossa kiva heinäkuu muuttaen ja rempaten..No parempi tässä vaiheessa kuin sitten syyskuun lopulla.

Vointi on yllättävän hyvä, mitä nyt selkä välillä kipeä. Vauva potkii jo hurjasti.. Emme tiedä kumpi tulee mutta tytölle olisi jo nimi. Nyt onkin ongelmana että pitäisi keksiä pojan nimikin
äkkiä jotta emme fiksoidu tuohon tyttöön liikaa.. HUI!

Eipä onneksi tuon isompia huolia täälläpäin. Viimeviikolla oli viikko 25 lääkäritarkastus ja tän viikon perjantaina menen sokerirasitustestiin.. Yäk inhoon piikkejä vaikka hoitsu olenkin ja työssäni muita pistelen.. hohhoijaa..

Oikein mukavia kesäpäiviä kaikille!

Hyrrä + ekavekara :D

Tässä sitä vaan kesälomaa vietellään ja mahaa kasvatellaan. Juhannus meni ihan rauhallisesti mökillä saaressä to-su. Mies siinä otti vähän olutta ja väkempääkin, mutta sallittakoon se jussin kunniaksi. Oli sitten eka selvä juhannus varmaan 10 vuoteen. Ei yhtään hullumpaa.
Mulla on nyt viikon verran tuntunu liikkeet jo masun päällekkin ja oikeen paitakin päällä huomaa kun masu välillä pomppii. On tää niin ihana tunne. Illalla varsinkin alkaa aika rumba.
Nyt tässä kesälomaa viettelen ja heinäkuun loppuun lomaa on, äippäloma alkaisi mulla 2.9, mutta uskon kyllä että jään saikulle melkein heti elokuussa. Ei meidän työpaikalla ole kukaan ole loppuun saakka ollut. Mitään kummempia lomasuunnitelmia ei ole. Miehellä loma vasta elokuu.
Mä laitoin kelan paperit menee reilu viikko sitten, eli tässä pakkausta kanssa ootellaan. Ajattelin huomenna lähtee vähän kaupungille kokoamaan isyypakkaskamoja. Eilenkin olin alennusmyynneillä ja löyty pari kivaa vauvanvaatetta halvalla, itelle ei mitään.
Mutta aikamoinen täyttäminen noissa kelan papereissa, ei niistä meinannnu ottaa mitään selkoo. Kaikki että maksaako työpaikka puolen vuoden palkan mukaan vai minkä yms. No kai ne kelassa sitä selvii....
Ensi viikolla olis taas neuvola ja sillon viikkoja täynnä tasan 26, olis lääkärikin siinä sitten ja kai ne laittaa sit lähetteen sinne sokerirasituskokeeseen. Tätä painoo kun vähän on ylimäärästä. Multa muuten mitattiin kolmisen viikkoo sitten fundus-mitta ekan kerran, se oli 20.
Eipä muuta, iloista jussin jälkeista kaikille lokamammoille!

NauNau rv25

Äipälle heti ekana, Parikkalassa asustelen. Eka kerralla meitä tosiaan oli vaan 4hlö, mie+mies ja kaks muuta naista. Tosin nyt maanantaina toisella kerralla meitä oli vaan kaksi.. Et aika niukkaa tuo osallistujien määrä. Ootko samalta suunnalta? Ois aika kivaa =)

Aino, miten niin voit laittaa hakemuksen vasta 2kk ennen la? Silloinhan se pitää viimeistään laittaa! Itelläni meinaan sama homma kun sulla, eli tulot oli noussu sen 20% ja tuntipalkkalainen olen. Ite pyysin työnantajalta palkkatodistuksen kuudelta viimeiseltä kuukaudelta, jonka hän hankki palkanlaskijalta. Mulla siihen viimeksi luetuksi kuukaudeksi tuli siis toukokuun palkka joka maksettiin kesäkuun alussa.sen sitten liitin vain siihen hakemukseen. Ja mun tapauksessa työnantaja ei maksa palkkaa äitiysloman aikana, mikä ilmeisesti yrittäjien puolella aika harvinaista. Ainakin täällä meilläpäin.. Lappua viedessäni kelaan näytin sitä ja pyysin jo heti tarkastamaan että kaikki oli mukana mitä pitikin ja oikeat kohdat täytettynä. Vajaa viikko meni kun tuli tieto päätöksistä ja tänään tuli jo pakkaus. Koko hoitoon meni aikaa vajaa 2vk.

kävin tänään lääkärissä iskiasvaivojen takia ja sairaslomaa tuli 1,5 vk. Viimenen työpäivä ois ollu perjantaina, mut käyhän tää näinkin ihan hyvin. Pitää nyt vaan toivoa että tuo vaiva jäis taakse mahdollisimman nopeasti, ei ole kovin ihanan tuntuista.. =(

Palaillaan.. t.jenny ja tiitiäinen 26+2

Lueskelen silloin tällöin ketjuanne, vaikka syyskuussa la. Halusin vain kommentoida Ainolle sen verran, että mulla ihan sama juttu kelan kanssa. Pitää ilmoittaa 6 kuukauden tulot juuri ennen kun äitiysloma alkaa. Kuitenkin lähetin kaikki paperit jo kelaan, ja hakemuksessa on kohta, jossa voi rastittaa vaihtoehdon, että tulot ilmoittaa myöhemmin. Sen takia sain jo äitiyspakkauksen, vaikka en tiedä vielä siis päätöstä äitiysrahasta. Nopeammin saat vastauksen myös äitiysrahapäätökseen myöhemmin, kun heillä on muut tiedot jo valmiina sinusta. Toivottavasti saat pakkuksen etukäteen!

Äipälle heti ekana, Parikkalassa asustelen. Eka kerralla meitä tosiaan oli vaan 4hlö, mie+mies ja kaks muuta naista. Tosin nyt maanantaina toisella kerralla meitä oli vaan kaksi.. Et aika niukkaa tuo osallistujien määrä. Ootko samalta suunnalta? Ois aika kivaa =)

Aino, miten niin voit laittaa hakemuksen vasta 2kk ennen la? Silloinhan se pitää viimeistään laittaa! Itelläni meinaan sama homma kun sulla, eli tulot oli noussu sen 20% ja tuntipalkkalainen olen. Ite pyysin työnantajalta palkkatodistuksen kuudelta viimeiseltä kuukaudelta, jonka hän hankki palkanlaskijalta. Mulla siihen viimeksi luetuksi kuukaudeksi tuli siis toukokuun palkka joka maksettiin kesäkuun alussa.sen sitten liitin vain siihen hakemukseen. Ja mun tapauksessa työnantaja ei maksa palkkaa äitiysloman aikana, mikä ilmeisesti yrittäjien puolella aika harvinaista. Ainakin täällä meilläpäin.. Lappua viedessäni kelaan näytin sitä ja pyysin jo heti tarkastamaan että kaikki oli mukana mitä pitikin ja oikeat kohdat täytettynä. Vajaa viikko meni kun tuli tieto päätöksistä ja tänään tuli jo pakkaus. Koko hoitoon meni aikaa vajaa 2vk.

kävin tänään lääkärissä iskiasvaivojen takia ja sairaslomaa tuli 1,5 vk. Viimenen työpäivä ois ollu perjantaina, mut käyhän tää näinkin ihan hyvin. Pitää nyt vaan toivoa että tuo vaiva jäis taakse mahdollisimman nopeasti, ei ole kovin ihanan tuntuista.. =(

Palaillaan.. t.jenny ja tiitiäinen 26+2

Moikka kaikille!

Juhannuksesta on nyt sitten toivuttu. Miehellä oli pyöreät synttärit ja pidettiin kemut. Olin ihan puhki kun joutui niin hääräämään keittiössä ja siivoileenkin jonkun verran (oli mulla kyllä apuja, etten yksin joutunut, onneksi). Me kun oltiin suunniteltu puutarhajuhlia, mutta sitten tämä perinteinen Suomen kesä taas pääsi elementtiinsä ja tietenkin satoi vettä. Sitten me kaikki kolkyt henkeä ahdettiin tänne meille sisälle... ja jälkikin oli sitten tietysti sen mukainen. Mutta vieraat ja juhlakalu viihtyivät, mikä kuitenkin oli tärkeintä.

Eilen oli sitten taas neuvola ja kaikki oli hyvin. Viime kertainen suuri sf-mittani oli sentään hiukan tasaantunut, mutta kyllä se silti huiteli yli käyrien... Huh! Täytyy ilokseni sanoa, että ne kauhean inhottavat kiinnikekivut ovat rauhoittuneet!!! Saa nähdä, miten loppuraskudesta sitten käy, mutta ainakin nyt tällä erää on selkeästi parempi ja pirteämpi olo! Tosin selkää on nyt alkanut särkemään, joka ainakin toistaiseksi on kuitenkin pienempi paha.

Kelan paperit sain minäkin täytettäväkseni. Mulla taitaa olla se sama juttu kuin täällä muutamalla muullakin, eli tulot ovat nousseet. Kävin tänään töissä ja pomo soitteli sitä palkkatodistusta. Palkanlaskija on lomalla, mutta käskivät laittamaan paperit Kelaan ja laittavat töistä sitten todistukset perästä... Saa sitten nähdä kuinka ne asiat sujuvat vai joutuuko paljonkin juoksemaan siellä ja kyselemään papereiden ja päätösten perään... :-/

Valmennuksesta mekin jo vähän puhuttiin, mutta päätettiin neuvolan hoitajan kanssa, että me osallistutaan sitten kun marraskuun synnyttäjien ryhmä aloittaa. Mulla kun laskettu aika on vasta 29. lokakuuta. Tuntuu jotenkin tosi aikaiselta jo nyt mennä sinne valmennukseen, kun synnytykseenkin on vielä vajaa puolet raskaudesta jäljellä... Ja tämä syys-lokakuun ryhmä on muutenkin kuulemman iso ja marraskuun sitten taas aika pieni.

Tänään käytiin autokaupassa :-)
Vaihdettiin sitten alle vähän uudempi ja tilavampi auto. Niin että vaunut ja muut vermeet mahtuvat matkaan. Meillä kun oli semmoinen ikivanha Nissan, joka ruostui jo ihan käsiin, heh. Sen uudemman auton aika olisi ollut muutenkin käsillä, vaikka perheenlisäystä ei olisikaan tulossa. Käytiin uudella menopelillä äsken vähän tuossa huristelemassa. Kyllä siinä on niin erilainen kytkin ja jarru, että totuttelua se vaatii, mutta eiköhän se siitä.

Muutoin täällä menee mukavasti ja miehelläkin alkoi nyt eilen loma, niin mikäs tässä ollessa. :-) Vatsassa käy kyllä juuri nyt tälläkin hetkellä semmoinen melske, että ihan huvittaa.

Kesää!
Meikku ja touho 22+3

ensinnäkin 1937, kiitos vastauksesta. Täytyy laittaa hakemus pakkauksen osalta etukäteen!:)

Jenny, mulle ainakin kelassa sanoi, että jos tulot nousseet ja on tuntipalkalla, pelkkä arvio tuloista ei riitä vaan täytyy olla tarkat tulot tiedossa.
Mutta nyt selvisi se, että pakkauksen saan varmaankin jo heti hakemukset laitettuani ja äitiysrahapäätös tulee sitten myöhemmin, mutta kelalta kyllä luvattiin että ensimmäiseen maksuun ehtii loistavasti.
Ja mä en kyllä haluakaan päätöstä arvion perusteella.. koska jos sen perusteella maksetaan liikaa äitiysrahaa, tiedossa on mojovat mätkyt tulevassa verotuksessa.
Mutta hyvä että sen pakkauksen saa ennen rahapäätöstä.

Meikku, mun siis täytyy toimittaa palkanlaskentaan se työnantajan lomake ja se voidaan tulojeni osalta toimittaa kelaan vasta kun saan viimeisen palkan työssäoloajaltani. Joka on siis oikeasti vain reilua kuukautta ennen laskettua aikaa. Hakemus käsitellään muuten valmiiksi ja sitten tulotietojen ollessa kelassa ei pitäisi mennä montaa päivää kun päätös tulee. Näin mulle tänään puhelimessa kerrottiin.. tiedä sitten:)

Meillä alkaa potkut olla sen verran mojovia, että pissat on tulla välillä housuun.. kaveri liikkuu päivisin hurjan paljon ja kaikki potkut osuu virtsarakkoon. Toivottavasti kääntyisi pian oikein päin!;)

eipä täälläkään sen kummempia.. unia kaikille!

aino + masuvauva 23+2

jenny, en ole sieltä :( ite asustelen rovaniemellä :) meillä olis eka perhevalmennus 10.8 mies ilomielin haluaa mukaan tulla ;) toivottavasti ei vaan tunne oloansa mitenkään ""ylimääräiseksi"" kun eihän miehet tunne mitenkään samoja asioita mitä me tunnemme näin odottaessa ;) toivottavasti joku ees ymmärtää mitä täs nyt selitän.. ylihuomenna olis muutto ja kovasti olen yrittänyt kasata tavaroita mutta selkä ei anna periksi, alkaa heti juilimaan kun yrittää tehdä vähänkään mitään :) mutta onpahan siinäkin suuri syy olla vähän muutosta ""ulkopuolella"" ;)
Äippä ja masuasukki Rv24+6

Tervehdys kaikille!

En ole pyörinyt täällä vähään aikaan, kun on ollut paljon kaikkea tekemistä. Juhannus oli ihana, uintia järvessä ja joessa, saunomista ja grillausta mökillä.. Olo on ihana, kuulostellaan monotusta mahassa..

Se ultrarumba (outo sana..?) on onnellisesti takanapäin. Käytiin yhteensä neljä kertaa, kun vauvan sydämessä oli jotain outoa. No, se selvis lopulta, eli halusivat tarkistaa koska kammion väliseinämät ei ensin näkyneet ja sydämessä oli niitä papillaarikalkkeutumia (se yks lääkäri puhui golfpalloista). Kaikki oli kuitenkin ok, tohtori sanoi että takuulappua ei mukaansa saa, mutta kaikki näyttää olevan niin kuin pitää. Ne pallot itsessään ovat ilmeisesti melko harmittomia, mutta ne saattavat liittyä riskiin rakennevioista. Voitte kuvitella, että helpotuksen tunne oli melkoinen!

Eilen hain äitiyspakkauksen ja miehen kanssa yhdessä katsastettiin se. Sillä seurauksella, että nyt on makuuhuonekin kalustettu valmiiksi vauvaa vastaanottamaan.. :o)

Ihanaa ja Rentouttavaa kesää kaikille! Muistakaa nauttia rennosti.. Nuppu & Toukka (24+5)

Aino: juu, huomasinkin meillä tuon eron, että sinä olet tuntipalkalla ja minä taas kuukausipalkalla. Joten mulla voidaan jo määritellä se palkan koko näin etukäteen. Mutta toivottavasti nyt kaikilla Kelan kanssa hommat kuitenkin hoituvat ilman suurempia hampaiden kiristelyitä. :-)

Meikku ja touho 22+4

Minä olen täällä ihan lomatunnelmissa, joten en taida paljon tänne ehtiä palstailemaan :)

Aino, kuten joku jo neuvoikin, niin käsittääkseni on ihan ok laittaa kaikki hakemuksesi (siis päiväraha, äitiyspakkaus ja lapsilisä) sisään jo nyt, mutta laittaa siihen tosiaan, että palkkatodistus toimitetaan myöhemmin. Sitten voit toimittaa sen vasta paria kuukautta ennen laskettua aikaa vai miten se olikaan. Minä olen nimittäin töissä isossa firmassa ja meidän palkkisihminen on tottunut pyörittelemään näitä Kela-papereita (meillä maksetaan 3 ensimmäiseltä äitiyslomakuukaudelta palkkaa ja kaikki hakemukset menevät palkkiksen kautta Kelalle) ja hän sanoi toimineensa juuri noin. Syyksi hän sanoi, että Kela haluaa tosiaan siksi viimeisen 6 kk:n tuloksi mahdollisimman myöhäisen 6 kk ennen äitiyslomaa - siis vaikka minulla on kuukausipalkka. Näin saat äitiyspakkauksen mahdollisimman pian ja muutkin etuudet on tavallaan valmiiksi haettu. Päivärahapäätös tehdään tietysti sitten, kun olet toimittanut palkkatodistuksen ja lapsilisäpäätöshän tulee vasta lapsen syntymän jälkeen ymmärtääkseni. Olen kyllä ihan tyytyväinen, että meillä joku muu hoitaa tuon papereiden pyörittelyn, jo sen lomakkeen täyttelyssä omilta osin kun meinasi pukata tuskanhien päälle :)

Olo on täälläkin muuten mainio, mutta selkä vaivaa ajoittain aika pahasti ja uni on edelleen vähän sitä sun tätä. Vähän jännittää lomamatka, kun tuonne Etelä-Eurooppaan on nyt luvattu ihan älyttömiä helteitä. Onneksi hotellissa on ilmastointi.

Hyviä vointeja ja mukavia kesäpäiviä!

Hii :)
Kävin neuvolassa ja sf-mitta oli 21 eli hieman keskikäyrän yli, mutta sanoi hoitsu että on ihan normaalia eka raskaudessa että käyrä on alussa korkee. Painoakin oli tullut lisää. Nyt on koko raskauden aikana tullut 3,2 kiloa ja kuulemma ihan hyvä painonnousu että ei tarvi stressata.
Rautaa pitäisi alkaa popsimana ku oli laskenu hb 121:stä 104:än. Kyseli oonko ollu väsyny mutta en kyllä itse oo huomannu mitään. :P
Mulle taitaa tulla minimi äippä raha ku en oo ollu töissä nyt ja en tiedä lasketaanko opintotuet mitenkä tuloksi...
Ihanaa ostetaan miehen kans asunto elokuun lopulla. :)) Saa alkaa sisustaan sitte. Kaikki hankinnat on jo mietitty (vaunut,sänky yms). Pitäisi vaan käydä ostamassa. :D

Juu mutta menenpä päivä kahveelle eli palataan juttuun.

Susk_baa rv 23+0

Hei taas. Kirjoitin teille juuri kuulumisia, mutta kone tilttasi, eikä viesti näköjään tullut perille... Rasittavaa moinen!

Hyrrälle hirveästi avio-onnea ja onnea myös uuteen kotiin. En muista, onko joku tätä jo kysellyt, mutta tuli vaan mieleen, että onko teistä monikin jo astunut avioliiton auvoiseen maailmaan? Me ei olla naimisissa ja tuskin mennäänkään. Mä kyllä haluaisin, mutta jostain syystä mies ei lämpene ajatukselle.

Tänne ei muuten kummempia. Vatsa kasvaa ja potkiminen kiihtyy. Välillä jo menee hermo, kun se niin rummuttaa. Kipuja ei ole ollut. Viime yönä tosin heräsin kamalaan jalkakramppiin, mutta onneksi sekin meni suht nopeasti ohi. Mulla on noita välillä. Olen yrittänyt hillitä niitä syömällä magnesiumia (mm. banaania) ja juomalla vettä ja jonkun verran nuo tuntuvat auttavankin.

Ens viikolla olis taas neuvola ja sitten saan minäkin ne Kelan paperit, niin pääsen sitten odottamaan äitiyspakkausta. Ihanaa...

Heippa hei!

Kissa, kannattaa kokeilla jalkasärkyihin vaikka kalsium-magnesium yhdistelmätabeletteja, mulla auttaa hyvin! Ja koska kalkin saantini ei ihan täyty, on hyvä ottaa kalkkilisää ettei omat luut rappeudu..

Mimmu, mullakin työnantaja maksaa 3 kuukauden palkan. Onko niin, että äitiyspäivärahaa aletaan maksamaan vasta sen jälkeen? Entä hyötyykö työnantajan palkanmaksusta esim. niin, että äitiyspäivärahaa maksetaan vastaavasti pidempään?

Meillä myös iso yritys joten palkanlaskennassa osataan kyllä homma mutta mua vaan stressaa kun kelalta ei jotenkin saa ymmärrettävää tietoa:) Ja palkanlaskija on tämän viikon lomalla mutta eiköhän noi hommat tosta selkene ensi viikolla.

Mua alkaa oikeesti jännittämään ja vähän jo ärsyttämäänkin kun ihmiset päivittelee mun mahani kokoa. ""Taitaa tulla aika jätti vauva kun noin iso maha jo nyt ja laskettuun aikaankin niin pitkään vielä...""
Välillä tulee sellainen olo, että onko mun vatsani joku yleinen nähtävyys ja pitäisikö raskaana ollessa olla suojannut itsensä ulkopuolisten kommenteilta ja olla loukkaantumatta tai välittämättä mistään mitään.. *huokaus*

Me ei olla naimisissa mutta varmaankin mennään lähivuosina. Mä toivoisin että oma lapsi voisi toimia morsiusneitona tai sulhaspoikana ja tuoda esim. bestmanille sormuksen alttarilla:) Tämmöisiä prinsessahäähaaveita täällä suunnalla:)

Olo on ollut ok, lievää ummetusta lukuunottamatta. Hain luontaistuotekaupasta kokeeksi sellaista veteen sekoitettavaa jauhetta jonko pitäisi auttaa vatsaa toimimaan paremmin. Saas nähdä toimiiko.

Nyt täytyy alkaa iltapalan laittoon.

Mukavia kesäpäiviä kaikille!

Onko kukaan tietoinen Nupun kuulumisista? Oonko missannut viestin vai eikö hänestä ole kuulunut mitään? Toivotaan että kaikki olisi kunnossa.

aino + masuvauva 23+3

Aino, meillä työnantaja maksaa myös 3:lta ensimmäiseltä äitiysrahakaudelta palkan. Homma menee niin, että työnantaja pidättää palkallisilta kuukausilta äitiysrahan Kelalta suoraan ja äitiysrahaa maksetaan yhtä kauan kuin muillekin. Eli tästä ei suoranaisesti hyödy muuten kuin että saa 3:lle ensimmäiselle kuukaudelle paremmat tulot :).

Täällä masu kasvaa ja ruoka maistuu :). Isukki jutteli ihan masun lähellä eilen illalla ja siitäkös pikkuinen innostui, monoa tuli oikein kunnolla.

nipsu rv 23+3

Ihanaa kesäilmaa on pidelly... Vettä sataa ja ukkostaa, ulkona tuskin 15 astetta plussaa täällä Turun seudulla.. :( Saa nähdä koska se kesä sit oikein meinaa alkaa kun heinäkuu on jo oven takana. Mutta mitäpä tuosta säästä, onnellisia ollaan ilman kaunista ilmaakin. :)

Niin me tosiaan mentiin vajaa 3 vkoa sitten naimisiin :) Kaikki kaukasemmat sukulaiset luuli et mennään naimisiin vauvan takia, mutta näitä häitä suunniteltiin jo viime vuoden puolella, kaikki ei vaan tunnu ymmärtävän sitä.. Ja tosiaan ehkäsyhän jäi pois tammikuussa, et hetihän se pikkuinen sieltä sit halus meille tulla :)

Täällä on kaikki oikein hyvin! Vauva potkii todella paljon! Just sai isukki poskeensa toissa iltana kun erehty kuuntelemaan pikkuisen menoja vatsassa. Huomattavan paljon on liikkeet voimistunu ja tuntuu et joka päivä hän liikkuu enemmän kun edellisenä.
On hälle löytyny vähän vaatteitakin alennusmyynneistä, tosi halpaa, kerrankin. Lauantaina vähän lisää ostoksille, jospa äidillekin löytyisi jotain sopivaa päälle pantavaa :)

Eipä tässä sen ihmeempiä.. Masun kasvatusta!!

Minde ja pikkuinen rv. 22+6

Heippa

Meillä on Aino ihan päinvastoin tuon mahan koon kanssa. Tuntuu että mun mahani ei ole tarpeeksi iso ihmisten mielestä ja sehän tuodaan ihan ääneen esille... Ärh!! Itse olen ollut ihan innoissani pienestäkin mahan kasvusta kun olen niin pitkä, että ajattelin ettei mahaa tule ollenkaan. Menee aina päivä pilalle (vaikka ei pitäisi) kun kuulee kommenttia että ""eihän sulla kovin iso maha olekaan"" Pöh, minkä kokoinen sen pitäisi olla, onko siihen joku standardikokoluokitus olemassa, josta minulla ei ole tietoa... No se siitä, tulipahan taas purettua sydäntä.

Olen huomannut että meilläkin taitaa olla pieni jalkapalloilija tulossa, sen verran monotusta tulee nykyisin. Tosin aina kun mieheni (olen siis naimisissa) laittaa kätensä mahalle, tunnustellakseen potkuja, niin ne hiljentyvät. Sanoinkin eilen että tulevaisuudessa aina kun lapsi itkee tai on muuten hankala niin tyrkkään sen isin syliin kun sillä näyttää olevan rauhoittava ote... :)
No kesäisiä jatkoja kaikille
T:Heluna ja Mini rv 23+?

Aino, Nipsu sinulle jo vastailikin, miten tuo menee. Eli Kela maksaa työnantajalle äitiyspäivärahasi niiltä kuukausilta, joilta työnantaja maksaa palkkaa. Eli valitettavasti se ei aikamielessä hyödytä, mutta saapa tosiaan muutamalta ensimmäiseltä kuukaudelta vähän enemmän rahaa.

Minulla tämä vatsa on sillä tavalla hassusti kasvanut eteen- ja ylöspäin, että t-paidassa sen kyllä hoksaa vauvamahaksi, mutta löysemmissä vaatteissa se näyttää hassulta, kun vaatteet ""putoavat"" rintojen (eivät ihan pienet ennestäänkään) ja vatsan korkeimman kohdan päältä suoraan alas. En osaa keksiä yhtään kuvaavaa sanaa sille, miltä se näyttää ;) Ilmeisesti vatsa on kuitenkin aika tavalla keskikokoa, koska kukaan ei ole kauheasti siunaillut sen kokoa suuntaan tai toiseen :)

Nyt onkin sitten seuraavat kolme viikkoa aikamoista pyöritystä, joten voi olla, että joudun vieroittamaan itseni tästä palstasta kokonaan :) Mutta hyviä vointeja meille kaikille! :)

Aino ja Jenny, mulle sanottiin töissä kun ne täytti sitä Kelan lappua Y17, että luultavasti joutuvat laittamaan vielä toisen samanmoisen sitten juuri ennen sitä 2kk sillä Kela haluaa viimeisen 6kk tulot ennen äippäloman alkamista eli jos mulla alkaa äippäloma 15.9. niin ne haluaa laskea sen päivärahan siitä miinustettuna 6kk:lta. Nyt tällä hetkellähän viimeisin maksettu palkka on kesäkuun palkka ja vielä on tulossa heinä-elokuu. En tiedä miten ne sen käytännössä hoitaa, mutta sen äippäraha yms hakemuksen vien Kelaan jo nyt kun saan tuon lomakkeen töistä ja sitten siihen liitetään uusi Y17 myöhemmin. Käsittääkseni äitiyspakkaus tulee kyllä aikaisemmin, mutta se lopullinen rahapäätös sitten ihan juuri ennen ekaa maksua jos olen ymmärtänyt oikein. Ihan ok sillä meillä palkkoihin tulee aina se pienenmoinen korotus joka vuosi maaliskuussa, joten sitten mun koko tuo 6kk palkka on sitä ""korkeampaa"". Mä valmistuin 2003, joten onneksi tulot silloin olivat surkeat ja lasketaan tän 6kk perusteella.

Vointi täälläkin ok, menossa 24+2...selkäkipuja on ollut jos kauan hommailee jotain eikä lepää välillä. Mulla on ennen raskautta aina ollut niskasärkyjä joten kai nuo selkäsäryt korvaa nyt sitten nuo. Joudun sokerirasitustestiin heinäkuun lopulla niinkuin joku muukin täällä kertoi. Lähinnä ahistaa sen sokerilitkun juominen aamusella kun olen tottunut syömään suolaista aamupalaksi. Saas nähdä kuin reagoin, yäk....Vauveli potkii välillä hurjasti ja välillä on hiljaisempia aikoja. Juhannuksena hemmottelin itseäni yhdellä lasillisella punaviiniä, nam, mutta enempää ei tehnyt mieli.

Hauskoja lomapäiviä niille jotka ovat jo lomalla ja yrittäkää työssäolevat jaksaa vielä hetki ennen lomianne. Mä olen 6 viikon megalomalla ja sitten vielä elokuussa viideksi viikoksi töihin ennen mammalomaa. Saikulle ei olisi varaa kun on niin paljon tehtävää ennenkuin sijainen aloittaa, mutta ans kattoo kuin käy. Oman kropan mukaan on mentävä.

Heipparallaa ja aurinkoista heinäkuun alkua!!

Onneks en oo kelassa töissä, ei varmaan tulis yhtään mitään! Aikamoisia labyrinttejä nuo kelan jutut.. No toivotaann et kaikki saa kuitenkin asiansa selville! =)

Sairaslomalla siis ollaa ja päivät on mennyt ihan kivasti näinkin. Iskiakset välillä ilmoittelee olemassa olostaan, mutta suuremmilta osin ovat nyt rauhoittuneet. (pitää koputtaa heti puuta!) Tuossa olen yhtä vanhaa pöytää restauroinut, tarkoituksena olisi saada siitä toimiva hoitopöytä. Vaunut käydään tilaamassa ensiviikolla ja turvakaukalo ostetaan silloin myös. Rahan meno on kyllä ihan järkyttävää.. No mielellään sitä pienelle ostaa kaikkea tarpeellista ja vähän vehemmän tarpeellistakin.. Omat ostelut on jäänyt jo paljon vähemmälle.

Tässä lomien aikana tulee varmaan vähemmän täällä käytyä, mutta yritetään pitää lippu korkealla ja mahat kavavana! =)
Hyviä vointeja kaikille t.jenny ja tiitiäinen 26+6

Hei.

Meidän paikallislehdessä (ESS) oli tänään juttu jostakin rivitalosta, jossa on yhdeksän asuntoa. Kahteen on ihan muutaman viikon sisällä jo syntynyt vauva ja kahteen tulee syyskuun lopulla vauva. Vitsi, että ajattelin, että tuohan olisi kiva, kun on lähellä samassa tilanteessa olevia. Mä en ainakaan vielä täällä meilläpäin tiedä ketään, kellä olisi samoihin aikoihin tulossa perheenlisäystä. Olis kiva jakaa tuntemuksia naapureiden kanssa, kun olis noin sama tilanne...

Mulle ei onneksi kukaan ei ole kommentoinut mahani kokoa. Voisin siten odottaa, että normaali on... =) Erään mieheni tuttavalla on laskettu aika tammikuun lopulla (tai siis hänen vaimollaan luonnollisesti) ja näin tuon vaimon ensi kertaa ja hänellä on kyllä isompi maha kuin minulla. Siinä sitä tuli hieman kompleksia mahan pienuudesta... Tosin tämä vaimo sanoi, että kaikki luulevat, että heillä on jo alkusyksystä laskettu aika... Saapa nähdä kuinka iso siitä mahasta oikein tulee. Mutta eiköhän tuo mahan kokokin ole niin yksilöllistä, että ei kannata antaa ympärstön vaikuttaa meidän mielialaan.

Aurinkoisin terveisin, Kissa

Moi kaikki pallomahat!
Olin 3 viikkoa lomalla ja eka viikko töissä oli aika kiireinen mutta tässäpä kuulumisia : Maha on oikein iso, vauva liikkuu hurjasti, niin että liikkeet näkyy selvästi päällepäin. Närästys vaivaa päivittäin mutta Renniellä pysyy kurissa. Liitoskivut on tosi pahat, liikkeelle lähdöt on tuskallisia ja aika moni nivel lonksuu. Gynekologini sanoi ettei paljoa ole tehtävissä, ja että johtuu hormoneista.
Kolme kuukautta jäljellä, huoh kun tuntuu pitkältä ajalta ! Olisin jo valmis aloittamaan elämäni uuden tulokkaan kanssa, mutta odotellaan nyt kunnes tulokaskin on valmis.
Muut täällä pahoittelivat kun ulkopuoliset kommentoivat mahan kokoa : Sama täällä, saan jatkuvasti kuulla että « no montakos sieltä tulee » ja « mahasi on kyllä ihan valtava, paljonkohan se vielä kasvaa ». Todella ärsyttävää. Ja jos antaa ymmärtää että ei arvostanut kommenttia niin aloittaja on kauhean hämmästynyt että „enhän minä mitään pahaa tarkoittanut“. Sit taas miettii, että onko vaan yliherkkä. Argh!
Ihana kesäistä odottelua kaikille ja hauskaa shoppailua (mulla kaikki ostokset vielä edessä).
Leonie rv 27+0